News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2016-05-15 HS: Digiloikka koulun älylattialla

Started by VeePee, 15.05.2016, 10:33:06

Previous topic - Next topic

Vesa Heimo

#30
Tabletit tuskin katoavat, veikkaan että ennemmin läppärit katoavat/ ovat tulevaisuudessa enemmän hybridilaitteita eli kosketusnäytöllisiä. Itsellä on hankinnassa Surface Pro+ näppäimistö. Kaverilla sellaista räpläsin ja on aika täydellinen laite. Pystyasennossa tällainen ikänäköinenkin pystyy lukemaan sujuvasti (näyttö n. A4 kokoinen), teho riittää Lightroomin käyttöön ja näppäimistö on tosiaan riittävän hyvä vakavampaankin työskentelyyn, eli niihin "toimistohommiin" mitä töissä tarvitsee. Tämä ihan vinkkinä niille jotka väittävät että tabletilla ei voi kun leikkiä.

Mitä "digiopetukseen" tulee, niin sehän riippuu vain ja ainoastaan siitä millaista materiaalia laitteeseen on saatavana. Kuvittelisin että jos näytöllä pystyy pyörittelemään kuvia 3d:nä, niin onhan se opettavaisempaa kun katsella opettajan piirtämää ampiaista taululta. Google Earth voittaa karttakirjat 6-0 ja loistava esimerkki siitä mihin tablettikone parhaimmillaan taipuu(hiiri on surkea käyttöliittymä tuonkaltaiselle ohjelmalle)

Samaten eri oppimispelit ovat parhaimmillaan erinomaisia, kuten Ekapeli Lukeminen, tai matematiikassa Dragon Box. Algoritmikoodaustakin voi toki harjoitella kynällä ja paperilla, mutta kyllä joku Scratch on sitten sellainen jolla asioita voi tehdä ihan oikeasti. Musiikkipuolella Garage Band on sellainen työkalu musanopetukeen jolla oppilas voi ihan "perinteisten" perusteiden oppimisen jälkeen tehdä oikeita biisejä. Samaa softaa käyttää ammattilaisetkin aihioiden/ideoiden taltiointiin, eli kyllä tabletillakin voi tehdä ihan töitä.

Suurin ongelma lienee onkin se että opetusmateriaalia on vielä aika vähän ja koska kielialueena suomi on pieni, sitä myös tulee hitaasti.

" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Vaniljaihminen

Quote from: Dirre on 15.05.2016, 18:34:18
heh mitäs si ku kaikki oppilaat kattelee tableteillaan vaan pornoa ja väkivaltaviihdettä, onkose pala unelmaa

No kun kehitys kehittyy, ei muuta tarvitse enää tehdäkään kuin tuota mainittua. Junteista tulee entistäkin juntimpia. Ja ehkä sivistys jääkin vain pienen eristäytyneen ryhmän harrastukseksi: klassinen taide tulkitaan vanhanaikaiseksi ja monikulttuurisuuden vastaiseksi. Korkeimmaksi taiteeksi nostetaan apinan sattumanvaraisesti sotkemalla tekemät taulut, taikka jokin vieläkin vulgaarimpi.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

yks vaan

Joo siis potentiaalia on mutta poliittiset syyt, hyväveliverkosto ja yleinen kädettömyys varmistavat että käyttöön saadaan huonoin ja kallein materiaali/ohjelma
Kuka syrjisi minua?

Ullatusnillitus

Quote from: Frida Hotell on 15.05.2016, 10:50:57
Älytaulu, älylattia ja älypuhelin... ennen äly oli oppilaissa eikä välineissä. Liitutaulu toimisi aivan hyvin nykyäänkin.

Niin jos olisi vielä sitä älyä.

Joutilas

Quote from: Parsifal on 15.05.2016, 13:16:58
Eipä tabletilla tee juuri muuta kuin lukee tai chattailee. Mihinkään oikeasti hyödylliseen työhön siitä ei ole.
Olet 98% oikeassa. Suurin osa tabletin käytöstä on surffailua ja pelailua tai someilua.

Siitä 2%:sta: Olen opettanut omille pilteilleni matematiikkaa muutaman eri pelin avulla ja ovat myös tehneet yksinkertaisia sovelluksia tabletille. Hieman monimutkaisempia, mitä YLE:n uutisten mukaan opetetaan islamisteille. Lasteni tekemät ohjelmat on luokkaa: paina nappulaa, niin tulee hassu ääni. Paina toista nappulaa, niin tulee toinen hassu ääni. (Lapseni ovat 8-10.)

Tabletti sinällään ei tuo kauheasti lisäarvoa, sillä moni asia on jotenkin helpompaa oikealla tietokoneella. Opetusohjelmiakin on enemmän tarjolla oikealle PC:lle.

Koulussa tabletit toimivat opetusvälineenä, jos toiminta on suunnitelmallista. Tablettien ostaminen pelkästään ei tarkoita mitään, vaan ainoastaan vie keskittymistä pois oikealta oppimiselta.


Foundation

The future of the Finnish school:

https://youtu.be/pNxsNnx9gdM

Tuollainen haalari voisi olla uusi tasa-arvoisen ja kansainvälisen Suomen uusi koulu-uniformu:

https://youtu.be/ubLjg5JTIRs
"Erityisesti on mainittava kokoomuksen Wille Rydman, jolla on järkeviä näkemyksiä ja joka onnistui toisella yrittämällä." - Jussi Halla-aho 2015

"Koska puheenaihe on jatkuvasti sama, huomaan pitäväni jatkuvasti suunnilleen samaa puheenvuoroa, mutta toistoahan ei koskaan ole liikaa." - Jussi Halla-aho 2015

sivullinen.

Tällä kertaa joudun esittämään Suuren ja Mahtavan vastalauseen Eino P.n näkemyksille digitaitojen turhuudesta ja paheksumaan Hänen tahtoa paskoa kalliiden koneiden päälle. Minulla ei nimittäin ole mitään teknologista kehitystä vastaan vaan päinvastoin; minä haluan Suomen ja suomalaisten pysyvän kehityksen mukana, enkä missään nimessä taantuvan paskastaniaksi, missä lasketaan vaivalloisesti yhteen ja vähennyslaskuja ruutupaperilla. Minä jaan sen tulevaisuuden kuvan, jonka Vesa Heimo esitti, ja olen hänelle erityisen kiitollinen hänen tarjoamastaan esimerkkikokoelmasta; saatan jopa muutamaan niistä Googlen välityksellä tarkemmin tutustua. Olen arvokonservatisti, mutta en välinekonservatisti amishien tapaan. Olen lukenut erewhonini ja päätökseni on tietoinen.

Toisaalta olen kyllä sitä mieltä, että tässä tapauksessa kyseessä on täysin turha temppu ja suunnaton tuhlaus. Turha temppu, koska sosialistien peruskoulujärjestelmä ei tule hyväksymään minkäänlaista kehitystä opetuksen rakenteissa, ja siten tämä kokeilu on tuomittu epäonnistumaan. Suunnaton tuhlaus, koska sosialistinen hallintojärjestelmä on täysin korruptoitunut ja ostaa sieltä, mistä kalleimmalla saa, ja sitä, mikä ei toimi. Kaikki tietävät, ettei laitteisiin ole mitään "opetussisältöä", eivätkä opettajat osaa niitä käyttää, eikä rehtori ja kouluhallitus salli minkäänlaista järjenkäyttöä sen suhteen, että laitteita käytettäisiin ymmärtäen niiden käyttötapa. Keskiajalta peräisin oleva -- ihan oikeasti sieltä samalta keskiajalta, jossa islamistit elävät täysin -- tapa opettaa luokan edessä liitutauluun raaputellen, josta oppilaat jäljentävät kirjoitusta omiin vihkoihinsa, on aikansa elänyt, mutta se on ainoa kouluhallituksen hyväksymä tapa. Se on ollut aikansa elänyt jo sata vuotta. Se oli aikansa elänyt Uno Cygnaeus loi kansakoulumallin, ja silloin siitä päästiinkin osittain eroon, koska Cygnaeus piti sitä aikansa eläneenä. Sosialismin aikakaudella ollaan kuitenkin pikku hiljaa ja huomaamatta palattu aikaan ennen Cygnaeusia; kehitys on taantunut. Nostan jälleen esiin vanhan aiheen.

Opettaja luopui pulpeteista: Maailma muuttuu, miksei koululaitos?

On totta, että nykyään teinit osaavat käyttää tabletteja ja älypuhelimia hyvin. He osaavat koulusta huolimatta, eivät siksi, että koulussa olisi opetettu. Opettajat eivät osaa käyttää niitä. Tosin opettajatkin osaavat käyttää niitä siedettävästi vapaa-ajallaan. Kouluissa opettajien on kouluhallituksen ohjeistuksen johdosta näyteltävä vielä tyhmempiä ja ajastaan jälkeenjääneempiä kuin oikeasti ovat. Se on todella surullista. Se vie oppimisen mahdollisuuden lisäksi oppimisen halun ja uskon koko koulutuksen -- ja vielä laajemmin yhteiskunnan -- järjellisyyteen. Nykyään on tosiaan jo totta, että oppilaat opettavat toisiaan kaikissa niissä taidoissa, jotka ovat nykyaikana tärkeitä, ja pääosa opetuksesta tapahtuu välitunneilla. Lyijykynällä kirjoitusta tietenkin yhä opitaan oppitunneilla. Mutta nykyaikana lyijykynällä ei enää kirjoiteta missään mitään -- paitsi peruskouluissa ja kehitysmaissa --; se on turha taito. Älypuhelimella Hommaforumin käyttöä harjoitellaan välitunnilla kavereiden avustaessa. On suorastaan naurettavaa, ettei ylioppilaskirjoituksissakaan saa käyttää älypuhelinta laskemiseen ja tietokonetta kirjoittamiseen, vaan se pitää tehdä paperilla ja vanhoilla laskukoneilla; onko ylioppilaskirjoitusten tarkoitus osoittaa, että olisi kyennyt elämään 1900-luvulla, jos silloin olisi sattunut syntymään? Kokeiluja tälle vuosituhannelle tulemisesta tietenkin jo on. Alkaa olla kiire, sillä vuosituhatta on kulunut jo yli 15 vuotta.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

sivullinen.

Quote from: Joutilas on 15.05.2016, 19:14:07
Tablettien ostaminen pelkästään ei tarkoita mitään, vaan ainoastaan vie keskittymistä pois oikealta oppimiselta.

Tarkoittaako oikea oppiminen lyijykynällä kirjoittamisen oppimista vai tabletilla kirjoittamisen oppimista?

Haluatko lasten ja nuorten oppivan taitoja, joita tarvittiin 1900-luvulla vai joita tarvitaan 2000-luvulla?
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

nollatoleranssi

Quote from: Vesa Heimo on 15.05.2016, 18:40:35
Tabletit tuskin katoavat, veikkaan että ennemmin läppärit katoavat/ ovat tulevaisuudessa enemmän hybridilaitteita eli kosketusnäytöllisiä.

Kosketusnäyttö on ajanut niin hyvin läpi kaikkialla, ettei muita paljon valmistetakkaan. Mutta ilman näppäimistöä tabletit ovat enemmän leikkikaluja.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Leso

Quote from: sivullinen. on 16.05.2016, 23:01:59
Quote from: Joutilas on 15.05.2016, 19:14:07
Tablettien ostaminen pelkästään ei tarkoita mitään, vaan ainoastaan vie keskittymistä pois oikealta oppimiselta.

Tarkoittaako oikea oppiminen lyijykynällä kirjoittamisen oppimista vai tabletilla kirjoittamisen oppimista?

Haluatko lasten ja nuorten oppivan taitoja, joita tarvittiin 1900-luvulla vai joita tarvitaan 2000-luvulla?

Nyt et, sivullinen., osaa hahmottaa kaikkia tulevaisuuden skenaarioita.

Mihin kaikki tämä maahantunkeutuminen tulee johtamaan ennemmin tai myöhemmin?
Siihen, ettei sähköä ole oletusarvoisesti. Eikä paperia eikä kyniä. On sota.
Mitäs sitten teet?

Siksi lasten pitää oppia asioita "primitiivisin menetelmin".
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

yks vaan

Mitä nämä "uudet 2000-luvun taidot ja tiedot" ovat? Minä olen käynyt koulun hyvin primitiivisin menetelmin. Mistä olen jäänyt paitsi?
Kuka syrjisi minua?

Gunnar Hymén

noitahan on ollut jo vuosia. sukuakaan suomen ensimmäiselle.

yst.terv. integraattori
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Leso

Quote from: yks vaan on 17.05.2016, 07:58:19Mitä nämä "uudet 2000-luvun taidot ja tiedot" ovat? Minä olen käynyt koulun hyvin primitiivisin menetelmin. Mistä olen jäänyt paitsi?

Siitä, että kun menet lapsiperheeseen vierailulle, sun pitää pyytää kymmenvuotiasta aukaisemaan televisio, kun et itse osaa viiden kaukosäätimen viidakossa.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Stone

Viisas multimuumio on laittanut kaiken lasten (vaimon) tasolle. kaikki yhden kytkimen alle ja alkaa aivojensammutuslaitteet toimimaan.

Leso

Joillakin toisilla on nohevat vaimo ja lapset.
Sukulaiset (vain minä) on asia erikseen.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Titus

Quote from: Leso on 17.05.2016, 08:28:06
Siitä, että kun menet lapsiperheeseen vierailulle, sun pitää pyytää kymmenvuotiasta aukaisemaan televisio, kun et itse osaa viiden kaukosäätimen viidakossa.

Mutta koska lapsi on avannut tv:n, niin perheen sääntöjen mukaan saa myös päättää mitä siitä katsotaan.
Perheen kirjoittamattomat säännöt koskevat myös vierailijoita jota säännöistä valistetaan tarvittaessa = jatkuvasti.
Eräässä perheessä minua opastettiin kuinka juustohöylällä pitää leikata oikealla tavalla, ettei juusto pala mene
vääränlaiseksi. Omana havaintona on, että eniten näitä yllättäviä sääntöjä löytyy perheistä joiden asunnot ovat
jos eivät nyt epäsiistejä, niin aika helvetin sotkuisia.

Vapaa kasvatus ja toisten kunnioittaminen jne

Näissä perheissä, edelleen oman havaintoni mukaan, lapset viihtyvät kovasti tablettinsa parissa (ja ovat hiljaa).

that's a bingo!

Leso

No ei, tässä tapauksessa on kysymys täysin Leso-tädin kohtaamisesta nykyteknologian kanssa.  :)
Talo on siisti, lapset puhtaita ja puhtaissa vaatteissa sekä hyvin ruokitut.

Minä en kummoinen ole, mutta uskallan tulitikulla sytyttää kynttilän puol'metriseen Pentikin kynttilänjalkaan, kun taas lapsoset ei. Minä en osaa avata niillä telkkaria, mutta lapsoset osaa.
Lapsoset on siinä iässä, ettei tulenkäytön enää pitäisi pelottaa.
Minä olen kaitten siinä iässä, että television päällepaneminen pelottaa.

Siinä on se ero.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

AaJii

Lattiat on kohta fiksumpia kuin lattian tallaajat
"Monikulttuurisuus on tie sivistyksen, inhimillisyyden ja yhteiskuntarauhan takaamiseen."
- Espoon piispa Mikko Heikka, HS 23.02.2009 -

Joutilas

Quote from: sivullinen. on 16.05.2016, 23:01:59
Quote from: Joutilas on 15.05.2016, 19:14:07
(Koulussa tabletit toimivat opetusvälineenä, jos toiminta on suunnitelmallista.) Tablettien ostaminen pelkästään ei tarkoita mitään, vaan ainoastaan vie keskittymistä pois oikealta oppimiselta.

Tarkoittaako oikea oppiminen lyijykynällä kirjoittamisen oppimista vai tabletilla kirjoittamisen oppimista?

Haluatko lasten ja nuorten oppivan taitoja, joita tarvittiin 1900-luvulla vai joita tarvitaan 2000-luvulla?
Jätit ehkä tarkoituksella siteeraamatta edeltävää lausettani, jonka lisäsin sulkuihin.

Oikeaa oppimista voi tapahtua erilaisilla opetusvälineillä. Kynä ja tabletti ovat hyviä esimerkkejä.

Opetusvälineen ostaminen (kynä tai tabletti) ei riitä, vaan opetuksen pitää olla suunnitelmallista. Minulla ei ole kovinkaan laajaa otantaa aiheesta, mutta monessa oppilaitoksessa tuntuu olevan jonkinlainen usko siihen, että tietotekniikan hankkiminen itsessään on riittävää.

Tietokoneen, tabletin ja kynän kanssa "puuhastelu" opettaa ainoastaan kyseisten välineiden kanssa "puuhastelua", mitä en pidä 2000-luvun taitona.


sivullinen.

Quote from: yks vaan on 17.05.2016, 07:58:19
Mitä nämä "uudet 2000-luvun taidot ja tiedot" ovat? Minä olen käynyt koulun hyvin primitiivisin menetelmin. Mistä olen jäänyt paitsi?

Kirjoititko viesti lyijykynällä ja lähetit postissa Hommaforumin osoitteeseen julkaistavaksi täällä? Luetko tämän viestin paperille painetusta Homma-sanomalehdestä?

Se, että olet käynyt koulusi hyvin primitiivisin menetelmin, ei tarkoita, ettet voisi oppia myös nykyaikaisia menetelmiä. Se tarkoittaa vain, ettet oppinut niitä koulussa, vaan jossain muualla. Se ei myöskään tarkoita, että siihen aikaan, kun koulusi kävit, ne menetelmät olisivat olleet primitiivisiä ja ajastaan jälkeenjääneitä. 1960-luvulla koulussa on hyväksyttävää käyttää 1960-luvun menetelmiä. Mutta jos 2010-luvulla kouluissa eletään yhä kuin oltaisiin 1960-luvulla, niin jotain on pahasti vialla. Koulun ei ole tarkoitus olla museo, jossa opetetaan elämistä entisinä aikoina. Sen tulisi auttaa lapsia ja nuoria elämään nykyaikana ja lähitulevaisuudessa.

Rautalangasta väännettynä toistan vielä saman. 2000-luvun uusista tiedoista ja taidoista käy esimerkiksi somen ja tietokoneen käyttö -- Vesa Heimon esittämien vanhojen taitojen uusien oppimistapojen lisäksi --. Sinä olet jäänyt paitsi somen ja tietokoneen käytön oppimisesta koulussa. Olet kuitenkin oppinut nämä taidot jotain muuta kautta.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

VeePee

QuoteRautalangasta väännettynä toistan vielä saman. 2000-luvun uusista tiedoista ja taidoista käy esimerkiksi somen ja tietokoneen käyttö

Pidätkö oikeasti tällaisia jokaisen alle 70 v osaamia perusjuttuja sellaisina taitoina, joita pitää ihan koulussa opettaa? Some, tabletit, tietokoneet ja muu teknologia on 1960 luvun jälkeen syntyneillä niin hyvin hanskassa, että niitä tarvitsee opettaa saman verran kuin puhelimella soittamista tai sopan syömistä lusikalla. Anna ala-asteikäiselle tabletti niin hän opettaa sinua sen käyttämisessä viikon päästä.

Jos nyt ajatellaan vaikka tablettia tai älylattiaa opetusvälineenä, niin mitä etuja niillä on perinteisiin menetelmiin verrattuna? Kynällä kirjoittaminen treenaa esimerkiksi hienomotoriikkaa, mitä tabletin kökkö tökkiminen ei tee. Oppikirja kädessä auttaa hahmottamaan kokonaisuuksia mitä täppäri ei tee koska siinä näkyy vain pikku ruudullinen kerrallaan. Tehtäväkirjasta tai vihkosta oppilas näkee konkreettisesti tekemänsä työt ja vielä tekemättä olevat, täppäristä ne ei oikein hahmotu jne.

Ensin pitäisi olla selkeä näkemys siitä, mitä ja miten näillä uusilla "äly"vehkeillä lapsia opetetaan. Nyt mennään vain hypen mukana että ostetaan tabletteja ja älykännyköitä ja lapset oppii niillä kuin itsestään. Ei opi. Perinteinen luokkaopetus opettajan johdolla on tehokkain ja järkevin tapa opettaa peruskouluikäisiä lapsia.

Lalli IsoTalo

#51
Näillä tableteilla - kuten kaikella mitä aivomme rekisteröivät - on jonkinlainen vaikutus aivoihimme.

Tablettimaailmassa kaikki tapahtuu nopeasti sim-sala-bim, sormella hipaisemalla. Lapsi tottuu instanttiin gratifikaatioon, jolloin mikään muu kuin low hanging fruit ei enää kelpaa. Esimerkki: 8-vuotias sai joululahjaksi teleskoopiin, joka ei tarkenna automaagisesti haluttuun kohteeseen. Nimittäin. Ensin se pitää suunnata kohteeseen, sitten pitää zoomata suurennus, ja lopuksi pitää vielä itse tarkentaa! Liian vaikeaa. Paska lahja. Vaikka itse sen halusi ja isä (en minä) sen osti. Pitäisi olla sellainen, että sormella tökätään näyttöä, ja softa hoitaa loput.

Well.

Olen siis vähän huolissani siitä, että kun softa hoitaa hommat, itse ei tarvitse hoitaa hommia, ja suomeksi sanottuna, lapsesta kehittyy avuton aikuinen. Vastaavasti tätä välitöntä tarpeen tyydytystä tabletilla pitäisi kompensoida jolloin, joka vaatii zemppausta, ja josta tulee kiitos vasta joskus tulevaisuudessa. Ja koska tuo elektroninen vempain vaikuttaa lapsen aivoihin, sillä pitäisi olla rajoitettu viikottainen käyttöaika.

Positiivinen nuotti loppuun: kummityttö, 10 v., aikoo muotisuunnittelijaksi, koska tabletissa on innostava muotisuunnittelusofta. Vaikka siinä lähdetään liikkeelle valmiista palikoista (sopiiko tämä toppi tämän hameen kanssa?), niin syvemmillä tasoilla voi tehdä omia vaatteita, ja katsoa miltä ne näyttävät millaisenkin mallin päällä.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

OT

Olen itse käyttänyt hyvin intensiivisesti tietotekniikka siitä lähtien kun sitä on ollut saatavilla, mutta toisaalta tiedostan tietotekniikan vaarat, joita herra paratkoon on ties mitä sorttia. Ymmärtääkseni suurimmat globaalit vaarat ovat

1) koko maailmaa mallintava tietokonesimulaatio-ohjelmisto*, jonka toimintaa testataan aiheuttamalla epäsäännöllisyyksiä reaalimaailmaan, ja sitten tämä

2) käteisen rahan hävittäminen ja korvaaminen tietokonerahalla.

Yksilötasolla suurin ongelma on se, että yksilöt heittävät omat aivonsa nurkkaan, koska Google + AI, ja vääristynyt todellisuuskuva, koska viihdeteollisuuden tuotteiden digijakelu.

* Tämä tekee ihmisestä jumalan kaltaisen, kaikkivoipaisen. Hän voi ennustaa mitä tulevaisuudessa tapahtuu, ja myös vaikuttaa tulevaisuuden tapahtumiseen.

Quote from: http://www.examiner.com/review/secret-document-discovered-old-ibm-copierThe discovery of this document was uncanny. Supposedly, it was left in an old IBM copier that was purchased by an employee of the Boeing Aircraft Co. in 1986. A copy of Silent Weapons for Quiet War: An Introduction Program Manual was found left inside, detailing a plan for controlling the masses through the manipulation of industry, entertainment, education and politics. The plan was to create a smokescreen allowing the PTB to work its agenda from behind the curtain.

But here's something you can bet on; if there's an agenda, there's a plan and this document can only a piece of a larger map of social influence. Silent Weapons for Quiet War: An Introduction Program Manual or Operations Research Technical Manual TM-SW7905.1 may be considered a declaration of domestic warfare. The introduction of the manual states, "You have qualified for this project because of your ability to look at human society with cold objectivity." Uh oh, "cold objectivity," we know what that means: psycopathy.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Vesa Heimo

Quote from: Joutilas on 17.05.2016, 10:57:21

Oikeaa oppimista voi tapahtua erilaisilla opetusvälineillä. Kynä ja tabletti ovat hyviä esimerkkejä.

Tietokoneen, tabletin ja kynän kanssa "puuhastelu" opettaa ainoastaan kyseisten välineiden kanssa "puuhastelua", mitä en pidä 2000-luvun taitona.

Tässä on vähän sellainen fiilis että kaikki eivät tajua tablettikoneen olevan yksi työkalu muiden joukossa ja mielestäni tietyissä käyttötarkoituksissa erinomainen sellainen.

Vuosikymmeniä sitten tuli taskulaskimet- ei se tarkoittanut sitä etteikö enää laskettaisi "oikeasti". Sitten luokkiin tuli televisiot- opetus ei muuttunut pelkästään videoiden katseluksi. Nyt tulee tabletit ja arvatkaa mitä, sekin on vain yksi tietyissä tilanteissa erittäin hyvä työkalu muiden joukossa. Missään vaiheessa ei kyniä ja vihkoja olla heitetty roskiin eikä heitetä nytkään(joku "kokeilukoulu" varmaan löytyy mutta poikkeus vahvistaa säännön).

Mitä opettajien taitoihin laitteiden kanssa tulee, niin tänävuonna valmistuvat ovat kasvaneet 90- luvulla. Eiköhän niillä jo ala osaamista olla.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Fjödörör Räkinen

Quote from: Vesa Heimo on 18.05.2016, 16:37:39Tässä on vähän sellainen fiilis että kaikki eivät tajua tablettikoneen olevan yksi työkalu muiden joukossa ja mielestäni tietyissä käyttötarkoituksissa erinomainen sellainen.

Mikään oppimiseen käytettävä väline ei ole hyvä, jos oppimista ei vaadita. Pahoin pelkään, että meneillään on kehitys, jossa yritetään siirtyä pänttäämisestä ja luennoivasta opetustavasta opiskelumuotoihin, joissa oppiminen tapahtuu ikään kuin oivaltaen ja sivutuotteena.

Tällainen oppiminen olisi mitä mukavinta, jos se olisi mahdollista, mutta mitä vähemmän päntätään ja luennoidaan, sitä heikommiksi muuttuvat oppimistulokset. Suomalaisten osaaminen rapistuu koko ajan. Se näkyy erityisesti matematiikan taidoissa ja kielissä, joita suomalaiset osaavat koko ajan vähemmän ja vähemmän. Sekä matematiikan että kielten opettajat ovat olleet jo pitkän aikaa huolissaan taitojen heikkenemisestä.

Luonnollisestikaan yliopistolaitos ei tee selvityksiä, joissa mitattaisiin vertailuryhmin erilaisten opetustyylien vaikutusta oppimiseen. Vaikka niitä ei tehdä, tulos on silti helppo ennustaa. Mitä enemmän opiskelijat pänttäävät keskittyneesti ja mitä enemmän heiltä vaaditaan osaamista ennen kuin heidät päästetään eteenpäin, sitä paremmin he oppivat.

Tämä tiedetään, mutta sitä ei myönnetä, koska sen myöntäminen tarkoittaisi sitä, että kouluja pitäisi alkaa muokata oppimiskeskeisiksi. Tällaista kehitystä ei voi selittää kuin päättäjien tyhmyydellä tai tietoisella kansan tyhmistämisellä.

yks vaan

Eräs kova juttu olisi nettipohjaiset tehtävät.( vain osa siis!) Joka penskalle voidaan generoida tehtäviim omat lukuarvot, sanat jne ja tarkistuskin automatisoituu. Voi lisätä vihjeitä yms...

Kopiointi vaikeutuu heti, pitää nähdä edes sen verran  vaivaa että katsoo mitä pitää omassa tehtävässä muuttaa.

Erittäin simppeli systeemi, kulut muutama tonni.

Tällaisia yksinkertaisia ja toimivia ratkaisuja riittää. Niistä ei saa rahastettua...
Kuka syrjisi minua?

Fjödörör Räkinen

Jo nykyään on tarjolla jos jonkinlaista ilmaista opetusvälinettä. Ongelma on vain se, että ihmiset, niin aikuiset kuin lapset, ovat menettäneet kykynsä asettua aloilleen, keskittyä ja sietää tylsyyttä.

Jos joku tahtoo kokeilla, kuinka tehokkaasti vieraiden kielten sanoja oppii pänttäämällä, sopii kokeilla alle linkattua. Jos edes  kuukauden ajan jaksaa käyttää sitä vartin päivässä, oppii ison kasan verbejä.

http://www.memrise.com/course/361147/espanjan-tavallisimpia-verbeja-1/

Vaan eiväthän opettajat tällaista vaadi. Tietotekniikkaa ei käytetä raakaan oppimiseen vaan sitä käytetään viihtymiseen. Ja sitten ihmetellään oppimistulosten heikkenemistä.

Leso

Fjödörörillä on hemmetin hyviä pointteja. Kiitos, kun puit sanoiksi.

Se, mitä pidetään raakana opiskeluna, on nykyisin korvattu sillä oivaltamisella.
Eli pitää vaan oivaltaa...!

Ei niin, ei todellakaan niin.

Opettaa pitää raa'at faktat, kaikessa, niin luonnontieteellisissä kuin humanistissa aineissa.

OPPILAAN ON ITSE OIVALLETTAVA.

Nykyinen "oivaltamisen systeemi" ei opeta mitään; ensin oivalletaan, sitten opitaan.
Ei vittu todellakaan toimi oppiminen noin.
Ei voi oivaltaa ennen opettelua.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

newspeak

"Vantaalaiskoulun älylattia on osa digimullistusta, jonka tarkoitus on pelastaa suomalainen perusopetus."

En tiennytkään, että meillä menee nykyään jo noin huonosti. Ovatko ne Pisa-vertailut sittenkin olleet valhetta?

Vesa Heimo

Quote from: Leso on 18.05.2016, 19:34:17

OPPILAAN ON ITSE OIVALLETTAVA.

Nykyinen "oivaltamisen systeemi" ei opeta mitään; ensin oivalletaan, sitten opitaan.
Ei vittu todellakaan toimi oppiminen noin.
Ei voi oivaltaa ennen opettelua.

Ei se noin yksinkertaista ja yksiselitteistä ole. Jos ajattelet kaikkea mitä lapsi oppii ihan itse oivaltamalla koulun ulkopuolella, paljastuu sellainen karu tosiseikka että lapset oppivat valtavasti juuri kiinnostumalla ja oivaltamalla. Tiedon kaataminen tähän oivallus/kiinnostusprosessiin sitten tietysti auttaa tukee ja vahvistaa oppimista. Mutta pelkällä ulkoa pänttäämisellä ei kummoisia saavuteta ja ennenkaikkea ei saavuteta sitä tärkeintä eli ymmärrystä.


Quote from: newspeak on 18.05.2016, 19:36:15
"Vantaalaiskoulun älylattia on osa digimullistusta, jonka tarkoitus on pelastaa suomalainen perusopetus."

En tiennytkään, että meillä menee nykyään jo noin huonosti. Ovatko ne Pisa-vertailut sittenkin olleet valhetta?

Eivät ne valhetta ole olleet, mutta mittarina Pisa tulokset ovat osin kiistanalaisia sekä vanhentumassa.

" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.