News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Arvokonservatiivi vai arvoliberaali?

Started by Micke90, 10.10.2015, 20:09:00

Previous topic - Next topic

Kumpi olet?

Arvokonservatiivi
29 (63%)
Arvoliberaali
17 (37%)

Total Members Voted: 46

Micke90

Kysytään nyt tätäkin. Vain kaksi vaihtoehtoa. Itse kallistun enemmän arvokonservatiivin suuntaan.

Vaniljaihminen

No jos on vain kaksi vaihtoehtoa, niin silloin ehkä näen konservativismissa vähemmän haittapuolia. Mielestäni olen maltillinen liberaali, tai 'joustava' konservatiivi näkökulmavalinnasta riippuen.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

Tavan

Globaalissa, maailmanhistoriallisessa mittakaavassa erittäin liberaali. Modernissa suomalaisessa kontekstissa äärimmäisen taantumuksellinen änkyräkonservatiivi.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

stiiknafuulia

Liberaali, mutta en koe olevani ollenkaan samaa porukkaa kuin suurin osa itseään ko. termillä kuvailevista ihmisistä. Vapauden vastapainona pitäisi perseilyistä näpsähtää täysimääräisesti näpeille ja ihmisten kantaa täysi vastuu omasta elämästään ja valintojensa seurauksista. Oman yhteisön jäseniä, joilla on ollut epäonnea, pitää tietysti auttaa :-* lieka on siis pitkä, mutta joustamaton.

Myös kaiken lapsiin vaikuttavan hihhuloinnin suhteen olen hyvin huumorintajuton.

Omicron

Riippuu tilanteesta ja maasta. Muslimimaissa saisi olla arvoliberalismia, koska siellä on liikaa konservatismia, mutta suomessa arvokonservatismi on tärkeämpi.

Parsifal

Sekä että. Riippuu asiasta.

Talous, maanpuolustus, mamupolitiikka, taidekulttuuri, rikollisten käsittely jne: konservatiivi.

Ja tietysti ehdottomasti sitä mieltä, että länsimainen kulttuuri on kaikessa täysin kiistatta tähänastisen maailmanhistorian ylivertaisin, olipa kyse sitten tieteistä, taiteista tai ihmiskäsityksestä.

Muissa asioissa melko liberaali.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Myrkkymies

Käsittelen joka kysymyksen erikseen monesta eri moraalifilosofisesta näkökulmasta ja lopulta päätän kantani tämän perusteella. Tietysti yksi vahva lähtökohta on myös Suomen kansallinen etu.

Tai näin ainakin pitäisi tehdä.

P

Minulle tyhjanarvoinen kysely. Joissain asioissa olen arvokonservatiivi, joissain liberaali. Tarjosit mission impossiblen. Moinen dikotomia ei mulla toimi!

EDIT: Ylla olevaan "Myrkkymiehen"  kommenttiin on helppo yhtya. Jotenkin noin minakin asiaa maaritan? Mutta omalla tavallani. Suomea en myy, anna tai pane halvalla. On se ollut sen verran kallis sen meille tehneille ihmisille. Suomi on ollut minulle hyva, suurimmilta osin. Olen aika liberaali, mutta ymmarran liberaaliuden ongelmat. Lopulta ei ole jaljella mitaan, jos lahdetaan relativismin tielle. Jossain kulkee raja, ja se oli jo. Suomi ja suomalaiset (todellinen joukko, ei mielikuvitelma)eivat selvia, jos ei vedeta rajaa.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991