News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

ehdotuksia maahanmuuttajien aseman parantamiseksi

Started by hummaaja, 14.12.2008, 14:15:34

Previous topic - Next topic

Lemmy

Toi systeemi johtaa niinkuin jenkeissä, että laittomien määrä lisääntyy. Laillisuus pitäisi saada helpommaksi - eli siis maahantulo - *jos* samanvuoroisesti myös maastameno. Eli tulos tai ulos. Jos asennetaan pyörivä ovi niin sen pitää toimia kahteen suuntaan.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Dark Serenity

On arveluttavaa keskustella maahanmuuttajien aseman parantamisesta kun tälläkin hetkellä mamuilla tuntuu olevan parempi asema kuin suomalaisilla itsellään. Voisipa melkein muuttaa vuodeksi afrikkaan ja anoa sitten turvapaikkaa suomesta kenkälankkikerros päällä. Rotujen tasa-arvo ei koske valtaväestöä.

Tulos tai ulos-menetelmä on jollain tapaa aika julmalta kuullostava. Mutta toisaalta sama systeemi on käytössä töissäkin: jos et tee töitä niin saat potkut. Kyllä tuo alkuaika suomessa pitäisi nähdä koe-aikana. Näytä mitä osaat ja olet valmis tekemään, ja me katsomme sovitko joukkoomme.

Nuivinaattori

Mamujen asemaa tulisi parantamaan se, jos mamuja otettaisiin maahan vähemmän. Kun ei ole loputonta varallisuuslaaria, josta ammentaa kaikille paljon niin ei vaan ole.
Syyllistyykö pornoteollisuus kiihoittamiseen?

Taustavaikuttaja

Ainakin on yksiselitteisen tolkutonta päästää maahan pakolainen, jolle ei kuitenkaan myönnetä työlupaa. Työhaluisetkin vähemmistöt joutuvat väkisin loisimaan.

Pakolaisten asemaa parantaisi huomattavasti rikoksiin syyllistyneiden nopea karkottaminen.

Akkuhappovol92%

Pitää tehdä muutama taikatemppu. Mutta eikös esim. valtio voisi alkuun työllistää maahanmuuttajia vaikka julkisten tilojen siivoojina jotta saavat työkokemusta joka helpoittaa myöhemmin työn saamista. Ja tietysti jonnekin ravintoloihin myyjiksi/kokeiksi/tarjoilijoiksi. Ellei heillä ole akateemista osaamista niin paha ruveta kouluttamaan. Ongelmana on se että maahanmuuttajat tulevat köyhistä oloista eikä heillä ole koulutusta juuri yhtään. Täten on vain pakko että näiden tulevien työläisten isät ja äidit tuppaavat joutumaan hanttihommiin tahtomattaankin (olettaen että jotain töitä saavat). Ratkaistaan tuo koulutus ongelma niin homma rupeaa aukeamaan itsestään mutta ennen sitä ei voi mitään.

Suomitalon renki

Pakolaisten sijoittaminen työelämään.

Kun pakolainen saapuu maahan on hänellä monenlaisia vastoinkäymisiä vastassa tässä muutamia ratkaisumalleja heidän työlistymiseen ja kokonaisvaltaiseen pakolaisasioiden hoitoon.

1. Koulutus. Kun pakolainen saapuu vastaanottokeskukseen aloitetaan hänelle välittömästi 3 kk koulutus. Koulutuksen sisältö yksinkertaisia asioita, joihin ei luku- ja kirjoitustaitoa tarvita esim. ensiapuataitoa, vedenpuhdistusta, ruuanlaittotaitoa, maanviljelystaitoa, (myös henkilökohtaiset erityisosaaminen huomioidaan) yms. 

2. Koulutuksen jälkeen hänet sijoitetaan valtion palkkaamana humanitääriseen avustustyöhön. Esim. Kurdi Irakilainen voitaisiin laittaa työntekijäksi Somalimaahan pakolaisleirille ja Somali Syyrialaiselle palkolaisleirille. Näin ei pääse syntymään heimojen välisiä kiistoja.

3. Palkkaus olisi työttömän peruspäivärahan verran n. 450€/kk tällä rahalla hän elättäisi perheensä työskentelyallueella hyvin esim Somalimaassa.

4. Projektien johtoon ulkomaille voitaisiin valita näitä humaaneja Suomalaisia osaajia, kuten joita löytyy esim. kukkahattutätien joukosta. Heidänkin palkkaus ei olisi hirvittävän kallista, kun koulut (valtion avustuksella) voisivat tarjota heille kansainvälistä palkattua työharjoittelua.

5. Näin vastaanottokeskuksia tarvitaan vähemmän (vain 1/4 nykyisestä), kun pakolaiset työllistyvät 3kk kuluessa ja siirtyvät työelämän tarpeisiin ulkomaille. Ja humanitäriseen työhän saadaan vuosittain tuhasia ihmisiää muutamalla 10 miljoonalla eurolla.

Köyhä kylddyyri

Quote from: Nikolas Ojala on 16.12.2008, 22:34:49
Korkea verotus, työttömyys, byrokraattiset työllistymisen esteet ja avokätinen korkea sosiaaliturva yhdessä aiheuttavat sen, että Suomeen käytännössä pyrkii lähinnä sosiaaliturvan hyväksikäyttäjiä. Myös halukkuus yrittäjyyteen heikkenee edessä odottavan byrokratian lannistamana.

Kaikki nuo asiat pitäisi korjata.


Kyllä, juuri näin. Nyt mä näkisin että olet asian ytimessä...Tähän lisätään se että turvapaikan hakijoilla ei tunnu olevan minkäänlaisia velvollisuuksia (opiskella kieli, noudattaa lakeja ja tapoja, jne.) mutta sen sijaa roppakaupalla etuuksia.
Sinä hetkenä kun "valtaväestö" todella hoksaa että näitä vähemmistöjä suositaan ja heillä on "paremmat oltavat" kuin tällä valtaväestöllä, alkaa Suomessakin todenteolla tapahtua. Ja tämä hetki on lähempänä kuin moni uskoo.
"Pain is weakness exiting your body"
"No pain, no change"
"Opinions are like assholes - everyone has one"
"To secure the peace, is to prepare for war"

Wralord

#37
Valtiollisella tasolla täytyisi ottaa humanitaarisina maahanmuuttajina ainoastaan niitä, joiden ottamiseen on sitouduttu Geneven pakolaissopimuksessa. Eli otetaan kiintiöpakolaisten lisäksi niitä, joita vainotaan vain henkilökohtaisten syiden takia. Elintasomuuttajat käyttävät nykyistä systeemiä ja sen nimikkeitä liikaa hyväksi.

Taloudellisesta aspektista sen verran, että vastaanottokeskukseksi kelpaisi mikä tahansa tila, mikä täyttää rakenteelliset asuinvaatimukset. Vastaanottokeskuksen ei myöskään pidä olla mikään huvila, vaan yksinkertainen asuntola, jossa järjestetään vapaa-aikana yhteistoimintaa ja jossa saa öisin nukkua muun ajan ollessa lähinnä opiskelua maan asioiden ja käytäntöjen sisäistämiseen.

Työllistyminen pikkuhiljaa. Ensin hankkiudutaan kielikurssille ja kielikurssin jälkeen voidaan hankkiutua yleisluonnolliselle kurssille, jossa maahanmuuttaja sisäistetään ymmärtämään mm. uskonnolliset eroavaisuudet luterilaiseen malliin ja tietoa siitä, miten politiikka eroaa uskonnosta, lisäksi kerrotaan koulutusvaihtoehdoista ja opetetaan hieman työlainsäädännöstä perusjuttuja minimipalkoista ym. Nämä sillä erotuksella nykyiseen, että kursseja ei järjestäisi Työkkäri, vaan joku muu vakavasti otettava laitos (kokemusta ja kuulopuheita löytyy Työkkärin kursseista).

Kielitaidon karttuessa voidaan toimia perusduuneissa, kuten linja-auton kuljettajana tai siivoojana. Toisaalta suomalaista sosiaaliturvajärjestelmääkin on muutettava tämän ohessa, koska se kannustaa tässä tapauksessa työttömyyteen. Asuminen on järjestettävä niin, että pahimmat ongelmatapaukset poistetaan surutta laitakaupunkien lähiöistä, jotta ghettoja ei ehdi muodostua. Kukaan järkevä ei halua Rosengård-tyyppisiä kaupunginosia Suomeen.   

Syyllistyttäessä toistuviin rikoksiin on henkilö karkoitettava. Tämä toimii kannustimena maan lakeja kohtaan, koska karkotus on usein pahempi vaihtoehto kuin vankila.

Kalle

Jos puhutaan kaikkista maahanmuuttajista, niin suurimman osan (ei-humanitääristen) asemaa parantaisi humanitäärisen maahanmuuton rajoittaminen. Venäläinen lääkäri ja kiinalainen ravintolanpitäjä kun maksavat veroissaan noita kuluja ihan samalla tavalla kuin muutkin eivätkä taida olla olennaisesti paremmassa turvassa lisääntyneltä rikollisuudelta ym.

digit

Saaneeko elintasopakolaisuutta saa kuriin muuta kuin tiukoilla toimenpiteillä.

Pakolaisuudessa pitäis olla pykälä "kun sota on ohi, lippu kotio". Myös jos esimerkkinä Helsingissä taistellaan ja Lappi on turvallinen asuinalue = lippu kotio, saisi elää omiensa joukossa, eikä tuntisi oloaan vieraaksi.
Eikä ilmam papereita asiaa maahan.

Todellisessä hädässä oleva kunnioittaa suomen lakeja ja on kiitollinen siitä, että pääsi turvaan. Lakia rikkovalle välitön karkoitus, tämä tehtävä selväksi heti ensitapaamisessa.

Jokatoinen päivä koulutusta ja jokatoinen arkipäivä työtä, esim. siivousta, jota kielitaidotonkin osaa tehdä (tossa siivottava tila, tässä rätti ja menoks. Kysymyksiä?, ai ei, hyvä. liikkuu, liikkuu)

Ja kiintiöpakolaisita....eli kiintiö? Pakko saaha elätettäviä, että on kiintiö täynnä? Entäs sitten kun kansan kiintiö alkaa jo olla täys :)

Ite oon ulkomailla kielitaidottomana tehny kaiken paskaduunin mitä mahdollsiesti löytyy, mutta oppihan kielen aika livakkaan, että pääs kunnon duuniin ;)
Suomen lait voivat määrätä sen mitä puhun ja mitä kirjoitan, mutta mikään laki ei määrää sitä, mitä ajattelen...."Kuka vei porstuasta burkat, voi sian sorkat"

Slicky

#40
Minusta ei pitäisi olla valtion taholta minkään näköisiä lupia. Samalla ei olisi mitään "maahanmuuttopolitiikkaa". Sen kun tulevat maahan ja töihin. Näin päästään turhasta byrokratiasta ja turhasta maahanmuutosta.

stubing

#41
Mielestäni humanitaarisessa maahanmuutossa tulisi soveltaa sukupuolten suhteen tasa-arvoa, kuten nykyään kaikessa muissakin asioissa. Varsinkin muslimimaista tulevat naiset ovat huomattavasti todennäköisemmin oikeassa suojelun tarpeessa ja kaikenlisäksi yksin tullessaan integroituvat yhteiskuntaan paremmin. Muslimimiehillä on tuskin halua integroitua, koska ovat omassa kulttuurissaan naisia huomattavasti paremmassa asemassa ja haluavat tämän aseman säilyttää.

Humanitaarisessa maahanmuutossa pitäisi asettaa tiukat vuosittaiset maakohtaiset kiintiöt (esim. korkeintaan 100 maasta x, 100 maasta y...), jotta voitaisiin välttää Euroopassa jo tapahtunut, ja täälläkin meneillään oleva ghettoutuminen. Jos saamme tuhansia pakolaisia samasta maasta kerrallaan, on lopputulos aika selkeä. Itse kannattaisin muutenkin mieluummin Aasiasta ja läntisestä ei-islamisoituneesta Afrikasta tulevia pakolaisia, kuin meidän kulttuuria kohtaan selkeästi vihamielisistä kulttuureista tulevia. Nykyisellä menolla saamme muutaman vuoden päästä pääkaupunkiseudun laidoilla nauttia saudi-rahoitteisten moskeijoiden rukouskutsuista, mutta se kai tässä monikulttuurisuuden ihannoimisessa onkin tarkoituksena...

Ernst

Rajat kiinni aluksi. Työluvalla pääsee ja avioliitolla. Itsen ja puolison elatusvelvollisuus.

Maassa olevan väestön tiukka kampaus. Ketkä ovat ne yli 3000 vailla papereita tulleet, joiden henkilöllisyys ei ole luoettevasti selvä? Pois maasta, jos ei selviä.

Kaikki pakolais/suojelu/humanitaarinen lupa/muu lupa -ei kansalaiset, joilla rikoslain mukaisia tuomioita, pois maasta.

10 vuotta kokeiluaikaa, jonka aikana kansanäänestyksiä ulkomaalaislaista.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Roope

Etenkin tämä on tärkeä kohta:
Quote from: Ulkopuolinen on 02.11.2009, 15:15:14
Yhteiskunnan maksamat tulkkipalvelut lopetettava viimeistään siinä vaiheessa kun maassa on oltu 3-4 vuotta. Tulkkipalveluiden täydentämiseksi maahanmuuttajat voivat perustaa omia, omalla kustannuksellaan toimivia vertaisapuverkostoja, joiden kautta koittavat muutenkin hoitaa kotouttamista omalla kustannuksellaan alkuvaiheen jälkeen.

Kustannukset tulevat pian räjähtämään, mikäli maahanmuuton lisääntyessä oikeutta kielenopetukseen ja tulkkaukseen laajennetaan, samalla kun kielitaitovaatimuksia kouluihin, virkoihin ja kansalaisuuteen alennetaan. Näinhän kansalaisuuslain ja kotouttamislain uudistuksissa aiotaan tehdä.

On mielekkäämpää tukea kielenopetuksessa, tulkkauksessa ja kotouttamisessa vapaaehtoisia tukiverkostoja, kuin sälyttää kunnille yhä enemmän velvollisuuksia ja kasvattaa byrokratiaa. Tähän asti on lähdetty vain virkojen ja resurssien jatkuvasta lisäämisestä. Maahanmuuttajajärjestöt on nähty vain monikultturisuuden edistäjinä, mutta nyt ne pitäisi panna tienaamaan saamansa rahat ja osoittamaan työnsä tulokset.

Vastaanottokeskusten määrän kasvattaminen tänä vuonna on esimerkki siitä, kuinka ongelmia ei pitäisi ratkaista. Kustannukset kasvoivat ilman mitään poliittista keskustelua yli 80 miljoonaa euroa, vaikka oli myös halpoja (hakemusten käsittelyn nopeuttaminen) tai lähes ilmaisia (lait ja niiden tulkinta) vaihtoehtoja.

Ja tämä on se olennainen:
QuoteMaahanmuuttajien aseman parantaminen voi alkaa vain kantaväestön luottamuksen lisääntymisestä.

Oikeastaan lakmustesti kaikelle maahanmuuttoon liittyvälle toiminnalle on juuri tuo: lisääko tämä toimenpide kantaväestön luottamusta maahanmuuttajiin vai vähentääkö se sitä? Jos lisää, niin silloin toimenpiteestä hyötyvät pitkällä tähtäimellä myös Suomessa asuvat maahanmuuttajat.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Jouko

Quote from: Kalle on 23.12.2008, 14:23:43 [Expand]
Yksi suuri ongelma taitaa Suomessa olla tuo oleskelulupabyrokratia. Sitä voitaisiin huomattavasti keventää ja helpottaa jos olisi selkeät säännöt. Nykyinen byrokratiaviidakkohan taas on rakennettu nimenomaan melkein-humanitäärisen maahanmuuton ehdoilla, jotta olisi tarpeeksi porsaanreikiä ja toissijaisia syitä joilla maahan tunkea. Thorsin uusi laki on oikein malliesimerkki tästä. Ei uskalleta ehdottaa, että jokaisella turvapaikanhakijalla pitäisi olla oikeus jäädä, mutta pyritään vaikeuttamaan heidän poistamistaan ja tekemään kriteereistä entistä epäselvempiä, niin että käytännössä kaikki saisivat jäädä.

Siinä missä epäselvyys ja byrokraattisuus on turvapaikkashoppailijalle taivaanlahja on se aidolle työnperäiselle maahanmuuttajalle ymmärrettävästi melkoinen rasite. Siispä pitäisi olla selkeä ja yksiselitteinen laki, joka jättää viranomaisille suhteellisen vähän liikkumavaraa. Yksi humanitäärisen maahanmuuton kategoria (ei mitään toissisijaisia perusteita tai yleisiä "kohtuus"perusteita tms.) ja yksi työperäisen maahanmuuton kategoria. Ja nämä pidettäisiin selkeästi toisistaan erossa.
Tuo on hyvä pointti! ;) Sekasotkuinen sääntöviidakko antaa aikaa loisimiselle mutta estää tuottavan työnteon. Se on vanha totuus.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Julmuri

#45
Onhan se mahdollista tehdä vastaanottokeskuksista sellaisia, että ne ns."elättävät itsensä". Suomesta löytyy hylättyjä tiloja ja autioita pihoja kyllä tätä varten. Alkuun tarvittavat materiaalit tietty hankitaan, mutta jatkossa jos keskukseen esim. halutaan lihaa pitää myydä omia tuotteita, joita mailla on viljelty tai työpajassa valmistettu tai sitten kasvattaa karjaa. Tilalla voidaan pitää esim. kauppaa, josta tuotteita myydään. Luomutuotteilla kyllä on kysyntää ja humanitaarista maahanmuuttoa tukevat voisivat suorittaa ostoksiaan siellä.

Jos henkilöllä on lupa tehdä töitä ja mahdollisuus vastaanottokeskuksen ulkopuolella maksaa hän siitä työpanostaan vastaavan vuokran keskukselle ja on vapautettu keskuksen töistä.

Siinä eri kulttuurit oppisivat rinnakkaiseloa kun elo olisi onnistumisesta kiinni. Myöskään sosiaaliturvan perässä tulevat eivät vaivautuisi. Jos joku ei "tilalla" halua tehdä töitä jää asukkaiden itse ratkaistavaksi miten hänen kanssaan toimitaan paitsi niissä tapauksissa, joissa tehdään ulkopuolella laittomuuksia, joka on turvapaikan eväämisen syy.

+++ Bonusta tässä mallissa olisi, että loppuisi valittaminen ettei saa tehdä töitä tai ettei saa töitä.

John Bircher

Quote from: Akkuhappovol92% on 24.03.2009, 03:44:29
Pitää tehdä muutama taikatemppu. Mutta eikös esim. valtio voisi alkuun työllistää maahanmuuttajia vaikka julkisten tilojen siivoojina jotta saavat työkokemusta joka helpoittaa myöhemmin työn saamista. Ja tietysti jonnekin ravintoloihin myyjiksi/kokeiksi/tarjoilijoiksi. Ellei heillä ole akateemista osaamista niin paha ruveta kouluttamaan. Ongelmana on se että maahanmuuttajat tulevat köyhistä oloista eikä heillä ole koulutusta juuri yhtään. Täten on vain pakko että näiden tulevien työläisten isät ja äidit tuppaavat joutumaan hanttihommiin tahtomattaankin (olettaen että jotain töitä saavat). Ratkaistaan tuo koulutus ongelma niin homma rupeaa aukeamaan itsestään mutta ennen sitä ei voi mitään.
Omat työttömät ja nuoret tuollaisiin hanttihommiin. Ellei asianlaita ole sitten niin että on karjuva työvoimapula ja kaikki yläastelaisetkin nuoret ovat uupumassa kesätöiden alla. Eli tuollaista tilannetta ei tule.
"Kaikilla ihmisillä on sama oikeus vapauteen, ja valtion tulee kohdella kaikkia samoin." -Antti Chydenius

www.jbs.org

Ari-Lee

Quote from: M on 30.07.2009, 12:19:17
Rajat kiinni aluksi. Työluvalla pääsee ja avioliitolla. Itsen ja puolison elatusvelvollisuus.

Maassa olevan väestön tiukka kampaus. Ketkä ovat ne yli 3000 vailla papereita tulleet, joiden henkilöllisyys ei ole luoettevasti selvä? Pois maasta, jos ei selviä.

Kaikki pakolais/suojelu/humanitaarinen lupa/muu lupa -ei kansalaiset, joilla rikoslain mukaisia tuomioita, pois maasta.

10 vuotta kokeiluaikaa, jonka aikana kansanäänestyksiä ulkomaalaislaista.
Lisäksi kansalaisuudelle koeaika esim 5 vuotta. Jos ei sopeudu tai rötöstelee niin kansalaisuuden voisi perua siitäkin huolimatta että olisi perhe. Rikollisia meillä on jo omastakin takaa, niitä emme halua tuoda lisää ulkomailta. Lisäksi muhameteille kiintiö mikä on jo täysi. Emme halua tänne riehuvia slummien asukkeja.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Aretposi

Mä tunnen enimmäkseen avioliiton kautta Suomeen tulleita ulkomaalaisia ja heidän ongelmiaan. Näistä tulijoista voidaan tietenkin olla montaa mieltä, mutta varsinkin yksi juttu on mua suuresti ihmetyttänyt. Heillä on alusta saakka oikeus mm. toimeentulotukeen, mutta opintotukea he eivät voi saada ennenkuin ovat asuneet maassa 2 vuotta.

Eräässäkin tapauksessa ulkomaalainen ammattitaidoton henkilö sai mamukurssin lopussa itselleen opiskelupaikan, jonka myötä olisi 1,5 vuodessa saanut mieleisensä ammatin ja pakostakin myös kielitaito ja sopeutuminen maahan olisivat tuona aikana parantuneet. Henkilö eli toimeentulotuen varassa ja anoi sosiaaliviranomaisilta, että he jatkaisivat tuen maksamista hänen perheelleen koulutuksen ensimmäisten kolmen kuukauden ajan. Tuona aikana hän ei saisi työmarkkinatukea, koska opiskelee, mutta voisi anoa opintotukea vasta kolmen kuukauden kuluttua, kun kahden vuoden maassaolo tulisi täyteen. Sosiaalitoimi kieltäytyi, henkilö ei mennyt koulutukseen ja makoili sen sijasta vuosia kotona tukia nostaen. Nettohyöty yhteiskunnalle oli nollamiinus, sillä noiden kriittisten kolmen kuukauden ajan hän nosti kuitenkin ihan sen saman rahan, jonka olisi tarvinnut opiskelunkin aikana.

Tietenkin ymmärrän opintotuen saannin rajoituksen merkityksen, mutta en ymmärrä miksi henkilölle sallitaan pysyvä maahantulo (avioliiton vuoksi) ja työmarkkinatuki+toimeentulotuki, mutta ei mahdollisuutta opiskeluun. Kaksi vuotta kattoon syljeskelyä uudessa kotimaassa on äärimmäisen masentavaa ja lamauttavaa; jos työtä ei ole heti mahdollista saada, niin opiskelu on kyllä mielestäni parempi vaihtoehto kuin ei mitään. Mitä kauemmin makaa kotona tekemättä mitään, sen suuremmaksi nousee kynnys ryhtyä tekemään jotain.

Totuus on se, mikä ei katoa, vaikka siihen lakkaa uskomasta.

-gentilhommehki-

http://www.vn.fi/toiminta/paatokset/paatos/fi.jsp?oid=330183

Valtioneuvosto käsitteli 26.5 tällaista asiaa.

Quote [Expand]
Valtioneuvoston asetus kotoutumisen edistämiseen liittyvästä alkukartoituksesta. Asetuksella säädetään kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010) 9 pykälässä tarkoitetun alkukartoituksen sisällöstä. Alkukartoitukseen sisältyy alkuhaastattelu ja tarvittaessa tarkentavia toimenpiteitä. Kunnalle alkukartoituksesta maksettavan korvauksen edellytyksenä on vähintään alkuhaastattelun järjestäminen. Tästä säädetään samanaikaisesti annettavassa valtioneuvoston asetuksessa kotoutumisen edistämiseen liittyvien kunnan kustannusten korvaamisesta valtion varoista. Asetuksella tarkennetaan myös alkukartoituksen toteutusta. Asetus tulee voimaan 1.9.2011. (SM lainsäädäntöneuvos Jutta Gras 071 878 8658)



Valtioneuvoston asetus kotoutumisen edistämiseen liittyvien kunnan kustannusten korvaamisesta valtion varoista. Asetuksella säädetään kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa tarkoitetun alkukartoituksen järjestämisestä kunnalle maksettavan korvauksen suuruudesta. Kunnalle maksetaan valtion varoista laskennallista korvausta alkukartoituksen järjestämisestä aiheutuneista kustannuksista 700 euroa jokaisesta alkukartoitukseen osallistuneesta. Asetus tulee voimaan 1.9.2011. (SM lainsäädäntöneuvos Jutta Gras 071 878 8658)
Olin tänään aamulla kymmeneltä Turun kauppatorilla yli 20 asteen pakkasessa toista tuntia. Kuulostaa hullulta, mutta oli siellä muitakin hulluja. Yli tuhat ihmistä tuli kuuntelemaan ja tapaamaan Pekka Haavistoa. (Ville Niinistö vihreiden nettisivuilla 4.2.2012 http://www.vihreat.fi/node/7291)

Aro57

Quote from: hummaaja on 14.12.2008, 14:15:34 [Expand]
Lähetin Jussille tämmöisen mailin ja ajattelin sen kenties sopivan tännekin. Tämä ei ole tasan yksi yhteen alkuperäisen mailin kanssa, mutta sisällöltään ja idealtaan sama:

Hei,

tahtoisin äänestäjänäsi ehdottaa erästä maahanmuuttoon liittyvää asiaa, joka on jäänyt keskustelussa taka-alalle ja jonka esiintuominen olisi hyvä lisä agendaasi.

Tunnen kaksi maahanmuuttajaa, joista toinen on täällä töiden takia ja toinen puolestaan työskentelee osa-aikaisena kotimaassaan mutta viettää täällä vapaa-aikansa ja on vuokrannut itselleen asunnon sitä varten.

Olen huomannut, että ulkomaalaisen on vaikea hoitaa normaaleja perusasioita Suomessa törmäämättä byrokratian rattaisiin. Pankkitilin perustaminen, nettiyhteyden hankkiminen ja puhelinliittymän hankkiminen aiheuttavat ulkomaalaisille niin suuria byrkoraattisia ongemia, että kaverini ovat tyytyneet prepaid -liittymiin. Pyysin toista heistä kertomaan minulle sähköpostitse mitä kaikkia ongelmia tarkkaan ottaen onkaan (koska en luota muistikuviini suullisista keskusteluistamme), mutta en viitsi enää odotella vastausta koska olet varmasti itsekin kykenevä perehtymään tähän asiaan.

Muistaakseni pahimmillaan kuvio on sellainen, että pankkitiliä ei saa ilman henkilökorttia, jota ei saa ilman asuntoa, jota ei saa ilman pankkitiliä. Tai jotain yhtä absurdia. Eräs baarissa tapaamani jenkkiläinen tyyppi sanoikin, että lopulta pankkitilin perustaminen onnistui kun ties kuinka monennella yrittämällä kohdalle sattui ulkomaalaistaustainen pankkivirkailija.

Ehdotan, että otat esille nämä ongelmat ja koitat keksiä keinon miten Helsingin kaupunki osaltaan (ja eduskuntavaaleja silmällä pitäen valtio) voi vähentää byrokraattisia esteitä normaalille elämälle sellaisen ulkomaalaisen henkilön kohdalla, joka haluaa tehdä töitä ja/tai elää täällä muutenvain omalla kustannuksellaan ja joka ei tarvitse mitään julkista tukea.

Ymmärrän, että saat nykyään hyvin paljon sähköpostia etkä kenties ehdi käsittelemään kaikkia viestejä, mutta olisin kiitollinen jos voisit vastata lyhyesti yhdellä tai kahdella lauseella mitä mieltä olet ideastani. Voin tarvittaessa myöskin patistaa kavereitani lisää, että he kertoisivat omin sanoin kokemuksistaan.

Toivotan jaksamista sinulle ja perheellesi huolimatta julkisuusmylläkästä, joka varmasti on hyvin raskasta teille kaikille. Meitä hiljaisia tukijoita, jotka emme uskalla esiintyä nimellämme julkisuudessa on paljon ja arvostamme työtäsi, joka mm. Jussi Pajusen viimeisten kommenttien perusteella näyttää alkavan jo nyt kantaa hedelmää.

ihan ok mutta kyllä on samoja ongelmia ihan työttömällä ja luottotiedot menettäneelläkin,että voisi tarttua aiheeseen ihan yleisesti.

Kyklooppi

Maahamuuttajien asemaa on haasteellista parantaa yhteiskunnan tukitoimilla tai muunkaan ulkopuolisen tahon.
Heillä tulisi olla halu itsellä integroitua ja sitä kautta pyrkiä eteenpäin yhteiskunnassa,siis halu itse auttaa itseään.
Ihmisjäte.