News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2016-08-24 HS: Suomenruotsalaisten kohtaama viha Suomessa

Started by rähmis, 24.08.2016, 18:46:18

Previous topic - Next topic

Artisti

Quote from: Arvoton on 28.08.2016, 21:24:55
En kyllä itse ala lässyttämään ruotsalaisille Kummelin tai muiden ruotsalaisketsejä tai mitään ruotsalaisvitsejä tai mitään stereotypioita. Eri asia, jos joku haluaa kuulla niitä tiedonhaluisena.

Kauan sitten oli jossain kansanopistokurssilla ruotsalaisia ja tulimme toimeen täysin ja ilman mitään asenteita. Olimme paljon yhdessä.

Juuri näin. Mutta ruotsalainen kohtelee suomalaisia huonommin. Minulta on mm kysytty, tiedänkö mikä on pankkiautomaatti ja saammeko kaikki koulukirjamme Ruotsista. Ruotsalaiset pitävät omaa maataan Pohjolan keskusmaana, esimerkiksi kerran minulle sanottiin, että Ruotsi on Pohjolan työmarkkinoiden keskus. Ihmettelin, kuinka Ruotsin työmarkkinat voivat olla Suomenkin työmarkkinoiden keskipisteessä, niinpä sain luennon historiasta aina Kaarle 12 lähtien. Minulle on suoraan huudeltu työpaikalla äijäporukasta, että milloin muutan takaisin Suomeen. Eräs psykologi käski minua olemaan puhumatta suomea lapselleni, koska se saattaisi häiritä ruotsin oppimista.

Olen muuallakin kiertänyt maailmalla ja aina on ollut yhtä ihanaa palata Suomeen. Ei meillä suomalaisilla oikeasti mitään muuta paikkaa ole kuin Suomi. Pidetään Suomesta hyvää huolta.

Micke90

Quote from: Artisti on 28.08.2016, 21:34:09
Minulle on suoraan huudeltu työpaikalla äijäporukasta, että milloin muutan takaisin Suomeen.

Olisit vastannut: Heti, kun muslimit muuttavat omiin maihinsa.

JoKaGO

Quote from: Artisti on 28.08.2016, 21:24:50
En itsekään uskoisi noita juttuja ellen olisi asunut Ruotsissa. Oli minulla paljon kavereitakin siellä, mutta yllättävän usein törmäsin ennakkoluuloihin suomalaisuuteni vuoksi. No se siitä, minun kokemuksillani ei ole arvoa kuin itselleni.

Mää olin pari vuotta sitten Umeån seudulla keikalla kolme viikkoa, asuin hotellissa Uumajassa (Umeå på svenska). Itse pärjäsin kouluruotsilla hyvin, enkä saanut osakseni minkäänlaista vittuilua, tällainen rääpäle, 188 cm / 120+ kg.   :P

Eräässä tanssipaikassa en päässyt kovin hyvin jutuille daamien kanssa, mutta baaritiskillä juttelin parin paikallisen hepun kanssa. Heillä oli kaulassaan sikäläisen intin tuntolevyt, mikä on siellä "perusruotsalaisen" symboli. Itse kerroin, että oma Leijona-riipukseni on Suomessa vastaavanlainen tahtosymboli. Heput tiesivät, että Leijonamme tulee Kustaa Vaasan suvun vaakunasta.
Meillä oli aika yhtenevät mielipiteet maahanmuuttajista ja muutenkin maailman menosta.

Muutenkaan en kokenut tuolla minkäänlaista viikseilyä, vaan aina kaikki olivat kuin olisin ihminen. Sporttibaarissakin minulle kaivettiin aina joko formulakisa tai Tapparan CHL-peli yhteen tv:hen, kun muut katselivat jotain käsipalloa.

Kerran kaljaterassilla, odotin vuoroani tilata "kioskista" tuopposta, niin edelläni oli pari ikäistäni svenssonia sekä yönmusta kaveri. Jostain syystä yönmustan kaverin ruotsia ei oikein ymmärretty kioskissa, ja nämä svenssonit alkoivat vittuilla "viidakon ruotsilla ei pärjää tms.". Oli lähellä, että en alkanut "haastamaan kunnolla riitaa" näiden svenssoneiden kanssa, onneksi, sillä pian paljastui, että he olivat samaa seuruetta ja pelkkää läppää koko touhu. Mutta yllätin itseni siitä, että teki niin pahaa kuunnella rasistista viikseilyä, että meinasi mopo keulia.

Tuosta on nyt kolme vuotta, jona aikana minunkin sieluni (mikä??) on kovettunut ja paljon.

Muuten, asiakkaan tuotantopäällikölläkin, naispuoleinen, oli kaulassaan tuntolevyriipus. Kun kysyin, missä hän oli suorittanut armeijan, hän kertoi, ettei ollut ollut armeijassa, vaan että ruotsalaisnaiset teettävät tuntolevykorun, johon kaiverretaan lasten nimet ja syntymäajat. Hän näytti riipustaan lähemmin, jossa luki "Sofia" ja "Joonas". Kyllä Ruotsilla on vielä toivoa. Seuraavat valtakunnalliset vaalit voivat olla ihan oikea jytky. Jos Tukholman ja Göteborgin seudut onkin jo menetetty, niin muu Ruotsi on kokemusteni mukaan äärimmäisen nuivaa.

Eedith: En nyt muista, mainitsiko Satakunnan Kansan kirjoittaja, missä kaupungissa oleskelee. Uskon ihan varmaksi, että Tukholmassa saa vittuilua osakseen jos on suomalainen, ihan niinkuin Helsingissä saa jos on Mansesta tai Lahdesta. Seurasta riippuen, jos pistää "vastapalloon" samanlaista herjaa, pääsee useimmiten kaveritasolle niin Helsingissä kuin Tukholmassakin. Itku-Iikka ei tässä maailmassa pärjää!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Ernst

Tuplavahingon ensimmäinen osa - saa poistaa.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Ernst

Quote from: M on 28.08.2016, 21:55:20
Jouduin RUK:n loppusotaharjoituksessa tehtäväni mukaan NylBr:n joukkueeseen. Osasin jonkin verran snakata sotilassvenskaa, vaikka umpisuomalainen olen. 

Ihan joustavaa väkeä ne olivat; puhuivat oikein hyvin suomea, kun oltiin viikko asuttu samoisa teltoissa  :)  Pääsivät vähemmällä... En minä heitä kiusannut, pois semmoinen minusta, mutta kun en ihan kaikkea osannut heti ruotsiksi hoksata, tein muutaman taktisen eli tahallisen virheen tai väärinymmärtämisen. Alkoi tulla selkokäskyjä.

Vaan kovin paljon erilainen on tämä suomenruotsi riikinruotsin snakkaamiseen verratakseni, mutta se on jo offtopic.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

JoKaGO

Olin kerran Norjassa viime vuosituhannen lopussa työkeikalla, silloin ruotsalaisen firman palveluksessa. Norski-asiakas oli äärimmäisen vittumainen ruotsalaisille kaikissa käänteissä, mutta minun (ja kolleegani) kanssa olivat kavereita, mutta pidimme huolen, että emme puhuneet koskaan paskaa, vaan asiat juuri niinkuin ne on työmaalla, hyvin tai huonosti. Ruotsalaiset pyrkivät aina "vähän värittämään".

Kolleegani löysi tällaisen kuvan silloisesta netistä, silloin mitään lärvikirjoja ollut:
https://www.facebook.com/140153399372466/photos/pb.140153399372466.-2207520000.1472410890./140153492705790/?type=3&theater

Näytimme sitä sopivissa tilanteissa norjalaisille kavereille, ja yleisin reaktio oli "kättä päälle". Ja muhkea nauru!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Micke90

En ole havainnut norjalaisten tai tanskalaisten asennoituvan suomalaisiin yhtä vittumaisesti svedustanilaiset. Suomen kannattaisi harkita yhteistyön tekemistä vaihteeksi muidenkin Pohjoismaiden kuin Svedustanin kanssa.

Skeptikko

Quote from: Micke90 on 28.08.2016, 22:12:15
En ole havainnut norjalaisten tai tanskalaisten asennoituvan suomalaisiin yhtä vittumaisesti svedustanilaiset. Suomen kannattaisi harkita yhteistyön tekemistä vaihteeksi muidenkin Pohjoismaiden kuin Svedustanin kanssa.

Lisäksi käsittääkseni norjalaisilla ja suomalaisilla on jossain määrin samankaltaiset negatiiviset stereotypiat ruotsalaisista...

En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

JoKaGO

Quote from: Skeptikko on 28.08.2016, 22:27:08

Lisäksi käsittääkseni norjalaisilla ja suomalaisilla on jossain määrin samankaltaiset negatiiviset stereotypiat ruotsalaisista...

Kummallakin on paska itänaapuri?

Micke90

Quote from: JoKaGO on 28.08.2016, 22:34:13
Kummallakin on paska itänaapuri?

Ja Suomella myös paska länsinaapuri sekä Tanskalla pohjoisnaapuri.

kriittinen_ajattelija

Suomenruotsalaiset on nykyisin ikävä kyllä haitallinen vähemmistö Suomelle (jopa romaneita haitallisempi), johtuen pitkälti siitä että Ruotsin mädätys leviää heidän kauttaan Suomeen.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Mangustin

Jännästi norskien ja tanskalaisten kanssa tulee juttuun skandinaaviksi. Ruotsalaiset ei suostu ymmärtämään muminsvenksaa.

Quote from: kriittinen_ajattelija on 28.08.2016, 22:40:28
Suomenruotsalaiset on nykyisin ikävä kyllä haitallinen vähemmistö Suomelle (jopa romaneita haitallisempi), johtuen pitkälti siitä että Ruotsin mädätys leviää heidän kauttaan Suomeen.

Äänekäs vähemmistö pilaa muiden maineen. Hurrit jotka joutuvat tekemään hurriudestaan identiteetin ja uran ovat huomionhakuisin ja heikkolahjaisin osajoukko kielivähemmistöstä.

Arvoton

Taisi olla RKP pioneereja Suomen afrikkalaistamisessa. Isä-Vennamo kirjoitti asiasta jo 1988 kirjassaan Jälleenrakennuksen ihme. Ei mennyt Veikolle ymmärrykseen, että porukka, joka kieltäytyi asuttamasta evakkoja kuntiinsa myöhemmin otti linjakseen maan kehitysmaalaistamisen (myöh. mokutuksen).

Kuten sanonut, maahanmuuttokampanjan muistan muista yhteyksistä kunnolla alkaneen juurikin pari vuotta aiemmin. Puhuttiin katukuvan rikastamisesta. Jo silloin lehdissä ja muualla ihailtiin Ruotsin monikansallisuutta kaduilla ja kampuksilla. Tässä yhteydessä ei tarkoitettu serbo-kroatteja.

Vai onko enemmän tietoa ErKoPesta?

Artisti

Quote from: JoKaGO on 28.08.2016, 21:50:39
Quote from: Artisti on 28.08.2016, 21:24:50
En itsekään uskoisi noita juttuja ellen olisi asunut Ruotsissa. Oli minulla paljon kavereitakin siellä, mutta yllättävän usein törmäsin ennakkoluuloihin suomalaisuuteni vuoksi. No se siitä, minun kokemuksillani ei ole arvoa kuin itselleni.

Mää olin pari vuotta sitten Umeån seudulla keikalla kolme viikkoa, asuin hotellissa Uumajassa (Umeå på svenska). Itse pärjäsin kouluruotsilla hyvin, enkä saanut osakseni minkäänlaista vittuilua, tällainen rääpäle, 188 cm / 120+ kg.   :P

Eräässä tanssipaikassa en päässyt kovin hyvin jutuille daamien kanssa, mutta baaritiskillä juttelin parin paikallisen hepun kanssa. Heillä oli kaulassaan sikäläisen intin tuntolevyt, mikä on siellä "perusruotsalaisen" symboli. Itse kerroin, että oma Leijona-riipukseni on Suomessa vastaavanlainen tahtosymboli. Heput tiesivät, että Leijonamme tulee Kustaa Vaasan suvun vaakunasta.
Meillä oli aika yhtenevät mielipiteet maahanmuuttajista ja muutenkin maailman menosta.

Muutenkaan en kokenut tuolla minkäänlaista viikseilyä, vaan aina kaikki olivat kuin olisin ihminen. Sporttibaarissakin minulle kaivettiin aina joko formulakisa tai Tapparan CHL-peli yhteen tv:hen, kun muut katselivat jotain käsipalloa.

Kerran kaljaterassilla, odotin vuoroani tilata "kioskista" tuopposta, niin edelläni oli pari ikäistäni svenssonia sekä yönmusta kaveri. Jostain syystä yönmustan kaverin ruotsia ei oikein ymmärretty kioskissa, ja nämä svenssonit alkoivat vittuilla "viidakon ruotsilla ei pärjää tms.". Oli lähellä, että en alkanut "haastamaan kunnolla riitaa" näiden svenssoneiden kanssa, onneksi, sillä pian paljastui, että he olivat samaa seuruetta ja pelkkää läppää koko touhu. Mutta yllätin itseni siitä, että teki niin pahaa kuunnella rasistista viikseilyä, että meinasi mopo keulia.

Tuosta on nyt kolme vuotta, jona aikana minunkin sieluni (mikä??) on kovettunut ja paljon.

Muuten, asiakkaan tuotantopäällikölläkin, naispuoleinen, oli kaulassaan tuntolevyriipus. Kun kysyin, missä hän oli suorittanut armeijan, hän kertoi, ettei ollut ollut armeijassa, vaan että ruotsalaisnaiset teettävät tuntolevykorun, johon kaiverretaan lasten nimet ja syntymäajat. Hän näytti riipustaan lähemmin, jossa luki "Sofia" ja "Joonas". Kyllä Ruotsilla on vielä toivoa. Seuraavat valtakunnalliset vaalit voivat olla ihan oikea jytky. Jos Tukholman ja Göteborgin seudut onkin jo menetetty, niin muu Ruotsi on kokemusteni mukaan äärimmäisen nuivaa.

Eedith: En nyt muista, mainitsiko Satakunnan Kansan kirjoittaja, missä kaupungissa oleskelee. Uskon ihan varmaksi, että Tukholmassa saa vittuilua osakseen jos on suomalainen, ihan niinkuin Helsingissä saa jos on Mansesta tai Lahdesta. Seurasta riippuen, jos pistää "vastapalloon" samanlaista herjaa, pääsee useimmiten kaveritasolle niin Helsingissä kuin Tukholmassakin. Itku-Iikka ei tässä maailmassa pärjää!

Itse asuin Ruotsissa 5 vuotta. En itkenyt silloin enkä nytkään. Kerron vain mitä tapahtui, ei siitä sen enempää. Sitä tuntolevyä ei tarvitse teettää, se lähetetään sinulle postitse kotiin, kun saat ruotsalaisen henkilötunnuksen. Omani olen kadottanut jonnekin.

Artisti

Ei leviä. Suomenruotsalainen on suomalainen ja ylpeä suomalaisuudestaan, tunnen useita.

JoKaGO

Quote from: Artisti on 28.08.2016, 23:19:22
Itse asuin Ruotsissa 5 vuotta. En itkenyt silloin enkä nytkään. Kerron vain mitä tapahtui, ei siitä sen enempää. Sitä tuntolevyä ei tarvitse teettää, se lähetetään sinulle postitse kotiin, kun saat ruotsalaisen henkilötunnuksen. Omani olen kadottanut jonnekin.

Et maininnut kaupunkia. Minä sanoin, että Uumajassa huonolla muumiruotsilla pärjäsi eikä joutunut syrjityksi.

Artisti

Quote from: JoKaGO on 28.08.2016, 23:38:25

Et maininnut kaupunkia. Minä sanoin, että Uumajassa huonolla muumiruotsilla pärjäsi eikä joutunut syrjityksi.

Olen täällä aiemmin maininnut kaupungin. On melko naiivi ajatus, ettei kukaan ruotsalainen koskaan syrjisi ketään suomalaista. No kuten jo aiemmin sanoin, syrjintä vähenee, kun kielitaito kohenee. Myös englannin puhujia kohdellaan hyvin. Syrjintää suomalaisia kohtaan esiintyy todella paljon, niin paljon että jotkut suomalaiset puhuvat omille lapsilleenkin ruotsia. Ikävä sanoa, mutta kolme viikkoa työkeikalla Ruotsissa ei vastaa asumista ja elämistä Ruotsissa. Kerron vain omista kokemuksistani, saattaa toki olla, että olen harvinainen tapaus kun olen syrjintään törmännyt.

Pärmi

Olisi jo akuutti tarve ketjulle: "Suomensuomalaisten kohtaama viha Suomessa"

JoKaGO

Quote from: Artisti on 29.08.2016, 00:03:26

Olen täällä aiemmin maininnut kaupungin. On melko naiivi ajatus, ettei kukaan ruotsalainen koskaan syrjisi ketään suomalaista. No kuten jo aiemmin sanoin, syrjintä vähenee, kun kielitaito kohenee. Myös englannin puhujia kohdellaan hyvin. Syrjintää suomalaisia kohtaan esiintyy todella paljon, niin paljon että jotkut suomalaiset puhuvat omille lapsilleenkin ruotsia. Ikävä sanoa, mutta kolme viikkoa työkeikalla Ruotsissa ei vastaa asumista ja elämistä Ruotsissa. Kerron vain omista kokemuksistani, saattaa toki olla, että olen harvinainen tapaus kun olen syrjintään törmännyt.

En löytänyt viesteistäsi kaupunkia, enkä mitenkään väheksy SINUN kokemuksiasi. Minun kokemukseni ruotsalaisista on kovin erilaiset, siitähän tässä on kysymys. Minun pulloni on ns. puoliksi täysi, mitä tulee Ruotsin tulevaisuuteen.

mossad

Lxoxvxe axnxd dxexmxoxcxraxcxy wxixlxl pxrxexvxaxixl !  - Ei vihaviesti, vaan vitutusviesti -

Tabula Rasa

Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

guest8096

Quote from: Uuno Nuivanen on 24.08.2016, 21:16:48
Kunhan eivät pidä itseään juuri parempina, sellaisesta ei finnjävel tykkää.

Mutta jos on parempi, niin eikö se ole hyvää itsearviointia pitää itseään sellaisena, toisin kuin suomalaisilla jotka on aivopesty pitämään itseään huonoina ja alempiarvoisina kuin kehitysmaalaiset.

foobar

Quote from: Artisti on 28.08.2016, 21:09:19
Quote from: Micke90 on 28.08.2016, 21:04:36
Quote from: Artisti on 28.08.2016, 20:52:47
Tässä ruotsalaisten kainostelematon kuvaus suomalaisista:  https://m.youtube.com/watch?v=LAsiktCUcIo

Tässä suomalaisten vastaava kuvaus ruotsalaisista:

http://youtu.be/pw3e64sosEg

Heh joo. Mutta ruotsalainen, joka asuu Suomessa, saa osakseen paljon parempaa kohtelua kuin suomalainen Ruotsissa. Tai riippuu suomalaisen kielitaidosta, jos puhuu kuin syntyperäiset, silloin kohdellaan paremmin. Englanninkielisiä ruotsalaiset kohtelevat erityisen hyvin. Monet suomalaiset muuten ääntävät englantia paremmin kuin ruotsalaiset.

Monet suomalaiset todellakin ääntävät englantia paremmin kuin ruotsalaiset. Toisaalta monet suomalaiset ääntävät sitä paljon huonommin. Ainakin oma huomioni on että suunnilleen kaikilta ruotsalaisilta löytyy englannistaan samantyyppiset ääntämys-, sanasto- ja kielioppimaneerit jotka viittaavat ruotsinkielisyyteen. Yleisesti ottaen jää mielikuva siitä, että ruotsalaiset ajattelevat englantia puhuessaan ruotsiksi. Suomalaisilla englannin ulosanti on paljon enemmän yksilökohtaista ja vaihtelee paljon laajemmalla alueella, ja suuremman kielieron vuoksi paljon useampi ajattelee englantia puhuessaan englanniksi.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Emo

Quote from: Frida Hotell on 29.08.2016, 06:59:40Mutta jos on parempi, niin eikö se ole hyvää itsearviointia pitää itseään sellaisena, toisin kuin suomalaisilla jotka on aivopesty pitämään itseään huonoina ja alempiarvoisina kuin kehitysmaalaiset.

Aivopesu on ollut ainakin koko minun elinikäni massiivista (eikä nykyään ainakaan entistä vähäisempää), mutta väitän, että kovinkaan moni suomalainen ei silti pidä itseään alempiarvoisena. Saatan olla väärässä, mutta ei ainakaan se porukka missä itse olen aikaani viettänyt ole koskaan tuollaista uskomusta ilmineerannut. Enkä itse ole koskaan noin itsestänikään uskonut, enkä toisista suomalaisista. Siis että huonompia olisimme kuin ruotsalaiset tai muut keharit, neekerit, muhameteista nyt puhumattakaan. Kuka idiootti voisi olla tuota mieltä?

Tabula Rasa

Quote from: Emo on 29.08.2016, 07:20:00
Quote from: Frida Hotell on 29.08.2016, 06:59:40Mutta jos on parempi, niin eikö se ole hyvää itsearviointia pitää itseään sellaisena, toisin kuin suomalaisilla jotka on aivopesty pitämään itseään huonoina ja alempiarvoisina kuin kehitysmaalaiset.

Aivopesu on ollut ainakin koko minun elinikäni massiivista (eikä nykyään ainakaan entistä vähäisempää), mutta väitän, että kovinkaan moni suomalainen ei silti pidä itseään alempiarvoisena. Saatan olla väärässä, mutta ei ainakaan se porukka missä itse olen aikaani viettänyt ole koskaan tuollaista uskomusta ilmineerannut. Enkä itse ole koskaan noin itsestänikään uskonut, enkä toisista suomalaisista. Siis että huonompia olisimme kuin ruotsalaiset tai muut keharit, neekerit, muhameteista nyt puhumattakaan. Kuka idiootti voisi olla tuota mieltä?

Nämä itsensähäpeejäsuvakit ainakin nähtävästi.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Artisti

Quote from: JoKaGO on 29.08.2016, 00:16:07
Quote from: Artisti on 29.08.2016, 00:03:26

En löytänyt viesteistäsi kaupunkia, enkä mitenkään väheksy SINUN kokemuksiasi. Minun kokemukseni ruotsalaisista on kovin erilaiset, siitähän tässä on kysymys. Minun pulloni on ns. puoliksi täysi, mitä tulee Ruotsin tulevaisuuteen.

Sinun kokemuksesi Ruotsissa asumisesta ovat kovin vähäiset. Kolmen viikon "asumisen" perusteella en tekisi hirveän suuria johtopäätöksiä. Olen itsekin ollut lomalla Saksassa kolme viikkoa, enkä törmännyt ennakkoluuloihin ulkomaalaisia kohtaan, en tosin osaa sanoa saksaksi muuta kuin Ich haben sauerkraut in meiner lederhose. Jos et huomaa veetuilua, se saattaa johtua myöskin siitä ettet ymmärrä sitä. Huonosti, suomalaisittain ruotsia murtava suomalainen kohtaa taatusti ennakkoluuloja Ruotsissa. Tosin jotkut suomalaiset osaavat kääntää suomalaisuutensa eduksi, suomalaisia myös arvostetaan ahkerina ja luotettavina työntekijöinä. Mark Levengood ja Arja Saionmaa ovat rakastettuja julkisuuden henkilöitä Ruotsissa.

Skeptikko

Ei kai Jörn Donnerkin ole paljastunut suomenruotsalaisten vihaajaksi?:

Jörn Donner, 83: "Olen ehdottomasti paremmassa kunnossa kuin Suomi – – Suomi on vaurauden rampauttama"
http://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005025442.html

"No, toisaalta, Ruotsissa minua ymmärretään vielä huonommin kuin Suomessa. Ruotsalaiset suhtautuvat yhä edelleen rasistisesti ruotsinsuomalaisiin."
...
Jos Suomi on vain pieni saareke jossakin maailman lakipisteen tuolla puolen, suomenruotsalaisuus paikantuu saarekkeen suonsilmäksi. "Täytyy sanoa, että ankkalammikko muuttuu yhä tunkkaisemmaksi ja sisäänpäinkääntyneemmäksi. Mitä pienemmäksi tämä porukka käy, sitä enemmän se on hukassa."
...
Jörn Donner ei nimittäin osaa pitää itseään suomenruotsalaisena, koska oppi suomen kielen ennen ruotsia, jota alkoi puhua vasta seitsemän vanhana.

En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Micke90

Jörn Donner on oikeassa. Suomi vaurastui vuonna 2015 jopa niin paljon, että rampautui siinä samalla.

Shemeikka

OT: Muumiruotsi on suomenruotsalaisten puhumaa ruotsia, suomenkielisten suomalaisella korostuksella puhuma ruotsi on eri asia. Suomenruotsi l. muumiruotsi ja suomalaisittain murrettu ruotsin kieli eivät edes kuulosta samalta.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Maailmanmies

Quote from: Shemeikka on 04.01.2017, 01:52:59

OT: Muumiruotsi on suomenruotsalaisten puhumaa ruotsia, suomenkielisten suomalaisella korostuksella puhuma ruotsi on eri asia. Suomenruotsi l. muumiruotsi ja suomalaisittain murrettu ruotsin kieli eivät edes kuulosta samalta.
Ei minusta. Suomenruotsi nimen omaan on suomalaisella aksentilla puhuttua ruotsia. Jos puhutaan jostain paikallismurteista niin se on toinen asia mutta ne eivät liity aksentteihin.

Jos suomalainen puhuu englantia on aksentti sama olipa puhuja suomen-  tai ruotsinkielinen, mutta ruotsalaisen puhuman aksentti on aivan toisenlainen.