News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2016-01-13 Inari Fernándezin blogi: Minulla on nykyään noin 100 veljeä

Started by Afrikan kirjeenvaihtaja, 29.01.2016, 18:23:58

Previous topic - Next topic

Afrikan kirjeenvaihtaja

QuoteHymyllä on väliä

"Hymysi näytti minulle, että merkitsen ihmisenä". Näin yksi turvapaikanhakija kuvaili minulle ensitapaamistamme kuukausia myöhemmin. Tämä on arvokkain palaute, mitä olen koskaan saanut. Sen jälkeen olen ollut entistä varmempi siitä, että ihmisen aito kohtaaminen on kotouttamisen paras lähtökohta.

Useat Lauttasaaren kirkon hätämajoituskeskuksessa asuneet turvapaikanhakijat ovat sanoneet, että koska heidät kohdattiin tasa-arvoisina ihmisinä ensimmäisestä päivästä lähtien, antoi se heille toivoa tulevaisuudesta ja on vaikuttanut vahvasti siihen, millä tavalla he ovat myös myöhemmin suhtautuneet asioihin.

Sekä vapaaehtoisilla että kaikilla keskuksien työntekijöillä on siis suunnaton vaikutusvalta siihen, millaisen startin turvapaikanhakijat maassamme saavat.  Kohtaamisella voi auttaa rakentamaan kulttuurien välisiä siltoja, mutta se toimii myös arjessa keskuksien asukkaiden kantavana voimana. Kohtaamisesta syntyy yhteisiä keskusteluja, arvostamista ja osallistamisen kulttuuri.  Kun näemme toisemme ihmisinä, emmekä pelkästään avun antajina ja vastaanottajina, on meillä lähtökohdat luoda alusta alkaen tasa-arvoinen toimintaympäristö, jonka pyörittämiseen kaikki osallistuvat yhdessä.

Kohtaaminen on lisäksi äärettömän palkitsevaa. Parhaimmillaan se johtaa muihin hyviin tekoihin, joskus muuttaa jopa ihmisten loppuelämää.

Näin kävi minulle. Lähdin mukaan syyskuun alussa vetämään hätämajoitusyksikköön kerran viikossa lasten leikkiryhmää. Palasin heti seuraavana päivänä, minkä jälkeen turvapaikanhakijoiden kanssa tekemisestä on tullut elämäntapa ja lähes toinen työ. Yhden biologisen siskon rinnalla minulla on nykyään myös noin 100 veljeä.

On ollut hienoa nähdä, kuinka suomalaiset ovat syksyn aikana näyttäneet halunsa auttaa, ja mukaan on lähtenyt pelkästään SPR:n kautta yli 6000 vapaaehtoista. Suomi ei olisi selvinnyt pahimmasta turvapaikanhakijaryöpystä koskaan ilman näitä uskomattoman hienoja ja tarmokkaita ihmisiä. He ovat pyörittäneet paitsi vapaa-ajanaktiviteetteja myös monessa tapauksessa itse keskuksia.

Suurin työ on kuitenkin vielä edessä, nimittäin turvapaikan saaneiden ihmisten kotouttaminen. Siitä ei selvitä pelkästään vapaaehtoisten voimin, vaan työhön tarvitaan meitä jokaista Suomessa asuvaa.  Aloittaa voi vaikka hymyilemällä.

Inari Fernández on toimittaja, vapaaehtoinen ja kotouttavaa työtä tekevän Refuhome:n osakas   

Kotouttaminen.fi
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

Afrikan kirjeenvaihtaja

Miksi hän ei saanut yhtään uutta siskoa lähdettyään vetämään hätämajoitusyksikön lasten leikkiryhmää?

Kni

Kohtaamalla toinen ihminen positiivisessa hengessä vuorovaikutus ja kulttuurien törmäys epäilemättä helpottuu. Toimii varmasti lapsien kanssa mutta rohkenen epäillä että naisen hymyily arabimiehille ei johda toivottuun tulokseen.

QuoteLähdin mukaan syyskuun alussa vetämään hätämajoitusyksikköön kerran viikossa lasten leikkiryhmää. Yhden biologisen siskon rinnalla minulla on nykyään myös noin 100 veljeä.

35-vuotiaalle naiselle lasten leikkiryhmän jäsenet ovat veljiä? Ettei sittenkin olisi se tavallinen tarina...

Tuo Refuhome Oy on perustettu kaksi kuukautta sitten, epäilemättä euron kuvat silmissä, toimialana Muut laitokset ja asumispalvelut.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

jka

Inari Fernández on toimittaja, vapaaehtoinen ja kotouttavaa työtä tekevän Refuhome:n osakas   

100 veljeä ja 5 miljoonaa lystin maksajaa. Mikäs siinä on Refuhome Oy:n osinkoja nostellessa.

Golimar

QuoteTeologian maisteri, pappi Marianne Heikkilä on Marttaliiton toiminnanjohtaja ja Martat-lehden päätoimittaja, pitkän linjan järjestö- ja muutosjohtaja. Hän on toiminut aikaisemmin mm. kehitysyhteistyötä tekevän Kirkon Ulkomaanavun apulaistoiminnanjohtajana ja sidosryhmäjohtajana, Kirkkopalvelujen viestintäpäällikkönä sekä Vantaan Hakunilan nuorisopappina. Heikkilä oli perustamassa Naisten Pankkia vuonna 2007, rahastoa naisten yrittäjyyden tukemiseksi kehitysmaissa. Hän on tällä hetkellä luottamustehtävissä mm. Väestöliiton ja Kansalaisareenan varapuheenjohtajana, Sininauha Oy:n, Kotisisar Oy:n, Familia Oy:n sekä Refuhome Oy:n hallituksissa, LähiTapiolan henkivakuutusyhtiön hallintoneuvostossa, TEM:n kuluttajapoliittisen työryhmän jäsenenä sekä lukuisissa vapaaehtoistehtävissä. Heikkilä on toiminut sekä mediassa, yhteiskunnallisissa yrityksissä että kansalaisjärjestöissä yhteiskunnallisena vaikuttajana

http://www.libera.fi/viikon-vieras-fi/marianne-heikkila/

https://www.asiakastieto.fi/yritykset/refuhome-oy/27267012/paattajat

https://twitter.com/refuhomeoy

https://twitter.com/RefuhomeOy/media

Kni

Kyklooppi

Quote from: jka on 29.01.2016, 18:45:23

100 veljeä ja 5 miljoonaa lystin maksajaa. Mikäs siinä on Refuhome Oy:n osinkoja nostellessa.

Vastenmielistä, kalliiksi tule tämä joidenkin rikastuminen.
Ihmisjäte.

Kni

Quote from: Golimar on 29.01.2016, 18:46:36

Golimarin postaamassa kuvassa niitä lasten leikkiryhmän jäseniä lääp leikkii.

Afrikan kirjeenvaihtaja

QuoteOli hieno ja koskettava kokemus katsoa Minä ja Pakolainen -dokumentteja yhdessä asianomaisten kanssa. Kyyneleet virtasivat kaikilta.

Refuhome Facebookissa

Surullisen elokuvakokemuksen jälkeen tarvittiin ilmeisesti jotain piristävää ohjelmaa veljille.

Alaric

Quote"Hymysi näytti minulle, että merkitsen ihmisenä". Näin yksi turvapaikanhakija kuvaili minulle ensitapaamistamme kuukausia myöhemmin. Tämä on arvokkain palaute, mitä olen koskaan saanut. Sen jälkeen olen ollut entistä varmempi siitä, että ihmisen aito kohtaaminen on kotouttamisen paras lähtökohta.

Nyt on syytä alkaa harkitsemaan pitäisikö suomalaiset velvoittaa sakkorangaistuksen uhalla hymyilemään aina turvapaikanhakijan tai muun ulkomaalaisen nähdessään. Näin saataisiin kotoutuminen kunnolla käyntiin ja turvapaikanhakijat eivät joutuisi kestämään ilkeitä rasistisia katseita.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

pikkujorma

Fernandez taitaa olla espanjalainen nimi. Onkohan kyseessä suomalaisen naisen ja maahanmuuttajan lapsi, vai onko mennny avioliittoon ulkomaalaisen kanssa. Aika oudon näköistä porukkaa on kuvissa. Eikö ne kaikki olekkaan diskokuninkaita.

pikkujorma

Täyty ihan googlesta katsoa mikä tää fernandez on. Oli joku tapahtumatuottaja ja taisi olla ylellä töissä. Mies on espanjalainen.
Aika tyypillinen neekerinnuolija joka pitää ulkomaista miestä suomalaista parempana.

Parzival

Elleivät nämä empatiaämmät olisi maanisuudessaan niin karmivia, melkein täytyisi ihailla heidän sinnikkyyttän. Maahanmuuton kielteiset puolet , faktat tai pitkäaikaisemmat seurannaisvaikutukset kotimaalle eivät merkitse heille mitään, kun lennetään tunteen siivin.

Eisernes Kreuz

Niin, me kaikki osallistumme tähän myös - veronmaksajina.

Että kaipa sitä tässä minullakin on ainakin 30 000 uutta veljeä viime vuodelta. Ennen olikin elämä tylsää, kun on vain yksi sisko omasta takaa.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

Masi Stirari

Tuosta Refuhome-sivusta tuli todella paha olla. Helvetinmoista hyysäämistä: aikuiset miehet pelaavat Aliasta, luistelevat, laskevat mäkeä, viettävät aikaa hengailukahvilassa, käyvät syömässä ja elokuvissa, kokkailevat ohjaajien kanssa, pelaavat palikkapelejä, valavat tinaa. Ja pyörittäjä vetää hirveät voitot ja kiillottelee sädekehää päänsä päällä.

Eino P. Keravalta

Quote from: Eisernes Kreuz on 29.01.2016, 20:02:04

Että kaipa sitä tässä minullakin on ainakin 30 000 uutta veljeä viime vuodelta. Ennen olikin elämä tylsää, kun on vain yksi sisko omasta takaa.

Velka on veli otettaessa veljenpoika maksettaessa, sanoo suomalainen sananlasku.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Afrikan kirjeenvaihtaja

Quote from: Masi Stirari on 29.01.2016, 20:14:31Tuosta Refuhome-sivusta tuli todella paha olla. Helvetinmoista hyysäämistä: aikuiset miehet pelaavat Aliasta, luistelevat, laskevat mäkeä, viettävät aikaa hengailukahvilassa, käyvät syömässä ja elokuvissa, kokkailevat ohjaajien kanssa, pelaavat palikkapelejä, valavat tinaa.

Mutta jos heillä ei ole ohjelmaa, he alkavat nahistella ja kahistella.

Sivun perusteella voi kyllä sanoa jälleen kerran, että pakolaisuus onkin kai ihan iloinen asia.

Parzival

Quote from: Masi Stirari on 29.01.2016, 20:14:31
Tuosta Refuhome-sivusta tuli todella paha olla. Helvetinmoista hyysäämistä: aikuiset miehet pelaavat Aliasta, luistelevat, laskevat mäkeä, viettävät aikaa hengailukahvilassa, käyvät syömässä ja elokuvissa, kokkailevat ohjaajien kanssa, pelaavat palikkapelejä, valavat tinaa. Ja pyörittäjä vetää hirveät voitot ja kiillottelee sädekehää päänsä päällä.

Tämä on näille akoille jonkinlainen harrastus, johan puretaan lapsettomaksi tai yksinjäämisen tuskaa. Melkein kuin olisivat kissan hankkineet.

Ano Nyymi

Quote from: Eino P. Keravalta on 29.01.2016, 20:21:48

Velka on veli otettaessa veljenpoika maksettaessa, sanoo suomalainen sananlasku.

Kohta meillä on vallan *itusti veljenpoikia   :'( :facepalm:

Uuno Nuivanen

Quote from: Ano Nyymi on 29.01.2016, 22:14:59
Quote from: Eino P. Keravalta on 29.01.2016, 20:21:48

Kohta meillä on vallan *itusti veljenpoikia   :'( :facepalm:

..veljiä, serkkuja, pikkuserkkuja, kumminkaimoja...

MW

Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 29.01.2016, 18:40:13
Miksi hän ei saanut yhtään uutta siskoa lähdettyään vetämään hätämajoitusyksikön lasten leikkiryhmää?

josko on vähän "veljiin" päin kallellaan?

Fiftari

Quote"Hymysi näytti minulle, että merkitsen ihmisenä".

Ja siiihen loppui lukeminen. Ihan oikeasti  :facepalm: Samaa paskaa eikä pakettikaan ole erilainen. Mulla on 35 000 veljeä ja siskoa joista osa kuollut enkä kirjoittele siitä juttuja.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Haplotaxida

Inarilla on periaatteessa varmaankin ihan oikea asenne (asiakaspalvelulähtöiseen) hommaansa, mutta en kykene samaistuen kokemaan tuota hehkutuksen tunnetta tässä tilanteessa. Tähän kun liittyy tällä hetkellä niin paljon epäterveitä piirteitä, että epävarmuuttakin.

QuoteOn ollut hienoa nähdä, kuinka suomalaiset ovat syksyn aikana näyttäneet halunsa auttaa, ja mukaan on lähtenyt pelkästään SPR:n kautta yli 6000 vapaaehtoista. Suomi ei olisi selvinnyt pahimmasta turvapaikanhakijaryöpystä koskaan ilman näitä uskomattoman hienoja ja tarmokkaita ihmisiä. He ovat pyörittäneet paitsi vapaa-ajanaktiviteetteja myös monessa tapauksessa itse keskuksia.

Tavallaan positiivista on se, että Inari uskoo pahimman olevan jo takanapäin. Itse pahoin pelkään sitä, että se voi olla vasta edessäpäin, ainakin jos se on hallituksestamme kiinni. Silloin hymy voi olla kyllä itse kullakin hieman tiukassa.
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos