News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2016-04-15 Hallitus on avaamassa taksiliikenteen kilpailulle (Sipilän/Bernerin taksiuudistus)

Started by Alaric, 15.04.2016, 19:00:47

Previous topic - Next topic

Leso

Quote from: Marius on 18.04.2016, 02:18:11Miksei kuka tahansa voisi olla esim. veturinkuljettaja tai rekkakuski?

Miksei kuka tahansa voi olla poliisi?

RAVINTOLAPÄIVÄ!
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Vilunki

Ketjua luettuani joudun myöntämään, että ehkä kannatan itsekin lopulta nykyistä systeemiä.

Ehkä taksilupien vapauttaminen on vähän sellainen rajatapaus. Uskoisin, että täysikäiset täyspäiset asiakkaat osaisivat valita taksinsa vapailtakin markkinoilta ja uudet systeemit saattaisivat tuoda paljon hyvääkin, mutta esim. koulukyyteihin ei kyllä koskaan kaivata mitään uber-suharia.

Mutta esim. tavaraliikennelakia voisi mielestäni löystää, koska jonkinlainen tavaran kuljettaminen liittyy aika oleelliseti aika moneen työhön, joita sääntely sitten hankaloittaa. Lisäksi monissa lupa-asioissa ei mitenkään huomioida yritysten kokoa ja luvallisen toiminnan laajuutta. Tavaran kuljettaminen rahaa vastaan ilman liikennelupaa ei ole tällä hetkellä laillista, vaikka kuljetustoiminnan osuus koko palvelusta olisi vaikka vain 5%. Eli kyllä näistä sääntelyistä on aina haittaakin.

Marius

Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Kari Kinnunen

Vilu

Tavara liikenne on jo kokolailla vapaa.

Kabotaasi vapautetaan, eli ei tavaraliikenne enää ongelma ole.

Vilunki

Quote from: Kari Kinnunen on 18.04.2016, 02:29:46
Vilu

Tavara liikenne on jo kokolailla vapaa.

Kabotaasi vapautetaan, eli ei tavaraliikenne enää ongelma ole.

Virolaiset saa tulla hoitamaan kuljetukset, mutta minä kuskaan hiacellani jatkossakin vain omia tavaroitani.

nollatoleranssi

Sääntelyn purkamisesta tulee mieleen myös kauppojen aukiolojen vapauttaminen.

Suomessa tuo tarkoittaa sitä, että isoimmat kaupat saavat merkittävästi enemmän asiakkaita ja pienet kaupat kärsivät. Muutaman päivän lisätunnit hoidetaan samoilla henkilöstöillä (palkataan korkeintaan muutama kassahenkilö lisää), kun taas pienet kaupat ovat eläneet vapaapäivien myynnistä ja usein työllistävät vähintään n. 5 henkilöä + kuljetus yms. firmat.

Isojen kauppojen aukioloilla tuskin saavutettiin mitään muuta kuin ostoksien keskittyminen entisestään isoimpiin kauppaketjuihin. Pienet kaupat vähenevät ja vähentyvät, kun ei kannata pitää liikettä pystyssä. Ainoa valttikortti otettiin sekin pois.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/


Leso

Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Vilunki

Quote from: nollatoleranssi on 18.04.2016, 02:42:28
Sääntelyn purkamisesta tulee mieleen myös kauppojen aukiolojen vapauttaminen.

Suomessa tuo tarkoittaa sitä, että isoimmat kaupat saavat merkittävästi enemmän asiakkaita ja pienet kaupat kärsivät. Muutaman päivän lisätunnit hoidetaan samoilla henkilöstöillä (palkataan korkeintaan muutama kassahenkilö lisää), kun taas pienet kaupat ovat eläneet vapaapäivien myynnistä ja usein työllistävät vähintään n. 5 henkilöä + kuljetus yms. firmat.

Isojen kauppojen aukioloilla tuskin saavutettiin mitään muuta kuin ostoksien keskittyminen entisestään isoimpiin kauppaketjuihin. Pienet kaupat vähenevät ja vähentyvät, kun ei kannata pitää liikettä pystyssä. Ainoa valttikortti otettiin sekin pois.

Minusta kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen oli esimerkki ihan hyvästä sääntelyn purusta. Pikkukaupoissa käydään sen vuoksi, että se on todennäköisesti lähempänä ja ne juoksee 2 minutissa läpi, koska ei sitä aina viitsi lähteä Prismaan harhailemaan puoleksi tunniksi. Eli eiköhän ne vielä pärjää. Ja asiakkaat sen päättävät, mikä tulee pärjäämään, joten tietynlainen demokratia toteutuu siinäkin.

Vilunki

Se, mikä itseäni ärsyttää kaikissa lupa-asioissa eniten on se, että niistä on tehty täyttä rahastusta.

Olkoon esimerkkinä taas tavaraliikennelupa.

Miksi ei voi vain suoraan jollain kokeella todistaa, että osaa vaaditut asiat? Miksi on pakko istua 4 viikkoa kurssilla ja maksaa siitä se 2000€, ennen kuin sitä koetta saa edes yrittää suorittaa?

Hygieniapassissa on hyvä systeemi. Voit lukea omalla ajallasi sen minkä luet ja käyt vain tekemässä kokeen. Sillä selvä.

Leso

Quote from: Vilunki on 18.04.2016, 03:15:34[...] Hygieniapassissa on hyvä systeemi. Voit lukea omalla ajallasi sen minkä luet ja käyt vain tekemässä kokeen. Sillä selvä.

Js hygieniapassi on voimassa toistaiseksi.  ;)

Sä nyt et tietenkään nää tässä mitään...
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Marius

Miksi kaupat ovat auki maanantai aamupäivisin, vaikka niiden ei kannata?

Miksi kenenkään pitäisi saada Taksia maanantai aamuna?

Miksi terveyskeskusten pitäisi olla avoinna, jos ei ole asiakkaita?
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Leso

Siksi koska minä käyn silloin niissä, ettei tartte sietää rahvasta.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Marius

Miksi Taksi päivystäisi, vaikka ei ole asiakkaita?

Miksi lääkäri päivystäisi vaikka ei ole "asiakkaita" ?

Miksi joukkoliikenne ei kulje viikonloppuöisin, kun olisi asiakkaita?
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Kari Kinnunen

Quote from: Marius on 18.04.2016, 03:29:12
Miksi Taksi päivystäisi, vaikka ei ole asiakkaita?

Taksille ei yhteiskunta maksa palkkaa. Lääkärille maksaa.

l'uomo normale

Quote from: FadeAway on 17.04.2016, 19:57:51
Kreetalla oli takseilla käytössä rasistinen hinnoittelu. Oisko nyt ollut Hanian lentokenttä, jossa turisteilla minimikyydin hinta oli 20€, ihan sama minne meni. Jokaisella kuskilla sama tarina. Ei mittaria , vaan 20€:n seteli minimissään tai sit kävelet.
Samalla saarella kreikkalaisen kaverin puheilla saatiin alle 10€ aikamoinen sightseen-kierros.

Roomassa taksi lentokentältä 30 € minne tahansa vaikka ihan viereen. Käsittääkseni tarkoitettu suojaamaan turisteja kiskomiselta, Täysin vapaa alalle pääsy saattaisi tuoda tällaisia järjestelyitä Suomeenkin.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Kyklooppi

Yyber yhteiskunta on tosi vttumainen paikka, siis jos ei ole Mrs Berner jolla on rahaa paalattuna ties missä verosuojassa.

Ihmisjäte.

Rubiikinkuutio

Täysin vapaat markkinat taksitoiminnassa sisältävät monia ongelmia.

Uber sen sijaan toimii todella hyvin. Jos kuski palvelee yhtään huonosti, niin asiakaspalaute tappaa hänen bisneksensä. Monissa paikoissa missä tavallinen taksi on matujen tuhoamaa rappiota on Uber onnistunut tuottamaan palvelun joka toimii.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

multsi

just kun tossa taannoin olin tsekissä, niin kyllä se taksin käyttäminen oli vaan perseestä "vapaassa markkinataloudessa".

mittarilla ei suostunut ajamaan kuin aniharva ja hinnat olivat ihan mitä sattuivat. Härskein oli n.2km siirto Prahan keskustassa, josta kuski olisi halunnut 700 korunaa, eli noin 25€ mikä vastaa meikäläisten ostovoimalla ehkä lähemmäs viittäkymppiä. Kuulemma luotettava AAA-taksi teki ihan samaa.

jos ala vapautuu niin täälläkin mennään pitkälti "yksi mamu-yksi auto"-systeemiin, jolloin käteishinta neuvotellaan ikkunasta. Veronkierto lisääntyy takuulla.

Rubiikinkuutio

Quote from: multsi on 18.04.2016, 08:41:07
just kun tossa taannoin olin tsekissä, niin kyllä se taksin käyttäminen oli vaan perseestä "vapaassa markkinataloudessa".

Uber kyyti Prahan lentokentältä keskustaan noin 350 korunaa. Toimii. Jos jollain kuskilla ei toimi, niin eipä aja Uberiä pitkään.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

orientexpressen

Quote from: Alabama on 18.04.2016, 04:22:09
Lisää vitutusta, miksi muuten Hämeenlinnan asemalta lopetetaan lipunmyynti, nopeat junat ovat jo kauan pyyhkineet ohi pysähtymättä. Ratkaisuhan on tietysti, että yhtiöitetään VR ja myydään ulkomaille koko paska. Hulluus lisääntyy, perustelematon hulluus.

VR muuten on yhtiöitetty jo vuonna 1995.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Alaric

Pari uutista noista Bernerin esittämistä uudistuksista. Nyt sitten kommenttia kaivattaisiin Soinilta, kun oli kuitenkin aiemmin niin kriittinen asian suhteen.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/385289-ministeri-vapauttaa-taksit-helpotus-uberille

QuoteMinisteri vapauttaa taksit - helpotus Uberille

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) esittää taksiliikenteen sääntelyn uudistamista.

Taksiliikenne tulee jatkossakin edellyttämään taksiliikennelupaa, ministeri esittää.

Jatkossa lupa myönnetään kuitenkin yritykselle, kun se on tähän asti ollut kuljettaja- ja autokohtainen.


Uudistus avaisi tietä muun muassa kiistellylle Uber-palvelulle, jonka kuljettajat pääsisivät nykyistä helpommin alan työhön.

Samaan aikaan Bernerin mukaan kehitetään taksikuljettajan vaatimuksia.

- Oltava ajo-oikeus. Ei saa olla syyllistynyt rikoksiin, esimerkiksi liikennerikoksiin tai lapsiin kohdistuneeseen rikokseen. Lisäksi kuljettajan pitää myös pystyä turvaamaan kuljettajan turvallisuuden riittävällä tasolla, Berner luetteli tiedotustilaisuudessa maanantaina.

http://yle.fi/uutiset/ministeri_berner_taksiliikenne_edellyttaa_lupaa_myos_tulevaisuudessa/8818777?origin=rss

QuoteMinisteri Berner: "Taksiliikenne edellyttää lupaa myös tulevaisuudessa"

Tulevaisuudessa taksilupaa myönnettäisiin yritykselle, kun se ennen oli autokohtainen. Tulevaisuudessa luvan myöntäisi Trafin.

Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) esittää taksiluvan määräkiintiöistä luopumista. Takseilla ei myöskään olisi asemapaikkavelvoitetta.

– Taksin voisi saada lennosta, kuten monessa maassa on mahdollista, Berner sanoi tiedotustilaisuudessa maanantaina.

Tulevaisuudessa taksit saisivat nykyistä enemmän määritellä itse hintansa. Trafille annetaan mahdollisuus puuttua sääntelyllä hintaan, jos on tarpeen.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoi maanantaina liikennesektorin uudistuksista tiedotustilaisuudessa.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Raksa_Mies

Quote from: Alabama on 18.04.2016, 04:22:09
Hah, utopia: avaan personal compuutterini tai älyttömän älypuhelimeni. Menen taxi-sivustolle ja valitsen sieltä rasti ruutuun menetelmällä soipivanhintaisen kuljetuksen, auton ja kuljettajan tiettyyn aikaan tiettyyn paikkaan viemään tiettyyn paikkaan. Jos ei ilmesty, saan korvauksen. Tämän härdellin valvomiseen valtio perustaa taxiministeriön ja n. 1000 maisteria valvomaan 24/7. Lisää vitutusta, miksi muuten Hämeenlinnan asemalta lopetetaan lipunmyynti, nopeat junat ovat jo kauan pyyhkineet ohi pysähtymättä. Ratkaisuhan on tietysti, että yhtiöitetään VR ja myydään ulkomaille koko paska. Hulluus lisääntyy, perustelematon hulluus.

VR on yhtiöitetty ties milloin.

siviilitarkkailija

Juha Sipilän hallitukselta ei puutu rohkeutta mutta asioiden ymmärryskykyä näyttää aika vahvasti puuttuvan. Näin äärioikeistolaisena on toki pakko kannattaa taksilupajärjestelmän uudistusta melkein mihin suuntaan hyvänsä. Mutta mutta...

Minä vain kysyn että miten liikenneministeri Bernerin esittelemä taksikuljettajan tai yleensä liikenneammattia harjoittavan ihmisen tai tässä työssä toimivan työntekijän taustoista voidaan taata yhtään mitään. Ja vielä vähemmän kun hallitus on itse ajamassa työnäytepalvelu-ohjelmaa jossa kuka tahansa voi tulla mihin tahansa työpaikkaan tekemään mitä tahansa työtä työnäytepalveluna.

Minä vain ihmettelen millä logiikalla liikenneministeri kuvittelee voivansa taata näiden kahden hallituksen tavoitteen saavutettuaan että esimerkiksi taksinkuljettaja toimiva henkilö ei ole esimerkiksi seksuaalirikollinen. Etenkin kun taksilupa ei enää olisi henkilö- vaan yrityskohtainen!

Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Laskentanuiva

Timppa on plokissaan ilmoittanut, että taksilupia ei päästetä viidakkoon ja liikennekaari ei etene hallituksessa.

Miksiköhän Berner sitten toi tämän paketin ulos koska varmasti hallituksessa näistä asioista väännetään.

Nyt otetaan ilmeisesti irtiottoja?

Tuosta yhtiöittämisestä vähän off topiccina: Vuodesta 1991-1993 alkaen, paljonko kansallisomaisuutta on myyty ja missä rahat? koska valtio ja kunnat ovat velkaisempia kuin koskaan ennen.
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Lumiukko Jeti

Taksit on Suomessa pääosin aivan erinomaisia. Vertailupintaa löytyy melkein jokaisen EU-maan taksipalveluita käyttäneenä. Tuolla muutoksella takseista luodaan muslimimaahanmuuttajien halpatyöreserviä hyödyntävä ja paskaa laatua tuottava taksijärjestelmä. Sellainen löytyy esimerkiksi länsinaapurista. Jotain taksisysteemille kuitenkin pitää tehdä koska hinta on Suomessa liian korkea. Kai se sitten on niin että kuskien laatua pitää huonontaa jotta hintaa saadaan alas.

IS:n otsikot kyllä huutaa että PS/Soini ei suostu muutokseen ja hanke kaatuu.
"Suomi tarvitsee sekä jatkuvaa työperusteista maahanmuuttoa että vapaan liikkuvuuden tuomaa moninaisuutta. "
- Vihreiden tavoiteohjelma 2014-2019

Tabula Rasa

Lisäksi kuljettajan pitää myös pystyä turvaamaan kuljettajan turvallisuuden riittävällä tasolla, Berner luetteli tiedotustilaisuudessa maanantaina.

Eli kuljettajat ovat ainoa ryhmä joilla ei ole vain oikeus vaan myös velvollisuus vastata omasta turvallisuudestaan? Mitkä varusteet näille kuljettajille myönnetään lain puitteissa joilla he pystyvät hoitamaan tämän turvallisuusvelvoitteen?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Alaric

Soini kommentoi jälleen. Asia ei kuulemma etene Bernerin esityksen mukaisesti.

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/soini-taksien-vapauttaminen-ei-etene/

QuoteSoini: Taksien vapauttaminen ei etene

Taksien vapauttaminen ei etene liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) ehdotuksen mukaisesti, sanoo ulkoministeri Timo Soini (ps.). Soini kommentoi asiaa STT:lle avustajansa välityksellä.

Soinin mukaan Bernerin esitys ei edusta hallituksen kantaa. Berner sanoi tänään tiedotustilaisuudessa, että taksiliikennettä ei ole tarkoitus vapauttaa kokonaan. Taksiluvista ei luovuta kokonaan, vaan niistä tehdään yrityskohtaisia. Tällä hetkellä luvat ovat kuljettajakohtaisia.

Esitysluonnoksen mukaan taksien määrän säännöstelystä luovuttaisiin. Takseilla ei myöskään vastedes olisi asemapaikkavelvoitteita.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

ArtturiE

Quote from: Raksa_Mies on 18.04.2016, 13:44:42
Quote from: Alabama on 18.04.2016, 04:22:09
Hah, utopia: avaan personal compuutterini tai älyttömän älypuhelimeni. Menen taxi-sivustolle ja valitsen sieltä rasti ruutuun menetelmällä soipivanhintaisen kuljetuksen, auton ja kuljettajan tiettyyn aikaan tiettyyn paikkaan viemään tiettyyn paikkaan. Jos ei ilmesty, saan korvauksen. Tämän härdellin valvomiseen valtio perustaa taxiministeriön ja n. 1000 maisteria valvomaan 24/7. Lisää vitutusta, miksi muuten Hämeenlinnan asemalta lopetetaan lipunmyynti, nopeat junat ovat jo kauan pyyhkineet ohi pysähtymättä. Ratkaisuhan on tietysti, että yhtiöitetään VR ja myydään ulkomaille koko paska. Hulluus lisääntyy, perustelematon hulluus.

VR on yhtiöitetty ties milloin.

Ei VR:stä ole enää jäljellä mitään myytävää.  Kaikki oheistoiminnot on ulkoistettu ja itse liikenneoperaattorina toimiminen on kohta ainoa toimiala VR:llä.  Yt:tä yt:n perään. Veeär.

Toimitusjohtajan palkka sentään on hyvällä tasolla.
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"


Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

Kni

Syntyy epäilys hallituksen toimintakyvystä:
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.