News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2015-11-12 Hätänumeron käytöstä tietoa turvapaikanhakijoille - "Haasteeksi voi n

Started by Ink Visitor, 12.11.2015, 12:54:03

Previous topic - Next topic

Ink Visitor

Quote
Hätänumeron käytöstä tietoa turvapaikanhakijoille - "Haasteeksi voi nousta yhteinen kieli" 

Hätäkeskuslaitos on toimittanut Maahanmuuttoviraston kautta tiiviin infopaketin turvapaikanhakijoille hätänumerosta 112 ja sen käytöstä Suomessa. Materiaali löytyy myös viidellä eri kielellä: arabiaksi, albaniaksi, dariksi, soraniksi ja somaliaksi.

- Vaikka hätänumero 112 on Suomessa jo tuttu numero ja se on käytössä myös koko EU:n alueella, ei se välttämättä ole kaikille itsestäänselvyys hätätilanteen kohdatessa, toteaa Hätäkeskuslaitoksen erityisasiantuntija Juha Viitaluoma.

Tästä lähtökohdasta Hätäkeskuslaitos on lähestynyt Maahanmuuttovirastoa ja toimittanut heidän välityksellään vastaanottokeskuksiin hätänumerosta tietoa, jonka toivotaan tavoittavan Suomeen tulleet turvapaikanhakijat.

- Toivomme, että hätätilanteen sattuessa turvapaikanhakijoilla on tiedossaan numero, johon he voivat soittaa mihin vuorokauden aikaan tahansa. Tärkeää on myös tietää, että numeron 112 käyttö on maksutonta ja siihen voi soittaa mistä tahansa puhelimesta ilman suuntanumeroa. Hätänumeroon voi soittaa myös ulkomaisesta matkapuhelinliittymästä, eikä silloinkaan tarvita mitään erillisiä suuntanumeroita, Viitaluoma opastaa.

Suomi on edistyksellinen maa yhden hätänumeron toimintamallilla. Saman numeron kautta voidaan kiireellisessä hätätilanteessa hälyttää paikalle poliisi- tai pelastusviranomainen, sairaankuljetus tai sosiaaliviranomainen. Tämä toimintatapa on muualla maailmassa vielä harvinainen.

- Meidän mallimme on turvapaikanhakijoille suhteellisen helppo, koska muistettavia numeroita hätätilanteessa on tosiaan vain yksi. Haasteeksi voi nousta kuitenkin yhteinen kieli. Päivystäjämme palvelevat suomeksi ja ruotsiksi, ja suurin osa osaa myös englantia, vaikka velvoitetta englannin kieleen ei olekaan. Mikäli turvapaikanhakija ei osaa mitään näistä kielistä, eikä hätätilanteessa paikalla ole ketään muuta, joka voisi kertoa tilanteesta, niin yksi vaihtoehto on selvittää tapahtunut käyttämällä tulkkipalvelua, Viitaluoma muistuttaa.

Hätäkeskuslaitoksella on käytössä sopimukseen perustuva ympärivuorokautinen tulkkipalvelu, jota voidaan käyttää tarvittaessa hätäpuheluiden tulkkauksessa. Hätäkeskuslaitos on käyttänyt tulkkipalvelua viime vuonna 141 kertaa.

Tulkkauskielinä ovat tähän mennessä olleet bulgaria, dari, englanti, espanja, persia, puola, ranska, romania, saksa, somali, swahili, venjä sekä viro. Turvapaikanhakijoiden kanssa tulkkipalvelua on mahdollista käyttää edellä mainittujen kielten lisäksi muun muassa arabian, albanian sekä ja soranin kielten tulkkauksessa.

- Olennaista on tietysti se, että päivystäjä saa jotenkin selville tai tunnistaa, mistä kielestä on kysymys, Viitaluoma huomauttaa.

http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/90001-hatanumeron-kaytosta-tietoa-turvapaikanhakijoille-haasteeksi-voi-nousta-yhteinen-kieli
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

internetsi

Helpompi ratkaisu olisi se, että päästetään maahan vain aidot henkilökohtaista vainoa kokevat ja YK:n määritelmän oikeasti täyttävät turvapaikanhakijat, ei muita. Ja otetaan heiltä tulkkipalvelut pois, niin oppivat suomea helpommin.

Toisaalta, hätäkeskuksella on myös tekstiviestipalvelu, mutta siihen pitää rekisteröityä erikseen. Tämän luulisi koneinsinööreiltä onnistuvan. Tekstari hätäkeskukseen ja hätäkeskuspäivystäjä kääntää sen Googgelilla ymmärtämänsä kielelle. Ei se käännös tarkka ole, mutta asian pointti tulee selväksi. "Kaksi auto yhte manerhemitie aleksanterikatu yksi vuota veri" on parempaa infoa kuin kuuntelee muutaman minuutin ummikkona "shiskebab akbar sähläm rähläm mähläm cacca mecca pili pali niili hanhet oma perse vetä pensselisedä".

Parempi sekin kun haeskella arabian "tulkkia" monta tuntia moskeijoista solkkaamaan. Jos on oikea hätä, niin apu tulisi nopeammin. Jos taas joku pikkujuttu (rasistinen katse tjsp.) niin säästyy tulkkikulut.

Samaa ongelmaa ei ole ummikkovenäläisten kanssa, miksiköhän?
Lohjan persut

nevahood

Soittakaa aina hädässä 112.

"Hätäkeskus"
"الأرز الشر!"
"Anteeksi mitä?"
"الأرز الشر!"

Kahden tunnin kuluttua hätätulkki saadaan paikalle. Sillä välin puhelin on paikannettu ja paikalle on jo lähetetty palokunta, poliisi, ambulanssi ja ruumisauto. Tulkki lopulta kääntää hätäilmoituksen: "Pahaa riisiä". Pakokauhu muuttuu pienen hämmennyksen jälkeen nauruksi. Sattuuhan tuota. Tulkki laskuttaa 300 euroa. Vastaanottokeskuksesta luvataan huomiseksi parempaa riisiä.
Suurkiihottaja Runeberg

internetsi

Tuo tekstiviestipalvelu olisi kätevämpi, ettei synny niin herkästi tuollaisia tilanteita sen vuoksi kun matut ei osaa suomea.

Ja varmaan tuollaisia voi tapahtua. Joskus monia vuosia sitten luin jutun, missä hätäkeskuksen esimies kertoi hätäkeskukseen tulevan paljon sellaisia puheluita, missä ulkomaalainen on ostanut puhelimen ja testaa sen toimivuutta soittamalla ainoaan suomalaiseen numeroon jonka tietää, eli 112. (Tämä tosin kertoo vain sen, toimiiko puhelin koska käsittääkseni hätänumeroon voi soittaa vaikkei puhelimessa olisi edes sim-korttia). Jostakin luon myös, että hätäkeskukseen tulee hirvittävä määrä ns. "taskupuheluita", koska näppäimistökännyköissä (ainakin Nokian) sai painaa ykköstä vaikka miljoona kertaa ja kun kerrain sen jälkeen painoa kakkosnäppäintä, aukesi näppäinlukko ja puhelu oli ruudussa valmiina hätäkeskukseen. Kosketusnäyttöpuhelimet on varmaan poistanut tätä ongelmaa.

Turviksille varmaan opetetaan - sinänsä ihan oikein - että jos mietit pitäisikö soittaa hätäkeskukseen, niin on parempi soittaa. Siellä on ammattilaiset töissä sitä varten, että tekee kiireellisyysarvion ja yhdistelee muita mahdollisesti samasta asiasta tulevia tietoja. Itse olen soittanut tänä vuonna neljä kertaa hätänumeroon kovista pamahduksista. Ne on todennäköisesti poikien ilotulitteiden paukuttelusta johtuvia, mutta myös hätäkeskuksen linja on se, että mielellään niistä ilmoitetaan kuin jätetään soittamatta.

Turviksille saattaa hyvinkin tulla käsitys, että jos ruoka on pahaa tai kassajonossa ratzzizzti tuijottaa, niin he soittavat hätänumeroon. Joku voi kaivaa legendaarisen Peter Prycen "here is man who say neekeri" soiton hätäkeskukseen kämyjen arkistoista. Jos turvikset soittaa hätänumeroon, kun ratzzizztipaska suomalainen on jättänyt vokin pöydän höyläämättä ja tikku menee sormeen, niin puhelu on "الأرز الشر!". Ota siinä sitten hätäkeskuspäivystäjänä selvää, onko kyseessä murha, kerrostalopalo vai tikku sormessa ja montako maijaa ja höökiä lähetät paikalle.

Turvisten rekisteröiminen tekstiviestipalveluiden käyttäjiksi pitäisi onnistua, koska ovat tunnetusti kovia tekniikan miehiä koneinsinöörin papereineen, jotka ovat vaan jääneet Somaliaan (terkkuja Soilelle Lieksaan!) ja jokaisella iTurviksella on luonnollisesti iPhone taskussa vaikka passi onkin pudonnut Lesbokselle.

Myös kantiksille tekstiviestin lähettämisen mahdollistaminen hätänumeroon voisi auttaa monissa tilanteissa. Jos lähijunassa lähellä (muuallakin kuin Tapanilan asemalla) iRakit ja somput riehui, niin parempi keino on muina miehinä räplätä puhelinta ja siten laittaa tieto hätäkeskukselle. Soitto hätäkeskukseen voi aiheuttaa sen, että gutalelauma käy soittajan päälle koska respectiä ei herunutkaan.

Hätäkeskusuudistus on tehty ja valdella näyttää olevan varaa asuttaa kaiken ja koko maailman lomapaikanhakijoita Suomeen, niin varmaan olisi varaa parantaa turvallisuutta lisäämällä hätäkeskuksen miesvahvuuteen yksi hätäkeskuspäivystäjä käsittelemään tekstiviestejä.

Ei mulla muuta. Laittaisiko Orpo työryhmän pystyyn, jos perustelisi asiaa mamujen turvallisuudella, kun kantisten turvallisuus ei kiinnosta?
Lohjan persut

Aallokko

Maahantunkeutujat kuuluvat lukkojen taakse. Vartija soittaa hätäkeskukseen, jos on aihetta. Sillä selvä.

Rusinapulla

"Teidän on pakko hyväksyä meidän ikivanhat perinteemme: lihakarjan teurastaminen islamilaiseen tapaan tai vaikka se, että naiset pitävät huivia. Tästä ei voi keskustella."
- H. Bahmanpour 16.9.2014 Helsingin Sanomat

nevahood

QuoteTuo tekstiviestipalvelu olisi kätevämpi, ettei synny niin herkästi tuollaisia tilanteita sen vuoksi kun matut ei osaa suomea.
Toimii tasan niin kauan, kun kaikilla on kirjoitustaito ja konekääntäjä osaa hommansa eikä käytetä slangia ja akronyymejä. Ei tule siis tapahtumaan, ellei hätäkeskuksiin palkata tulkkien lisäksi kryptoanalyytikkoja.
Suurkiihottaja Runeberg

internetsi

Quote from: nevahood on 12.11.2015, 17:10:01
QuoteTuo tekstiviestipalvelu olisi kätevämpi, ettei synny niin herkästi tuollaisia tilanteita sen vuoksi kun matut ei osaa suomea.
Toimii tasan niin kauan, kun kaikilla on kirjoitustaito ja konekääntäjä osaa hommansa eikä käytetä slangia ja akronyymejä. Ei tule siis tapahtumaan, ellei hätäkeskuksiin palkata tulkkien lisäksi kryptoanalyytikkoja.
Ääh, aivan. Nyt muistinkin, ettei somalialainen koneinsinööri osaakaan kirjoittaa, olin typerä. Eli ei voida tehdä enempää heidän osaltaan.

Muuten tuo tekstiviestijuttu mielestäni toimii kirjoitustaidon omaavilta paremmin kuin äbäläwälän huutaminen luuriin.
Lohjan persut

Lahti-Saloranta

Hätänumerokin voisi palvella maahanmuuttajia esim. näin:
Jos ruoka oli pahaa paina 1
Jos patja on liian ohut paina 2
jne
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista