News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2015-08-06 Yle: Börje Mattsson: "Immosen kirjoitus pöyristyttävää rasismia"

Started by koli, 06.08.2015, 17:14:57

Previous topic - Next topic

N

Quote from: Roope on 09.08.2015, 18:51:22
Mattsson on taistellut sissijoukoissa marxilaisen vallankumouksen puolesta, aivan kuten jotkut suomalaiset taistelevat nyt uuden islamilaisen valtion puolesta. Sotaa voi kutsua myös itsenäisyystaisteluksi, mutta tulokset puhuvat puolestaan. Marxilainen MPLA tappoi valtaan päästyään 70-luvun loppupuolen puhdistuksissa kuubalaisten sotilaiden avustuksella kymmeniä tuhansia toisinajattelijoita ja epäiltyjä poliittisia vastustajiaan. Mattsson ei ole tietääkseni osoittanut minkäänlaista katumusta toiminnastaan ja tuestaan MPLA:lle, vaan päinvastoin kuvailee taistelukokemustaan nykyisen maailmankuvansa peruskiveksi. Samalla kun pöyristelee Immosen kirjoitusta, koska siinä käytetään sanoja fight ja multiculturalism.

Tuon sodan aikaan Angola oli Portugalin siirtomaa ja Portugali käytti napalmia alkuperäisasukkaiden kapinointia vastaan, tällöin Portugalia vastaan taistelua ei minusta oikein voida kutsua terrorismina. Tilannetta voisi verrata Viro/Neuvostoliitto tilanteeseen aikoinaan, olisiko joku Viron joukoissa taistellut suomalainen ollut terroristi Neuvostoliittoa vastaan taistelleessaan (jos tuollainen itsenäisyyssota olisi ollut käynnissä).

Sinällään aate oli huono, eikä lopputulos ollut hyvä, mutta mikäli ei ole tapettu siviilejä, en itse näe tuota terrorisminä. Varsinkin näin jälkikäteen katsottuna on helppo sanoa, että olisi ehkä kannattanut valita jokin toinen kapinallisryhmittymä tuolla ja voisi ehkä hiljalleen Börjekin myöntää, ettei tämä valittu liike välttämättä ollut se paras mahdollinen. Tosin on hankala myöskään sanoa, olisivatko vaihtoehtoiset ryhmittymät olleet lopputuloksen kannalta parempia, mutta ainakin se pääasiallinen vihollinen on ollut oikea, vihamielinen valloittaja. Yllättäen tosin myöskään eri ryhmittymät eivät voineet olla taistelematta keskenään, mikä taas taitaa mennä enemmänkin sen sisällissodan piikkiin.

Eli kyllä, Mattson voisi ainakin nyt todeta, että ei tuo MPLA ollut mikään hieno liike valtaan päästyään, mutta tuo itsenäisyyssodan aikainen toiminta ei siltikään terrorismista mene.

Quote from: Veikko
Oman käsitykseni mukaan hyvin oikeutettua, sillä olen tavannut kyseisen herran muutaman kerran, kun toimin rauhanjärjestöissä, ja keskustellut hänen kanssaan - tai anteeksi liioitteluni: kuunnellut hänen paasaustaan. En tosin henkilökohtaisestikaan pitänyt hänestä, mutta vielä vähemmän pidin siitä, että hän - ja hänen kaltaisensa - ovat juuri niitä, joiden toiminnan vuoksi "rauhanliikkeet" - joilla olisi voinut olla, ja joilla olisi pitänyt olla, merkittävä ja kunniallinen tehtävä maailmanrauhan hyväksi - pitää edelleen laittaa pääosin lainausmerkkeihin. Hän ei peitellyt erästä "rauhanliikettäkään" edustaessaan ihailuaan ja myötätuntoaan väkivaltaisia sissiliikkeitä, tai terrorijärjestöjä, kohtaan.

Sodanjälkeisen MPLA:n kannattamisen myötä häntä voidaan kyllä syyttää diktatuurin kannattamisesta, muttei edelleenkään terrorismista, tai sitten meillä on eri määritelmät terrorismista. Ellei sitten tosiaan MPLA, ja tämän mukana Börje, ole jo itsenäisyyssodan aikana käyttänyt terrorismin keinoja siviiliväestöä kohtaan.

Tämä oma nillitykseni nyt liittyy siihen, etten haluaisi sekoitettavan tosiaan valloittajavaltiota vastaan taistelemista ja terrorismia, jolloin terrorismi käsittää demokraattisen valtiojärjestyksen horjuuttamiseen tarkoitettua väkivaltaa, joka kohdistuu myös siviiliväestöön. Sillä jos tuota termiä aletaan kovin laajentamaan, niin siihen voidaan kohta vetää myös Eugen Schauman sun muut samalla logiikalla.

Quote from: CaptainNuiva
Roope tuossa jo vastasikin mutta on todellakin niin että jos lähdet tappotöihin toiseen maahan sen maan kansalaisia puskista ampumaan niin olet terroristi, se nyt on sanomattakin selvä.
Marxilaisten tappotöiden yhteydessä on myös mielestäni koko lailla kornia selittää demokratian puuttesta kun marxilaisuus ei todellakaan ole sitä mikä sitä demokratiaa toisi.

Mitä tulee Eugeniin niin tappotyönsä ei ollut jatkuvaa ja kohdistunut sattumoisin paikalla oleviin joten sikäli terrorismivertaus ontuu pahemman kerran.

Ok, eli meillä on eri määritelmä terrorismista (ei sinällään ihme, koska ei ole yhtä yhtenäistä määritelmää tälle). Toisaalta onko meillä tietoa, minkä verran Börjen teot kohdistuivat portugalilaisiin sotilaisiin ja minkä verran kansaan? Portugalin edustajia kun ei voida mitenkään hyviksinä esittää tuossa sodassa, joten varsinkaan paikallisia jotka sotivat heitä vastaan (mikäli eivät terrorisoineet tavallista kansaa), ei minusta voida kutsua terroristeiksi. Itse en myöskään kutsuisi ulkomaalaisia myöskään, mikäli teot eivät sitten muuten olisi terrorismiin rinnastettavia. Toki jos halutaan sitten kaikkia tähän osallistuvia ulkomaalaisia kutsua siitä huolimatta terroristeiksi, niin olkoon näin, tällöin kaikissa muissakin itsenäisyyssodissa olevia ulkomaalaisia voidaan kutsua samalla termillä (tähän määritelmään ei saada Schaumania mahtumaan).

sivullinen.

Quote from: Roope on 07.08.2015, 14:52:17
Tässä tapauksessa kannatti aseellista vallankumousta ihan konkreettisesti. Mattsson kulki nuorena miehenä kertomansa mukaan maailmalla Afrikan kommunistisissiporukoissa. Tämänkin takia Mattssonin pöyristyminen Facebook-kirjoituksesta on huvittavaa.

Tätä voidaan myös käyttää Immosen kirjoitukseen vastustamiseen: Börje on oikeasti kiihoittunut propagandakirjoituksesta -- jossa todennäköisesti mainittiin taistelu ja väkivalta -- ja lähtenyt sen innoittamana sotimaan; jotkut nuoret ovat oikeasti helposti kiihotettavia tyhmiin tekoihin. Tosin Börjeä ei kiihoittanut kansallismielinen kirjoitus internetissä; häntä kiihoitti Ylen ja sosialistien lehdistön valheellinen rummutus televisiossa ja lehdissä. Hän on mitä loistavin esimerkki, miksi Yleisradio olisi syytä lakkauttaa välittömästi ja sosialistien lehdistön kiihoituskirjoitukset kieltää vihapuhelainvastaisina.

Sosialistien lehdet ovat jopa kerran saaneet omassa maassamme aikaan erittäin verisen kansannousun. Vuoden 1918 tapahtumien toistuminen ei olisi iloinen asia. Börjet ovat punaisille kiihottajille riistaa. Yksi kuuluisimmista punakiihottajista oli Edvard Valpas-Hänninen (sdp.). Sotien jälkeinen Ylen pääjohtaja -- ja Erkki Tuomiojan isoäiti -- Hella Wuolijoki (skdl. eli vas.) oli toinen tunnettu. Punakiihottajat tietävän punakiihotuksen -- "sosialistisen agitaation" -- vetoavan heihin itseensä, ja siksi pelkäävät sitä suunnattomasti. He pelkäävät kansallismielisten käyttävän heidän omia aseitaan heitä itseään vastaan. Olen jo usein lohdutellut sosialisteja sanomalla tämän pelon olevan turha. Sosialistien tunteisiin vetoavan vääryyden julistamisen sijaan kansallismielinen kirjoittelu on järkeen vetoavaa tilastojen ja lukuarvojen esittelyä. Jos joku esimerkiksi onnistuisi laskemaan yhden neemun aiheuttamat kustannukset, ja julkaisisi ne, olisi se pahinta vihapuhetta ja kansan kiihotusta kansallismieliseen tyyliin.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

hattiwatti

Quote from: sivullinen. on 09.08.2015, 22:56:04
Quote from: Roope on 07.08.2015, 14:52:17
Tässä tapauksessa kannatti aseellista vallankumousta ihan konkreettisesti. Mattsson kulki nuorena miehenä kertomansa mukaan maailmalla Afrikan kommunistisissiporukoissa. Tämänkin takia Mattssonin pöyristyminen Facebook-kirjoituksesta on huvittavaa.

Tätä voidaan myös käyttää Immosen kirjoitukseen vastustamiseen: Börje on oikeasti kiihoittunut propagandakirjoituksesta -- jossa todennäköisesti mainittiin taistelu ja väkivalta -- ja lähtenyt sen innoittamana sotimaan; jotkut nuoret ovat oikeasti helposti kiihotettavia tyhmiin tekoihin. Tosin Börjeä ei kiihoittanut kansallismielinen kirjoitus internetissä; häntä kiihoitti Ylen ja sosialistien lehdistön valheellinen rummutus televisiossa ja lehdissä. Hän on mitä loistavin esimerkki, miksi Yleisradio olisi syytä lakkauttaa välittömästi ja sosialistien lehdistön kiihoituskirjoitukset kieltää vihapuhelainvastaisina.

Totta, Börje kiihottui menemään Angolaan asti sotimaan. Mutta on siellä alueella ollut muitakin Suomalaisia järjestysmiehinä:

http://tappis.0catch.com/Kolwesi.htm


hattiwatti

En malta olla lainaamatta jonkun vuoden takaista Börje-tutkimustani uudelleen:

https://hommaforum.org/index.php?topic=53908.0

Quote from: hattiwatti on 31.07.2011, 14:53:23
Kun rauhan, mokutuksen ja rakkauden ministerimme osallistuu monikulttuurisille rauhanfestareille, huomio ehkä kiinnittyy itse mokutusfestareiden perustajan Börje Mattsonin (RKP) taustakuvioihin.

Rauhanpuolustaja Börjehän aikoinaan oli Angolassa siinä kun vähän muuallakin Afrikassa tukemassa antikolonialistisia rauhaa puolustaneita monikulttuurisia vapaustaistelijoita. . Tässä alhaalla taas on mainio artikkeli siitä, millainen Börjen Angolan-kaverien operaatio Kongon puolella toimivia kolonialisteja vastaan olikaan. Todistajana paikalle hälyytetty Kyösti Pietiläinen alias muukalaislegionan Peters.

http://tappis.0catch.com/Kolwesi.htm

Quote"Peters", tuo mainio Kotkan-poika, kertoo kirjassaan "Legioonan isku Kolwesiin", ISBN 978-951-31-4110-3, kohtaamisestaan itäsaksalaisen terroristi-kouluttajan kanssa, mutta ketään pohjoismaisempaa hän ei siellä tavannut "face-to-faces", mitä voinee harmitella?
.....
QuoteVapaaseen aggressioon ym. itsensätoteuttamiseen valtuutetut lapsi- ja teini-soturit ovat ns. vapautusarmeijojen kehittämä formaatti, jonka sittemmin omaksuivat mm. Liberian yksityisarmeijat. Tunnottomat sotaherrat ja politrukit päästävät nämä nuoret valloilleen huumeilla ja viinalla yllytettynä, -ja lupauksella saada tehdä löytämilleen tytöille ja naisille ihan-mitä-vaan. Nähtyään riittävästi tämänkaltaisen joukon työnjälkeä entinen kotkalainen duunari, "legioonalainen Peters", oli yhä vähemmän motivoitunut ottamaan vankeja "katangan tiikereistä". Juuri tälläisten joukkojen mukana eräs pohjoismainen "rauhanpuolustajakin" oli parisen vuotta "vapauttamassa" Angolaa. Hänen aseveljistään, "Black Arrow"-joukosta, tuli sitten näitä "Katangan tiikereitä ".

Kuinka ollakkaan, tämä artikkeli alhaalla paljastaa Börjen matkaseuralaisen olleen taistolaisen Mikko Lohikosken.

http://www.taksvarkki.fi/artikkeli.php?lang=fi&gid=202&pid=603091706

QuoteBörje Mattsson: Muistoja Taksvärkin tiellä
Olimme Mikko Lohikosken kanssa matkustaneet Afrikkaan, vuoden 1969 loppukeväänä. Takana oli radikaali vuosi 1968, vanhan valtaus, ja herääminen kehitysmaiden tilanteeseen. Ja eteläisen Afrikan taisteluun kolonialismia ja rasismia vastaan...
....
Quote....Frelimon tarunomaisen sissijohtajan Samora Machelin tumma kaunis vaimo Joshina. Nämä molemmat naiset olivat ......
nuorille innokkaille anti-imperialisteille Suomesta suuri kokemus
.....
QuoteOli ensimmäinen projekti Angolassa, muistaakseni tukea koulutustoiminnalle Namibian vapautusliikkeen Swapon puitteissa, sen leireillä Angolassa. Olimme lähdössä sinne Matti Viialaisen kanssa – jonka kanssa teimme myöhemminkin useita matkoja mm Angolaan.

Angola oli äskettäin itsenäistynyt, vapautunut, sosialistisena maana ja kansainvälinen kapitalistinen pankkitoiminta ei ollut vielä oikein rantautunut sinne. Varojen siirto Angolaan ei onnistunut, jonnekin tilille, jota jostain Suomesta yrittäisi avata. Eikä voinut kuulemma olla varma siitäkään, toimisivatko shekit, saisiko niitä lunastettua, luultavasti ei.

Mutta ison summan oli sinne satava, projektia varten. Joten matkalle hankittiin kunnon attaseasalkku. Ja siihen pakkasimme isoja seteleitä – mutta varmuuden vuoksi (että saisi vaihdettua) ei liian isoja.. Laukku tuli aivan täyteen rahaa. Ja se sylissä matkustelimme Angolaan. En tiedä oliko se aivan laillista, viedä tuollainen summa ulos maasta, varmastikaan se ei ollut laillista viedä tuollainen laukullinen rahaa sisään sosialistiseen Angolaan.

....

QuoteOlimme Halosen kanssa Tansaniassa tutustumassa Etelä-Afrikan vapautusliikkeen ANC:n leiriin sisämaassa, jossa oli useita eri suomalaisten järjestöjen projekteja toteutuksessa, myös Taksvärkin. Leirillä oli mm farmi, jonka avulla tuotettiin ruokaa omaan käyttöön ja jopa myyntiin. Osana farmia oli sikala. Kävimme sitä katsomassa, ja siellä meille myös esitettiin paikan suuri siitossika, valtava otus. Tarjan kanssa ihailimme siitossian kunnioitettavaa varustusta, ja kommentoimme sitä asiantuntevasti. Tarja Halonen kyykistyi katsomaan herraa myös suoraan kasvoihin, tai kärsään. Näiden molempien näin katsoessaan toisiaan, suoraan vastakkain, jotenkin mittaillessaan toisiaan – voi vain arvailla mitä ajatuksia siinä vaihdettiin – otin nopean kuvan.

... jota pätkää myös octavius on analysoinut. Rähmiskin voisi saada inspiraatiota.
http://octavius1.wordpress.com/2008/05/22/tarja-halonen-sian-silmin/

Lisää:

http://www.rauhanpuolustajat.fi/RaPu-lehti/lehdet/2009/409/varikas_monikulttuurimies.html

QuoteVärikäs monikulttuurimies

Pitkän linjan kansalaisjärjestöaktiivi Börje Mattsson tunnetaan niin Rauhanpuolustajista kuin Faces-festivaaleista. Hän on värikäs persoona, joka jakaa mielipiteitä.
...
Herätyksen rauhanliikkeeseen Börje Mattsson sai jo 1960-luvun puolivälissä ollessaan armeijassa.

"Tuolloin alkoi Vietnamin sota, ja totta kai jokainen järkevä ihminen reagoi siihen jollain tavalla. Tein intissä Dylanin ja Donovanin hengessä protestilauluja, joten kurinpidolliset toimenpiteet tulivat tutuiksi. Armeijasta päästyäni liityin Sadankomiteaan. Luin Ydinasioita-lehteä ja pukeuduin niin, että jokainen varmasti huomasi minun olevan kunnon pasifisti."

Vietnamin sota oli Mattssonille kova pala. Siihen reagoimiseen ei riittänyt pelkkä pasifismi. Niinpä nuori mies etsi oikeudentuntonsa toteuttamiselle uusia keinoja.

"Minulle muodostui kuva imperialismista ja maailmasta, joka on tietyn järjestelmän kourissa. Koin tehtäväkseni taistella imperialismia vastaan."

Samanaikaisesti opiskelijaradikalismi nosti päätään maailmalla ja myös Suomessa. Tietoisuus kolmannesta maailmasta kasvoi. Se oli monille täysin uusi todellisuus.

"Uusia järjestöjä perustettiin. Helsingin Kirkkokatu yhden kellarista tuli anti-imperialistisen toiminnan keskus. Perustimme myös Demo-painon, koska koimme, että meidän on itse pakko painaa materiaalimme. Muualla se ei olisi ollut mahdollista."

Nuoret aktivistit ostivat vanhan saksalaisen offset-painokoneen ja kantoivat sen kellariin.

"Kukaan ei aluksi osannut käyttää konetta, mutta asiasta otettiin selvää. Painoimme ensin vain yhtä kuvaa, sitä Che Guevaran klassista kuvaa. Yrityksen ja erehdyksen kautta painojälkeä alkoi pikkuhiljaa syntyä."

Samassa kellarissa toimi myös Suomen opiskelijain YK-liitto, josta tuli Mattssonille tärkeä järjestö.
"Sehän oli etabloitunut hieno järjestö, jonka puheenjohtajana oli toiminut muun muassa Paavo Lipponen. Häntä seurasi Nils Torvalds ja seuraava puheenjohtaja olinkin minä. Silloin liitto muutettiin selkeästi imperialismin vastaiseksi järjestöksi. Meillä oli osastoja ympäri Suomea. Aloimme tukea kansallisia vapautusliikkeitä ympäri maailmaa. Koimme etteivät YK:n toimet riitä. Matkustimme muun muassa Afrikkaan tukeaksemme Etelä-Afrikan vapautustaistelua."

Afrikan-matkoilta Mattssonille kertyi useita hyviä kontakteja aina vapautusliikkeiden johtajia ja eri maiden presidenttejä myöden.

Kun Mattsson ja kumppanit tulivat takaisin Suomeen, heillä heräsi ajatus Suomessa toimivan afrikkalaisen solidaarisuusliikkeen perustamisesta. Mattsson liftasi Mikko Lohikosken kanssa pennittömänä Angolaan. He olivat matkalla seitsemän kuukautta ja liittyivät Angolan vapautusliikkeeseen. "Tämän seurauksena perustettiin Suomeen Afrikka-komitea. Tavoitteenamme oli muuttaa Suomen ulkopolitiikkaa, niin että Suomi myös valtiona olisi valmis tukemaan vapautusliikkeitä."
Afrikka-komitean myötä alkoivat Börje Mattssonin yhteydet Rauhanpuolustajiin. Komitealle haettiin laajaa pohjaa ja mukaan otettiin kaikki Suomen Afrikan-ystävät.

"Komitea perustettiin lopulta Rauhanpuolustajiin, siitä tuli siis Rauhanpuolustajien Afrikka-komitea. Painostimme Suomea tunnustamaan kaikki eteläisen Afrikan vapautusliikkeet. Tämä oli kova linja, sillä Suomi ei virallisesti missään nimessä hyväksynyt aseellista vapautustaistelua. Afrikka-komitea aloitti 1970-luvun alussa. Yksi kiistakumppaneistamme oli Paavo Väyrynen. Hän joutui kuitenkin lopulta perääntymään, sillä Suomi tunnusti lopulta vapautusliikkeet. Se oli meille huikea hetki."
....
"Tavoitteena oli järjestää rauhanmarsseja ja rockfestivaaleja ympäri Eurooppaa. Itse olin tuolloin työtön ja lähdin pois Helsingistä. Päädyin Karjaalle maahanmuuttosihteeriksi. Tässä samassa duunissa hoidan tänäkin päivänä viiden eri kunnan maahanmuuttajiin liittyviä töitä. Pikkuhiljaa syntyi idea monikulttuurisesta ja rasisminvastaisesta rauhanfestivaalista. Näin sai alkunsa Faces, jota olin perustamassa. Se on järjestetty jo 12 kertaa."

Facesin taustaorgaanisaatio Etnokult ry. palautti Mattssonin jälleen kerran Rauhanpuolustajien toimistoon Helsingin Hämeentielle.

"Vuokrasimme Etnokultin Helsingin-toimistolle tilat Rauhanpuolustajilta. Täytyy sanoa, että minulle itselleni oli hurja tunne kävellä takaisin Puluihin. Olin kulkenut ympyrän ja tullut himaan. Tämä uusi Rauhanpuolustajat oli aivan erinäköinen kuin Bulevardin vanha Rauhanpuolustajat. Hämeentie oli paljon rähjäisempi, mutta täynnä fiilistä ja toimintaa. Koin absoluuttisesti, että Rauhanpuolustajat on vihdoin minun näköiseni ja koko järjestö tuntuu nyt paljon läheisemmältä. Kiitos siitä."

On toki Börje Mattssonin ja Mikko Lohikosken rauhaa puolustaneista, anti-kolonialistista ja antirasistisista Afrikan seikkailuista olemassa dokumenttikin YLEltä.

http://ohjelmat.yle.fi/dokumenttiprojekti/tulevia_elokuvia/kotimaiset_elokuvat/borje_mikko
Quote
Ohjaus: Hannu Oksanen
Tuotanto: Dakar Oy
Arvioitu valmistumisajankohta: 2010
> ohjaajan dokblogikirjoitus 28.2.2009
> dakar.fi

Börje & Mikko on dokumenttielokuva ja veijaritarina hyväsydämisistä seikkailijoista. Börje Mattsson ja Mikko Lohikoski ovat suomalaisen radikalismin kantaisiä. He aloittivat toiminnan paremman maailman puolesta 1960-luvulla. Heidät on nähty vapaustaistelijoiden rinnalla Afrikan viidakoissa, Irakissa, Palestiinassa.

Börjen ja Mikon vaiheisiin liittyy lukuisia suomalaisia ja kansainvälisiä nimiä: Urho Kekkonen, Erkki Liikanen, Martti Ahtisaari, Jaakko Laakso, Saddam Hussein, Jasser Arafat, afrikkalaisia presidenttejä ja sissijohtajia: sekä lännen ja idän vakoojia. Mikko on nykyisin on Turun kaupungin kansainvälisistä suhteista vastaava johtaja. Börje työskentelee kierrätyskeskuksen työntekijänä Fiskarsissa ja on antirasistisen Faces- festivaalin johtaja.

Kuin Bätmän ja Robin sentään nämä Börje ja Mikko. Gotham Cityn tilalla vain Afrikan savannit ja viidakot.

Mitä tämän kaiken historiikin päätteeksi voi tehdä? Ehkä encorena tsekata uudestaan Börjen antikolonialististen vapautusliike-kavereiden työn jälki jälleen kerran, sen Kotkalaisperäisen Suomalaisen dokumentoimana joka sotkua oli siivoamassa:

http://tappis.0catch.com/Kolwesi.htm

Ei muuten, mutta tämä herra aikoinaan siis sai Suomen valtion virallisen kannan näiden aseellisten vapautusliikkeiden puolelle. Kysyttiinhän sinultakin?

Mites tänään? Börje pyörittää sitten antirasistista festaria jossa the Ministerikin käy moraaliposeeraamasssa tänään Norjan tapahtumien raatojen päällä.
Lisäksi Börje on RKP:n aktiivijäsen, jolla on oma paikkansa Suomen mokuttamisessa.

http://lottovoittaja.wordpress.com/2009/09/18/kotouttamisteollisuuden-tyollistava-vaikutus/

Börje:
Quote
""Suomen vanhustenhoito on rempallaan hoitohenkilöstöpulan vuoksi. Näyttää siltä, etteivät kaikki suomalaiset tykkää hoitaa tosiaan. Tälle alalle on pakko saada työvoimaa muualta. Eikö se ole ihan sama, mistä tai minkä väristä työvoimaa saamme? Eihän tällaisessa asiassa voi laittaa rasistisia rajoja.".


http://suomaliansanomat.blogspot.com/search/label/B%C3%B6rje%20Mattsson

http://mediaseuranta.blogspot.com/2009/09/kuntalehti-borje-mattsson-ylistaa.html
Quote
"Faces Etnofestival on monikulttuurinen tapahtuma, joka sai alkunsa yli 10 vuotta sitten Mattssonin havainnosta, että eri kulttuureista tulevien kohtaamista ja yhdessä tekemistä tarvitaan enemmän.
– Näin, että etninen vihamielisyys oli leviämässä Euroopassa. Siihen piti reagoida ja osoittaa, että monikulttuurisuus on rikastuttava, iloinen asia.
.....
Menin Inkooseen ja sanoin, että olkaa moderneja, ottakaa pakolaisia. Tarvitsette sihteerin, ja tässä minä olen.
Näin muodostui 90-luvun puolivälissä viiden kunnan yhteisalue. Mukaan lähtivät Karjaan ja Inkoon lisäksi Hanko, Pohja ja Tammisaari. Mattsson oli onnistunut tavoitteessaan tehdä pakolaistyöstä pysyvää. Seuraava askel oli luopua keinotekoisista kuntarajoista.
– Ehdotin, että minusta tulee Länsi-Uudenmaan pakolaissihteeri. Kunnat suostuivat.

2000-luvun alussa Börje Mattsson luopui sihteerinimikkeestä, koska aika oli ajanut sen ohi. Hänestä tuli maahanmuuttajakoordinaattori."


Mikko Lohikoski on taas keskittynyt konkurssissa olevan Turun mokuttamiseen. Hän on myös voimakkaasti ajanut maahanmuuttajien loppusijoittamista kuntasektorin suojatyöpaikkoihin. Hänen poikansa on vapaata liikkuvuutta ajavan sosialistiliiton puheenjohtaja Juhani Lohikoski, jonka rauhanmarsseilla monenkaltaista vihapuhetta sallitaan:
http://www.halla-aho.com/scripta/rauhanmarssi_helsingissa.html

http://mediaseuranta.blogspot.com/2011/03/vihrea-lanka-uussuomalaiset-tahdotaan.html
http://suomaliansanomat.blogspot.com/2010/01/vuoden-uusturkulainen-ja-vuoden.html
http://laivaontaynna.blogspot.com/2006/08/mietteit-sensuroinnista-ja.html

CaptainNuiva

Yllä olevasta linkistä:

"Vapaaseen aggressioon ym. itsensätoteuttamiseen valtuutetut lapsi- ja teini-soturit ovat ns. vapautusarmeijojen kehittämä formaatti, jonka sittemmin omaksuivat mm. Liberian yksityisarmeijat. Tunnottomat sotaherrat ja politrukit päästävät nämä nuoret valloilleen huumeilla ja viinalla yllytettynä, -ja lupauksella saada tehdä löytämilleen tytöille ja naisille ihan-mitä-vaan. Nähtyään riittävästi tämänkaltaisen joukon työnjälkeä entinen kotkalainen duunari, "legioonalainen Peters", oli yhä vähemmän motivoitunut ottamaan vankeja "katangan tiikereistä". Juuri tälläisten joukkojen mukana eräs pohjoismainen "rauhanpuolustajakin" oli parisen vuotta "vapauttamassa" Angolaa. Hänen aseveljistään, "Black Arrow"-joukosta, tuli sitten näitä "Katangan tiikereitä "."

Kuinka moni on henkensä tämäkin äärivassari Börje Matssonin unelmien ja tekojen vuoksi antanut?
Ai niin, tämä on sitä Li Anderssonin lanseeraamaa oikeanlaista ja suotavaa väkivaltaa.
Mahdettiinkohan tuolloin Angolassa kovastikkin olla huolissaan äärioikeiston uhasta samalla kun raiskattiin ja tapotöitä harrastettiin?

Sinällään outoa että täällä innokkaasti käytetään miljoonia jonkun ruandalaisen oikeudenkäynteihin sen sijaan että hemmo olisi palautettu oikeuden eteen sinne mihin kuuluukin ja samaan aikaan yhtäkään tiedostavaa suvista ei kiinnosta tämän BM:n tekemiset....Toisaalta tämä kertoo sen mikä on jo pitkään ollut tiedossa, tiedostavien käsittämättömän suuren kaksinaismoralismin.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Ernst

Eikös tuo Börje ja Mikkokin pitäisi tutkia ja tuomita, koska osallistuivat (mahdollisesti) rikoslain 11 luvun tarkoittamiin rikoksiin tai tekivät niitä.  Tarkoittaa sotarikoksia ja rikoksia ihmisyyttä vastaan. Osa luvun rikoksista ei vanhene, koska seuraus voi olla elinkautinen. Ulkomaantutkijaksi voisi nimetä vaikkapa Thomas Elfgrenin...

NÄITÄ pitäisi tutkia. Abdin ja Miikametteri-Markopetterin ISIS-sikailujen ohessa.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Näkkileipä

Immosen kirjoituksesta loukkaantuneet, myöntävät siis vihdoinkin sen mitä olen epäillytkin, että heidän mielestä monikulttuuri ja monikulttuurismi ovat synonyymeja.  :facepalm:

koli

QuoteFaces-festivaali saa jatkoa ja muuttaa Fiskarsiin

Faces-festivaali muuttaa Fiskarsin ruukkikylään. Tapahtuman piti loppua kokonaan jo toissa vuonna, mutta se jatkuu edelleen sekä yleisön vaatimuksesta että yleisen ilmapiirin takia. Viimeksi festivaali on järjestetty Raaseporin linnan raunioilla ja sitä ennen Pohjan kirkonkylässä ja Billnäsissä.

Faces-festivaali saa jälleen uuden pitopaikan, kun Raaseporin linnan rauniot vaihtuvat Fiskarsin ruukkikylään. Festivaalijohtaja Börje Mattsson haluaa siirtää tapahtuman metsän kätköistä ihmisten ilmoille.

– Linjasimme jo pari vuotta sitten, että meidän on mentävä sinne, missä ihmiset ovat. Pohdimme eri vaihtoehtoja Länsi-Uudellamaalla ja yhtenä iltana – tai aamuna – tuli mieleen, että meillähän on Fiskars. Siellä yhdistyy moni asia: se on iso kylä, jossa on paljon ihmisiä, mutta myös vanhaa miljöötä, metsää ja vettä.

Kylän suurin maanomistaja Fiskars-yhtiö suhtautuu tapahtumaan myönteisesti.

Tapahtumapaikan lisäksi uudistuu koko konsepti

Faces-festivaali järjestetään uudessa paikassa täysin uudella periaatteella. Mattsson kehuu löytäneensä Fiskarsista toinen toistaan kiinnostavampia esiintymispaikkoja. Esimerkiksi Puimala on parhaillaan remontissa ja sinne tulee yksi festivaalin esiintymispaikoista.

– Mitään varsinaista suljettua festivaalialuetta ei ole ja tapahtuma on myös siinä mielessä aivan uudentyyppinen. Lippuasioita mietitään vielä, mutta todennäköisesti eri lavoilla on omat pääsylippunsa ja lisäksi tulee koko festivaalin kattava ranneke. Tapahtumassa on myös ilmaisohjelmaa.

Yläruukissa on kahden esiintymiseen soveltuvan sisätilan lisäksi valmiiksi katettu piha-alue, joka muuttuu ruokabasaariksi festivaalin aikana. Näin ollen festivaalivieraille on tarjolla säänsuojaa aikaisempia pitopaikkoja enemmän.

Monikulttuuriselle festivaalille entistä suurempi tarve

Vaikka metsäfestivaalin aika on ohi, on monikulttuurisuutta korostavalle tapahtumalle ainakin festivaalijohtajan mielestä suurempi tarve kuin koskaan aikaisemmin.

– Festivaalin alkuperäinen tavoite oli kertoa yleisölle Suomen monikulttuurisuudesta. Se tehtävä on täytetty, mutta monikulttuurisuus pitäisi saada toimimaan paremmin. Nyt kun vielä tuli tämä uusi pakolais- ja turvapaikanhakijatilanne, niin se on luonut ihan uuden tarpeen Faces-festivaalille.

Faces kutsuu kaikki Suomen vastaanottokeskukset mukaan festivaalin toteuttamiseen. Esimerkiksi Kauhavan vastaanottokeskuksesta on todennäköisesti tulossa bändi esiintymään tapahtumaan.
http://yle.fi/uutiset/faces-festivaali_saa_jatkoa_ja_muuttaa_fiskarsiin/8586483
Mörökölli

koli

QuoteFaces-festari muuttaa Fiskarsiin – kutsuu turvapaikanhakijoita esiintymään

Faces-festivaali järjestetään ensi kesänä ensimmäistä kertaa Fiskarsissa.

– Enää me ei olla metsässä, jonne ihmisten on mentävä. Uusi Faces on festivaali, joka on siellä missä ihmisetkin, kiteyttää Facesin festivaalipäällikkö Börje Mattson.

Samalla Faces tarttuu ajankohtaiseen aiheeseen. Faces lähettää viestin Suomen kaikkiin vastaanottokeskuksiin, että kun Suomessa olevien 30 000 turvapaikanhakijan joukossa on myös paljon erilaisia kulttuurin tekijöitä, ovat he tervetulleita esiintymään Faces-festivaalille.

– Eri puolilla Suomea vastaanottokeskuksissa on paljon nuoria miehiä, jotka kiehuvat kun heillä ei ole mitään tekemistä. Faces koettaa näin saada aikaan myönteistä toimintaa vastaanottokeskuksissa. Olin maanantaina Kauhavalla ja sieltä on vastaanottokeskuksesta tulossa bändi Facesiin, kertoo Mattson.

Raaseporissa on kaksi vastaanottokeskusta ja Mattson on ollut yhteydessä niitä johtavaan Timo Nyholmiin.

– Raaseporin vastaanottokeskuksissa aloitetaan kartoitustyö, millaisia taitoja sieltä musiikin ja muun kulttuurinteon saroilla on.

Teemallaan Faces haluaa omalta osaltaan vaikuttaa Suomessa käytävään pakolaiskeskusteluun.

– Haluamme tuoda esiin myös monikulttuurisuuden myönteisiä puolia. Haluamme antaa pakolaisille kasvot. Sitähän Faces tarkoittaa,kasvoja, pohtii Mattson.

Faces päätettiin nyt järjestää Raaseporin linnan ympäristön sijasta Fiskarsissa alueen urbaanin, mutta perinteisen ruukkimiljöön takia. Fiskarsissa käy vuodessa 150 000 matkailijaa,joista 80 000- 90 000 kesällä. Potentiaalista yleisöä on paikalla siis jo valmiiksi. Pääosa festivaalialueesta tulee sijaitsemaan yläruukin alueella, mutta mitään osaa Fiskarsista ei aidata ja suljeta erilliseksi festivaalialueeksi.Sen sijaan musiikki soi neljässä paikassa. Yleisö voi ostaa lippuja joko erillisiin konsertteihin tai sitten ostaa vanhan tavan mukaisen festivaalirannekkeen.

Börje Mattson odottaa Fiskarsiin noin 3 000–5 000 festivaalikävijää. Artistien kanssa neuvotellaan parhaillaan, mutta nimiä julkistetaan vasta myöhemmin. Kokonaisbudjetti tulee pyörimään runsaassa 100 000 eurossa.

Faces-organisaation vanhoista veloista on jäljellä vain 3 000 euroa vaikka niitä oli pahimmillaan 100 000 euroa.

– Ne on maksettu pois festivaalituotoilla. On hyvä, ettei annettu periksi.

Fiskars-yhtiö lähti innolla mukaan Facesin mahdollistajaksi. Yhteistyötä tehdään myös muun muassa Onoman ja Fiskarsin kyläseuran kanssa.

Mattsonia ei huolestuta, että Facesin pakolaisteema houkuttelisi paikalle myös ei-toivottua porukkaa.

– Poliisin kanssa sitten pohditaan turvallisuuskysymyksiä. Aikoinaan Facesissa pelättiin, että skinheadit tulisivat mekkaloimaan, mutta eihän heitä kiinnostanut.
http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/354962-faces-festari-muuttaa-fiskarsiin-kutsuu-turvapaikanhakijoita-esiintymaan

Onhan se luonnollista, että Fiskars lähtee tukemaan monikulttia, onhan Fiskarsin sakset varmasti suosittuja välineitä ympärileikkauksissa.
Mörökölli

Alapo

QuoteAikoinaan Facesissa pelättiin, että skinheadit tulisivat mekkaloimaan, mutta eihän heitä kiinnostanut.

Kertoo ehkä aika paljon suvaitsevaisten maailmasta, pelätään jostain kumman syystä, että ruotsinkielisillä alueillakin olisi niin paljon skinheadeja että ne tulisi mellakoimaan. Kun käsittääkseni Faces on aina järjestetty Raaseporin nykyisen kunnan alueilla. Eikös siellä pitäisi kaikkien olla hirveän suvaitsevaisia :roll: