News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2016-12-04 ”Suomen leijona joutunut vääriin käsiin” – Finlayson

Started by Nuivanlinna, 04.12.2016, 09:39:45

Previous topic - Next topic

newspeak

QuoteTom of Finland -mallisto sai vuosi sitten huomiota myös ulkomailla. Muun muassa vuodevaatteista ja pyyhkeistä koostuvaa mallistoa on myyty verkkokaupan kautta 25 maahan. Tom of Finland -tuotteilla on ollut kysyntää Länsi-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.

Malliston menekki ei kuitenkaan vastannut odotuksia.

– Jos mä olen umpirehellinen, niin kyllä mä pikkuisen petyin siihen. Tom of Finlandiin asetettiin valtavia toiveita viennin suhteen. Ehkä teimme semmoisen perisuomalaisen synnin, että ei mietitty tarpeeksi. Me lähdettiin vientiin aika nollasta ja kuviteltiin, että se tuote myy itse itsensä, sanoo Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila.

http://yle.fi/uutiset/3-8453584

Ehkä pornokauppias Kurttila oppi, että vähimmäismyynti verkkokaupan kautta ei korreloi tavanomaisten kuluttajatavaroiden jakeluketjujen innokkuuteen ottaa uutta tuotetta myyntiin.

QuoteOlemme pieni suomalainen pk-yritys. Emme voi palkata kymmeniä ihmisiä tekemään myyntityötä ympäri maailmaa. Se on järjettömän kallista. Maailma ei tule meidän syliin odottamalla. Valitettavasti.

Sata vuotta sitten Finlaysonilla oli yli 3 000 työntekijää. Syytönhän Kurttila siihen on, mutta nyt on Finlaysonista jäljellä enää pelkkä nimi.

Impi Waara

Lainaus:
" Ehkä teimme semmoisen perisuomalaisen synnin, että ei mietitty tarpeeksi."

Suosittelisin jatkossa miettimään erittäin pitkään ja hartaasti kaikkia linjauksia. Kovin montaa floppia ei kestä ainutkaan yritys. Kannattaisi yrittäjänä miettiä, että aina kumartaessaan yhtä tahoa, pyllistää toiselle.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

ismolento

Quote from: Ajattelija2008 on 04.12.2016, 22:11:28
Suomen leijona kuuluu itsenäisyyttä kannattaville eikä federalisteille. Suomen leijona on siis oikeissa käsissä, mutta tämä mainosmies Jukka Kurttila yrittää kaapata sen väärään käyttöön.

Aionkin tästä lähtien boikotoida Finlaysonin tuotteita. Ylihintaisiahan ne ovatkin viimeaikaiseen laatuun nähden.

Nikolas

Vihjataanko jutun otsikossa että Sipilällä, Orpolla ja Soinilla on väärät kädet?  :flowerhat:

UgriProPatria

Quote from: Impi Waara on 08.12.2016, 16:09:45
Miettikäähän, kun Finlayson julkaisee sata versiota häväistystä Suomen leijonasta  :facepalm:

Miksi yritys ylipäätään ratsastaa suomalaisuudella, kun firma ei ole ollut aikoihin suomalainen?

Sitähän minä jo aiemmin kirjoitin, mutta lähti viesti lentoon. Finlaysonilla ei ole suomalaisia juuria, joten ei voi olla samaa tunnettakaan Suomen maata, historiaa ja Leijonaa kohtaan, kuin on aidosti suomalaisjuurisella Suomenkansalla. Suomalainen ei koskaan voisi häpäistä omaa Leijonaansa, Siniristilippuaan, tai Maamme-laulua, mutta noilta matu-juurisilta "suomalaisilta" tämä kyllä kepeästi käy. Suomalaisen tuntee siitä, että hän ajattelee suomalaisesti ja suomeksi.

Matu-Finlayson tekee nyt rahaa anarkisteilla, jotka kyllä mielellään häpäisevät kaiken Suomelle pyhän, nuo ryssän äpärät ja tekopyhällä "humanismillaan" (joka todellisuudessa ei ihmistä ja eläintä säästä) esiintyvät kuin hyvätkin ihmiset! Vasemmisto-takapirunaan ja johtajanaan Tavja Halonen. Erkki Tuomiojasta, tuosta osa-virolaisesta, Hella W:n jälkeläisestä en tiedä.

Pikkuvaimo

Aion osallistua tähän uusi leijona -kampanjaan. Olen kylläkin melko varma, että oma leijonani ei läpäise maailmanhalausprosenttiseulaa. Se kun tulee toistamaan alkuperäisen leijonan ideaa itsenäisyydestä, vapaudesta ja tarpeen vaatiessa puolustamisesta taistellen.
Minulla on vaikeasti ymmärrettävä ja kohtalaisen huono huumorintaju.


Outo olio

Pahus kun en ole kuvataiteellisesti lahjakas. Koska Suomi kuuluu kaikille, ja leijonakin, niin tottakai myös jihadisteille sun muille. "Suomen leijona heittää tyttärensä parvekkeelta", leijonat aavikolla mustan lipun alla, ja niin edelleen. ;) :flowerhat:
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

newspeak

Aihetta sivuten posti ei suostu julkaisemaan Mannerheimista postimerkkisarjaa juhlavuoden kunniaksi:

Posti ei julkaise Mannerheim-postimerkkiä juhlavuonna – "Kohdeyleisö olisi liian rajattu"

QuoteIsänmaallisimmat suomalaiset närkästyivät Postille vuonna 2014, jolloin tuli kuluneeksi tasan sata vuotta jääkäriliikkeen synnystä. Tuolloin ei julkaistu juhlapostimerkkiä.

Vasemmistolaisiahan tuossa taas halutaan miellyttää. MV-lehti näkee taustalla discovalojen loisteen, minkä Turkulainen näki parhaakseen jättää mainitsematta:

Posti arvostaa Tom of Finlandia enemmän kuin marsalkka Mannerheimia ja jääkäreitä

Tavan

Nyt hämmentää. Missä universumissa Marski on suomalaisille jokin marginaalihahmo, joka kiinnostaa vain jotain vähäpätöistä kuppikuntaa? Vielä vuosikymmen takaperin hänet äänestettiin suomalaisista suurimmaksi. Siis vielä kerran: Tom on riittävän mainstream hahmo postimerkin aiheeksi, mutta C.G.E. ei?
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

hattiwatti

Quote from: oinas on 08.12.2016, 10:53:05
Quote from: MiljonääriPlayboy on 04.12.2016, 10:28:40
Vallilan imeytysmattojen lisäksi voi siis jättää Finlaysoninkin rätit kauppaan. Message received and understood.

Olin juuri päättänyt ostaa lasteni perheille ison pinon Finlaysonin pussilakanoita joululahjoiksi. Kävin jopa muutama päivä sitten myymälässä katsomassa valmiiksi kuosit, mitä ostaisin. Hämmästyin mennessäni liikkeeseen, että minnehän minä olen oikein tullut, kun seiniä koristivat isot Tom of Finland-lakanat. Mutta ei se vielä mitään.
Sitten luin tämän toimitusjohtajan kirjoitukset ja ajatukset, että hänelle ei kelpaa se Suomen leijona, joka on virallinen symboli suomalaisuudesta ja Suomesta, vaan pitää hankkia uusi. Siispä päätin, että ne lakanat, joita ostan, eivät ole Finlaysonin tuotteita vaan jotain aivan muuta.

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/finlaysonin-omistaja-jukka-kurttila-on-johtaja-joka-ei-osaa-pelata-23277146/
http://yle.fi/uutiset/3-8453584 
Ulkomailla ei sitten myynytkään tämä homoerotiikkamallisto.

Joskus reilu vuosi sitten tuli telkkarista aika hauska tutkimusmatka - tyylinen dokumentti missä joku stadilainen edistyksellinen toimittajana työskentelevä suvakkityttö meni tapaamaan Teuvo Hakkaraista Viitasaarelle joka onkin nykypäivänä rohkeampaa kuin elämysturismi jonnekkin Kongon viidakoihin. Pirun hauska se oli, suosittelen jos haluaa ymmärtää tämän kansakunnan jakaantuntunutta henkistä tilaa missä se missä normaalit ihmiset alkutuotannon parissa elävät on jotain täysin käsittämätöntä niille, jotka elävät heidän tuottamistaan tulonsiirroista.

Mutta hirveän keskeinen oli antaa Tom of Finland - jortikkatyyny Teukalle ja katsoa hyväksyykö se sen. Piti tietenkin tämän suvaitsevaisuusfetissin tyrkyttämistä pimeänä niinkuin kuka tahansa muukin olisi tehnyt, mutta lopulta myöntyi ottamaan sen vastaan. Mutta tuo kertonee aika hyvin tämän kansan henkisestä tilasta, että tuollaisesta esineestä tehdään samanlainen ihmisiä jakava juttu kuin uskonnollisesta sälästä, että miten suhtautuvat tuollaiseen. Ennen nuo olivat omassa arvossaan ja oli korkeammat ideaalit.

hattiwatti

Quote from: Nuivanlinna on 04.12.2016, 09:39:45
Quote"Suomen leijona joutunut vääriin käsiin" – Finlayson pani pystyyn erikoisen kampanjan
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/209610-suomen-leijona-joutunut-vaariin-kasiin-finlayson-pani-pystyyn-erikoisen-kampanjan
Lakanoistaan tunnettu Finlayson Oy ottaa uudella kampanjallaan voimakkaasti kantaa suvaitsevaisuuden ja monikulttuurisuuden puolesta. Yhtiö kutsuu suomalaiset suunnittelemaan vähintään sata uutta leijonaa virallisen Suomen leijonan rinnalle.

- Arkikäytössä leijonamme on valitettavasti joutunut vääriin käsiin. Sen ympärille on rakentunut syrjivää ilmapiiriä ja merkityksiä, joita on vaikea tunnistaa isänmaallisuudeksi. Samalla isänmaallisuuteen on liitetty suvaitsemattomia piirteitä. Satavuotias itsenäinen Suomi on monimuotoinen ja monikulttuurinen, ja haluamme, että jokaiselle suomalaiselle löytyy leijona, johon samaistua, sanoo Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila.

Finlaysonin suunnittelema 100 leijonaa Suomelle -hanke on virallinen osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa....naps...

Vai onko Finlayson on joutunut vääriin käsiin?

Sama kuvio tuli vastaan HOK-elannon taannoisessa tapauksessa. Jotenkin on intuitio, että kaikki isommat yritykset ovat väärissä käsissä sitä vastaan, että jos ajavat tiettyä agendaa jota korkeat tahot haluavat nostattaa, niin bisnes luistaa hyvin politiikkojen toimesta.

Tästä aiheesta pitäisi saada lisää keskustelua, sillä varmaan esimerkkejä on kymmeniä muitakin tulossa esiin yksi kerrallaan. Ainakin tiedetään mitä boikotoida.

Oikeastaan jos joku kansallis-sektori nousisi, sen tulisi alkaa ajamaan rinnakkaistaloutta vain Suomalaisille joka olisi immuuni globaalille lamalla paikallisena, eikä olisi riskinä joutua ulkomaiseen omistukseen tahoille joilla tuntemattomia päämääriä. Tavallaan palattaisiin samaan miten Suomi joskus rakennettiin. Parempi ennen ensi lamaa kuin sen jälkeen.

Veikko

Quote from: Tavan on 10.12.2016, 13:45:17
Nyt hämmentää. Missä universumissa Marski on suomalaisille jokin marginaalihahmo, joka kiinnostaa vain jotain vähäpätöistä kuppikuntaa? Vielä vuosikymmen takaperin hänet äänestettiin suomalaisista suurimmaksi. Siis vielä kerran: Tom on riittävän mainstream hahmo postimerkin aiheeksi, mutta C.G.E. ei?

Tämä kertookin hyvin, millainen likaviemäri julkisuuskoneiston ylläpitämä mainstream on.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Impi Waara

Quote from: Veikko on 02.01.2017, 17:38:05
Quote from: Tavan on 10.12.2016, 13:45:17
Nyt hämmentää. Missä universumissa Marski on suomalaisille jokin marginaalihahmo, joka kiinnostaa vain jotain vähäpätöistä kuppikuntaa? Vielä vuosikymmen takaperin hänet äänestettiin suomalaisista suurimmaksi. Siis vielä kerran: Tom on riittävän mainstream hahmo postimerkin aiheeksi, mutta C.G.E. ei?

Tämä kertookin hyvin, millainen likaviemäri julkisuuskoneiston ylläpitämä mainstream on.

Onhan se toisaalta kätevää, että voi aiheeseen sopivalla postimerkillä lähettää kirjeitä ja kortteja tietyille tahoille "terveisiä perseestä"-hengessä. Visualisoi sanomaa nätisti.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Sydämistynyt

Joko tämä oli täällä?  :D

Golimar

Quote"Yrityksiin lisää kapinahenkeä"       
                                       
                                       
Tekstiiliyhtiö Finlayson on ärsyttänyt
nationalistisia ja äärioikeistolaisia 
piirejä useasti viime vuosina, mm. Tom
of Finland -lakanoilla.               
                                       
Finlaysonin toimitusjohtaja ja         
osaomistaja Jukka Kurttila on saanut   
vihaviestejä ja tappouhkauksia, mutta 
ei anna niiden vaikuttaa.             
                                       
Kurttila kertoo alkaneensa jo alusta   
asti luotsata yritystä kuluttaja-     
brändinä, ei teollisuusyrityksenä.     
                                       
Kurttilan mielestä suurin osa         
suomalaisista yrityksistä tarvitsisi   
lisää kapinahenkeä, intohimoa ja       
näkemyksellisyyttä.                   

http://www.yle.fi/tekstitv/txt/P161_01.html

Nikolas

Muistan kun ostin vuonna 1989 Finlaysonin kylpypyyhkeen, siinä luki ripustuslenkissä "Made in Finland" ja minusta se oli hyvä juttu. Pyyhkeen kuviointi ei kertonut mitään mistään aatteesta eikä tyrkyttänyt mitään ideoita. Se oli vain kelpo pyyhe. Finlaysonin pyyhkeitä ei enää valmisteta Tampereella ja Finlaysonin omaksumat arvot tökkivät. Jos jostain ulkomailla valmistetuista tekstiileistä pitää valita niin mieluummin valitsen sellaisen joka ei aiheuta mielipahaa.

Sakari

Finlaysonin toiminta on kyllä erikoista miettien suhteessa kuluttajiin. Siis niihin jotka oikeasti ostavat Finlaysonin tuotteita. Suurin osa suomalaisista on kumminkin sitä tavallista kansaa, joka vierastaa tuotteiden kautta tuputettavaa politiikkaa ja maailmankuvaa.
Ooh lalaa...

Ajattelija2008

Jukka Kurttilan metelöinti julkisuudessa voi kieliä siitä, että Finlaysonilla on talousvaikeuksia. Hän pyrkii saamaan ilmaista mainostilaa mediassa.

Katsotaan kesällä, miten Finlaysonilla meni vuonna 2016.

sapa

Ajattelin säästää kaikkien vaivaa ja suunnittelin jo voittajaehdotuksen tähän kilpailuun. Tässä yhdistyy kaikki se, mitä Finlayson ja sen taustavoimat ajavat takaa, joten jään odottelemaan palkintoani.

Punaniska

Quote from: Impi Waara on 08.12.2016, 16:28:47
Lainaus:
" Ehkä teimme semmoisen perisuomalaisen synnin, että ei mietitty tarpeeksi."

Suosittelisin jatkossa miettimään erittäin pitkään ja hartaasti kaikkia linjauksia. Kovin montaa floppia ei kestä ainutkaan yritys. Kannattaisi yrittäjänä miettiä, että aina kumartaessaan yhtä tahoa, pyllistää toiselle.

Mainosmies Kurttila haukkaa nyt tyhjää. Valittu tyyli karkottaa tavalliset ihmiset asiakaskunnasta ja jättää jäljelle pk-seudun ja yliopistokaupunkien maailmanhalaajat. Tee siinä sitten menestyvää bisnestä.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

MiljonääriPlayboy

Quote from: sapa on 09.01.2017, 11:21:25
Ajattelin säästää kaikkien vaivaa ja suunnittelin jo voittajaehdotuksen tähän kilpailuun. Tässä yhdistyy kaikki se, mitä Finlayson ja sen taustavoimat ajavat takaa, joten jään odottelemaan palkintoani.

Harmi, ettei tätä voi likettää kuin kerran. Kai lähetit ehdotuksen myös Finlaysonille? Jos et, niin lähetä ehdottomasti.
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

P

Quote from: Punaniska on 09.01.2017, 11:32:45
Quote from: Impi Waara on 08.12.2016, 16:28:47
Lainaus:
" Ehkä teimme semmoisen perisuomalaisen synnin, että ei mietitty tarpeeksi."

Suosittelisin jatkossa miettimään erittäin pitkään ja hartaasti kaikkia linjauksia. Kovin montaa floppia ei kestä ainutkaan yritys. Kannattaisi yrittäjänä miettiä, että aina kumartaessaan yhtä tahoa, pyllistää toiselle.

Mainosmies Kurttila haukkaa nyt tyhjää. Valittu tyyli karkottaa tavalliset ihmiset asiakaskunnasta ja jättää jäljelle pk-seudun ja yliopistokaupunkien maailmanhalaajat. Tee siinä sitten menestyvää bisnestä.


Ja iso osa niistä maailmanhalaajistakin ostaa pyyhkeellä hemtexeistä yms. Koska sieltä niitä saa halvemmalla. Aika idioottimainen idea kodintekstiiliyritykseltä alkaa tietoisesti rajaamaan ja pienentämään potentiaalista asiakaskuntaansa. Luultavasti Finlayson menee taas konkurssiin. Ja jatkaa silti listassa Enso-Gutzeit, Fazer..

Kannattaisi tosiaan Finlaysonissa vilkaista vaikka Fazeria. Potentiaalisille asiakkaille ei kannata vittuilla  aatteenpalon vuoksi. Se ei ole hyvää bisnestä. Fazeria olisi aika mahdoton kuvitella myymässä pornosuklaata tai julistamassa kilpailua uuden leijonavaakunan piirtämisestä.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

newspeak

Quote from: sapa on 09.01.2017, 11:21:25
Ajattelin säästää kaikkien vaivaa ja suunnittelin jo voittajaehdotuksen tähän kilpailuun. Tässä yhdistyy kaikki se, mitä Finlayson ja sen taustavoimat ajavat takaa, joten jään odottelemaan palkintoani.

Hieno!

Ja kissaeläin se tomkin. Kollikissa. Lähes jellona.

Finka

Quote from: sapa on 09.01.2017, 11:21:25
Ajattelin säästää kaikkien vaivaa ja suunnittelin jo voittajaehdotuksen tähän kilpailuun. Tässä yhdistyy kaikki se, mitä Finlayson ja sen taustavoimat ajavat takaa, joten jään odottelemaan palkintoani.

Tuohan on ihan kauhea! Siinä tallotaan idän käyrää sapelia.

Vaihda heti miekkojen paikkaa!
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

Råg

Quote from: newspeak on 05.12.2016, 11:08:29
Eilisen Hesarista pari sitaattia:

Quote from: Hesari 4.12.2016
Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila heitti uutta vettä myllyyn toteamalla, että "lopettaisin, jos minut pakotettaisiin siirtämään tuotanto tänne" (HS 26.8.).

http://www.talouselama.fi/uutiset/unohda-pussilakanat-tuotanto-pysyy-suomessa-6240990

Finlaysonissa ei siis ole harhaanjohtavasta nimestä huolimatta mitään erityisen suomalaista etenkään nykyään.

Mainosalan helppoheikki kiukuttelee suomalaisuudesta ja yrittää myydä kansainvälisille markkinoille kotimarkkinoilla hyvin myyvää kamaa. Heh. Ja näinköhän tuo täälläkään myy laadun vuoksi? Pikemminkin siksi, että nykyään moni pönkittää identiteettiään ostamisella - olet mitä ostat, eli jos ostan homolakanoita ja vegeburgereita, olen avoin, suvaitsevainen ja ympäristötietoinen. Joku voisi väittää että juuri sitähän tässä haetaan, kuluttamisen sulautumista osaksi ihmisten minuutta ja kas, tavara myy kuin häkä. Tyypillisinä suomalaisina myyntimiehinä kuitenkin unohtivat että Suomi ei ole mikään pienoismaailma ja eikä kaikki tuolla ulkopuolella suuressa maailmassa ole vain yhtä suurta jatkumoa, johon toimivat samat halvat, poliittiset myyntikikat. Tosin tähän ajattelumalliin sortuu moni muukin. Paitsi...

Että on olemassa vielä tekstiilejä, joita tehdään Suomessa. Ja, kaiken kukkuraksi merkittävä osa menee vientiin. Puhun tietysti Lapuan kankureista. Suosittelen lämpimästi lukemaan erityisesti tämän jutun. Suomalainenkin voi pärjätä, mutta se vaatii asiaan perehtymistä ja panostamista. Asia tuli mieleen tätä Finlaysonin kampanjointia seuratessa. Kontrasti on kertakaikkiaan niin suuri näiden kahden firman luotsien ajattelutavoissa. Finlaysonista on tulossa valitettavasti jälleen yksi niistä perinteikkäistä suomalaisista yrityksistä, joiden maineesta on jäljellä pelkkä nimi. No, eiköhän tämä leijonakampanja taas myy muutaman ylihintaisen pussilakanan tiedostavalle kuluttajalle. Ja taas jaksaa pulju kitkuttaa eteenpäin, kohti uusia kampanjoita...
Lampaista tulee lapasia.

newspeak

Finlaysonin etuna on nykyään perintönä ostettu hyvä markkina-asema. Finlaysonin tuotteita tulee helposti ostettua vahingossakin. Mistään huippudesignista ei ole kyse.

Ernst

Quote from: P on 09.01.2017, 12:08:37
Kannattaisi tosiaan Finlaysonissa vilkaista vaikka Fazeria. Potentiaalisille asiakkaille ei kannata vittuilla  aatteenpalon vuoksi. Se ei ole hyvää bisnestä. Fazeria olisi aika mahdoton kuvitella myymässä pornosuklaata tai julistamassa kilpailua uuden leijonavaakunan piirtämisestä.

Heh, pakko mennä lyhyen videonpätkän verran ot-osastolle  :) Miten markkinoida 500 suklaakyrpää, vaikka suklaa onkin hyvää.

https://www.youtube.com/watch?v=8SFQj4me3jU

Minua ei ToF-mallisto häiritse, jyrkimmän pään umpihetero kun olen, mutta tekstiilin laatu on silti paras markkinointikeino. Kun kuulee useammalta hyvästä tuotteesta, niin sitä ostaa.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

jahve


Golimar

QuoteBrändi ottaa kantaa: "Me emme sano asioita, me teemme niitä"

Yhteiskunnalliset muutokset ovat aina yrityksille mahdollisuus ja joskus myös uhka. Uhka ne ovat yleensä vain siinä tilanteessa, jos jää sivuun seuraamaan, mitä maailman muuttuminen voisi tarkoittaa.

Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila uskoo, että yrityksille on paljon vaarallisempaa jäädä keskusteluiden ulkopuolelle. Kauppalehti Option haastattelussa Kurttila sanoi taannoin, että liian ennalta-arvattava yritys on epäkiinnostava.

Finlayson on profiloitunut kantaaottavaksi yritykseksi.

"Otamme kantaa niin, että haluamme parantaa maailmaa."

Kaikki yritykset ottavat kuitenkin kantaa. Jotkut vain tekevät sen olemalla hiljaa.

Vastuullisuus on Finlaysonilla historiallinen ylpeydenaihe.

"Palasimme aika pitkälle historiaan ja sieltä nousi vastuullisuuden teema. Tuntui luontevalta toimia sen mukaisesti. Mehän emme oikeastaan sano asioita, vaan teemme niitä", Kurttila sanoo.

"Olemme omistajina paikalla ja tuntuisi hassulta, että emme kantaisi arvojamme mukana", hän jatkaa.

Marimekko tekee Yhdysvalloissa yhteistyötä naisten ja lasten oikeuksia edistävän Equality Now -järjestön kanssa. Sattumaa tai ei, naisten oikeudet ja tasa-arvo ovat juuri nyt Marimekon markkinoinnin ytimessä Yhdysvalloissa.

Toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko toteaa, että tasa-arvo, rohkeus, yksilön voimaannuttaminen ja inklusiivisuus ovat olleet Marimekolle luontaisia arvoja yrityksen alkuajoista lähtien.

"Tätä kuvastaa myös se, että Annika Rimala suunnitteli rakastetun Tasaraidan unisex-aikakauden symboliksi ja tasa-arvon raidaksi kaikille ikään ja sukupuoleen katsomatta vuonna 1968", Alahuhta-Kasko sanoo.

Helmikuun loppuun asti Marimekko lahjoittaa järjestölle kymmenen dollaria jokaisesta Yhdysvalloissa myydystä Tasaraita-paidasta.

"Nämä arvot ovat hyvin ajankohtaisia ja haluamme nostaa niitä esille edelleen. Equality Now -järjestön missio edistää naisten ja lasten ihmisoikeuksia globaalisti resonoi vahvasti Marimekon historiaan naisten voimaannuttamisesta. Tämän tähden halusimme tukea järjestöä", Alahuhta-Kasko sano.

Finlaysonin Jukka Kurttila toteaa, että designalan yrityksen tehtävä on luoda ihmisen arjesta parempi ja kauniimpi. Valintoja tehdään paitsi raaka-aineista ja materiaaleista myös suuremmista teemoista.

"Tehtävään kuuluu myös aineeton design, joka ei välttämättä liity tuotteisiin. Designalan yrityksellä pitää olla näkemyksiä maailmaan", Kurttila linjaa.

Marimekon Alahuhta-Kasko muistuttaa, että kuluttajien arvomaailman muutos näkyy yritysten toi
minnassa. Kuluttajat kaipaavat aitoutta.

"Elämme yltäkylläisyyden maailmassa, mutta näemme kuluttajien etsivän turvallisia perusarvoja ja kaipaavan entistä kestävämpiä valintoja. Kulutustottumuksien tiedostetaan vaikuttavan esimerkiksi ympäristöön ja tuleviin polviin", Alahuhta-Kasko pohtii.

"Kuluttajat haluavat brändeiltä enemmän kuin tuotteita. Palveluiden, tuotteiden ja elämysten täytyy kuitenkin perustua kestäville arvoille, jotka edistävät läpinäkyvyyttä", Marimekon toimitusjohtaja sanoo.

Benetton otti kantaa kaikkeen
1 Italialainen muotitalo palkkasi vuonna 1982 art directoriksi valokuvaaja Oliviero Toscanin. Toscanin aikana Benettonista tuli brändi, joka otti kantaa aivan kaikkeen. Huomiota hakevissa ja herättävissä mainoskampanjoissa käytiin läpi uskonnot, kirkot, seksuaalisuus, AIDS, tasa-arvo ja kuolemanrangaistus. Benetton oli kohubrändi ennen kohu-
etuliitettä. Vauhti hidastui ja huomio laantui, kun Toscani lähti Benettonilta vuonna 2000. Benettonin tapauksessa voidaan ajatella, että kantaaottavuudesta tuli itseisarvo. Vaatteita kohulla varmasti myytiin, mutta oliko kantaaottavuus todellista arvottamista vai sokkihoitoa? Nykyään Benettonilta odotettaisiin konkreettisempia toimenpiteitä.

Mitä yritys voi olla tekemättä?
2 "Markkinointi on tekoja" -lause näkyy joidenkin yritysten toiminnassa enemmän kuin toisten. Yhdellä tasolla teot ovat Toms Shoes -tyyppisiä: amerikkalaisfirma lahjoittaa jokaisesta ostetusta kenkäparista kengät Afrikkaan tai Etelä-Amerikkaan. Nykyään markkinointi on myös sitä, että yritys jättää jotain tekemättä. Tietyn maan huonontunut poliittinen tilanne saattaa johtaa esimerkiksi tuotannon keskittämiseen muualle tai turistien matkustusinnon laantumiseen. Tällä tasolla kannanotot ovat haastavampia. Investointien jäädyttäminen boikottina tuskin iskee oikeaan kohteeseen. Pahimmassa tapauksessa niistä kärsivät esimerkiksi yrittäjät ruohonjuuritasolla, ja tilanne vain pahenee.

Kahvijätin kuppi meni nurin
3 Oli Donald Trump kahvinjuoja tai ei, hänen suhteensa Starbucksiin on ollut kireä jo muutaman vuoden ajan. Trump ehdotteli jo vaalikampanjansa aikana boikottia Starbucksia kohtaan. Nyt Trumpin julistettua viime viikolla maahantulokiellon, Starbucksin toimitusjohtaja Howard Schultz sanoi yhtiön palkkaavan viiden vuoden aikana 75 maassa yhteensä 10000 pakolaista. Edellä mainitun 
kaltainen dialogi kuvaa yllättävää tilannetta, joka on koittanut sekä yrityksille että kuluttajille. Yritykset huutavat kilpaa presidentin kanssa, ja 
poliittisesti valveutuneil-
la kuluttajilla on kova työ pitää kirjaa siitä, missä liikkeissä heidän on milloinkin lupa käydä ja missä ei.

Piilaakson raja ylittyi
4 Donald Trumpin ilmoitus maahantulokiellosta oli käsky, jo-
ka ylitti rajan Piilaak-
sossa. Applen, Microsoftin, Netflixin ja Googlen kaltaiset yritykset asettuivat vastustamaan presidentin julistamaa kiel-
toa. Googlen perustaja Sergei Brin nähtiin mielenosoituksessa San 
Franciscon lentokentäl-
lä. Piilaaksolle maahantulon rajoittaminen on mahdollisten arvoristiriitojen lisäksi hyvin konkreettinen ongelma. Teknologiateollisuuden ytimessä 
Kalifornian Piilaaksossa suurin piirtein jokainen työntekijä on tullut jostain muualta. "Trumpin toiminta tekee haittaa Netflixin työntekijöille kaikkialla maailmassa", kommentoi Netflixin toimitusjohtaja Reed Hastings.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/brandi-ottaa-kantaa-me-emme-sano-asioita--me-teemme-niita/kPQSfVP5

https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/finlayson-oy/18328493/taloustiedot

Myös Hugo Boss otti kantaa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hugo_Boss#Nazi_Germany_and_World_War_II