News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Huume- ja päihdepolitiikka (yhdistetty)

Started by Peltirumpu, 12.01.2009, 18:41:06

Previous topic - Next topic

Jos äänestät perussuomalaisia, kannatatko kannabiksen laillistamista?

Joo
121 (52.8%)
Ei
108 (47.2%)

Total Members Voted: 229

IDA

Quote from: dothefake on 26.11.2010, 13:56:12
Tuntuu olevan aika hankalaa valvoa tuollaista kotikasvattelua.
Selkeämpää olisi pitää se kiellettynä vieläpä kovemmin rangaistuksin, mutta
samanaikaisesti valtio möisi itse tasalaatuista verotettua tavaraa.

Kantaa en ota asian laillistamiseen, vaan vertailen tapoja toimia.

Itse suosisin kotikasvatusta, jos kannabis pitäisi laillistaa. Se on kuitenkin puuhastelua ja kasvien hoitoa. Toiseksi kynnyksen siihen, että valtio poliisin muodossa menisi kenenkään kotiin pitäisi olla niin korkea kuin mahdollista. Jos kotikasvatuksen salliminen näkyisi laittoman kaupan lisääntymisenä tai yleisen yhteiskuntarauhan häiriintymisenä, niin näihin julkisiin häiriöihin pitäisi sitten puuttua kovemmin.

dothefake

Quote from: IDA on 26.11.2010, 14:51:34
Quote from: dothefake on 26.11.2010, 13:56:12
Tuntuu olevan aika hankalaa valvoa tuollaista kotikasvattelua.
Selkeämpää olisi pitää se kiellettynä vieläpä kovemmin rangaistuksin, mutta
samanaikaisesti valtio möisi itse tasalaatuista verotettua tavaraa.

Kantaa en ota asian laillistamiseen, vaan vertailen tapoja toimia.

Itse suosisin kotikasvatusta, jos kannabis pitäisi laillistaa. Se on kuitenkin puuhastelua ja kasvien hoitoa. Toiseksi kynnyksen siihen, että valtio poliisin muodossa menisi kenenkään kotiin pitäisi olla niin korkea kuin mahdollista. Jos kotikasvatuksen salliminen näkyisi laittoman kaupan lisääntymisenä tai yleisen yhteiskuntarauhan häiriintymisenä, niin näihin julkisiin häiriöihin pitäisi sitten puuttua kovemmin.
Olisi varmaan fiksumpaa olla rajoittamatta noin tarkasti puuhastelukasvatusta ja kriminalisoida
vastikkeellinen toisille antaminen ankarammin. Tuskin kukaan nyt omaan käyttöön koko asuntoaan
kasvihuoneeksi muuttaisi ja jos muuttaisi, niin so vat. Ehdotan ilmoitusvelvollisuutta kasvatuksesta
ja jos käryää kasvatuksesta ilman lupaa, niin häkkiä. Poliisi tai palokunta voisi sitten halutessaan käydä
tarkastamassa ilmoitettuja osoitteita, jos kiireiltään kerkiää. Lähinnä turvallisuusmielessä, meinaan.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Martikainen

En nyt jaksa tarkistaa asiaa, mutta eikös Hollannin mallissa ole niin, että kasvattajalla saa olla vain yksi lamppu, mutta muita rajoitteita ei ole?

Turkulaine

Minusta on hyvä, että viimein ollaan keskustelussa päästy kinastelusta käytännön järjestelyjen pohtimiseen. Minulle tulee vaan mieleen, että miksi yleensä tuollaisia rajoituksia pitäisi olla?

Eikös asia ole niin, että mitä enemmän tuotetaan, 1) sen vähemmän jää markkinoita rikollisille ja epämääräistä tavaraa kaupusteleville 2) tarjonnan kasvaessa laatuvaatimukset kasvavat 3) mahdollisuus tehdä epäreilua eli verotonta tuloa vähenee. Eikös se olisi kaikkien kannalta paras, että jokainen saa kasvattaa sen määrän minkä parhaakseen näkee? Ei kukaan kai pakota ketään nauttimaan mitään aineita vain siksi, että on tullut tuotettua omiin tarpeisiin liikaa.

Näin maallikon näkemyksestä sopiva määrä kotimaassa tuotettua hamppua on sellainen, ettei yhdenkään ihmisen tarvitse olla missään tekemisissä rikollisten kanssa, ja että levittäminen muuttuu rahanvaihdannasta vaikka ystävänpalveluksiksi.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Jesse-Aatu

Quote from: Turkulaine on 26.11.2010, 18:38:52
Minusta on hyvä, että viimein ollaan keskustelussa päästy kinastelusta käytännön järjestelyjen pohtimiseen. Minulle tulee vaan mieleen, että miksi yleensä tuollaisia rajoituksia pitäisi olla?

Vitut siitä mitä me keskustellaan käytännönjärjestelyistä. Lo and behold, säännöstelyn raamattu,

After the War on Drugs: Blueprint for Regulation

http://www.tdpf.org.uk/blueprint%20download.htm
"Vanhemmat epäröivät. Voisin kuvitella, että mieli käy kamppailua lapsia pelottavan hahmon ja suvaitsevaisuuden välillä."
- Täyshunnutettu HS-toimittaja

Hejo

Jos kannabista saisi tarpeeksi helposti ja kohtuullisella hinnalla valtiolta, niin en usko, että kotikasvatus muodostuisi mitenkään ongelmalliseksi. Kyllähän nytkin tupakkaa voisi kasvattaa ja alkoholia valmistaa itse, mutta nämä ovat todella pienten piirien toimintaa.

En näe oikein järkeä siinäkään, että kotikasvatus salittaan, mutta valtio ei ala myymään. Samalla vaivalla kannattaa siirtää koko homma verotukseen.

Orpheus

Quote from: Jiri Keronen on 26.11.2010, 14:17:10Entä miten pihakasvatus? On olemassa kannabislajikkeita, jotka eivät ole erityisen vaateliaita olosuhteiden suhteen. Jos pelkästään wattimäärää rajoitetaan, voi joku tunkea esimerkiksi parvekkeen kesäksi täyteen kaneksia normaalien sisäkasvatusten lisäksi, jolloin sato tulee olemaan valtavasti suurempi, mutta wattimäärä pysyy täysin samana.

Hyvä kysymys, johon en kyllä nyt äkkisiltään keksi järkevää vastausta. Yksi vaihtoehto olisi tietty sallia vain sisäkasvatus. Auringonvaloa hyväksi käyttävät kasvihuoneet tietty pois lukien.

Suomessa ulkokasvattajat ovat kuitenkin marginaaliporukkaa. Syyt löytyy luonnollisesti Suomen ilmastosta. Jos kuitenkin ulkokasvatuskin pitäisi sallia niin siihen sopisi hyvin kasvien määrän rajoitus. Pari kappaletta vois olla sopiva määrä. Vaikka monet hamppulajikkeet kasvavat Suomessa, niin ei niiden sadot voi näissä olosuhteissa olla päätähuimaavat.

Tämä nyt tälläisenä nopeana tajunnanvirtana.

Orpheus

Quote from: Martikainen on 26.11.2010, 17:46:38
En nyt jaksa tarkistaa asiaa, mutta eikös Hollannin mallissa ole niin, että kasvattajalla saa olla vain yksi lamppu, mutta muita rajoitteita ei ole?

Ainakin vuosituhannen alussa siellä oli kasvien määrä rajoitettu. Muistaakseni se meni niin, että yksin asuva sai kasvattaa 3 kasvia ja pariskunta 5 kasvia. Tämä on muistikuva vajaan 10v takaa Amsterdamin hamppumuseosta.

Phantasticum

Quote from: M on 26.11.2010, 10:34:22
Quote from: Phantasticum on 26.11.2010, 00:03:42
Quote from: M on 25.11.2010, 23:12:14
Quote from: Phantasticum on 25.11.2010, 22:37:56
Kannabiksen kiinnostavin vaikutus on minun mielestäni siinä, että se auttaa kokemaan ja näkemään asioita eri tavalla kuin normaalisti.

Tuo taitaa olla pikemminkin säälittävä selitys sille, että tarvitsee kemikaaleja johonkin pulmaan, sen hoitoon, lievitykseen tai hävittämiseen. Jos "näkee" poikkeuksellisia näkymiä päihteessä, voi selitellä itselleen sekä "myönteisen" motivaation päihtymiseen ... Päihderiippuva on muiden yläpuolella ennen kuin alkaa lopulta toipua. Jos ei kuole sitä ennen...

Tämä oli varmaan minulle tarkoitettu. Mielestäni sinä olet tällä kertaa se ylemmyydentuntoinen, joka nostaa itsensä muiden yläpuolelle puhumaan kaikkien puolesta.

Myönnetään.

Tämä oli rehellinen vastaus. Kiitos.

Quote from: M on 26.11.2010, 10:34:22
Quote from: Phantasticum on 26.11.2010, 00:03:42
Miksi laittomien päihteiden kohdalla pitää aina puhua vain päihderiippuvuudesta? Ikään kuin ainoa vaihtoehto olisi päihderiippuvuus, eikä keskitietä voisi olla.

Tajuntaan vaikuttavilla kemikaaleilla nyt vaan on se riippuvuusominaisuus. Toki riippuvuuksia on eri asteissa.

Tässäpä se pointti juuri on. Ellei tätä asiaa tunnusteta, huumekeskustelu ei etene, vaan jää paikoilleen. Vähän sama juttu on, kun maahanmuuttokeskustelussa ei tunnusteta sitä, että maahanmuuttajissakin on eroja.

Se ei tarkoita sitä, että toiset maahanmuuttajat olisivat vähemmän arvokkaita kuin toiset. Kaikki ovat yhtä arvokkaita. On kuitenkin suurta älyllistä epärehellisyyttä väittää, että kaikkien maahanmuuttajien kohdalla lähdetään liikkeelle samoista lähtökohdista.

Rahikainen

Quote from: Jaakko Sivonen on 25.11.2010, 00:29:23
Paitsi että en juo. En käytä mitään päihteitä.

Sama vika rahikaisella.

Päihdepolitiikkaa ei kai tarvittaisikaan, jos näin olisi kaikilla. Kyllähän päihteidenkäyttö viihteellä tai pakonomaisesti tekee elämästä mutkikkaampaa kuin on tarvetta, ihan vain tästäkin keskusteluketjusta päätelleen. Mutta kukin tavallaan ja hyvä kun keskustellaan. Taitaa olla tabu päihteidenkäyttöä yrittää rajoittaakaan, vaikka kyllä minusta jo lasten ja nuorten hyvinvoinninkin kannalta ihan pitäisi. Onhan aikuiset kuitenkin esimerkkejä ja koko kylä kasvattaa...

Tuija

Quote from: Hejo on 26.11.2010, 21:05:01
Jos kannabista saisi tarpeeksi helposti ja kohtuullisella hinnalla valtiolta, niin en usko, että kotikasvatus muodostuisi mitenkään ongelmalliseksi. Kyllähän nytkin tupakkaa voisi kasvattaa ja alkoholia valmistaa itse, mutta nämä ovat todella pienten piirien toimintaa.

En näe oikein järkeä siinäkään, että kotikasvatus salittaan, mutta valtio ei ala myymään. Samalla vaivalla kannattaa siirtää koko homma verotukseen.

Minun mielestäni tupakan ja kaljan valmistuskin pitäisi siirtää kokonaan ihmisille itselleen, nyt kun tuon ajatuksen tulit esittäneeksi. Ihmisten täytyisi nähdä vaivaa saadakseen itsensä päihteeseen, pelkkä rahalla ostaminen kaupan kassalta on liian helppoa. Minunkin isäni opetteli tekemään itse kaljansa, kun se tuli niin paljon halvemmaksi. Jumalan Aadamille lukema kirous on hyvä linja tänäkin päivänä:

Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi; orjantappuroita ja ohdakkeita se on kasvava sinulle, ja kedon ruohoja sinun on syötävä. ;D Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman."

Ja kannabista ja tupakkaa saisi sitten todellakin kasvattaa vain omaan käyttöön, naapurille ei saisi antaa edes ilmaiseksi. Ennustan, että osalta jäisi kannabisharrastus pois kokonaan, kun alkuvalmistelut puutarhan saamiseksi tuottamaan olisivat sen verran työläitä.

Martikainen

Quote from: Tuija on 26.11.2010, 21:54:56
Minun mielestäni tupakan ja kaljan valmistuskin pitäisi siirtää kokonaan ihmisille itselleen, nyt kun tuon ajatuksen tulit esittäneeksi. Ihmisten täytyisi nähdä vaivaa saadakseen itsensä päihteeseen, pelkkä rahalla ostaminen kaupan kassalta on liian helppoa.

Ja kun vaiva muodostuu liian suureksi, ei sitä haluta nähdä vaan mieluummin ostetaan diileriltä. Ja salakuljetus kukoistaa, vankilat täyttyvät jne.

Tuija

No voihan pökäle. Mönkään meni sekin ajatus. Ihmiset ovat siis myös laiskoja. Entä jos perustettaisiin kansalaisopiston tyylisiä kannabisharrastuskerhoja, joihin keräännyttäisiin yhdessä harrastamaan puutarhan hoitoa ja aloittelijoita voitaisiin opastaa sopivasti alkuun oman hamppupuskan istuttamisessa? Jos kannabis voi aiheuttaa passiivisuutta, niin tällainen kasvinhoitoharrastus voisi ehkäistä sitä. Kannabiskerho voisi ostaa yhteisen siirtolapuutarhatontin ja kasvihuoneen, jossa voitaisiin kasvattaa kaikkien hamput kerralla, tosin jokainen olisi vastuussa sen oman kasvinsa hyvinvoinnista.

dothefake

Oletkos sinä siinä, senkin Tuija, alkaa kohta mennä ennakkoluulot
uskiksia kohtaan romukoppaan, ette te oikeasti noin hauskoja ole.
IDA:kin, jäyhä katolilainen ja kuitenkin livenä ihan mukiinmenevä.
Eihän tässä voi luottaa enää mihinkään.
-Tytti Tuppurainen

xor_rox

Quote from: Tuija on 26.11.2010, 22:26:27
No voihan pökäle. Mönkään meni sekin ajatus. Ihmiset ovat siis myös laiskoja. Entä jos perustettaisiin kansalaisopiston tyylisiä kannabisharrastuskerhoja, joihin keräännyttäisiin yhdessä harrastamaan puutarhan hoitoa ja aloittelijoita voitaisiin opastaa sopivasti alkuun oman hamppupuskan istuttamisessa? Jos kannabis voi aiheuttaa passiivisuutta, niin tällainen kasvinhoitoharrastus voisi ehkäistä sitä. Kannabiskerho voisi ostaa yhteisen siirtolapuutarhatontin ja kasvihuoneen, jossa voitaisiin kasvattaa kaikkien hamput kerralla, tosin jokainen olisi vastuussa sen oman kasvinsa hyvinvoinnista.

Trollataan, trollataan, lisää trollataan...

Tuija

:o En minä trollaa. Laajensin teidän ansiostanne tajuntani ymmärtämään kannabiksen laillistamisen hyödyt ja nyt olen vain ennakkoluulottomasti heittänyt kaikenlaisia ideoita, mitä päähäni sattuu tulemaan. Eikö tämä pitäisi olla kaikille avoin kannabiksen laillistuksen ideahautomo? Sitä paitsi (hieman ylpeillen) koen, että minulla oli jopa keskeinen vaikutus siihen, että tämä 69-sivuinen väittely nytkähti eipäs-juupas-vaiheesta rakentaviin ehdotuksiin.

Quote from: dothefake on 26.11.2010, 22:35:29
Oletkos sinä siinä, senkin Tuija, alkaa kohta mennä ennakkoluulot
uskiksia kohtaan romukoppaan, ette te oikeasti noin hauskoja ole.
IDA:kin, jäyhä katolilainen ja kuitenkin livenä ihan mukiinmenevä.
Eihän tässä voi luottaa enää mihinkään.

Anna sinäkin elämäsi Jeesukselle.

Ja rukoile puolestani, sillä minua pännii suunnattomasti, että olen näköjään Homma-riippuvainenkin, kun minun oli tarkoitus pitää kunnon tauko internetistä jouluun saakka, ja tahdonvoima ei riitä. Tiedän, että voisin pyytää moderaattorilta lomaa, mutta kun suututtaa se, että olenko tosiaan näin tahdoton vötkylä, joka ei päätöksissään pysy ilman holhoavia lakeja. Minun pitää varmaankin kirjoittaa tänne jotakin todella hävytöntä, niin pääsen sitten kunniallisesti lomalle eikä tarvitsisi alentua tunnustamaan oma heikko tahdonvoima.

Miniluv

Vieroitushoitoa saa, kerrot vain montako päivää laitetaan.

:)
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

dothefake

Kiitän vilpittömästä huolenpidostasi, mutta paatuneena geomailerina en
ainakaan juuri nyt ole valmis vaihtamaan.
Tuo rukoilupyyntösi on aika häkellyttävä, pyytäisinkö korkeimpia,
etten saisi lukea hauskoja juttujasi, minuako tässä nyt koetellaan?
-Tytti Tuppurainen

Ernst

Quote from: Miniluv on 26.11.2010, 22:58:36

Koko netinkö meinaat häneltä katkaista? Sinulla on tainnut valtuudet laajeta melko tavalla  :)
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

dothefake

Quote from: M on 26.11.2010, 23:05:56

Koko netinkö meinaat häneltä katkaista? Sinulla on tainnut valtuudet laajeta melko tavalla  :)
Se on saanut ne supervoimat, joita päivemmällä haikaili.
-Tytti Tuppurainen

Ernst

Quote from: dothefake on 26.11.2010, 23:11:27

Eikä mitään ole ottanut...

Lopetan päihdekeskustelun tähän ja jatkan kiljun juomista.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Tuija

Kyllä se nyt koskee nimenomaan tätä Hommaa, en vain kehdannut heti myöntää. On minulla kaksi muutakin foorumia, joilla en ole useampaan viikkoon käynyt ja Facebookistakin olen häipynyt yli vuosi sitten ja en ole mitenkään koukussa muihinkaan nettisivuihin. Tilanne Homman osalta on paha, kun en haluaisi pyytää lomaa, mutta taidan sen nyt kuitenkin tässä tehdä, koska minulla on 3.12. esseen palautuspäivä.

Olen oikeasti saanut täältä taas uusia ajatuksia monista keskusteluista ja sitä ei tapahdu silloin, kun vain lukee keskusteluja eikä pääse itse vääntämään. Mutta tuo 3.12. deadline on nyt minulle kova juttu, ja itsenäisyysviikonloppuna sitten voin taas tulla hyvällä omallatunnolla takaisin. Jospa tämä ylenmääräisen pitkien tekstien kirjoitteluintokin vähän laimentuisi sen esseen myötä. Kiitos ja anteeksi.

dothefake

Toivotan esseelle hyvää ja itsellesi parempaa. Kuinkakohan monella
forumilla tulee niin riippuvaiseksi, että pitää ottaa hommabusta, jottei
sortuisi.
     -nimim. 73 vrk 23 h 8m.
-Tytti Tuppurainen

Ammadeus

Quote from: M on 26.11.2010, 23:12:29

Vanha liitto ja kilju...jeejee.Pojaat syököön vaan lappujansa.

IDA

Quote from: dothefake on 26.11.2010, 23:23:05
sortuisi.
     -nimim. 73 vrk 23 h 8m.

Sama. Veikkaisin esseestä tulevan hyvän.

Itsenäisyyspäivänän jälkeen viimeistään takaisin. Silloin pitäisi alkaa vaalityön, kaikki tähänastinenhan on ollut vain harjoittelua :)

Erikjaak

Quote from: Ammadeus on 26.11.2010, 23:23:45

Vanha liitto ja kilju...jeejee.Pojaat syököön vaan lappujansa.

Mmmmmm lappuja :drool:  :D

dothefake

Aivan tieteellistä mielenkiintoa osoittamalla tiedustelisin, oletko edistynyt tutkimuksessasi?
-Tytti Tuppurainen

xor_rox

sortuisi.
     -nimim. 73 vrk 23 h 8m.

Komea luku.

Terveisin,

41 ja risat.

dothefake

Quote from: xor_rox on 27.11.2010, 01:02:16
sortuisi.
     -nimim. 73 vrk 23 h 8m.

Komea luku.

Terveisin,

41 ja risat.
No, arvaa hävettääkö?
-Tytti Tuppurainen

dothefake

Quote from: Reinhart on 27.11.2010, 01:20:51
Parantuminen alkaa häpeästä.

Pyysin itse joku aika sitten reilun-kaupan-banaania vähintään viikon, ja sen myös sain. Vieroitusoireisiin häiriköin säännöllisesti suomi24:lla.

Hommasta vieroittautuminen kirjoittelemalla tänne on kuin alkoholismin parantaminen viinalla. Toistaalta täältä löytyy vertaistukea.
Hyvä kärsimyskumppani, ajattele, ilman internettiä elämämme olisi mennyt hukkaan.
-Tytti Tuppurainen