News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Kouluissa kasvisruokaa joka päivä, pakkokasvispäivä kerran viikossa

Started by Faidros., 10.11.2015, 18:23:46

Previous topic - Next topic

Venne

Tykkäsin ennen tehdäkin kasvisruokia. Nykyisin sekä linssit, pavut että soija tekevät mahasta turvonneen pörisevän tuskamyllyn, että pysyn muna-kala-kana-liha osastolla. Pyrin ostamaan muutoin hävikkiin menevää päiväyslihaa, se saa riittää mun ekoteoksi. Mut ei sillä maailmaa pelasteta, pian ihmisiä on tyyliin 10 miljardia, kun 1800 luvulla oli vaan miljardi. Ja sekin määrä oli liikaa. Pitäisi alkaa syödä toisiamme jos joku meinaa että syömisellä maailma pelastuu.

Vesa Heimo

Quote from: Java on 21.08.2018, 20:52:53
Tänään tuli kuopukselta viesti että laitatko tilille ruokarahaa kun lukiossa on tarjolla quorn ruokaa mitä kukaan makuaistin omaava ei voi syödä, laitoin viiskymppiä!

Ottaen huomioon 60-70 luvun kouluruoat niin veikkaan että jos vaihtoehto olisi veripalttu puolukkahillolla tai squash- palloa koostumukseltaan muistuttava maksakastike kuoriperunoilla ja quorn, niin melko moni lukiolainen söis sen kasvisvaihtoehto quorninsa ihan tyytyväisenä.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Java

° No 70- luvulla ruoka kotonakin oli ihan syvältä verrattuna tämän päivän ruokiin, oletko oikeasti sitä mieltä että koska meidän piti syödä veripalttua 35 vuotta sitten niin tämän päivän nuorten kuuluu kärsiä myös ja syödä hymyssä suin mitä tarjotaan :facepalm:
Älä usko mitään mitä kirjoitan!

dothefake

Minusta ruoka niin kansakoulussa kuin lukiossakin oli ihan hyvää ja maukasta. Lukiossa se piti vielä itse maksaa. Eikä ollut kenelläkään allergioita, kaikki söivät samaa ruokaa.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

simppali

Suoritin 11 kuukautta kestäneen varusmiespalveluksen 1981-1982,,jopa nötkötkin maistui hyvältä,vaikka se jäätyi 28 miinusasteessa pakkiin,,sitä järsittiin suurella ruokahalulla.

Ilmeisesti puolustusvoimatkin haluaa soija/tofu vaihtoehtoja, myös pöytäliinat ja pöydällä tunnelmaa luovat flow-tuoksukynttilät olisivat ihan jees,näin pojista tehdään "olet hippa,älä ammu" sotilaita.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Aukusti Jylhä

Quote from: Vesa Heimo on 21.08.2018, 21:17:29
Tänään tuli kuopukselta viesti että laitatko tilille ruokarahaa kun lukiossa on tarjolla quorn ruokaa mitä kukaan makuaistin omaava ei voi syödä, laitoin viiskymppiä!

Ottaen huomioon 60-70 luvun kouluruoat niin veikkaan että jos vaihtoehto olisi veripalttu puolukkahillolla tai squash- palloa koostumukseltaan muistuttava maksakastike kuoriperunoilla ja quorn, niin melko moni lukiolainen söis sen kasvisvaihtoehto quorninsa ihan tyytyväisenä.

Minkä ikäinen olet?

80-luvulla kävin peruskoulun, ja ainakin veriletut puolukkahillolla olivat kaikkien luokkakavereiden suosiossa. Veripalttu on about samaa kamaa.

Tuo boldaamani sana antaa epäillä, että olet aika nuori. Nykyiset kuorettomat esikypsennetyt perunat tunnetaan kumiperunoina, ja ihan syystä, eikä tämä halveksuva nimitys liity perunan ravintoarvoihin, vaan aivan muuhun. Voi, kunpa nykyään saisikin koululaiset edes hieman ravinteikkaampaa kuoripottua.

Minulla on sitten aika vankka kokemus laitos- eli kouluruoasta, niin asiakas- kuin tekijäpuoleltakin. Turha heittää mitään nönnönnöötä tähän.

Ennen tehtiin ihan aikuisten oikeesti laadukkaampaa ja ravitsevampaa ruokaa. Nykyisin se on aika pitkälti bulkkia einesmättöä. Nykylinjaan sopii oikein hyvin nämä synteettiset homesienisötkötykset ja suuren hiilijalanjäljen tuottavat "eko"soijavedätykset.

Mutta aika helvetin kaukana ne ovat ihmisen luontaisesta ravinnosta.
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Vesa Heimo

Quote from: käpykaarti on 21.08.2018, 22:02:42

Minkä ikäinen olet?

80-luvulla kävin peruskoulun, ja ainakin veriletut puolukkahillolla olivat kaikkien luokkakavereiden suosiossa. Veripalttu on about samaa kamaa.

Ensinnäkin se pointti; jos nykyruoan makuun tottuneille tarjoisi quornia ja vaihtoehtoina 70-luvun kouluruokaa, niin väitän edelleen että se quorni ois silti se valinta.

Ja minä olen peruskoulutaipaleeni aloittanut silloinkun peruskoulu tuli tänne etelämpään suomeen. Päättele siitä "suunnilleen".

Minä muistelen että niitä veriruokia ihosin minä, ja hiton moni muukin, ja tilliliha sekä maksakastikkeet olivat "hieman" al dente verrattuna siihen kuinka hyvää niistä saa jos kypsennysajat pitää kutinsa.

Toki, silloin joka kouluilla oli omat keittiönsä joten on todellakin mahdollista että mun peruskoulussa vaan keittäjiä ei kiinnostanut ja rahaa ei ollut.

Lisäyksenä; kotiruoka oli paljolti sitä 70-luvun kotiruokaa joka on edelleen erinomaista. Eineksiä ei pöydässä näkynyt.

" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

ämpee

Näissä pakkokasvipäivissä näkyy selkeästi miten niiden vaatijatkaan eivät usko niiden hyveellisyyden riittävän suosioon, mutta niin vain pitää pakottaa.
Tällä menetelmällä saadaan kasvisruokia inhoavia niistäkin jotka olisivat muuten voineet niitä alkaa suosia.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Aukusti Jylhä

Quote from: Vesa Heimo on 21.08.2018, 22:13:48
Quote from: käpykaarti on 21.08.2018, 22:02:42

Minkä ikäinen olet?

Ensinnäkin se pointti; jos nykyruoan makuun tottuneille tarjoisi quornia ja vaihtoehtoina 70-luvun kouluruokaa, niin väitän edelleen että se quorni ois silti se valinta.

Ja minä olen peruskoulutaipaleeni aloittanut silloinkun peruskoulu tuli tänne etelämpään suomeen. Päättele siitä "suunnilleen".

Minä muistelen että niitä veriruokia ihosin minä, ja hiton moni muukin, ja tilliliha sekä maksakastikkeet olivat "hieman" al dente verrattuna siihen kuinka hyvää niistä saa jos kypsennysajat pitää kutinsa.

Toki, silloin joka kouluilla oli omat keittiönsä joten on todellakin mahdollista että mun peruskoulussa vaan keittäjiä ei kiinnostanut ja rahaa ei ollut.

Eli veriruokien osalta tilanne on 50-50. Ei voittajaa tässä mittelössä.

Tilliliha oli omana aikanakin kaikkien ihnhokki, mutta maksakastike jauhelihamaisessa muodossa ihan ok, paloina sitten ei.

Kuitenkin vähän epäilen tarinaasi ja ikääsi perunaosion takia, koska nykyiset kuorettomat esikypsennetyt perunat, joita kouluissa tarjotaan, ovat ihan todellista epäruokaa. Kuoripotut kuitenkin pitävät sisällään kohtuullisen ravintoarvon lisäksi  perunamaisen rakenteen. Nykyinen koulupottu on todellakin boing-boing -kumipottu, ja vieläpä huomattavasti heikompi ravintoarvoiltaan.

Taito kuoria peruna, on häviämässä. Ennen se opittiin viimeistään armeijassa, haarukkaa ja veistä käyttäen, käsinkoskematta.

Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

jka

Ehkä paskin mainospuhe ever. Quornin saa kilpailukykyiseksi ainoastaan vertaamalla sitä 60-70-luvun kouluruokiin?

Aukusti Jylhä

Quote from: jka on 21.08.2018, 22:30:59

Ehkä paskin mainospuhe ever. Quornin saa kilpailukykyiseksi ainoastaan vertaamalla sitä 60-70-luvun kouluruokiin?

Eikä edes saa, vaan siihen tarvitaan aatten paloa menneisyyttä vastaan.

ikuturso

Maksa muodossa kuin muodossa putosi jo koulussa ja putoaa edelleen. Nam.

Mutta pinaattikeittoa en voinut syödä lusikallista enempää. Lautanen oli kaikille valmiiksi täytetty ja ope seisoi takana niin kauan, että ainakin yksi lusikallinen oli maistettu.

Hernarin ystävä en ole koskaan myöskään ollut. Intissä hernaripäivistä selvittiin runsaalla näkkileipämäärällä. Vanikan päälle reilusti voita ja sinappia ja hernaria perään. En rakastanut, mutta en myöskään jättänyt syömättä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

simppali

1960 luvun loppupuolella aloitin koulun,,ala sellaisen en ole ikinä ollut peruskoulussa,muistelen vielläkin suurella lämmöllä sen aikaista kouluruokaa,ei ollut mitään kasvis kikkailua, perunat piti ihan itse kuoria, jos halusi lisää safkaa,niin käden nosto toi hyväntuulisen keittäjän sekä kattilan paikalle,sitten kauhalla lautaselle.

En usko siihen,että vaikka jokainen Suomalainen söisi niittyleinikkejä aamupalaksi ja kuusenkäpyjä päivälliseksi niin oletettu ilmastonmuutos vaihtuisi stabiiliksi tilaksi,,no itu-hipit ja vihreät saavat syödä ihan mitä itse haluavat,me paistetaan pihvejä.

Nuivinator

Korjatkaa jos olen väärässä. Käsitykseni mukaan ne kumipalloperunat tulevat jostain tukusta tms valmiiksi kuorittuna ja veteen upotettuina. Ja jotta peruna ei siinä vedessä lilluessaan tummuisi, siihen on lisätty sitruunahappoa. Hapon sivuvaikutuksesta se peruna muuttuu sitten kumeksi.

Oli miten oli, itse aloitin koulunkäyntini 80-luvulla. En muista meilläpäin koskaan nähneeni koulussa tillilihaa. Hernekeittoa koulussa tarjottiin kahta eri sorttia, joista toinen oli hyvää ja toinen ei. Toisessa oli jauhelihaa mukana ja toisessa oli jotain läskisiä possunpaloja. Kouluissani (söin samassa ruokalassa muuten ala-asteelta lukioon) ruoka oli pääosin hyvää, joskin maito vaihtui joskus 90-luvun alkupuolella tiskivedeksi eli rasvattomaksi.  Parasta kouluruokaa (mielestäni) oli kanaa ja riisiä currykastikkeessa, pahinta jotkut perunamuusipaistokset. Ja koskaan en oikein oppinut ymmärtämään miksi porkkanaraasteeseen piti laittaa appelsiininpaloja.
Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.

Aukusti Jylhä

Quote from: Nuivinator on 21.08.2018, 23:43:06
Korjatkaa jos olen väärässä. Käsitykseni mukaan ne kumipalloperunat tulevat jostain tukusta tms valmiiksi kuorittuna ja veteen upotettuina. Ja jotta peruna ei siinä vedessä lilluessaan tummuisi, siihen on lisätty sitruunahappoa. Hapon sivuvaikutuksesta se peruna muuttuu sitten kumeksi.
......

Se on juuri noin. Lisäksi se peruna on valmiiksi kypsennetty, joka sitten lämmitetään keittämällä ennen tarjoilua. Siksi epäilyttää Heimo Vesan tarinat, koska se paikanpäällä kypsennetty tuore peruna on miljuunasti parempaa, niin maultaan, koostumukseltaan kuin ravintoarvoiltaan. Kukaan, näitä kahta täysin erilaista perunaa maistanut ihminen, ei voi yrmiä kuoripottua.

Paitsi aatteen palon johdosta.

Edit: typo korjattu ×5

Veikko

Maksakastike oli koulussa yksi herkkujani. Ja paistettu kala pinaattikastikkeen kanssa.

Tillilihasta minulla on hämärä mielikuva, mikä ei ole epämiellyttävä, sillä pidän tillilihasta. Sellaisesta oikein kermaisesta. Enpä ole vain vuosiin saanut sitä missään muodossa. On vain pirun pitsaa ja hampurilaista ja kepappia (jonka sitkeiden ja vihamielisen oloisten palasten alkuperää ei aina tee mieli arvailla).

Perskeles! Tillilihaa ja suutarinlohta kouluihin ja paareihin heti! Ja kaikki muutkin omat perinneruokamme, jotka ovat lähiravintoa.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

EwithAllinPoe

Jos kasvisruoka on hyvin tehty, ei siitä edes huomaa että liha puuttuu. Sen ei tarvitse olla homesienisötkötyksiä. :) Kasvisruokavalioon liittyy paljon sellaista pottuilua, että onko joku "oikea" kasvissyöjä, vai joku kalja-sipsi-vegaani, joka ei edes tiedä mitä juurekset, kasvikset ja vihannekset on, tai osaako korvata lihan terveellisesti. Nykyään on ihan tavallista, että ihmisillä on ruoka-allergioita, dieettejä ja rajoituksia, ja moni napanatsi kantaa omat eväät mukanaan kaikkialle minne menee. :) Kasvissyöjä on vaan yleisesti käytetty nimitys jollekin ruokavaliolle. Kukaan ei sano olevansa viljansyöjä, munansyöjä, soijapoika tai viherpiiperö. Oletko sinä oikea lihansyöjä? Kasvissyöjänä usein törmää siihen, että kasvisruoka voi olla mitä vaan. Edelle mainitun homesienisötkötyksen lisäksi se saaattaa olla vaikkapa kanaa, kalaa, rapuja tai äyräväisiä. Usein joutuu selvittämään tarkkaan mitä syö. Myös lihansyöjät osaavat yökötellä toisten eväille. Se on ihan yhtä huonoa käytöstä kuin kasvisruoalle yököttely tai kasvissyöjän nimittely ylimieliseksi ja nirsoksi.(Tarkoitan tässä sitä kun yleensä kasvissyöjien sanotaan kommentoivan ikävästi lihansyöjien annosvalikoimaa lautasella.)

Minäkin muistan koulusta veriletut. Ja silakkarullat. Söin lapsena ihan iloisena maksalaatikkoa omenahillolla, ja ne rusinat...nam nam. Myös poronkäristys oli hyvää ja jäntevää, sitä oli tosin harvoin.
Armeijan kasvisruokapäivistä en tiedä, mutta eikös siellä syödä paljon munkkeja? :)

Lisäys,, minä en ole kokki, enkä martta, enkä siksi niin kätevä emäntä. :(

<3 <3

Sydänmesi kuuluu minulle.

Aukusti Jylhä

20-vuotta olin kasvissyöjä, joista pari vuotta puritaanivegaani. Eli ei mitään kasvisruokia vastaan, mutta synteeettinen homesienisötkötys ei saundaa kliffalta.

Nykyisin kasvispainotteinen sekasyöjä

Nuivinator

Hmm hmm. Tulipahan vaan mieleen että voisko ne siellä intissä tarjoilla joidenkin home tai jalkasienien sijasta hernekeittoa kasvisaterialla?
Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.

Chrattac

Koulussa oli hyvää ruokaa kun aloitin ala-asteen, jossain vaiheessa sen laatu tippui kuin lehmänhäntä. Siis perusruokienkin taso laski uskomattomasti ja jotkut sapuskat olivat syömäkelvottomia. Luulen keskuskeittiöön siirtymisen olevan syynä tähän. Itse kuitenkin olen kasvanut perheessä, jossa ruoka tehtiin itse ja kaikki mitä lautaselle laitettiin syötiin. Ei siinä äidin tarvinnut mainostaa kuinka hienoa on nyt kun on kasvisruokaa vaan päivälliseksi, ilmoitettiin vain että nyt on tehty punajuuripihvejä ja porkkanamuusia. Hampurilaiset tai pizza oli kerran kuussa -juttu, tai palkinto jostain hyvästä ja mukisematta olen kaiken syönyt. Noi syömäkelvottomat kouluruoat ovat jättäneet muhun muun muassa ikuisen kammon lasagnea kohtaan.

Olen täysiverinen omnivori, syön kaikkea syötäväksi kelpaavaa kunhan se on syötävässä muodossa. Joskus tekee mieli ottaa vain salaatti tai käydä jossain ja ottaa kasvisvaihtoehto, jos se vaikuttaa mielenkiintoiselta tai hyvältä – pinaatti-, kantarelli- ja tomaattikeitot, punajuuripihvit, pinaattiletut kyllä näitä herkullisia kasvisruokia löytyy. Suurimmalta osin kuitenkin syön lihavaihtoehdon. Korpeaisi, jos pakotettaisiin syömään jotain kasvishöttöä, jos ei yhtään tekisi mieli. Suurin viha tuli joskus yliopiston ruokalassa, kun erehdyin luulemaan kikherne-pihvejä jauhelihapihveiksi - jäi kokonaan syömättä. Jonain toisena päivänä olisikin voinut mennä alas. Tässä on se, että toisilla ihmisillä on tarve pakottaa muita samaan muottiin jotta voi hyvesignaloida. Mua ei poliittisesti heräävänä yläastelaisena tai lukiolaisena häirinnyt puhtaasti pinaattilettu -päivät. Jos ne olisi brändätty pakkokasvisruokapäiviksi, lähikebabila olisi kasvattanut liikevaihtoaan tuntuvasti.

Sama juttu kuin kaikessa muussakin: tee mitä teet kuhan et häiritse tai aiheuta vahinkoa muille. Syö vaan sitä kikhernesoijahöystöäs ja juo kauramaitoas, mua ei kiinnosta, eikä varsinkaan sun mielipiteet mun härän entrêcotesta.

Isoin kysymys mulla siis on, että miksi näitä normaaleja asioita pitää ylipäätään brändätä? Miksi ei voi vaan satunnaisesti olla sitä hyvää kasvisruokaa tarjolla ilman että pitää ihan ympäriinsä hyvesignaloida kuinka "nyt on kasvisruokapäivä meidän koulussa joka kuun parillinen tiistai". Miksi ylipäätänsä asioista, mitkä ennen oli normaaleja pitää nykyään pitää jotain meteliä mallia: "Sinisten varavaltuutettu HS:lle: Annoin vanhukselle paikkani bussissa!". En käsitä.
Sortuu valtakunta tomuun viimein joka ikinen
ja hallitsijain nimet vaipuu unohdukseen tuonelaan,
kaatuu järjestelmät, kuolee sanat suuret huulille
ja rauniolla yksinäinen tuulenhenkäys vaeltaa...

dothefake

Tosiaan, silloin kun koulusöin, ei ollut keskuskeittiöitä.
-Tytti Tuppurainen

Uuno Nuivanen

Quote from: Nuivinator on 22.08.2018, 00:07:03
Hmm hmm. Tulipahan vaan mieleen että voisko ne siellä intissä tarjoilla joidenkin home tai jalkasienien sijasta hernekeittoa kasvisaterialla?

Kyllä varmaan, mutta makoisat possunlihasattumat on vaan jätettävä pois.   :(

Arkipiispa

Turhaa mussutusta.

Kasvisruoka voi olla hyvää, usein varsin ravitsevaa, ja itsekin olen vältellyt kaikkea lihaa jo vuoden (halveksimatta tarjottua tai kun buffettiin mennään vaimon kanssa ehkä kerran viikossa), ja kalaa syömme 2-3 krt/vko.

Eikä voi sanoa kuin että elämänlaatu on parantunut, kun on lihan jättänyt vähemmälle. Sopii kelle sopii, en ota kantaa, mutta kyllä se (ainakin) kerran viikossa kasvisruokaa on aivan sikahieno juttu.

Kasviksiin ei kuole. Niihin voi tulla tosin himo...asenteeesta kiinni.
"Kelle täällä pitää maksaa ettei kaikki olis niin paskaa" - Ellinoora/Carrie
Polpo:lle tiedoksi: kirjoitukseni arvionnissa on sovellettava Poen lakia.

simppali

Kun aloitimme oikean lihan syönnin,niin jopa lipidokin on noussut siihen oikeeseen mittaan,,minulle on aivan sama mitä muut ihmiset syö,mutta meillä ei ole kasvisruokapäiviä,,nuorimmalla tyttärellä oli kani,se oli ainoa olento taloudessa joka söi pelkästään kasviksia.

On ilmeisesti jonkinlainen kilpailu ja narsismin aihe,kehua sillä kuinka paljon jotain kasvista kukakin syö, minä syön lihaa ja pottuja, vitamiinit otan purkista.

dothefake

Hetken jo luulin, että se kanikin syötiin. Sitten jatkoin lukemista.
-Tytti Tuppurainen

newspeak

QuoteAniharva varusmies on kasvissyöjä

Ruotuväki-lehden (siirryt toiseen palveluun) viime vuonna tekemän selvityksen mukaan Suomen noin 20 000 varusmiehestä vain 88 on kasvissyöjiä. Tosin alueellisia eroja on paljon. Jääkäriprikaatissa Lapissa kasvissyöjien määrä on 0,23 prosenttia, kun taas Kaartin jääkärirykmentissä Helsingissä osuus on kolminkertainen eli 0,63 prosenttia.

Varusmiehet ovat selvästi harvemmin kasvissyöjiä kuin suomalaiset keskimäärin. Tilastokeskuksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan esimerkiksi 17 – 24 vuotiaista nuorista vajaa viidennes olisi luopunut lihan syönnistä vuoden 2016 loppuun mennessä.
https://yle.fi/uutiset/3-10361342

Tämäpä erikoinen epäsuhta. YLE:n linkki ei vienytkään Tilastokeskuksen sivuille vaan Hesarin, jossa kerrotaan:

QuoteEniten muutoksia tapahtui 17–24-vuotiaissa, joilla lihattomien ostoskorien määrä kasvoi 9,2 prosentista 17,7 prosenttiin. Lihasta luopuneita löytyi tällä aikavälillä myös muualta kuin pääkaupunkiseudulta. Analyysin mukaan lihaton ruokavalio olisi Suomessa siis yleistynyt neljässä vuodessa maltillisesti...

Onko kasvissyönti siis oikea ilmiö vai ei? Kyse on myös tilastojen tulkinnasta.

Kulutustutkimuksen aineistossa on tiedot runsaan 3 600 kotitalouden elintarvikeostoista. Kahden viikon tutkimusjaksoilla osallistujat keräävät talteen kuitit ruokaostoksistaan. Tutkimus siis perustuu ostotietoihin.

Aineisto on irrotettu laajemmasta kulutustutkimuksesta, joka ei käsittele suoraan lihansyöntiä.

"Totta kai vastauksissa on olemassa aika suuri satunnaisuus. Kyseinen artikkeli oli pikemminkin kokeilu siitä, voiko päivittäistavaroiden kulutusta analysoimalla löytää lihattomia kotitalouksia", Tilastokeskuksen erikoistutkija Juha Nurmela sanoo.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005792306.html

Hesari tarjosi linkin Tilastokeskuksen sivuille, jossa kerrotaan:

QuoteEniten muutoksia on tapahtunut 17–24-vuotiaiden ikä­ryhmässä, missä lihattomia ostos­koreja oli 9,2 prosenttia vuonna 2012 ja jo 17,7 prosenttia vuonna 2016.
https://www.stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2018/lihasta-luovutaan-pikkuhiljaa-myos-muualla-kuin-paakaupunkiseudulla/

Vaikuttaisi siltä, että nuoret ovat ostaneet karkkia, jäätelöä, sipsiä, limpparia, energiajuomaa ja muita herkkuja, minkä jälkeen tutkijat ovat vetäneet mutkat suoriksi ja julistaneet ostokset merkiksi lihattomasta ruokavaliosta. Tutkimus varmasti antaa viitteitä ruokavalion muutoksista, mutta YLE:n väittämä lihansyönnistä luopuneiden merkittävästä kasvusta ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. FAKE NEWS!

Faidros.

Voihan se olla niinkin, että varusmiehiksi jää vain VHM:t? Vihervasemmistohomot ovat sivareita, elikkäs heinänsyöjiä.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Radio

50-luvun vaihteessa tuli kouluruokailu kansakouluihin. Ei ollut kovin hääviä, mutta oli se ruokaa kuitenkin. Omat voileivät ja maitoa kossupullossa auttoivat. Leipäkorttini on vielä tallessa.
Muistettava myös, että JHA oli sivari, taisi olla paremmat eväät?

Kari Kinnunen

Tämä rehunpuputusasia menee aina kinasteluksi. Olisi kiva tietää ikä- ja asuinpaikkajakauma puputtajien ja normaalien välillä. Veikkaan, että nuoremmat alle viisikymppiset ja nutturahipsterit puputtavat eniten.

Luulen, että puputtaminen on tulevaisuuden sana. Ilmastokammoiset nutturahipsterit ovat kasvava kansanosa. Me möllit kuollaan pikkuhiljaa sydän- ja verisuonitauteihin sekä ilmaston muutokseen.

Linkster

Eipä tuohon rehu/liha-debattiin löydy oikeaa vastausta täältä ; tai ainakin niitä oikeita on hiukan liikaa. :D

Muodikas elämäntapa on nykyisin kasvissyönti. Ehkäpä yksi suurimmista vaikuttimista on median jatkuva aivopesu asiasta.
Asian olen itse huomannut omasta teini-ikäisestä tytöstä joka "keksii ihan itse" kaikennäköistä hip-meininkiä. Viimeisimpänä oli juuri vegaanius.
Tottakai asiaan otettiin vakavalla mielellä kantaa kotona ja siitä keskusteltiin perusteellisesti. Eipä (tietenkään) oikein perusteita sen kummemmin tullut kuin "et seon siistii".
Asiaa udeltiin kauttarantain muilta vanhemmilta ja yllätykseksemme oli n 96% luokan tytöistä "keksinyt ihan itse" vastaavan siisteyden!
Katseltiin touhotusta jonkin aikaa ja nyt on tilanne palautunut normaaliin päiväjärjestykseen. Kouluruoka on tietenkin edelleen pahaa, mutta kotona on maistunut edelleen kinkkuvoikkarit, murukastikkeet ja makaronilaatikot.
60 Km päässä asumme onneksi vielä Suomen perslävestä, mutta kovasti tunkee fasistisia "oikeita HS- mielipiteitä" tännekin.