News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Kaksi sairaalan työntekijää "tuomittiin" rikoksesta – potilas kuoli

Started by b_kansalainen, 30.11.2016, 20:27:17

Previous topic - Next topic

b_kansalainen

Kaksi sairaalan työntekijää tuomittiin rikoksesta – potilas kuoli Kainuun kes­kus­sai­raa­las­sa
QuoteKahden muun syytetyn sen sijaan katsottiin syyllistyneen tuottamukselliseen virkavelvollisuuden rikkomiseen. Koska syytteen käsittelystä oli kulunut syytetyistä riippumattomista syistä pitkä aika, eivätkä syyksi luetut rikoksetkaan rangaistuksia välttämättä edellyttäneet, oikeus jätti molemmat tuomitsematta rangaistukseen.
Oikeus on "voittanut" taas. Oikeusvaltio on varsinainen vitsi. Tai tuomioistuimet onnistuvat ainakin tekemään siitä sellaisen. Kuka tuollaista ratkaisua voi kunnioittaa? Vapaamuurarit? Tosin, ei ne tyypilliset tonnin sakotkaan olisi lääkärin taloutta heilauttaneet.

UgriProPatria

Sairaanhoidossa tapahtuu jatkuvasti tuhansia tunarointeja. Jos kaikki tunaroinnit päätyisivät rosikseen, sairaalat eivät toimisi.

Itse olen lähes joka kerta sairaalaan joutuessani ollut vähällä kuolla, en hoidon puutteeseen, vaan hoidosta johtuen.

Sen päiväistä "sairaanhoitoa", ettei uskoisi kuin se, joka on sairaalahoitoon joskus itse joutunut.

Impi Waara

Amen! Ei ole lisättävää eikä pois jätettävää.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Ari-Lee

Quotesyytteen käsittelystä oli kulunut syytetyistä riippumattomista syistä pitkä aika, eivätkä syyksi luetut rikoksetkaan rangaistuksia välttämättä edellyttäneet, oikeus jätti molemmat tuomitsematta rangaistukseen.

Tämä on hieno! Meillä on henkeä salpaava sairaanhoito ja anteeksiantava oikeuslaitos!
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

DuPont

Quote from: UgriProPatria on 30.11.2016, 22:19:38
Sairaanhoidossa tapahtuu jatkuvasti tuhansia tunarointeja. Jos kaikki tunaroinnit päätyisivät rosikseen, sairaalat eivät toimisi.

Juu, kokemuksesta tiedän edesmenneen mutsini syöpäleikkauksen, joka meni aika v....x! Muuten hyvin, mutta pian potilas kuoli, kun puhkoivat vääriä paikkoja.

UgriProPatria

Quote from: DuPont on 01.12.2016, 02:39:15
Quote from: UgriProPatria on 30.11.2016, 22:19:38

Juu, kokemuksesta tiedän edesmenneen mutsini syöpäleikkauksen, joka meni aika v....x! Muuten hyvin, mutta pian potilas kuoli, kun puhkoivat vääriä paikkoja.

Minulla jätettiin sappileikkauksessa jokunen verisuoni ompelematta kiinni, tätä seurasi laaja-alainen sisäinen verenvuoto ja kuolo oli lähellä. Selvisin hengissä, mutta kivut olivat hirveät, olin toisen, keskussairaalan kipukoneessa 1,5 viikkoa.

Pyhä Olavi

Niin kauan kuin ihmiset hoitavat sairaita, poikkeamia sattuu. Osa johtuu osaamattomuudesta, osa laiskuudesta ja osa tarkkaamattomuudesta. Suurin osa ei aiheuta potilaalle mitään, mutta väliin käy ikävästi.

Kukkahatuton täti

Tarkkaamattomuus, kiire, kokemattomuus ja haluttomuus tarttua asioihin ("mun vuoro loppuu just ja mulla on kiire jumppaan" -ajattelu) ovat juuri niitä aineksia joilla hoitovirheitä tehdään. Tästä nimenomaisesta tapauksesta saa kuvan siitä että ko. potilaasta kukaan ei ottanut vastuuta itselleen ("teetkö sinä tämän vai teenkö minä?"), ja seuraukset olivat surulliset.

Niin kauan kuin erikoistilanteisiin (jotka yleensä ilmaantuvat juuri silloin kun vähiten odottaa, lomaa edeltävä viimeinen työpäivä on varmin katastrofimagneetti) ei ole selkeitä toimintaohjeita virheitä tehdään.
Toinen syy hoitovirheille näin yleisellä tasolla on mielestäni se, että potilaspaikkapulan takia potilaita hoidetaan väärillä osastoilla  eli esim. kirurginen osasto suljettu lomien ajaksi-> vastikään leikattu potilas sisätautiosastolle jälkihoitoon jne.

b_kansalainen

Tässä tarkempaa tietoa siitä, mitä tapahtui ja mikä johti potilaan kuolemaan.
Verta oksentava potilas jäi ilman vatsatähystystä ja kuoli sairaalaan - kirurgeille tuomio
QuoteLauantaina kirurgit olivat kiireissään toisen leikkauksen vuoksi. Samaan aikaan potilaan tila heikkeni nopeasti.

Syyttäjä vaati sakkorangaistusta 57-vuotiaalle keskussairaalan kirurgian takapäivystäjälle (varsinainen leikkaaja) sekä 27-vuotiaalle, erikoistuvalle kirurgille.

Kainuun käräjäoikeus katsoo, että molemmat vastaajat ovat rikkoneet ohjeita. Potilaalle olisi tullut tehdä mahalaukun tähystys.