News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2016-01-25 Li Andersson: Ikätestit loukkaavat turvapaikanhakijoita

Started by Blanc73, 25.01.2016, 11:03:21

Previous topic - Next topic

Blanc73

Quotehttp://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/ika%20andersson-45823
Li Andersson: Ikätestit loukkaavat turvapaikanhakijoita - "voi olla stressaava prosessi"

QuoteVasemmistoliiton kansanedustaja jätti kirjallisen kysymyksen alaikäisen turvapaikanhakijan iänmäärityksestä ja ohjaamisesta vastaanottokeskukseen.
QuoteKansanedustaja Li Anderssonin (vas.) mukaan alaikäisten turvapaikanhakijoiden iänmäärittelyyn liittyy ongelmia. Alaikäisen turvapaikanhakijan itse ilmoittama ikä kyseenalaistetaan hänen jättämänsä kysymyksen mukaan hyvin usein jo turvapaikkaprosessin alussa.

QuotePuhtaasti ulkonäön perusteella tapahtuva arviointi on hänen mukaansa vielä epävarmempaa ja "loukkaa lapsen oikeutta saada ikä tutkittua vaikkapa edes lääketieteellisin keinoin".

Iänmäärittely voi myös olla yksin tulleelle alaikäiselle turvapaikanhakijalle hyvin stressaava ja henkistä rasitusta lisäävä prosessi.

YK:n pakolaisjärjestö UNHCR on hänen mukaansa suositellut Suomessa käytettävien menetelmien sijaan esimerkiksi psykologisia tai psykososiaalisia taitoja selvittäviä testejä

Sanattomaksi vetää. Mikä idiootti. Vasemmistolainen tuulitunneli näkee maailman hieman eri silmin...

"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

ämpee

Minua henkilöllisyystestit rajoilla loukkaa ja stressaa aivan helvetisti.
Eikö sitä passia voisi jättää kysymättä ja uskoa sanaan ??
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Kyklooppi

Voi duudelis että ihan ressi iskee pienille kun ikää kycellään, ei saa nuin kamalasti kohella vaaveleita.
Ihmisjäte.

colt

Jos Lin ehdottamat henkistä ikää selvittävät testit otetaan käyttöön, niin varmasti junioreiden osuus on noin 90% .

Alaric

Kyllähän se varmaan monia stressaa ja kuumottaa, kun viranomaiset rupeavat iästä kyselemään. Niin suuri osuus noista "alaikäisistä" kuitenkin valehtelee.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Sitruunamelissa

Ihana ristiriita. Eli Anderssonin mielestä tuvapaikanhakijalla on oikeus lääketieteelliseen iänmääritykseen (ulkonäön perusteella tapahtuvan iänmäärityksen sijaan), mutta iänmääritykset samalla loukkaavat ja stressaavat turvapaikanhakijalapsia. :P

Onhan se tietenkin väärin, ettei turvapaikanhakija saa itse täysin päättää ikänsä selvittämisestä. On loukkaus, että Suomessa on myös viranomaisten määräämiä velvollisuuksia (iänmääritys silloin, kun ei haluaisi) eikä pelkästää oikeuksia (iänmääritys silloin, kun kokee sen omaksi oikeudekseen). Kyllä oma ikä pitäisi saada valita itse, tai vielä parempi olisi, jos iän saisi valita aina tilanteen mukaan (keppostellessa kätevästi alle 15-vuotias ilman rikosoikeudellista vastuuta, mutta bilettäessä 21 vee).

Ja jos Andressonin mielestä ikää ei saa määrittää turvapaikkaprosessin alussa, niin milloin olisi tulevan vasemmistojohtajattaren mukaan se sopiva aika? Ensin saadaan turvapaikka ikämäärittämättömänä alaikäisenä, jonka jälkeen yhdistetään perhe (vanhemmat ja sisarukset) Suomeen. Tämän jälkeen tehdään (minulla on oikeus!) iänmääritys, joka paljastaa "ala-ikäisen ankkurilapsen" sopivasti täysi-ikäiseksi, jolloin voidaan yhdistää vaimo(t) ja lapsetkin Suomeen. Tämäkö on se vasemmistolle sopivin ajankohta iänmäärittelylle?
Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä, turvapaikanhakija jatkaa.

Yhteisöjäävi

Turvapaikkaoikeuden väärinkäyttäminen loukkaa vielä järjissään olevien ihmisten oikeustajua. Ei mulla muuta.

Ajattelija2008

Li Andersson pitää panna psykologiseen ikätestiin.

Maahan tulevat huijarit hukkaavat tahallaan henkilöpaperinsa. Ei olisi stressiä, jos ei väärentäisi henkilöllisyyttään.

Veturinainen

QuoteKansanedustaja Li Anderssonin (vas.) mukaan alaikäisten turvapaikanhakijoiden iänmäärittelyyn liittyy ongelmia. Alaikäisen turvapaikanhakijan itse ilmoittama ikä kyseenalaistetaan hänen jättämänsä kysymyksen mukaan hyvin usein jo turvapaikkaprosessin alussa.

No shit, Sherlock.

(http://i66.tinypic.com/21njhc8.jpg)
Puolueiden kannatusilmoitukset ovat julkisia. Lue Hesarin viimekertainen juttu tämän linkin takaa.

Faidros.

Ei Li ole idiootti, hän on vain valinnut puolensa jo alkaneessa sodassa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Gunnar Hymén

Li se jaksaa jauhaa. eikö tuonkin suojatyöpaikka voitais jo laukkauttaa ja poistaa kuffari mediasta? aivan turhia ulostuloja jatkuvasti.

mua stressaa ihan helvetisti nuo sen ulostulot, eikö ne voitais lopettaa?
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

ämpee

Vajakit haluavat lemmikin jolla on aikuisten oikeudet mutta lasten velvollisuudet.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Kni

Ikätestikö se eniten stressaa, huonon riisin lisäksi, sotaa ja kauheuksia läpi turvattoman Euroopan paennutta iTaharrustajaa?

Alaric sen jo sanoi miksi se stresssaa..
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Roope

Quote from: VU 25.1.2016– Iänmäärittelyssä on Suomessa käytetty lääketieteellisiä keinoja, kuten luuston ja hampaiden tutkimista röntgensäteilyllä, siitä huolimatta, että Suomessa ionisoivaa säteilyä ei saisi käyttää kuin lääketieteelliseen tarkoitukseen.

Huomaa konditionaali, ei saisi käyttää. Saa käyttää tätä tarkoitusta varten poikkeusluvalla. Säteilyn määrä on merkityksettömän pieni ja vaaraton.

Quote from: VU 25.1.2016Näiden menetelmien ongelmana on niiden epätarkkuus ja turvapaikanhakijan kannalta merkittävä, mahdollisesti usean vuoden virhemarginaali iän määrittelyssä.

Yksittäisten menetelmien epätarkkuutta pienentää useamman menetelmän käyttö. Olennaista on lisäksi se, että menetelmien epätarkkuuden suuruus on tiedossa. Tuloksia arvioitaessa tunnettu virhemarginaali tulkitaan testattavan hyväksi.

Quote from: VU 25.1.2016Puhtaasti ulkonäön perusteella tapahtuva arviointi on hänen mukaansa vielä epävarmempaa ja "loukkaa lapsen oikeutta saada ikä tutkittua vaikkapa edes lääketieteellisin keinoin".

Ja kuitenkin Andersson ehdottaa itsekin lähinnä ulkonäköön perustuvaa arvelua.

Ja nyt iän tutkiminen lääketieteen keinoin olisikin oikeus. Yksin tulleella lapsella on Suomen lain mukaan myös oikeus asua laitoksessa, jossa ei ole alaikäistä teeskenteleviä aikuisia.

Quote from: VU 25.1.2016YK:n pakolaisjärjestö UNHCR on hänen mukaansa suositellut Suomessa käytettävien menetelmien sijaan esimerkiksi psykologisia tai psykososiaalisia taitoja selvittäviä testejä.

Se on yksi vaihtoehto, mutta takana onkin periaate, että Suomen lain mukainen velvoite erottaa parhaan tiedon mukaan toisistaan alaikäiset ja täysi-ikäiset, on väärä. Toisin sanoen lasten sekaan voisi UNHCR:n mukaan asuttaa myös täysi-ikäisiä, jos he ovat psykososiaalisilta taidoiltaan jäljessä samanikäisiä suomalaisnuoria, kuten he usein ovat. Mieluummin ei.

Mutta siitä vaan täysin rinnoin puuhaamaan lakiesitystä, jolle en usko kovin laajaa kannatusta.

Quote from: VU 25.1.2016Pelkästään fyysisen olemuksen perusteella tehtävän alustavan iänmäärityksen perusteella alaikäinen voidaan nyt jatkossa ohjata suoraan aikuisille tarkoitettuun vastaanottokeskukseen ilman mahdollisuutta edes koskaan keskustella edustajan ja hänen kauttaan oikeusavustajan kanssa. Hänelle ei anneta edes keinoja valittaa tästä aikuisen tekemästä ulkonäköarviosta.

Entä mikä olisi Anderssonin esittämä vaihtoehto? Asuttaa aikuisilta vaikuttavat turvapaikanhakijat vastaanottovaiheessa alaikäisten majoituskeskuksiin vain, koska he väittävät olevansa alaikäisiä vai eristää heidät muista ihmisistä?

Quote from: VU 25.1.2016Kansanedustaja kysyy "mitä ministeriö aikoo tehdä maahanmuuttoviraston ohjeistuksen uudistamiseksi tai peruuttamiseksi niin, että se takaa alaikäisten turvapaikanhakijoiden oikeudet ja lapsen edun turvaamisen kaikilta osin, aikooko ministeriö selvittää sellaisten iänmäärityskeinojen käyttöönoton, jotka eivät perustu epävarmoihin lääketieteellisiin selvityksiin ja jos aikoo, niin millä aikataululla edellä mainitut asiat tapahtuvat".

Koomista. Lääketieteelliset iänmäärityskeinot ovat varmimmat, mitä on olemassa. Anderssonin tilalle ehdottama lääketieteeseen perustumaton mutuilu on epävarminta, mitä voi keksiä, koska siinä hylätään periaate kronologisen iän selvittämisestä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Siili

Quote from: Roope on 25.01.2016, 11:45:52
Quote from: VU 25.1.2016Kansanedustaja kysyy "mitä ministeriö aikoo tehdä maahanmuuttoviraston ohjeistuksen uudistamiseksi tai peruuttamiseksi niin, että se takaa alaikäisten turvapaikanhakijoiden oikeudet ja lapsen edun turvaamisen kaikilta osin, aikooko ministeriö selvittää sellaisten iänmäärityskeinojen käyttöönoton, jotka eivät perustu epävarmoihin lääketieteellisiin selvityksiin ja jos aikoo, niin millä aikataululla edellä mainitut asiat tapahtuvat".

Koomista. Lääketieteelliset iänmäärityskeinot ovat varmimmat, mitä on olemassa. Anderssonin tilalle ehdottama lääketieteeseen perustumaton mutuilu on epävarminta, mitä voi keksiä, koska siinä hylätään periaate kronologisen iän selvittämisestä.

Monet ihmiset (etenkin naiset) ovat sitä mieltä, että ihminen on sen ikäinen kuin tuntee olevansa.  Ehkäpä Li kuuluu tähän joukkoon.

Kim Evil-666

Minua stressaa matujen todistettu valehtelu. Sen lisäksi minua stressaa heidän vastikkeeton notkuminen verokarjan piikkiin. Kun listaa jatketaan, stressin aiheiksi muodostuvat raiskaukset, kaiken maailman tahrimiset, sekä muut perseilyt.

Vai oikein stressiä ikätesteistä!? Kyllä voi olla ihminen läpeensä omaa kansaansa vihaava. Li ei minua stressaa, mutta vi**ttaa sitäkin enemmän.

Pitäisi varmaan laittaa neiti Li.myös ikätestiin tuollaisten ulostulojen jälkeen.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Kni

Quote from: Sitruunamelissa on 25.01.2016, 11:20:56
Ensin saadaan turvapaikka ikämäärittämättömänä alaikäisenä, jonka jälkeen yhdistetään perhe (vanhemmat ja sisarukset) Suomeen.

Li on omaksunut tiinarosenbergismin.

Varmaan ok jos alaikäinen turvapaikanhakija hakee perheenyhdistämistä alaikäisille vanhemmilleen.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Ouel

Voi nyt muumi  :facepalm:
Onko mitään, joka ei stressaisi/loukkaisi/ahdistaisi/traumatisoisi matuja?

Zakhal

Vasemmistoliitossa on niitä jotka haluaisivat poistaa kaikki rajat ja valtiot. Se helpottaisi globaalin kommunismin yms luomista. Siinä mielessä kaikki keinot jotka helpottaa rajojen ylittämistä on pyhiä heidän mielestää. Li taitaa kuulua tähän koulukuntaan. Vasemmistoliitto ei halua hallita vain suomalaisia vaan kaikkia maailman kansalaisia.

Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla

nevahood

QuoteYK:n pakolaisjärjestö UNHCR on hänen mukaansa suositellut Suomessa käytettävien menetelmien sijaan esimerkiksi psykologisia tai psykososiaalisia taitoja selvittäviä testejä
... ja 4-vuotiaiden määrä pompsahtaa.
Suurkiihottaja Runeberg

svobo

Kyllä minua ressaisi enemmän joku kuulustelutyyppinen tenttaus kuin vaikka yksi röntgenkuva ranteesta tms.
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

ämpee

orientexpressen

Quote from: VU
YK:n pakolaisjärjestö UNHCR on hänen mukaansa suositellut Suomessa käytettävien menetelmien sijaan esimerkiksi psykologisia tai psykososiaalisia taitoja selvittäviä testejä

Tyypillinen kehitysmaan asukas aikuistuu henkisesti nuorempana kuin suomalainen, koska siellä yhteiskuntaan ja kulttuuriin kuuluu vastuun ottaminen omasta itsestä huomattavasti nuoremmalla iällä kuin täällä. Näin ollen tuon tyyppinen ikämäärittely saattaisi vaan lisätä täysi-ikäisiksi todettujen määrää.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Hornsmith

Tuossa iänmäärityksessä ei revitä kynsiä irti vuosirenkaiden laskemista varten, eikä toimenpide tapahdu kolean kosteassa kellarissa. Operaatio on verrattavissa normaaliin terveydenhoidolliseen toimenpiteeseen. Mikäli tuosta stressaantuu, taustalla on epärehellisyys tai sitten päässä on muutakin vikaa.

Mikä tuota Andersoniakin vaivaa? Muuten on ihan ihmisen oloinen, mutta ajatusmaailma on sekaisin ja suusta tulee ihan kummalista juttua.
S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

JulmaJuha

Quote from: svobo on 25.01.2016, 12:10:02
Kyllä minua ressaisi enemmän joku kuulustelutyyppinen tenttaus kuin vaikka yksi röntgenkuva ranteesta tms.

Minua taas päinvastoin. Puhumalla olisi edes joku mahdollisuus onnistua huijaamaan itselleni "lapsen oikeudet".

Luulen, että RTG:n nähtyäni hiki aivan virtaisi otsallani ja olisin kyllä aika stessaantunut.
Ei tämä meno voi tästä ainakaan enää hullummaksi mennä!
Eihän? ööh siis, ettäkö voi? ettäkö hulluudella ei ole rajaa?

Chew Bacca

Liitä ei voi kommentoida ilman banneja.

Punaiset ja vihreät - tervettä järkeä, säädyllisyyttä ja suomalaisia vastaan aina ja kaikkialla. Ihmiset jotka kuuluisivat lepositeisiin ovat meillä eduskunnassa.

Aukusti Jylhä

Kyllä se on Li, jota iänmääritys stressaa. Ja tasan siksi, että totuus ei ole yhtäläinen unelman kanssa.

Mokuttajille tuo totuus tuntuu järjestään olevan suuri fasistinen perkele.
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Maija Poppanen

Kyllä muakin niin loukkas, kun ala-ikäisenä kyselivät henkkaria baarin ovella tai tupakkakaupassa. Syytänkin kaikkia ongelmiani noista, ja aiheellisesti.

Blanc73

Ikätestit loukkaavat turvapaikanhakijoita vaikka nämä tieten tahtoen valehtelevat usein ikänsä törkeästi? Mikä noita Li Anderssonin kaltaisia Suomen vihaajia oikein vaivaa? Maastamme on tehtävä Lähi-itä hinnalla millä hyvänsä? Unelma-osasto on sekaisin kuin seinäkello.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

koodari-inssi

Quote from: JulmaJuha on 25.01.2016, 12:13:57
Quote from: svobo on 25.01.2016, 12:10:02

Minua taas päinvastoin. Puhumalla olisi edes joku mahdollisuus onnistua huijaamaan itselleni "lapsen oikeudet".

Luulen, että RTG:n nähtyäni hiki aivan virtaisi otsallani ja olisin kyllä aika stessaantunut.

Sinä oletkin epärehellinen VHM. Turviksia stressaa lääkärikäynti, koska rehellisiä ovat ja voivat vaikka todistaa sen. :flowerhat:
The hardest thing to explain is the glaringly evident which everybody has decided not to see. - Ayn Rand