News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Sananvapauden puolesta ry lopetettu tänään

Started by James Hirvisaari, 06.01.2016, 16:41:40

Previous topic - Next topic

James Hirvisaari

Minulle oli osoitettu rahaa Sananvapauden puolesta ry:n kautta, mutta rahaa ei koskaan minulle toimitettu. Yhdistys on lopetettu tänään, ja varat (400€) jaettu muille tahoille. Pyysivät tosin tilinumeroani FB:n kautta (11:58), ja vastasin alle tunnin sisällä. Tieto ei kuulemma kuitenkaan ehtinyt (klo 13 alkaneeseen) kokoukseen, joten minulta jäi ehkä kymppi (?) tai ehkä enemmänkin (?) saamatta. Helvetin ala-arvoista toimintaa. Olisivat soittaneet puhelimella. Joku siis oli halunnut osallistua juuri minun oikeudenkäyntikulujeni ja sakkojeni maksamiseen, kun olen kansalaisten sananvapautta puolustanut. Ketuttaa lähinnä tuon lahjoittajan puolesta, joka hyvässä uskossa luuli tukevansa juuri minua, eli summa oli minulle korvamerkitty. Minulla ei ole rahapulaa, vaan paheksumiseni on periaatteellinen.

Sitäkin ihmettelen, että milloin summa on mahdollisesti minulle osoitettu? Miksi sitä ei ole koskaan aiemmin eli aikanaan toimitettu tarkoitettuun kohteeseensa? Kettu mitä pelleilyä.

=> Oli kuulemma 20€.
"Riittää, että kansa on sitä mieltä; muita perusteluja ei tarvita."
http://hirvisaari.fi

Möhömaha

Olen syvästi pahoillani puolestasi. Toivottavasti se 10 euroa (vai oliko se 20) ei johda köyhyysloukkuun, leipäjonoon, pettuleipää järsimään. 8)
Offer me money, offer me power, I don't care. I'll say what I want to say, and if the consequence is losing money, so be it -Elon Musk

James Hirvisaari

Aiheeseen liittyen ja vastoin julkisuudessa liikkunutta huhua, yksikään kansanedustaja ei sakkojeni maksamiseen koskaan eurollakaan osallistunut.

Käräjäoikeus => vapauttava tuomio
Hovioikeus => langettava tuomio: sakkoja 1545 euroa.

Kusipäinen valtakunnansyyttäjäviraston kaksikko siis vei asiaan hoviin.

Korkein oikeus ei antanut valituslupaa, EIT ei ottanut asiaa käsittelyyn.

Oikeudenkäyntikuluineen puolustin kansalaisten sanavapautta noin 7000 eurolla.

Sakot olivat tosin maltilliset eli vain 25 päiväsakkoa eli vain puolet syyttäjien vaatimuksesta, mutta kansanedustajan tuloilla nousivat tuonne puolentoista tonnin hujakoille. Referenssiksi: Guzenina-Richardson sai ylinopeudesta 35 päiväsakkoa. ;)

James Hirvisaari

Quote from: Möhömaha on 06.01.2016, 16:50:38
Olen syvästi pahoillani puolestasi. Toivottavasti se 10 euroa (vai oliko se 20) ei johda köyhyysloukkuun, leipäjonoon, pettuleipää järsimään. 8)

Ja tuo oli mielestäsi asiallinen kommentti? Entäpä kyseinen lahjoittaja? Ja muut lahjoittajat?

nollatoleranssi

Eikö tälläiset yksityiset välien selvittelyt kannattaisi hoitaa jossakin muualla?
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Tabula Rasa

Quote from: nollatoleranssi on 06.01.2016, 16:54:29
Eikö tälläiset yksityiset välien selvittelyt kannattaisi hoitaa jossakin muualla?

Yksityiset ovat henkilöiden välisiä. Yhdistykset eivät ole henkilöitä.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

James Hirvisaari

Quote from: Tabula Rasa on 06.01.2016, 16:58:45

Niin, kyllä tämä on mielestäni ihan merkittävä ja Hommaforuminkin keskusteluun sopiva aihe, kun mietitään Sanavapauden puolesta ry:n toimintaperiaatetta.

Herää tietenkin kysymys, kenelle sitten ne 400 euroa on jaettu?

millla

Mietin tänään voisiko Homma alkaa jakamaan pieniä lahjoja symbolieleenä merkittäviä isänmaallisia tekoja tekeville tavallisille suomalaisille, jotka joutuvat kärsimään aatteensa puolesta.

Esimerkiksi median riepottelun kohteeksi joutunutta Vääksyn katupartion johtajaa voisi muistaa jollain. 

Jos Sananvapauden puolesta ry:ltä jäi rahaa, tuossahan olisi oivaa kohdetta.

sivullinen.

20e ja 400e ovat mitättömän pieniä summia verrattuna esimerkiksi valtion Helsingin Sanomille antamaan 20 000 000 euron "innovaatiotukeen". Rahajärjestelmän kautta ei kannata mitään tukea antaa ja tukitoimia tehdä. Ne ovat kaikki hukkaan heitettyä rahaa; sosialistit voivat valtion kassasta vastata tuhat ja kymmentuhatkertaisin paukuin. Kaikki tuki kannattaa antaa henkisessä muodossa -- vaikka kukkasin, jos ei muuta keksi --.

Sinänsä surullinen asia, että yhdistys lakkautettiin, ja surullista on myös, että vähäiset rahat jaettiin hätäisesti ja huolimattomasti. Mutta rapatessa aina roiskuu. Pienet ihmiset tekevät pieniä virheitä. Suunnitelmat olivat varmasti suuremmat, ja siksi harmituksissa viedään asia loppuun hieman hutiloiden. En minä siitä yhdistyksen väkeä syyttäisi; yrittivät varmasti parhaansa. Se ei vaan kantanut eikä parempaan pystytty. Ei muuta kuin uutta matoa koukkuun. Kuten todettua, ei kukaan joudu tämänkään tapauksen johdosta leipäjonoon; kyvyttömän hallituksen epäonnistuneen rahanjakopolitiikan johdosta leipäjonoon joutuu sitä-vastoin tuhansia ja kymmeniätuhansia ihmisiä lisää joka vuosi. Jos jostain, niin siitä olisi syytä olla surullinen.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

James Hirvisaari

Quote from: sivullinen. on 06.01.2016, 18:24:11
20e ja 400e ovat mitättömän pieniä summia

Niin on. Ongelma onkin periaatteellinen ja moraalinen. Harmittaa lähinnä lahjoittajien puolesta.

nollatoleranssi

Kovin tuntemattomalta kyseinen yhdistys vaikuttaa... Yhdistyksessä näkyy toimivan Muutos väkeä ja Hirvisaari on samaisen puolueen jäsen. Luulisi olleen helpompaa selvittää asia kahden kesken Lintulan kanssa.

http://wiki.hommaforum.org/wiki/Sananvapauden_puolesta_ry
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

James Hirvisaari

Quote from: nollatoleranssi on 06.01.2016, 21:59:29

Kovin tuntemattomalta kyseinen yhdistys vaikuttaa... Yhdistyksessä näkyy toimivan Muutos väkeä ja Hirvisaari on samaisen puolueen jäsen. Luulisi olleen helpompaa selvittää asia kahden kesken Lintulan kanssa.

http://wiki.hommaforum.org/wiki/Sananvapauden_puolesta_ry

Päivitän hiukan tietojasi ettet olisi luulojen varassa:

- Yhdistys oli vuosia sitten hyvinkin esillä sananvapauskeskusteluissa
- Minä en ole minkään puolueen jäsen
- Oula Lintula ei tietääkseni ole toiminut yhdistyksessä pitkään aikaan
- Asia on minun kohdaltani jo selvitetty, mutta kysehän ei ollut pelkästään minun saamisistani
- En ole edes vaatinut pikkusummaa itselleni, mutta se on nyt kuitenkin minulle hyvitetty yksityisesti vastustelustani huolimatta
- Ongelma on moraalinen ja periaatteellinen
- Tapahtunut on lahjoittajien kannalta varsin ikävä

Edelleen on auki, minne varat (400€) on ohjattu.

Ja omituista sekin, ettei yhdistys jo aikanaan ohjannut minulle korvamerkittyä rahaa kohteeseensa eli minulle.

Mielestäni on hyvä, että lahjoittajat saavat tiedon ala-arvoisesta toiminnasta. Tällä foorumilla hyvinkin moni tuntee yhdistyksen.

Hommawiki

Carne Tremula

Minkä asian ajamiseksi ketjun aloittaja olisi kaivannut hänelle luvattua rahaa?

dothefake

"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

zache

Quote from: James Hirvisaari on 06.01.2016, 16:51:03Aiheeseen liittyen ja vastoin julkisuudessa liikkunutta huhua, yksikään kansanedustaja ei sakkojeni maksamiseen koskaan eurollakaan osallistunut.

Onko tässä muuten kyse tuosta Kikkarapäälle kuonoon -kirjoituksesta saaduista sakoista jonka sakkojen maksamiseen osallistumisesta Eerola, Halla-aho ja Immonen julkaisivat tiedotteen 2012?

James Hirvisaari

Quote from: zache on 07.01.2016, 11:03:56
Quote from: James Hirvisaari on 06.01.2016, 16:51:03Aiheeseen liittyen ja vastoin julkisuudessa liikkunutta huhua, yksikään kansanedustaja ei sakkojeni maksamiseen koskaan eurollakaan osallistunut.

Onko tässä muuten kyse tuosta Kikkarapäälle kuonoon -kirjoituksesta saaduista sakoista jonka sakkojen maksamiseen osallistumisesta Eerola, Halla-aho ja Immonen julkaisivat tiedotteen 2012?

On. Se taisi jäädä jotenkin kesken. En kuitenkaan siitä kollegoja moiti. Kun tarkemmin muistelen, taisin jopa antaa ymmärtää, että tuo henkinen tuki riittää - siitä heille lämmin kiitos - eikä rahojen tarvitse siirtyä, enkä edes tilinumeroani heille antanut. He olisivat toki olleet valmiita taakanjakoon osallistumaan taloudellisestikin. Siinä mielessä tuo heittoni oli aiheeton. Mutta minä pidän totuudesta - sitä ei tarvitse koskaan hävetä. Sakkohan oli pieni, vain 25 päiväsakkoa = 1545€, ja kansanedustajan tuloillani (7600€ brutto, 5000€ käteen) mitätön summa. Mutta oikeudenkäyntikuluineen kustannuksia tuli yhteensä muutaman vuoden aikana noin 7000€. Sitäkään en pitänyt pahana, koska ilman syytettä tuskin olisin eduskuntaan noussut. Siitä asiasta valtakunnansyyttäjänvirastoa kiittelinkin siellä vieraillessani. ;) Neljän vuoden aikana tuli lähes 250 000€ käteen, joten kohtalaisen pieni uhraushan tuo oli.

roskajournalisti

Quote from: James Hirvisaari on 07.01.2016, 12:03:13
Neljän vuoden aikana tuli lähes 250 000€ käteen, joten kohtalaisen pieni uhraushan tuo oli.

Raha näyttää olevan tärkeä motivaattori. Miksi pyörittelet noita summia joka viestissä, jos kyse on periaatteesta?

James Hirvisaari

Quote from: roskajournalisti on 07.01.2016, 14:55:17
Quote from: James Hirvisaari on 07.01.2016, 12:03:13
Neljän vuoden aikana tuli lähes 250 000€ käteen, joten kohtalaisen pieni uhraushan tuo oli.

Raha näyttää olevan tärkeä motivaattori. Miksi pyörittelet noita summia joka viestissä, jos kyse on periaatteesta?

Joka viestissä? Typerää. Raha ei ole koskaan ollut minulle mikään motivaattori mihinkään. Kiinnostus ja aatteen palo ajaa toimintaan.

Oami

Vastasin Facebookissa, mutta vastataan nyt myös täällä.

Yhdistyksen toiminta käytännössä päättyi jo useita vuosia sitten, koska toimivaa hallitusta ei saatu muodostettua. Yhdistys toimi koko olemassaolonsa ajan vapaaehtoispohjalta, eivätkä yhdistyksen toimihenkilöt saaneet siitä itselleen mitään. Tämä oli toki tiedossa jo yhdistystä perustettaessa, joten siltä osin en valita. Olin itse mukana yhdistystä perustamassa ja olin sen puheenjohtaja koko ajan. Tarkoitukseni ei ollut tehdä siitä itselleni pitkäaikaista projektia, vaan toivoin että tehtävät siirtyisivät ajan myötä eteenpäin. Kävi kuitenkin niin, että riittävästi halukkaita ihmisiä ei yhdistyksen kokouksiin koskaan ilmaantunut.

Yhdistyksen tärkein tavoite oli saada sananvapauskeskustelua eteenpäin yhteiskunnassa aina eduskuntaa myöten. Kun yhdistys perustettiin, näin ei ollut, nykyään näin on. Onko se yhdistyksen ansiota vai ei, on sivuseikka; olennaista on, että tarvetta yhdistykselle ei enää samassa määrin ole, kun muut pystyvät tekemään samoja asioita, paremmin ja suuremmalla näkyvyydellä.

Viimeiseksi jääneen rahankeräyksen tuotto on ollut yhdistyksen hallussa koko ajan, vaikka sen käsittely onkin kieltämättä viivästynyt johtuen mm. yhdistyksen toimihenkilöiden (ml. itseni) muutoista.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

ikki

voihan hattiwatti sentään ettei osattu hakea jeessiä vakiintuneelta järjestöltä jos ei langat pysy omissa käsissä, tulee mieleen vaikka sisu jonka jäsenen (Jussi) ympärille sananvapauden puolesta aikoinaan perustettiin.

Toivottavasti sentään fyrkat ei menny sananvpautta vastustavan penin tms taskuihin...

P

Quote from: Oami on 09.01.2016, 15:11:56
Vastasin Facebookissa, mutta vastataan nyt myös täällä.

Yhdistyksen toiminta käytännössä päättyi jo useita vuosia sitten, koska toimivaa hallitusta ei saatu muodostettua. Yhdistys toimi koko olemassaolonsa ajan vapaaehtoispohjalta, eivätkä yhdistyksen toimihenkilöt saaneet siitä itselleen mitään. Tämä oli toki tiedossa jo yhdistystä perustettaessa, joten siltä osin en valita. Olin itse mukana yhdistystä perustamassa ja olin sen puheenjohtaja koko ajan. Tarkoitukseni ei ollut tehdä siitä itselleni pitkäaikaista projektia, vaan toivoin että tehtävät siirtyisivät ajan myötä eteenpäin. Kävi kuitenkin niin, että riittävästi halukkaita ihmisiä ei yhdistyksen kokouksiin koskaan ilmaantunut.

Ok. Mutta tuohon boldattuun. Miksi moista ei mainostettu riittävästi esim. Hommalla? 

Kommentin tarkoitus ei ole loukata tai arvostella ihmisiä, jotka tekivät jotain. Ihmettelen vain tiedonkulkuongelmaa.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Oami

Quote from: P on 10.01.2016, 01:25:51
Ok. Mutta tuohon boldattuun. Miksi moista ei mainostettu riittävästi esim. Hommalla? 

Kommentin tarkoitus ei ole loukata tai arvostella ihmisiä, jotka tekivät jotain. Ihmettelen vain tiedonkulkuongelmaa.

Mainostettiin. Olemassaolonsa aikana yhdistys mm. julkaisi kymmeniä kannanottoja, osa näistä myös Hommalla.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi