News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kuulutko Suomen ev.lut. kirkkoon?

Started by Faidros., 20.02.2017, 12:17:09

Previous topic - Next topic

Kuulutko ev. lut, kirkoom?

Kyllä
En

Uimakoulutettava

Quote from: M.K on 20.02.2017, 22:01:18
Quote from: Sydämistynyt on 20.02.2017, 12:27:22
Hautajaisten järjestäminen on helpompaa, kun kuuluu kirkkoon.

Niimpä. Eräs kirkkoherra kerran totesinkin, että jos ei maksa kirkollisveroa niin on turha odottaa kirkolta palveluksia.

Juuri näin! Reilu peli.

It´s a deal!  :D

Itse toivon tulevani häpeällisesti haudatuksi tunnustuksettomien hauta-alueelle - kiitos vapaa-ajattelijoille yhteiskunnallisesta aktiivisuudesta!

Tunnustuksettomalle hautausmaalle ei hautausmaan ylläpitäjä sijoita kristillisiä eikä muita uskonnollisia tai aatteellisia tunnuskuvia, mutta hautamuistomerkeissä voidaan käyttää kunkin vainajan oman uskonnon mukaisia tunnuskuvia

Myös vainaja, joka ei kuulunut evankelis-luterilaiseen kirkkoon, haudataan tunnustukselliselle evankelis-luterilaiselle hautausmaalle, jollei hautasijaa nimenomaisesti pyydetä tunnustuksettomalta alueelta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tunnustukseton_hauta-alue
"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

M.K

Kuulun kyllä. Eroamista olen miettinyt monesti parin viime vuoden aikana, koska mokutus, ajoittainen homorummutus ja nykyinen arkkipiispa. Olen vielä sillä kannalla, että plussia on enemmän kuin miinuksia. Kuulun myös siksi, koska näen että kansankirkko on yksi kansallisvaltion peruspilareista.

porrasaa

Quote from: M.K on 20.02.2017, 22:22:30
Kuulun kyllä. Eroamista olen miettinyt monesti parin viime vuoden aikana, koska mokutus, ajoittainen homorummutus ja nykyinen arkkipiispa. Olen vielä sillä kannalla, että plussia on enemmän kuin miinuksia. Kuulun myös siksi, koska näen että kansankirkko on yksi kansallisvaltion peruspilareista.
19-77 tilanne tällä hetkellä. Et olisi täällä ainoa jos eroaisit.
Itse en kuulu.
Minulle homoasia merkityksetön. Arkkipiispasta ei mitään hajua.
Mutta kansaa on täällä oleva valloittajien kirkko halveksunut alusta asti. Sitä ei ehkä huomaa jollei pohdi ja tutustu asiaan.
(En ole myöskään katolisessa kirkossa, sillä mainitsen että hommafoorumi kyseessä.)

Uimakoulutettava

Valtiokirkot eivät tästä näkökulmasta toimi, paradoksaalista kyllä. Tämän Eurooppa osoittaa lopputulokseksi: kulttuurimarxismin ja Aidon Monikulttuurin liitto. Eron jälkeen luonnollisesti vain Aito Monikulttuuri.

Sen sijaan Yhdysvalloissa ei ole valtiokirkkoa, mutta on sekä kansallismielisyyttä että kristillistä uskonnollisuutta, myös toisiinsa liittyen. Ylipäänsä poliitikot tietävät, että tekopyhä ulkokultaisuus on markkina-arvoltaan suurempi kuin julkijumalattomuus. Tämä on eurooppalaisesta näkökulmasta hyvin virkistävää varsinkin verratessa yhdysvaltalaisia poliitikkoja eurooppalaisiin piispoihin.

Muistinko jo onnitella Donald Trumpia? Onnea!
"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

Don Nachos

Tiettävästi olen äidin puolelta 100% uskontovapaasta suvusta. Esivanhemmat olleet alkuperäisiä suomalaisia mokutuksen vastustajia.
"Religion was invented when the first con man met the first fool."
- Mark Twain

Kultti on uskonto jolla on vähän seuraajia. Uskonto on kultti jolla on paljon seuraajia.

Supernuiva

Quote from: Emo on 20.02.2017, 22:05:27

Niimpä. Eräs kirkkoherra kerran totesinkin, että jos ei maksa kirkollisveroa niin on turha odottaa kirkolta palveluksia.

Ja heko heko. Olisivatpa kirkkoherrat yhtä jämäköitä muissakin kirkon asioissa  :D

;) Rippikouluihin ovat tervetulleita myös kirkkoon kuulumattomat
>:( Paperittomien majoitus- ja kätkentäpalvelut by ev.lut.kirkko, autettavat eivät taida olla jäseniä...
>:( Kirkkorakennuksien vuokraaminen (ilmaiseksi?) muslimeille - tuotakin tapahtuu!
;D Diakoniassa ei kysytä apua annettaessa kirkkoon kuulumista, apua saa myös ilman jäsenyyttä.

Höpökirkkoherrat voivat höpöttää omiaan, kirkon todellinen todellisuus on jotain aivan muuta.

no future

Erosin melkein heti armeijasta päästyäni, oli viimeinen paikka missä tekopyhä uskonnon tuputus tuli konkreettisesti iholle. Joku vuosi siitä erosin sitten armeijastakin, vielä kehtasivat tarjota mahdollisuutta jutustella sotilaspastorin kanssa vakaumuksista.  :facepalm:

kriittinen_ajattelija

ev.lut kirkko on uskomatonta p""""" - ja on aina ollut. Varmasti kaikista Jeesus-kultin suuntauksista p""""n suuntaus. Muutenkin kyllästyttää nämä Jeesuksen "uskomattomat seikkailut Lähi-Idässä" - eiköhän 2000v riitä jo tämän herran seikkailuille. On uuden profeetan aika - joka johdattaa meidät suomalaiset - jumalan valitun kansan - parempaan huomiseen. :)

Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Emo

Quote from: kriittinen_ajattelija on 21.02.2017, 11:42:12
ev.lut kirkko on uskomatonta p""""" - ja on aina ollut. Varmasti kaikista Jeesus-kultin suuntauksista p""""n suuntaus. Muutenkin kyllästyttää nämä Jeesuksen "uskomattomat seikkailut Lähi-Idässä" - eiköhän 2000v riitä jo tämän herran seikkailuille. On uuden profeetan aika - joka johdattaa meidät suomalaiset - jumalan valitun kansan - parempaan huomiseen. :)

Meillähän on nykyään monta uutta profeettaa viemassä meitä unelmahuomiseen.

Sydämistynyt

Quote from: Alaric on 20.02.2017, 22:10:06

Täytyy myöntää, että tuota syytä kirkkoon kuulumiselle en ole vielä kuullutkaan. Olette kovin huomaavaisia läheisiänne kohtaan. Itsehän en oman kuolemani jälkeisiä asioita viitsi ihan noin tarkkaan miettiä.

Mitenkäs muuten kirkkoon kuulumattoman hautaus noin niinkuin järjestelyiltään sitten eroaa kirkkoon kuuluvan hautauksesta? Pakko olla hyvin merkittävä ero, jos sen vuoksi tulevan vainajan kannattaa maksaa elämänsä aikana kymmenien vuosien ajan kirkollisveroa :)

En minä tiedä miten kirkkoon kuulumaton saadaan hautaan, siksi sanonkin, että on helpompaa näin.  Olen pari läheistä huolehtinut hautaan, ja niissä se prosessi pyörähti käyntiin kirkkoherranvirastoon soitosta.  Sieltä kaiketi hoitivat ne lupa- ja paperiasiat.  Sitten hautaustoimisto hoiti siitä eteenpäin.  Tarvitsi itsellä vaan ilmaantua kappeliin sovittuun aikaan, ja maksaa myöhemmin hauturin laskut.

Jos siinä tilanteessa olisi pitänyt itse huolehtia jostakin maistraatista joka paperi ja kysellä hautuumaat, mihin saa ja pitää kuoppa kaivattaa, niin olisi kyllä jäänyt siinä tilanteessa tekemättä.  Vainajan eläissään maksamilla verorahoilla tuo hoitui vaivattomasti.

Muuta en osaa sanoa.  Kirkon mokutusta inhoan.  :-[

Vaniljaihminen

Quote from: Uimakoulutettava on 20.02.2017, 23:01:02

Sen sijaan Yhdysvalloissa ei ole valtiokirkkoa, mutta on sekä kansallismielisyyttä että kristillistä uskonnollisuutta, myös toisiinsa liittyen. Ylipäänsä poliitikot tietävät, että tekopyhä ulkokultaisuus on markkina-arvoltaan suurempi kuin julkijumalattomuus. Tämä on eurooppalaisesta näkökulmasta hyvin virkistävää varsinkin verratessa yhdysvaltalaisia poliitikkoja eurooppalaisiin piispoihin.

Amerikkalaisesta uskontomallista en oikein pidä, mutta kyllä sitä voi huonompaakin olla.. ainakin nämä viimeaikaiset tapahtumat ovat sen osoittaneet. Ortodoksinen uskonto on ehkä teologisesti sallivin, mutta sekin on nykyään keskittynyt lähinnä todistamaan venäläisyyttä "Jumalan valittuna kansana" ja luultavasti siksikin juutalaisvastaisuus puree niin helposti venäläisiin. Itse asiassa julkijumalattomuudellakin on suunnaton markkina-arvo, kun miettii että kuinka moni silläkin repii miljoonia. Ateismin propagointi on sitä luokkaa, että melkein voisi väittää Raamatun olevan pyhä kirja nimenomaan juuri ateisteille. Ainoa huono puoli siinä ajatusmallissa on, että jonkun on vaan ensin oltava se kristitty. Toisin sanoen joku on dedicated to prove that purple dragons don't exist.

EDIT: tämän aiheen voisi yhdistää Sotahistoriaketjun kanssa.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

kriittinen_ajattelija

Quote from: Uimakoulutettava on 20.02.2017, 23:01:02

Valtiokirkot eivät tästä näkökulmasta toimi, paradoksaalista kyllä. Tämän Eurooppa osoittaa lopputulokseksi: kulttuurimarxismin ja Aidon Monikulttuurin liitto. Eron jälkeen luonnollisesti vain Aito Monikulttuuri.

Muistinko jo onnitella Donald Trumpia? Onnea!
USA osoittaa tässäkin suhteessa, kuinka vapaa kilpailu toimii ja kommunismi ei toimi. USA:ssa eri seurakunnat on kilpaillut jäsenistä USA:n perustamisesta asti, minkä johdosta jyvät on karsiutunut akanoista ja menestyneet versiot kristinuskosta on päässyt kukoistamaan. Euroopassa taas on aina ollut vallassa kommunistinen valtionkirkko jyräten kilpailijat, mikä on johtanut vaan pysähtyneisyyteen ja rappioitumiseen, minkä vuoksi kirkot on tyhjiä Euroopassa. Eurooppa ei ole oppinut virheistään yhtään vuosien varrella vaan ongelmat on vaan pahentuneet, Eurooppa tulee tällä vauhdilla muuttumaan kehitysmaaksi.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Alaric

Quote from: Sydämistynyt on 21.02.2017, 17:07:10En minä tiedä miten kirkkoon kuulumaton saadaan hautaan, siksi sanonkin, että on helpompaa näin.  Olen pari läheistä huolehtinut hautaan, ja niissä se prosessi pyörähti käyntiin kirkkoherranvirastoon soitosta.  Sieltä kaiketi hoitivat ne lupa- ja paperiasiat.  Sitten hautaustoimisto hoiti siitä eteenpäin.  Tarvitsi itsellä vaan ilmaantua kappeliin sovittuun aikaan, ja maksaa myöhemmin hauturin laskut.

Jos siinä tilanteessa olisi pitänyt itse huolehtia jostakin maistraatista joka paperi ja kysellä hautuumaat, mihin saa ja pitää kuoppa kaivattaa, niin olisi kyllä jäänyt siinä tilanteessa tekemättä.  Vainajan eläissään maksamilla verorahoilla tuo hoitui vaivattomasti.

Muuta en osaa sanoa.  Kirkon mokutusta inhoan.  :-[

Pikaisen googlettelun perusteella kirkkoon kuulumattoman kanssa homma ei vaikuta oikeastaan sen ihmeellisemmältä. Laki velvoittaa seurakunnat tarjoamaan hautapaikat samaan tapaan myös niille, jotka eivät kuulu kirkkoon (seurakunnat saavat suoraa valtionrahoitusta kaiken muun ohella myös hautaustoimeen eli se on ostettu palvelu). Hinnat ovat kaikille paikkakunnalla asuneille samat, ainoastaan kappelin vuokraus maksaa (yleensä muutaman satasen) mikäli kirkkoon kuulumattoman hautajaisissa sellaista haluaa käyttää. Myös tunnustuksettomia osioita löytyy hautausmailta, mutta niihin ei ole pakko haudata.

Kuolleen hautaamisesta voi olla yhteydessä seurakunnan hautatoimistoon ja siitä eteenpäin sitten yksityiseen hautaustoimistoon. Kuolemansyyn selvityksen tehnyt lääkäri kirjoittaa hautausluvan (ja kuolintodistuksen). Hautaustoimisto voi myös hoitaa hautausluvan hankkimisen ja toimittamisen eteenpäin sinne mihin vainaja haudataan. Mitään muita papereita ei käsittääkseni itse hautaamiseen tarvita. Tieto kuolemasta välittyy virkateitse maistraattiin kirjattavaksi väestötietojärjestelmään, josta tieto lähtee Kelaan, pankkeihin yms., joten maistraattiin on oltava yhteydessä ainoastaan perunkirjoitusta varten tarvittavan virkatodistuksen saamiseksi.

Esimerkki Espoosta:

http://www.espoonseurakunnat.fi/web/asiointi/hautaus/kirkkoon-kuulumattoman-hautaus

QuoteJos vainajaa ei siunata

Jos vainaja haudataan siunaamatta, omaiset voivat aloittaa hautausjärjestelyt joko Espoon seurakuntayhtymän hautatoimistosta tai yksityisestä hautaustoimistosta.

Seurakuntayhtymän hautatoimisto avustaa kaikissa hautauksiin liittyvissä asioissa - vain arkku, mahdollinen uurna ja vainajan kuljetukset sekä muistomerkki hankitaan yksityisen hautaustoimiston kautta.

Yksityisten hautaustoimistojen kautta järjestyvät myös muistotilaisuus sekä perunkirjoitukset.

Mikäli vainajan tahto eläessään on ollut, ettei siunausta suoriteta, tulisi näin menetellä. Vainajalle voi varata ajan suoraan tuhkaukseen tai pelkän hautaanlaskun.

Näissä vaihtoehdoissa omaisille jää mahdollisuus pitää vainajan tahtoa kunnioittava, oma tilaisuus uurnaa laskettaessa tai haudalla arkun laskun yhteydessä.

Ja vaikka jostain syystä se kirkkoon kuulumattoman hautaaminen olisikin jotenkin vaikeampaa, niin en pidä kovin mielekkäänä maksaa kuolemani jälkeen tapahtuvista asioista elämäni aikana tuollaisia summia :)

Arvioidaanpa karkeasti minkä verran koko ikänsä kirkkoon kuuluva maksaa kirkollisveroja. Keskimääräisellä palkansaajalla tuo summa lienee jotain 300 euron luokkaa (varmaan hieman alakanttiin) vuodessa. Jos oletetaan vaikka, että 25-vuotiaana alkaa maksaa suunnilleen tuon suuruista kirkollisveroa ja henki lähtee 75-vuotiaana, niin summa on 300 €/v * 50 v = 15 000 €.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Ullatusnillitus

Kuulun. Ihan vain kiusaksi Suomen islamilais-luterilaiselle kirkolle.

finnTroll

En kuulu enkä heidän palveluksiaan tarvitse.
Mun tuhkat heitetään jonnekin mutta ei Katumajärveen kuitenkaan. 😂
Minkä ylipäänsä voi sanoa, sen voi sanoa selvästi.

AJIH

Quote from: kriittinen_ajattelija on 21.02.2017, 17:32:21
USA osoittaa tässäkin suhteessa, kuinka vapaa kilpailu toimii ja kommunismi ei toimi. USA:ssa eri seurakunnat on kilpaillut jäsenistä USA:n perustamisesta asti, minkä johdosta jyvät on karsiutunut akanoista ja menestyneet versiot kristinuskosta on päässyt kukoistamaan. Euroopassa taas on aina ollut vallassa kommunistinen valtionkirkko jyräten kilpailijat, mikä on johtanut vaan pysähtyneisyyteen ja rappioitumiseen, minkä vuoksi kirkot on tyhjiä Euroopassa. Eurooppa ei ole oppinut virheistään yhtään vuosien varrella vaan ongelmat on vaan pahentuneet, Eurooppa tulee tällä vauhdilla muuttumaan kehitysmaaksi.

Ei osoita. Euroopassa ei missään maassa ole yli viimeiseen sataan vuoteen ollut "uskonto-monopolia". Tämä on paljon laajempi kysymys.
Apud judicem imperatoremque historiae.
Kaikessa: määrä ja laatu

Vapaa liikkuvuus koskee myös rikollisia.

Kaivopuiston henkirikos 5.7.2020: https://hommaforum.org/index.php/topic,131004.0.html
Ks. myös Uusi Lahti 8.3.2017.

talipallo

Erosin syksyllä 2015, kun Helsingin seurakunnat alkoivat majoittaa kaikenmoisia turhia sällejä ja kerätä näille vaatteita jne.  Jostain syystä se oli viimeinen niitti. 
Kirkko kadotti uskottavuutensa.

Jollain tavalla selkäytimessä oli kauhu ja katumus, koska kirkkoon kuulumiseen minut on kasvatettu, mutta lähipiiri otti tiedon yllättävän hyvin vastaan, kun perustelin.

Homoasia ei minuakaan vaivaa, mutta piispat sen sijaan...  Samoin kaupunginosani kirkkoherra vaikuttaa ällöttävältä.

Kirkot ovat yleensä vaikuttavia rakennuksia, hautausmaalla on omanlaisensa fiilis kävellä ja muistella sukulaisia.  Uskonasiat koen henkilökohtaisiksi.
Tällä mennään, ja bonuksena rahaa säästyy.

Shemeikka

Äitini ilmoitti minut lupaa kysymättä rippikouluun, ja kunnioituksesta äitiäni kohtaan kävin rippikoulun ja ripillä. Kun täytin 18 erosin kirkosta, mutta vanhemmilleni kerroin vadta vuosia myöhemmin. Syynä oli naispappeus; pappi sanoi että Raamatun naispappikielto onkin erehdys kääntämisessä. Aloin miettiä mitä miinoja käännöksissä mahtaakaan piillä.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Emo

Quote from: Shemeikka on 21.02.2017, 21:59:28
Äitini ilmoitti minut lupaa kysymättä rippikouluun, ja kunnioituksesta äitiäni kohtaan kävin rippikoulun ja ripillä. Kun täytin 18 erosin kirkosta, mutta vanhemmilleni kerroin vasta vuosia myöhemmin.

Olen jälkikasvulle sanonut, että riparin saat käydä (itse valitsen papin ja herätysliikeripari tietysti eikä mokukirkon), mutta sen jälkeen eroat kirkosta. Muuten ei tule korvakoruja! Minä tein päätöksen, että lapsi liitettiin evlutkirkkoon kun hän oli vauva, haluan hänet nyt irti tuosta laitoksesta. Jos myöhemmin haluaa 18v täytettyään liittyä takaisin, niin tekee mitä tahtoo.

Kim Evil-666

En kuulu, kuten joku saattaisi arvatakin. Olen "Saivon lapsi", sitäkin kansallisromanttisessa mielessä.

Kyseinen kirkkokunta näyttäytyy todelliselta mädätyslaitokselta, "huorin tekijältä", jonka periaatteet ovat myytävänä milloin mistäkin syystä, eri "trendien" perässä juosten.

Vallankäyttökoneisto, tai jäänne siitä, jonka liimana toimii ihmisten kusettaminen kulttuurisen muistin ja uskomusten voimalla harrastettu jargoni.

OT: Tuon Tappivanukkaan avatarkuvasta saisi Black Metal-levyyn oivan kannen.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Uimakoulutettava

Quote from: Shemeikka on 21.02.2017, 21:59:28
Äitini ilmoitti minut lupaa kysymättä rippikouluun, ja kunnioituksesta äitiäni kohtaan kävin rippikoulun ja ripillä. Kun täytin 18 erosin kirkosta, mutta vanhemmilleni kerroin vadta vuosia myöhemmin. Syynä oli naispappeus; pappi sanoi että Raamatun naispappikielto onkin erehdys kääntämisessä. Aloin miettiä mitä miinoja käännöksissä mahtaakaan piillä.

Erehdyspä hyvinkin - eihän toki valtiokirkon kääntymisessä kulttuurimarxismiin, vaan kielen kääntämisessä. :roll:

Vaan kas, mikä sattuma, kulttuurimarxisti lukee (jos ylipäänsä niin tekee) ns. uutta käännöstä. Mutta syrjivähän se on sekin.
:'( >:( :flowerhat:

Vielä on siis erehdyksiä oikaistavana. Runoiluun erikoistuneelta Helsingin ylipapitar Askolalta kysyisin, eikö uusimpaan käännökseen pitäisi saada mukaan uskontoneutraalit termit "Allah" ja "Muhammed"?

Päälahjoittaja Sipilä

Dr. Kemppinen

kriittinen_ajattelija

Quote from: AJIH on 21.02.2017, 19:42:15
Quote from: kriittinen_ajattelija on 21.02.2017, 17:32:21

Ei osoita. Euroopassa ei missään maassa ole yli viimeiseen sataan vuoteen ollut "uskonto-monopolia". Tämä on paljon laajempi kysymys.
No älä nyt turhaan lopeta kun pääsit vauhtiin, avaa ihmeessä näkemystäsi.

Itse olen edelleen sillä linjoilla, että Euroopassa historiallisesti "valtionuskonnot" on dominoineet, minkä takia monet toisinajattelevat kristinhaarat on paennet muualle siirtomaihin, usein juurikin USA:aan - missä heillä on ollut suurempi uskonvapaus. Ja vielä tänä päivänäkin esim. USA tyylinen kristillinen konservatiivinen elämäntapa on hyvin vaikeaa ellei mahdotonta Euroopassa, koska kommunistit haluaa aivopestä ihmiset yhden muotin mukaisesti. Esim. Saksastakin monet kristityt hakee turvapaikkaa USA:sta koska Saksa on niin p""""" maa mitä tulee kristilliseen elämäntapaan. Vain mainstream mädätys versio kristinuskosta on yleisesti hyväksyttyä, ja siksi kirkot on tyhjiä joka sunnuntai.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2524448/Evangelical-Christian-family-appeal-supreme-court-stay-U-S.html

AJIH

Quote from: kriittinen_ajattelija on 22.02.2017, 10:44:39
No älä nyt turhaan lopeta kun pääsit vauhtiin, avaa ihmeessä näkemystäsi.

Itse olen edelleen sillä linjoilla, että Euroopassa historiallisesti "valtionuskonnot" on dominoineet, minkä takia monet toisinajattelevat kristinhaarat on paennet muualle siirtomaihin, usein juurikin USA:aan - missä heillä on ollut suurempi uskonvapaus. Ja vielä tänä päivänäkin esim. USA tyylinen kristillinen konservatiivinen elämäntapa on hyvin vaikeaa ellei mahdotonta Euroopassa, koska kommunistit haluaa aivopestä ihmiset yhden muotin mukaisesti. Esim. Saksastakin monet kristityt hakee turvapaikkaa USA:sta koska Saksa on niin p""""" maa mitä tulee kristilliseen elämäntapaan. Vain mainstream mädätys versio kristinuskosta on yleisesti hyväksyttyä, ja siksi kirkot on tyhjiä joka sunnuntai.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2524448/Evangelical-Christian-family-appeal-supreme-court-stay-U-S.html

Kuten sanoin, tämä ei ole kysymys, johon voisi löytää ratkaisun yhdestä abstraktista teoriasta. Kysymykseen liittyy esimerkiksi teologian oppihistoria, filosofian oppihistoria, journalismin instituutiot, politiikka (kommunismin vaikutus, diktatuurit jne.), todennäköisesti myös maantiede, käsitys identiteetistä, kulttuuriesineiden leviäminen, lait jne. Lihavoimastani kohdasta voin ihan hyvin olla kanssasi samaa mieltä, mutta en siitä, että asian selittäisi vapaa kauppa -teoria.
Apud judicem imperatoremque historiae.
Kaikessa: määrä ja laatu

Vapaa liikkuvuus koskee myös rikollisia.

Kaivopuiston henkirikos 5.7.2020: https://hommaforum.org/index.php/topic,131004.0.html
Ks. myös Uusi Lahti 8.3.2017.

ikuturso

Kuulun kirkkoon.

Lähes työttömänä pienyrittäjänä kirkollisveron osuus elämässäni on häviävän pieni. Maksanhan veroja tuskin lainkaan.

Olen mukana kirkkokuorossa ja seurakunnan vapaaehtoistoiminnassa. Osallistun talkoisiin aina kun voin.

Olen tämän sanonut tälläkin forumilla useasti, myös julkisesti kaikille eroamista aikoville:
Sinun kirkollisverostasi alle 5% menee kirkon keskushallinnolle. Suurin osa menee kotikuntasi ja kotiseurakuntasi hautausmaiden ja kirkkorakennusten hoitoon ja lämmitykseen sekä paikallisten kirkon työntekijöiden palkkoihin - jotka ovat myös veronmaksajia kunnassasi. Perhekerhot ovat yksi arvostetuimmista toimintamuodoista pikkukunnissa. Kotona pienten lasten kanssa olevat äidit pääsevät vähän huilaamaan ja hakemaan vertaistukea toisista nuorista lapsiperheistä. Samoin diakonia. Päihde- ja huumeongelmaisten, mielenterveyskuntoutujien ja ikäihmisten parissa tehtävä työ. Oman seurakuntani kappalainen ei ole parhaimmillaan saarnastuolissa. Hän on selvästi parhaimmillaan ihmisten parissa. Jos en maksaisi hänen palkkaansa kymmenyksistäni, osallistuisin siihen varmaankin vapaaehtoisesti.

Omassa seurakunnassani yksikään papeista ei ole uhonnut vihkivänsä homopareja. Kirkollisvaaleissamme ei ole poliittisia puolueita. Tämä on epäpoliittinen ja hyvä seurakunta ihmisen olla. Miksi rankaisisin sitä Askolan tai Mäkisen vuoksi? Toki, jos kirkon hallintoon ja kirkolliskokouksiin kansa haluaa äänestää johannakorhosia ja nämä haluavat valita karimäkisiä, niin trendihän on huono. On ollut jo pitkään. Mutta johannakorhosten ääni ei kuulu meidän seurakunnassamme. Kiitos Luojan.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Faidros.

^Ihan sympaattinen ja järkevästi perusteltu näkemys myös näin uskonnottomankin näkökulmasta.

Valtionkirkko olisi vain lopetettava. Uskovaiset on oikeutetusti saatava pidetyksi omissa seurakunnissaan, paikkakunnan muutosta huolimatta. Näin on esimerkiksi Saksassa, eli olet elämäsi omassa seurakunnassa, tai vaihdat jos haluat, jos sinne tulee "askoloita ja mäkisiä" valtaan.
Nythän joudut valitsemaan seurakunnan asuinpaikkakuntasi mukaan, oli se kuinka homoeroottinen tahansa.
Se ei onnistu kuin sillä, että massakato jatkuu edelleen valtionkirkosta vuolaana, joten siinä mielessä kehoitan kaikkia eroamaan.

Valtionkirkko on nykyään ylhäältä alas johdettu punaviher-järjestelmä.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Uimakoulutettava

Quote from: ikuturso on 22.02.2017, 12:12:01
Toki, jos kirkon hallintoon ja kirkolliskokouksiin kansa haluaa äänestää johannakorhosia ja nämä haluavat valita karimäkisiä, niin trendihän on huono. On ollut jo pitkään. Mutta johannakorhosten ääni ei kuulu meidän seurakunnassamme. Kiitos Luojan.

Kari Mäkinen on seurakuntanne arkkipiispa.

Kaunopuheisuus on sivuseikka. Jos kuitenkin seurakuntanne pastori puhuisi seurakunnalleen yksinkertaisesti totta, hän olisi entinen pastori.

On inhimillisesti ymmärrettävää ja suosittua keskittyä paikallisen iltapäiväkerhon pyörittämiseen jne., mutta tavallisesti ei-leipäpappi on katsonut tehtävänsä olevan muutakin. Kun tässä pisteessä ollaan, kirkko on jo muuttunut valtion tehtävien hoitajaksi.

Päälahjoittaja Sipilä

Dr. Kemppinen

junakohtaus

En ole koskaan kuulunutkaan. Mutsi ja faija olivat sitä mieltä että saa liittyä sitten aikuisena jos tahtoo. En ole tahtonut. Ehta kastamaton pakana.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Ernst

Miksi rankaisisin sitä Askolan tai Mäkisen vuoksi? Toki, jos kirkon hallintoon ja kirkolliskokouksiin kansa haluaa äänestää johannakorhosia ja nämä haluavat valita karimäkisiä, niin trendihän on huono. On ollut jo pitkään. Mutta johannakorhosten ääni ei kuulu meidän seurakunnassamme. Kiitos Luojan.

-i-

Kysymys on melko sama kuin on Poliittisen poliisin kohdalla; on siis Polpo ja, ikävä kyllä, Polki eli Poliittinen kirkko. Kumpikaan ei mielestäni tuo mitään hyvää ihmisille, kun pyrkivät kontrolloimaan mieliä. Mind Control, ilman oikeita valtuuksia, on aina pahasta noin sekä maallisessa että hengellisessä mielessä.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Heikki Luoto

Olen tämän sanonut tälläkin forumilla useasti, myös julkisesti kaikille eroamista aikoville:
Sinun kirkollisverostasi alle 5% menee kirkon keskushallinnolle. Suurin osa menee kotikuntasi ja kotiseurakuntasi hautausmaiden ja kirkkorakennusten hoitoon ja lämmitykseen sekä paikallisten kirkon työntekijöiden palkkoihin - jotka ovat myös veronmaksajia kunnassasi. Perhekerhot ovat yksi arvostetuimmista toimintamuodoista pikkukunnissa.

Suurempien kaupunkien seurakunnissa lienee vastaava punavihreän kuplan ilmiö kuten politiikassakin. Pienempien paikkakuntien seurakunnissa mentäneen enemmän terveemmän kirkollisen perinteen merkeissä.

Itse en kuulu kirkkoon, mutta olin hätäisesti järjestelemässä Perussuomalaisten vuoden 2014 seurakuntavaalilistaa täällä Tampereella. Ensi vuonna on taas seurakuntavaalit, joten kehotan kirkkoon kuuluvia lähtemään ehdolle. Vaikka kulttuurimarxilaistunutta seurakuntaasi on vaikea palauttaa entiselleen, niin saa kuitenkin edes paremman omatunnon itselleen että on edes yrittänyt.

Sananvapauden vastaiselle Facebookille korvaava vaihtoehto: MeWe
mewe.com/i/heikkiluoto

Uimakoulutettava

Quote from: Heikki Luoto on 22.02.2017, 15:32:10
Suurempien kaupunkien seurakunnissa lienee vastaava punavihreän kuplan ilmiö kuten politiikassakin.

Politiikassa kupla on suurempi ja värikkäämpi, esim. Tampereen(kin) Perussuomalaisissa puheenjohtaja Soinin kokoinen.

Seurakunnat vaikenevat arkkipiispan ja kirkon keskushallinnon menosta, aivan samoin kuin kunnissa UlkoministerinSalkkulaiset  hallitussuomalaisten periaatemyynnistä.

On se kansa kiittämätöntä, kun ei tule kirkko- & vaalikahville.

Päälahjoittaja Sipilä

Dr. Kemppinen