News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2016-03-18 Länsiväylä: "Usean vaimon elättäminen Suomessa on kallista"

Started by Toni R Jyväskylästä, 20.03.2016, 13:02:41

Previous topic - Next topic

foobar

Quote from: Randy on 20.03.2016, 14:43:27
Tästä tuli vähän mieleen tapaus, kun kaverin naapuriin muutti manneja vvo:n taloon ja kerran hississä avautuivat kaverille, että kuulemma vuokraa ollaan nostamassa taas. Kaveri ei oikein osaanut todeta muuta, kuin niin varmaan joo. Ehkä mannet kuitenkin ajattelivat asiaa veronmaksajien kannalta ja siksi esittivät huolensa vuokran korotuksista?

Viime kesänä pysähdyin itiksen prismaan ostoksille ja koska ympäristö poikkesi kovin paljon kaupasta, jossa normalisti käyn, niin katselin jonottaessa kassalle hetken sitä meininkiä. Taisi jokaisessa jonossa olla somaliakkoja valtavine ostoksineen ja ihan mielenkiinnosta vakoilin paljonko saman jonon somalin safkat oikein maksoivat, kun niitä pari kärryllistä kuitenkin siinä oli. Loppusumma oli vähän yli 250 euroa ja ostokset olivat pääosin ruokaa ja vaippoja. Pitäähän somalinkin tietenkin syödä ja Suomessa on toki ruoka kallista, mutta sitten, kun melkein tilauksesta sattui meidän välissä oleva mummeli maksamaan kolikoillaan jotkut kympin einespaskat, joista osa oli varustettu niillä vielä niillä punaisilla -30%-tarroilla, niin jotenkin sitä vaan nousi suorastaan vitutus pintaan.

Sosialistit ja vihreät laskevat, että ehkäpä somaleista tulee olemaan hyötyä vallankumouksessa, tai ainakin äänten saamisessa niitä kirjaimellisesti ostaessa. Sillä ei ole mitään väliä, vaikka jokainen ääni maksaisi luokkaa sata tuhatta euroa. Se ei ole sosialistien taskusta otettua. Mummolta voi hyvin ottaa, koska sehän on voinut vaikka äänestää joskus ja vieläpä nytkin väärin. Sillä ei ole mitään väliä että on todennäköisesti rehellisesti elättänyt itsensä koko elämänsä. Kunnon sosialistille sellainen on lähinnä syntiä.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Blanc73

Quotemies tulee maksamaan ja manailee, että useamman vaimon elättäminen on täällä Suomessa kallista, Jontte hymähtää.
Suomalainen veronmaksaja kiittää ja kuittaa. Onpa mukavaa painaa taas tänään duunia, kun tietää minkälaisten parasiittien elättämiseen osa verorahoista menee  :facepalm:
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

ISO

Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Gunnar Hymén

Suomessa saa olla yksi vaimo, mihis se "maassa maan tavalla" -meemi unohtu?  :facepalm:
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Kallan

Kallistahan usean 'vaimon' elättäminen tässä maassa kieltämättä kyllä on.... meille suomalaisille.

Onko tää sitä kuuluisaa vihapuhetta kun alkaa suututtamaan oikeasti tämän apartheidin kehittyminen päivä päivältä yhä pahemmaksi?

Source

Eiköhän kohta joku aja moniavioisuutta ihan Suomen lakiin ja todennäköisesti ajajat ovat juuri niitä, joiden mielestä tasa-arvoinen avioliittolaki ei ollut mikään slippery slope moniavioisuuteen. Argumentteina tulee olemaan kaikki samat argumentit kuin tasa-arvoiseen avioliittolakiinkin.
"Nämä ihmiset, turvapaikanhakijat vain pömpsähtivät taivaasta."

Alapo

Jonttelta jos ostaa safkansa, niin yksin eläminenkin on kallista.

Outo olio

Yle Helsinki teki myös jutun kauppiaasta. On kuulemma oppinut tinkimään. :D

QuoteHelsinki 28.3.2016 klo 11:02
Kyläkauppiaan bisnes piristyi vastaanottokeskuksia kiertävässä basaaribussissa – video

Rahma Ali Idiris, Ali Julil Abd Aljabbar ja Samira Said sanovat, että kauppa-autossa on hyvät tuotteet ja hinnat ovat kohdallaan. [He] ovat iloisia siitä, että kauppa-auto tulee vastaanottokeskukseen, koska lähimmälle kaupalle on matkaa seitsemän kilometriä.

Kirkkonummelainen kyläkauppias Johan Holmström suhtautui aluksi ennakkoluuloisesti vastaanottokeskuksiin, mutta tutustuttuaan turvapaikanhakijoihin mies joutui tarkistamaan asenteitaan. Hiljaisen kyläkaupan myynti lähti nousuun, kun kauppias ryhtyi kiertämään kauppa-autollaan vastaanottokeskuksia.

Kun tummat miehet ja huivipäiset naiset parveilevat ahtaassa kauppa-autossa, tunnelma on kuin basaarissa. Hyllyillä on arabiankielisillä etiketeillä varustettuja pakkauksia, jotka sisältävät auringonkukansiemeniä, linssejä, riisiä, naan-leipää, taatelisiirappia, halal-lihaa ja falafel-pyöryköitä.

Kauppias Johan Holmström yrittää saada selville, haluaako käsillään elehtivä mies kaakao- vai maitojauhetta. Asiakkaat puhuvat muutaman sanan suomea, mutta vaihtavat välillä kielen arabiaan tai englantiin.

Holmström ei luovuta vaan selvittää kaikkien tarpeet. Kun hinta on tingitty molempia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun, siirrytään kassalle, jonne rahat kilahtavat.


Tässä vaiheessa asiakas saa vielä tilaisuuden oppia suomea, kun Holmström huutaa perään: "Tervetuloa taas ensi viikolla!"

Tähän jokainen turvapaikanhakija osaa vastata: "Kiitos!"

Näin kirkkonummelainen kyläkauppias Johan Holmström tekee bisnestä kauppa-autossaan Aavarannan vastaanottokeskuksen pihassa. Vielä viime syksynä miehellä ei ollut aavistustakaan siitä, että hänestä kehkeytyy arabialaisen basaarikauppiaan kaltainen myyntitykki.

Turvapaikanhakijat pelottivat asukkaita

Kun parisataa turvapaikanhakijaa saapui Kirkkonummen maalaisidylliin viime syksynä, rauhallisessa pikkukunnassa kuohui. Asukkaat ilmaisivat huolensa vastaanottokeskuksen perustamisesta kuulemistilaisuudessa, ja kriittisten äänten joukossa oli myös kyläkauppias Holmström.

– En vastustanut turvapaikanhakijoita ihmisinä, mutta minua suututti se, että viranomaiset eivät suhtautuneet asukkaiden huoliin vakavasti, eikä heitä kuunneltu.

Turvapaikanhakijoita oli liikkunut ihmisten pihoilla, ja jotkut pelkäsivät tyttäriensä turvallisuuden puolesta. Kauppiaana Holmström joutui miettimään, miten hän suhtautuisi turvapaikanhakijoihin asiakkaina.

– Se oli ensimmäinen kerta minun elämässäni, kun en oikein tiennyt, mitä mieltä pitäisi olla. Pisti koville se oma tyyli ja linja, mutta kyllä se sitten siitä asettui. Me otimme nämä ihmiset samalla lailla kuin kaikki muutkin asiakkaat. Että sen mukaan miten itse käyttäytyy, niin sen mukaan palvellaan. Sillä tavalla löysin oikean asenteen.

Hinnasta voidaan tinkiä, mutta velka maksetaan aina

Holmström painottaa, että hänellä ei ole ruusuista kuvaa turvapaikanhakijoista, kuten ei muistakaan ihmisistä. Asiakkaita mahtuu moneen junaan. Yli kolmekymmentä vuotta kaupassa työskennellyt konkari tunnistaa varkaiden taktiikat, olivatpa nämä mistä kulttuurista hyvänsä.

Turvapaikanhakijoiden kohdalla Holmström on kuitenkin saanut kokea myös sellaisia hyviä hetkiä, joita hänelle ei ole aiemmin urallaan tullut vastaan. Kun kauppias on purkanut painavaa kalalastia, turvapaikanhakijat ovat pyytämättä tulleet kantamaan laatikoita hänen kanssaan.

Nämä myös maksavat aina velkansa. Jos loppusummasta puuttuu edes parikymmentä senttiä, se tullaan maksamaan pitkänkin matkan päästä.

– Hinnasta voidaan tinkiä, mutta kun se on sovittu, niin siitä pidetään kiinni. Arabimaissa tinkimisen taito on kauppiaan kyvykkyyden mitta, Holmström sanoo.


Uusi asiakaskunta pelasti kyläkaupan toiminnan

Monien syrjäisten ja pienten kauppojen tapaan Kyläkauppa Jonttella on hyvin hiljaista talvisin. Turvapaikanhakijat toivat kyläkaupan bisnekseen kaivatun lisän, jonka avulla kauppias pärjää talven yli, kunnes kesäsesonki käynnistyy.

– Voi sanoa, että turvapaikanhakijat ovat pelastaneet kaupan. He tekevät pieniä ostoksia, mutta nekin ovat meille tärkeitä. Varasto kiertää nopeammin, ja sillä on iso taloudellinen vaikutus.

Turvapaikanhakijoiden tulo on tuonut Holmströmin kaupankäyntiin aivan uusia tuulia. Tuotevalikoima on laajentunut tyypillisestä suomalaisesta eksoottisiin Lähi-idän ruokiin, mutta toisaalta turvapaikanhakijat ostavat paljon myös suomalaista perunaa.

Kauppa-auton Holmström hankki nimenomaan vastaanottokeskuksia varten, sillä monet niistä sijaitsevat syrjäisillä seuduilla, joista on pitkä matka kaupoille. Kirkkonummen lisäksi kauppias kiertää Espoon, Vihdin, Raaseporin, Siuntion ja Hangon vastaanottokeskuksissa. Keskuksissa on kaikkiaan parituhatta asukasta.
Kauppias on kuuntelija

Aavarannassa Holmströmin ja asiakkaiden välille on kehittynyt lämmin suhde. Kuulumiset vaihdetaan, vaikka yhteinen kieli puuttuisi.

– Eräs surullisen näköinen mies istui autossa viereeni. Elekielellä mies sai selitettyä, että hänen poikansa vaimo on ammuttu Bagdadissa. Se saa omat murheet tuntumaan todella pieniltä, kun tapaa näitä ihmisiä, jotka ovat tehneet pitkän ja vaarallisen matkan tänne hyvinkin vaikeista olosuhteista.

Holmströmin arjesta on tullut aiempaa rikkaampaa, kun hän on tutustunut vieraiden maiden ihmisiin. Uudet asiakkaat tuovat kaukaisten maiden kulttuurin suoraan hänen pieneen bussiinsa.

– Toinen mies tuli kauppa-autoon kahden naisen kanssa. Kun nämä laittoivat ruokakorinsa kassalle, mies kaivoi rahat taskustaan ja totesi, että on kallista, kun on kaksi vaimoa.

Holmström sanoo huomanneensa, että naiset päättävät usein, mitä kaupasta ostetaan.

– Joskus mies on käyttänyt rahat tupakkaan ja karkkiin, mutta vaimo on lähettänyt tämän takaisin vaihtamaan ostokset broileriin.


Päivä täynnä yllätyksiä

Kun kauppa-auto on ollut Aavarannan vastaanottokeskuksen pihassa pari tuntia, asiakkaiden virta alkaa vähitellen laantua. Kauppias käynnistää jo bussin, mutta avaa taas ovet, kun joku haluaa tulla sisään.

Yrittäjällä ei ole työaikoja vaan kauppaa tehdään silloin, kun se käy.

– Tänään oli aika normaali päivä eli asiat menivät eri tavalla kuin odotin. Kun luulet, että kaupankäynti loppuu, niin se jatkuukin. Kun luulet, että tänään menee paljon leipää, niin ihmiset haluavatkin jotain muuta. Kun luulet, että asiakkaita ei tule hirveästi, niin heitä tuleekin paljon, Holmström summaa.

Viimeinen asiakas on vanha harmaantunut herra. Ostokset maksettuaan hän ojentaa yllättäen tipusuklaapatukan toimittajalle ja salmiakkiauton videokuvaajalle. Mies ei sano mitään, mutta hän hymyilee ystävällisesti. Sanoja ei välttämättä tarvita, jos ihmiset haluavat kohdata.

Ulla Malminen
Yle

QuoteMistä on kyse?

Kirkkonummelainen kyläkauppias ryhtyi kiertämään vastaanottokeskuksia kauppa-autolla

Turvapaikanhakijat toivat kaivatun lisän Kyläkauppa Jontten myyntiin

Eksoottisten tuotteiden lisäksi turvapaikanhakijat ostavat paljon suomalaista perunaa

Kauppias on oppinut tinkimisen taidon, ja turvapaikanhakijat harjoittelevat hänen kanssaan suomen kieltä
http://yle.fi/uutiset/kylakauppiaan_bisnes_piristyi_vastaanottokeskuksia_kiertavassa_basaaribussissa__video/8764113
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

rölli2


Vaniljaihminen

No niin, Jani Toivola ja Jaana Pelkonen. Tässä olisi taas jotain ihanaa ajettavaa, tällä kertaa polyamorian muodossa. Tulee teillekin taas jotain tekemistä.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

Source

Täytyy siis ens kerralla kokeilla tinkimistä Jonttella. Jää rahaa muuhunkin  :roll:
"Nämä ihmiset, turvapaikanhakijat vain pömpsähtivät taivaasta."

Lahti-Saloranta

Quote from: Kallan on 21.03.2016, 11:35:44
Kallistahan usean 'vaimon' elättäminen tässä maassa kieltämättä kyllä on.... meille suomalaisille.

Onko tää sitä kuuluisaa vihapuhetta kun alkaa suututtamaan oikeasti tämän apartheidin kehittyminen päivä päivältä yhä pahemmaksi?
Sotalapsien elättäminen se vasta kallista onkin, miljadriluokkaa joka vuosi.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Nuivatar

Fakta: Koraani ei käske ottamaan useampaa vaimoa.
Fakta: Jos useampi vaimo kuitenkin otetaan, jokaisella tulee olla sama elintaso.

..ja sekin on kieltämättä fakta, että touhu on Suomessa kiellettyä, mutta mitäs pienistä. :facepalm:

Alapo

Quote from: Source on 28.03.2016, 20:43:14
Täytyy siis ens kerralla kokeilla tinkimistä Jonttella. Jää rahaa muuhunkin  :roll:

Kerro sit kuinka kävi, voidaan muutkin harvoin siellä asioivat kokeilla  ;D

Oho

Quote from: Nuivatar on 31.03.2016, 09:22:53
..ja sekin on kieltämättä fakta, että touhu on Suomessa kiellettyä, mutta mitäs pienistä. :facepalm:

On ja ei. Elämäntapana moniavioisuus ei todellakaan ole kielletty ja miten oikeastaan voisikaan olla ilman syrjähyppyjen kirjaamista rikoslakiin, mutta juridisesti toki, avioliittossa voi olla vain yhden kanssa kerrallaan. Ei siinä mitään, jos ja kun kerran tulonsiirtojen varaan rakennettu hyvinvointiyhteiskunta on tulossa tiensä päähän, muuttuu asia pitkälti yhdentekeväksi. Jos jollain riittää paalua ja halua elättää useampi perhe niin siitä vaan, kunhan tekee sen pääosin omilla rahoillaan. Kalleudesta puhuminen nykyisellaan on tietysti huono vitsi, kun lasku käenpojista lankeaa miltei yksinomaan kolmansien tahojen maksettavaksi.


P

Quote from: Jaska Pankkaaja on 20.03.2016, 16:12:53
Absurdistan on todellakin täällä: vapaassa pudouksessa oleva Suomi ottaa lainaa jotta voimme tuoda tänne uskonnollisia fanaatikkoja elämään aineellisesti keskiluokkaista elämää ilman mitään velvoitetta. Asiaa ajavat erityisen suurella intensiteetillä erilaiset naisjärjestöt ja äärivasemmisto jonka kannattajat ovat suuressa määrin juuri niitä suurimpia häviäjiä kun valtio romahtaa tai jo silloin kun joku "troikka" alkaa tehdä budjetteja. Köyhältä häviää tulonsiirrot tai työpaikka, oma alue kouluineen muuttuu persläveksi.. Koko hommasta hyötyy hyvin hyvin harvat eikä loppupeleissä voittajia ole edes ne säkit ja hassupipot.

Tässä on tuhon ja kaaoksen resepti. Nykyisin ihmiset ja ennen kaikkea valtaa käsiinsä saaneet ovat sekaisin. Rahaa ja maalista mammonaa saa kasattua, mutta ei sillä hirveästi onnea rakenna, kun eurooppalaiset yhteiskunnat ajetaan sekasortoon.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991