News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2009-07-30: Kim Møller/Jyllands-Posten: Ranskalainen sosiologi

Started by M.K.Korpela, 31.07.2009, 00:24:53

Previous topic - Next topic

M.K.Korpela

Kim Møller.

Kenties sosiologin perikuva tämä Dominique Bouchet ... miksei tosiaan sosiologi muuta niihin fiineihin monikulttuurilähiöihin jos maalais-Tanska on niin tunkkainen.

Harvinaisen täyttä sontaa koko haastattelu , mutta olen jotenkin tympääntyneellä tuulella. Hieman mustalla huumorilla voi miettiä , että tämäkin Bouchet on varmasti kallispalkkainen mies ...

_________________________________________________________________________________

"Tanskalaisuutta ei ole" , sanoi kosmopoliittinen sosiologi ja ajoi kotiin pappiskartanoon.

Sosiologi Dominique Bouchetissa on jotain tragikoomista , kun tämä valittaa tanskalaisten provinsialismista , samalla kun itse yksityisesti nauttii Fyniläisen maalaikaupungin rauhasta. Jos monikulttuuri on niin ihanaa , miksei Bouchet itse asu isoissa Vollsmose-kiinteistöissä joista on suora pääsy alueen kansainväliseen miljööseen.

Haastattelu tiistain Jyllandsposten - Ranskalainen professori : Varokaan kansallista omahyväisyyttä. (ei online)

"Tästä ei tanskalaisemmaksi tule : vanha entinen pappiskartano pienessä maalaikaupungissa , Svindinge, Fyn-saaren itäosassa. Mutta täältä siis löytyy  ranskalainen Dominique Bouchet...

<snip>

»Tanskalaisuus on humpuukia , koska sellaista ei ole. Monilla tanskalaisilla ei ole mitään yhteistä , mutta paljon yhteistä muihin ryhmiin jotka asuvat vaikkapa Englannissa tai Ranskassa. Voit yhtä hyvin piirtää ympyrän Århusin tai Herningin ympärille ja yrittää määrittää jotain asioita noille ihmisille. Mutta on kuitenkin olemassa joitakin yleisiä asioita joita voi ihmetellä.« Tämä koskee tanskalaisten konfliktiarkuutta , itsetyytyväisyyttä ja kuuluisaa jantelagen.***

<snip> *** jantelagen = "tasapäistämistä"

Dominique Bouchet varoittaa navankaivamisesta , jossa tanskalaiset ensisijaisesti määrittävät yhteenkuuluvuutensa ja tanskalaisuutensa etäisyydellä muista kansakunnista ja kulttuureista. Professorin mukaan tanskalainen kulttuurillinen identiteetti on ensisijassa »sentripetaalinen« - toisin sanoen sisäänpäinkääntynyt ja päinvastainen suhteessa siihen sentrifugiin joka on olemassa sekä pesukoneessa kuin myös ranskalaisessa kulttuurillisessa identiteetissä , jossa itsensä määrittäminen tapahtuu sentrifugaalisesti oman kulttuurin leviämisen myötä ...

<snip>

»Tanska elää sisäisestä ylpeydestä , jossa ollaan välinpitämättömiä kultturin säteilemisestä ulospäin , koska on tärkempiä itsetyytyväisyyden vahvistajia - esimerkiksi verrata keskimääräistä elintasoa muihin maihin. Mutta joka kerta kun kansallinen itsetunto tuoksahtaa itseriittoisuudelta , navankaivamiselta , pelolta vierasta kohtaan, itsestäänselvyydeltä ja provinsialismilta on itse kulttuuri uhattuna,« sanoo Bouchet , joka neuvoo tanskalaisia tulemaan ulos isosta maalaiskaupunista ja tekemään selvää EU-skeptisyydestä ja useista varauksista. Vastaavasti Bouchet ylistää meidän hyvinvointipalvelujamme , demokratiaamme ja joustavia tanskalaisia työmarkkinoita , jotka Bouchetin mukaan ovat huippua.

<snip>

Tanskalaisuus muuttuu koko ajan ja koostuu siitä kansasta joka asuu Tanskassa.  Minä sanoudun irti siitä , että joku sanoo että tämä tai tuo ei ole tanskalaista ! Konkreettisesti se on epäkohteliasta - tai mitä sitten tarkoitetaankaan.« »Se mikä on Tanskalle luonteenomaista ei ole , että on yhteinen identiteetti , vaan että on useita eri sallittuja ja hyväksyttäviä tapoja olla oma itsensä.«

_________________________________________________________________________________

Tai mitä sitten tarkoitetaankaan.

Monikulttuurinen aamen. Tällä postauksella ei ole muuta tarkoitusta kuin vain muistuttaa , että näitä tyhjänpäiväisyksiä latovat proffat ovat kansainvälinen rotu.

Minun mielestäni tämä postaus on hauska , ja minä ihan oikeasti yritän nyt olla hauska - minä yritän nyt parastani. Mutta minun huumorintajuani on joskus luonnehdittu sanalla nyrjähtänyt.  ;D
M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !

Tunkki

On se harmi kun sen maanmainion karmasysteemin pois menivät ottamaan, nyt olisi voinut jeessiä painaa :)