News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Hätäkeskuspäivystäjä ei ottanut tosissaan ilmoitusta

Started by Fiftari, 15.11.2016, 08:15:46

Previous topic - Next topic

Fiftari

QuoteHätäkeskuspäivystäjä ei ottanut tosissaan ilmoitusta betoniporsaasta kehätiellä - motoristi törmäsi

Tuntematon perävaunu oli kaatanut keskiyöllä betoniporsaan Kehä kolmosen vasemmalle kaistalle. Ohi kulkenut autoilija havaitsi vaaran ja soitti huolestuneena hätäkeskukseen.

Puhelutallenteen mukaan mies oli kaksi kertaa toistanut päivystäjälle, että betoniporsas tukkii koko kaistan. Kyseistä betoniporsasta ei ole merkitty mitenkään.

Hätäkeskuspäivystäjä otti tiedon vastaan. Hän ei kuitenkaan merkinnyt tehtävää kiireellisenä poliisille.

Päivystäjän ratkaisu johtui osittain siitä, että kyseinen vanha ilmoitus näkyi "harmaana" hänen tietokonekartallaan. Näytöltä saattoi näin ollen saada käsityksen, että vanha tehtävä on yhä kesken.

Päivystäjä ei kuitenkaan tarkistanut, onko vanha ilmoitus jo hoidettu. Jos hän olisi tarkistanut, olisi hän heti nähnyt, että poliisi on käynyt paikalla ja tällä kertaa kyseessä on kokonaan uusi ongelma.

-----

Tapaus sattui elokuussa 2014. Asia päätyi rikoksena Tuusulan käräjäoikeuteen viime viikolla.

Hätäkeskuspäivystäjä sai syytteen virkavelvollisuuden rikkomisesta. Vaihtoehtoinen syyte oli sama teko tuottamuksellisena eli tahattomana.
------

43-vuotias kiisti rikoksen. Enintään kyse on tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta.

43-vuotias kiisti myös motoristin 7000 euron korvausvaatimuksen. Hätäkeskuspäivystäjän mukaan onnettomuuden syntyyn vaikutti myös motoristin huomattava ylinopeus.
----
Käräjäoikeus katsoo, että päivystäjällä olisi ollut mahdollisuus tarkistaa kehätien edellisen ilmoituksen tilanne. Hän olisi heti nähnyt, että se on hoidettu.

Teko ei kuitenkaan ole tahallinen vaan tuottamuksellinen.

Oikeus tuomitsi 43-vuotiaan 15 päiväsakkoon, josta maksettavaa kertyy 345 euroa.
IL
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

UgriProPatria

Oikein. Ja hätäkeskuspäivystäjille kartta käteen. On ollut tilanne, jossa hätäkeskus ei ole tuntenut Helsingissä sijaitsevaa aluetta.

Muutoinkin poliisin toiminta on Helsingissä melko laiskaa. Tulevat, kun ehtivät, mahd. toisesta kaupunginosasta. Luulisi autoja olevan joka kaupunginosalle. Ei ole. Asiakas saa yleensä toista tuntia odottaa hädissään.

Kerran pyysin soittamaan poliisille, kun talvella oli lyhytkarvainen, iso koiranpentu jätetty kaupan eteen palelemaan. Jo minun tullessani oli kuulemma ollut ainakin tunnin. Hauva liikuttuneena tunki syliini. Otin pennun tassuja, etuosaa ja päätä talvitakkini sisään, silittelin ja yritin pitää lämpimänä. Ilmeisesti jossain vaiheessa tieto kulki lähikapakkaan, että poliisi on tulossa ja omistajat juosten hakivat koiransa joka oli palellut kaupan edessä 2,5 tuntia. Poliisia ei näkynyt mailla halmeilla.

Chew Bacca

Jaa-a, betonieste kaistalla? Autoilija täytti ilmoitusvelvollisuutensa, mutta näin perskohtaisesti jos havaitsen hengenvaaran, ryhtyisin aktiivisiin toimiin. Iso kivi, runko, koneenosa tms ajoradalla yöllä... Ei kyllä omatunto antaisi myöten jättää sikseen. Esteeseen törmäävä tulija saattaa olla jo lähellä. Jos estettä ei pysty poistamaan, se pitää vähintään merkitä.

Mutta se nyt on vain oma näkemykseni.

ikuturso

^ Juuri noin.

Viime kesänä raskaan näköisessä lastissa oleva roska-auto losautti takarenkaastaan pinnan irti ja keskelle tietä. Välittömästi auto kallistui hieman ja olen satavarma, että kuski näki ja tunsi mitä oli tapahtunut. Auto jatkoi matkaa. Pysähdyin ja kävin heittämässä tuon renkaan ulkokehän tien oheen. Tuollainen teräsvahvisteinen kuorma-auton kulutuspinta ei ole mikään luttakumi, vaan sen päälle ajaminen on todella vaarallista.

Ihan samasta kohtaa olen kaksi kertaa nostanut lankun kaistalta tien ulkopuolelle. Ko. Paikka on silta, jossa ei edes mitään teräviä töyssyjä. Ilmeisesti joessa virtaa pyörteistettyä vettä, joka hajottaa autoja ja kuormia.

Panee myös ihmettelemään, kuinka usein tuossa on esteitä tiellä, koska lain mukaan tienkäyttäjän tulee poistaa este tieltä. Jos minä olen siitä kolme kertaa kantanut esteen pois, niin ajosuoritteiden perusteella tuossa valtatiellä on ollut varmaan tuhat estettä vuodessa. Tai sitten olen ainoa joka viitsii pysähtyä. Tai sitten minä vaikutan jotenkin tuon autoja ja kuormia rikkovan eetteripyörteen muodostumiseen tuossa Bermudan sillalla lähestyessäni sitä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-