News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat (Talibin väitöskirjasta)

Started by JM-K, 05.08.2009, 09:53:14

Previous topic - Next topic

JM-K

Talibin väitöskirja on huomattavasti vähemmän ideologisesti värittynyt, kuin mitä on hänen myöhempi tuotantonsa. Väikkäristä löytyy paljon asiallistakin tekstiä, kuten oheiset sitaatit osoittavat. Vaikka tulososa jääkin suhteellisen vaatimattomaksi (etenkin verrattuna teoriaosuuteen), on tämä teos huomattavasti tanakampaa tavaraa kuin esim. Rastaan omakohtainen terapiateos.

Näemmä asia on juuri niin, kuin olemme arvelleetkin: sen lauluja laulat, kenen leipää syöt. Ja koska syödä pitää, niin sitten pitää kirjoitella kaikenlaista höttöä, kun valtaeliitin propagandakoneisto sitä tilaa. Muuten ei tule apurahoja eikä virkoja yliopistolta. Sitten ei ole leipää, jos substanssi pyörii maahanmuuttajien ympärillä. Näin se bisnes toimii. Samalla logiikalla muuten saksalaiset, natseja paenneet psykoanalyytikot loivat kokonaisen teollisuudenalan jenkkilään. Nykykatsannossahan psykoanalyysi on paikoin tieteellisyydeltään astrologiaan verrattavissa olevaa hömpötystä (esimerkiksi Töttö).

Väikkärivaiheessa on vielä uskallettu ihan oikeastikin kyseenalaistaa ideologisia totuuksia. Sen jälkeen iskee karu totuus: ei mikään taho - paitsi veronmaksaja - ole halukas maksamaan punaista puupenniä jostain monikulttuuritutkimuksesta, sillä eihän sellainen oikeasti ketään hyödytä. Ja kun tarkkoja ollaan, niin edes veronmaksaja ei olisi halukas tuommoisesta mitään maksamaan, mutta tälläkään kertaa veronmaksajalta ei kysytä mitään.

Nykyisin Talib kirjoittaa huomattavasti enemmän valmiin kaavan mukaan. Näissä on vielä ajatteluakin ja tieteellistä rohkeutta mukana vai mitäpä sanotte (boldaukset minun)?


"Määrittelen oman tulkinnallisen viitekehykseni kriittiseksi monikulttuurisuudeksi. (...) Monikulttuurisessa paradigmassa tiedostetaan ihmisen erilaisuus kuin myös se tosiasia, että he ovat oman kulttuurinsa tuotteita. Lisäksi hyväksytään se, että ihmisten erilaisuus todennäköisesti vaikuttaa heidän keskinäisiin kanssakäymisiinsä, joten kriittinen monikulttuurisuus tiedostaakin konfliktien todennäköisyyden". (Talib 1999, 6)

"Sopeutuminen ja välttämättömän valinta on yksi suomalaista perusmentaliteettia ohjannut elementti. Omillaan pärjäämisen idea ja se, että on itse vastuussa menestymisestään, on toinen miltei yhtä tärkeä elementti". (Talib 1999, 53)

"Rehellisyys, jääräpäisyys, vakavuus ja vähäpuheisuus ovat määrittäneet suomalaisuutta. Nämä suomalaisuuteen myytin omaisiksi muuttuneet määreet ovat alkujaan saattaneet olla ulkoisen vallan määrittämiä. Kansainvälisissä vertailuissa hyväntahtoisuus, harmonia, luonnonsuojelu ja epävarmuuden välttäminen ovat tärkeitä suomalaisille. (...) suomalaisten arvomaailma muotoutuu feministisen kulttuurin kontekstissa, jossa korostuvat muista välittäminen, vaatimattomuus ja tasa-arvo (...) itsekunnioitusta arvostettiin vasta perheen turvallisuuden, todellisen ystävyyden, vastuullisuuden ja monien muiden asioiden jälkeen".
(Talib 1999, 55)

"Toisinaan monikulttuurisuuskasvatus painottaa liiaksi teoreettisia ihanteita. Huomiota kiinnitetään pinnallisiin symboleihin, tapoihin ja vanhoihin perinteisiin ko. kulttuurissa". (Talib 1999, 105)


LÄHDE:

Talib, M-T. 1999. Toiseuden kohtaaminen koulussa. Opettajien uskomuksia maahanmuuttajaopilaista. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 207. Väitöskirja.