News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Musliminaiset eivät halua mukautua stereotypioihin (muslimimuotia)

Started by Alaric, 10.02.2016, 16:12:07

Previous topic - Next topic

Alaric

Muslimimuotiuutisia Helsingin sanomissa, ihanaa.

Hiusten peittäminen hijabilla tai muilla räteillä on nimenomaan sitä stereotypioihin mukautumista sekä myöskin suvaitsemattoman ja totalitäärisen uskonnon mainostamista, vaikka miten muuten pukeutuisikin ns. tavallisesti.

Jutussa kuullaan jälleen klassinen lausahdus "huivin käyttö on oma valinta", tällä kertaa sitä verrataan tatuointiin. Kyseiselle onnekkaalle muotisuunnittelijalle huivin käyttäminen saattaa olla ehkä vapaaehtoista, mutta suurimmalle osalle maailman musliminaisista se ei valitettavasti ole sitä, koska perheen ja yhteisön taholta tuleva uhka (häpeämurhat yms.) on niin suuri. Jopa Euroopassa.

http://www.hs.fi/kulttuuri/a1454992710181

QuoteImaamin tytär suunnittelee muotivaatteita muslimeille – "Musliminaiset eivät halua mukautua stereotypiaan alistetuista"

Monella on mielipide siitä, miten musliminaisen pitäisi pukeutua. Sen tietää tukholmalainen muotisuunnittelija Iman Aldebe.

Ensisilmäyksellä heillä on huivit, piste. Mutta kun katsoo tarkemmin, musliminaisten pukeutuminen on kaukana univormusta. Hartaimmat musliminaiset pukeutuvat neutraalisti, väljästi ja peittävästi, mutta on myös niitä, jotka käyttävät väriä, sitovat huivinsa eri tavoin tai joiden abayan alta vilahtavat maihinnousukengät. Toisia ei pillifarkuissa ja nahkatakissa voi päällepäin arvata muslimeiksi ollenkaan.

Sama kirjo toistuu niin Helsingin kuin Tukholmankin kaduilla, ja tukholmalainen muotisuunnittelija Iman Aldebe tuntee sen pienet eroavaisuudet tarkkaan.

Hän ottaa vieraat vastaan keittiössään Södermalmilla, sillä työhuone on remontissa. Päähänsä hän on sitonut turbaanin niin kuin joka päivä – Koraani käskee peittämään hiukset – mutta mustilla sulilla koristeltu liivi ja pitkät irtoripset kertovat naisesta, joka nauttii näyttävästä pukeutumisesta.

"Euroopassa monet musliminaiset eivät halua mukautua stereotypiaan alistetuista, kotiin suljetuista naisista", Aldebe sanoo.

"Heillä on kaksi yliopistotutkintoa ja kauniit vaatteet vain todistaakseen, että he ovat yksilöitä eivätkä pelkkiä hijabeja."

Kun puhutaan muslimimuodista, Ruotsissa soitetaan yleensä Aldebelle, ja viime aikoina muslimimuoti on ollut kuuma puheenaihe.

Tammikuun alussa muotimerkki Dolce & Gabbana esitteli muslimeille suunnatun kokoelman, ja aikaisemmin Oscar de la Rentan, Tommy Hilfigerin ja Mangon kaltaiset merkit ovat suunnitelleet erityisiä Ramadan-mallistoja.

Viime syksynä Ruotsissa kiisteltiin tavarataloketju Åhlénsin mainoksesta, jossa esiintyi huivia käyttävä nainen. Toisten mielestä mainos oli hieno ele muslimiasiakkaiden suuntaan. Toisten mukaan se oli epäilyttävä yritys normalisoida naisten alistamista huivipakolla. Åhlénsin viestintäjohtajan mukaan mainoksessa haluttiin vain heijastaa sitä, miltä ruotsalainen yhteiskunta tätä nykyä näyttää.

Ja vuosien mittaan se on alkanut näyttää vähän erilaiselta.


(...)

Kun poliisipäähine julkistettiin vuonna 2011, puhelin rupesi piippaamaan, Aldebe kertoo.

Tuli haastattelupyyntöjä, mutta myös vihapostia tekstiviestitse, sähköpostitse, Facebookissa ja blogikommenteissa. Internetin keskustelupalstoilla Aldebea haukuttiin ja uhkailtiin.

Verkkokommentoijien mukaan hän edisti ruotsalaisen yhteiskunnan islamisaatiota ja terrorismia.

"Ensin he valittavat etteivät musliminaiset osallistu yhteiskuntaan, ja sitten kun naiset osallistuvat, sekään ei ole hyvä", Aldebe sanoo ja pyörittelee silmiään.

"Mutta en minä tee tätä pakottaakseni ihmiset käyttämään hijabia", Aldebe sanoo, "vaan yritän tuoda kaksi maailmaa lähemmäs toisiaan."

Siinä hän on onnistunut, ainakin osittain. Valtaosa hänen asiakkaistaan on "tavallisia svenssoneita", jotka haluavat muodikkaan turbaanin.

Vuoden 2001 World Trade Center -iskun jälkeen moni musliminainen lakkasi käyttämästä huivia länsimaissa. Se päällään kohtasi ennakkoluuloja ja huutelua. Arabikevään myötä moni on kaivanut huivin taas kaapista. Siinä on kyse musliminaisten välisestä solidaarisuudesta ja ylpeydestä, Aldebe sanoo.

Mutta mitä hän vastaa huivikriitikoiden näkemyksiin naisten alistamisesta?

Ei, huivin käyttö ei alista naisia, sanoo Aldebe. Hän on selvästi väsynyt keskustelemaan aiheesta.

"Hijabissa on niin suuri arvolataus. Kukaan ei puhu muslimimiesten pukeutumisesta, vaikka hekin pukeutuvat Persianlahden maissa peittävästi. Suunnittelen ylitseampuvia turbaaneja näyttääkseni, etteivät niiden käyttäjät ole alistettuja."

Vaikka moni näkee huivin käytössä yhteisön painetta, Aldeben mielestä huivit on kuin tatuointi: oma valinta.

"Minun puolestani ihmiset saavat käyttää päässään vaikka kattilaa."

Lähi-idässä monet naiset eivät käytä hijabia, Aldebe muistuttaa. Mutta niille, jotka muuttavat Ruotsiin, huivi on tärkeä muistutus omista juurista, eikä niitä pidä kieltää. Se lähettäisi viestin, etteivät muslimit ole tervetulleita ruotsalaiseen yhteiskuntaan.

"Ja siitä ääri-islamistit saisivat vain vettä myllyynsä."

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

junakohtaus

Mua ei kiinnosta tyttöjen hattumuoti. Jos friidut pääsevät käymään koulut ja valkkaamaan omat siippansa, se on sama vaikka niillä olisi päässä kukkapuska.

Toi jos vain on aika iso.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Tapza

Quote"Minun puolestani ihmiset saavat käyttää päässään vaikka kattilaa."

Sinä asutkin Ruotsissa missä ei vielä partioi mutaween (islamilainen uskontopoliisi kaduilla). Menepäs Riadiin toikkaroimaan kattila päässäsi niin katsotaan montako askelta pääset ennenkuin tullaan ojentamaan.
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

Tosiasiallinen Nuiva

Ei halua mukautua stereotypioihin. Panostaa huivin käyttöön.   :o

QuoteVaikka moni näkee huivin käytössä yhteisön painetta, Aldeben mielestä huivit on kuin tatuointi: oma valinta.

Tarkemmin sanottuna yhtä oma valinta, kuin vankilassa otettu jengitatuointi.
Non poteris veritatem

UgriProPatria

Quote
Hän ottaa vieraat vastaan keittiössään Södermalmilla, sillä työhuone on remontissa. Päähänsä hän on sitonut turbaanin niin kuin joka päivä – Koraani käskee peittämään hiukset – mutta mustilla sulilla koristeltu liivi ja pitkät irtoripset kertovat naisesta, joka nauttii näyttävästä pukeutumisesta.

Saahan sitä käskeä, mutta hullu se, joka toisten käskyjä noudattaa, jos omatunto sanoo muuta.

Olen aina ihmetellyt myös niitä, jotka sanovat, että en minä muuten olis tappanut, mutta kun äänet päässä käskivät!

Äänet päässä saavat ehdotella vaikka mitä, mutta hiton pakkoko niitä on totella?

Maija Poppanen

Kyllä mä uskon, että se on oma valinta, kun se vapaa tahto syntyy sellaisissa olosuhteissa.

Micke90

Ja joku vielä kuvitteli Hyysärin muuttaneen linjaansa.    ;D

Alaric

Onhan siinäkin jo huimasti valinnanvaraa, kun vaihtoehtoina ovat a) rätti päähän tai b) lyhyt lentomatka parvekkeelta. Ihan vapaasti saa valita!
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

juonikasmies

Mutta summasummaarum, kun tosipaikka tulee, he valitsevat islamin. Koska näin on ollut ja tulee aina olemaan. Aivan turha tulla tänne pätemään sillä, että on yksilö ja vapaa friidu ja nafta ja symppis tyyppi. Kyllä me tiedämme, mitä on olla nafta ja symppis tyyppi. Ei meitä tarvi opettaa. Sinun mielipiteelläsi ei ole väliä.
"There's so many things for me to go about the wrong way I'm losing my fucking vision."
Älä stn väitä vastaan.

Paju

QuoteVaikka moni näkee huivin käytössä yhteisön painetta, Aldeben mielestä huivit on kuin tatuointi: oma valinta.

Kun kerran otat, pois ei saa?

Totti

Tällaiset Hesarin tarinat ovat mahdollisia vain länsimaissa. Täällä yhteiskunta ei aseta mitään rajoituksia musliminaisten muodille juuri sen takia että EMME noudata islamin oppeja.

Hesari kuitenkin juhlii tämän Aldeben muotia jonain muslimijuttuja, mitä se ei siis edes teoriassa voi olla.

Ja ei, huivi EI ole vapaaehtoinen paikoissa, jossa islamilla edes jonkinlainen vaikutusvalta. Esimerkkejä on lukuisia *). Se on vapaaehtoinen vain sekulaarisissa länsimaissa, missä ei ole merkittävää muslimiyhteisöä.

Lähi-idän maista on edes turha puhua kun puhutaan huivin vapaaehtoisuudesta. Siellä käytännössä vain kristityt ovat ilman huivia (tai päätä). Mutta ei Ruotsissakaan enää voi pukeutua miten haluaa joka paikassa **). Sielläkin huivista on tullut paikoittain pakko, jota ilman ei käytännössä voi olla.

Hesarin juttu ei oikeastaan liity muotiin lainkaan, vaan sen ainoa tarkoitus on normalisoida islamilainen uskonnollinen vaatetus. Sen takia koko juttu pyöri sen ympärillä miten "normaali", "yleinen" ja "vapaaehtoinen" muslimihuivi on. Itse turbaanimuodista emme juurikaan näe mitään vaikka ne oli olevinaan jutun keskipisteessä.

Se vähän mikä vilahtaa jutun kuvissa, ei taas liity islamiin mitenkään. Samanlaisia päähineviritelmiä ja rakennelmia näkee cat-walkeilla joka vuosi ***). Mitä raivoisampi luomus sen parempi.

*) http://www.ibtimes.co.uk/india-muslim-man-kills-4-year-old-daughter-not-covering-head-while-eating-dinner-1522429

*) http://www.jihadwatch.org/2015/08/islamic-state-stones-five-women-to-death-for-not-wearing-the-veil

**) http://www.friatider.se/shariapolis-ville-tvinga-kvinnor-ha-sl-ja

***) https://www.pinterest.com/kadiebirds/outrageous-interesting-unique-hats/
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Haplotaxida

Nykyaika on siitä ihmeellistä, että ihan erilaisista lähtökohdista lähteviä ja kauempaa lähtöisin olevia ihmisiä ei tarvitse mennä tapaamaan livenä vaikkapa vastaanottokeskuksiin, oppiakseen jollain tavalla tuntemaan "erilaisia" ihmisiä ongelmineenkin.

Hijab-muotiakin esittelevää Shamshom Brunettea on tullut seurattua Youtubessa. Symppikseltä vaikuttava nuori ja ilmeisen itsenäinen nainen. Vaikka hiukset pysyvät piilossa, niin sekään ei silti ole riittänyt kaikille, tuossa taannoin purkien (nyt yksityisellä videollaan) pahaa oloaan siitä, että kuinka todella suvaitsemattomia jotkut toiset muslimit voivat olla toista kohtaan, pitämättä toista oikeana muslimina – nenäkoruistakin tässä yhteydessä puhuen. Kadoten sen jälkeen joksikin aikaa kokonaan, aikaisempien videoidenkin välillä hävitessä julkisesti näkyviltä, nyt taas palaten, mutta tuon yhdenkin niistä jäädessä yksityiseksi.

Jotkut seuraajat ennättivät huolestumaan.

Huivin käyttö (itsenäisesti käyttöön ottaen) ei sinänsä alista ihmistä, vaan yleensäkin muiden ihmisten asenteet ja samalla niiden vaikutukset suoraan tai epäsuorasti toiseen toisen vapautta rajoittavasti, siinä onnistuen. Tämä on se ongelma.
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos

Eino P. Keravalta

Jotkut noista vaatteista ovat kauniita ja kalliita. Kai ne ottavat ne pois kun kivittävät?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

guest8096

Quote from: Eino P. Keravalta on 10.02.2016, 17:34:09
Jotkut noista vaatteista ovat kauniita ja kalliita. Kai ne ottavat ne pois kun kivittävät?

Olisi tosiaan sääli, jos noin hienot vaatteet vaikka repeäisivät jossain kivityksessä.

juonikasmies

Quote from: Totti on 10.02.2016, 17:11:11
Hesarin juttu ei oikeastaan liity muotiin lainkaan, vaan sen ainoa tarkoitus on normalisoida islamilainen uskonnollinen vaatetus. Sen takia koko juttu pyöri sen ympärillä miten "normaali", "yleinen" ja "vapaaehtoinen" muslimihuivi on. Itse turbaanimuodista emme juurikaan näe mitään vaikka ne oli olevinaan jutun keskipisteessä.
Eikä pelkästään normalisoida, vaan kapitalisoida. Ja meidän rahoilla! KETÄ KIINNOSTAA JOKU KUMBAYAN HUIVI!!!!! EI MINUA AINAKAAN!!! Ei kiinnostanut ennen kuin tänne saapui jotain rättipäitä keuhkoomaan niistä ja kertomaan, miten vapaata on käyttää huivia! Aivan käsittämätöntä itsepetosta. Kun tänne asti kerran päätit tulla, niin et käytä sitä huivia! Ei koira opi ellei sitä kouluta.
"There's so many things for me to go about the wrong way I'm losing my fucking vision."
Älä stn väitä vastaan.

UgriProPatria

Muslimit ovat tehneet itsestään päivän puheenaiheen, milloin milläkin tavalla.

Minkään muun uskonnollisen kuppikunnan jäsenten tapana ei ole päivittäin tiedottaa mitä heidän uskontonsa kulloinkin määrää. Itseäni ei enää pätkääkään kiinnosta muslimikaapujen muotinäytös.

Joskus, ymmärtämättömässä nuoruudessani, tuli basaareista ostettua rättiä kuin rättiä, huntua, huivia ja kaulakilkutinta, rannekilkutinta, korvakillutinta ja nilkkaketjuja. Vain vaaleat hiukset todistivat, etten liene täysiverinen arabi.

Jerusalemin bazaarikujia

Haplotaxida

Toimittajathan näitä juttuja tekevät ja toimittajien oman kädenjäljen niissä näkyessä.

Tuossa yllä tahdoin tuoda sitä esille, ettei huivin tai turbaanin käyttö yksin estä "oikeamielisten" vihan kohteeksi joutumista. Aina joku muu asia voi olla vielä jonkun muun mielestä väärin. Lukien jutun Imanistakin loppuun asti, ei todellisuus näytäkään aivan niin valoisalta kuin miltä otsikko voisi antaa ymmärtää. Kuin Shaimaa, niin on Iman myös kohdannut suvaitsemattomuutta ja varmasti monet muutkin:

QuoteKun tytär esitteli näkemyksiään julkisesti, isä sai vastata vihaisiin puheluihin. Ajateltiin, että imaamin tytär yrittää muuttaa islamia.

"Isä stressasi ja kysyi, että eikö niitä vaatteita voisi tehdä vaikka ruskeina", Aldebe sanoo ja nauraa päälle. Hän sanoo ymmärtävänsä kyllä isän hankalan tilanteen: tämän täytyi yhtä aikaa rauhoittaa muslimiyhteisöä ja tukea tytärtään.

"Mutta hän osti minulle ompelukoneen", hän sanoo. Lopulta Iman Aldebe päätyi kuitenkin muuttamaan pois kotoa. "Jotta ei tarvitsisi koko ajan ajatella, että mitä naapurit ajattelevat."

Näin siis Ruotsissa. Tältä osin Helsingin Sanomien katsaus päähinemuotiin poikkesi totutummasta hehkutuksesta.
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos

DuPont

Muslimihuivi on samaa kuin mannehame, irtautumista yhteiskunnasta. Teidän sääntönne eivät koske meitä- asennetta.

siviilitarkkailija

Quote from: Tapza on 10.02.2016, 16:21:25
Quote"Minun puolestani ihmiset saavat käyttää päässään vaikka kattilaa."

Sinä asutkin Ruotsissa missä ei vielä partioi mutaween (islamilainen uskontopoliisi kaduilla). Menepäs Riadiin toikkaroimaan kattila päässäsi niin katsotaan montako askelta pääset ennenkuin tullaan ojentamaan.

... pata kattilaa soimaa.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

far angst

Jaha, että Ruotsiin saakka piti Hyysärin mennä löytääkseen jonkun vähänkin alistetusta laumasta poikkeavan musliminaisen?  Että yhtään ainoaa esimerkkiä ei löytynyt lähempää, kertookin sitten koko jutun.

Ei kannattaisi Agendaa ajaessaan kirjoitella Agendan vastaisia juttuja.
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

UgriProPatria

Suomalaiset hyysärit ovat jo muutaman vuosikymmenen ajan pitäneet islamilaisten terroristien puolta, mm. Hamasin. Islamilaisen terrorismin tukemista on mm. pukeutua terroristien käyttämiin ruutuhuiveihin.

Islamiahan ei voi jättää. Jos olet tutustunut muslimiin ja yrität jättää hänet, olet hengenvaarassa. Jos hyysäripelkurit uskaltaisivat sanoa sanankin kavereitaan vastaan, siitä voisi seurata verinen isku. Niin makaa kuin petaa.

Mutta nyt myös koko muu Suomi kärsii Rkp-vasemmiston typeryydestä. Meidät on myyty islamille. Miten te kehtaatte? Olette halveksittavimpia ihmisiä maailmassa: oman kansanne ja maanne pettureita ja tarkoitan tällä entisiä suomalaisia, nyt monikulttuurisia, eli muslimeja.

Syljen teitä.

Asra

Voisin tähän ketjuun sen verran kommentoida, että suuri osa Suomessa asuvista musliminaisista ei käytä huivia. Monet heistä kuitenkin haluaisivat käyttää, mutta esimerkiksi pelätään leimautumista työpaikoilla sekä huivin uskonnollista puolta vähän aiheettomastikin. Uskonnollisella puolella tarkoitan samaa syytä, kuin joillakin muslimeilla on tapana lykätä pyhiinvaelluksen suorittamista. Tultuaan 'hadjin' asemaan (pyhiinvaelluksen suorittanut muslimi) ajatellaan aseman velvoittavan käyttäytymään täysin islamin sääntöjen mukaan. Samaa ajattelua esiintyy musliminaisilla huivin käytön suhteen, että huivi ikään kuin velvoittaisi syvempään uskonnollisuuteen ja ollaan epävarmoja omista kyvyistä ja osaamisesta siihen liittyen.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

Faidros.

^Onneksi täysjärkisillä ihmisillä ei ole ongelmaa käyttää huivia, kun se on tarpeellinen. Seurustelin aikanaan maatalouslomittajan kanssa ja hänellä ei ollut mitään leimautumisen kokemuksia huivin käytöstä.
Eli ongelma ei ole ulkoiset asiat, ongelma on islam. Ja islam ei myöskään olisi ongelma, jos ette siitä itse tekisi ongelmaa olemalla totaalisen sopeutumattomia.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Haplotaxida

En ihmettele yhtään tuota epävarmuutta. Osansa on varmasti sillä, että näkyvät esikuvat pitkälti puuttuvat Suomesta. Valtamediassakin (täältä löytyy useampia ketjuja aiheesta) on vuosien varrella toistuvasti tarjottu roolimalleiksi "oikeamieliseen" hijabin käyttöön omasta mielestään "oikeauskoisimpia" ja "hartaimpia" naisia – usein suomalaisia käännynnäisiä. Samalla sitä "oikeamielisempää" uskoa usein muutenkin levittäen.

En sano, etteivät "oikeamielisimmät" saisi tulla kuulluksi, vaan tarkoitan sitä, että näin yksipuolisesti tarjoiltuna sillä pönkitetään pitkälti vain sitä yhtä toimimisen mallia ja sen valtaa, että vaikutusta.

Abdulkarim on tässä median valtavirrassa jonkinlainen poikkeus toimijana, vaikkei selvimmin itse pukeutumisen puolesta. En osaa kyllä sitten arvioida sitä, että miten Maryan tavoittaa hijabia käyttävänä aktivistina sen viiteryhmän, jolle hänellä olisi tässä eniten annettavaa.

Tuossa epävarmuudessa on helposti, eikä oletettavissa ollen vähäisimpänä vaikuttamassa sekin puoli, että huivia käyttämällä sitä tulee jollain tavoin näkyväksi muslimina myös toisten muslimien silmissä (niiden "oikeamielisimpienkin") ja näin tekemällä voi itsensä saattaa täysin tuntemattomien ihmisten arvostelun kohteeksi – siitä, että mitä "oikeamielinen" usko on.

Sen sijaan huivittomana voi paremmin salata uskonsa tai uskottomuutensa. Olla huomaamaton.
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos

Asra

Quote from: Haplotaxida on 11.02.2016, 15:04:19
En ihmettele yhtään tuota epävarmuutta. Osansa on varmasti sillä, että näkyvät esikuvat pitkälti puuttuvat Suomesta. Valtamediassakin (täältä löytyy useampia ketjuja aiheesta) on vuosien varrella toistuvasti tarjottu roolimalleiksi "oikeamieliseen" hijabin käyttöön omasta mielestään "oikeauskoisimpia" ja "hartaimpia" naisia – usein suomalaisia käännynnäisiä. Samalla sitä "oikeamielisempää" uskoa usein muutenkin levittäen. ...

Näinhän se on. Usein nämä näkyvimmät islamin edustajat ovat kuitenkin melko heikosti perehtyneitä islamiin ja tätä paikataan ulkoisia tekijöitä korostamalla.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

Siili

Quote from: Asra on 11.02.2016, 17:00:25
Näinhän se on. Usein nämä näkyvimmät islamin edustajat ovat kuitenkin melko heikosti perehtyneitä islamiin ja tätä paikataan ulkoisia tekijöitä korostamalla.

Auttaakohan tuo perehtyminen paljoakaan?  Hieman vaikuttaa siltä, että syvä perehtyneisyyskään ei hävitä erimielisyyksiä islamin eri lahkojen "asiantuntijoiden" välillä.

Alaric

Quote from: Asra on 11.02.2016, 13:32:18
Voisin tähän ketjuun sen verran kommentoida, että suuri osa Suomessa asuvista musliminaisista ei käytä huivia. Monet heistä kuitenkin haluaisivat käyttää, mutta esimerkiksi pelätään leimautumista työpaikoilla sekä huivin uskonnollista puolta vähän aiheettomastikin.

Olisiko tähän ihan jotain lähdettä antaa vai ovatko kyseessä ihan vain omat kokemuksesi? Harvoinpa olen itse nähnyt esimerkiksi naispuolisia somaleja, lähi-itäläisiä tai afgaaneja ilman huivia ja suurin osa Suomen muslimeista taitaa kuitenkin olla tätä jengiä. Varmaankin sitten enemmän tuo Kosovo-osasto ja tietenkin tataarit ovat niitä, jotka eivät rättejä käytä.

Se leimautumisen pelko on ihan aiheellista. En ainakaan itse pystyisi suhtautumaan uskontoaan esille tuovaan henkilöön neutraalisti tai asiallisesti työpaikalla. Ja monissa duuneissa se ei ole edes sallittua, mikä on erittäin hyvä asia.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Asra

Quote from: Alaric on 11.02.2016, 17:21:30Varmaankin sitten enemmän tuo Kosovo-osasto ja tietenkin tataarit ovat niitä, jotka eivät rättejä käytä. ..

Eikä esimerkiksi monet kurdit eikä turkkilaiset.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

UgriProPatria

Sairaalatyössä ei saisi tuoda esille uskonnollisia kysymyksiä, sillä se katsotaan mahd. potilaan heikon ja henkilökunnasta riippuvaisen tilan hyväksikäytöksi. Potilaan tulee saada luotettavaa hoitoa, henkilökunta ei koostu villeistä yksilöistä, vaan ammattimaisesti käyttäytyvästä ja pukeutuvasta henkilökunnasta.

Sairaalassa eivät työskentele ateistit, kristityt, muslimit tai jt:t, vaan asiallinen ja luottamustaherättävä henkilökunta. Herttoniemen sairaalassa ei islamia tyrkyttävä henkilökunta herätä luottamusta.

Toinen epämiellyttävä ryhmä on kaksimielisyyksiä tai flirttiä viljelevä henkilökunta. En odota mieshoitajalta alapäävitsailua.

Asra

Eikös sairaalassa voisi peittää hiukset vaikka jollain hilkalla vai mikä se nyt onkaan ja pitää vähän korkeampikauluksista paitaa?

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/