News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2016-04-15 Hallitus on avaamassa taksiliikenteen kilpailulle (Sipilän/Bernerin taksiuudistus)

Started by Alaric, 15.04.2016, 19:00:47

Previous topic - Next topic

ArtturiE

Quote from: Kni on 18.04.2016, 15:50:52
Syntyy epäilys hallituksen toimintakyvystä:

Saas nähdä, kenellä on ne messinkipallit.
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"


Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

Faidros.

Quote from: Kni on 18.04.2016, 15:50:52
Syntyy epäilys hallituksen toimintakyvystä:

Ei huolta, PS pyörtää kaiken.
Tehdään mitä vaan hallitusvastuun jatkuessa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

l'uomo normale

Quote from: ArtturiE on 18.04.2016, 15:58:13
Quote from: Kni on 18.04.2016, 15:50:52
Syntyy epäilys hallituksen toimintakyvystä:

Saas nähdä, kenellä on ne messinkipallit.

Soinin on ehkä pakko tehdä jotain, ettei ministeripaikka sula alta kesken vaalikauden persujen marginalisoitumisen myötä.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Finanz Schwein

Ikävää, että persut vastustavat tätä. Hyvä, että persujen vastustamisella tuskin on mitään väliä.

Gunnar Hymén

puolessa tunnissako Berner käänsi Soinin takin, taas?

radiossa sanottiin, että Bernerin esityksen mukaan saa TOIMILUVATTA tienata 10k€ vuodessa taksina.

vittu eikös niitten pitänyt just näitä notkujia keskustasta saada karsittua, mitkä tällä hetkellä ajaa "pimeä taksi" -nimikkeen alla?  :facepalm:

saatanan tunarit

t. Kekkonen
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Vilunki

Iltasanomien uutisista lainattua. http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001161207.html

QuoteTavaraliikenteessä luvanvaraisuuden raja nostettaisiin EU-minimitasolle eli 3,5 tonniin.

Ihanaa! Mahtavaa! Jos tämä toteutuu, niin aion ajaa hiacella kaukokiidot ja transpointit konkurssiin!

Kni

Quote from: Gunnar Hymén on 18.04.2016, 16:54:10
radiossa sanottiin, että Bernerin esityksen mukaan saa TOIMILUVATTA tienata 10k€ vuodessa taksina.

Toi on hyvä; riittävä määrä, esim. 12 firmaa pystyyn, joka kuukaudelle omansa niin saa toimiluvatta hankkia 120 000 euron liikevaihdon.

Arvatkaa minkä värisiä kuskeja meillä on kohta enemmistö, kenelläkään ei taksilupaa? Ilmankos noita kuskeja on tänne roudattu kymmeniä tuhansia.

QuoteTaksitoiminta edellyttää vastaisuudessakin taksiliikennelupaa, mutta lupa myönnettäisiin jatkossa yritykselle, kun se on nyt kuljettaja- ja autokohtainen.


Pienimuotoinen kuljetustoiminta tulisi mahdolliseksi myös ilman lupaa. Kuljettaja saisi kerryttää enimmillään vuodessa 10 000 euron liikevaihdon, jolloin tulot katsottaisiin ansiotuloksi.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041821436103_uu.shtml
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

J.M

Quote from: Kni on 18.04.2016, 17:15:49
Quote from: Gunnar Hymén on 18.04.2016, 16:54:10
radiossa sanottiin, että Bernerin esityksen mukaan saa TOIMILUVATTA tienata 10k€ vuodessa taksina.

Toi on hyvä; riittävä määrä, esim. 12 firmaa pystyyn, joka kuukaudelle omansa niin saa toimiluvatta hankkia 120 000 euron liikevaihdon.

Tuokin porsaanreikä takaa sen, että valvonnan täytyisi olla melko mahtavaa, että pystyisi seuraamaan, onko kaikki taksisuharit edes kortillisia ja onko heillä auto katsastettu yms.

Suomalaisen virkamiehen ratkaisu: perustetaan koko Suomen kattava, vähintään 500 ylitarkastajan virasto esimiehineen valvomaan taksiliikennettä. Mites kävi luvattujen säästöjen?
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Echidna

Quote from: J.M on 18.04.2016, 17:36:00
Quote from: Kni on 18.04.2016, 17:15:49
Quote from: Gunnar Hymén on 18.04.2016, 16:54:10
radiossa sanottiin, että Bernerin esityksen mukaan saa TOIMILUVATTA tienata 10k€ vuodessa taksina.

Toi on hyvä; riittävä määrä, esim. 12 firmaa pystyyn, joka kuukaudelle omansa niin saa toimiluvatta hankkia 120 000 euron liikevaihdon.

Tuokin porsaanreikä takaa sen, että valvonnan täytyisi olla melko mahtavaa, että pystyisi seuraamaan, onko kaikki taksisuharit edes kortillisia ja onko heillä auto katsastettu yms.

Suomalaisen virkamiehen ratkaisu: perustetaan koko Suomen kattava, vähintään 500 ylitarkastajan virasto esimiehineen valvomaan taksiliikennettä. Mites kävi luvattujen säästöjen?

Liiketoimintamalli on kuin tehty mamupizzerioille. Voivat hyvin pyörittää sivussa taksia koko suvun voimin ilman toimilupaa ja tuskin kauheesti verojakaan maksellaan. Valvontakin olisi rasismia.

salla

Voisiko joku kertoa, mikä tekee taksialasta niin erityisen verrattuna muihin aloihin, että se tarvitsee hintasäätelyä ja luvitusta? Miksi emme säätele oluen hintaa, perunoiden hintaa, autojen hintaa (nämä vasta kalliita ovatkin)?

Mitä tulee matutaksikuskeihin, niin onhan se aivan yleisesti tiedossa, että mitä paremmin matut saadaan kotoutettua, sitä vähemmän esiintyy rikollisuutta ja muita haittailmiöitä.

salla


Pieni Maailma

Iltalehden uutinen
QuoteLiikenne- ja viestintäministeriön tänään julkistamassa uudessa lakimuutoshankkeessa
eli ns. liikennekaaressa mahdollistettaisiin nykyiset ja tulevat liikennepalvelut ja selkiytettäisiin eri toimijoiden asemaa ja velvollisuuksia.

Tämä on niin nähty. Toimittelija keksii sanan jota ei ollut olemassa ennen tätä juttua (vuotta?) ja toiset toimittelijat aloittavat papukaijamaisen toiston
viimeistään ensi viikolla. Tällä tavalla saadaan keskustelu heti alkujaankin keskusteluun keskustelusta ja asiat termin takana jäävät paitsioon.
Jatkossa tästä aiheesta puhutaan "liikennekaari sitä ja liikennekaari tätä" ja kaikki muu unohtuu. Poliittiset broilerit nokittelevat keskenään siitä kuka
paheksuu tai hyväksyy "liikennekaaren" ja näin ratkaisee "syötä haluamasi epäsana".

Tämä(kin) on silkkaa leipää ja sirkushuveja kansalle, mitään keskustelua syistä ja seurauksista ei Arkadianmäellä tapahdu.
Toimittelijoista en viitsi edes mainita enempää.
Pieni on kaunista

Echidna

Quote from: salla on 18.04.2016, 18:10:04
Voisiko joku kertoa, mikä tekee taksialasta niin erityisen verrattuna muihin aloihin, että se tarvitsee hintasäätelyä ja luvitusta? Miksi emme säätele oluen hintaa, perunoiden hintaa, autojen hintaa (nämä vasta kalliita ovatkin)?

Mitä tulee matutaksikuskeihin, niin onhan se aivan yleisesti tiedossa, että mitä paremmin matut saadaan kotoutettua, sitä vähemmän esiintyy rikollisuutta ja muita haittailmiöitä.

Taksiliikennelain tavoitteena on turvata laadukkaiden taksiliikennepalvelujen saatavuus.

Taksilupaan liittyy velvollisuus harjoittaa liikennettä ajovuorolistojen mukaan. Tarkoituksena on varmistaa taksin saatavuus vuorokauden kaikkina aikoina ja yleisesti ohjata tarjonnan määrää kysynnän vaihtelujen edellyttämällä tavalla.

Maalaiskunnissa on sovittava päivystysvuoroista, niin että taksi on aina saatavissa.

Taksien hinnat ovat enimmäishintoja, nykyisinkin voi ajaa halvemmalla ja ajetaankin esimerkiksi kuntien kyytejä. Bernerin esityksellä poistetaan enimmäishinnan määrittely.

Raksa_Mies

Quote from: ArtturiE on 18.04.2016, 15:49:48
Quote from: Raksa_Mies on 18.04.2016, 13:44:42
Quote from: Alabama on 18.04.2016, 04:22:09
Hah, utopia: avaan personal compuutterini tai älyttömän älypuhelimeni. Menen taxi-sivustolle ja valitsen sieltä rasti ruutuun menetelmällä soipivanhintaisen kuljetuksen, auton ja kuljettajan tiettyyn aikaan tiettyyn paikkaan viemään tiettyyn paikkaan. Jos ei ilmesty, saan korvauksen. Tämän härdellin valvomiseen valtio perustaa taxiministeriön ja n. 1000 maisteria valvomaan 24/7. Lisää vitutusta, miksi muuten Hämeenlinnan asemalta lopetetaan lipunmyynti, nopeat junat ovat jo kauan pyyhkineet ohi pysähtymättä. Ratkaisuhan on tietysti, että yhtiöitetään VR ja myydään ulkomaille koko paska. Hulluus lisääntyy, perustelematon hulluus.

VR on yhtiöitetty ties milloin.

Ei VR:stä ole enää jäljellä mitään myytävää.  Kaikki oheistoiminnot on ulkoistettu ja itse liikenneoperaattorina toimiminen on kohta ainoa toimiala VR:llä.  Yt:tä yt:n perään. Veeär.

Toimitusjohtajan palkka sentään on hyvällä tasolla.

Kenenkäs ne junat on?

Kyklooppi

Hah hah haa..Siis kympin saa vetää välistä ihan luvan kanssa yyperillä tai vaikka rattikelkalla.
Yyperi varmaan kertoo tulot suomen verottajalle sieltä kaliiivorniasta? Ihan varmaan joo.
Harmaa talous Berner hyvä hyvä..
Ihmisjäte.

orientexpressen

Quote from: Lumiukko Jeti on 18.04.2016, 15:03:49
Taksit on Suomessa pääosin aivan erinomaisia. Vertailupintaa löytyy melkein jokaisen EU-maan taksipalveluita käyttäneenä. Tuolla muutoksella takseista luodaan muslimimaahanmuuttajien halpatyöreserviä hyödyntävä ja paskaa laatua tuottava taksijärjestelmä. Sellainen löytyy esimerkiksi länsinaapurista. Jotain taksisysteemille kuitenkin pitää tehdä koska hinta on Suomessa liian korkea. Kai se sitten on niin että kuskien laatua pitää huonontaa jotta hintaa saadaan alas.

Taksilupien tarveharkinnan poisto voisi ihan yksinään auttaa hintaongelmaan.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

orientexpressen

Quote from: ArtturiE on 18.04.2016, 15:49:48
Ei VR:stä ole enää jäljellä mitään myytävää.  Kaikki oheistoiminnot on ulkoistettu ja itse liikenneoperaattorina toimiminen on kohta ainoa toimiala VR:llä.  Yt:tä yt:n perään. Veeär.

Toimitusjohtajan palkka sentään on hyvällä tasolla.

VR:ään kuuluvat mm. VR Transpointin rekat ja Pohjolan Liikenteen bussit, joilla se kilpailee omia monopolijuniaan vastaan. Esim. Helsingistä Turkuun tai Tampereelle pääsee Pohjolan Liikenteen bussilla murto-osalla siitä hinnasta, mitä junalipusta tyypillisesti joutuu maksamaan.

VR:n pilkkomisen ja myynnin voisi aloittaa näistä toiminnoista ihan vaan alan tervehdyttämisen nimissä.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Marius

Quote from: orientexpressen on 18.04.2016, 23:35:19
Quote from: Lumiukko Jeti on 18.04.2016, 15:03:49
Taksit on Suomessa pääosin aivan erinomaisia. Vertailupintaa löytyy melkein jokaisen EU-maan taksipalveluita käyttäneenä. Tuolla muutoksella takseista luodaan muslimimaahanmuuttajien halpatyöreserviä hyödyntävä ja paskaa laatua tuottava taksijärjestelmä. Sellainen löytyy esimerkiksi länsinaapurista. Jotain taksisysteemille kuitenkin pitää tehdä koska hinta on Suomessa liian korkea. Kai se sitten on niin että kuskien laatua pitää huonontaa jotta hintaa saadaan alas.

Taksilupien tarveharkinnan poisto voisi ihan yksinään auttaa hintaongelmaan.

Mikä niissä hinnoissa sitten on ongelma?

Sekö, että sinulla ei ole varaa?

Kävele.

Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Ari-Lee

Quote from: Marius on 19.04.2016, 00:18:12
Quote from: orientexpressen on 18.04.2016, 23:35:19
Quote from: Lumiukko Jeti on 18.04.2016, 15:03:49
Taksit on Suomessa pääosin aivan erinomaisia. Vertailupintaa löytyy melkein jokaisen EU-maan taksipalveluita käyttäneenä. Tuolla muutoksella takseista luodaan muslimimaahanmuuttajien halpatyöreserviä hyödyntävä ja paskaa laatua tuottava taksijärjestelmä. Sellainen löytyy esimerkiksi länsinaapurista. Jotain taksisysteemille kuitenkin pitää tehdä koska hinta on Suomessa liian korkea. Kai se sitten on niin että kuskien laatua pitää huonontaa jotta hintaa saadaan alas.

Taksilupien tarveharkinnan poisto voisi ihan yksinään auttaa hintaongelmaan.

Mikä niissä hinnoissa sitten on ongelma?

Sekö, että sinulla ei ole varaa?

Kävele.

Kävely ei ole ongelma kaupungissa, minkä keskustan halkaisija on vain 3km, kunhan vain on valmistautunut kärhämiin idän parkettien partaveitsien kanssa. Ongelma on sote-taksiralli mikä pyörii kunnasta toiseen kuskaten sairaita, vammaisia ja vanhuksia. Sinä, minä ja hentun liisa maksaa Kelan luukulta tämän rallin. Muuta taksiliikennettä on hyvin vaikea edes havaita tämän kokoisessa pienessä kaupungissa.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Kyklooppi

^ Onneksi on tuo ongelma olemassa niin miekin pääsen asioille..Täältä on linja-autolla niin kauheen hankala.
    Aamulla pääsee isolle kirkolle ja iltapäivällä takas ja pysäkille matkaa muutama kilsa, milläs huono sen taivaltaa?
Ihmisjäte.

Artisti

Suomen taksi on kohtuuhintainen palvelun laatuun ja todellisiin kustannuksiin nähden. Ja kyllä työmies on palkkansa ansainnut. Harva kaverini lähtisi minua kuskaamaan kaupungille sillä rahalla, minkä taksikuski kyydistä veloittaa. Pienet ovat taksarin katteet.

http://taksilaskuri.fi/

Kyklooppi

Tämä minun vakikuskini ihmetteli sitä että kun hän on joutunut käymään kurssia kurssin perään ja lääkärintarkastukset
ja laatu vaatimukset ja vaikka mitä..
Mutta kas, yhtäkkiä ei enää vaadita yhtään mitää, ei muuta kun ala ajamaan taksia ja sillä selevä.
Naps vaan ja se on siinä, olet ammattitaitoinen ja alalle soveltuva henkilöliikenteen kuljettaja.
Ei se nyt kuitenkaan iha oikeesti näin voisi menna.
Ihmisjäte.

JoKaGO

Quote from: Artisti on 19.04.2016, 01:01:11
Pienet ovat taksarin katteet.

Jossain peräkylissä on, muttei Helsingissä. Eikä Tampereella, Turussa, Oulussa tai Jyväskylässä.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

Quote from: Kyklooppi on 19.04.2016, 01:12:54
Tämä minun vakikuskini ihmetteli sitä että kun hän on joutunut käymään kurssia kurssin perään ja lääkärintarkastukset
ja laatu vaatimukset ja vaikka mitä..
Mutta kas, yhtäkkiä ei enää vaadita yhtään mitää, ei muuta kun ala ajamaan taksia ja sillä selevä.
Naps vaan ja se on siinä, olet ammattitaitoinen ja alalle soveltuva henkilöliikenteen kuljettaja.
Ei se nyt kuitenkaan iha oikeesti näin voisi menna.

Komppaan. Nykyisille takseille on muutoksesta aiheutuneet turhiksi muuttuneet kustannukset hyvitettävä, tietenkin. Nuo kurssit siis, jollei niitä enää vaadittaisi.
Terveystarkastus vaaditaan kaikilta, joilla on ajokortti. Lääkäreillä on velvollisuus nykyään posauttaa ajokunnottomat poliisille.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

sivullinen.

Sosialismiin kotoutuneet pelkäävät nyt sitä pahaa markkinataloutta, jolla Ylen propagadanda lähetyksissä jatkuvasti pelotellaan. Jos taksia saisi ajaa kuka haluaa, niin pian taksikuskit raiskaisivat kuljetettavat ja ampuisivat lumessa makaavat. Minun tietääkseni Berner ei kuitenkaan ole ehdottamassa raiskaamisen sallimista edes taksin ajamisen verukkeella eikä myöskään antamassa taksia ajaville lupaa tappaa. Ne ovat yhä kiellettyjä tekoja -- vaikka niitä ei taksilaissa kiellettäisikään --.

Tottikin, joka esiintyy jonkinlaisena kokkarina ja sääntelyn purkua kannattavana, on jälleen löytämässä syyn, miksi tätäkään sääntelyä ei saa purkaa. Sellaisia ne Suomen kokkarit ovat. Puheissa kannetaan markkinataloutta, mutta teoissa sittenkin tuttu ja turvallinen sosialismi vetää aina pidemmän korren. Jostain Totti oli saanut Uberin talousluvutkin haltuunsa, vaikka Uber ei itse niitä kerro -- paitsi kertoi tulleensa voitolliseksi amerikassa, joka oli Totin "tietojen" vastainen tieto --. Kannattavaa taksilla ajo tietenkään voi olla ilman valtion hintasäätelyä ja ilman sitä ei palveluakaan voi saada. Uskokoon ken sosialismiin uskoo. Minä en usko.

Ruotsin vertailuluvuista esitin jo omia mielipiteitäni, mutta esitän lisää, koska niistä oli kaivettu esiin oikeita tietojakin. Minusta tiedot eivät kallistuneet merkittävästi kumpaakaan suuńtaan kuin ainoastaan yhdessä asiassa: Ruotsissa oli uudistuksen jälkeen huomattavasti enemmän takseja. Muutos oli lähes viisinkertainen. Surkeana propagandana sitä oli kuitenkin muuten uskottavalta kuulostavassa tilastossa selitelty toisin: Siinä oli keksitty "normaalitaso" taksien määrälle, ja uusi taso oli vain hieman yli tämän "normaalitason". Vertaamalla lukuja keksittyihin "normaalitasoihin" saadaan tietenkin aina sellaisia tuloksia kuin halutaan. Suomessakin voidaan sanoa nyt olevan takseja alle puolet -- tai vaikka vain neljäsosa -- "normaalitasosta". On selvää, että asialle pitää jotain tehdä, ja ministeri Bernerin ehdotus on siksi erityisen tarpeellinen juuri nyt.

Yleisesti ja järjellisesti ajateltuna taksien tarkoitus ei ole työllistää taksikuskeja, ei tuoda rahaa taksilupien omistajien kassaan, eikä edes toimia matkailuvalttina Suomen turismille. Taksien tehtävä on olla osa ihmisten kykyä päästä liikkumaan paikasta toiseen -- ja tavoite on tehdä liikkumisesta mahdollisimman tehokasta eli halpaa ja toimivaa --. Nykyään taksien käyttö on Suomessa silminnähden alikehittynyttä verrattuna lähes jokaiseen muuhun maahan -- jopa kehitysmaihin verrattuna --. Yksikään suomalainen ei kulje taksilla kuin viimeisenä keinonaan tai baarista kotiin; tästä varmasti olemme kaikki samaan mieltä. Tarkoitan, ettei yksikään suomalainen kulje omilla rahoillaan taksilla mihinkään. Julkisilla varoilla ja firman rahoilla taksilla suhataan surutta. Se ei ole keneltäkään pois, koska valde maksaa. Valdella on rahaa. Se lisäksi työllistää. Sellaista on sosialismi.

Miksi muuten McDonalsin juustohampurilainen ei maksa 1000 euroa, vaikka sen hintaa ei valtio säätele? Ollaanko siellä vähän tyhmiä ja jätetään rahat ottamatta nälkäisiltä. Sosialismissa kaikki saisivat hampurilaisen halpaan 20 euron hintaan; tosin sämpylä olisi usein homeessa ja pihvi vaihtoehtoina olisivat keskuskomitean päättämät vege ja kierrätysvege. Sosialistinen vaihtoehto olisi ehdottomasti parempi kuin nälkäkuolema. Siksi sosialismi.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

sivullinen.

Quote from: JoKaGO on 19.04.2016, 02:39:02
Komppaan. Nykyisille takseille on muutoksesta aiheutuneet turhiksi muuttuneet kustannukset hyvitettävä, tietenkin. Nuo kurssit siis, jollei niitä enää vaadittaisi.

Kannatatko myös paskakaivon rakentaneille rakennuskulujen täysimääräistä korvaamista valden rahoista nyt kun paskakaivolaki on haudattu?

Onko valde yleisemmin mielestäsi velvollinen korvaamaan kaikille uusista laeista syntyneet kulut?
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Kari Kinnunen

Quote from: JoKaGO on 19.04.2016, 02:35:39
Jossain peräkylissä on, muttei Helsingissä. Eikä Tampereella, Turussa, Oulussa tai Jyväskylässä.

Kyllä ainakin Mansessa painetta huomattaviin hinnankorotuksiin on. Toivttavasti Bernerin idea hinnoittelusta menee läpi.

Artisti

Quote from: JoKaGO on 19.04.2016, 02:35:39
Quote from: Artisti on 19.04.2016, 01:01:11
Pienet ovat taksarin katteet.

Jossain peräkylissä on, muttei Helsingissä. Eikä Tampereella, Turussa, Oulussa tai Jyväskylässä.

Taksin hinta on sama paikkakunnasta riippumatta. http://www.taksiliitto.fi/taksiliikenne/hinta/

Itse kyllä ihmettelen, kuinka taksari yleensä tulee toimeen noilla taksoilla. Esim Helsingissä Ullanlinnasta Meilahteen 17 euroa yöaikaan yksityiskyydillä mersun nahkapenkillä, laukkujen nosto kyytiin ja oven avaukset. Taksari maksaa alvin, auton, huollot, polttoaineet, vakuutukset jne, verot ym kulut. Se mikä jää jäljelle (puolet?) on se millä eletään. Jokainen voi miettiä, lähtisikö keskellä yötä kuskaamaan tuntematonta ihmistä 5 km matkan kympillä.

Riukulehto

QuoteTaksi 36 Oulu

Tämä viesti tulee jälleen sisältämään paljon asiallista asiaa, joten pahoittelut jo etukäteen. Lopuksi esittelemme parhaat vinkit mikäli LVM:n taksialan tulevaisuuden suunnitelmat toteutuvat.

Joku, muutama, pari, usea tai jopa kaikki ovat tänään saattaneet lukea lehdestä liikenne- ja viestintäministeriön uusista hankkeista koskien taksialaa. Kun pilkotaan virkamieskieli, niin ehdotus sisältää nykyisen enimmäistaksan poistamisen, vapaan kilpailun ja kaiken sen mitä naapurimaa Ruotsissa on yritetty estää. Kuullostaa hyvälle. Kilpailu laskee hintoja?

Toisin sanoen, vuonna 2018 kun istut monia kertoja arvostellun maailman parhaan ja luotettavimman suomalaisen taksin kyytiin, niin hinta ja kyyti ei ole enään ennalta määrätty.. Joudut neuvottelemaan hinnasta tai ennen tilaamista joudut vertaamaan hintoja lukuisien taksiketjuen kautta. Tämän voit jättää tekemättä, mutta silloin yleensä kuluttaja huomaa eron etenkin lompakon paksuudessa. Enimmäistaksa-asetus, eli se minkä joudut asiakkaana maksimissaan kilometrille maksamaan 1-2 hlö / 1,55 km tulee poistumaan ja olemaan kysymysmerkki. Jatkossa hinta tullaan esittämään tod.näk. taksin sivuikkunassa tai mm. mobiilisivulla. Tämä voi olla kaikkia maan ja taivaan välillä mm. 100 eur / 10 km. Mikäli et sovi hintaa, tämä esimerkkihinta ikkunassa voidaan veloittaa LAILLISESTI sinulta. Sovit ja vertaat hintoja; pääset halvemmalla kuin nykyään.

Toisekseen myöskään paikallistuntemus tai kielivaatimus ei ole tarpeen LVM:n mielestä. Enään ei siis riitä, että mennään siihen paikalliseen tai siihen hotelliin, vaan jatkossa vaaditaan tarkempi osoite, jonka taksi voi tarvittaessa syöttää digilisaatio-ajan naviin, joka ohjaa kuljettajan perille; yleensä kalliimmalla kuin aikaisemmin. Eipähän tarvitse kuunnella kuljettajan huonoja juttuja (sanomattakin selvää, että työntekijöiden etuja tullaan polkemaan sallitusti maanrakoon). Lupia kuljettajille ei siis enään vaadita.

Hiljaisina aikoina liikut taksilla halvalla. Tulet liikkumaan myös kiinteisiin kohtaisiin halvemmalla mikäli sinne on vain takseja menossa/tulossa mm rautatieasema tai etäämmällä oleva kohde. Kiire-, ruuhka- ja pakkoaikoina tulet maksamaan moninkertaisen hinnan taksikyydistä. Etenkin kun kyse on luotettavuudesta, laadusta, paikallistuntemuksesta tai turvallisuudesta.

Moni on kysynyt foorumeilla, twitterissä ja facebookissa; miksi taksi yrittää estää sääntelyn, jos hinta ja palkka tulee nousemaan? Vastaus tähän on yksinkertainen: Maine, ennakkoluulot ja vastuu. Haluatko ennemmin olla yksi maailman parhaista ja tienata vähemmän vai haluatko olla yksi maailman epäluotettavammista ja tienata enemmän? Vastaus kysymykseen on helppo ja selvä.

Nyt saat taksin 24/7 vuoden jokaisena päivänä kohtuulliseen ja turvalliseen hintaan. Näin ei tule olemaan enään jatkossa, vaan tulee aikoja jolloin takseja ei ole saatavillla ei-kiireen, vaan ajan perusteella. Takseja ei myöskään tule olemaan niin paljon, että voit sellaiseen (huolletta) kävellä yönpikkutunteina. Ei silloinkaan, vaikka sääntely avataan. Markkinatalous tulee sallimaan kaiken, ilman valtion väliin tuloa.

LVM:n ajama esitys tuli Ruotsissa voimaan 26 vuotta sitten. Tässä alempana hieman faktatietoa siitä mitä siitä käytänössä seurasi. Yksikään lähde ei ole tekaistu tai sitä ei ole haettu kiviä kääntämällä. Jokainen fakta tästä tekstistä on käytännössä eletty, se on jo saatu Ruotsissa asuvalta tai siellä useita vuosia asuneelta ihmiseltä. Lisäksi faktoja on verrattu riippumattomiin tutkimuslaitoksiin. Suomen taksiin luotti vuonna 2014 93 % kansalaisista (taloustutkimus). Kuinka vähän tämä tulee olemaan vuonna 2019? Tässä seuraavaa:

Kilpailu laskee hintoja? Parantaa palvelua ja luo innovaatioita?
Tässä esimerkkinä Ruotsi, jossa taksialan vapautus koitti 90-luvun alussa. Hinnat ovat nousseet taksialalla pääasiassa + 4 %, kun muut hinnat ovat nouseet vain 2 %. Erityisesti vapautus toi + 14 % pikanousun. Kertaakaan hinta ei ole laskenut alle sen mitä hintataso oli ennen vapautusta. Lisäksi alalla on täysi markkinatalouden sallima riistohinnoittelu mahdollisuus, jota on etenkin käytetty turistien ukottamiseen alk. 100 eurosta kasvaen aina + 1000 euroon.

Sopiikin kysyä: Miksi kilpailu ei laskenut hintoja, kun jotkut siihen niin vannovat ja takaavat? Palvelu parani? Innovaatiot?
Taksiala missä asiakas käyttää taksia pääasiassa pakosta, kiireessä tai vieraalla paikkakunnalla vapaa kilpailu ja hinnoittelu ei hyödytä kuluttajaa millään tavalla. Siitä hyötyy vain ja ainoastaan myyjä. Markkinatalous ei toimi taksialalla. Kuluttajan pitää osata kilpailuttaa tilaamansa auto. Joskus tulee rajatapauksia missä henkilön on pakko päästä A:sta B:hen. Hinta voi olla moninkertainen ja kuluttajalla on kaksi mahdollisuutta:

1. Maksaa maksu mukisematta.
2. Olla menemättä, josta voi seurata mahdollisesti isompikin menetys/ongelma.

Säännelty järjestelmä takaa sen, että asiakas saa aina luotettavan
kohtuuhintaisen taksin, eikä hän joudu maksamaan matkastaan riistohintoja.

Ruotsissa alv 6 %. Suomessa 10 %. Uberissa 0 %.
Suomessa on tällä hetkellä Pohjoismaiden halvin taksi! Suomen taksiyrittäjät maksavat vuodessa n. 100 milj. euroja alv:tä ja n. 300 milj. euroa muita veroja ja maksuja.

Lähde: http://www.scb.se/Statistik/AM/AM9903/_dokument/Taxinaringen-i-tiden.pdf

Luitko tänne asti? Tämä ei ole mikään sumutus, tämä ei ole mikään valhe. Tämä on täyttä totta mikä on muutamassa taksialalla, mitä sääntelyn vapautus tuo ja mitä maassa on jo käytännössä eletty.

Mikäli LVM ehdotus menee läpi ja kuljet taksilla maassa nimeltä Suomi? Tässä vinkkejä tulevaisuuteen:

- Muista kilpailuttaa tilaamasi taksi. Älä nouse kyytiin ennen sitä.
- Muista kysyä hinta ennen matkaa.
- Älä mene liian humalassa taksiin.
- Ei ole automaattista, että esim. käteis- tai korttimaksu käy.
- Useat kännykkäsovellukset ja kimppakyytimallit tulevat myös valtaamaan alaa, josta voit tarkistaa hinnan/kiinteän hinnan ennen makan alkua.
- Et sovi hintaa? Olet 100 % velvollinen lain mukaan maksamaan ilmoitetun hinnan mm. 10 - 2000 eur.
- Varaudu, että saatat tietää enemmän määränpäästä kuin kuljettaja.
- Kalusto huononee.
- Kuskien laatu huononee.
- Palvelun taso huononee.
- Harmaa talous lisääntyy (varaudu siis ettet saa kuittia).
- Turvallisuus huononee. (rikosrekisteri tarkistetaan poliisin toimesta vain 10 000 eur liikevaihtoon alapuolelta / vuosi asti).
- Kaikki muut toimet ovat taksiyrittäjän oman moraalin ja etiikan armoilla. Kuljettajilta ei vaadita lupia, osaamista, kielitaitoa, paikallistuntemusta, ym. tietoja.
- Markkinoille tulee myös kalliimpia luotettavia taksiyhtiöitä, jotka panostavat laatuun, turvallisuuteen ja asiakaspalveluun. Nämä tulevat olemaan monopoliasemassa.
ts. älä juo itseä liian humalaan, pidä järki päässä, älä kulje yksin ja tiedä mihin olet menossa.
Hyvää matkaa suomalaisessa taksissa 2018. Toivottavasti ei toteudu.
Levitä tietoa! tavat tulevat muuttumaan..
https://www.facebook.com/ipadtaksi/posts/1146984162028854
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

ruikonperä

Ainoastaan Suomessa voi olla niin valtansa sokaisemia idiootteja että kehtaavat väittää monopolin purun nostavan hintoja. Röyhkeydellä ei ole mitään rajaa koska siitä korkeintaan palkitaan.
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa