News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-08-21 IS: Tango-Amadeus: Olen kokenut rasismia kaupoissa

Started by Eve, 21.08.2009, 07:16:45

Previous topic - Next topic

Eve

http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1721843

"Tangokuningas Amadeus Lundberg on kokenut rasismia muun muassa kaupoissa. Asiasta kertoo Seura.
- Olen kokenut rasismia ihan samalla tavalla kuin muutkin romanit. Vuosien mittaan se on tullut esiin eri muodoissa, esimerkiksi joissakin kaupoissa meihin suhtaudutaan eri tavalla. Ollaan ikään kuin varuillaan, tangokuningas kommentoi.

Rasismia on ollut viime viikkoina myös netissä, mutta hän välttää sellaisten juttujen lukemisen.

Kahden kulttuurin välillä elänyt Amadeus kommentoi nykytilaansa näin:
- Reilun vuoden olen ollut jälleen suomalainen. Välit romanikavereihin ovat hyvät, mutta en ele enää liikkunut niin paljon niissä piireissä."

- - -

R-kortti pelattu.
"On vakava asia, että niin moni ajattelee niin kuin Olli." - Satu Haapanen, vihr.

Sivusta seuraaja

Olihan se joku vuosi sitten seiskan otsikoissa kun eräs raviurheiluvähemmistöön kuuluva ex-tenavatähti oli narahtanut polttoainevarkaudesta.

Ernst

Jos kaupan väki suhtautuu mustalaisasiakkasiin valppaasti ja tarkkaavaisesti, kyseessä ei ole rasismi vaan yksi todellisuudentajun ja kaukonäköisyyden ilmentymä.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

KariQVA

Quote from: Sivusta seuraaja on 21.08.2009, 07:45:36
Olihan se joku vuosi sitten seiskan otsikoissa kun eräs raviurheiluvähemmistöön kuuluva ex-tenavatähti oli narahtanut polttoainevarkaudesta.

Olikohan kyseessä sama tyyppi, joka jäi kiinni näpistettyään kalsareita Kesportista :)

Dirre

hohoo että vai varuillaan, äiti on kaupan kassalla töissä ja jos kertoisin jokaisen kerran ku romani näpistää nii serverin prossut ei kestäis sitä kuormitusta

JPU

"Tangokuningas Amadeus Lundberg on kokenut rasismia muun muassa kaupoissa. Asiasta kertoo Seura.
- Olen kokenut rasismia ihan samalla tavalla kuin muutkin romanit. Vuosien mittaan se on tullut esiin eri muodoissa, esimerkiksi joissakin kaupoissa meihin suhtaudutaan eri tavalla. Ollaan ikään kuin varuillaan, tangokuningas kommentoi.

Rasismia on ollut viime viikkoina myös netissä, mutta hän välttää sellaisten juttujen lukemisen.

Kahden kulttuurin välillä elänyt Amadeus kommentoi nykytilaansa näin:
- Reilun vuoden olen ollut jälleen suomalainen. Välit romanikavereihin ovat hyvät, mutta en ele enää liikkunut niin paljon niissä piireissä."

Eli rasismi loppui sattumalta samaan aikaan kun Amadeus lopetti romanikavereiden kanssa kaupoissa hengaamisen. Se rasismi ei sitten tainnutkaan johtua suomalaisten "ennakkoluuloista". Hmmm... Entä miten voi välillä olla suomalainen, sitten romani, sitten taas suomalainen? En minäkään muutu nigerialaiseksi vaikka kuinka haluaisin. Jos Amadeus tässä tarkoittaa suomalaiseen tapaan käyttäytyvää, hän myöntää epäsuorasti romanien käyttäytymisen jotenkin epäsopivaksi tai ainakin suomalaiseen yhteiskuntaan yhteensopimattomaksi. Amadeus tulee vahingossa myöntäneeksi myöskin sen että suomalaisten varuillaan oleminen ei todellakaan ole mitään rasismia vaan looginen seuraus 500 vuoden mittaisesta ongelmallisesta yhteiselosta.
"– Kun tänne tulee ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja toimia, pukeutua ja puhua, he muuttavat meidän arkeamme. Muutoksen voi nähdä hyvänä tai huonona, mutta on järkevämpää nähdä se hyvänä, koska sille ei mitään mahda. Suomi ei voi umpioitua enää."

- Tiede-lehti, 9/2014

reino

Quote from: elviira on 21.08.2009, 07:16:45

Onko tämä se jätkä, joka käy maitokaupassakin tangokuninkaan kruunu päässä?

Kyllä minäkin suhtautuisin kauppaan tuleviin kruunupäihin hieman varoen.  ;D

Itse muuten kyllästyin lopullisesti huonoon pitkän matkan juoksukuntooni, joten reilun kuukauden olen ollut kenialainen. Välit lyhytjalkaisiin suomijuntteihin ovat hyvät, mutta en ole enää liikkunut niin paljon niissä piireissä.

Nauris

Osassa Amadeus Lundbergin kokemuksista voi kyse olla vainoharhaisuudessa. Vähän aikaa sitten muistaakseni lueskelin rasismi tutkimusta ja siinä kerrottiin ulkomaalaisten kokevan monet tilanteet rasistisena vaikka kyse ei siitä olisi.

Hommassa on viime aikoina paljon väännetty kättä siitä, kuka on suomalainen tai etninen suomalainen. Keskustelu on varmasti osittain perustunut väärin ymmärtämiseen, koska eihän kukaan järkevä todellakaan väitä, että tämän, tämän tai tämän näköinen on aito etninen suomalainen.

Amadeus on taas hyvä esimerkki siitä, että hän tai Kiinasta adoptoitu lapsi ei ole aito suomalainen erilaisen ulkonäön tai rodun takia.

Suomi24: puoliromani
En elä romani kulttuurisssa, sillä olen kasvanut suomalaisessa perheessä.
Mulatti vauvat,sweetest thing in the world =D

Ernst

Vainoharhaisuus eli paranoia voi vaivata ketä tahansa, oli romani, mamu (vars.) tai kantis. Jos kantis alkaa suuremmassa mitassa selittää, että muut suhtautuvat häneen kielteisesti, pahantahtoisesti tai haittaa tehden, yleensä koetetaan selvittää, pitääkö asia paikkansa vai ei. Jos ei, vainoharhaksihan se vainon kokemus psykiatrisoidaan. Harhoja on lievempiä (sellaisia, jotka voisivat olla mahdollisia) ja vakavampia (luonteeltaan hyvin epäuskottavia tai mahdottomia). Jos vetoaa rassismivainoon, voi arviointi olla nykyään löysempi kuin kantiksilla. Ikään kuin uskottaisiin ihmisen kertomus sellaisenaan, vaikka näyttöä ei olisikaan. Koska rassismi ---> vaino on tapahtunut.  
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

tapio

Kauppiailla ja kauppojen henkilökunnalla taitaa Suomessa olla ihan yleisesti sellainen ennakkoluulo, että kauppaan tullut romaniseurue saattaa varastella.  Sisäministeriön pitäisikin Ritva Viljasen johdolla aloittaa suvaitsevaisuuskampanja kauppiaille, myyjille ja varsinkin kauppojen vartijoille tämän ennakkoluulon kitkemiseksi. Sen työnimenä voisi olla, että älä epäile Mannea tai Amadeusta. Ehkä Amadeus suostuu sen keulakuvaksi.
On muukalaisvihamielistä ja islamofobista vastustaa sitä, että muslimit hirttävät homoja.
http://tuuritapio.blogspot.com/