News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2016-04-15 Hallitus on avaamassa taksiliikenteen kilpailulle (Sipilän/Bernerin taksiuudistus)

Started by Alaric, 15.04.2016, 19:00:47

Previous topic - Next topic

orientexpressen

Quote from: Kari Kinnunen on 23.04.2016, 14:27:39
Tästä se lähtee:

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/taksi-voi-olla-vaikka-mopoauto-ensi-vuonna-se-voi-olla-mahdollista/

Lisäksi ensi vuonna tulevat riksat eli polkupyörätaksit. Ainakin paperisen Aamulehden mukaan.

Jaa'a, perinteinen taksari pistää tässä kohtaa kioskin kiinni, myy Mersun ja lähtee eläkkeelle Espanjaan.

Kyllä riksaliikenne käsittääkseni on nykyäänkin sallittua (toisin kuin mopoautotaksiliikenne josta lisättiin kieltopykälät taksiliikennelakiin 2010). Kuka tahansa voi ajaa maksua vastaan riksaa, eikä siihen vaadita mitään lupia.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Mr.Reese

Liekö ollut riksakyydityksillä miten kysyntää tuossa tammikuun aikana?
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

Riukulehto

Oulussa riksoja näkynyt liikenteessä useana kesänä. Itsekkin olin riksan kyydissä viimeksi muutamia vuosia sitten. 15-vuotias poika teki sitä kesätyökseen.
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

Kari Kinnunen

Quote from: orientexpressen on 23.04.2016, 18:40:45
Kyllä riksaliikenne käsittääkseni on nykyäänkin sallittua (toisin kuin mopoautotaksiliikenne josta lisättiin kieltopykälät taksiliikennelakiin 2010). Kuka tahansa voi ajaa maksua vastaan riksaa, eikä siihen vaadita mitään lupia.

Asiasta en tiedä kuin tämän Aamulehden jutun verran.


koli

Mörökölli

Kari Kinnunen

Persupennut ajattelee, että kilpailuttamalla pääsee kuppilasta kotio halavemmalla. Aika näyttää.

koli

Quote from: Kari Kinnunen on 23.04.2016, 20:31:08
Persupennut ajattelee, että kilpailuttamalla pääsee kuppilasta kotio halavemmalla. Aika näyttää.

Enbusken kaltaisia libertaristeja ne on muuten, paitsi erona islamkritiikki ja cuckservatiivisuus.
Mörökölli

orientexpressen

Quote from: Mr.Reese on 23.04.2016, 19:05:31
Liekö ollut riksakyydityksillä miten kysyntää tuossa tammikuun aikana?

Jos matka on lyhyehkö tai kyyditettävällä pakkasessa paikallaan istumiseen sopiva vaatetus, niin mikä ettei?
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Kari Kinnunen

Orient on ihan oikeassa. Miksipä ei. Eipä tarvi kalliiden Mercedeksien notkua köyhän kansan saatavilla.

Ihan oikein. Köyhät ajaa riksoilla ja rikkaat tilaa Mercedeksen.

Kyklooppi

Kyllä tästä sellainen kaaos seuraa ettei ole hyvä tosikaan, Perneriä hyvää kiittäkää, iloiten ylistäkää!!
Ihmisjäte.

dothefake

"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Luotsi

Koko juttuhan on klassinen tinkimis/vedätys systeemi Bernerin puolelta. Koska kaikki ehdotukset eivät voi läpi mennä, ehdotetaan heti aluksi enemmän kuin itsekään uskotaan läpi menevän. Suomeksi: persut torppaavat taksiuudistuksen (voitto!), mutta vastineeksi hyväksyvät teiden yhtiöittämisen/yksityistämisen (voitto! Bernerille). Ja näimpä kaikki voivat esitellä itseään voittajina!
Paitsi tietysti kansalaiset, joita juuri silmään pissittiin.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Kyklooppi

Quote from: dothefake on 23.04.2016, 23:53:23
Olen satavarma, että Pernerillä on tili Sveitsissä.

Oisko? Ma luulen että sievoisempi taitaa olla jossain ihan muualla, mutta siitä ei puhuta.
Ihmisjäte.

dothefake

"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

MW

Quote from: dothefake on 24.04.2016, 03:11:20
Perustan arvaukseni siihen, että Perneri on Sveitsin kansalainen.

Voiko Suomessa ministeri olla muun maan kansalainen? Pepsodentin ainakin pitää olla "kiltiksi ja ystävälliseksi tunnettu Suomen kansalainen..." tai jotain. On tää.

valtakunnanpärkhele

Ainakin Pernerin kotimaassa Sweitsissä taksiliikenne on myös säänneltyä tariffeja myöden.
Sinänsä kuka vaan voi ryhtyä taksariksi, jos läpäisee kokeet ja pääsyvaatimukset(myös tiukka kielikoe), hommaa hyväksytyt mittarit ja muut vehkeet, sekä sopivan auton sekä maksaa vajaan tonnin vuodessa lisenssistä.
Tuollainen olis ihan hyvä systeemi tännekin eikä paljoa poikkea nykyisestä.

Maksimitaksat Zurichissä:
1. Taxen
1.1 Grundtaxe Fr. 6.00
1.2 Fahrtaxe 1 – 8 Personen pro km Fr. 3.80
1.3 Wartezeittaxe pro Std. Fr. 69.00
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

Alkuasukas

Taksiliikenne voisi hyvin olla säänneltyä vaatimusten ja tariffienkin osalta, mutta miksi määrä on rajoitettu? Esim opiskelijan on kokolailla mahdotonta ajella viikonloppuöitä taksina koska lupia ei saa.

Toinen järjettömyys liittyy edelliseen; Espoon, Helsingin ja Vantaan taksit ajelevat tyhjinä toistensa alueilma kun ei saa ottaa kyytiä.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Maija Poppanen

Quote from: Rubiikinkuutio on 22.04.2016, 15:42:14
Quote from: JoKaGO on 22.04.2016, 08:52:10

Tampereella olen nähnyt useammankin parturiliikkeen ovessa lapun, jossa kerrotaan, että korttimaksaminen ei käy. Veronkiertäjiäkö?

No tuolla yllä esitin laskelmat, että eipä tuo korttien kulurakenne nyt niin kamala yrittäjälle ole. Kyllä henkilökohtaisesti epäilisin veronkierron olevan suurin syy tuollaisille. Tietysti jollain ATK vammaisella teoriassa syy voisi olla, että ei osaa/jaksa/halua/laiskottaa niiden koneiden kanssa leikkiä, mutta kyllä väittäisin veronkierron olevan paljon houkuttelevampi syy.

Kyllä ne maksupäättetkin maksaa, on ne sitten vuokralla tai omia. Lisäksi voisin kuvitella, että parturiyrittäminen voi olla pahimmillaan ala, missä se raha tarvitaan nyt heti, eikä joskus.

Sellaista yrittämistä on. Mäkin, persaukinen myyjä, olen omistani lainannut joskus paikkamaksun markkinoilla likviditeetti-vajaiselle kauppiaalle.

Alkuasukas

Maksupäätteen vuokra on 30-40€/kk. Käteisen liikuttelu on kalliimpaa.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Maija Poppanen

^ Mä tiedän jotain tuosta, kun oon armoitettu Nets-henkilö firmassa  :)

Mut ei neljäkymppiä mikään pieni raha ole välttämättä. Se saattaapi olla työpäivä, kun sitä kuoletetaan.

Alkuasukas

"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Totti

Noista korttipäätteistä todettakoon että niiden kalleus tai halpuus riippuu hyvin vahvasti alasta ja yrityksestä.

Ensinäkin korttimaksupäätteen vuokra maksaa jotain kuussa, jonka päälle tulee ns. "päivityksiä", joilla veloitetaan lisää vuositasolla.

Suurempi tekijä on kuitenkin kauppiasprovisiot, joita vedetään kaikista luottokorteista. Se vaihtelee 1-4% veloitetusta summasta kortista riippuen. Matalan katteen aloilla, tämä provision syö jo merkittävästi kannattavuutta. Jos esim. kaupan keskikate on 10%, niin 2%:n (Diners Cardin) kauppiasprovisio on jo 20% tuloksesta eli erittäin paljon.

Monella liikkeellä ei myöskään ole automatisoitua kirjanpitoa korttien käsittelyyn vaan ne joudutaan kirjaaman manuaalisesti. Kortit saattavat siis teettää varsin paljon toimistotyötä, joka sekin maksaa.

Kaiken kukkuraksi korteista myös koituu jonkin verran luottotappioita. Jos asiakas ostaa varastetulla kortilla kauppa jää käytännössä kokonaan liikkeen tappioksi. Luottokorttifirmat eivät myöskään aina tilitä rahoja oikein kauppiaalle. Eli jollei tilityksiä seuraa, jotain rahoja voi jäädä saamatta.

Luottokortit eivät siis ole mikään yksiselitteisen halpa tapa veloittaa asiakasta vaan kaikki riippuu sitä miten asiat on käytännössä järjestetty ja miten kaupan kate muodostuu.

Kortit toimivat parhaiten niille liikkeille, joissa on pitkälle viety automatisointi, tuotteiden hinta on yleensä pieni ja katteet suuret. Tähän kategoriaan mahtuu esim. suuret ruokaketjut.
Toisessa ääripäässä ovat vaikkapa huonekalu-, tietokoneliikkeet ja matkatoimistot, jotka veloittavat suuria summia matalan katteen tuotteista. Heille luottokorttti on erittäin kallis maksuväline.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Alkuasukas

Edelleen, se käteisen käyttökin maksaa. Pankin rahanhuoltosopimukset ovat yllättävän kalliita. Sen lisäksi pitää laskea hintaa ajalle kun käteistä roudataan pankkiin. Ja samanlainen kuitti käteismaksuista tulee kuin kortilla maksettaessa.

Se on totta että provisioihin menee rahaa, mutta voi olla että kauppa jäisi kokonaan tekemättä jos luottokortti ei käy. En jaksa selata sääntöjä, mutta jos en ole väärässä niin varastetut kortit/petokset menevät kortin myöntäjän tappioksi.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Raksa_Mies

Olennaisempi asia kysymys kuin mikä on maksupäätteellä maksamisen tai käteisellä maksimisen hinta liikkeelle on se, että ihmisillä on nykyään hyvin vähän tai ei ollenkaan käteistä.

Alkuasukas

^ vielä olennaisempaa on se että ihmisillä ei nykyään ole minkäänlaista rahaa, käteistä tai korttia...
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Raksa_Mies

Quote from: Alkuasukas on 24.04.2016, 16:01:10
^ vielä olennaisempaa on se että ihmisillä ei nykyään ole minkäänlaista rahaa, käteistä tai korttia...

No tuolla ei tietenkään ole mitään tekemistä vertaillessa käteis-/korttimaksua.

Kari Kinnunen

Rupattelin juuri tutun taksarin kanssa. Täti totesi, että kun tänä uudistus tulee, niin eiku Rommeli myyntiin. Mitäpä sitä Rommelia pitämään kun nettiauto.com on täynnänsä kinnereitä.

Saman jäljen se -90 mallin Skoda jättää kuin 2016 Rommelikin. Turhanaikaista hienostelua kaikki. Sitä paitti mummelit voi kulkea lekurissa rollaattoreillaan tai vaikka naapurin pojan mopotaksilla. Keskikalja palkalla. Naapurin isäntä maksaa pojan bensat.

On edullista ja hyvin kilpailtua.

orientexpressen

Quote from: Kari Kinnunen on 24.04.2016, 17:51:01
Rupattelin juuri tutun taksarin kanssa. Täti totesi, että kun tänä uudistus tulee, niin eiku Rommeli myyntiin. Mitäpä sitä Rommelia pitämään kun nettiauto.com on täynnänsä kinnereitä.

Saman jäljen se -90 mallin Skoda jättää kuin 2016 Rommelikin. Turhanaikaista hienostelua kaikki. Sitä paitti mummelit voi kulkea lekurissa rollaattoreillaan tai vaikka naapurin pojan mopotaksilla. Keskikalja palkalla. Naapurin isäntä maksaa pojan bensat.

On edullista ja hyvin kilpailtua.

Mutta ajattele mikä kansantaloudellinen säästö siitä tulee, jos ihmiset voivat jatkossa saada kuljetuspalvelun pelkillä mopoauton bensakuluilla tai korkeintaan pienellä taskurahalla sen päälle. Sillä säästöllä makselee helposti taksikuskien työttömyyskorvaukset ja uudelleenkoulutuskulut.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Raksa_Mies

Quote from: orientexpressen on 24.04.2016, 23:21:20
Quote from: Kari Kinnunen on 24.04.2016, 17:51:01
Rupattelin juuri tutun taksarin kanssa. Täti totesi, että kun tänä uudistus tulee, niin eiku Rommeli myyntiin. Mitäpä sitä Rommelia pitämään kun nettiauto.com on täynnänsä kinnereitä.

Saman jäljen se -90 mallin Skoda jättää kuin 2016 Rommelikin. Turhanaikaista hienostelua kaikki. Sitä paitti mummelit voi kulkea lekurissa rollaattoreillaan tai vaikka naapurin pojan mopotaksilla. Keskikalja palkalla. Naapurin isäntä maksaa pojan bensat.

On edullista ja hyvin kilpailtua.

Mutta ajattele mikä kansantaloudellinen säästö siitä tulee, jos ihmiset voivat jatkossa saada kuljetuspalvelun pelkillä mopoauton bensakuluilla tai korkeintaan pienellä taskurahalla sen päälle. Sillä säästöllä makselee helposti taksikuskien työttömyyskorvaukset ja uudelleenkoulutuskulut.

Oliko se auton kustannus 10 % kaikista kustannuksista taksiliiketoiminnassa.

l'uomo normale

Ruotsissa (tai ilmeisesti missään muussakaan taksitoiminnan vapauttaneessa maassa) ei kuitenkaan olla palattu takaisin totaaliseen sääntelyyn, ongelmista huolimatta.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.