News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Miksi kasvissyöntiä vastustetaan?

Started by jooseppi, 28.07.2016, 01:04:08

Previous topic - Next topic

ikuturso

Kun lukee kuinka ravinto loppuu tältä pallolta, niin kuinka kaukana on se päivä, että "tuoreena kuolleita" ihmisiäkin aletaan käyttää ravinnoksi?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Toni R Jyväskylästä

Quote from: no future on 29.05.2018, 22:00:07
Lisää klassikkoa pukkaa. Nuo soija voi olla-vaikutukset on enemmän tai vähemmän kumottu aikaa sitten, ja helpommin ne testotasot saa laskemaan ihan sitä kaljaa juomalla. Ämpärikaupalla pitäisi nimittäin sitä soijaakin lapioida.

Mitä kotimaisuuteen tulee, niin yli 90% Suomeen tuodusta soijasta menee suoraan tuotantoeläinten ravinnoksi. Sen sijaan kotoperäisten kasvisruokavalmisteiden ja  proteiinilähteiden tuotanto on kasvattanut suosiotaan aivan viime vuosina.

Kannattaisi muuten niitä porkkanoitakin syödä, ovat terveellisiä, ekologisia, kotimaisia, ja vielä hyvänmakuisiakin. Tiedä vaikka uskaltaisit muitakin juureksia maistaa.  ;)

Soija tosin lisää hormonien aromatisoitumista, eli testosteroni muuttuu estrogeniksi joka voi aiheuttaa miehillä gynekomastiaa.

no future

Quote from: Toni R Jyväskylästä on 29.05.2018, 23:57:34
Quote from: no future on 29.05.2018, 22:00:07
Lisää klassikkoa pukkaa. Nuo soija voi olla-vaikutukset on enemmän tai vähemmän kumottu aikaa sitten, ja helpommin ne testotasot saa laskemaan ihan sitä kaljaa juomalla. Ämpärikaupalla pitäisi nimittäin sitä soijaakin lapioida.

Mitä kotimaisuuteen tulee, niin yli 90% Suomeen tuodusta soijasta menee suoraan tuotantoeläinten ravinnoksi. Sen sijaan kotoperäisten kasvisruokavalmisteiden ja  proteiinilähteiden tuotanto on kasvattanut suosiotaan aivan viime vuosina.

Kannattaisi muuten niitä porkkanoitakin syödä, ovat terveellisiä, ekologisia, kotimaisia, ja vielä hyvänmakuisiakin. Tiedä vaikka uskaltaisit muitakin juureksia maistaa.  ;)

Soija tosin lisää hormonien aromatisoitumista, eli testosteroni muuttuu estrogeniksi joka voi aiheuttaa miehillä gynekomastiaa.
Googlen ensimmäinen hakutulos tarjoaa jonkinlaisen tutkimuskatsauksen aiheeseen ihan selkosuomella.
http://puolikiloa.fi/kannattaisiko-miesten-valtella-soijaa/

Linkster

Ihan yhtä paljon löytyy soijaa vastaan todistelevia "kovia faktoja". Lisäksi soija on biologiselta arvoltaan niin surkeaa, ettei sitä esim. proteiinilisänä ole järkevää edes käyttää. Soija on halpaa ihmisten rehua, siksi sitä löytää jopa lihapullista kauppojen altaista. Jo tuo syy pitäisi useimmille olla riittävä jättääkseen ne "äitien tekemät"einekset sinne kauppoihin.Lihapulliin ei tarvitse muuta kasviperäistä kuin sipulia, muodikkaat tofupallerot sitten omassa kastissaan.

Mutta eihän tuohon ruokapuoleen mitään yhtä totuutta ole. Itse vältän soijaa, paitsi japanilaisessa fermentoimalla tehdyssä soijakastikkeessa.
Ja illalla grillaan kyllä nipun tuoreita parsoja oliiviöljyn kera. Pihvin lisukkeeksi vielä kaapista huurteinen ale tai lasillinen Chiantia niin siinähän sitä hyvyyttä molemmista ravintoryhmistä!

no future

About kaikki "kovat faktat" on viimeisen kymmenen vuoden aikana kumonnut myytin soijan haitallisuudesta miehille. Lisäravinnepuoleen en ota kantaa.

ikuturso

Joskus soija oli yleisimpiä kehonrakennusproteiinilähteitä. Itsekin kavereiden kanssa laitettiin soijajauhoa, kananmunaa, maitoa ja banaania tehosekoittimeen, kun piti halvalla tehdä protskupirtelöä.

Tissit eivät kasvaneet, olen hetero, äänialaltani olen basso ja lapsetkin saatiin alulle varsin pienellä yrittämällä, eli ihan femakkoa minusta soija ei tehnyt.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Linkster

80-luvulla ostettiin paikallisesta luontaistuotekaupasta niiden omaa "Dynamit"-proteiinia. Se oli nimensä veroista; maidon kanssa"nautittuna" vatsa alkoi muistuttaa rumpua ja dynamiittisoundinen, mutta pahanhajuinen rumputuli alkoi ennemmin kuin myöhemmin. Se oli kaakaojauhoa, sokeria ja soijaa eri muodoissa sisältävä halpa seos.
Weiderin hienoihin jauhoihin ei ollut varaa koulupojalla, eikä tuttavapiiriä joka olisi neuvonut ne parhaat eväät joita saa nykyäänkin kaupasta.
Onneksi pääsin kloppina käymään Jorma Rädyn kaupassa Pasilassa katselemassa ja taisin jonkun paidankin sieltä ostaa, soijaa en!

no future

Mielenkiintoista että kasviruuasta, ja etenkin vegaanisesta ruuasta puhuttaessa soija nostetaan aina esiin. Ei kenenkään tuntemani kasvisruokaa suosivan ateriat kuitenkaan rakennu soijalla mässäilyn tai sen sovellusten ympärille.

Linkster

Varmaankin kun sitä on vähän joka paikassa kai?Ja hyvin montaa ihmistä kyseinen rehukasvi vähintään pierettää ihan sairaasti. Kasvisruokatyyppien lihankorvike tofukin on soijasta tehty.
Sinällään mua ihmetyttää joidenkin kasvisruokailijoiden halu nostaa jokin tuote lihankorvikkeena esille. Syö kasveja ja se siitä! Jos jotain vedetään jonkun "korvikkeena" on se peli jotenkin jo startissa hävitty.
Muodin mukana tullut kasvissyönti näyttää kovin usein jotenkin pumppavan sitä harrastavan, usein muutenkin kovin "tiedostavan" tyypin egoa siinä määrin että siitä täytyy aina tarpeen vaatiessa informoida n. kaikkia.
Eihän sitä lihansyöjänkään ruokavalio ole pelkkää sitä itseään. Tän päiväinen savuporokeitto sisälsi kyllä valtaosiltaan kasvikunnan tuotteita  - ja sit sitä savuporoa onneks!
Ja kohta saadaan kesäkeittoa, sekin on mun mieleen.

Pentecost

Quote from: no future on 30.05.2018, 11:28:35
Ei kenenkään tuntemani kasvisruokaa suosivan ateriat kuitenkaan rakennu soijalla mässäilyn tai sen sovellusten ympärille.

Mistäs se proteiini sitten kasvisruokavaliolla elävälle tulee? Muista pavuista? Itse en jaksaisi päivästä toiseen esimerkiksi seuraavia syödä:

QuoteElintarvike   Proteiinia (g / 100 g)   Kcal / 100 g
Soijapalat                                     51   340
Soijasuikaleet                             48   362
Seesaminsiemen, kuorineen     27   674
Hampunsiemen, kokonainen     25   489
Linssit, punaiset/vihreät             24   330
Auringonkukansiemen             23   594
Cashewpähkinä                             20   574
Tofu, maustamaton                     17   145
Saksanpähkinä                             15   660
Kvinoa                                     14   357
Pikakaurahiutale                     14   360
Täysjyväspagetti                     13   340
...
Kidneypapu   8,6   116
Mustapapu   7,5   91
Soijajogurtti   4   54

Tässäkin listassa on soijapalaa, soijasuikaletta sekä tofua (tehty soijasta). Vaikea on ajatella kasvisruokaa ilman soijaa. Kuitenkin paras proteiinin lähde, jos ei lihaa halua syödä.

http://puolikiloa.fi/mista-vegaani-saa-proteiinia/
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

Murkula

Quote from: Pentecost on 30.05.2018, 11:58:48
Mistäs se proteiini sitten kasvisruokavaliolla elävälle tulee? Muista pavuista? Itse en jaksaisi päivästä toiseen esimerkiksi seuraavia syödä:

Tässäkin listassa on soijapalaa, soijasuikaletta sekä tofua (tehty soijasta). Vaikea on ajatella kasvisruokaa ilman soijaa. Kuitenkin paras proteiinin lähde, jos ei lihaa halua syödä.

Tässä herääkin se hyvä kysymys siitä, että mistä tämä "Soijapoika" ilmiö oikeasti syntyy. Nimittäin vaikka soija ei itse aiheuttaisi sitä, niin siitä huolimatta se näyttää korreloivan asian kanssa voimakkaasti. Käykö tässä nyt tosiaan vain niin, että yleisesti soijaa käyttävät, eivät vain saa riittävää ravintosisältöä keskimäärin? Vaikka soija siis vain auttaisi asiaa papujen ja vastavaavien ohella, ei niitä syödä läheskään riittävästi.

Samaan aikaan kun lihansyöjät vetävät päinvastoin liikaakin lihaa, kun tekee mieli toistakin mehukasta pihviä tai muuta lihatuotetta. Samaan tapaan mitä on muu kulttuuri näissä piireissä? Kun stereotyyppistä kesäistä soijjalaten kittaamista kahvilassa, vertaa stereotypiseen kesäiseen normi grillaamiseen, ei voi olla näkemättä ravintosisällön eroja. Eroja, jotka korreloivat piiriensä edustajiin, toisten ollessa yleensä liian pieniä ja toisten liian suuria.

Todellinen totuus löytynee taas vaihteeksi keskeltä, samaan aikaan kun raamittomat kasvissyöjät voisivat hyötyä lihansyömisestä, olisi monelle liikalihavalle lihansyöjälle aivan yhtäpaljon eduksi lisätä kasviksia omaan ruokavalioonsa.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Goldstein

Omat mielipiteeni aiheesta:

- Kasvissyönnillä ja esim. veganismilla on paha kaiku, koska niin moni vegaani sattuu kuulumaan siihen idealistiseen luonnetyyppiin, joka tuputtaa väkisin muille omaa arvomaailmaansa ja on äärimmäisen tuomitseva muiden valinnoista. Vähän sama ilmiö siis kuin feminismissä, sillä erotuksella että nykyfeminismistä en kyllä itse löydä objektiviisesti mitään hyvää. Kasvissyönti ei ole ongelma, mutta monet kasvissyöjät ovat.

- Se, onko sekasyönti vai kasvissyönti maapallolle edullisempaa, on hyvä kysymys. Olen kuullut argumentteja molempiin suuntiin. Suurin osa arvioista tukenee sitä, että toisaalta lihansyönnin määrä ei voi pysyä tällä tasolla, jos ihmisten määrä jatkaa kasvuaan ym, mutta olen myös lukenut jotain juttuja, että jos kaikki olisivat puhtaasti vegaaneja, ihmisruoalle ei riittäisi viljelyalaa maapallolla. Kusessa siis ollaan joka tapauksessa tämän liikakansoituksen kanssa.

- Itse olen ollut aina tähän vuoteen saakka koko elämäni sekasyöjä. Mutta muutama kuukausi sitten päätin alkaa noin 90 % vegetaristiksi. Karppaan samalla, eli käytännössä ravintoni koostuu maitotuotteista, kasviöljyistä, pähkinöistä ja vihanneksista - lisäksi syön kalaa normaalisti. Tarhattua lihaa kuten possua syön ehkä kerran parissa kuukaudessa - en halua alkaa absolutistiksi.

- Miksi haluan alkaa vegeksi? Omalta osaltani kyse ei ole siitä, että haluaisin tai kokisin olevani parempi ihminen, haluaisin moraalisäteillä, tai edes pelastaa maailmaa. Kyse on viime kädessä siitä, että olen itse ollut aina aika empaattinen ihminen, myös eläinrakas. Aina kun olen syönyt lihaa, minulta on mennyt ainakin osa ruokahalusta jos joku on tuonut esiin sen, miten se on teurastettu jossain tehtaassa, tai millainen eläin se on ollut aiemmin, ja niin edelleen. Olen siis aktiivisesti koko elämäni ajan torjunut sen todellisuuden, miten tehotuotettuja eläimiä kohdellaan kasvatus- ja teurastusprosessin aikana, ja se on ollut ainoa tapa millä olen voinut syödä kevyin mielin lihaa.

- Olin aina vältellyt kaikkia eläintuotannosta kertovia kauhudokkareita ym. juuri näistä syistä. Päädyin kuitenkin katsomaan pari kuukautta sitten kansalliskonservatiiviselta Black Pigeon Speaksilta (moni hommalainen tietää, ja jos ei, niin ehdottomasti tutustumaan kanavaan. Se on nuiva aarreaitta!) lyhyen videon, jossa käsiteltiin tätä aihetta, ja esitettiin argumentti, että eläinten syönnin voi tehdä eettisemminkin. Video ei niinkään avannut silmiäni, koska olin ollut tietoinen näistä asioista pitkään, mutta se oli kuitenkin viimeinen niitti.

- Nyt oma lähestymistapani eläinten syömiseen on, että minulla ei ole ongelmaa syödä vapaasti ja onnellisina eläneitä ja sitten metsästettyjä tai pyydettyjä eläimiä, kuten villiriistaa tai mereneläviä. Se on osa normaalia ravintoketjua minun nähdäkseni. Sen sijaan pyrin radikaalisti vähentämään tehotuotetun, kurjissa oloissa kasvatetun ja teurastetun lihan käyttöä. Tämä on kuitenkin oma valintani, ja itse pidän vastenmielisenä kaikenlaista tuputtamista muille ihmisille. Kaikilla on oikeus omiin valintoihinsa, mutta toki kannattaa olla mahdollisimman tietoinen aina siitä, mitä oikeastaan valitsee.
"We sleep between the storm that was
and the storm which has to come" -Moonspell

newspeak

Aika monet elintarvikkeet sisältävät soijaa, joten kyse ei ole pelkästään kasvissyöjien ruokailutottumuksista. Toinen perinteinen rehukasvi, jota elintarvikkeet usein sisältävät, on maissi.

(Tarkistin omien ruokakaappieni sisällön. En löytänyt soijaa sisältäviä tuotteita.)

Fiftari

En vastusta kasvissyöntiä. Teen itsekkin toisinaan kasvisruokaa. Se mitä vastustan on se saamarin suu vaahdossa tuputtaminen mitä muutama tuttunikin harravastat aiheesta. Minulla nousee heti niskakarvat pystyyn kun minulle tullaan väkisin tuputtamaan mitään, oli se sitten elämäntapaa, uskontoa, ruokaa, vakuutusta tai puhelinliittymää.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Swen OF Sweden

Quote from: Fiftari on 30.05.2018, 13:04:21
En vastusta kasvissyöntiä. Teen itsekkin toisinaan kasvisruokaa. Se mitä vastustan on se saamarin suu vaahdossa tuputtaminen mitä muutama tuttunikin harravastat aiheesta. Minulla nousee heti niskakarvat pystyyn kun minulle tullaan väkisin tuputtamaan mitään, oli se sitten elämäntapaa, uskontoa, ruokaa, vakuutusta tai puhelinliittymää.

Miten kasvissyöntiä voisi edes vastustaa? tai niiden syömättömyyttä?

Itse olen saanut kyllä kuulla kommentteja, että onhan sulla nahkakengätkin, aivan kuin olisi normaalia syödä kenkiä? Monille sekaravinnnon syöjälle, jo tieto siitä, että toinen ei syö punaista lihaa, tekee tästä rasittavan tuputtajan ja samaan hengenvetoon nämä sanovat, että aivan sama mitä kukin syö.

Itse olen yrittänyt salata tämän piirteni itsestäni, että en syö kavereitani, eli nisäkkäitä, mutta useinkaan se ei onnistu sosiaalisessa elämässä ja liian usein ilmitullessa saa kuulla kaikki mauttomuudet, ihminen on sekaravinnon syöjä blääp blääp...
mitkä on kuullut lukemattomat kerrat ja se jos jonkin kuullostaa myös rasittavalta tuputtamiselta.
https://www.youtube.com/watch?v=hNWu4FFoUj4

"Ei valheet mene ohi sillä et ne unohdetaan"
  -Dave Lindholm

"Voisitteko kertoa minulle missä ilmansuunnassa suomesta katsottuna on:Itämeri?"
-Swen

Svensk Polis: https://www.youtube.com/shorts/eyOT0wOcD5U

no future

Quote from: Pentecost on 30.05.2018, 11:58:48
Quote from: no future on 30.05.2018, 11:28:35
Ei kenenkään tuntemani kasvisruokaa suosivan ateriat kuitenkaan rakennu soijalla mässäilyn tai sen sovellusten ympärille.

QuoteElintarvike   Proteiinia (g / 100 g)   Kcal / 100 g
Soijapalat                                     51   340
Soijasuikaleet                             48   362
Seesaminsiemen, kuorineen     27   674
Hampunsiemen, kokonainen     25   489
Linssit, punaiset/vihreät             24   330
Auringonkukansiemen             23   594
Cashewpähkinä                             20   574
Tofu, maustamaton                     17   145
Saksanpähkinä                             15   660
Kvinoa                                     14   357
Pikakaurahiutale                     14   360
Täysjyväspagetti                     13   340
...
Kidneypapu   8,6   116
Mustapapu   7,5   91
Soijajogurtti   4   54

Tuossahan on jo vaikka kuinka monta erilaista proteiininlähdettä. Linssit, pavut, pähkinät, täysjyväviljat eri muodoissaan, kikherneet, herneet ja palkokasvit, erilaiset siemenet jne.

Jos ajattelee että siinä sikanautajauhelihassa on n. 17g proteiinia/100g, niin ei vegaaninkaan hirveästi tarvitse mielikuvitustaan käyttää. Jos maitotuotteet ja etenkin kananmunat maistuvat, niin vielä paljon vähemmän. Monipuolinen syöminenhän se on kaiken a ja o, söi sitten lihaa tai ei.

no future

Quote from: Swen OF Sweden on 30.05.2018, 13:56:06

Itse olen saanut kyllä kuulla kommentteja, että onhan sulla nahkakengätkin, aivan kuin olisi normaalia syödä kenkiä? Monille sekaravinnnon syöjälle, jo tieto siitä, että toinen ei syö punaista lihaa, tekee tästä rasittavan tuputtajan ja samaan hengenvetoon nämä sanovat, että aivan sama mitä kukin syö.

Itse olen yrittänyt salata tämän piirteni itsestäni, että en syö kavereitani, eli nisäkkäitä, mutta useinkaan se ei onnistu sosiaalisessa elämässä ja liian usein ilmitullessa saa kuulla kaikki mauttomuudet, ihminen on sekaravinnon syöjä blääp blääp...
mitkä on kuullut lukemattomat kerrat ja se jos jonkin kuullostaa myös rasittavalta tuputtamiselta.
Aika samat fiilikset. Ei tule äkkiseltään mieleen aikuista ihmistä kuka seurassa tekisi numeroa omasta lihattomuudestaan. Kyllä ne kommentit tulevat aina sieltä ateriakumppanilta, kun esimerkiksi lounasravintolassa kysyy lihatonta vaihtoehtoa. Syöminen tuntuu olevan jokaisen yksityisasia tasan siihen asti, kun ottaa sen uunimakkaran sijaan kasvispihvejä, tai kebappilassa falafelejä.

Fiftari

Quote from: Swen OF Sweden on 30.05.2018, 13:56:06

No olen myös kuullut olevani maapallon tuhoaja kun en ajattele eläinkuntaa ja ties mitä muuta. Ei minulla ole mitään ihmisiä vastaan jotka käyvät pelkällä kasviravinnolla. Toivoisin kyllä samaa toiselta puolelta. Joidenkin kanssa menee hyvin, ravintolassa toiset tilaavat sitä ruokaa mitä haluavat, minä omaani. Kyllä niitä rasittavia tuputtajia on jotka ottavat asian puheeksi heti jos puhutaan ravintoloista tai muusta mikä liittyy ruokaan. Jos pysyy elossa ja nauttii siitä niin miksi ei. Itse vain satun tykkäämään lihasta enemmän.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Nuivinator

Vastustan termiä "lihansyöjä" käytettäväksi itsestäni, koska loppujenlopuksi olen vain ensimmäisen ja toisen asteen kasvissyöjä.

Syön siis kasviksia, esimerkiksi viljoja, riisiä, ananaksia (en pizzan päällä), joitakin kotimaisia marjoja, perunaa, porkkanoita (muttei kypsennettynä), jne.. ja vain sellaisia eläimiä jotka ovat ensimmäisen asteen kasvissyöjiä, kuten nautoja jne, mutta en karhunlihaa koska se on niin kallista.

Tykkään hevosista, erityisesti jauhalihana ja savustamattomista leikkeistä.

Niih. Ja en ymmärrä miksi "kasvissyöjät" syövät sieniä, ne kun ovat ihan yhtä vähän kasviksia kuin vaikka hirvet.

Ps. Mielestäni Jalostajan hernekeitto on kasvisruokaa, siinä on lihaa vain viitisen prosenttia.
Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.

vihapuhegeneraattori

En syö kasvisruokaa seuraavista syistä:

-Kasvisruoka on pääosin pahaa, tosin poikkeuksiakin on (Intialainen!), mutta ei niitä poikkeuksia voi jokapäivä syödä

-Kasvisruoan tekstuuri on erilainen kuin liharuoan.. ei sitä pöperöä syödessä tule "suu kylläiseksi".

-Kasvisuskovaiset tuputtavat, mä vihaan tuputtamista ja kieltäydyn vastareaktiona kasvismuonasta.

Viimeisimpänä syynä on se että suurin osa tästä ituhippiporukasta on monessa muussa asiassa mua vastaan ihan periaatteesta, joten miksi mä en ihan periaatteesta kusisi niiden muroihin?

Esimerkki oikeasta elämästä:

Olin työruokalan jonossa kaverien kanssa. Taaksemme ilmestyi tytteli joka alkoi selittää kasvisruokavalion iloista yrittämällä kuvailla mahdollisimman ruokahalua vievällä tavalla lihateollisuutta. Ei sitten ymmärtänyt kun ei haluttu juuri ennen ruokailua kuulla saarnaa lehmän paskasta alkunsa saaneista e.coli epidemioista jenkeissä. Lätilätilää vaan kuului korvan juuressa.

Tultiin sitten vihdoin ruoan luokse. Otin pienen nokareen muusia ja lapoin lautasen niin täyteen lihaa että se valui reunojen ylitse ja sanoin:
"Ihan vaan sen takia että sä et syö, mä otin sunkin edestä. En tosin pysty syömään kaikkea tätä, mutta heitän sen pois ja tuen lihateollisuutta sillä tavoin sunkin puolestas".

Ei muuten puhunut sen jälkeen mulle sanaakaan enää koskaan. Eli mission accomplished.
En pidä PS:n laiskuudesta YLE ja raja-asioissa tällä hetkellä. EU-, Eduskunta- ja Kuntavaaleissa on turha odottaa mun ääntä.

Mutta Hallis on puolueen toilailuista huolimatta ollut uskollinen asialle. Siksi ääni on 5!

stefani

Pavut ovat halpa proteiininlähde kyllä, joten niiden suhteellinen osuus ruokavaliossa on johdonmukaista pitää suurena. Ainakin jos raha-asioilla on väliä.

trump

Pakollista kasvisruokapäivää en hyväksy, mutta usein menee yli viikko etten syö varsinasta lihaa. Kalaa, kananmunia ja maitotuotteita tulee kyllä syötyä.

Kasvissyöntiä vastutetaan hypetyksen, pakotuksen ja absolutismin takia. Ei ole mitään järkevää syytä vältellä lihaa kuin ruttoa.

törö

Quote from: stefani on 01.06.2018, 14:41:45
Pavut ovat halpa proteiininlähde kyllä, joten niiden suhteellinen osuus ruokavaliossa on johdonmukaista pitää suurena. Ainakin jos raha-asioilla on väliä.

Kannattaa kyllä syödä sitten viiliä kanssa, koska se vähentää ilmastokaasujen muodostumista.

no future

Quote from: trump on 01.06.2018, 18:30:38
Pakollista kasvisruokapäivää en hyväksy, mutta usein menee yli viikko etten syö varsinasta lihaa. Kalaa, kananmunia ja maitotuotteita tulee kyllä syötyä.

Kasvissyöntiä vastutetaan hypetyksen, pakotuksen ja absolutismin takia. Ei ole mitään järkevää syytä vältellä lihaa kuin ruttoa.
Ei kyllä ole mitään järkevää syytä ehdoin tahdoin sitä lihaa tunkea lautasellekaan, vaikka ikinä, mut nää nyt on näitä. Mielipiteitä.

törö

Mulla ei ole mitään lihaa vastaan, mutta jos ruokalassa on tarjolla nakkeja tai lenkkimakkaraa, niin se on sitten kasvisruokapäivä. Makaronilaatikko on rajatapaus, jota pitää miettiä, mutta siinä on vikana ne valkaistusta venhäjauhoista tehdyt makaronit.

no future

Lounasravintoloiden tarjonta on kyllä monipuolistunut, kiitos varmaan osittain kasvisruoan ja ties minkä terveysbuumien. Mikä tietysti näin päivittäin työn puitteissa lounastavalle sopii oikein hyvin. Tänään meni lohikiusausta, joten taisi olla 4/5 lihattomia lounaita, ja vissiin 3 kertaa ihan vegaanista. 5 eri lounaspaikassa nautittuna.

Java

Ei kai kukaan kasvissyöjiä vastusta, en ainakaan itse tunne yhtään, mutta lihansyöntiä vastustavia tiedän useampia! Taitaa noi fanaatikot löytyä enempi tuolta vegaanisesta ryhmästä.
Älä usko mitään mitä kirjoitan!

Archaeopteryx

Quote from: no future on 01.06.2018, 19:01:53
Lounasravintoloiden tarjonta on kyllä monipuolistunut, kiitos varmaan osittain kasvisruoan ja ties minkä terveysbuumien. Mikä tietysti näin päivittäin työn puitteissa lounastavalle sopii oikein hyvin. Tänään meni lohikiusausta, joten taisi olla 4/5 lihattomia lounaita, ja vissiin 3 kertaa ihan vegaanista. 5 eri lounaspaikassa nautittuna.
EU:ssa lohi on kasvatettu 35%:sti soijalla, ja vesistökuormitus kalanviljelystä on kohtuullisen massiivinen. Siitä voi tosiaan oikein selkäläpsyn itselleen antaa.

no future

Quote from: Archaeopteryx on 01.06.2018, 22:48:18
Quote from: no future on 01.06.2018, 19:01:53
EU:ssa lohi on kasvatettu 35%:sti soijalla, ja vesistökuormitus kalanviljelystä on kohtuullisen massiivinen. Siitä voi tosiaan oikein selkäläpsyn itselleen antaa.
Tänään sattui paikka missä vaihtoehtona oli soijalla kasvatettua sikaa ja jotain härän nimellä myytyä kolmatta safkaa. Kuten sanoin valikoima on parantunut, mutta tienpäällä ollessa ei aina natsaa näissäkään. Kalan alkuperästä ei hajuakaan, kuten ei lihojenkaan.

Nuivinator

Joulukuussa tuli ostettua 206 gramman pala wagyu-härän sisäfilettä ja syötyä se puoliksi. Itse kypsensin pannulla well doneksi ja paistoin toisella pannulla lohkoperunoita ja kyytipojaksi tuli nautittua Laitilan Rio-colaa. Mausteena käytin pelkästään mustapippuri-rouhetta ja sitäkin aika vähän.

Jos kysytte että "oliko hyvää" vastaan itse että oli, ja vaimoni saattaisi vastata että olihan se, mutta ei toistakertaa tuollaisella kilohinnalla.
Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.