News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2016-01-14 HS:Helsingin kouluissa harjoitellaan kouluampumisten varalta

Started by Paawo, 14.01.2016, 12:34:17

Previous topic - Next topic

Paawo

QuotePääkaupunkiseudun kouluissa harjoitellaan turvatoimia eriasteisten koulu-uhkausten, jopa ammuskelujen, varalta.

Yhdysvalloissa tällaisilla niin sanotuilla lockdown-harjoituksilla varaudutaan kouluun tunkeutuviin aseistautuneisiin ihmisiin. Suomenkin kouluissa sisälle suojautumisharjoitukset antavat valmiuksia toimia esimerkiksi kouluammuskelutilanteissa, vaikka ihan pienille lapsille ei sellaisesta puhutakaan.

Helsingin opetusviraston turvallisuuspäällikkö  Hannu Suoniemi kertoo, että kouluille on laadittu yhdessä kaupungin ja Helsingin poliisin kanssa toimintamalli erilaisia uhkaavia tilanteita varten.

Kouluissa on jo vuosikausia järjestetty paloharjoituksia eli harjoiteltu koulusta poistumista, mutta erilaisten koulu-uhkausten myötä on ryhdytty varautumaan myös koulun sisälle suojautumiseen.

"Maailma on muuttunut ja riskit ovat muuttuneet", perustelee Suoniemi harjoituksia.

http://www.hs.fi/kaupunki/a1452739374963

Meillä taitaa olla iso unelma housuissa. Mitä lie jo ollut stadilaisessa koulussa sattumassa, kun HS:kin jo uutisoi?
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Gunnar Hymén

vantaalla oli ilmeisesti jo ollut yksi tällainen, en ole varma, tytär ei oikein osannut tarkemmin kertoa miksi tekivät harjoitteita
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Paawo

Mitään vaaraa ei sivullisille kuitenkaan ole aiheutunut. Eikä mitään varmaan edes sattunut, tai edes meinannut sattua.
Kunhan nyt vaan vähän harjoitellaan, sellaisen yksittäisen ja sattumanvaraisen puukon- tai pyssynheiluttelun varalta.

Ja tiedossa toki kaikilla on että pottunokkanuorisoaHAN meikäläiset koulusurmaajat ja -uhkailijat ovat olleet.

Ja eikä mitään jengejä ole.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

dothefake

Huono puoli on se, että jos saman koulun oppilas alkaa ampumaan, niin suojatoimet ovat hänelle tutut.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Beenari

"Hölmöä miettiä, mikä maan tai maapallon tila on sadan vuoden kuluttua. Meistä kumpikaan ei ole silloin enää elossa"
- Antti Rinne (SDP)

guest11919

Quote from: dothefake on 14.01.2016, 14:10:36
Huono puoli on se, että jos saman koulun oppilas alkaa ampumaan, niin suojatoimet ovat hänelle tutut.

Tämä on aivan totta. Ihmettelen, ettei tätä seikkaa ole ajateltu. Itse asiassa ne ovat tutut toisenkin koulun oppilaille, sillä ohjeet ovat varmasti suurin piirtein samanlaiset.

Olen itse ollut kouluampujakoulutuksessa useita vuosia sitten ja aina välillä mentaaliharjoittelen tilannetta. En nyt kerro yksityiskohtia, mitä kaikkea täytyy tilanteessa tehdä ja ottaa huomioon. Opettajien käyttöön on olemassa poliisin laatima video siitä, miten oppilaita tulee ohjata ja mihin opettajan itse täytyy asettua mieluiten astalo kädessään.

Edit: selvitetty hieman perusteellisemmin