News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa

Started by P, 16.03.2016, 13:35:20

Previous topic - Next topic

P

Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Titus


Kyllä kyllä, eli kieli jota opettajat ja oppilaat eivät osaa, mutta pitää kuitenkin opettaa...

1-8 vuoden opiskelun jälkeen:
"Kirjoitustehtävässä oppilaat osasivat vain pari sanaa, joten tämä osa-alue jätettiin pois kokeen tarkastelusta."

:roll:
that's a bingo!

Siili


ämpee

Entäs romanien oppimistulokset noin ylipäätään ?
Saattaa olla ettei tuon kielen oppimistuloksissa ole mitään poikkeavaa.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

ISO

Quote from: P on 16.03.2016, 13:35:20
"Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa"

Odotellaan rauhassa, toiset viisisataa vuotta vielä, kyllä ne siitä kotoutuu.

Kun vaan jaksetaan ymmärtää ja halia tarpeeksi.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Tabula Rasa

Njooh. Romanikielestä on yhtä paljon hyötyä maailmalla kuin pakkoruotsista. Eli ei yhtään. Motivaatiota on siis saman verran.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Linkster

Täysin linjassa tuon turhakesakin piirissä. Originaali Suomen rosvolössi, josta en tunne kuin (todeksi osoittautuneita) vitsejä.
Mitä ihmeen hyötyä tai ideaa on tuollaiseen ainekseen upottaa latiakaan, takaisinmaksua ei tule ikinä.

Uuno Nuivanen

Quote from: Linkster on 16.03.2016, 14:09:17
Originaali Suomen rosvolössi, josta en tunne kuin (todeksi osoittautuneita) vitsejä.

Eikö se ollut jo silloin Ruotsi, kun tyhjensi laskiämpärinsä itään n. v. 1500 jotain?

Tapza

Miten yläasteella äidinkielenään jotain kieltä opiskelevät eivät pärjää edes kyseisen kielen puhetehtävissä?

Olen ymmärtänyt että äidinkieli on se mikä on lapsena ensimmäisenä opittu eikä sitä nyt hevillä unohda, eikä äidinkieltä voi oikeastaan enää myöhemmin vaihtaa alkamalla opiskella jotain muuta äidinkielekseen. Vai voiko? Päätän että äidinkielini onkin urdu. Vaadin opetusta!
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

RP

QuoteArviointiin osallistui 12 oppilasta seitsemästä koulusta eli kaikki 7.–9. vuosiluokan oppilaat, jotka opiskelevat romanikieltä äidinkielenään.

= Romanien itsensäkin mielestä tämä on marginaalista ajanvietettä. (Jos romaneja on  ~10 000, niin yhden vuosiluokan koon pitäisi olla noin 100, kolmen luokan noin 300.)

QuoteOma kieli on tärkeä kulttuurillisen identiteetin säilymiselle.
Oliko myös joku syy, miksi kielen osaaminen olisi eduksi (romanille itselleen tai valtaväestölle)?


QuotePositiivisena seikkana arvioinnissa tuli ilmi, että kaikki oppilaat pitivät romanikielen opiskelusta ja olivat sitä mieltä, että romanikielen osaaminen on tärkeää, projektipäällikkö Mari Huhtanen kertoo.

"kaikki" =  se pari prosenttia romani-ikäluokasta, joka on noilla tunneilla.

QuotePuhumisen tehtävät suoritti alle puolet oppilaista. Arvioinnista kävi ilmi, että romanikielen oppitunneilla parikeskusteluja käytiin vain harvoin tai ei koskaan ja suullisia esityksiä pidettiin harvoin.

Kirjoitustehtävässä oppilaat osasivat vain pari sanaa, joten tämä osa-alue jätettiin pois kokeen tarkastelusta. Myös opettajat arvioivat kirjoittamisen oppilaiden heikoimmaksi osa-alueeksi.

Ei osata puhua, eikä kirjoittaa. Totta, tuota voi kutsua "heikoksi" tulokseksi.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Tabula Rasa

Quote from: Uuno Nuivanen on 16.03.2016, 14:12:34
Quote from: Linkster on 16.03.2016, 14:09:17
Originaali Suomen rosvolössi, josta en tunne kuin (todeksi osoittautuneita) vitsejä.

Eikö se ollut jo silloin Ruotsi, kun tyhjensi laskiämpärinsä itään n. v. 1500 jotain?

Muistui karpot mieleen kun ruotsin romaneista puhe.

https://www.youtube.com/watch?v=K_s4g_zeoVs
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Skeptikko

Quote from: P on 16.03.2016, 13:35:20
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/854377/Romanikielen+oppimistulokset+heikkoja+Suomessa

"Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa"

Miksi tätä edes pitäisi opettaa? Onko näytetty jossain, että tällaisen opettamisesta seuraisi hyötyjä, eikä haittoja, kuten menetetty aika jonka olisi voinut käyttää hyödyllisempien asioiden opettamiseen?
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Pöllämystynyt

Quote from: RP on 16.03.2016, 14:13:50
QuoteOma kieli on tärkeä kulttuurillisen identiteetin säilymiselle.
Oliko myös joku syy, miksi kielen osaaminen olisi eduksi (romanille itselleen tai valtaväestölle)?

Tästä tapauksesta en osaa sanoa, mutta yleisesti ottaen etnisen identiteetin vahvistaminen on etu itsessään.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

Tapza

Quote from: Pöllämystynyt on 16.03.2016, 14:18:05
yleisesti ottaen etnisen identiteetin vahvistaminen on etu itsessään.

Perustele.
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

Skeptikko

Quote from: Titus on 16.03.2016, 13:50:49
1-8 vuoden opiskelun jälkeen:
"Kirjoitustehtävässä oppilaat osasivat vain pari sanaa, joten tämä osa-alue jätettiin pois kokeen tarkastelusta."

Ja kyseessä oli kaiken lisäksi oppilaat, jotka opiskelivat kieltä äidinkielenään.

En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Spesialisti

Romanikielen sanasto on varmaan samalla alkeellisella tasolla mitä suomen kieli oli Agricolan aikaan. Kaikki moderni ja tekninen lainasanasto puuttuu.  Käsi, veitsi, hevonen, hame, koukku, yms. löytyy työkalutermistöstä. 

RP

Quote from: Pöllämystynyt on 16.03.2016, 14:18:05
Tästä tapauksesta en osaa sanoa, mutta yleisesti ottaen etnisen identiteetin vahvistaminen on etu itsessään.

Valtion kansalaisilla olisi hyvä olla jonkinlainen yhteinen identieetti. Romani-identiteetti Suomessa ei tunnu erityisemmin hyödylliseltä. Tataari/suomentataari-identiteetti ei tunnu pahemmin haittaneen muita tämän maan jakavia, joten pitäköön sen minun puolestani (sen erityinen ylläpitö ei nähdäkseni kuulu valtion ydintehtäviin). Dwight Eisenhowerille ja USA:lle ei ilmeisesti ollut haittaa siitä, että saksalainen (tai amerikansaksalainen) identiteetti oli päässyt suvussa rapistumaan.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

pulikka

QuoteOma kieli on tärkeä kulttuurillisen identiteetin säilymiselle.

Myös oman kielen osaamattomuus on tärkeää, jottei kulttuurinen identiteetti mene rikki. Ei osaa, ei jaksa, ei halua, ei viitti. Siinähän se kulttuurinen identiteetti tiivistettynä.

Eisernes Kreuz

Eihän tuota väestöryhmää olekaan vasta kotoutettu kuin noin 500 vuotta.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

internetsi

QuoteKansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) arvioi perusopetuksen romanikielen oppimistuloksia keväällä 2015. Arviointiin osallistui 12 oppilasta seitsemästä koulusta eli kaikki 7.–9. vuosiluokan oppilaat, jotka opiskelevat romanikieltä äidinkielenään.

Suomen romanikieli on uhanalaisessa asemassa, ja kouluopetuksella on keskeinen asema romanikielen elvyttämisessä. Oma kieli on tärkeä kulttuurillisen identiteetin säilymiselle.
Mitenkäs se erään mepin sitaatti meni? Jos kulttuuri ei sitä kestä niin sitten ei kestä?

Täyttä pahkasikaa. Romanikulttuurille on muka tärkeää, jos tusinan verran opiskelee sitä äidinkielenään ja sekin opiskelu menee päin persettä. Kulmahousu ja hehtaarihamekulttuuri elää ja voi hyvin (valitettavasti) ihan ilman kieltäkin. Eihän heitä sitäpaitsi ymmärtäisi kukaan Kelassa eikä raviradalla, jos puhuisivat romanikieltä. Joten taputapu vaan, kanttilahkeet voittavat integroitumisessa somalit, joten ehkä vuonna 2490 somalitkin puhuu jo hyvin suomea.

Jutun opetusmenetelmien kohdalla sai nauraa, kun omalla äidinkielellään ei tunneilla käydä kuulemma parikeskusteluita. Varsinainen kliimaksi oli tämä:
QuoteParhaita tuloksia saivat ne oppilaat, joilla oli käytössään oma romanikielen oppikirja.
Lohjan persut

Fincum

Kuuntelin radiosta Kultakuume-lähetyksen, joka käsitteli asiaa.
Isovanhemat vielä puhuvat, vanhemmat ei enää, joten ei lapsetkaan sitä opi.
Lopussa kysyttiin, kenen vastuulla romanikielen säilyminen on, ja yllättävän rehellinen vastaus kuului: romanien itsensä.
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.


Gunnar Hymén

Quote from: Hän on 16.03.2016, 16:05:44
IF romani* THEN heikko.

foreach $matu (matus %HASH) {
2.        delete $HASH{$};
3.    }
4.
5.    foreach $application (0 .. $#ASYLUM) {
6.        delete $ASYLUM[$index];
7.    }
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Titus

Quote from: RP on 16.03.2016, 14:13:50

Oliko myös joku syy, miksi kielen osaaminen olisi eduksi (romanille itselleen tai valtaväestölle)?


Voi valmistua romanikielen opettajaksi... Koska kukaan ei osaa puhua kieltä kunnolla
voi itse määritellä milloin osaa riittävästi, että on pätevä opettaja.

Ikäänkuin eräissä uskonnoissa, että kun uskoo riittävästi, on pätevä opettamaan muille samaa uskoa...

  :o
that's a bingo!

Niobium

Quote from: Eisernes Kreuz on 16.03.2016, 15:21:34
Eihän tuota väestöryhmää olekaan vasta kotoutettu kuin noin 500 vuotta.

Olemme aivan läpimurron partaalla, nyt enää tarvitaan lujasti lisäresursseja ja ennenkaikkea rahallista suoraa tukea, etteivät vain lähde naapurimaahan nostamaan sen talouden rakettimaiseen nousuun.

Olipa kerran kylä, jossa kaikki elättivät itsensä myymällä käytettyjä autoja sekä hevosia toisilleen...

Ja kyllähän tämä vielä pahemmaksi päästetään, kun annetaan arabian sekä somalian kielille virallinen asema. Sittenpä jokaisessa virastossa on velvollisuus antaa palvelua asiakkaan äidinkielellä. Mutta ei hätää, juuri näitä moniosaajia on tarjolla tuhansittain. Enää pitää vaan heidät opettaa lukemaan ja kirjoittamaan.
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

Alaric

Tästä uutisesta voinee päätellä, että romanikielen opetus on täysin keinotekoista ja naurettavaa pelleilyä, kun sitä "äidinkielenään" pitävät oppilaat eivät näytä kieltä hanskaavan. Kustannus ei ehkä ole suuren suuri näillä oppilasmäärillä, mutta pienistä puroista kasvaa iso virta. Tässä olisi valtiolle oivallinen säästökohde oikeasti hyödyllisten asioiden sijaan.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Eisernes Kreuz

 
QuoteParhaita tuloksia saivat ne oppilaat, joilla oli käytössään oma romanikielen oppikirja.

No shit, Sherlock.  :facepalm:
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

Malla

Missä romanikielen oppimistulokset ovat hyvä? Kannattaisiko ottaa mallia sieltä?

internetsi

Quote from: Malla on 16.03.2016, 17:21:06
Missä romanikielen oppimistulokset ovat hyvä? Kannattaisiko ottaa mallia sieltä?
Juu, tässä lista maista, missä romanikielen oppiminen ja somalien kotoutuminen ovat onnistuneet:



































.
Lohjan persut

Outo olio

On siis löytynyt vielä ruotsiakin naurettavampi kieli- ja identiteettipoliittinen projekti?
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?