News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Rahapulan aikakausi ja Pisararata

Started by talous ja muutos, 24.02.2015, 09:12:41

Previous topic - Next topic

talous ja muutos

http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/266042-pisararata-toisikin-hurjat-menot-paattomasta-hankkeesta-luovuttava
12.2.2015 - 13.17
Liikenne
Pisararata toisikin hurjat menot – "Päättömästä hankkeesta luovuttava"


QuotePisararadasta esitetyt kustannuslaskelmat ovat pettämässä pahasti. Kansanedustaja Eero Lehden (kok.) mukaan alkuperäisten laskelmien mukaan radasta piti saada 1,5-kertainen tuotto kustannuksiin verrattuna.

Viikko sitten havaittiin, etteivät laskelmat pidä paikkaansa. Tarkistettujen lukujen perusteella rata toisi menoista takaisin vain 40 prosenttia.

– Se tuntuu nyt ihan päättömältä hankkeelta. Siksi siitä olisi luovuttava, Lehti sanoo.

Lehden mielestä Helsingin rautatieaseman ruuhkaa voitaisiin vähentää siirtämällä osa kaukoliikenteestä lähtemään Pasilasta.

Kunnossapitoineen ja rakennusajan korkoineen Helsingin alla kulkevan Pisararadan hinnaksi on arvioitu 1,9 miljardia euroa.

Radan ideana on, ettei junia tarvitsisi kääntää, kun ne kiertävät ympyrän maan alla.

Espoo ja Vantaa ovat kieltäytyneet niille kummallekin jyvitetystä 14,5 prosentin maksuosuudesta. Helsingin olisi otettava vastuu näistäkin laskuista.

Lehden mukaan hallitusohjelmassa mainitun hankkeen kustannukset olisi kerättävä verorahoilla.

Hallituksen talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa äskettäin liikenneministeri Paula Risikko (kok.) vastusti hanketta. Pääministeri Alexander Stubb (kok.) ja valtionvarainministeri Antti Rinne (sd.) ovat sen sijaan valmiit jatkamaan sitä, vaikka laskelmat ovat pettäneet.

Pääkaupunkiseudun ulkopuolella Pisararadan vastustus on viime aikoina kasvanut. Sen pelätään vievän rahat muilta tärkeiltä tienpidon ja ratarakentamisen hankkeilta.

Pisararata alkaisi Pasilasta ja päättyisi Pasilaan. Se kiertäisi pisaran muotoisen lenkin Helsingin kantakaupungin alla.

Uusia asemia rakennettaisiin Hakaniemeen, Töölöntorille ja keskustaan. Kahdeksan kilometrin pituinen rata yhdistäisi Espoon ja Vantaankosken sekä Keravan suunnan radat.


Hyöty tulisi matkojen lisäyksestä

Pisararata tuottaisi hyötyjä, kun junaliikenteen matkat lisääntyisivät ja matka-ajat lyhenisivät.

Liikenneministeriön 2014 tekemän selvityksen mukaan hyödyt koostuisivat nykyisten matkustajien aikahyödyistä sekä kävely- ja odotusaikojen lyhenemisestä ja vaihtojen muutoksista.

Pisararadan ansiosta uusia joukkoliikennematkoja tulisi noin 6 500 vuorokaudessa, mikä merkitsisi noin 0,5 prosentin kasvua vuoden 2025 tilanteessa.

Rata nostaisi myös kiinteistöjen arvoa radan varrella.


Radan tuomat aikahyödyt vuoden 2010 tasossa ovat noin 450 miljoonaa. Hankeen hyötykustannussuhteeksi arvioitiin tältä pohjalta noin 0,5.

Hankearvioinnissa eivät olleet mukana kaukojunaliikenteen hyödyt.


Mikäli kaupunkirataliikenteen vuoroja tihennettäisiin, hyödyt lisääntyivät ja hyötykustannussuhde olisi LVM:n selvityksen mukaan noin 1,0.

Tiheämmän vuorovälin mallissa junien liikennöinti ja tarvittavat raidejärjestelyjen muutokset edellyttäisivät kuitenkin tarkempaa selvittelyä ja kustannusarviointia. Näitä kustannuksia ei ollut mukana kannattavuusarvioinnissa.

Lähde: Pisararadan rahoitusmallityöryhmän loppuraportti, LVM 2014

talous ja muutos

Nyt aletaan karsia tiestöhankkeita, jotta rahaa riittäisi turvapaikanhakijoitten elättämiseen:

http://yle.fi/uutiset/viitostien_perusparannus_mikkelin_ja_juvan_valilla_jai_ilman_rahaa/8296668
Kotimaa 10.9.2015 klo 16:21
QuoteViitostien perusparannus Mikkelin ja Juvan välillä jäi ilman rahaa
Hallituksen budjettiriihestä ei tullut rahaa Juvan ja Mikkelin välisen viitostien perusparannukseen. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan perusparannusta jatketaan Mikkelin kohdalla, mutta uusia hankkeita ei aloiteta.

...

Pohjois-Savon ELY-keskuksen johtaja Petri Keränen on hallituksen linjauksesta yllättynyt. Keräsen mukaan 114 miljoonaa euroa maksavan hankkeen takana olivat kaikki Itä-Suomen maakunnat.

http://yle.fi/uutiset/hallitus_purki_pisararadan_rahoituksen__hsl_erittain_valitettavaa/8296585
Helsinki 10.9.2015 klo 15:54 | päivitetty 10.9.2015 klo 15:56
QuoteHallitus purki Pisararadan rahoituksen – HSL: "Erittäin valitettavaa"
Valtiovarainministeri Alexander Stubbin (kok) mukaan rataa ei ole kokonaan kuopattu, mutta nyt se ei etene.

Hamsteri

#32
Metroa vaan joka mestaan 24/7 vuoroilla. Paras joukkoliikenne sellaisen sadan kaupungin kokemuksella on ollut München, jossa koko kaupunki ja lähiöt oli metroliikennöity. Maksaa itsensä takaisin ja ei tarvitse säätää dösien kanssa koko aikaa. Helppoa, halpaa, kätevää. Miinuksena on, että joutuu välillä spugejen ja haittamamujen sekaan.

Tuo rata olisi pitänyt pistää jo 80-luvulla pystyyn, kun kehitysprojektien resursseja ei jaettu islamisaatioon.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Rubiikinkuutio

Quote from: Hamsteri on 11.09.2015, 04:49:27
Metroa vaan joka mestaan 24/7 vuoroilla. Paras joukkoliikenne sellaisen sadan kaupungin kokemuksella on ollut München, jossa koko kaupunki ja lähiöt oli metroliikennöity. Maksaa itsensä takaisin ja ei tarvitse säätää dösien kanssa koko aikaa. Helppoa, halpaa, kätevää. Miinuksena on, että joutuu välillä spugejen ja haittamamujen sekaan.

Eikös München ole noin tuplakokoinen Helsinkiin verrattuna? Metron kustannustehokkuus nousee mitä tiheämmin ja mitä enemmän ihmisiä on?
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

orientexpressen

Quote from: Rubiikinkuutio on 11.09.2015, 10:05:47
Quote from: Hamsteri on 11.09.2015, 04:49:27
Metroa vaan joka mestaan 24/7 vuoroilla. Paras joukkoliikenne sellaisen sadan kaupungin kokemuksella on ollut München, jossa koko kaupunki ja lähiöt oli metroliikennöity. Maksaa itsensä takaisin ja ei tarvitse säätää dösien kanssa koko aikaa. Helppoa, halpaa, kätevää. Miinuksena on, että joutuu välillä spugejen ja haittamamujen sekaan.

Eikös München ole noin tuplakokoinen Helsinkiin verrattuna? Metron kustannustehokkuus nousee mitä tiheämmin ja mitä enemmän ihmisiä on?

Helsinki on Euroopan harvimmin rakennettuja isoja kaupunkeja. Täällä hyvin harvassa paikassa on niin tiiviitä ja isoja asutuskeskittymiä, että ne perustelisivat metron. Oikeastaan myös koko Länsimetron varsi on tällaista.

Paljon sopivampi raideliikenneväline Helsinkiin olisi esim. Göteborgin ja Tampereen tyyliin pikaraitiotie. Rakennuskustannukset ovat murto-osa metrosta ja matkustajakapasiteetti aivan riittävä täkäläisiin oloihin.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Hamsteri

#35
Quote from: Rubiikinkuutio on 11.09.2015, 10:05:47
Quote from: Hamsteri on 11.09.2015, 04:49:27
Metroa vaan joka mestaan 24/7 vuoroilla. Paras joukkoliikenne sellaisen sadan kaupungin kokemuksella on ollut München, jossa koko kaupunki ja lähiöt oli metroliikennöity. Maksaa itsensä takaisin ja ei tarvitse säätää dösien kanssa koko aikaa. Helppoa, halpaa, kätevää. Miinuksena on, että joutuu välillä spugejen ja haittamamujen sekaan.

Eikös München ole noin tuplakokoinen Helsinkiin verrattuna? Metron kustannustehokkuus nousee mitä tiheämmin ja mitä enemmän ihmisiä on?

Se on kyllä totta. Meillä on pohjainfra ihan päin peetä metroa ajatellen, mutta niin on kaikkia muitakin liikennemuotoja.

Nyt on esmes tilanne se, että Laajasaloon menee yödösät laskien 5-6 eri bussia. Ihan älytön tilanne, kun metron voisi vetää Hertsikaan ja liityntä liikenne Laajasalon sisällä yhdellä tai kahdella bussilla.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

talous ja muutos

Valtion säästölinja jatkuu, jotta rahat riittäisivät turvapaikanhakijoille:
Nyt lakkautetaan Y -juna Siuntioon:

http://hommaforum.org/index.php/topic,105040.msg0.html#new
2015-09-24 Junalinjan lakkautus kuumentaa – kunnanjohtaja pelkää väkivaltaisuuks
« : 24.09.2015, 20:00:29 »