News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kristinusko - kysymyksiä ja vastauksia

Started by Mehud, 19.11.2016, 12:07:02

Previous topic - Next topic

Mehud

Kaikki mitä olet halunnut tietää kristinuskosta. Kristityt voivat vastata ja kommentoida.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Emo

Voitte lukea myös omin päin, sikäli kuin ketju jää esikuvaansa huomattavasti lyhyemmäksi.

http://www.finbible.fi/head/raam.htm

Kiitos kuitenkin Mehudille  :)   Ystävällinen ajatus antaa puheenvuoro omankin maanosamme Euroopan valtauskonnolle.

UgriProPatria

Kaunis ajatus, kiitos. Heti kättelyssä esittelen lyhyesti oman uskontunnustukseni, joka on nk. klassinen kristinusko. Nikean uskontunnustus, Apostolinen uskontunnustus ja Athanasioksen uskontunnustus.

Eli tunnustan klassisen kristinuskon kirkkojen opetuksia, suvaiten myös nk. toista kirkkokuntaa. Klassiseen kristinuskoon kuuluvat pääasiassa Katolinen ja Ortodoksinen kirkko (Rooma ja Bysantti), sekä näistä opillisesti jo kauan sitten erkaantuneet toiset kirkkokunnat, etenkin Martti Lutherin aloittama uskonpuhdistus, protestanttisuus, klassinen luterilaisuus.

Tunnustan lähinnä Martti Lutherin perusteologiaa. Sley / Lutherin laatima hartauskirja "Manna"

Tunnustan myös sellaisia Raamatun opin mukaisia, maltillisia hengenilmentymiä, joita klassiset kirkkokunnat eivät historiassa erityisesti arvostaneet. En kuitenkaan hyväksy tämän päivän villejä "karismaattisuuksia", joita pidän nk. hengellisinä eksytyksinä ja opillisesti harhaoppeina.

Tämän kristinuskon Herra ja koko maailman Vapahtaja on Kristus, Jeesus Nasaretilainen, ihminen ja Jumalan Poika, Jumala Itse.

Johanneksen evankeliumi 1. luku

Ilmestyskirja 1. luku

Alaric

Mä jotenkin niin näen mihin tämä ketju lopulta päätyy... muutaman kysymyksen jälkeen täällä on taas hellarit vs. muut -kähinä menossa :D

Täältä ei taida saada kyllä kovin yksiselitteisiä vastauksia mihinkään, kun on niin monen eri suuntauksen edustajia vastailemassa, mutta lupaan kokeilla kunhan kehittelen ensin jonkun hyvän kyssärin.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

koli

Mörökölli

Kyklooppi

Sanotaan että jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, minun tulkintani on asiasta että ihminen loi jumalan omaksi kuvakseen.
Ihmisjäte.

UgriProPatria

Quote from: koli on 19.11.2016, 15:12:58
Koska se Jeesus nyt tulee?

Pian.  >:(

Oikea vastaus: Tarkka päivämäärä ei tiedossa.
Arveluita vuodesta, jopa päivistä tietysti on. Mutta kuten Jeesus itse sanoi:

Matteus 24: 32-39
Quote32 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
33 Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.

35 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.
36 Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.
37 Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.
38 Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin,
39 eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.

Tässä on viittausta tapahtumien kulkuun aivan ennen Jeesuksen paluuta hakemaan omansa Taivaaseen. Jeesushan ei tässä kohdin tule tänne jäädäkseen, vaan kyseessä on nk. seurakunnan ylös ottaminen Taivaaseen, turvaan nk. Vaivan ajasta maanpäältä. Vaivan ajan pituuskin on epäselvä, se on n. 3,5 - 7 vuotta.

Tämä minkä nyt kirjoitin, on vain eräs tulkinta Raamatun ennustuksista, eikä tästä kannata ryhtyä nk. kristittyjen vääntämään teologista kättä, että tuleeko Jeesus ennen vai jälkeen Vaivan ajan, vai sen puolivälissä. Vai onko koko tarina vain heretistinen tulkinta. Klassiset kirkkokunnat ovat opettaneet, että kristinuskon aikakausi yleensäkin, Jeesuksen taivaaseenastumisesta alkaen on se tuhatvuotinen valtakunta.

Tässä noin niinkuin yleispiirteittäin näitä Kristuksen saapumisen tulkintoja.

Vaivan aika keskeytyy, sota ja kaaos päättyy kun Jeesus sitten palaa takaisin seurakuntansa kanssa, ajaa Saatanan helvettiin ja maanpäälle laskeutuu rauha, jota Hän hallitsee 1000 vuotta (Tuhatvuotinen valtakunta).

Afrikan kirjeenvaihtaja

Jos ja kun tämä ketju lukitaan, minullekin voi lähettää asiallisia kysymyksiä yksityisviestillä, jos joku jäsen on oikeasti kiinnostunut kristinuskosta. En lupaa täydellisiä, pitkiä tai perinpohjaisia vastauksia - vaikka kristinoppi sinänsä onkin täydellinen - mutta autan tarvittaessa ja opastan mielelläni esimerkiksi kirjallisuuden valinnassa. Kompakysymyksien arvuutteluun tai filosofisiin pohdiskeluihin minulla ei valitettavasti ole aikaa.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

UgriProPatria

Tämä ketju lienee niitä kompakysymyksiä ja vähemmän tiukkapipoista keskustelua varten, jotta asian ydin edes näin kevyesti selkiäisi aiheesta kiinnostuneille.

UgriProPatria

Quote from: Kyklooppi on 19.11.2016, 15:26:51
Sanotaan että jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, minun tulkintani on asiasta että ihminen loi jumalan omaksi kuvakseen.

Ei aivan. Kyllä meidät luotiin Jumalan kuvaksi, mutta ihminen ylpistyi, ei totellut Jumalan ohjeita ja kävi niinkuin kävi, seurasi nk. syntiinlankeemus.

Tästä eteenpäin ihminen onkin sitten ollut sitä mitä on ja tästä syystä kutsuttiin ensin ihminen, Mooses lainkäskyineen ja kun ei ihminen vilpittömästi näitä käskyjä noudattanut, Jumala Itse Jeesuksessa tuli maailmaan sovittamaan koko maailman synnit, samalla antamaan Pyhän Henkensä Häneen uskovien kristittyjen sydämiin, joten kaikki pelastuksen tykötarpeet ovat meille pelkkää lahjaa.

Jokaisen ihmisen synnit on jo etukäteen sovitettu, joten kunkin ihmisen ei tarvitse kuin ottaa tämä lahja vastaan, eli hyväksyä se omalle kohdalleen, maan päälle meitä auttamaan tulleen ja jääneen Pyhän Hengen Voiman kanssa. Ei tarvitse kuin ottaa tämä lahja vastaan, Jumala Itse hoitaa lopun, niinkuin hoiti alunkin.

Mehud

Quote from: UgriProPatria on 19.11.2016, 15:32:43
Tämä ketju lienee niitä kompakysymyksiä ja vähemmän tiukkapipoista keskustelua varten, jotta asian ydin edes näin kevyesti selkiäisi aiheesta kiinnostuneille.

Tämä ketju ei ole millään muotoa kompa, vaan tarkoitettu asiallisen keskustelun alustaksi maamme ja maanosamme valtauskonnosta.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

JulmaJuha

En vain usko, että täällä onnistuu.
Ei tämä meno voi tästä ainakaan enää hullummaksi mennä!
Eihän? ööh siis, ettäkö voi? ettäkö hulluudella ei ole rajaa?

Afrikan kirjeenvaihtaja

Tietyt kompakysymykset toistuvat väistämättä. Esitin niitä itsekin silloin, kun en ollut vielä kristitty. On luonnollista, että me syntiset ihmiset ihmiset häpeämme Jeesusta Kristusta emmekä haluaisi uskoa Häneen. Ivallisesti ja pilkallisesti suhtautuva henkilö voi todellisuudessa olla silti kiinnostunut kristinuskosta. Minäkin olin, vaikka en olisi ikinä kuvitellut, että minusta saattaisi tulla kristitty. Mutta se olikin Jumalan teko.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

UgriProPatria

Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 19.11.2016, 16:24:46
Tietyt kompakysymykset toistuvat väistämättä. Esitin niitä itsekin silloin, kun en ollut vielä kristitty. On luonnollista, että me syntiset ihmiset ihmiset häpeämme Jeesusta Kristusta emmekä haluaisi uskoa Häneen. Ivallisesti ja pilkallisesti suhtautuva henkilö voi todellisuudessa olla silti kiinnostunut kristinuskosta. Minäkin olin, vaikka en olisi ikinä kuvitellut, että minusta saattaisi tulla kristitty. Mutta se olikin Jumalan teko.

Aivan. Juuri tämä oli ed. kirjoitukseni tarkoitus. Itse yritän vastata sillä tavalla, että kysytty asia tulee selväksi, siten kuin itse osaan asiaan vastata. En kuitenkaan liian "saarnaten". Vaan siten, kuin toivoisin itselleni vastattavan, että asia selviää, mutta ikäänkuin varovaisesti "etäältä", ettei kenenkään tarvitsisi säikähtää.

Itse olin koko lapsuuteni ikäänkuin uskonut Jumalaan, mutta joskus siinä 16 -vuotiaana, kun jo itse pohdin asiaa "järjellä", sain sätkyn kun muuan uskovainen nainen alkoi puhua Jumalasta ikäänkuin tuttavasta, jonka kanssa hän juttelee. Aivan jähmetyin ällistyksestä. Siis onhan Jumala kai jossain olemassa, mutta ei kai siitä nyt tuollaisia todisteita ole? Ja tuo ihminen puhuu Jumalasta kuin tuntisi Hänet hyvinkin! "Mitenkä se sulle puhuu? Niinku lähettää viestin aivoihin vai...?" En ottanut oikein toipuakseni moisesta kertomuksesta. "Jumala on olemassa ja puhuu ihmisille... Tai niin tuo väittää."

Asia selvisi sittemmin.  :)

Taikakaulin

Miksi niin monet hihhuliryhmittymät ovat Pro-Israel porukkaa? Siis fanittavat jotain juutalaisten hallitsemaa valtiota ehkä jopa enemmän kuin omaa isänmaataan. Eikö nämä tajua, että juutalaiset ovat Jeesuksen murhaajia ja kieltäjiä. Miksi pitää palvoa hyödyllisenä idoottina vastustajien valtiota? Hihhuleiden tv7-kanavalla tulee jotain hemmetin Israel-katsauksia vähän väliä, niinkuin Radio Deiltäkin Israelin ylistystä. Yhtä hyvin voisi olla Pro Saudi-Arabia. Samanlaista housut kinttuun meinikiä kuin suvisten muhametteihin kohdistuma toiseuden palvonta.

Heprealaiset hierovat käsiään kun hihhulilaumat vyöryvät valtavina turistimassoina rahoineen heidän valtaamalle maakaistaleelle.

Mielenkiinnolla odottelen vastauksia.

Tässä tapauksessa hihhulilla tarkoitetaan muita ryhmiä kuin lestadiolaisia. He eivät ole idioottimaisia tämän asian suhteen.
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

lurkkeri

Jos vain kristityt saavat vastata, sovitaanko että vain ne jotka saavat tästä tietokilpailusta vähintään 75% oikein. http://exchristian.net/pics/bible_quiz.htm

Tarkentavana lisäkysymyksenä kohtaan 24: Jeesuksen ylösnousemushan on varmaan yksi tärkeimpiä kristinuskon kappaleita. Kristitty on varma että siitä on vankimmat todisteet. Opetuslapset menivät pääsiäisenä haudalle ja todistivat tästä. Mitä he näkivät (sivuutamme tässä sen kysymyksen, keitä opetuslapsia oli paikalla)?
a) Enkelin
b) Nuorukaisen
c) Kaksi miestä
d) Pahus, ei ketään. Ai jaa, sittenkin kaksi enkeliä
Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden suhde oikeudenmukaisuuteen on suunnilleen sama kuin kommunistisen totuuden suhde totuuteen.

Uuno Nuivanen

Eikös kristityksi tulla kasteessa?  ???  Ei kai ole välttämätöntä olla hihhuliuskovainen ollakseen kristitty?

Alaric

Otetaanpa tällainen melko ajankohtainen kysymys, jota olen miettinyt joskus aiemminkin.

Löytyykö raamatusta mitään perusteita sille, että Jeesuksen syntymäjuhlaa vietetään nimenomaan tuossa joulukuun lopussa? Vai onko kyseinen juhla vain aikoinaan ikään kuin laitettu korvaamaan pakanallisia talvipäivänseisauksen juhlia, keskitalven juhlia yms.?
kallista perintöänne.
Mahtuvat multaan tänne.

Punaniska

Quote from: Alaric on 19.11.2016, 17:23:46
Otetaanpa tällainen melko ajankohtainen kysymys, jota olen miettinyt joskus aiemminkin.

Löytyykö raamatusta mitään perusteita sille, että Jeesuksen syntymäjuhlaa vietetään nimenomaan tuossa joulukuun lopussa? Vai onko kyseinen juhla vain aikoinaan ikään kuin laitettu korvaamaan pakanallisia talvipäivänseisauksen juhlia, keskitalven juhlia yms.?

Käsittääkseni sekä joulu että juhannus on vain läntätty pakanajuhlien päälle. Molemmat lisäksi tasauspäivien aikaan.

Pääsiäinen saattaa olla paikallaan tarkemmin.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Aukusti Jylhä

On laitettu.
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Ullatusnillitus

Quote from: UgriProPatria on 19.11.2016, 12:38:35
Kaunis ajatus, kiitos. Heti kättelyssä esittelen lyhyesti oman uskontunnustukseni, joka on nk. klassinen kristinusko. Nikean uskontunnustus, Apostolinen uskontunnustus ja Athanasioksen uskontunnustus.

Eli tunnustan klassisen kristinuskon kirkkojen opetuksia, suvaiten myös nk. toista kirkkokuntaa. Klassiseen kristinuskoon kuuluvat pääasiassa Katolinen ja Ortodoksinen kirkko (Rooma ja Bysantti), sekä näistä opillisesti jo kauan sitten erkaantuneet toiset kirkkokunnat, etenkin Martti Lutherin aloittama uskonpuhdistus, protestanttisuus, klassinen luterilaisuus.

Tunnustan lähinnä Martti Lutherin perusteologiaa. Sley / Lutherin laatima hartauskirja "Manna"

Tunnustan myös sellaisia Raamatun opin mukaisia, maltillisia hengenilmentymiä, joita klassiset kirkkokunnat eivät historiassa erityisesti arvostaneet. En kuitenkaan hyväksy tämän päivän villejä "karismaattisuuksia", joita pidän nk. hengellisinä eksytyksinä ja opillisesti harhaoppeina.

Tämän kristinuskon Herra ja koko maailman Vapahtaja on Kristus, Jeesus Nasaretilainen, ihminen ja Jumalan Poika, Jumala Itse.

Johanneksen evankeliumi 1. luku

Ilmestyskirja 1. luku

Tämä peittoaa useammankin teologian ylioppilas-talousrikollisen uskontunnustuksen.

sologdin

Quote from: lurkkeri on 19.11.2016, 17:07:09
Jos vain kristityt saavat vastata, sovitaanko että vain ne jotka saavat tästä tietokilpailusta vähintään 75% oikein. http://exchristian.net/pics/bible_quiz.htm

Tarkentavana lisäkysymyksenä kohtaan 24: Jeesuksen ylösnousemushan on varmaan yksi tärkeimpiä kristinuskon kappaleita. Kristitty on varma että siitä on vankimmat todisteet. Opetuslapset menivät pääsiäisenä haudalle ja todistivat tästä.

Muistinvaraisesti sinne menivät "Magdalan Maria ja se toinen Maria".
Jos en muitten kanssa mennä saa, kai yksinäni mennä saan.

Asra

Tai Magdalan Maria yksin tai kokonaisen akkalauman kanssa.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

Mehud

Quote from: Asra on 19.11.2016, 18:06:25

Katsotko olevasi nyt kristitty, kun tulet tänne kommentoimaan kristinuskon asioita ja puhumaan heille Pyhän tapahtuman henkilöistä akkalaumana?

Onko tarkoituksesi rienata ketjussa, joka on tarkoitettu kristityille keskustelualustaksi, heille tärkeistä tai askarruttavista asioista?

Emo

Quote from: Uuno Nuivanen on 19.11.2016, 17:11:00
Eikös kristityksi tulla kasteessa?  ???  Ei kai ole välttämätöntä olla hihhuliuskovainen ollakseen kristitty?

Kristitty on ihminen, joka uskoo Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan poika, ja joka uskoo saaneensa syntinsä anteeksi Jeesuksen ristinkuoleman tähden. Mitään erityistä hihhulointia, heilumista ja huojumista kristittynä oleminen ei edellytä.

Esimerkiksi itse kokisin oloni kiusalliseksi, jos minun pitäisi huutaa, itkeä ja kaatuilla ollakseni kristitty. Jonkun toisen kristityn persoonalle tuollainen irtonainen käytös saattaa sopiakin, mutta ei ole olemassa mitään muottia johon ihmisen täytyy itsensä pakolla tunkea ollakseen kristitty (toiset ihmiset tietysti usein edellyttävät tietynlaiseen muottiin sulloutumista etenkin muilta kristityiltä, itse saattavat ottaa lunkimmin).

Raamatun aikana ilmeisesti kastettiin myös pieniä lapsia, koska Raamatussa mainitaan, että "he menivät kasteelle perhekunnittain" (vapaasti muisteltu sanamuoto). Nykyäänkin oletetaan siis, että perhekunnissa oli sylivauvojakin ja heidätkin kastettiin, vaikka pieni vauva ei tietystikään ymmärrä uskonasioista vielä mitään. Tietysti lienee mahdollista, että kastetuissa perhekunnissa ei ollut pieniä vauvoja, mutta tästähän me emme voi saada täyttä varmuutta.

Sitten on olemassa uskovien kaste, jolloin kasteelle menee aikuinen tai isompi lapsi, joka on "tullut uskoon", ja joka haluaa ottaa kasteen Jeesuksen kehoituksen mukaisesti.

Kaste itsessään ei tee ihmisestä uskovaa kristittyä, kuten tiedät. Seurakunnan jäseneksi vauva kyllä pääsee kasteen kautta. Mutta jos vauvana kastettu tulee myöhemmin aikuisiällä "elävään uskoon", joka tarkoittaa että henkilö uskoo Jeesuksen sovittaneen syntinsä, niin tämän vauvana kastetun ihmisen ei tarvitse mennä kasteelle uudelleen.

Jos kastettu vauva aikuiseksi kasvettuaan ei usko Jumalaan, niin ei hän kristittykään ole muutoin kuin tietysti nimellisesti kirkon jäsenenä häntä pidetään puhekielessä ja tilastoissa kristittynä. Kirkon jäsen hän voi ateismistaan huolimatta olla vaikka lopun ikäänsä. Ei häntä kirkon jäsenyydestä eroteta, mutta ei hän kristittykään ole paitsi nimellisesti.

Kasteesta on eri kristillisissä piireissä eriäviä näkemyksiä, vauvakaste vaiko uskovien (aikuis)kaste, mutta siitä ollaan yhtä mieltä, että kristityn kuuluu käydä kasteella.

Emo

Quote from: Asra on 19.11.2016, 18:06:25

Jeesus oli siitäkin erikoinen ilmestys aikanaan, että Hän piti kaikkia ihmisiä yhtä tärkeinä ja arvokkaina. Sukupuolineutraaliutta Jeesus ei silti kannattanut.

AJIH

Quote from: Uuno Nuivanen on 19.11.2016, 17:11:00

Kristityn muodollisena edellytyksenä pidetään tavallisesti sitoutumista nikealais-konstantinopolilaiseen uskontunnustukseen.
Apud judicem imperatoremque historiae.
Kaikessa: määrä ja laatu

Vapaa liikkuvuus koskee myös rikollisia.

Kaivopuiston henkirikos 5.7.2020: https://hommaforum.org/index.php/topic,131004.0.html
Ks. myös Uusi Lahti 8.3.2017.

Asra

Quote from: Mehud on 19.11.2016, 18:25:17
Katsotko olevasi nyt kristitty, kun tulet tänne kommentoimaan kristinuskon asioita ja puhumaan heille Pyhän tapahtuman henkilöistä akkalaumana?

Onko tarkoituksesi rienata ketjussa, joka on tarkoitettu kristityille keskustelualustaksi, heille tärkeistä tai askarruttavista asioista?

Kunhan myötäilin jonkun toisen vihjailuja eksegeettisistä ongelmista. :roll:

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

guest11919

Quote from: käpykaarti on 19.11.2016, 17:47:05

On laitettu.

Toki ajankohdan valinnassa on symboliikkaa: Kristus on maailman valkeus, siksi hänen syntymäänsä juhlitaan päivänvalon alkaessa taas lisääntyä.

Alaric

Quote from: Punaniska on 19.11.2016, 17:45:00

Käsittääkseni sekä joulu että juhannus on vain läntätty pakanajuhlien päälle. Molemmat lisäksi tasauspäivien aikaan.

Pääsiäinen saattaa olla paikallaan tarkemmin.

Kah, näinkö helposti tämä selvisi? Jotenkin sitä luulisi, että tuolle juhlan ajankohdalle olisi edes yritetty keksiä joitain uskonnollisia perusteita. Mitäs @UgriProPatria tai @Emo sanovat?

Varsinkin tuo juhannuksen eli kaikkein riettaimman pakanabakkanaalin kristillisyys on erittäin päälleliimatun oloista...
kallista perintöänne.
Mahtuvat multaan tänne.