News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Pyöräilykypäräpolitiikkaa, huijataanko meitä?

Started by pate ensimmäinen, 02.08.2009, 18:45:46

Previous topic - Next topic

pate ensimmäinen

Pyöräilykypäräpolitiikka ja maahanmuuttopolitiikka on hyvin samanlaista. Vaikka luvuilla voidaan osoittaa asioiden olevan muuta kuin väitetään, niin yleisessä keskustelussa tunnetaso voittaa faktat ja jos olet jompaakumpaa politiikkaa vastaan  olet tyhmä tai rasisti.

Katsotaanpa pyöräilykypäräpolitiikan kautta, missä on selkeät luvut olemassa. Muistettakoon se että "kypärä pelastaa henkesi" tai "vain tyhmät ei käytä kypärää" kaltaiset mantrat ovat yleissti hyväksyttyjä, vaikka riski menehtyä päävammaan pyöräilyssä on erittäin pieni. Jos samalla "riskillä" ajatellaan, niin huomattavasti tärkeämpää olisi kulkea kadulla pistosuojaliivit päällä, koska sinulla on suurempi vaara joutua puukotetuksi kadulla.

Suomessa kuoli vuosina 2001-2005, keskimäärin 44 ihmistä vuodessa pyöräilyonnettomuudessa. Näistä 52% kuoli päänalueiden vammoihin. Eli kuolleita päävammoihin 22 kpl/vuosi.

Osa heistä ei käyttänyt kypärää. Jos 70% heistä, eli 15 kpl ei käyttänyt kypärää, niin 7 heistä kuoli siitä huolimatta että heillä oli kypärä.

Niistä kuolleista, jotka eivät käyttäneet kypärää, olisi 49% ollut mahdollisuus selvitä jos heillä olisi ollut kypärä.  Eli 7 henkilöä tästä 22 henkilöstä olisi pelastunut, jos kaikilla olisi ollut kypärä päässä. Ja 7 tästä koko 22 henkilöstä kuoli päävammaan vaikka oli kypärä.

No, nyt on selvää että kypärättömyyden takia on kuollut keskimäärin 7 henkilöä per vuosi. Sitten muistelen jostain tutkimuksesta (tämä tarkkuus riittää, antaa riittävä suuruusluokan), että noin puolet kaikista kuolettaviin pyöräilyonnettomuuksiin osallistuneista oli yli 60 vuotiaita ja noin 50% heistä oli alkoholinvaikutuksen alaisina.

Eli vanhuus ja alkoholi lisäsi onnettomuusriski erittäin paljon.

On todettu että pyöräilykypärä fasismi vähentää joidenkin ihmisten pyöräilyä ja siten he eivät kuntoile pyörällä.

Nämä 7 päävammoihin ilman kypärää kuolleet ovat käynnistäneet mielettömän kypärähysterian medioissa, kouluissa ja monissa muissa instansseissa. Niihin kymmeniin miljooniin pyöräilykilometreihin, 3-4 miljoonaan pyöräilijään ja pyöräilyn aihettamiin hyötyihin, kuten liikkuminen ja terveysvaikutukset, verrattuna, tämä 7 kuollutta on minimaalisen pieni luku.

Eli, tosiaankin meillä on suurempi vaara joutua puukotetuksi kadulla.

Nyt joku sanoo, mutta ajattele jos se sattuisi omalle lapselle. Samat ihmiset jotka sanovat näin, eivät voi sanoa samoin maahanmuuton aiheuttamista ongelmista.

Jos tapahtuu maahanmuuttajan tekemä raiskaus, joka lukujen valossa on maahanmuuttajan tekemänä määrätyillä alueilla todennäköisempää kuin kantasuomalaisen. Maahanmuuttajahysteriaan lietsova ei varmasti sano "se saattaa tapahtua myös sinun lapsellesi", vaan käyttää kaikki mahdolliset savuverhot ja numeroiden kieltämiset ja vetoamiset tilastojen tulkintoihin, vaikka hän ainakin alitajuntaisesti tietää olevansa väärässä.

Ja nämä lukujen kieltäjät eivät ainakaan saisi olla sellaisessa humalassa tai muuten kykenemättömiä "ajamaan monikultturisuuspolkupyörää" päätöksiään tehdessä. Päätökset osoittavat että, jotain heissä on vialla.

On järkyttävää kun aivan minimaalinen riski, nostetaan jokaisen terveyttä uhkaavaksi kauhukuvaksi ja todellinen ja pitkälti toteutunut riski painetaan kaikin keinoin villaisella.

Tässä hysteriakoneessa ei järjenkäyttö ole sallittua. Minä käytän järkeä ja käytän kypärää jos maastopyörälenkillä menen vauhdikkaaseen ja vaarallisen harjoitukseen, jos somali tulee vastaan varaudun toimintaan olkoon se joukon edessä perääntyminen tai yhden edessä jotain muuta.


MW


Motor City Contexti

Aika tyhmä on joka ei tajua sitä kypärää käyttää ja kuinkakohan moni on sakkoja saanut sen käyttämättä jättämisestä. Itse tulee vedettyä enää sellaiset 5000  
km vuodessa maantietä muu fillarointi sitten päälle aina käytän kypärää. Lippoja on tullut omaosuus toivottavasti täyteen, parikertaa kypärä on pelastanut kanttikivestä ja tolpasta.

Ei ne sitä siellä kisoissa käyttäisi jos siitä ei apua olisi. Nykyään jopa nousuissa sitä ei pois saa ottaa. Meinaatko että ammattilaisilla on huvinvuoksi kypäräpäässä. Kyllä omaa henkeään ja vammautumistaan  sillä yrittää varjella.

Siinä olen kyllä samaa mieltä ,että kyllä on erittäin tyhmää jos poliisi tästä kypärättömyydestä sakoittaa.

Täytyy vielä lisätä tällä viikolla 30 vauhdissa auto tuli aivan älyttömästi eteen. Mustaa viivaa molemilla kumeilla pelkäsin oikein pamahtaako 22mm tuubit. Onneksi kesti ja tilanne vältettiin, jos nyt siitä olisi auton yli lentänyt olisi kypärä voinut taas pelastaa.
Kyllä sitä taas onnitteli itseään.

pate ensimmäinen

#3
Jonkun mitalin radalta ja maantieltä nuoruudessani hankkineena ymmärrän että kilpailut on eriasia kuin arkiajot. Kuten mainitsin käytän maastossa kypäärää, jos on tarkoitus tykittää. Maantiellä en käytä kypärää yksin lenkkeillessäni.

Kilpailuissa vauhti on kova ja tilanteet vaihtuu nopeasti, joten riskit ovat huomattavasti suuremmat. Kypärästä huolimatta meikäläinen on kaksi kertaa viety kilpailuista tajuttomana sairaalaan (nakkikypärien aikaan). Sehän on selvä että kisassa kypärä.

Pannaan tähän vielä omia lukujani nuoruusvuosilta.

1 vuosi:
19000 km pyöräily.
2000 km hiihto.
1000 km juoksu.
+ saliharjoitukset ja aamuuinnit.

No, pointti aloituksessa oli kuitenkin se että faktoista huolimatta toimitaan toisin mitä luvut osoittavat. Lukujen merkitystä joko vähätellään tai suurennellaan ja mahdollisesti kielletään kokonaan. Eli tämä kypäräjuttu oli vain esimerkki valtavasta paisuttelusta, kuten maahanmuuton hyödytkin ovat.

Tabula Rasa

Kyllähän valtio tietää aina pientä ihmistä paremmin, kattokaahan vaikka maahanmuuttoa.

Ja sitten pieni huomio ettei mene ihan offtopiciks, pyöräilykisassa kaikki käyttää kypärää koska laki sanoo niin, siinä ei paljon auta olla ilman jos poliisi pysäyttää ja sakottaa, riippumatta siitä onko järkevää/eikö oo olla ilman kypärää. Itse olen ajanut parhaimmillaan jotain muutemia tuhansia kilometreja kesässä ja aina illman kypärää eikä ole tähän mennessä tullut kuin parit asfaltti-ihottumat, saapi olla aika tyhmä ihminen joka ei kaatuessaan suojaa päätään, mikäli taas tulee rekka päälle niin siinä ei mikään kypärä auta.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Motor City Contexti

Joo jos sitä yksin saisi liikenteessä olla niin ehkä sitten, muuta  en kyllä sittenkään.

Onneksi ei tarvitse listata nuoruusvuoden lukuja vielä.

Viime vuonna tuli 13.000 pyörää olisi tullut enemmän mutku en treenaa oli vaan sopiva matka.

juoksua tuli varmasti yli 1000 mutta en pidä kirjaa.

Voisin kyllä sullekin tässä sanoa sen, että normipyörilijälle se tasapaino pyöränhallinta ei ihan ole samaa luokkaa kuin sulla.







pate ensimmäinen

Heh, kyllä noilla luvuilla kehtaisi sanoa jo treenaavansa.

Kuitenkin suomi kärsii nyt ja tulevaisuudessa enemmän maahanmuuton tuomista haitoista kuin pyöräilyonnettomuuksista aiheutuneista kuolemista.

Missä on yhtä tehokas kampanja maahanmuuton haitoista, kuin on pyöräilykypärän käytöstä.

Toivotaan että HOMMA on sen kampanjan alku.

Koepotkupallo

Quote from: Heywood on 02.08.2009, 19:14:57
Aika tyhmä on joka ei tajua sitä kypärää käyttää ja kuinkakohan moni on sakkoja saanut sen käyttämättä jättämisestä.

Siinä olen kyllä samaa mieltä ,että kyllä on erittäin tyhmää jos poliisi tästä kypärättömyydestä sakoittaa.


On erittäin tyhmää jos poliisi asiasta sakottaa, koska pyöräilykypärän käyttämättä jättämisestä ei rangaista.

Rehellinen lapinmies on myös yrittäjä-lakimies, varatuomari, suunnistaja, aloittaja, kenttäjuristi, juristi, auktorisoitu lakimies, varatuomari, juristi ja pelle.

Teekkari Tampereelta

Ens alkuun pienehkö tarina.
Ainoa tuntemani henkilö henkilö, joka on vakavasti loukkaantunut pyöräilyonnettomuudessa, oli ammatiltaan rakennusmies ja nuoruudessaan erittäin aktiivinen pyöräilijä.
Kerran harjoituslenkillään sattui käymään todella vanhanaikaisesti. Kovassa vauhdissa etupyörä irtosi ja naamaan asfaltti-ihottumaa. Lopputuloksena leuka titaanilevyistä ja ruuveista.
Miekkoinen jaksoi aina siunailla onnettomuuteen liittynyttä onnea.
Lääkäri oli nimittäin todennut, että potta päässä olisi hengenlähtö ollut 100% varma, eli niskat poikki.
Vistotti koetella kädellä kaverin naamassa törröttäneitä ruuvinkantoja pikkujantterina. Uskoin, kun herra suositteli välttämään kypärän käyttöä.
Halpa henkivakuutus!
Mielestäni liialliset suojavarusteet tuovat valheellisen turvallisuuden tunteen. Tarkailkaapa joskus huviksenne pyöräilijöiden ja rullaluistelijoiden käyttäytymistä. Kireet pöksyt ja potta päässä on yleensä signaali jalankulkijalle ja varsinkin autoilijalle olla todella varuillaan. Suojatien Pyhään Voimakenttään luotetaan uskonnollisella varmuudella, risteysalueella ei pää käänny piiruakaan ja kadulla köpöttelevät mummut kaivelevat nitroja taskuistaan kun luulevat risteilyohjuksen ohittaneen heidät. Sitten itketään kun mukamas auto tulee eteen. Pyöräilen ja rullaluistelen paljon, lähes päivittäin, autoilun lisäksi ja olen monasti suunnitellut pystyttäväni kameran työmatkareitin varrelle johonkin hyvään risteykseen. Siinä kun pari viikoa nauhoittelisi, niin saisi varmaan aika hyvää aineistoa. Tärkein suojavaruste on oma käytös. Hiljennä risteyksiin, kiertele mummut ja pyöräytä päätä kun se risteys tulee.
Jos jäät auton alle tai törmäät toiseen tienkäyttäjään on se aina oma syysi. Auton peltejä sattuu silti kokolailla vähemmän kuin sinua, jos törmäys tulee, vaikka olisit mielestäsi liikennesääntöjen mukaan kuinka saatanan "oikeassa".
"A nation can survive its fools, and even the ambitious. But it cannot survive treason from within."
-Marcus Tullius Cicero

maltti on valttia

Quote from: Teekkari Tampereelta on 02.08.2009, 20:44:13
Mielestäni liialliset suojavarusteet tuovat valheellisen turvallisuuden tunteen. Tarkailkaapa joskus huviksenne pyöräilijöiden ja rullaluistelijoiden käyttäytymistä. Kireet pöksyt ja potta päässä on yleensä signaali jalankulkijalle ja varsinkin autoilijalle olla todella varuillaan.

Olen tehnyt hyvin samanlaisia havaintoja. Neljääkymppiä viuhtova pyöräilijä luulee omistavansa koko kevyenliikenteenväylän!
  Liikun ajoittain 4 j 5 vuotiaiden lastenlasteni kanssa rauhallisesti pyöräillen maalaiskylän kevyenliikentenväylällä. Pyöräilijät eivät hiljennä vauhtiaan ollenkaan pienten lasten kohdalla. Joskus soittavat kelloa jo kaukaa, tarkoittaen ilmeisesti "Tie auki saatanan kakarat."



Oami

Quote from: hiljainen tukija on 02.08.2009, 21:04:27
Liikun ajoittain 4 j 5 vuotiaiden lastenlasteni kanssa rauhallisesti pyöräillen maalaiskylän kevyenliikentenväylällä. Pyöräilijät eivät hiljennä vauhtiaan ollenkaan pienten lasten kohdalla. Joskus soittavat kelloa jo kaukaa, tarkoittaen ilmeisesti "Tie auki saatanan kakarat."

Mistä sinä tiedät, mitä kellon soitto tarkoittaa?

Minä soitan kelloa, jos ajan pyörällä ja huomaan, että reitti on tukossa - esimerkiksi useita jalankulkijoita rinnakkain. Ei siihen tarvita saatanaa, se on ystävällinen pyyntö noudattaa yhteisiä sääntöjä. On hyvin luultavaa, että autoilta tulisi tööttiä, jos ohituskaistatiellä ajaisi kaksi traktoria rinnakkain.

Tietysti, vielä parempi olisi, jos pyöräilijöille ja jalankulkijoille olisi vallan eri väylät. Se on tietysti rahakysymys ja senhetkisistä tienkäyttäjistä riippumaton asia.

Mitä kypärään tulee, niin käytän sitä pyöräillessä aina. Teekkarin kertomus on tietysti ikävä poikkeus tilastoihin; itseni olen kuitenkin kypärällä pelastanut jo ainakin kerran.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

requiem

Sillä hetkellä kun lailla määrätään polkupyöräilijöille kypäräpakko, loppuu oma arkipyöräilyni lopullisesti.

Muutenkin jalankulkijoiden suhtautuminen isommissa kaupungeissa tuntuu olevan enemmän tai vähemmän pyöräilijävihamielinen. Eikä aivan syyttä, on pyöräilijöidenkin joukossa törttöileviä idiootteja.

Onneksi on kuitenkin kaksi tervettä jalkaa.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Teekkari Tampereelta

Oami: Hienoa, että henkesi pelastui! Ehkäpä jatkossa ajat varovaisemmin tai harkitset turvallisempia liikuntamuotoja :). Kertoisitko muuten kantasi pyöräilykypäräpakkoon ja sen noudattamatta jättämisestä mahdollisesti seuraaviin sanktioihin?
"A nation can survive its fools, and even the ambitious. But it cannot survive treason from within."
-Marcus Tullius Cicero

PK

Parantunut turvallisuus niin polkupyörillä, kuin autoissakin johtavat korkeampaan riskinottoon. Lisäksi myös muu liikenne ottaa suurempia riskejä. Kokeessa ohittavien autojen ohitusetäisyys pieneni pyöräilijästä keskimäärin 8,5 cm, kun pyöräilijä käytti kypärää.

http://www.nytimes.com/2006/12/10/magazine/10bike.html

Parsifal

#14
Pyöräilykypärän ja mokuilun rinnastaminen on kyllä aika kaukaa haettua. Parasta kuitenkin säilyttää se suhteellisuudentaju...

Olen käyttänyt kypärää pyöräillessäni alle kouluikäisestä, enkä osaa edes ajatella nousevani pyörän satulaan ilman sitä. Pariinkin otteeseen kypärä on pelastanut henkeni tai vähintäänkin ehkäissyt vakavan vamman. Pää on vuosien varrella kopsahdellut niin jäähän, asfalttiin kuin aitoihinkin. Kerran auto pökkäsi ja lensin komeasti katuun takaraivo edellä; kypärä kesti hienosti, mutta ilman sitä tälli olisi kyllä pannut pisteen maalliselle vaellukselleni.

Niin että turha tulla puhumaan niistä "mitättömistä onnettomuusriskeistä"; onhan se prosenteissa pieni, kun 26 vuoden aikana olen pyöräillyt kouluun, harrastuksiin ja opiskelemaan lähes päivittäin kaupungin vilkkaimmin liikennöityjen alueiden halki ja kohdannyt auton tasan kerran, mutta se kerta olisi tappanut ilman kypärää.

QuoteJoskus soittavat kelloa jo kaukaa, tarkoittaen ilmeisesti "Tie auki saatanan kakarat."

Tai ehkäpä siksi, että kakarat eivät hyppelisi eteen. Itse kilautan kelloa aina hyvissä ajoin lähestyessäni lapsiperhettä takaapäin, toki hidastaen vauhtia muutenkin. Pikkulasten liikehdintä on kovin arvaamatonta, eikä niistä yksikään tajua katsoa taakseen ennen temppujaan.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

AIP

Quote from: pate ensimmäinen on 02.08.2009, 18:45:46
Vaikka luvuilla voidaan osoittaa asioiden olevan muuta kuin väitetään, niin yleisessä keskustelussa tunnetaso voittaa faktat ja jos olet jompaakumpaa politiikkaa vastaan  olet tyhmä tai rasisti.

Nyt täytyy kyllä hitusen tunnustaa, että pisti naurattamaan partaansa kun oli ensin lukenut tämän alustuksen ja myöhemmin liudan tunnepohjaisia reaktioita itse kirjoitukseen. Mutta se varsinainen asia - olisin kaivannut rinnalle myös lukuja niiden puukotuksen todennäköisyydestä.

Eino P. Keravalta

Muistakaa käyttää kypärää myös kotona sisällä! Suurin loukkaantumisriski on kotona. Varsinkin hiukset kannattaa pestä kypärä päässä, sillä kylpyhuoneen lattia on erittäin liukas! Varokaa! Suwalkissa Puolassa liukastui mies kylpyhuoneessa huhtikuussa vuonna 1963! Ensi viikolla poliisi suorittaa kypäränkäyttöön liittyvää valvontaa ihmisten kotona pääkaupunkiseudulla. Ethän kättele poliisia. Sikaflunssa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Ernst

Quote from: Teekkari Tampereelta on 02.08.2009, 20:44:13

Miekkoinen jaksoi aina siunailla onnettomuuteen liittynyttä onnea.
Lääkäri oli nimittäin todennut, että potta päässä olisi hengenlähtö ollut 100% varma, eli niskat poikki.


Kerroit, että miehen vamma oli kasvoissa ja erityisesti leuassa. Mikä (vamma)mekanismi olisi saanut niskan katkeamaan, jos kypärä olisi ollut käytössä?

Minusta tuo on täyttä tuubaa. Samaa kansanperinnettä, joka aikanaan liitettiin turvavöihin, jotka mukamas olivat palastaneet monia ihmisiä kun eivät olleet käytössä.

Niskavammoista ja pyöräilykypäristä on tutkimustietoakin, ettei jää huutelun tasolle

Lähde:
Inj Prev. 1997 Jun;3(2):110-4.
Epidemiology of bicycle injuries and risk factors for serious injury.
Rivara FP, Thompson DC, Thompson RS.
Harborview Injury Prevention and Research Center, Department of Pediatrics and Epidemiology, University of Washington, Seattle USA.


[sitaatti tuloksista, boldaus minun]
"Risk of neck injury was increased in those struck by motor vehicles (OR = 4.0), hospitalized for any injury (OR = 2.0), and those who died (OR = 15.1), but neck injury was not affected by helmet use. CONCLUSIONS: Prevention of serious bicycle injuries cannot be accomplished through helmet use alone, and may require separation of cyclists from motor vehicles, and delaying cycling until children are developmentally ready.

Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Petteri Seppänen

Mites nuo kuolemantapaukset sitten voi suhteuttaa pyöräilevän kansan määrään?

maltti on valttia

Quote from: Oami on 02.08.2009, 21:10:01
Quote from: hiljainen tukija on 02.08.2009, 21:04:27
Liikun ajoittain 4 j 5 vuotiaiden lastenlasteni kanssa rauhallisesti pyöräillen maalaiskylän kevyenliikentenväylällä. Pyöräilijät eivät hiljennä vauhtiaan ollenkaan pienten lasten kohdalla. Joskus soittavat kelloa jo kaukaa, tarkoittaen ilmeisesti "Tie auki saatanan kakarat."

Mistä sinä tiedät, mitä kellon soitto tarkoittaa?

Minä soitan kelloa, jos ajan pyörällä ja huomaan, että reitti on tukossa - esimerkiksi useita jalankulkijoita rinnakkain. Ei siihen tarvita saatanaa, se on ystävällinen pyyntö noudattaa yhteisiä sääntöjä. On hyvin luultavaa, että autoilta tulisi tööttiä, jos ohituskaistatiellä ajaisi kaksi traktoria rinnakkain.

Tietysti, vielä parempi olisi, jos pyöräilijöille ja jalankulkijoille olisi vallan eri väylät. Se on tietysti rahakysymys ja senhetkisistä tienkäyttäjistä riippumaton asia.

Mitä kypärään tulee, niin käytän sitä pyöräillessä aina. Teekkarin kertomus on tietysti ikävä poikkeus tilastoihin; itseni olen kuitenkin kypärällä pelastanut jo ainakin kerran.

Mikään, mikään, mikään ei saa häiritä viuhtovan pyöräilijän menoa sekunnin sadasosaakaan.
 
  Se on suunnaton tappio pyöräilijälle jos nyt joutuisi pysähtymään pikkukakaroiden takia.

Ehkäpä tämän vuoksi jotkut pyöräilevät ajotiellä, vaikka kevyenliikenteen väyläkin on olemassa, pyöräilevät siis vastoin liikennesääntöjä...

  Ajotiellä polkupyörällä viuhtovaa öykkäriä ei kiinnosta tippaakan se, että hän hidastaa autoilijoiden matkantekoa.

  Autoilijat ovat kuitenkin fiksua väkeä, he eivät soita torvea, vaikka pyöräilijä (lakia rikkoen) tukkii heidän ajorataansa.


Uljanov

Quote from: Koepotkupallo on 02.08.2009, 20:12:36
Quote from: Heywood on 02.08.2009, 19:14:57
Aika tyhmä on joka ei tajua sitä kypärää käyttää ja kuinkakohan moni on sakkoja saanut sen käyttämättä jättämisestä.

Siinä olen kyllä samaa mieltä ,että kyllä on erittäin tyhmää jos poliisi tästä kypärättömyydestä sakoittaa.


On erittäin tyhmää jos poliisi asiasta sakottaa, koska pyöräilykypärän käyttämättä jättämisestä ei rangaista.

Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa  :)

Ei vaan sama juttuhan tuon kanssa on kuin heijastimenkin. Hämärällä liikenteessä ilman heijastinta liikkuminen on myös laitonta, mutta ei siitäkään voi antaa sanktioita.

Spesialisti

Quote
Ehkäpä tämän vuoksi jotkut pyöräilevät ajotiellä, vaikka kevyenliikenteen väyläkin on olemassa, pyöräilevät siis vastoin liikennesääntöjä...

  Ajotiellä polkupyörällä viuhtovaa öykkäriä ei kiinnosta tippaakan se, että hän hidastaa autoilijoiden matkantekoa.

Ehdotapa siis joku hyvä paikka missä pyörällä saisi ajaa kuntoiluvauhtia. Ahvenistolla?

Motor City Contexti

Quote from: Oami on 02.08.2009, 21:10:01
Quote from: hiljainen tukija on 02.08.2009, 21:04:27
Liikun ajoittain 4 j 5 vuotiaiden lastenlasteni kanssa rauhallisesti pyöräillen maalaiskylän kevyenliikentenväylällä. Pyöräilijät eivät hiljennä vauhtiaan ollenkaan pienten lasten kohdalla. Joskus soittavat kelloa jo kaukaa, tarkoittaen ilmeisesti "Tie auki saatanan kakarat."

Mistä sinä tiedät, mitä kellon soitto tarkoittaa?

Minä soitan kelloa, jos ajan pyörällä ja huomaan, että reitti on tukossa - esimerkiksi useita jalankulkijoita rinnakkain. Ei siihen tarvita saatanaa, se on ystävällinen pyyntö noudattaa yhteisiä sääntöjä. On hyvin luultavaa, että autoilta tulisi tööttiä, jos ohituskaistatiellä ajaisi kaksi traktoria rinnakkain.

Tietysti, vielä parempi olisi, jos pyöräilijöille ja jalankulkijoille olisi vallan eri väylät. Se on tietysti rahakysymys ja senhetkisistä tienkäyttäjistä riippumaton asia.

Mitä kypärään tulee, niin käytän sitä pyöräillessä aina. Teekkarin kertomus on tietysti ikävä poikkeus tilastoihin; itseni olen kuitenkin kypärällä pelastanut jo ainakin kerran.

Itse en soita kelloa kun sitä tienkää ei ole. Sen sijaan jos siinä pyörätiellä "parveillaan ajetaan rinnakkain kännykkän jutellen tai akkalauma kävelyllä, silloin harvoin kuin niitä käytän juuri tästä syysyä ja vielä ovat niin likaisia täynnä tietöitä. Vedän aina ohi siitä ihan läheltä melkein olkapää kosketuksella. En tiedä mikä minuun menee mutta näin käy.

Kerran oli joitain kaljakassi veikkoja siinä hortoilemaassa.Siirsin otetta stongasta hieman  sillä sitten osuin käteen tätä kaljaveikkoa. Tunsi oikein kuin osui ja uppos kauhee huuto. Kyllä oikein nauratti kaljanjuonti on vaarallista.

Toisen kerran pyöräilin kyllä jalkakäytävällä ilman valoja (talvella en aja ajoradalla). Siihen yhtääkkiä kädet levällään tuli joku eteen kuulin jotain ilman..valoja jalka käytä..
Tämä urpo varmaan odotti että hiljennän vauhtia tempasin kevyen rintaan siihen putos. Yllättävä teho itsekkin hämmästyin . Molemmilla kerroilla kyparä oli päässä.
Ainoastaan kuin lapsia on missä tahansa otan tarkasti huomioon sen, että he voivat vaihtaa suuntaa milloin tahansa . He kun eivät vielä ymmärrä.

Ennenkuin kukaan innostuu. Molemmat juttuni ovat fiktiivisiä ja todellisuudessa olisin vain halunnut tehdä niin.




maltti on valttia

Quote from: Spesialisti on 03.08.2009, 08:33:42
Quote
Ehkäpä tämän vuoksi jotkut pyöräilevät ajotiellä, vaikka kevyenliikenteen väyläkin on olemassa, pyöräilevät siis vastoin liikennesääntöjä...

  Ajotiellä polkupyörällä viuhtovaa öykkäriä ei kiinnosta tippaakan se, että hän hidastaa autoilijoiden matkantekoa.

Ehdotapa siis joku hyvä paikka missä pyörällä saisi ajaa kuntoiluvauhtia. Ahvenistolla?

  Kuntoiluvauhti kun on saatu kiihdytetyksi niin ei sitä henno jarruttaa pois.

Olisiko syy tässä:

Jarrutus ja jarrutuksen jälkeen tehtävä uusi kiihdytys verottaa keskinopeutta ja vaatii voimia, ja se on tietenkin -kuntoilijalle- pahasta.

  Pahinta -kuntoilijalle- on kuitenkin se, että tilapäinenkin nopeuden lasku vie sekunteja tai ainakin sekunnin sadasosia elektronisten mittalaitteiden keskinopeudesta.

  Vakava seuraus: -Kuntoilijan- kuntokäyrään tulee notkahdus jokaisen "tarpeettoman" jarrutuksen johdosta.

  Eihän sellaista voi sallia.

  ...Se on kyllä ikävää, kun on tiellä muita ihmisiä, pysyisivät kotona...



   

   

   
 
   

 

Mika

Pyöräkilpailuissa kypärän käyttö saattaa olla perusteltua, mutta arkikäytössä se on turhaa hätävarjelun liioittelua. Sitä paitsi fillarikypärä saattaa jopa tappaa. Muutama vuosi sitten sattui tapaus jolloin 5-vuotias poika oli mennyt kypärä pääsään kiipeilemään leikkipuiston kiipeilytelineeseen. Pojan jalka lipesi, mutta poika ei pudonnut maahan asti, vaan jäi roikkumaan telineestä kypärän leukahihnan varaan. Seurauksena oli kuristumiskuolema.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Viinankylväjä

Quote from: pate ensimmäinen on 02.08.2009, 18:45:46
Niistä kuolleista, jotka eivät käyttäneet kypärää, olisi 49% ollut mahdollisuus selvitä jos heillä olisi ollut kypärä.  Eli 7 henkilöä tästä 22 henkilöstä olisi pelastunut, jos kaikilla olisi ollut kypärä päässä. Ja 7 tästä koko 22 henkilöstä kuoli päävammaan vaikka oli kypärä.

Ei päähän kohdistuneesta iskusta aina kuole. Loukkaantuneita on paljon enemmän, ja he käyttävät terveyspalveluja, ja se tulee kalliiksi. Muttei kypärättömyyden vuoksi loukkaantuneidenkaan määrä kovin suureksi nouse vuodessa.

Olisihan se älytöntä, jos kypärää olisi pakko pitää. Taajamassa on yleensä ruuhkaa niin paljon, että nopeudet ovat pienet, ja maantiellä taas riskiä kaatumisesta ei ole.


Motor City Contexti

Quote from: Viinankylväjä on 03.08.2009, 09:39:17
Quote from: pate ensimmäinen on 02.08.2009, 18:45:46
Niistä kuolleista, jotka eivät käyttäneet kypärää, olisi 49% ollut mahdollisuus selvitä jos heillä olisi ollut kypärä.  Eli 7 henkilöä tästä 22 henkilöstä olisi pelastunut, jos kaikilla olisi ollut kypärä päässä. Ja 7 tästä koko 22 henkilöstä kuoli päävammaan vaikka oli kypärä.

Ei päähän kohdistuneesta iskusta aina kuole. Loukkaantuneita on paljon enemmän, ja he käyttävät terveyspalveluja, ja se tulee kalliiksi. Muttei kypärättömyyden vuoksi loukkaantuneidenkaan määrä kovin suureksi nouse vuodessa.

Olisihan se älytöntä, jos kypärää olisi pakko pitää. Taajamassa on yleensä ruuhkaa niin paljon, että nopeudet ovat pienet, ja maantiellä taas riskiä kaatumisesta ei ole.



Liikenneturva vetoaa tutkimukseen, jossa puolet olisi säilynyt hengissä kuolemaanjohtaneista tapauksista ja 90% päähän kohdistuneista vammoista olisi välttynyt .

Eli autonalle jääneet kuoli, muut selvisi kaatumisistaan. Täytyy nyt löytää toi tukimus ja katsoa miten tälläiseen tulokseen on päädytty. Tienkään en ole sitä mieltä, että kypärän pitäisi olla pakollinen. Jokaisella pitää olla oikeus itse päättää elämästään eikä muita  saa pakoitaa siihen mukaan vaikka tarkoitus olisi kuinka hyvä.

Morsum

Tuossa aloitusviestissä unohdettiin, aivan epäilemättä vahingossa lisätä ne pysyvät vammautumiset, joita kypärällä vältetään. Se onkin varmasti jo aika paljon suurempi luku.

Polkupyörän käyttämättä jättämisestä ei tällä hetkellä voi sakottaa, sillä laissa ei määrätä minkäänlaista sakkoa sen käyttämättä jättämisestä. Poliisi voisi kuitenkin sakottaa sinua niskoittelusta, mikäli he pysäyttäisivät sinut useamman kerran kypärättä pyöräilystä ja olisivat aikaisemmilla kerroilla määränneet sitä käytettäväksi.

Minusta on oikein hyvä että ihmiset laitetaan määräyksillä turvallisuusasioissa kuriin. Mikäli aikuiset ihmiset eivät osaa käyttäytyä järkevästi, vaikka järkeviä julistavat olevansa, tulee valtion puuttua siihen. Tämä erityisesti jos vaarallisen toiminnan vastapainoksi vaaditana ihan hyvällä omallatunnolla esim ilaisia lääkintä, yms palveluita.
LGBTQ, harajukufashion, rainbowfashion, BLM, ACAB, NATO,
https://www.instagram.com/morsumi/

Mika

Quote from: Morsum on 03.08.2009, 10:26:16
Mikäli aikuiset ihmiset eivät osaa käyttäytyä järkevästi, vaikka järkeviä julistavat olevansa, tulee valtion puuttua siihen.

Meillähän on täällä ihan kunnon stalinistejakin! Tuon valvonnan voisi varmaan ulottaa äänestyskoppeihinkin. Jos joku ei osaa äänestää oikein, tulee valtion puuttua siihen.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Mika Mäntylä

Quote from: hiljainen tukija on 03.08.2009, 07:43:17
Mikään, mikään, mikään ei saa häiritä viuhtovan pyöräilijän menoa sekunnin sadasosaakaan.
 
  Se on suunnaton tappio pyöräilijälle jos nyt joutuisi pysähtymään pikkukakaroiden takia.

Ehkäpä tämän vuoksi jotkut pyöräilevät ajotiellä, vaikka kevyenliikenteen väyläkin on olemassa, pyöräilevät siis vastoin liikennesääntöjä...

  Ajotiellä polkupyörällä viuhtovaa öykkäriä ei kiinnosta tippaakan se, että hän hidastaa autoilijoiden matkantekoa.

  Autoilijat ovat kuitenkin fiksua väkeä, he eivät soita torvea, vaikka pyöräilijä (lakia rikkoen) tukkii heidän ajorataansa.



Liikun aika paljon autolla, pyörällä ja kävellen. Kaikilla näillä tavoilla ajallisesti suunnilleen yhtä paljon, kulkemistavan määrää tehtävä matka. Mielestäni omaan melko tasapuolisen näkemyksen asiaan.

1. Kulkiessani jalan kuljen väylän reunassa. Joskus kuulen kilauksen takaani ja tällöin tiedän pyörän tulevan sieltä. Koen sen ystävälliseksi eleeksi, ihan vain ilmoitukseksi siitä, ettei tarvitse pelästyä kun kohta sujahdetaan ohi.

2. Pyöräillessä jalankulkijat ovat usein todellinen liikennehaitta. Ei mitään valiä paljonko kävelijöitä on ja mikä on kaistan leveys, koko leveys on usein käytössä. Yleisin ja suurin haitta on n+1 lastenrattaat ja siihen vielä mukaan kaaottisesti sinkoilevia irtolapsia. Useasti pitää mennä nurmikon kautta ohi kun tilaa ei tehdä.

3. Ajotiellä ei koskaan ikinä milloinkaan ole yksikään pyöräilijä ajanut niin, että se olisi haitannut autoliikennettä.

No, nämä ovat vain kokemuksiani. Kypärää en käytä, vaikka järkeväähän se olisi. Koen kypärän kanniskelun mukana liian isoksi vaivaksi kai..
Lukijan tulisi huomioida, että tämäkin viesti saattaa sisältää kärjekkäitä näkemyksiä tosiasioista tai mustaa huumoria.

Ohjattu ja hallittu vapaa keskustelija?