News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2016-04-29 YLE: "Punakynä viuhui myös Japani-professuurille"

Started by RP, 29.04.2016, 18:39:44

Previous topic - Next topic

Eino P. Keravalta

Kerttu Täti:

QuoteTosiasia on että yliopiston supistukset johtuvat hallituksen päättämistä dramaattisista leikkauksista joilla ajetaan suomalaista sivistystä, suomalaisia arvoja ja suomalaista elämänmuotoa alas kaikilla rintamilla.

Myös panostus somalin kieleen ajaa alas suomalaisia arvoja, suomalaista sivistystä ja suomalaista elämänmuotoa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Kerttu Täti

Quote from: Eino P. Keravalta on 01.05.2016, 11:27:24
Myös panostus somalin kieleen ajaa alas suomalaisia arvoja, suomalaista sivistystä ja suomalaista elämänmuotoa.

Sinne somaliin ei ole tulossa mitään merkittävää panostusta, usko nyt. Mitään rahoja ei ole tietojen mukaan ole näkynyt. Mutta sinunkin halutaan uskovan että vihollinen on maahanmuuttaja, sillä  sen savuverhon turvin näkökentästäsi lipeävät täysin  kaikki nämä asemaasi rapauttavat ja kansalaiasoikeutesi kaventavat toimenpiteet, joilla harvainvalta ja staattinen luokkayhteiskunta luodaan. Tässä on kyse björnwahlroosien utopian ajamisesta, jossa thatcheriläisyyttä toteutetaan itäisenä oligarkkisena versiona ilman pienyrittäjien ja pientyöntekijöiden aseman turvaamista.

Artisti

Quote from: Kerttu Täti on 01.05.2016, 11:17:55
Tosiasia on että yliopiston supistukset johtuvat hallituksen päättämistä dramaattisista leikkauksista joilla ajetaan suomalaista sivistystä, suomalaisia arvoja ja suomalaista elämänmuotoa alas kaikilla rintamilla. Perussuomalaiset on aktiivisena toimijana hallituksesa mukana tässä toiminnassa. Te ette selvästikään edes tiedä, mitä kaikkea muuta, kuin jonkun sinänsä kivasti ihannoimanne pienen Japanin laitoksen lopettamista, se merkitsee. Esimerkiksi puhutan maisteri-vaatimuksen poistamisesta opettajienpätevyydestä, että humanististen tieteiden kandin paperit riittäisivät. Minkä tietoinen päämäärä on tietenkin tyhmyyden ja tietämättömyyden varmistaminen, millä tähdätään sosiaalisen liikkuvuuden vähentämiseen, yksityiskoulujen syntyyn ja alistettavien helpompaan hallintaan. Näin vihamielistä, tahallisen eriarvoistavaa, ja omaa etuaoikeutettua asemasemaansa betonoivaa johtamista ei tässä maassa ole nähty koko itsenäisyyden aikana. Toteutettava rakennemuutos hakee mallinsa oligarkioiden toimintamenetelmistä ja Maon kulttuurivallankumouksesta. - Moukkien toteuttamaa hallintaa. Ja yliopiston johto on mukana siinä, seurausta yliopistolain uudistuksesta, joka toi johtoon arvot akateemisen maailman ulkopuolelta.

Arabian ja somalin opetukseen ei ole osoitettu tähän mennessä yhtään mitään lisäresursseja, päin vastoin. Se tieto on virhepäätelmä, se mitä tapahtuu on että  joitain pennosia kaavitaan jostain parin kielikurssin järjestämiseen.

Perussuomalaiset puolueena on punnittu ja köykäiseksi havaittu. Perussuomalaisilla trollaaminen ei tällä foorumilla onnistu enää samalla tavalla kuin vuosi sitten. Valitan.

Opettajilla ei ole koskaan ollut maisteri-vaatimusta, vaan ihan miltä tahansa koulupohjalta on voinut toimia opettajan sijaisena tai opettajana, jopa peruskoulupohjalta on esimerkiksi lukiolainen voinut tehdä opettajan sijaisuutta. Opettaja ei ole professiona nimikesuojattu, kuten esimerkiksi terveydenhuoltoalan ammattinimikkeet.

Japanin professuurin kustannukset saadaan helposti kasaan jo suoraan Japanin vienti- ja tuontikaupasta. Mutta professuurilla on toki paljon muitakin arvoja kuin pelkästään taloudelliset. Yliopistossa pitää tutkia myös marginaalissa olevia asioita, sekä tuottaa tietoa ihan vain tiedon vuoksi, ilman että etukäteen tietäisimme, mihin kaikkeen sitä tietoa voidaan vielä tulevaisuudessa käyttää. Tieto itsessään on arvokasta ja tärkeää. En minä vastusta arabiankielen ja somalinkielen professuurejakaan, yliopistossa pitää tutkia kaikkea mahdollista. Mutta Japanin kielen ja kulttuurin professuuri Suomessa pitäisi olla. Kannattaa seurata tulevina vuosina, mihin suuntaan Japanin kanssa käyty kauppa kääntyy: http://www.rastka.com/ulkomaankauppa/JP_mtb.html

P

Quote from: Artisti on 01.05.2016, 11:41:53

Opettajilla ei ole koskaan ollut maisteri-vaatimusta, vaan ihan miltä tahansa koulupohjalta on voinut toimia opettajan sijaisena tai opettajana, jopa peruskoulupohjalta on esimerkiksi lukiolainen voinut tehdä opettajan sijaisuutta. Opettaja ei ole professiona nimikesuojattu, kuten esimerkiksi terveydenhuoltoalan ammattinimikkeet.


Opettajilla on hyvin monilla koulutasoilla virkakelpoisuusvaatimuksissa vaatimus korkeammasta korkeakoulututkinnosta. Tuntiopettajana, pätevän palkkaa nostaen on voinut ja voi yhä toimia kandin-papruilla, jos aineenopettajan kasvatustieteen opintokokonaisuus on täynnä..

Virkakelpoinen ei ole ollut alemmalla tutkinnolla. Tällä hetkellä  Suomi on täynnä virattomia maistereita opetusalalla, joten en oikein käsitä mikä idea on laskea virkakelpoisuusvaatimuksia? Ilmeisesti ideana on kikkailla islamin, arabian ja soamalin opettajille pysyviä virkoja?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Malla

Quote from: Kerttu Täti on 01.05.2016, 11:17:55
Moukkien toteuttamaa hallintaa. Ja yliopiston johto on mukana siinä, seurausta yliopistolain uudistuksesta, joka toi johtoon arvot akateemisen maailman ulkopuolelta.

Kyllä. Tulosvastuullista tutkintotehtailua, sisällöstä viis, karkeasti yleistäen mutta parilta turhautuneelta proffalta kuultuna. Ja lähisukulaiselta kuultuna: Hän väänsi varsin napakan esseen, jonka arveli täyttävän kelvollisesti keskivaiheen kurssin vaatimukset. No, ilmeisesti täytti, koska esseen tarkistaja suositteli hänelle tutkijan uraa (!). Lisäksi tarkistaja huomautti, että pykäisyssä oli "lievää ylisuorittamista".  Kun lähisukulaiseni pyysi avaamaan ylisuorittamisen käsitettä, vastaus oli mallia: "Ei tuossa vaiheessa tarvitse niin hirveästi pinnistellä." (Kyseessä on suomalainen yliopisto. Sellanen korkea koulu.)

Kerttu Täti

Quote from: P on 01.05.2016, 12:01:22
Ilmeisesti ideana on kikkailla islamin, arabian ja soamalin opettajille pysyviä virkoja?
:facepalm: Sä ostat täysin sen savuverhon, joka sulle täysin kyynisesti syötetään.

Artisti

Quote from: P on 01.05.2016, 12:01:22

Opettajilla on hyvin monilla koulutasoilla virkakelpoisuusvaatimuksissa vaatimus korkeammasta korkeakoulututkinnosta. Tuntiopettajana, pätevän palkkaa nostaen on voinut ja voi yhä toimia kandin-papruilla, jos aineenopettajan kasvatustieteen opintokokonaisuus on täynnä..

Virkakelpoinen ei ole ollut alemmalla tutkinnolla. Tällä hetkellä  Suomi on täynnä virattomia maistereita opetusalalla, joten en oikein käsitä mikä idea on laskea virkakelpoisuusvaatimuksia? Ilmeisesti ideana on kikkailla islamin, arabian ja soamalin opettajille pysyviä virkoja?

Kannatan ehdottomasti opettaja-professuurille nimikesuojaa, sekä maisteritutkinnon vaatimusta. Tämä siis selvennykseksi.

JJohannes

Quote from: Kerttu Täti on 01.05.2016, 11:17:55
Tosiasia on että yliopiston supistukset johtuvat hallituksen päättämistä dramaattisista leikkauksista joilla ajetaan suomalaista sivistystä, suomalaisia arvoja ja suomalaista elämänmuotoa alas kaikilla rintamilla.

Sitähän täällä ovat jotkut jatkuvasti sanoneet. Käy vaikka vilkaisemassa näiden "Suomidemokraattien" puolueohjelmaa niin osiossa koulutus on pari riviä oppisopimuskoulutuksesta ja osiota kulttuuri ei edes koko puolueohjelmassa ole. Mitä suomalaista sivistystä ja kulttuuria he oikein aikovat puolustaaa? Ja miten?

Tulee mieleen myös Mannerheimin Aasian-matkan valokuvien myyntiä Hagelstamilla käsitellyt ketju täällä Hommalla, jossa oltiin pöyristyneitä kun kulttuuriomaisuutta tällä tavalla pistetään myyntiin. Jotenkin ironista, että huoli johtui kai lähinnä siitä, että kyseessä oli sotasankari Mannerheim. Mannerheimhan oli, huolimatta siitä, että oli opiskellut lyseon jälkeen vain Nikolain ratsuväkiopistossa, humanististen tieteiden, kulttuurintutkimuksen ja Helsingin yliopiston suuri ystävä ja hänen Aasian-matkansa oli myös nimenomaan tieteellinen ekspeditio.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Eino P. Keravalta

Quote from: Kerttu Täti on 01.05.2016, 11:40:11
Quote from: Eino P. Keravalta on 01.05.2016, 11:27:24
Myös panostus somalin kieleen ajaa alas suomalaisia arvoja, suomalaista sivistystä ja suomalaista elämänmuotoa.

Sinne somaliin ei ole tulossa mitään merkittävää panostusta, usko nyt. Mitään rahoja ei ole tietojen mukaan ole näkynyt. Mutta sinunkin halutaan uskovan että vihollinen on maahanmuuttaja, sillä  sen savuverhon turvin näkökentästäsi lipeävät täysin  kaikki nämä asemaasi rapauttavat ja kansalaiasoikeutesi kaventavat toimenpiteet, joilla harvainvalta ja staattinen luokkayhteiskunta luodaan. Tässä on kyse björnwahlroosien utopian ajamisesta, jossa thatcheriläisyyttä toteutetaan itäisenä oligarkkisena versiona ilman pienyrittäjien ja pientyöntekijöiden aseman turvaamista.

No uskon toki, jos näin kerran on.

Olen samaa mieltä siinä, että meidän vihollisemme ei ole maahanmuuttaja.

Maahanmuuttaja on vain pelinappula pelissä, jota kovin harva meistä ymmärtää - olemmehan itsekin nappuloita siinä pelissä samoin kuin päättäjämme.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

nollatoleranssi

Vaikka on ymmärrettävää kuinka suomalainen tiedeyhteisö on jatkossa riippuvainen somaliasta ja arabiasta, kun monella moniosaajalla on puutteita kirjoitus- ja lukutaidon kanssa, niin siitä huolimatta kannattaisi varmaan panostaa enemmän yhteistyössä aasialaisten suuntaan.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

Quote from: Kerttu Täti on 01.05.2016, 11:17:55
Tosiasia on että yliopiston supistukset johtuvat hallituksen päättämistä dramaattisista leikkauksista joilla ajetaan suomalaista sivistystä, suomalaisia arvoja ja suomalaista elämänmuotoa alas kaikilla rintamilla.

Uusin tieto leikkauksista oli siinä, ettei niitä enää tulisi jatkossa lisää, vaan kaikki toteutettaisiin ensimmäisen vuoden aikana. Nykyinen hallitus teki kaikki ne päätökset, joista viime hallitus halusi pysyä erossa tekemättä mitään päätöksiä.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

alussaolisana

Quote from: Eino P. Keravalta on 01.05.2016, 14:04:48
Quote from: Kerttu Täti on 01.05.2016, 11:40:11
Quote from: Eino P. Keravalta on 01.05.2016, 11:27:24
Myös panostus somalin kieleen ajaa alas suomalaisia arvoja, suomalaista sivistystä ja suomalaista elämänmuotoa.

Sinne somaliin ei ole tulossa mitään merkittävää panostusta, usko nyt. Mitään rahoja ei ole tietojen mukaan ole näkynyt. Mutta sinunkin halutaan uskovan että vihollinen on maahanmuuttaja, sillä  sen savuverhon turvin näkökentästäsi lipeävät täysin  kaikki nämä asemaasi rapauttavat ja kansalaiasoikeutesi kaventavat toimenpiteet, joilla harvainvalta ja staattinen luokkayhteiskunta luodaan. Tässä on kyse björnwahlroosien utopian ajamisesta, jossa thatcheriläisyyttä toteutetaan itäisenä oligarkkisena versiona ilman pienyrittäjien ja pientyöntekijöiden aseman turvaamista.

No uskon toki, jos näin kerran on.

Olen samaa mieltä siinä, että meidän vihollisemme ei ole maahanmuuttaja.

Maahanmuuttaja on vain pelinappula pelissä, jota kovin harva meistä ymmärtää - olemmehan itsekin nappuloita siinä pelissä samoin kuin päättäjämme.

Maahanmuuttaja on kuin tykin ammus sodassa - ei se ole vihollinen, vaan vihollinen se niitä lähettelöö. Tämä on ollut selvää jo pitkään. Onko se vihollinen sitten organisoitu islam, liikakansoitus yhdistettynä EUn ja sosiaalidemokratian rakentamaan tahattomaan valtatyhjiöön, vaiko jääkylmä valtaeliitti rakentamassa EUn diktatuuria? Itse veikkaan kaikkia kolmea. Suunniteltu juttu tämä ihmistsunami kuitenkin oli, se on tullut monista pienistä asioista nähtäville, joista näkymättömin ei suinkaan ollut nykyisen hallituksen pääministerin syksyinen puhe. Sama hallitus muuttaa juuri nyt Suomea radikaalilla tavalla ja itse väitän, että ei tarvitse olla Einstein ymmärtääkseen, että asiat liittyvät toisiinsa ja kyseessä on massiivisella korruptiolla ja ehkä kiristyksellä ulkopuolelta organisoitu operaatio. Joku Stubb on luultavasti jo alun perin solutettu Suomen politiikkaan toteuttamaan ulkopuolisen porukan intressejä. EU on jo rakenteellisesti sellainen, että se on korruption kehto. Ei liene sattumaa, että Jyrki "Kreikka" Katainen on nyt hyvässä EU-virassa.

Korostettakoon vielä, että ennen vanhaan, kun maahanmuutto esim. Suomeen oli pienimuotoista, opiskelun, työpaikkojen ja rakkauden takia tapahtuvaa, ei siitä ollut mitään haittaa. Sen kaltainen väestön "rikastaminen" oli vaikutukseltaan positiivista eikä sitä kukaan vastustanutkaan.
"Harmageddonin tapahtumapaikka sijaitsee nykyisessä Israelissa Afulan kunnassa (38 900 asukasta) ja sinne voi ajaa valtatie 66:a pitkin. Kunta mainostaa itseään sloganilla "Afula, hauska paikka asua"."

supreme god

Lainasin vähän tuolta ulkomaat osion japani ketjusta viestin:
Quote from: Kameleontti on 27.04.2016, 06:45:07
http://time.com/4035819/japan-university-liberal-arts-humanities-social-sciences-cuts/

Jossain varmaan enemmänkin Japanin linjasta mutta siellä on siis karsittu humanistisia tieteitä urakalla. Jostain luin, että vasemmistolaisten valloittamat tieteenalat ei innosta konservatiivista maan johtoa...

Toivon, että japsit pitäis päänsä eikä lähtis tähän "intellektuellien" hölmöilyyn. Japani japanilaisille.
Oiskohan mahdollista, että tää punakynän aktivointi olisi eräänlainen suvakkien epätoivoinen boikotti/kiristys yritys, kun japani ei ylistäkkään monikulttuurisuus uskontoa? Yrittävät kenties saada japseille paskat housuun, että hekin nöyryisivät monikulttuurisuus alttarille jolloin ylläri varmaan taas alkaisi löytymään rahaa japanin kursseihin.


Toivottavasti japsit alkais vähentämään tänne matkailua, että saataisiin tälle monikulttuurisuus sekopäisyydelle loppu ja näillä näkymin ainut asia mikä voisi saada sen loppumaan on rahojen loppuminen. Ja sitäpaitsi miksi riskeerata terveyttään tulemalla tänne suomeen, kun rikastajia alkaa olemaan jo sen verran paljon.

Suomea etelämmässä on monia hyviä maita joissa on turvallista olla, kuten virot, unkarit, tsekit jne. Parempi että veisivät arvokkaat rahansa johonkin paikkaan missä ne käytetään järkevästi.

Porari

Quote from: nollatoleranssi on 01.05.2016, 15:42:30
Vaikka on ymmärrettävää kuinka suomalainen tiedeyhteisö on jatkossa riippuvainen somaliasta ja arabiasta, kun monella moniosaajalla on puutteita kirjoitus- ja lukutaidon kanssa, niin siitä huolimatta kannattaisi varmaan panostaa enemmän yhteistyössä aasialaisten suuntaan.

Jospa jokin toinen Suomalainen yliopisto huomaisi tilaisuutensa koittaneen ja pistää laitoksen pystyyn. Joku tekniikkaan tai liiketalouteen panostava, mieluusti...

Maastamuuttaja

Jokainen eteensä katsova julkishallinnossa menestystä janoava nuori virkahenkilö hakeutuu somalikielen  kurssille. Koraania kannattaa kiikuttaa repussa.

Ernst

Quote from: Eino P. Keravalta on 01.05.2016, 10:44:46
Quote from: M on 01.05.2016, 10:39:40
Ollapa rahaa, hynää, massia, pätäkkää, fyffea, fyrkendaalia, niin lahjoittaisin japanin professuurin uudestaan. Kai lahja otettaisiin vstaan, vaikka ei-somalia?

Eikös Herlinin Niksulla ole fyrkkaa?

Vai pitäisikö Anne Bernerin perustaa keräyskampanja professuurin palauttamiseksi?

Kumpainenkaan ei hiiskahdakaan.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

nollatoleranssi

Silloin kun oli kielikiistaa eli mitä kieliä Suomessa tarvitaan tulevaisuudessa, niin ei tullut yhtäkään mainintaa somaliasta ja arabiasta, vaan kaikki sanoivat esim. kiina, englanti. Kukaan ei varmaan uskaltanut mainita noita kieliä, koska olisi pelännyt joutuvansa naurunalaiseksi. Kieliä ei tarvita niinkään viennin tarpeisiin, vaan vahvistamaan julkista koulutus- ja palvelutarjontaa eli se lisää menoja.

Ruotsissa tilanne on kuitenkin mennyt jo sellaiseksi, että nuo kielet ovat suurempia kuin suomi ja jatkossa merkitys voi ainoastaan kasvaa...
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Lalli IsoTalo

Quote from: Artisti on 01.05.2016, 11:41:53
Yliopistossa pitää tutkia myös marginaalissa olevia asioita, sekä tuottaa tietoa ihan vain tiedon vuoksi, ilman että etukäteen tietäisimme, mihin kaikkeen sitä tietoa voidaan vielä tulevaisuudessa käyttää. Tieto itsessään on arvokasta ja tärkeää.

Tämä menee sivuun aiheesta, mutta kyllä kaikki pitäisi priorisoida, ia karsia sitten tarvittaessa sieltä listan lopusta, siis sitä sukupuolitutkimuksesta. Ongelma on tietenkin siinä, että priorisoinnin tekevät nyt Suomea tuhoavat ihmiset, kuten tämä Iapani-Somalia -skandaali osoitti.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Cate

Kunhan kansallisvaltiot on onnistuneesti hävitetty, niin seuraava vaihe on hävittää kansalliskielet. Eurostoliiton käyttökieliksi tulevat englanti ja arabia. Somalin kielestä tulee kunniakieli, jota ei tarvita missään mutta kaikkien pitää opiskella, vrt. suomenruotsi.

Vanhoja heimokieliä voi opiskella työväenopiston kurssilla jos välttämättä haluaa.

SmallFish

Tätä maata johdetaan joka tasolla niin päin h**vettiä, että jonkinlainen romahdus on väistämätön. Toivottavasti se ei vaan tule sisällissodan muodossa...

Alarik

Quote from: Kerttu Täti on 01.05.2016, 12:04:48
Tosiasia on että yliopiston supistukset johtuvat hallituksen päättämistä dramaattisista leikkauksista
Quote from: Kerttu Täti
:facepalm: Sä ostat täysin sen savuverhon, joka sulle täysin kyynisesti syötetään.
Noin peräkkäin esitettynä vastaat tavallaan itse omaan syytökseesi.

On totta. että hallitus tekee leikkauksia.
On syvää tyhmyyttä luulla, että hallitus olisi kohdistanut niitä tarkasti.
Hallitus leikkaa yliopiston budjetista ja itsenäinen yliopisto hallinnossaan päättää ihan itse keskenään mihin se kohdistaa leikkaukset.

Esimerkiksi Helsingin yliopistolla olisi paljonpaljon leikattavaa, kuten keskushallinnosta, erillisistä laitoksista (esim kirjastot - koska netti: työntekijät tiedonhakuun ja tilakustannukset alas), Pienemmät työhuoneet professoreille/tutkijoille (tilakustannukset alas), laboratoriot yms pienempi tilamäärä mutta suuremmalle käyttöprosentille (tilakustannukset alas), etätyötä tutkijoille (tilakustannukset alas) - ja sitten on pilvin pimein kaikenlaista sukupuolentutkimusta ja immigrationtutkimusta jossa ei näkyisi missään joku 50 % leikkaus, mutta joissa laatu voisi parantua huimasti ettei tule lisäleikkauksia. Muutamia mainitakseni.
Ai niin, ja islamin tutkimuksen surkeuden voisivat nyt lopettaa, kun professori Hämeen-anttila jätti tehtävänsä ja poistui maasta ulkomaille.

Jos Helsingin yliopisto tyhmyyksissään leikkaakin tärkeitä ja kiinnostavia elimiään sitä itseään jäytävän syövän sijaan, niin se on kyllä ihan yliopiston oma vika.
Seinien ulkopuolisia on turha syyttää, mikä olkoon nyt lyhyenä briifauksena jos "yliopiston hallinnon valta" on ihan tuntematon käsite (vinkki: lisää löytyy netistä noilla hakusanoilla).

Jaska Pankkaaja

^Yliopistoilta tulee ottaa itsehallinto pois. Ajatus itsehallinnosta on hauska ja viehättää minua suuresti mutta yliopistoväki on itse osoittanut sen etteivät he kykene yhteiskunnalle tärkeään priorisointiin vaan toimivat omassa norsunluutornissaan luomiensa kopioimiensa dogmien mukaisesti. Yliopistoihin olisi daatava ammattijohto joka leikkaisi sieltä missä leikattavaa on, ja totisesti sitä on.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Siili

Quote from: Alarik on 09.05.2016, 05:37:49
On totta. että hallitus tekee leikkauksia.
On syvää tyhmyyttä luulla, että hallitus olisi kohdistanut niitä tarkasti.
Hallitus leikkaa yliopiston budjetista ja itsenäinen yliopisto hallinnossaan päättää ihan itse keskenään mihin se kohdistaa leikkaukset.

Olisi ihan mielenkiintoista tietää, millä systeemillä yliopiston tapainen hyvin hajanainen toimija toteuttaa leikkaukset.  Jos jollekin selvitysmiehelle tai -ryhmälle antaa vallan leikata tarvittaessa hyvinkin epäsymmetrisesti, syntyy hirmuinen poru, koska sellaisella ei voi olla kattavaa asiantuntemusta koko yliopiston toiminnan alalta.  Luulenpa, että byrokraattisesti helpointa on vähentää rahoitusta tasaisesti kaikilta yksiköiltä, jolloin yksikkö keskuudesta päättää, kenen homma lopetetaan ja mitä muuta leikataan.  Tuossa on tietenkin se ikävä puoli, että valmiiksi trimmatut laitokset kärsivät enemmän kuin laitokset, joihin on jäänyt vielä läskiä vanhan yltäkylläisyyden jäljiltä.

Mikäköhän on ollut periaate leikkausten kohdistamisessa?


Nanfung

Quote from: Siili on 09.05.2016, 08:42:59
Mikäköhän on ollut periaate leikkausten kohdistamisessa?

Yliopiston ja koulujen opetuksesta päättävien joukkoon on pesiytynyt vaikutusvaltaista virkamieskuntaa, jotka inhoavat japanilaisia ja japanin kieltä. Tähän japanilaisinhoon on nähtävissä selvä syy-yhteys japanilaisen ja suomalaisen luonteen samankaltaisuudessa.
Suomen kielen sanoissa on pasaatituulen lempeää voimaa ja laulettuna se soi, kuin parhaiten viritetty Stradivarius.

Kemolitor

Quote
Helsingin yliopisto aloittaa somalin kielen tutkintokoulutuksen

Muutokset kielten koulutusmäärissä heijastelevat yhteiskunnallisia tarpeita, sanoo yliopisto.

Helsingin yliopisto aloittaa somalin kielen tutkintokoulutuksen syksyllä 2017.

Kielen opintoja suunnataan sekä somalia äidinkielenään että sitä vieraana kielenä opiskeleville. "Varaslähtönä" somalin kielessä alkaa 15 opintopisteen opintokokonaisuus jo tänä syksynä.

Suunnitelmissa on myös lisätä kiinan ja arabian kielten koulutusta 15 aloituspaikkaan vuosittain. Englannin kielen sisäänottoa kasvatetaan 20–25 paikalla osaajien lisääntyneen kysynnän vuoksi.

Vähentyneen tarpeen vuoksi yliopisto pienentää sisäänottoa muun muassa saksan ja ranskan kielissä.

Koulutusmäärien muutosten taustalla ovat yliopiston mukaan yhteiskunnalliset tarpeet.

– Kysymys on myös eettinen, sillä haluamme kouluttaa nuoria aloille, joilta työllistyy hyvin, kertoo humanistisen tiedekunnan dekaani Arto Mustajoki.

VU: Helsingin yliopisto aloittaa somalin kielen tutkintokoulutuksen

Fiftari

QuoteKysymys on myös eettinen, sillä haluamme kouluttaa nuoria aloille, joilta työllistyy hyvin, kertoo humanistisen tiedekunnan dekaani Arto Mustajoki.
Somalian kielen tulkki? Enteileekö tämä nyt sitten jotain  :flowerhat: :facepalm:

Poliisille ja pelastustyöntekijöille voisi alkaa opettamaan näitä äbäläwäbälä kieliä. Tulevat tarvitsemaan niitä jos tämä hölmöily jatkuu. Tai sitten todeta poliisille että taltuttakaa ensin ja jututtakaa sitten kun on ollut putkassa ensin rauhoittumassa.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Supernuiva

Quote from: Fiftari on 13.05.2016, 12:08:23
QuoteKysymys on myös eettinen, sillä haluamme kouluttaa nuoria aloille, joilta työllistyy hyvin, kertoo humanistisen tiedekunnan dekaani Arto Mustajoki.
Somalian kielen tulkki? Enteileekö tämä nyt sitten jotain  :flowerhat: :facepalm:

Poliisille ja pelastustyöntekijöille voisi alkaa opettamaan näitä äbäläwäbälä kieliä.

Vangit ovat osoittaneet mielenkiintoa arabian kielen oppimiseksi. Suomalaiset vangit ovat kokeneet ongelmaksi sen, etteivät ymmärrä mitä muut samalla osastolla olevat vangit puhuvat keskenään.

Vankeinhoitolaitos tarvitsee myös tulkkeja, mutta tästä aiheesta on julkisuudessa vaiettu.

RP

QuoteJussi Hallaaho
May 13 at 9:25pm ·

Muistelin tuossa juuri ikätoverin kanssa vanhaa hyvää 90-lukua, jolloin Helsingin yliopiston venäjän kielen ja kirjallisuuden oppiaineeseen luotiin oma äidinkielisten linja. Tarkoitus oli tietysti keksiä jotain kevyttä ja akateemisen oloista tekemistä Suomeen suurin joukoin muuttaneelle venäjänkieliselle nuorisolle, jota ei kiinnostanut tai joka ei kyennyt opettelemaan suomea sen vertaa, että olisi pystynyt opiskelemaan jotakin varsinaista ainetta.

Mitään varsinaista järkeähän ei ollut siinä, että pikkumaan pikkuyliopisto pikkuresursseillaan opettaa venäläisille venäjän kieltä.

Somalien kanssa yritetään nyt nähtävästi samanlaista ratkaisua. Jo muutama vuosikymmen on itketty sitä, että ei ole korkeakoulutettuja somaleja. Jos yliopistossa on somalin kielen tutkinto-ohjelma äidinkielisille, saadaan melkein väkisinkin korkeakoulutettuja somaleja
https://www.facebook.com/jussi.hallaaho/posts/984698194983708?pnref=story
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

B52

http://www.hs.fi/mielipide/a1463973783803

Japanin kielen opetuksen lopettaminen Aalto-yliopistossa on suuri virhe

JAPANIN KIELEN opetuksen lopettaminen Aalto-yliopistossa (HS 16.5.) herättää hämmennystä myös täällä Japanissa. Japanin luokittelu "harvinaiseksi kieleksi" ja perustelut, että korvaavaa japanin opetusta on tarjolla myös muissa oppilaitoksissa, ovat pöyristyttäviä. Aalto-yliopisto vähät välittää opiskelijoiden toiveista, liike-elämän tarpeista tai edes omista yhteistyökuvioistaan.

Japani on puhujamäärältään maailman yhdeksänneksi suurin kieli, mutta kansantalouksilla mitattuna maailman kolmanneksi tärkein kieli. Aalto-yliopiston edeltäjä TKK olikin edelläkävijä japanin opetuksessa, jonka se aloitti jo vuonna 1983. Vuonna 1987 TKK:lla oli Suomen ensimmäinen japanin lehtori.

Japani onkin ollut Aalto-yliopiston kolmanneksi suosituin vieras kieli englannin ja saksan jälkeen. Teekkarit ovat paitsi herättäneet hämmennystä kielitaidollaan myös ennakkoluulottomasti rakentaneet kestäviä yhteistyöverkostoja kaikilla liike-elämän alueilla raskaasta teollisuudesta peli- ja animaatioaloihin.

Tietenkin myös Kauppakorkeakoululla ja Taideteollisella korkeakoululla oli omat vahvat Japani-kuvionsa, ja Aalloksi yhdistyttäessä japanintaitoisten tekniikan, talouden ja taiteiden osaajien luulisi olevan todellinen voimavara.

Tietenkin halukkaat voivat opiskella japania muissa oppilaitoksissa omalla ajallaan ja omalla rahallaan, mutta tarjolla on lähinnä turistitason alkeisopetusta.

TKK:lla opetettiin jo 20 vuotta sitten tekniikan japania (raportointia, esitelmien pitämistä, erikoisjargonia), jota ei ole Suomessa koskaan opetettu missään muualla. Aallon japaninkurssit olivatkin räätälöity tekniikan ja liiketalouden tarpeisiin, ja vastaavan kurssitarjonnan kehittäminen jossain muualla kestänee saman parikymmentä vuotta kuin mitä se kesti Aallossa.

Tuntuisi järkevältä, että opetuksen järjestää myös tulevaisuudessa se koulu, joka sitä tarvitsee ja jossa sitä on tehty jo vuosikymmeniä.

Erityisen harmillista japanin opetuksen lakkauttaminen on vaihto-opiskeluun haluaville opiskelijoille. Aalto-yliopistolla on kahdenvälisiä sopimuksia opiskelijavaihtoon 12 japanilaisen yliopiston kanssa. Näistä kohdeyliopistoista vain muutama tarjoaa mitään opetusta englanniksi, ja erikoisalojen opetus lähtökohtaisesti on japaniksi. Onko Aalto-yliopiston tarkoitus myös lakkauttaa nämä yhteistyösopimukset?

Aalto-yliopiston päätös lakkauttaa japanin opetus ei ole eduksi opiskelijoille, liike-elämälle tai Aalto-yliopistolle itselleenkään.

Hannes Raebiger

professori, Jokohama, Japani

Henri Saarikoski

Research Scientist

Petri Kivikangas

diplomi-insinööri, Tokio, Japani

Kirjoittajat ovat opiskelleet japania TKK:lla ja Aalto-yliopistossa 1995–2011
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

RP

Edelliseen liittynyt uutinen Aallosta
Quote
Aalto-yliopisto luopuu japanin opetuksesta, vaikka kiinnostuksen Japaniin arvioidaan kasvavan
Eläkkeelle jäävän lehtorin paikkaa ei täytetä. Aukkoa yritetään paikata yhteistyöllä Helsingin yliopiston kanssa, mutta kovassa suosiossa olevan kielen omia opiskelijoita on siellä omastakin takaa.

Kotimaa 16.5.2016 10:07

Marjukka Liiten

Helsingin Sanomat
Markus Jokela / HS

(kuvateksti)
Suomalaistuotteilla on kysyntää Japanissa. Golla Oy:n toimitusjohtaja Petri Kähkönen esitteli laukkuja japanilaisen Itochu-yhtiön Tomokuni Nishiguchille ja Naoto Kusakalle huhtikuussa.


Japanin opetus päättyy Aalto-yliopiston kielikeskuksessa tämän vuoden lopulla, ja viimeinen alkeiskurssi pidetään syksyllä. Yliopiston akateemisten asiain komitea päättää asiasta virallisesti tiistaina.

"Harvinaisten kielten tarjontaa tarkasteltiin jo vuonna 2013. Silloin katsottiin, ettei vuonna 2016 eläkkeelle jäävän japanin kielen lehtorin paikkaa täytetä", sanoo oppimispalveluiden päällikkö Eija Zitting Aalto-yliopistosta.

Zittingin mukaan se, ettei yliopiston omilla palkkalistoilla ole japanin opettajaa, ei silti merkitse japanin opintojen loppumista.

"Voimme pitää yllä laajaa kirjoa kieliä yhteistyön avulla", Zitting sanoo. Hänen mukaansa yhteistyöstä on jo sovittu Helsingin yliopiston kielikeskuksen kanssa ja myös muista yhteistyökuvioista esimerkiksi Metropolia-ammattikorkeakoulun kanssa neuvotellaan. Verkko-opiskelukin on mahdollista.

Aalto-yliopiston kielikeskuksen kielivalikoimassa ovat kansalliskielten ja englannin lisäksi ranska, saksa, espanja, venäjä ja kiina. Italiasta luovuttiin jo vuonna 2013.

Zittingin mukaan yliopistossa oli viime vuonna japanin kursseilla noin 140 opiskelijaa. Kun japanin opetuksen jatkosta äänestettiin kielikeskuksen johtokunnassa, opiskelijajäsenet äänestivät jatkon puolesta. Opiskelijoille viime syksynä tehdyn kyselyn mukaan japani oli kolmanneksi halutuin kieli englannin ja saksan jälkeen. Esimerkiksi espanja ja kiina jäivät jälkeen.

"Kiinan rinnalla Japani on edelleen Aasian johtava talousmahti. Lisäksi Japani on tekniikan ja taiteen alalla maailman johtava maa. Japanissa japanin kielen taito ja kulttuurin tuntemus ovat tärkeitä, joten japania kannattaa opiskella kunnolla. Siitä on varmasti hyötyä työelämässäkin", sanotaan myös Aalto-yliopiston kielikeskuksen nettisivuilla.

Eduskunnan Japani-ystävyysseuran puheenjohtaja, kansanedustaja Ville Skinnari (sd) pitää "aivan älyttömänä" japanin kielen opetuksen lopettamisesta. "Tarvehan vain kasvaa, kun esimerkiksi vaihto-ohjelmia ja suoria lentoja lisätään. Japani on myös tärkeä kumppani niin elinkeinoelämän kuin kulttuurin kannalta", Skinnari huomauttaa. Suomen vienti Japaniin kasvoi viime vuonna hieman yli miljardiin euroon. Eniten viedään puuta, paperia ja pahvia sekä raskaita koneita ja laitteita.

Myös Japanin Suomen-suurlähetystössä seurataan tarkoin, miten yliopistot suhtautuvat japanin opetukseen uudistusten ja säästöjen tuoksinassa. Kulttuuri- ja informaatio-osaston päällikkö Yukiko Nakahari huomauttaa, että japanilaisten yhtiöiden suorat sijoitukset Suomeen ovat kasvaneet viime vuosina niin, että ne ylittävät jo muiden Aasian maiden investoinnit.

Helsingin yliopistossa ollaan valmiita auttamaan Aalto-yliopiston japanin opiskelijoita, mutta rajat tulevat helposti vastaan, koska kysyntää riittää omastakin takaa.

"Kyllä he voivat opiskella meidän kursseilla, jos kysyntä ei ole kovin laajaa. Osa opetuksesta voidaan antaa myös digitaalisena", arvioi Helsingin yliopiston kielikeskuksen johtaja Ulla-Kristiina Tuomi.

Helsingin yliopiston kielikeskuksessa japania voi opiskella kymmenen opintopisteen verran eli lähinnä alkeet, kun Aallossa on ollut tarjolla opintoja myös edistyneemmille. Helsingin yliopistossa noin sata opiskelijaa aloittaa opinnot vuosittain verkkopohjalta, ja testin jälkeen käynnistyy lähiopetus.

"Kiinnostus on erittäin suurta. Esimerkiksi matemaattis-luonnontieteellisiä aineita opiskelevia poikia kiehtoo japanin kielen systemaattisuus", Tuomi sanoo.

Japanin kieli tuli esiin myös Helsingin yliopiston irtisanomisten yhteydessä, kun japanin kielen ja kulttuurin professori Rein Raud toi itse julkisuuteen irtisanomisensa.

Humanistisen tiedekunnan dekaani Arto Mustajoki vakuuttaa, ettei japanin kielen ja kulttuurin opetus suinkaan lopu tiedekunnankaan puolella. "Ehkä vuoden päästä panemme professuurin hakuun mutta uudelleen suunnattuna", Mustajoki tarkentaa. Yliopistossa ollaan muutenkin siirtymässä entistä laaja-alaisempiin kandidaatinohjelmiin.

"Japanin kielen opetusta ei ole tarpeeksi kysyntään nähden. Varsinkin alkeiden opetukselle olisi paljon enemmän tarvetta", arvioi yliopisto-opettaja Annamari Konttinen Turun yliopiston Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskuksesta. Konttisen opetusala on lähinnä Japanin nykyajan yhteiskunta.

Alkeiden lisäksi tarvetta olisi myös paljon pidemmälle meneville opinnoille, koska yhä enemmän tarvitaan eri alojen ammattilaisia, joiden työkielenä on japani, kiina tai korea.

Tutkintoon asti japania voi opiskella vain Helsingin yliopistossa, mutta myös Turun yliopistossa on panostettu erityisesti japanin opetukseen, vaikkei keskuksen varsinainen tehtävä olekaan kielten opetus. Esimerkiksi Japan Foundation on tukenut japanin opetusta niin, että sitä on tarjolla myös "superedistyneille" akateemista tutkimusjapania myöten. Alkeita opetetaan yliopiston kielikeskuksessa.

Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskuksen kansainvälisen maisteriohjelman opiskelijoista noin puolet on Suomesta ja puolet muun muassa Itä-Aasian maista. Noin puolet opiskelee kiinaa, 40 prosenttia japania ja loput koreaa.

Japanin Suomen-suurlähetystön sivuilla on lueteltu paikat, joissa japania voi opiskella. Korkeakouluista on mainittu Aallon, Helsingin ja Turun lisäksi Itä-Suomen, Jyväskylän, Oulun, Lapin ja Tampereen yliopistot sekä pari ammattikorkeakoulua.

Japanin alkeita voi lisäksi opetella useissa kansalais- ja työväenopistoissa, yhdistysten kursseilla sekä joissakin lukioissa. Lukion opetussuunnitelmiin japani on tulossa ensi syksystä B3-kielenä.

Oikaisu 19.5.2016 kello 12.35: Jutussa kirjoitettiin virheellisesti, että japanin kieltä voi Suomessa opiskella tutkintoon asti vain Helsingin yliopistossa. Opiskelu on mahdollista myös Vaasassa, jossa opetuksen järjestävät yhteistyössä Fria kristliga folkhögskolan ja Tukholman yliopisto. Ensi syksynä yhteistyö laajenee myös Taalainmaan yliopistoon.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1463362983835
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/