News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2017-02-08 Iltalehti: Jani Toivolan uupumus johti masennukseen

Started by Mika, 08.02.2017, 20:37:44

Previous topic - Next topic

Micke90

Masennusdiagnoosilla saa sairauslomaa ja työnantajalla on oltava hyvin painavat perusteet lääkärintodistuksen kyseenalaistamiseen. Jos työnantaja ei voi osoittaa olevansa lääkäri, ei hänen mielipiteellään juuri ole arvoa.

Ernst

Quote from: Micke90 on 13.02.2018, 07:16:42
Masennusdiagnoosilla saa sairauslomaa ja työnantajalla on oltava hyvin painavat perusteet lääkärintodistuksen kyseenalaistamiseen. Jos työnantaja ei voi osoittaa olevansa lääkäri, ei hänen mielipiteellään juuri ole arvoa.

Useimmiten nuo ovat ihan selviä asioita. Mutta poikkeuksiakin löytyy, kun ihmisten elämä on hyvinkin vaihtelevaa.

Tässä sama työterveyslääkärin näkökulmasta:

http://www.ebm-guidelines.com/dtk/ltk/avaa?p_artikkeli=ttl00178&p_haku=hoitosuositus

Sairasloman myöntäminen kuuluu ns. potilaslainsäädäntöön, eikä siihen katsota voitavan puuttua työlainsäädännöllä. Lääkärin ja potilaan välinen luottamussuhde häiriintyy, jos lääkärin vapaa harkinta jotenkin sidottaisiin työnantajan käsitykseen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että työnantaja olisi aina totaalisesti sidottu kyseiseen todistukseen. Sairasloman osalta työnantajan on katsottu olevan vakiintuneen käytännön mukaisesti sidottu kyseiseen todistukseen, mutta palkanmaksuvelvollisuus kyseiseltä ajalta määräytyy muiden säännösten ja määräysten mukaisesti. Sovellettava työehtosopimus asettaa usein ne raamit, joiden piirissä työnantaja voi antaa täydentäviä sairausajan palkanmaksuvelvollisuutta koskevia määräyksiä työpaikan olosuhteiden ja tarpeiden mukaan.

Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Arvoton

Mulle 2 vk sitten saamassani lääkärin lomakkeessa lukee näin: aika, jolloin potilas oli työkyvyttömänä: (tähän sitten päivämäärät).

Juu, lääkäri vain toteaa työkyvyttömyyden.

Viime KE sain sitten kehoituksen mennä kotiin työpaikaltani, koska olin 16 ed. tunnin aikana käynyt 3 kertaa yrjöllä ja 11 kertaa paskalla, mikä olotila jatkui yhä ja voimat lähes pois. Meillä esimies voi myöntää ainakin päivän kerrallaan saikkua.

Micke90

Quote from: Arvoton on 13.02.2018, 08:00:25
Meillä esimies voi myöntää ainakin päivän kerrallaan saikkua.

Jos lääkäri on kirjoittanut 2 viikkoa, se on silloin 2 viikkoa. Työnantajalla on lisäksi vielä palkanmaksuvelvollisuus.

Jorma M.

Mulle 2 vk sitten saamassani lääkärin lomakkeessa lukee näin: aika, jolloin potilas oli työkyvyttömänä: (tähän sitten päivämäärät).

Juu, lääkäri vain toteaa työkyvyttömyyden.

Viime KE sain sitten kehoituksen mennä kotiin työpaikaltani, koska olin 16 ed. tunnin aikana käynyt 3 kertaa yrjöllä ja 11 kertaa paskalla, mikä olotila jatkui yhä ja voimat lähes pois. Meillä esimies voi myöntää ainakin päivän kerrallaan saikkua.

Jos olisi pokkaa niin sitä voisi yrjöillä ja kontata työpisteellään kunnes joku kokoomusta äänestävä pomo tulisi oma-aloitteisesti ärtyneenä kehottelemaan. Ja sitten yrjöilevä työntekijä voisi esittää pomolle epäilyksensä kotiin lähdön tarpeellisuudesta. Tai ainakin voisi surra ääneen työnantajan menettämiä työtunteja.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Roope2

On karsea tilanne, jos työn vaatimustaso ja työtekijän edellytykset eivät kohtaa, eikä ole uskallusta myöntää sitä. Ja jos katsontakantaa laajennetaan, niin vielä karseampaa on, jos omassa elämässä vaatimukset ja edellytykset eivät kohtaa. Minusta näin on Janin tapauksessa.
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Ernst

Quote from: Micke90 on 13.02.2018, 08:06:51
Meillä esimies voi myöntää ainakin päivän kerrallaan saikkua.

Jos lääkäri on kirjoittanut 2 viikkoa, se on silloin 2 viikkoa. Työnantajalla on lisäksi vielä palkanmaksuvelvollisuus.

Ei se asia siitä mihinkään muutu, vaikka tuota jankuttaisit maailman tappiin. Ota selvää, jos et minua usko.

Emo

Quote from: Pentecost on 12.02.2018, 13:44:18Mitä masennukseen tulee, niin se on sairaus eikä mikään ivan tai pilkan aihe.

On sinun mielipiteesi. Minä tykkään että masennusta saa pilkata ja ivata (masennus-han ei ole muhametti), ja olen sitä mieltä että oikea masennuspotilas ei jaksa naistenlehdissä tarinoida masennuksestaan, eli jos sellaisia juttuja lukee on se varmin merkki, että ko. henkilö ei ole masentunut. Narsisti voi olla. Toivola on lisäksi kotitekoinen monikulttuurinen pelle, viihdyttäjä. En liketä. Paljonko sille naiselle maksoi, kuka suostui hänelle lapsen leikkikaluksi tekemään?

Micke90

Quote from: Ernst on 13.02.2018, 08:36:44
Ei se asia siitä mihinkään muutu, vaikka tuota jankuttaisit maailman tappiin. Ota selvää, jos et minua usko.

Aivan. Ota selvää, jos kerran esimiehenä toimit. Ei mulla muuta.

P.s. Jos esiinnyt täällä asiantuntijan nimikkeellä, olisi kiva tietää, minkä alan asiantuntija mielestäsi olet.

Vörå

Quote from: Emo on 13.02.2018, 08:42:39
Quote from: Pentecost on 12.02.2018, 13:44:18Mitä masennukseen tulee, niin se on sairaus eikä mikään ivan tai pilkan aihe.

On sinun mielipiteesi. Minä tykkään että masennusta saa pilkata ja ivata (masennus-han ei ole muhametti), ja olen sitä mieltä että oikea masennuspotilas ei jaksa naistenlehdissä tarinoida masennuksestaan, eli jos sellaisia juttuja lukee on se varmin merkki, että ko. henkilö ei ole masentunut. Narsisti voi olla. Toivola on lisäksi kotitekoinen monikulttuurinen pelle, viihdyttäjä. En liketä. Paljonko sille naiselle maksoi, kuka suostui hänelle lapsen leikkikaluksi tekemään?

Sinäpäs taidatkin olla sen sortin kristitty että saavat samarialaiset rauhassa makoilla tienposkessa... No, mitäpä jonkun partalapsen opetuksista, tikulla silmään jotka sellaisia muistelevat.

ISO

ja olen sitä mieltä että oikea masennuspotilas ei jaksa naistenlehdissä tarinoida masennuksestaan, eli jos sellaisia juttuja lukee on se varmin merkki, että ko. henkilö ei ole masentunut. Narsisti voi olla. Toivola on lisäksi kotitekoinen monikulttuurinen pelle, viihdyttäjä.

Masennusta voi nykyään olla monenlaista, on ihan oikeaa masennusta joka vie ihmiseltä työkyvyn lisäksi kyvyn tehdä yhtään mitään, ja sitten on tätä masennusta joka jättää jäljelle kyvyn olla julkisuudessa esittelemässä masennusta.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

siviilitarkkailija

Ernst on tässä oikeassa. Moni työntekijä ja yritys toimii näin että lääkärin kirjoittamaa todistusta vastaan ei ruveta potkimaan ja se mitä paperissa lukee sairaslomasta hyväksytään rutiininomaisesti. Mutta kun asiaa lähestytään työlainsäädännön suunnalta juttu ei ole ihan näin. Työnantajalla on muistaakseni oikeus mm olla hyväksymättä yhden lääkärin kirjoittamaa lääkärintodistusta. Voi määrätä joissain paikoissa oman lääkärinsä ja ompa vastaan tullut tilanne jossa (Valtiojohtoisen Finavian aliurakoitsijan hommissa) lääkärintodistusta kieltäydyttiin hyväksymästä. Asiallisilla työpaikoilla on näitä tilanteita varten luottamusmies ja ay-järjestelmä että laki ja Kohtuus tulee hyväksyttyä. Olipa ollut # aat...aat ts ISS# anteeksi aivastus, päälliköitä jotka määräsivät sairaslomaa saaneen työhön. Aivan järjetön riski jos nimittäin jotain olisi sattunut enkä usko että konsernin ylin johto hyväksyi lain pilkuntarkkaa noudattamista kun silloin on moni firmakin kusessa. Laki on asetettu aika rujosti työnantajan puolelle mutta käytännössä ay-liikkeen yksi kiistämätön etu on ollut laillisuus- ja kohtuullisuusperiaatteen valvonta.  Pienyrittäjiähän ei sairaslomalait koske.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Spesialisti

Jos hermonsa menettänyt yh olisi ollut hetero sianvärinen persu, huostaanottotoimenpiteet olisi jo viety loppuun.

Emo

Quote from: Spesialisti on 13.02.2018, 09:06:44
Jos hermonsa menettänyt yh olisi ollut hetero sianvärinen persu, huostaanottotoimenpiteet olisi jo viety loppuun.

On olemassa ruskeitakin sikoja. Ne ovat niitä geneettisetnisesti parempia sikoja.

Ernst

Quote from: Micke90 on 13.02.2018, 08:43:19
Quote from: Ernst on 13.02.2018, 08:36:44

Aivan. Ota selvää, jos kerran esimiehenä toimit. Ei mulla muuta.

P.s. Jos esiinnyt täällä asiantuntijan nimikkeellä, olisi kiva tietää, minkä alan asiantuntija mielestäsi olet.

Melkein teki mieli kirjoittaa, että ota selvää. Mutta tässä ,ole hyvä:
https://hommaforum.org/index.php/topic,120995.0.html

Huomaa, että asiantuntija-aiheesta käytävä keskustelu ei ole uutisalueella.

ikuturso

Toivolan diagnoosi lienee "synnytysmasennus". Nimestään huolimatta masennus ei liity itse synnyttämiseen vaan lapsen saamisen muuttamaan elämäntilanteeseen. Voi olla lievä tai vakava. Joku menee laitoskuntoon, toisella riittää virtaa ehkä terapiakseenkin ruotia sitä kirjoissa, lehtien palstoilla ym.

Jos kärsii masennuksesta, pitäisi saada omaa aikaa ja järjestää lastenhoito fiksusti. "kylläminäpärjään" suoriutujayksinhuoltaja haluaa näyttää muille eikä edes kansanedustajan palkalla hanki lastenhoitajaa ja keskity itsensä hoitamiseen.

Suurin virhe mitä tuossa voi tehdä on ottaa kolmivuotias masennuksen aiheuttaja mukaan Thaimaan lomalle. Juuri loman tarkoitus olisi patterien lataaminen. Nyt piltti pilaa senkin mahdollisuuden ladata pattereita ja kuilu syvenee. Kesämökkiviikonloppu hyvässä seurassa - luotetussa porukassa, jotka katsovat lapsen perään aina välillä - ja siihen sisältyvät yksinäiset souturetket luonnossa lataavat akkuja ihan eri tavalla kuin Pattayan reissu rääkyvän piltin kanssa. Stressihormonien tuotanto on jälkimmäisessä varmaan järjettömän suuri ja kroppa ja pää vinkuvat ylikierroksilla koko reissun. Myös sillä lapsella, jolle kaikki on yhtäkkiä vierasta: lämpötila, ilman kosteus, hajumailma, makumaailma, äänimaailma, värimaailma, ruoan bakteerikanta,... Vaikka lapsi on sopeutuvampi kuin aikuinen, aikuinen käsittelee näitä asioita tietoisesti ja ymmärtäen mistä ne johtuvat. Kolmivuotiaalle tuollainen täydellinen ympäristön muuttuminen voi olla täysi shokki. Ei se tajua, että viikon päästä lennetään suomeen taas sillä tärisevällä puhisevalla vekottimella, jossa alkaa sattua korviin.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

guest8096

Kyllä minunkin mielestäni saa pilkata. Eihän se nyt sovi että terveiden pitää alkaa pelätä sanomisiaan ja masentuneet saavat raivota kuten Toivola tai uhriutua miten huvittaa.

Kauhea Ihmismäinen Otus

Quote from: Frida Hotell on 13.02.2018, 10:55:51

Kyllä minunkin mielestäni saa pilkata. Eihän se nyt sovi että terveiden pitää alkaa pelätä sanomisiaan ja masentuneet saavat raivota kuten Toivola tai uhriutua miten huvittaa.
En minä (ainakaan) tässä sitä masennusta pilkkaa vaan sitä, että sitä oma-aloitteisesti revitellään iltalööpeissä ihan kuin kyseessä olisi joku masokistinen performanssi. Lisäksi huolestuttaa aidosti Janin tyt... poj... ööö.. henkilö:  Lapset tarvitsevat sen safe spacen, pystyykö Jani tätä tarjoamaan?
Pienetureiällinen lesbotransnainen