News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2015-07-30 YLE: Suomi ei ole rasistinen maa

Started by rähmis, 30.07.2015, 17:47:22

Previous topic - Next topic

rähmis

(http://img.yle.fi/uutiset/ajankohtainen_kakkonen/article8193040.ece/ALTERNATES/w580/fbp%C3%A4ivitys_ricks.jpg)

Meillä on puhuttu paljon monikulttuurisuudesta ja rasismista kansanedustaja Olli Immosen Facebook-päivitysten ja Meillä on unelma -mielenosoituksen jälkeen. Hyvä niin. Tästä ei voi puhua liikaa, vaikka ylilyöntejä on riittänyt puolin ja toisin.

Rasismi on ruma kissa, joka pitääkin nostaa pöydälle. Olen suomalainen, mutta rasismi ei ole minulle vierasta.

Teinipojat ovat haukkuneet minua pikkupoikana täydessä bussissa neekeriksi ilman, että kukaan puolusti minua sanallakaan.

Tavaratalossa varakkaalta vaikuttava rouva on ihmetellyt vaimolleni ääneen, että hyvinpä olet kouluttanut miehesi puhumaan. P.S. Olen aika lailla paljasjalkainen ja ylpeä tamperelainen.

Vanha mummeli on taas ihmetellyt minulle puistossa ääneen, miten minulta näyttäviä ihmisiä päästetään nykyään Suomeen. Se on muuten ainoa kerta, kun olen julkisesti haistattanut toiselle ihmiselle.

Suomalaisellekin tällaiset kohtaukset tuntuvat pahalta.

Nämä ikävät hetket ovat poikkeuksia. Enimmäkseen me suomalaiset olemme rentoa, asiallista ja hyväntahtoista väkeä.

Jos mihinkään olen ulkonäköni takia törmännyt, niin samanlaisiin hassuihin hetkiin kuin Alkossa tapaamani reppanan kanssa.

Baarissa usein kummastellaan, kuinka saan hiukseni nousemaan pystyyn. Yläkoulussa luokkatoverini kerran tokaisi, että hän ihan kokonaan unohti minun olevan "musta".

Minua on pyydetty myös tiivistämään maahanmuuttajien tuntoja. Syntyperäisenä suomalaisena (äitini on Suomesta, isäni Yhdysvalloista) olen sanonut, että kanssasuomalaisena en ole pätevä vastaamaan enkä tiedä kuka olisi.

Armeijassa minua on kutsuttu hiusteni vuoksi välillä Michael Jacksoniksi. Se ei naurattanut hirveästi, mutta kaikkihan meistä heittävät huonoja vitsejä.

Jos viettää liikaa aikaa keskustelupalstoilla, saattaa piirtyä murheellinen kuva suomalaisista ahdasmielisenä ja muista piittaamattomana kansana. Se ei pidä paikkaansa.

Samaan aikaan tulisi muistaa, että Suomi ei ole lintukoto. Täällä asuu ahdasmielisiä ja vaarallisiakin ihmisiä, jotka käyttävät rasismia keinona purkaa vihaansa sekä pahaa oloaan. Heidän vihansa ei ole sananvapautta, se on tyhmyyttä.

Kansanedustaja Immosesta minulla ei ole mitään sanottavaa, koska en vieläkään rehellisesti tiedä, mitä hän Facebook-päivityksillään oikein tarkoitti. Ei tiedä moni muukaan.

Tämän tiedän. Haluan asua Suomessa ja kasvattaa lapseni täällä. Tämä on maailman parhaita maita. Kotikuntani Tampere on minusta maailman paras kaupunki.

Suokaa anteeksi, itsekehu on meillä tamperelaisilla herkässä.

Meillä on unelma.

YLE

Verratkaa tätä kirjoitusta Suomen Rachel Dolezalin raapustukseen Hesarissa tänään. Yö ja päivä.

Alun neekeriepisodin jälkeen Sean Ricks oli vedenjakajalla. Hänestä olisi voinut tulla Kokon kaltainen maailman keskipisteeksi itsensä kuvitteleva tekorodullistettu rutisija, joka kerää mocutahvojen kannatuksen pottunokkien haukkumisellaan ja rasismihallusinaatioillaan. Tämän kirjoituksen perusteella näköjään ei.

Jos rasismia halutaan oikeasti vähentää, tarvitaan lisää tällaisia kirjoituksia. Täydet pisteet täältä.

Emo

QuoteTeinipojat ovat haukkuneet minua pikkupoikana täydessä bussissa neekeriksi ilman, että kukaan puolusti minua sanallakaan.

No voi rääh nyyh... minua haukuttiin teininä mustalaiseksi, ilman että edes olen mustalainen tai mitään muutakaan epäilyttävää, ehta mongoli Ruotsalaisen kansanpuolueen arvostetun perustajan näkemyksen mukaan.

Jos ette neekerit ynnä muut väriläiskät kestä elämää Suomessa, niin viekää naamanne sinne missä jokainen pärstä on saman värinen kuin omanne. Sylkekää siellä sitten päin valkoista aina jos jossain sattuu vilahtamaan.

Ernst

Quote from: Uuno Nuivanen on 30.07.2015, 17:50:49
Mutta haluaako Sean Ricks Suomen täyteen afrikkalaisia sosiaalimamuja?   ???

Lisäisin arabialaiset ja lähi-itämaalaiset mamut ynnä balkanin joutoväen. Nekään eivät ole mitään mukavikkoja, kun kokoontuvat ryhmäksi.

-Kun ne kokoontuvat ryhmäksi
vain nuiva tuntee itsensä tyhmäksi.

Pukkaa runoa. Ricksillä voi kelpo manselaisena olla ihan terve kanta, joskaan hän ei ole kovin avoin.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Muuttohaukka

Quote from: Emo on 30.07.2015, 17:53:06
No voi rääh nyyh... minua haukuttiin teininä mustalaiseksi, ilman että edes olen mustalainen tai mitään muutakaan epäilyttävää, ehta mongoli Ruotsalaisen kansanpuolueen arvostetun perustajan näkemyksen mukaan.

Näiltä mustalaistummilta sukulaistytöiltä oli monta kertaa kysytty, että kenen kärryistä olette pudonneet.

Faidros.

Ehkä vahvahkosti humaltunut mies arvasi ettei saa pulloa läpi kassalla ja yritti tehdä diiliä päivän tarpeeseen?
Sean Ricks, olet rasisti, koska et auttanut suomalaista vähäosaista alkoholistia. >:( Se ei olisi sinulta vaatinut kuin pullon kuljetuksen kassan läpi.
Ehkä heitit pari euroa järjestäytyneen rikollisuuden kerjäläiskassaan kotimatkalla ja sait hyvän mielen mustaan sydämeesi?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Emo

Quote from: Muuttohaukka on 30.07.2015, 17:59:44
Quote from: Emo on 30.07.2015, 17:53:06

Näiltä mustalaistummilta sukulaistytöiltä oli monta kertaa kysytty, että kenen kärryistä olette pudonneet.

Vaikeaa on elämämme tässä rasistisessa maassamme! Liian hyvät sossutuet kun silti tänne ulkomaalaiset kaavut liehuen tunkevat.
No, eiköhän elintason uudelleenjako aiheuta sen, että kohta rikkaudetkin jyrsivät pettua. Siihen päälle kun vielä Venäjä miehittää Suomen, niin heh heh... onneksi niillä on hyvät valkoiset hampaat. En tarkoita venäläisiä, vaikka voihan niilläkin olla.

Alkon kassan kännikala oli poikkeuksellisen tunteellinen, ihan hyvin olisi voinut huutaa neekeriäkin.

Emo

QuoteJos viettää liikaa aikaa keskustelupalstoilla, saattaa piirtyä murheellinen kuva suomalaisista ahdasmielisenä ja muista piittaamattomana kansana. Se ei pidä paikkaansa.

Ei pidäkään paikkaansa. Kun viettää aikaa keskustelupalstoilla vielä vähän enemmän kuin pelkästään liikaa, niin huomaa, että suomalaiset ovat hyvin avarakatseisia ihmisiä jotka välittävät muista ihmisistä. Sen vuoksi rasismikin on Suomeen tuotava ulkomailta.

nimierkki

Quote from: rähmis on 30.07.2015, 17:47:22
....joka kerää mocutahvojen kannatuksen pottunokkien haukkumisellaan ja rasismihallusinaatioillaan. Tämän kirjoituksen perusteella näköjään ei.

Jos rasismia halutaan oikeasti vähentää, tarvitaan lisää tällaisia kirjoituksia. Täydet pisteet täältä.

Minustakin kirjoitus oli oikein hyvä. Kuten rähmis sanoi, Suomessa on rasismia, ja olisi tosi mukavaa jos se vähenisi. Tästä varmasti moni on täälläkin samaa mieltä. Spekuloin seuraavaksi sillä, että miksi jotkut "hallusinoivat" rasismilla. Syy voi olla ensinnäkin vain se, että samanlaiset kokemukset vaikuttavat toisiin ihmisiin paljon syvemmin. Toinen osaa ohittaa jutut silmien pyörittelyllä, toisella ne rupeavat leimaamaan koko olemista. Siis vähän samaan tyyliin kuin jossain luterilaisessa kylässä vähemmistökristitty voi kokea ympäristön ylenkatseen monella tapaa: Toinen rupeaa vihaamaan perkeleellisiä lapsikastelijoita, toinen tajuaa, että turha tässä pahastua, eletään vaan omaa elämää rauhassa.

Toinen syy on sitten some. Mielestäni tätä viimeisen kymmenen vuoden rasismikeskustelua leimaa somen kasvu. Aika harva jurpo viitsi aikoinaan kirjoitella yleisönpalstalle värivammaisista ja somalipatjoista. Tai jos viitsikin, niin tokko tuollaisia juttuja julkaistiin. Nyt tilanne on eri. On aika hämmentävää seurata noita kuvakaappauksia mitä netissä jaellaan, varsin tyhmää ja törkeää settiä ihminen toiselle ihmiselle heittää. En usko avoimen rasistisia ihmisiä olevan yhtään sen enempää kuin vaikka 20 vuotta sitten, ehkä pikemminkin päinvastoin. Some on kuitenkin mahdollistanut heidän näkyvyyden kasvun.

Lisäksi tällainen toiminta pääsääntöisesti keskittyy tiettyihin henkilöihin. Mitä näkyvämpi on somessa, mitä enemmän ottaa kantaa ja kirjoittaa, sitä enemmän huomio luonnollisesti kohdistuu itseen. Näin ollen toiset ihmiset kohtaavat somessa enemmän rasismia kuin toiset, rasistien määrä näyttää suurelta ja ilmiö laajalta. Voisiko tämä selittää sen miksi joku vaikuttaa "hallusinoivan"?