News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2016-01-19: Erikoinen tilanne: Ruotsissa saa ajaa autoa ilman ajokorttia!

Started by jahve, 20.01.2016, 08:32:47

Previous topic - Next topic

jahve

Ruotsissa on todellakin mahdollista ajaa autoa laillisesti ilman ajokorttia.

Ruotsin radio Sveriges Radio P4 Blekinge kertoo jutussaan, että Ruotsissa saa vapaasti ajaa autoa, jos väittää, että ulkomainen ajokortti on hukkunut.

Ongelma tuli esille viime vuonna, kun kortiton kuljettaja pysäytettiin. Hän väitti poliisille omistavansa ulkomaisen kortin, mutta se oli kadonnut.

Hän joutui oikeuden eteen, mutta hänet vapautettiin, koska syyttäjä ei voinut todistaa, että kuljettajalta todella puuttui ajokortti.

Poliisin mukaan on hyvin vaikeata selvittää, onko henkilöllä ulkomainen ajokortti. Tämä on erityisen vaikeata, jos maassa ei ole ajokorttirekisteriä.

Niin kauan, kun ei ole kirjoilla Ruotsissa, ei tarvitse ruotsalaista ajokorttia. Ja sen jälkeen, kun on kirjautunut Ruotsin väestörekisteriin, saa ajaa vielä vuoden ilman paikallista ajokorttia.

Jos turvapaikan hakuprosessi kestää 1,5 vuotta, voi turvapaikanhakija käytännössä ajaa autoa 2,5 vuotta ilman ajokorttia.

http://www.uusisuomi.fi/autot/165940-ruotsissa-saa-ajaa-autoa-ilman-ajokorttia

Linkster

Ei hyvää päivää,meno on tosiaan 100 % Härski Hartikaisen vitsistä,tosin olemme itse pääosassa ja tämä on totta! En tosin ole Suomessakaan koskaan nähnyt mustalaistakaan  autokoulun kuskin paikalla,autollahan nekin aina liikkuu. Myös erittäin  tummennetuilla ikkunoilla(kiesi täys nekkejä) varustettuja autoja olen nähnyt,tokkopa niidenkään kuskilta meikäläistä korttia löytyy.

Mr.Reese

Quote from: Linkster on 20.01.2016, 08:42:13
Ei hyvää päivää,meno on tosiaan 100 % Härski Hartikaisen vitsistä,tosin olemme itse pääosassa ja tämä on totta! En tosin ole Suomessakaan koskaan nähnyt mustalaistakaan  autokoulun kuskin paikalla,autollahan nekin aina liikkuu. Myös erittäin  tummennetuilla ikkunoilla(kiesi täys nekkejä) varustettuja autoja olen nähnyt,tokkopa niidenkään kuskilta meikäläistä korttia löytyy.
90-luvun rikastajat oli ainakin vaaraksi muille, kun suhasivat talvella vanhalla takaveto Volvolla pitkin penkkoja, liikennemerkkejä sekä asuntolan suojakaiteita.

Otsikosta jo arvasin mitä luvassa ja hyvin arvasinkin. Ruotsi tekee kaikkensa kultsiensa eteen, ettei niiden tarvitse noudattaa mitään lakeja.
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

jahve

Quote from: Linkster on 20.01.2016, 08:42:13

Eiköhän sama mene Suomessakin läpi?

Suomessa voi muuten olla luku- ja kirjoitustaidoton (bussi)kuski ja  ei tarvitse edes osata liikennesääntöjä, riittää kun tulkki osaa - kuulostaa mahdottomalta vaan on mahdollista sillä

Trafin ohje  ajokortin teoriakoetta varten:

"Suoritettaessa teoriakoetta kohdan 4.1 mukaisesti kokeen suorittaja voi tarvittaessa käyttää apuna hankkimaansa tulkkia
Tulkin on oltava henkilökohtaisesti läsnä.
Kokeen suorittaja vastaa tulkin käyttämisestä aiheutuvista kustannuksista. Tulkkina voi toimia myös henkilö, joka ei ole virallistettu tulkki.

Ajokokeen vastaanottajan tulee huolehtia tulkin sijoittumis esta teoriakoetilassa niin, ettei teoriakoemateriaali vaarannu. Tulkki ei saa nähdä koemateriaalia enempää kuin on tarpeen. Tulkin mahdollisuudet vaikuttaa kokeen suorittajan vastauksiin on minimoitava. "

http://www.trafi.fi/filebank/a/1355746445/f87dca4fa766a19e608f964cf73d10f1/10911-Maaraysluonnos_Kuljettajantutkinnon_teoriakoe_19_01_2013.pdf

JulmaJuha

Tämä kaikki todistaa sen jo aiemminkin lausutun käsityksen, että mitä tapahtuu kun tuodaan tai päästetään joukoittain kehitysmaalaisia sivistyneeseen maahan.

Kehitysmaalaisista ei tule rajan ylittäessään sivistyneitä veronmaksajia. Käy niin, että sivistynyt maa taantuu kehitysmaaksi. Kaikki näkemämme ja kuulemamme todistaa tästä.
Ei tämä meno voi tästä ainakaan enää hullummaksi mennä!
Eihän? ööh siis, ettäkö voi? ettäkö hulluudella ei ole rajaa?

Nuivake

Minä urpo kun luulin, että ajoneuvon kuljettajalla on velvollisuus todistaa oikeutensa kuljettaa ajoneuvoa.
Taidan olla melko vajaa?
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Hornsmith

Ihan parasta taas. Onhan tuosta kantiksillekin tulevaisuudessa hyötyä. Korttinsa polttanut ottaa kaapuasusteen huiveineen repsikanpenkille. Ratsiaan joutuessaan vetää kiireesti hiekkamyrskyvarusteet päälle, ikkunasta poliisille kauhea pälätys ja näyttää käsintuherrettua lappua, jossa lukee "Lokki vei ajokortti".
S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

Pakkanen

Saako Ruotsissa myös toimia lääkärinä, jos väittää, että ulkomaalainen tutkintotodistus on hukkunut.

Todennäköisesti.

Laiho kiittää ;D.

edit. Hölmölä -tittelistä on kehkeytynyt kiihkeä Ruotsi - Suomi maaottelu.