News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Imperialismia vastaan- blogi: Itsekritiikistä tulevaan toimintaan

Started by koli, 02.01.2016, 03:13:41

Previous topic - Next topic

koli

QuoteDogmatismin ja lahkolaisuuden oikaisemiseksi

1. Työstäessämme lennäkkiämme "Taistelkaa fasismia vastaan, kansojen ystävyyden puolesta" panimme merkille dogmaattisia ja lahkolaisia taipumuksia. Dogmatismilla tarkoitamme teorian johtamista irrallaan käytännöstä, ja lahkolaisuudella sitä, ettei teoriaa viedä käytäntöön. Virheet olivat suhteellisen lieviä, ja niitä tehneet toverit ovat jo aiemmin panneet ne merkille henkilökohtaisella tasolla. Kuitenkaan virheitä ei oltu kollektiivisesti käsitelty eikä niiden oikaisemiseksi oltu tehty mitään. Toimintamme kehittämiseksi ryhdymme virheiden kollektiiviseen oikaisemiseen tämän suunnitelman mukaisesti. Periaatteinamme oikaisemistyössä ovat: "potilaan pelastamiseksi sairaus on parannettava" ja "oppikaa menneistä virheistä tulevien välttämiseksi".

2. Dogmaattiset virheet ovat olleet sivistyneistölle ominaista laatua. Niitä on yleensä ilmennyt silloin, kun asiasta ei ole ollut käytäntöön perustuvaa tietoa – on ryhdytty "järkeilemään", miten jonkin asian täytyy olla. Yleistä on ollut myös, että on esitetty teoreettinen kanta eikä ole liitetty sitä käytäntöön, vaan jouduttu ymmälleen, kun on kysytty, miten asia konkreettisesti ilmenee. Koska dogmatismi on rajoittunut näin suppealle alalle, virhe on lievä. Leviämisen estämiseksi ja mahdollisten virheellisten väitteidemme korjaamiseksi se täytyy kuitenkin ehdottomasti oikaista.

Lahkolaiset virheet ovat myös olleet sivistyneistölle ominaisia. Erityisesti ongelmana on ollut yleistasoisten toimintatunnusten muotoileminen ilman, että annetaan aidosti käytännöllisiä tunnuksia niiden toteuttamiseksi ja toisaalta ilman, että itse ryhdytään niiden toteuttamiseen. Koska toimintamme yleensä on ollut alussa ja lähinnä opettelemista sekä harrastuksen tasolla, virheet ovat olleet lieviä. Ne ovat kuitenkin syvälle juurtuneina Suomen vasemmistossa, ja historiassa niihin on aina syyllistytty. Jotta toimintamme voisi ajan myötä kehittyä käytännöllisemmäksi ja jotta jonain päivänä harjoittaisimme todella proletaarista käytännöllistä joukkotyötä, meidän on oikaistava lahkolaiset virheemme.

3. Proletaarisen liikkeen puute on pakottanut omaksumaan teoriaa, jota on kehitetty lähinnä sivistyneistön parissa, minkä vuoksi teoriaa on omaksuttu irrallaan käytännöstä. Käytäntö on ollut lähinnä historiallista tai muualta maailmasta, joskin hieman kasvavissa määrin myöskin nyky-Suomesta. Olemme eritelleet ympäröivän yhteiskuntamme kehityskulkuja, mm. joukkoliikkeitä, proletaarisesti. Laajemminkin vasemmistoliikkeessä tehdään paljon sivistyneistölle ominaisia dogmaattisia ja lahkolaisia virheitä, mikä luonnollisesti vaikuttaa myös meihin. Taipumusta dogmatismiin on voimistanut se, ettemme ole tutkineet yhteiskuntaa kokonaisuutena, ja taipumusta lahkolaisuuteen on voimistanut järjestömme pieni koko sekä kykyjemme ja toimintamme alkeellisuus.

Ideologisella tasolla ymmärrämme dogmatismin ja lahkolaisuuden virheellisyyden, ja niihin sortuminen on ennen muuta tapa, joka johtuu kokemattomuudestamme käytännön toiminnassa. Onkin kiinnitettävä erityistä huomiota dogmatismin ja lahkolaisuuden välttämiseksi. Varsinkin on katsottava, että yhteenvedoissamme kaikkia teoreettisia väittämiä havainnollistetaan esimerkein, millä varmistamme, että ymmärryksemme ei ole dogmaattista. On myös aina katsottava, että yhteenvedoissamme esitämme hyvin konkreettisia toimintakehotuksia ja että itse toteutamme käytännössä edes joitakin ehdotuksistamme. Olemme liiaksi puolustautuneet vetoamalla jäsentemme vähäiseen määrään vältellessämme käytäntöön ryhtymistä. Lisäksi on vielä ryhdyttävä yhteiskunnalliseen tutkimukseen ymmärryksen muodostamiseksi yhteiskunnasta kokonaisuutena, jotta parannamme arvioidemme ja niihin pohjaavan toimintamme laatua.

4. Vahvuutemme on, että olemme kiinnittäneet huomiota jatkuvaan oman toimintamme ja yhteiskunnallisen kehityksen arviointiin. Olemme tehneet usein oikeita arvioita, ja olemme kehittyneet arvioinnissa olosuhteisiin nähden hyvin. Tämä on tärkeä voimavara, jota pystymme hyödyntämään liikkeissä, joihin osallistumme, sekä virheidemme oikaisemisessa. Erityisen tärkeää on, että kritiikin ja itsekritiikin periaate on täysin vastakkainen ja yhteensopimaton dogmatismin ja lahkolaisuuden kanssa. Siksi toisen on lähdettävä, ja kun pidämme proletaarisuudestamme kiinni, dogmatismin ja lahkolaisuuden on astuttava syrjään.
Paremman analyysin avulla fasisminvastaiseen työhön

5. Emme aiemmin ymmärtäneet tarpeeksi selvästi, että rasistinen etuoikeuden puolustaminen on porvariston etuoikeuden puolustamista, ts. etuoikeutetun elintason puolustaminen on toisaalta elintason heikentämistä. Tämän ymmärtäminen on välttämätöntä, sillä vain siten kykenemme ymmärtämään oikein pakolaisvastaisuuden luonteen. Vain siten kykenemme vastaamaan oikein väitteisiin siitä, että maahanmuuttajat heikentävät elintasoamme. Meidän on vastattava ensinnäkin nimenomaan lietsomalla luokkataistelua ja toiseksi osoittamalla konkreettisesti, että pakolaisvastaiset liikkeet vastustavat luokkataistelua. Kolmanneksi on rohkaistava eri kansakuntien ja kansallisuuksien alistettuja osia, erityisesti työväenluokkaa, yhteiseen luokkataisteluun.

6. Erityistä tutkimusta vaatii työttömyyskysymys. Olemme aiemmin tutkineet tuotannon viennin merkitystä, mutta kokonaisuutena aihetta ei ole tutkittu. Alustava arviomme on, että porvariston näkökulmasta Suomessa ei ole tarpeeksi työttömyyttä, mikä synnyttää maahanmuuttomyönteisyyttä hallitsevassa luokassa. Erityisen tärkeän aiheesta tekee, että pakolaisvastaiset ainekset viittaavat usein työttömyyteen. Lisäksi porvariston himo työttömyyden lisäämiseen osoittaa, miksi hallitus ryhtyy toimiin, jotka nimenomaan lisäävät työttömyyttä, vaikka he väittävät pyrkivänsä vähentämään sitä. Työttömyysilmiö täytyy tutkia kokonaisuudessaan.

7. Tunnetusti fasismi on nais-, homo- ja transvastaista, mutta emme ole näistä ilmiöistä puhuneet juurikaan. Olemme kylläkin tehneet lähinnä hiljaisuudessa arvion, että rasismi rakentuu sukupuolijärjestelmän perustalla. Aineellisena perustana on kapitalismin mädäntyminen: kapitalistiluokka ei enää kasva vaan supistuu, mikä korostaa perityn omaisuuden merkitystä porvaristossa. Sama ilmiö pyrkii leviämään yleensä väestöön, mikä puolestaan palauttaa ja uusintaa vanhoja miesvaltaisia perheinstituutioita, jotka ovat suhteellisesti heikentyneet kapitalismin kukoistuskautena 1900-luvulla. Kysymystä on tutkittava tarkemmin.

8. Aiemmassa analyysissa muotoilimme: "Suomi on eräs Euroopan rasistisimpia maita". Emme antaneet tälle mitään muuta selitystä kuin imperialistisen etuoikeuden. On kuitenkin selvää, että Euroopassa on lukuisia etuoikeutetumpia mutta vähemmän rasistisia kansakuntia, ja toisaalta jotkin rasistisemmat kansakunnat ovat Suomea vähemmän etuoikeutettuja. Tämä ei kuitenkaan todista kantaamme rasismin ja etuoikeuden suhteesta vääräksi, vaan se todistaa analyysimme laajemmin puutteelliseksi. Kaikissa ilmiöissä vaikuttaa useita eri suuntauksia. Ilmiö on tutkittava historiallisia juuriaan myöten.

9. Mikä on kansan keskuudessa rasistisen ja fasistisen mielialan suhde niitä vastustavaan? On eriteltävä rasismin eri asteita ja eri laatuja aiempaa huomattavasti tarkemmin. Vain näin pystymme vastaamaan oikein rasismin laajaan kirjoon. Olisimme myöskin kyvyttömiä joukkotyöhön, jos emme tekisi eroa rasismin eri muotojen välillä, sillä rasismi on niin läpitunkevaa yhteiskunnassamme.

10. Tilanne on tällä hetkellä monella tapaa fasismille edullinen. Sillä on tukenaan valtiokoneisto, ja vakavasti otettavan fasistisen aineksen kyky väkivaltaan on huomattavasti puolustuskykyämme suurempi. Suuret kansanjoukot ovat tällä hetkellä fasistisen ideologian vaikutuspiirissä. Mikään tästä ei ole piakkoin ohimenevää, vaan tämä kaikki on tullut jäädäkseen. Siksi kaikkein tärkeintä on tutkia, miten käännämme tilanteen meille edulliseksi.

11. Meidän on ryhdyttävä rasismin- ja fasisminvastaiseen toimintaan alkaen alkeellisimmista muodoista. On esimerkiksi levitettävä propagandaa tarrojen muodossa ja osallistuttava rasisminvastaisten mielenosoitusten järjestämiseen. Tätä työtä tehdessämme on kiinnitettävä huomiota oman toimintamme jatkuvaan tarkistamiseen, mikä on ollut aina voimavaramme. Tämän osana on läheisessä yhteydessä käytäntöön pyrittävä syventämään yhteiskunnallista ymmärrystämme. Tärkeänä välitavoitteena on esittää yhteenveto suomalaisesta yhteiskunnasta. Tietoiseen työhön toverit!

Työryhmä Imperialismia vastaan
15.10.2015
https://imperialismiavastaan.wordpress.com/2015/10/19/itsekritiikista-tulevaan-toimintaan/

Kaikki maailman proletaarit - yhtykää!(http://wordforge.net/images/smilies/communist.gif)
Mörökölli

PostScriptum

Ei stondaa. Onk nää niit anarkomarkoja? Leikkasin palan hulluutta, olkaatte hyvä:

"Kun asiasta oli päästy yksimielisyyteen, seurasi ohjelmassa runoilija Leikki Hosunnan melodraama "Pyhä viha", direktörskä Piipisen vakuttavasti esittämänä. Lainaamme sanat tähän:
On viha pyhä
nyt ain ja yhä,
kun järk on lyhä.
Kädessä pistin
ma päällä ristin
pois anarkistin
ja niskat listin,
mi inkiväärin
sekoitti, määrin
ja mielin väärin
ma kokoon käärin
ja vahvoin säärin
ja uljain äärin
maass' itse häärin.
Direktörskä Piipisen suuren lahjakkuuden lumousta todistaa se, että vaikka junat olivat lähdössä, yleisö kuunteli ja itki ja antoi junille ns. palttua."

Lähde: https://imperialismiavastaan.wordpress.com/

reijjokoskela

Jos näen tarranliimaajan, syötän hänelle tarrat ja jo liimatut hän saa nuolla irti seinästä.