News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2015-09-10 Yle: Näin Asadin perheestä tehdään suomalaisia

Started by Roope, 10.09.2015, 17:02:43

Previous topic - Next topic

Roope

Ylen teemaillan pohjustukseksi on tekaistu esimerkillinen tarina:

QuoteTervetuloa Asadin perhe! Näin teistä tehdään suomalaisia

Turvapaikanhakijan alkutaival Suomessa sisältää paljon odottelua vastaanottokeskuksessa tai yksityismajoituksessa. Tarjolla on jonkin verran mm. kielikoulutusta ja vertaisryhmien tapaamisia, mutta varsinainen kotoutuminen alkaa vasta oleskeluluvan tai turvapaikan varmistuttua. Miten elämä Suomessa sen jälkeen jatkuu? Selvitimme kotoutumisen vaiheita kuvitteellisen perheen kautta.

Minä olen Asad, 10 vuotta
Tulin Suomeen perheeni kanssa vuosi sitten sotaa pakoon. Asuimme Jyväskylässä sukulaisen luona oleskelulupaprosessin ajan. Nyt olemme saaneet Suomesta turvapaikan! Haluamme elää rauhassa ja päästä eteenpäin elämässä.

Koti löytyy
Vastaanottokeskus auttaa vuokra-asunnon saamisessa. Tarvitsemme tilaa viidelle hengelle, sillä perheeseemme kuuluu minun lisäkseni äiti, isä, 17-vuotias sisko ja isoäiti.

Virasto auttaa
Kunnan kotoutumispalvelu auttaa mm. tukien hakemisessa ja pankkitilin avaamisessa. Perheen työikäiset täyttävät työnhakupapereita. Tarvittaessa meidät ohjataan terveyskeskukseen. Saamme paljon tietoa Suomesta.

Kielitaito karttuu
Meidät ohjataan suomenkielen kursseille monikulttuurikeskus Gloriaan. Kielellisesti lahjakkaat isä ja sisko opiskelevat suomea myös aikuislukiossa. Mummo ei kirjoitustaidottamana pysy mukana opetuksessa. Stressaava elämäntilanne vaikeuttaa myös äidin suomen oppimista.

Koulutie jatkuu
Minä menen kotimme lähikouluun. Olen käynyt vuoden ajan vastaanottoluokkaa, joten osaan jo melko hyvin suomea.

Työtä etsimään
TE-keskus tekee perheellemme alkukartoituksen. Työikäisille, eli isälle, äidille ja 17-vuotiaalle siskolle tehdään kotoutumissuunnitelma. Siinä kartoitetaan heidän koulutuksensa, osaamisensa ja lisäkoulutuksen tarve. Heille varataan myös aika suomenkielen testaukseen, jonka perusteella kieliopinnot jatkuvat erilaisissa tasoryhmissä.

Mummon koti-ikävä
Mummon tilanteen alkukartoitus tehdään kaupungin kotoutumispalveluissa. Hänellä on kova koti-ikävä ja hän kaipaa vanhaan kotimaahamme jääneitä sukulaisia. Mummo myös sairastelee paljon ja moni lääkärikäynti keskittyy paitsi fyysisten vaivojen myös ikävän käsittelemiseen. Mummon koti-ikävää yritetään lievittää ohjaamalla hänet monikulttuurikeskuksen tapaamisiin.

Tilanne parin vuoden kuluttua:

Sisko
Osaa suomea jo aika hyvin. Hän pääsee ammattikouluun. Hän on Suomessa jatkanut vanhaa rakasta harrastustaan, karatea, ja vähitellen hän alkaa myös valmentaa lapsia.

Isä
Pääsee 2-vuotiseen koulutukseen yliopistoon. Sen jälkeen häntä onnistaa ja hän pääsee opintojaan vastaavaan töihin insinöörinä.

Äiti
Jatkaa kieliopintojaan ja pääsee ammattikouluun. Saa osa-aikaisen työn vanhusten hoitoavustajana. Hoitaa paljon myös mummon asioita.

Mummo
Löytää vähitellen paikkansa monikulttuurikeskuksen "varamummona" muiden maahanmuuttajien lapsille, joiden omat isovanhemmat ovat jääneet lähtömaihin. Koti-ikävän vähän hellitettyä myös sairastelu vähenee.

...ja minä, Asad
Ensin olin koulussa yksinäinen. Sain kavereita jalkapallojoukkueesta ja vähitellen sopeuduin myös koululuokkaani. Paras hetki oli, kun sain kutsun luokkatoverini syntymäpäiville! Nyt tunnen olevani ihan tavallinen jyväskyläläinen koululainen, jonka nimi vain sattuu olemaan Asad, Leijona.

Artikkeli perustuu kuvitteellisen turvapaikanhakijan tarinaan ja kokemuksiin. Kotouttamisprosessin tietojen keruussa ovat auttaneet Jyväskylän kaupungin kotoutumispalvelujen johtava sosiaalityöntekijä Elina Hienola ja kotouttamispalvelujen asiantuntija Saara Kiesiläinen Keski-Suomen TE-toimistosta.
Yle 10.9.2015

Tositarina pääkaupunkiseudun kotouttamistyön kehittämishankkeen (Koto) loppuseminaarista 11.9.2009:

(https://lh3.googleusercontent.com/-z_PS5Urs9-Q/SrjLAJ9KUiI/AAAAAAAAAiA/uAUoioeTPuw/s523-Ic42/Esimerkkiperhe.JPG)
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

foobar

Miksi perhe on kuvitteellinen?

Itse muuten uskon, että Syyriasta leiriltä YK-poimittu perhe olisi todennäköisesti paljon sopeutuvampaa sakkia kuin tuo esimerkillinen Powerpoint-somalikultamunapoppoo. Ongelmana on kuitenkin se, että täällä on palvottava kuvitteellisia syyrialaisturvapaikanhakijaperheitä todellisten YK-pakolaisperheiden ymmärtämisen sijaan.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

b_kansalainen

Eikö se ole rasismia kun syyrialaisesta tehdään suomalainen?

Luettuani jutun totean, että kaikki järjestyy. Kumma vaan että itse en ole vuosien työttömyyden aikana päässyt mihinkään koulutukseen, johon olen hakenut.

Tommi Korhonen

On kyllä mahtava tarina! SIinä on Ylen toimittelija(tar) mehustellut tuota kirjoittaessaan! Isoäitikin paranee kun saa turvapaikan! Ja alkaa munia kultamunia! Siskokin harrastaa ylevästi karatea! Ei mikään heittopussi, siis!
Ai että, kyllä tästä kumbalayaa alkaa. Hyvin Yle!
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Mockba

Lapsillehan noita satuja on aina kerrottu.

Noita tosielämän tarinoita perheenykdistämispoikineen voisi joku koota enemmänkin.

Lahti-Saloranta

Kertoisivat miten pottunokasta tehdään somali. Ei tarvitsisi töiden perään haikailla, eläisi suomalaistuneen Asadin siivellä.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

eilapsia

Kuvitteellinen perhe kuvitteellisesta maasta. Jutussa ei kehdata sanoa Syyria, koska sieltä ei Suomeen juuri ketään tule.

Yle julkaisee syyskuussa toukokuun tilastoja, ilmeisesti kesäkuusta eteenpäin ei ollut resursseja laskea ihmisten määriä:
http://yle.fi/uutiset/taalta_turvapaikanhakijat_tulevat__klikkaa_ja_tutki/8292227

Suomen turvapaikanhakijat toukokuussa 2015
Kansalaisuus
35,92 % 185 1. Somalia
22,33 % 115 2. Irak
4,85 % 25 3. Afganistan
4,85 % 25 4. Albania
3,88 % 20 5. Kosovo
3,88 % 20 6. Venäjä
1,94 % 10 7. Algeria
1,94 % 10 8. Nigeria
1,94 % 10 9. Syyria
1,94 % 10 10. Ei tiedossa

Kohta 10 on myönteinen, Bad English ainoana kielenä puhuvat muistinsa ja paperinsa menettäneitä ei ollut paljoa. Vielä.

Tosiasiallinen Nuiva

Ach.

Maassa on yli 300 000 mamua ja esimerkiksi täytyy ottaa fiktiivinen mamuperhe, koska todellisuus olisi liian raadollista kerrottavaa.
Non poteris veritatem

koli

Ei Asadista tarvitse tehdä suomalaista, sehän on suomalainen, jos asuu Suomessa. Kaikkihan me ollaan suomalaisia. Rasisti tuo toimittaja.
Mörökölli

Finanz Schwein

Spesialisti

Onkohan isä koneinsinööri? Suomi on konesuunnittelun Piilaakso. Ei ihme, että erään huippufirmankin nimi on Kone. Eiköhän siihen vielä joku somali ylene toimarin pallille.

Bigot

Quote from: b_kansalainen on 10.09.2015, 17:11:29
Eikö se ole rasismia kun syyrialaisesta tehdään suomalainen?

Luettuani jutun totean, että kaikki järjestyy. Kumma vaan että itse en ole vuosien työttömyyden aikana päässyt mihinkään koulutukseen, johon olen hakenut.

Resurssit on säästetty potentiaalisille Fazereille.

AngleHedd

Jumalauta mitä skeidaa! Kohta varmaan pukkaa YLE:n tuutista Asadin perhe sit-comia. :facepalm:
Bastion Europa

Sunt Lacrimae

Quote from: koli on 10.09.2015, 17:20:59
Ei Asadista tarvitse tehdä suomalaista, sehän on suomalainen, jos asuu Suomessa. Kaikkihan me ollaan suomalaisia. Rasisti tuo toimittaja.

Mitä edes on suomalaisuus? Jos noin todetaan, että jostain tehdään suomalainen, niin silloin on kysyttävä, että kuka on ja kuka ei ole suomalainen. Siinä on tällaisia erottelemisen mahdollisuuksia.
Play stupid games, win stupid prizes.

Tabula Rasa

Asad perheineen on yhtä paljon suomalainen kuin sika joka asuu tallissa on auto tai hevonen.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Blanc73

QuoteArtikkeli perustuu kuvitteellisen turvapaikanhakijan tarinaan ja kokemuksiin.
Mokutus ja monikultturismi perustuvat kuvitelmiin, puolitotuuksiin ja unelmointiin. Realismille siinä ei jätetä mitään roolia.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."