News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Traumateoria

Started by Bagana, 03.07.2016, 04:43:00

Previous topic - Next topic

Bagana

Onko täällä ihmisiä jotka ovat tutustuneet psykologiaan ja ennen kaikkea traumateoriaan? Minusta se on hyvin mielenkiintoista. Laitan tähän linkin kirjaan joka on minusta parhaita truamateoriasta kuvaavia, se on kyllä englanniksi mutta löytyy myös kirjastoista suomeksi nimellä "Alussa oli kasvatus".

http://playpen.icomtek.csir.co.za/~acdc/education/Dr_Anvind_Gupa/Learners_Library_7_March_2007/Resources/books/alicemiller.pdf

Mitä mieltä olette?

edit: hypätkää sen prefacen ohi ekaan lukuun. Se preface antaa ihan väärän kuvan tosta kirjasta jos sen luette.

Tabula Rasa

Varmaan voisit referoida aiheesta. Itsellä liiaksikin luettavaa tällä hetkellä.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Bagana

Quote from: Tabula Rasa on 03.07.2016, 04:59:56

Hmm, no se on traumateorian parhaita kirjoja. Premissi on se että vanhemmat purkaa itelleen aiheutuneita traumoja lapsiinsa, jotka sitten jatkaa sitä kierrettä kun ite ovat vanhempia joskus. Toi se on kaikes yksinkertaisuudessaan, toi kirja analysoi sitä mekanismia ja miksi se on olemassa. Ja antaa kovasti esimerkkejä miten se käytännössä tapahtuu. Itestä se oli suunnattoman mielenkiintonen kirja ja löysin tosta vastauksen moneen itteä mietityttäneen asiaan. Se preface puhuu kovasti hitleristä jne. Mutta ei sen kirjan aihe ole mikään rasismi tms. vaan toi traumateoria, hitler on vaan yks esimerkki ja se menee siinkin syvemmälle, koska viime vuosisadan alun saksassa oli todella paha kuritus lapsille jne. No se pitää lukea se kirja että tajuaa miksi se on esimerkkinä. Ei siin rasismista puhuta ollenkaan, vaan just traumateoriasta.

edit: siin on siis myös aika pirteän tuore näkökulma hitleriin ja natsisaksaan ja niiden sekoiluihin. edit2: mutta se ei todellakaan ole sen kirjan pääpointti. Se on paljon parempi kun toi. se on vaan sivujuttu tossa.

Bagana

" The former practice of physically maiming, exploiting, and abusing children seems
to have been gradually replaced in modern times by a form of mental cruelty that is
masked by the honorific term child-rearing. Since training in many cultures begins in
infancy during the initial symbiotic relationship between mother and child, this early
conditioning makes it virtually impossible for the child to discover what is actually
happening to him. The child's dependence on his or her parents' love also makes it
impossible in later years to recognize these traumatizations, which often remain
hidden behind the early idealization of the parents for the rest of the child's life. "
"

edit: uskon että löydätte tiettyä yhteneväisyyttä uskonnollisen, myös islamin, kasvatuksen kanssa tosta

Stone

Jojoo, vanhaan "hyvään" aikaan sanottiin, että omatunto on vanhempiemme ääni meissä. Oisko samaa kroinaa? Elämässä se tai ne äänet kyllä kuuluvat, tarkka korva jopa erottelee niitä omista "äänistä". Paskatko noita ehtii tai kannattaa pohtia, antaa palaa. Let it burn, Frank! Aikaa on liian vähän.

Kiusallinen toteamus lastenkasvatuksesta: kun pojista tuli lempeydellä liian kilttejä, niin heti kävivät munahaukat kiinni helppoihin saaliisin. Empatia on anuksesta, sopiva annos ruoskaa, niin hyvä tulee.

Bagana

Quote from: Stone on 03.07.2016, 05:30:07
Jojoo, vanhaan "hyvään" aikaan sanottiin, että omatunto on vanhempiemme ääni meissä. Oisko samaa kroinaa? Elämässä se tai ne äänet kyllä kuuluvat, tarkka korva jopa erottelee niitä omista "äänistä". Paskatko noita ehtii tai kannattaa pohtia, antaa palaa. Let it burn, Frank! Aikaa on liian vähän.

Mä en tajunnut lausettakaan tosta. Mitä helvettiä?

edit: onko sun päässäsi siis paljonkin "ääniä"?

Stone

Hah, mystikko onnistui kerrankin. Rautalanka oli liian ohutta. Lisensiaattityö sekavasta ajattelusta. Olen yrittänyt tosiaan erotella vanhempieni aiheuttamia traumoja ihan itse tehdyistä. Ei ole helppoa. Onko käsite omatunto jotenkin outo? Moraali vielä oudompi?

Bagana

Quote from: Stone on 03.07.2016, 05:43:13
Hah, mystikko onnistui kerrankin. Rautalanka oli liian ohutta. Lisensiaattityö sekavasta ajattelusta. Olen yrittänyt tosiaan erotella vanhempieni aiheuttamia traumoja ihan itse tehdyistä. Ei ole helppoa. Onko käsite omatunto jotenkin outo? Moraali vielä oudompi?
Noniin on mullakin tässä tapioviinapullo ja voisin alkaa mystiseksi. Joskus teinkin sitä, nykyään yritän puhua mahdollisimman selväsanaisesti.

Jääpää

On muuten mainio Mikko-Pekka Heikkisen Jääräpää, pitäiskö se Kuttura oikein lukee?
(Tai siis kuunnella äänikirjana ryyp..tekemisen ohella. Jotain traumaa siinäkin(Jääräpäässä) käsitellää, tavallaan..) (((paha etiäinen oli tän kirjottamisesta, oonko jo kirjottanu?)))

Noi traumat on mielenkiintosia, englanniks ne tuppaa vaan oleen sisäoppilaitoksia..
No joo..Pientä vinkkiä kaipaan kans. Traumojen ja pelkojen hoitaminen sohvaa hakkaamalla ei juuri jaksa kiinnostaa, mutta ojankaivuu ja tarkkuusammunta vois kiinnostaa.
Miksei kalastuskin väkäsemättömällä koukulla ja kilpasoutu ittensä kanssa.

PS. Siis muille, mää oon sinut, mutta kaikella on oppirahansa..

JKK.edit somehow.. Ahaa.. Tavaan kohta ajatuksella, mutta ei se "kostetaan/kostamma kolmanteen polveen ole
turha juttu...T: Tuhansien Sotien Veteraanien Poika

JKK. Turhien toiveiden sola..Jotkut vanhemmat pakottaa mukuloitansa "korkeemmalle", mutta samaan aikaan toivoo/aiheuttaa epäonnistumisa..Okei, tavaan, joskus, parempina päivinä..

Jkkkl. (Jälkikirjoituksenkirjoituksenkorjauslausekkeet)   Kirjoitukseni hitaus ylittää näköjään vain tyhmyyteni..
L u u l e n, että Mr. Stone tarkoittaa vanhaa hyvää sanontaa, " Fiksu kakara kasvattaa itte ittensä."
..varmaan väärässä, mutta kuka mun itsetuntoni mittaa?
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

Bagana

Quote from: Jääpää on 03.07.2016, 05:49:34
On muuten mainio Mikko-Pekka Heikkisen Jääräpää, pitäiskö se Kuttura oikein lukee?
(Tai siis kuunnella äänikirjana ryyp..tekemisen ohella. Jotain traumaa siinäkin(Jääräpäässä) käsitellää, tavallaan..) (((paha etiäinen oli tän kirjottamisesta, oonko jo kirjottanu?)))

Noi traumat on mielenkiintosia, englanniks ne tuppaa vaan oleen sisäoppilaitoksia..
No joo..Pientä vinkkiä kaipaan kans. Traumojen ja pelkojen hoitaminen sohvaa hakkaamalla ei juuri jaksa kiinnostaa, mutta ojankaivuu ja tarkkuusammunta vois kiinnostaa.
Miksei kalastuskin väkäsemättömällä koukulla ja kilpasoutu ittensä kanssa.

PS. Siis muille, mää oon sinut, mutta kaikella on oppirahansa..

JKK.edit somehow.. Ahaa.. Tavaan kohta ajatuksella, mutta ei se "kostetaan/kostamma kolmanteen polveen ole
turha juttu...T: Tuhansien Sotien Veteraanien Poika

JKK. Turhien toiveiden sola..Jotkut vanhemmat pakottaa mukuloitansa "korkeemmalle", mutta samaan aikaan toivoo/aiheuttaa epäonnistumisa..Okei, tavaan, joskus, parempina päivinä..

Jkkkl. (Jälkikirjoituksenkirjoituksenkorjauslausekkeet)   Kirjoitukseni hitaus ylittää näköjään vain tyhmyyteni..
L u u l e n, että Mr. Stone tarkoittaa vanhaa hyvää sanontaa, " Fiksu kakara kasvattaa itte ittensä."
..varmaan väärässä, mutta kuka mun itsetuntoni mittaa?

Joo fiksu kakara varmasti kasvattaa ittensä tai sitä kutsutaan teini-iäksi. Mutta ei se ole noin helppoa kun luulet. Se pointti tossa traumateoriassa just on ettei niitä traumoja huomaa ite.

Bagana

Olen yrittänyt tosiaan erotella vanhempieni aiheuttamia traumoja ihan itse tehdyistä. Ei ole helppoa. Onko käsite omatunto jotenkin outo? Moraali vielä oudompi?
Bingo. Olet traumateorian ytimessä tossa.

edit: ongelma on se ettei sitä yksin pysty ite purkaa. Se tarvii heijastuspintoja jne. jolla sitä vois kattoa objektiivisesti. Yksin se on mahdotonta.

edit2: lue toi kirja vaikka alkuun. Veikkaan että saat siitä paljon irti.

Stone

Taivaan porteilla tavataan, jos ne avataan. Kaikki kaverit ja mielenkiintoiset ihmiset ovat helvetissä. Välitilaan jäävä jakojäännös perustaa oman taivaansa.
Kiire on, kun pitää ensin rakentaa uusi uskonto, kirkko, seurakunta ja rahankeruujärjestelmä. Hubbardilta temppu onnistui.

Bagana

Quote from: Stone on 03.07.2016, 06:02:10
Taivaan porteilla tavataan, jos ne avataan. Kaikki kaverit ja mielenkiintoiset ihmiset ovat helvetissä. Välitilan jäävä jakojäännös perustaa oman taivaansa.
Kiire on, kun pitää ensin perustaa ja rakentaa uusi uskonto, kirkko, seurakunta ja rahankeruujärjestelmä. Hubbardilta temppu onnistui.
Höpöhöpö. Toi on nihilismiä, ja ite en ainakaan siihen usko.

Stone

Kas kun minä en usko siihen, etten minä usko siihen jne....
Päättymäton sarja. Onko ikuinen epäilijä välttämättä nihilisti?
Olen käynyt pyhäkouluni.

Bagana

Siis perustaa uusi uskonto koska uskonnot ovat perseestä? Mieti nyt vähän...

ja edit: uskon kyllä ite jonkinlaiseen korkeampaan voimaan, mutten koskaan rupee määrittelee sitä tai tekee siitä uskontoa. Uskonnot on ihmiskunnalle tehnyt enemmän paskaa kun mikään muu asia.

Jääpää

Mystikko= Normijärkinen normijuoppo ;D

..Anteeksi äkkiluokittelu..Paskat me hymiöistä, tarkootus ei oo vithuilla ja tanpereenmurteella en ees yritä selittää, menee anteekspyytely lyömiseks, kun toinen ei huumoria..
Enkä mä täälä kaveeraa kenenkään kans, jos ei ihminen ymmärrä tehrä sosiopaattiverkostoo vaikuttaakseen asioihin, niin se voi myöskin tapaani vain lätkyttää täällä..
Millon sun nurkan Anonyymeilla Hommalaisilla on kokous? Voisin osallistua..Vilttihatussa ja burkhassa..hihamerkki korkkeintaan ja taotut Hommasturmsaapikkaat, että torilla tunnistettas.
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

Bagana

Quote from: Stone on 03.07.2016, 06:06:23
Kas kun minä en usko siihen, etten minä usko siihen jne....
Päättymäton sarja. Onko ikuinen epäilijä välttämättä nihilisti?
Olen käynyt pyhäkouluni.

Ei pyhäkoulu estä olemasta nihilisti... Itehän en edes käynyt sitä teininä ja erosin uskonnoista heti kun tulin täysi-ikäseksi. Epäily on ihan hyvä asia, mutta jos et luota mihinkään susta tulee katkera nihilisti. Olet varmaan ihan hyvä tyyppi irl, mutta tossa kaikesas paistaa katkeruus, ihan kuin olisit menettänyt jotain arvokasta.

Bagana

Finka

Ei varmaan kannata avata ketjua tälläisesta aiheesta aamuyön tunteina.
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

Bagana

Quote from: Jääpää on 03.07.2016, 06:10:35
Millon sun nurkan Anonyymeilla Hommalaisilla on kokous?
Mun? Mähän olen pahimmanlaatunen suvakki joka jollain kieroontuneella tavalla tykkää lukea hommaa ja väitellä täällä. Mutta milloin vaan, varsinkin jos tarjoot tuopin... Pääkaupunkiseudulla mä vaikutan. En vihaa ihmisiä.

Bagana

Quote from: Finka on 03.07.2016, 06:15:25
Miksei? Ihan hauskaahan tää on :D

Tabula Rasa

Quote from: Stone on 03.07.2016, 06:14:20
Oikeasti olen sitä mieltä kaikki koluttuani, etten tarvitse uskontoa.

Hmm, miksi sitten mainostat luciferismiä? Eikö se ole uskonto?

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Bagana

Onhan tuossa ajatusta, koska nykyiset uskonnot ovat aika anuksesta. Ron L Hubbard loi piruuttaan tai huvikseen scientologian, josta tulikin herralle itselleenkin yllätyksenä lahkoa laajempi juttu eli uskonto.

Oikeasti olen sitä mieltä kaikki koluttuani, etten tarvitse uskontoa. Nöyryys riittää. Niin ja normijärkisyys ja normijuoppous.

Katkerako? Ei. Päivääkään en kadu.

ite tykkään filosofiasta ja psykologiasta. Tieteet on mun "uskonto", koska ne käsittelee samoja asioita mitä ihmiskunta on kautta historian käsitellyt mutta nykyään on paljon paremmat työkalut niitä käsitellä ja sitä kutsutaan "tieteeksi".

Bagana

Quote from: Tabula Rasa on 03.07.2016, 06:17:32
Oikeasti olen sitä mieltä kaikki koluttuani, etten tarvitse uskontoa.

Hmm, miksi sitten mainostat luciferismiä? Eikö se ole uskonto?
Mitä? Onko se saatananpalvoja? Nyt koveni panokset :D

Stone

Hämmentävän hauskaa ajatusten ilotulitusta. Ei missään muualla kuin Hommalla tämmöistä tapahdu.

Bagana

Vai oletko ite hc kristinuskonen ja kaikki muu on luciferismia sulle?

Bagana

Quote from: Stone on 03.07.2016, 06:20:57
Häämmentävän hauskaa ajatusten ilotulitusta. Ei missään muualla kuin Hommalla tämmöistä tapahdu.
Se taitaa olla hc kristitty

Jääpää

Quote from: Finka on 03.07.2016, 06:15:25
Soot vääräs ja mä oikiassa. Ja ma o sun kans samaa mieltä.

Mutta aihe o vakava..jos pyytäs modelta pitkämielisyyttä? Ja rankkaa kättä?
Perustuslaki 29§

Bagana

Huom, olen kohdannut jonkinlaisen kokemuksen mitä voisi kutsua "uskoon tulemiseksi" ja Jumalan tapaamiseksi, mutta siis...  :roll:
edit: en siis tykkää uskonnoista. Mun käsityksen mukaan Jumalakaan ei tykkää niistä...

Tabula Rasa

Eiköhän noilla ole pirun tarkkaa tuo lahkojen rajat. Saatananpalvoja ei ole satanisti ei ole luciferisti jne. Lähinnä siis ihmettelen miten tuollainen hyödyttää nuivuutta. Vai onko tarkoituskin vain trullailla?