News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Lähihoitajat

Started by Shemeikka, 30.07.2015, 17:25:36

Previous topic - Next topic

Shemeikka

Olen itse työvoiman ulkopuolella, mutta olen ymmärtänyt että työttömiä on patistettu kouluttautumaan vanhustenhoitoon lähihoitajiksi. Jopa siinä määrin, että rimaa kouluun hakiessa on laskettu.

Tulipa mieleen että miten käy kun vanhukset ovat kuolleet pois? Nykypäivän +60-ikäisistä suuri osa on kuollut 20 vuoden kuluttua ja 30 vuoden kuluttua on jäljellä vain kourallinen.

Käykö tässä niin että eläkepommin aiheuttamat ongelmat eivät ratkeakaan vanhusten kuollessa, vaan sitten jää tuhansittain lähihoitajia työttömäksi ja massatyöttömyys jatkuu?
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Uuno Nuivanen

Ei huolta, Lähi-idästä tuodaan kuurosokeita vanhuksia vajetta täyttämään.

siviilitarkkailija

Nykyinen valuutta-, työvoima- ja yhteiskuntapoliittinen linja tarkoittaa sitä että kokonainen ikäluokka nuoria tulee putoamaan rattailta ilman mitään mahdollisuutta muuhun kuin tuettuun elämiseen. Pelkästään masennus - ja mielialalääkkeitä syö puolimiljoonaa suomalaista. Tarve ei laske vaan kasvaa.

Mutta

Jotta voisi tehdä järkevää lähihoitajan työtä, siitä pitää saada palkkaa. Näiden virkojen ja asianmukaisesti korvattujen, haettujen ja täytettyjen työpaikkojen määrä laskee. Jo nyt on aika rumaa menoa lähihoitajan koulutuksissa kun "muka" on pulaa työvoimasta ja koulutukseen tulee vanhempi opiskelija. Virkaa ja palkkatyötä ei hänelle järjestykkään vaikka miten on opinnot menneet. Samoin on kuulunut juttuja itse opiskeluajan syrjinnästä. No mene ja tiedä.

Työtä on, yhteiskunnan ja kuntien maksuhalua ja kykyä ei ole.

Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

nollatoleranssi

Sen verran olen kuullut aiheesta, että ei se hoitajan työ tosiaan mitään helppoa ole. Fyysisesti ja henkisesti raskasta, näkyy erilaisina työuupumuksina, selkäkipuina yms. Kiirettä koko ajan, koska monissa paikoissa hoitajien määrä on alimitoitettu.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Conscript

QuoteNäiden virkojen ja asianmukaisesti korvattujen, haettujen ja täytettyjen työpaikkojen määrä laskee. Jo nyt on aika rumaa menoa lähihoitajan koulutuksissa kun "muka" on pulaa työvoimasta ja koulutukseen tulee vanhempi opiskelija. Virkaa ja palkkatyötä ei hänelle järjestykkään vaikka miten on opinnot menneet.

Oma mututuntuma on, että lähihoitajiakin koulutetaan liikaa. Yksinkertainen työ, jossa ei muodollisella pätevyydellä pitkälle pötkitä. Ansioluettelon "persoonallisuus" auttaa akateemikkojakin saamaan paremmin töitä ja luulen sen pätevän myös näinkin yksinkertaisten töiden markkinoilla. Itse olen ollut onnekas ja saan tehdä mukavaa työtä lasten parissa jo neljättä vuotta. Olen lähihoitaja ja minulla oli keskinkertaiset valmistumispaperit. Ei niitä kyllä tainnut esimies vilkaistakkaan työhaastattelussa.

ikki

tää on sitä samaa pelleilyä kuin multimediakoulutukset (wap ohjelmoijia? :D ) oli. Ei noita työpaikkoja tule olemaan.

Saturoitunut

Lähihoitajakoulutukseen kaadetaan sekä työttömäksi jääneet, mamut että moniongelmaiset nuoret. Syrjäytyneet siivotaan sinne pois kadulta kuleksimasta. Mitään pääsykoetta tai psykologisia testejä ei enää ole. Opiskelijoille ei anneta enää opintosuorituksista edes arvosanoja. Koulutuspaikkoja on lisätty viime vuosina aika runsaasti ja ainakin toistaiseksi opiskelijoille on löytynyt keikkatyötä jo opintojen aikana. Raja tullee kuitenkin ennen pitkää vastaan.

aivovuoto

Niin. Kuulemani mukaan lähärin koulutuksessa rima on vedetty korkeimmalle lääkelaskujen kohdalla. Ilman niitä ei saa pätevyyttä vaikka jakeluiden kohdalla vastuu on ilmeisesti aina sairaanhoitajalla. Jokseenkin tuntuisi järkevämmältä testata heidän kestävyyttään työssään ja antaa lisäpätevyys jakoon lisäkoulutuksella.

Toisaalta hoivarobot tullevat tännekin ja tarjonnevat metallisen lämmintä kyytiä vanhukselle ilman selkäkipuja. Siinä on alue, jolla japsit nettoavat tulevaisuudessa.

Raksa_Mies

Kelatkaapas päiväkodissa työskenteleviä; pitää olla lähihoitajan, päivähoitajan, lastentarhanopettajan tai sosionomin koulutus

Aukusti Jylhä

Quote from: Raksa_Mies on 03.08.2015, 21:37:08
Kelatkaapas päiväkodissa työskenteleviä; pitää olla lähihoitajan, päivähoitajan, lastentarhanopettajan tai sosionomin koulutus

Ihan hyvä juttu. Psykologisia testejä voisi jotenkin ehkä uranvalinnan aikana miettiä. Päiväkoti ja dementiayksikkö ovat työpaikkoina hyvin erilaisia ominaisuuksia vaativia. Vanhustyössä riittäisi vähempikin koulutus, mutta kasvatuspuolella sitä voisi taas lisätä. Ehkä. Lähinnä se soveltuvuus alalle kuitenkin ratkaisee.
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Raksa_Mies

Quote from: käpykaarti on 03.08.2015, 21:45:29

Ihan hyvä juttu. Psykologisia testejä voisi jotenkin ehkä uranvalinnan aikana miettiä. Päiväkoti ja dementiayksikkö ovat työpaikkoina hyvin erilaisia ominaisuuksia vaativia. Vanhustyössä riittäisi vähempikin koulutus, mutta kasvatuspuolella sitä voisi taas lisätä. Ehkä. Lähinnä se soveltuvuus alalle kuitenkin ratkaisee.

Mielestäni lasten hoitamiseen ei tarvita korkeakoulututkintoa.

Aukusti Jylhä

Quote from: Raksa_Mies on 03.08.2015, 21:52:06
Quote from: käpykaarti on 03.08.2015, 21:45:29

Mielestäni lasten hoitamiseen ei tarvita korkeakoulututkintoa.

Kyllä kaikkein tärkeintä on toki soveltuvuus alalle. Kymmeniä vuosia lastentarhanopettajana toiminut ohjaajani sanoi, että ihmisellä joko on, tai ei ole, kyky toimia kasvatusalalla. Monet tietysti pystyvät, mutta hyvän kasvattajan ominaisuuksia ei kirjoista opi. Alalla on paljon huonosti motivoitunutta porukkaa, koska naisten ala ja helppo päästä. Tämä on todella huono homma.

Jos alalle valikoitaisiin ihmiset tarkemmin, silloin koulutuksen sisältökin tulisi varmasti muuttumaan. Kahden vuoden peruskoulutukseen voitaisiin sisällyttää aivan erilailla tärkeitä ja hyödyllisiä asioita kun opiskelijoina olisi soveltuvaa ja motivoitunutta porukkaa.
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Conscript

QuoteKymmeniä vuosia lastentarhanopettajana toiminut ohjaajani sanoi, että ihmisellä joko on, tai ei ole, kyky toimia kasvatusalalla. Monet tietysti pystyvät, mutta hyvän kasvattajan ominaisuuksia ei kirjoista opi. Alalla on paljon huonosti motivoitunutta porukkaa, koska naisten ala ja helppo päästä. Tämä on todella huono homma.

En ihan noin ehdottomasti itse ainakaan sanoisi. Minua on kehuttu jo esiteini-ikäisestä lähtien lapsenlikkana ollessani, kuinka "hyvä" olen lasten kanssa. Tästä huolimatta en voisi tuudittautua ajatukseen, että jokin taipumus riittää omien taitojensa hiomiseen huippuunsa. Esim. lähihoitajakoulutus on niin suppea, että itsensä kehittäminen juurikin alan kirjallisuudella, omia toimiaan analysoimalla ja palautteen pyytämisellä on äärimmäisen tärkeää.

Olen samaa mieltä, että jotkut ovat töissä vain leivän saadakseen ja tämä pännii itseänikin. Asiantuntijamaista kasvatustietoa ei juurikaan ole, vaan lapsia hoidetaan elämänkoulussa opituilla, joskus täysin surkeilla käytännöillä. Ja silloin kun uskoo tekevänsä oikein, ei huomaa tekevänsä väärin.

EDIT: Pakko vielä lainata tämä erikseen, koska se oli niin hyvin sanottu:

QuoteKyllä kaikkein tärkeintä on toki soveltuvuus alalle.

Olen työskennellyt kymmenien opettajien kanssa ja olen huomannut, että joidenkin kohdalla se akateeminen tutkinto on todellakin tuonut vain muodollisen pätevyyden.

aivovuoto

Päiväkodit ja alakoulut toki tarvitsevat ensisijassa kasvatusalan pätevät ammattilaiset. Epäpäteviäkin on.

Yläkouluun tultaessa sitä kasvatusroolin merkityksen tulisi tipahtaa oleellisesti ja lukiossa lähestyä asymptoottisesti nollaa. Alakoulun opet olisivat täysiä oomolailasia vaikkapa matematiikan tunneilla. Tällainen tuntuma on ainakin minulla.

Aukusti Jylhä

Quote from: Conscript on 04.08.2015, 10:19:53
QuoteKymmeniä vuosia lastentarhanopettajana toiminut ohjaajani sanoi, että ihmisellä joko on, tai ei ole, kyky toimia kasvatusalalla. Monet tietysti pystyvät, mutta hyvän kasvattajan ominaisuuksia ei kirjoista opi. Alalla on paljon huonosti motivoitunutta porukkaa, koska naisten ala ja helppo päästä. Tämä on todella huono homma.

En ihan noin ehdottomasti itse ainakaan sanoisi. Minua on kehuttu jo esiteini-ikäisestä lähtien lapsenlikkana ollessani, kuinka "hyvä" olen lasten kanssa. Tästä huolimatta en voisi tuudittautua ajatukseen, että jokin taipumus riittää omien taitojensa hiomiseen huippuunsa. Esim. lähihoitajakoulutus on niin suppea, että itsensä kehittäminen juurikin alan kirjallisuudella, omia toimiaan analysoimalla ja palautteen pyytämisellä on äärimmäisen tärkeää.

En tietenkään tarkoittanut, että tuo ominaisuus on vain yhdellä ihmisellä tuhannesta, koska kyseessä kuitenkin on varsin lajityypillinen ominaisuus huolehtia omien lisäksi myös muidenkin jälkikasvusta. Laumaeläin jne.

Monia teknisiä asioita voi sensijaan opetella lähes jokainen normaalilla järjellä varustettu ihminen, eikä tehdyn työn lopputuloksessa ole nähtäviä eroja, oli tekijä sitten "mestari" tai "hituri". Valitettavasti nämä työtehtävät ovat kadonneet huimaa vauhtia Suomesta halvempiin maihin. Ei-niin-loisteliaalle työvoimalle siis ei oikein löydy kykyjä vastaavaa työtä. Ennen se oli esim. liukuhihna, nyt se on ihmisten kasvattaminen ja hoivaaminen.

Lähihoitajan koulutus on todellakin suppea. Yhden vuoden yleisjakso on aivan liian pitkä, sillä ne pintaraapaisut voisi kyllä opettaa tehokkaamminkin. Erikoistumisvuodesta ei ole tietoa, koska suoritan sen oppisopimuksella. Epäilisin, että senkin suunnittelisin miljuunasti paremmaksi!  ;D ;D ;D

Conscript

Ei-niin-loisteliaalle työvoimalle siis ei oikein löydy kykyjä vastaavaa työtä. Ennen se oli esim. liukuhihna, nyt se on ihmisten kasvattaminen ja hoivaaminen.

Tuo on kyllä totta.

Nyt alkoi v*tuttamaan entistä enemmän, kun miettii minkälaisia ääliöitä esim. lasten kanssa päästetään työskentelemään.

Aukusti Jylhä

Quote from: Conscript on 04.08.2015, 21:19:57
Ei-niin-loisteliaalle työvoimalle siis ei oikein löydy kykyjä vastaavaa työtä. Ennen se oli esim. liukuhihna, nyt se on ihmisten kasvattaminen ja hoivaaminen.

Tuo on kyllä totta.

Nyt alkoi v*tuttamaan entistä enemmän, kun miettii minkälaisia ääliöitä esim. lasten kanssa päästetään työskentelemään.

Ja kun vielä yhtälöön lisätään monikulttuurisuus, niin se on aika taivaanlahja löytää piltilleen hyvää päiväkotia tai koulua. Hoitaja joka puhuu suomea auttavasti, ei pysty antamaan lapselle esimerkkiä miten kuuluu puhua, vaan lapsi helposti oppii jotain käsittämätöntä suomenkaltaista puhetta. Lapsi kuitenkin päiväkodissa viettää aikasta monta tuntia päivässä.

Kun opiskelin lähihoitajaksi, oli luokallani mamuja joiden puheesta oli todella vaikeaa saada selvää. Minun, joka olen ihan täysissä voimissani, myös älyllisesti. Mites sitten kaksivuotias joka opettelee puhumaan, tai höperöitynyt huonokuuloinen vanhus?

:facepalm:  :facepalm:  :facepalm: