News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2016-07-14 IS: Kokoomukselta kova ehdotus: Sunnuntain tuplapalkka pois

Started by Alaric, 14.07.2016, 22:18:49

Previous topic - Next topic

Artisti

Ennenhän työviikko Suomessa oli 6-päiväinen. Itse asiassa teen itsekin 6-päiväistä työviikkoa. Sunnuntai oli viikon ainoa vapaapäivä, ja ainoa päivä, jolloin sai viettää koko päivän läheistensä kanssa. Siksi sunnuntai-päiviltä alettiin maksamaan tuplakompensaationa menetetystä viikon arvokkaimmasta päivästä. Ateistit kommunistit ajoivat sunnuntailisiä ponnekkaimmin läpi.

Työnteon ajankohta ei ole yhdentekevä. Iltaisin ja öisin liikutaan jaksamisen suhteen epämukavuusalueella. Oma epämukavuutensa saattaa tulla myös siitä, jos työn tekeminen tapahtuu silloin, kun suurin osa kaikista muista on vapaalla. Itse tosin nautin myös arkivapaista, jolloin kaikki palvelut ovat auki ja ravintoloissakin lounashinnasto.

Alkuasukas

^^ Tabula edustaa sitä ihmistyyppiä jonka seuraa pyrin välttämään. Kaikki on aina vähän huonosti, ja mitään ei koskaan kannata yrittää koska vaikeus.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Tabula Rasa

Et ole ainut. Monikulttuurisen hyperpositiivinen meillä on unelma on tuonut juuri tähän joten toivotan hyvää matkaa siellä raakojen numeroiden maailman sijaan. Kyse ei ole vaikeudesta vaan järjenkäytöstä. Promillen onnistumismahdollisuuksilla on umpityhmää tehdä jotain. Parempi tehdä jotain muuta jossa paremmat mahdollisuudet onnistua.

Itse etsin sellaisia jotka tunnustavat tosiasiat ja pystyvät jatkamaan siitä huolimatta. Tai jopa hyödyntämään sitä pskaa.
https://www.youtube.com/watch?v=heDS4nwbYlw&list=RDzqEaFtiyt_k&index=27
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

newspeak

QuoteVartiaisen mukaan sunnuntain pakollinen tuplapalkka on johtanut tilanteeseen, jossa moni ravintola ei pysty toimimaan.

– Suurissa kaupungeissa, esimerkiksi Helsingissä näkee usein sunnuntaisin sellaisen tilanteen, jossa ravintola on kiinni ja kadulla on nälkäisiä turisteja. Voi hyvin olla, että yksi syy tähän on se, että meillä on tämä pakollinen 100 prosentin sunnuntaikorvaus.

Voi myös olla, että ravintola on kiinni muista syistä. Helsingissä on monta ravintolaa, joista osa on auki myös sunnuntaisin. Yrittäjä päättää itse pitääkö putiikkiaan auki. Suurissa kaupungeissa on enemmän väkeä, joten ravintoloita voidaan pitää auki myös silloin, kun asiakasmäärät ovat alhaisempia. Pienissä kaupungeissa asiakkaita on vähemmän ja myös palveluita on tästä syystä vähemmän.

Mutta miksi juuri ravintoloiden aukiolosta pitäisi olla huolissaan? Eivät kaikki ole ravintola-alalla töissä eivätkä käy kalliissa ravintoloissa tuhlaamassa vähiä rahojaan. Juhana voi minun puolestani ryypätä kotonaankin sunnuntaina. Muut menevät maanantaina töihin.

Raksa_Mies

Ja kysehän oli siis sunnuntailisistä päättämisen siirtämistä laista työehtosopimuksiin tai työpaikoille... saipahan taas median virheellinen uutisointi itkupotkuraivareita aikaan.

Sivustakatsoja

Quote from: Alaric on 14.07.2016, 22:18:49
Mikäs on hompanssien mielipide tästä ehdotuksesta? Pitäisikö sunnuntaityöpäivien pakolliset ylimääräiset korvaukset säilyttää, pitäisikö ne muuttaa kokoomuksen ehdotuksen mukaisesti paikallisesti sovittaviksi vai kenties jotain muuta?
Se on aika päivänselvä juttu, että jos asiaa ajatellaan kuluttajien tai työllisyyden näkökulmasta, pitäisi sunnuntailisät poistaa mitä pikimmin. Sikäli kun työsopimukset sorvattaisiin uuteen uskoon huomioiden sunnuntailisien poistuminen, ei muutoksen edes pitäisi merkittävästi rangaista muita kuin niitä, jotka ovat nykysysteemissä tehneet pää märkänä nimenomaan sunnuntaihommia euronkuvat silmissä.

Nykyisellään Suomessa tilanne on ainakin omalla kotipaikkakunnallani sellainen, että sunnuntaisin on todella vaikeaa löytää järkevänhintaista ravintolaa, jos haluaa mennä ulos syömään. Tarjolla on lähinnä kiinalaisten, intialaisten yms. mamujen ravintoloita. Korreloinee vahvasti sen kanssa, missä piireissä sunnuntailisiä maksetaan ja missä homma hoidetaan perheen tms. "oman porukan" voimin yrittäjähengessä. Olen tässä suhteessa (ihme kyllä; pidän kyseistä henkilöä muuten melkoisena mokutus-hihhulina) jokseenkin 100% samaa mieltä Vartiaisen sitaatin kanssa: "Suurissa kaupungeissa, esimerkiksi Helsingissä näkee usein sunnuntaisin sellaisen tilanteen, jossa ravintola on kiinni ja kadulla on nälkäisiä turisteja. Voi hyvin olla, että yksi syy tähän on se, että meillä on tämä pakollinen 100 prosentin sunnuntaikorvaus."

Sikäli kun palvelusektorista on toivottu veturia Suomen työttömyyden ja talouden parantamiseksi, on järjetöntä, että juuri sellaisena päivänä, kun valtaosalla olisi vapaata, tehdään palveluiden tuottaminen keinotekoisesti niin kalliiksi, että yrittäjien kannattaa mieluummin pitää putiikki kiinni (tai korkeintaan palkata erittäin rajoitetusti työväkeä) samaan aikaan, kuin kulutuskysyntää kyllä löytyisi.

Ei suurtyöttömyydestä kärsivällä maalla ole varaa ylläpitää tämäntapaisia keinotekoisia työllistämisen ja talouden kehittämisen esteitä. Tietenkin työntekijöiden oikeuksista on hyvä pitää kiinni, mutta tämä sunnuntailisä on sekulaarisessa yhteiskunnassa aika omituinen muinaisjäänne.

DISABLED

Vaikkakin uutisointi oli hieman harhaanjohtava, olen sitä mieltä, että sunnuntain tuplapalkasta ei tule luopua.
Päivätyöläiselle sunnuntai on hyvä päivä tehdä hieman ylimääräistä tiliä. On sitten varaa käydä joskus syömässäkin noissa ravintoloissa...
Ostovoimahan tuossa kärsisi.
Vuorotyöläinen on myös lisänsä ansainnut. Vuorotyö altistaa useille eri sairauksille, sekä eliniän odote on alhaisempi.

Marius

Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

yrmio

Quote from: DISABLED on 22.07.2016, 11:37:13
Vaikkakin uutisointi oli hieman harhaanjohtava, olen sitä mieltä, että sunnuntain tuplapalkasta ei tule luopua.
Päivätyöläiselle sunnuntai on hyvä päivä tehdä hieman ylimääräistä tiliä. On sitten varaa käydä joskus syömässäkin noissa ravintoloissa...
Ostovoimahan tuossa kärsisi.
Vuorotyöläinen on myös lisänsä ansainnut. Vuorotyö altistaa useille eri sairauksille, sekä eliniän odote on alhaisempi.

Ostovoima kärsii.... Annetaan kaikille tonni kuussa valtion pohjattomasta piikistä niin Suomi lähtee ultimaattiseen nousuun.

Ainoastaan me jotka olemme itse neuvotelleet palkkamme henkilökohtaisesti oman yksityisen työnantajamme kanssa olemme oikeasti palkkamme ansainneet. Ne joiden palkka tulee taulukoista ja tesseistä eivät ole oikeasti itse palkkaansa anainneet hyvin monessa tapauksessa.

Alaric

Quote from: Marius on 07.08.2016, 01:33:23
"Pyhitä lepopäiväsi" pois ?

Eihän tämmöisiä lepopäiviä ole pyhitetty enää aikoihin, kun palvelut ovat pyörineet jo pidemmän aikaa myös sunnuntaisin. Nyt enää neuvotellaan siitä, että millä hinnalla niin sanottuina lepopäivinä työskennellään.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Onkko

Quote from: yrmio on 07.08.2016, 01:39:51

Ainoastaan me jotka olemme itse neuvotelleet palkkamme henkilökohtaisesti oman yksityisen työnantajamme kanssa olemme oikeasti palkkamme ansainneet. Ne joiden palkka tulee taulukoista ja tesseistä eivät ole oikeasti itse palkkaansa anainneet hyvin monessa tapauksessa.

Harva kykenee palkkansa neuvottelemaan, syystä on palkkataulukot ja liitot.

Kaarin M

Quote from: Alaric on 07.08.2016, 01:43:16
Quote from: Marius on 07.08.2016, 01:33:23
"Pyhitä lepopäiväsi" pois ?

Eihän tämmöisiä lepopäiviä ole pyhitetty enää aikoihin, kun palvelut ovat pyörineet jo pidemmän aikaa myös sunnuntaisin. Nyt enää neuvotellaan siitä, että millä hinnalla niin sanottuina lepopäivinä työskennellään.

Tätä ehdotustahan täsmennettiin myöhemmin koskemaan ravintola-alaa, jossa sunnuntain tuplapalkka on ainoa kunnon korvaus epäsäännöllisestä työstä. ( Iltalisät  1,05€/h klo 18-24 ja yölisä 2,06€/h 24-06). Ravintola-alasta halutaan todellakin tehdä halpatyövoima-ala, sinne kun on helppo työntää jos jonkinnäköistä karvakättä heilumaan...

Sen sijaan sosiaali-ja terveyspuolen lisiin, jotka ovat aivan eri luokkaa, ei tietenkään haluta koskea. Niihinhän rahoitus tulee pohjattomasta yhteisestä verokassasta.  Eikös se ollut kokoomus joka nosti sairaanhoitajien palkkojakin männä vuosina kunnia-asianaan
Tänään ei saa uskoa
tänään täytyy unohtaa
tänään ei saa tuntea tuskaa
tänään täytyy diskossa persettä heiluttaa

Tabula Rasa

Ollaan. Ravintolan omistaja kutsuu hommiin parhaiten myyväksi tunniksi tai pariksi, ja jos kahden tunnin keikka klo 23.30-1.30 ilman viikonloppulisiä ei kelpaa niin ravintoloitsijalla on 50 nimeä listassa josta soittaa seuraava ja se otetaan kelle kelpaa. Ja näitäkin keikkoja on niin satunnaisesti ettei niillä elä mitenkään päin. Näitä silpputöitä selitellään sitten työksi. Itselle riitti siinä vaiheessa kun viiden tunnin illasta olisi pitänyt siirtyä kahteen tuntiin ja edelleen maksaa itse 50km/suunta työmatkat tuohon aikaan yöstä jolloin julkisia ei kulje. Eli käytännössä bensat veisi kolmanneksen-puolet tienestistä. Kymmenenkään työnantajan listoilla jotka ilmoittelevat näitä keikkoja satunnaisesti ja ainoastaan pe-la la-su öinä ei parhainakaan kuukausina tullut edes jokaista vkl yötä, ja viikollahan ei töitä ole, ne on vakituisille menneet jo aikaa sitten.

Ja vakituisille taas laitetaan ties mitä lisähommia jotka pitää hoitaa työaikana riippumatta siitä pitääkö olla kassalla myymässä pitkälti toisellesadalle asiakkaalle per tunti tms. Jos ei kelpaa niin uutta tekijää on tulossa. Käytännössä tunti ilmaista työtä töiden jälkeen että saa tehtyä nuo jälkisiivoukset, jne. Joku 30 työnantajaa eri aloilta niin voi teoriassa saada joinain kuukausina niin paljon hommia että sillä eläisi. Hälytysaika käytännössä tunti tai alle josta mitään ei tietysti makseta. Eli arjen pyörittäminen muuttuu mahdottomaksi kun pitää olla valmis hyppäämään töihin hetken varoitusajalla. Ja mulkuimmat alkavat vittuilla siitä kun on toisella ensin kutsuneella töissä eikä pääsekään hommiin hänelle.

Eli suomeksi, valtion kompensoitava halpatyö joka työllistää byrokraatteja ja juoksuttaa halpatyöntekijää joka sentistä ihan perkeleesti työnantajan ja eri virastojen välillä. Ja satasen tulosta voidaan vaatia vuodenkin päästä joku lippu tai lappu tai selvitys joka on jo aikaisemmin toimitettu mutta jota virkavittuilijat eivät löydä. Matuilta ei tätä byrokratiajuoksua tietystikään vaadita. Ainoastaan suomalainen työhön tahtova työtön on kaikkien kusitolppana. Perus henkistä nujertamista. Täyttä työviikkoa tessin minimeillä tarjoava työnantaja on harvinaisempi kuin näkymätön vaaleanpunainen yksisarvinen. Ja tätäkin tahdotaan entisestään heikentää tuomalla lisää halpatyövoimaa.

Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Dirre

itse haluaisin tehdä viikonloppuja että saisi vähän extraa mutta työn antaja ei anna koska se maksaa liikaa, joten äänestäisin paikallista sopimista