News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2015-07-18 IL: Turkkilainen ex-futari: Suomessa on piilorasismia

Started by koli, 19.07.2015, 19:12:20

Previous topic - Next topic

koli

QuoteTurkkilainen ex-futari: Suomessa on piilorasismia

Veikkausliigassa pelannut ja sittemmin pizzayrittäjäksi alkanut turkkilainen Sükrü Uzuner pitää suomalaisia pääosin suvaitsevaisina ja kertoo itse välttyneensä isommilta ongelmilta.

- Pelissä kaikki oli sallittu ja ärsyttämiseeni käytettiin joskus kovaakin kieltä, mihin toki itsekin joskus syyllistyin. Se kuului peliin ja ne asiat jäivät kentälle.

Kentän ulkopuolella Uzuner kertoo kokevansa piilossa olevaa rasismia.

- Se ilmenee katseesta ja puheesta. Sellainen ihminen ei katso puhuessaan silmiin ja siten aliarvostaa meitä. On ollut hienoa nähdä jonkun asiakkaan asennemuutos positiivisen kokemuksen myötä.

Uzunerin mukaan ihmisen oma käyttäytyminen onkin tärkeässä roolissa ongelmien välttämisessä.

- Jos Suomessa jotakin rasistista sattuu, on syytä katsoa myös hieman peiliin: missä liikut, mitä teet, millainen olet. Se vaikuttaa todella paljon.

Realismia

Aika Suomessa on opettanut kolmen lapsen isälle realismia jalkapallohaaveiden suhteen.

- Lapseni eivät pelaa jalkapalloa, mutta menestyvät koulussa. Tunnen paljon jalkapalloilijoita, jotka laiminlöivät tulevaisuutensa panostamalla vuosikaudet Ykkösessä tai Kakkosessa pelaamiseen. Suomessa on mahtava koulujärjestelmä ja opiskelumahdollisuudet, joten ne kannattaa hyödyntää.

Oma peliura päättyi Kolmosessa pari vuotta sitten.

- Peliaikoja on ikävä. Olen vieläkin hyvässä kunnossa ja voisin pelailla Kolmosessa, mutta aikaa ei enää ole. Ikämiespelit sekä taksikuskien SM-kisat saavat riittää, 46-vuotias yrittäjä tuumaa.
http://www.iltalehti.fi/jalkapallo/2015071820057171_vg.shtml
Mörökölli

ISO

Quote from: koli on 19.07.2015, 19:12:20

- Se ilmenee katseesta ja puheesta. Sellainen ihminen ei katso puhuessaan silmiin ja siten aliarvostaa meitä. On ollut hienoa nähdä jonkun asiakkaan asennemuutos positiivisen kokemuksen myötä.[/b]

Suomalainen harvemmin katsoo muutenkaan silmiin puhuessaan ja pitää etäisyyttä, me ollaan mettäläisiä eikä tungeta toisen tilaan jos ei ole pakko. Se on kunnioitusta toista kohtaan. Kyllä täällä arvostusta saa jos itse arvostaa Suomalaista kulttuuria ja Suomalaisia, on ahkera ja osoittaa halua sopeutua Suomalaiseen yhteiskuntaan.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Tavan

Mikä on tämä ex-futarin omaksuma lähtökohta, että jokaisen pitäisi saada osakseen arvostusta? Ja vieläpä jos oma kokemus on, että sitä arvostusta ei tipu tarpeeksi, niin silloin muut syyllistyvät "aliarvostukseen"... Arvostus on upea saavutus, jos sitä joskus saa osakseen jossain. Harvinaista herkkua, josta moni ei koskaan eläessään saa nauttia.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

kriittinen_ajattelija

Suomessa on piilorasismia, Turkissa ja turkkilaisten keskuudessa taas on oikeata rasismia mm. armenialaisia ja kurdeja kohtaan, ja länsimaissa paikallisia natiiveja kohtaan.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Shemeikka

QuoteSe ilmenee katseesta ja puheesta. Sellainen ihminen ei katso puhuessaan silmiin ja siten aliarvostaa meitä

Olikohan viime tai toissa vuonna, kun suomalainen toimittaja kävi Ruotsin Rosengårdissa ja sai oppaaltaan neuvon: Älä katso paikallisia silmiin, se provosoi hyökkäykseen. Kun joku tulee vastaan, käännä katseesi katuun.

Ja olipa aikana ennen rasismia suomalaisessa lehdessä sama neuvo suomalaisille naisille ravintolassa; jos nainen katsoo (ulkomaalaista) miestä silmiin, se on lupaus seksistä ja provosoi raiskaamaan ellei ilman irtoa.

Voisinpa vielä muistella että vihaista koiraakaan ei saa katsoa silmiin, se voi silloin hyökätä kimppuun, mutta se voisi olla liikaa.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Micke90

Ei päivää ilman rasismisyytöksiä. Olemme me sitten kamalaa kansaa!  :'( :'(

Jorma M.

Olisi hienoa jos voisi sanoa tälle ex-futarille että "miksi olet Suomessa, miksi et lähde Turkkiin?"
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Tapio Äyräväinen

Minä olen sen verran rasisti, etten ole yli kymmeneen vuoteen käyttänyt karvakäsien pitseria tahi kepappi-palveluita.

Enkä käytä tulevaisuudessakaan.

Yritän tappaa niiden elinkeinon.

Yksinään se on hieman vaikeaa.

Shemeikka

Quote from: Tapio Äyräväinen on 19.07.2015, 19:34:06
Minä olen sen verran rasisti, etten ole yli kymmeneen vuoteen käyttänyt karvakäsien pitseria tahi kepappi-palveluita.

Samoin teen minäkin eli on meitä jo kaksi.

Nude but not naked

Nuiva kansalainen

Olisi ihan mielenkiintoista tietää, millainen on rasistinen katse? :flowerhat:
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

Shemeikka

Arvatenkin sama kuin komentaja Kai M. Aallon hypnoottismagneettinen katse :roll:, linkin takana kuva.

QuoteEhkä koneen kaappausyritys olisi onnistunut paremmin, jos Aalto olisi päässyt mukaan. Hän kun oli harjoitellut operaatiota varten varsin epätavallista kovan luokan kaappausmenetelmää, "hypnoottis-magneettista katsetta". Sen avulla lentohenkilökunnan ja matkustajien olisi pitänyt olla helposti käsiteltävissä.

https://mesikammen.wordpress.com/2010/08/25/hypnoottis-magneettinen-katse-ja-sen-alkupera/

Nude but not naked

ämpee

Quote from: Nuiva kansalainen on 19.07.2015, 19:43:25
Olisi ihan mielenkiintoista tietää, millainen on rasistinen katse? :flowerhat:

Rasismi on katsomista ja katsomattomuutta.
Rasismi ei riipu tekemisestä tai tekemättömyydestä, vaan siitä kuka tekee tai on tekemättä, ja tietenkin siitä joka "löytää" sen rasismin.
Syyllinen on selvillä, rikos vain puuttuu...
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Topi Junkkari

Yhden pienen edistysaskeleen valtamedia on tässä ottanut.

Turkkilaista sanotaan suoraan ja ytimekkäästi turkkilaiseksi, ei turkkilaistaustaiseksi eikä "suomenturkkilaiseksi" eikä vedota mihinkään Turkin sisäiseen heimolaisuuteen kuten "kurdi" tms.

Shemeikka jo ansiokkaasti mainitsikin, että islamistien silmiin katsomatta jättäminen on meille opetettujen käytöstapojen mukaista, ja tekemällä niin nimenomaan osoitamme kunnioitusta heidän kulttuurinsa tapoja kohtaan :P
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

hamppari

Quote- Se ilmenee katseesta ja puheesta. Sellainen ihminen ei katso puhuessaan silmiin ja siten aliarvostaa meitä. On ollut hienoa nähdä jonkun asiakkaan asennemuutos positiivisen kokemuksen myötä.

Luulisi Sokrun olevan tyytyväinen, että edes piiloiset rasistit käyvät asiakkaina esittämässä piilorasistisia ohikatseita. Avoimen rasistiset eivät käy karvakäsikebabluolissa laisinkaan.

On muuten hankalaa tämä monikulttuurisuus. Jo pelkän oikean katseen oppiminen on mahdotonta. Sen olen oppinut, että jos neekeriä katsoo kadulla silmiin yli 0.1 sekuntia, tulee se kimppuun. Niinpä en ole katsonut ketään mamua silmiin. Nyt sitten pitäisikin katsoa. Bidee et co. voisi laatia ohjeistuksen siitä, ketä ei saa katsoa silmiin ja ketä pitää katsoa.

70-luvulla jännitimme 'kuuden miljoonan dollarin miehen' seikkailuja.
Nyt seuraamme kauhulla 'seitsemän miljardin euron naisen' sekoiluja.

Sietäjä

Aika Suomessa on opettanut kolmen lapsen isälle realismia jalkapallohaaveiden suhteen.

- Lapseni eivät pelaa jalkapalloa, mutta menestyvät koulussa. Tunnen paljon jalkapalloilijoita, jotka laiminlöivät tulevaisuutensa panostamalla vuosikaudet Ykkösessä tai Kakkosessa pelaamiseen. Suomessa on mahtava koulujärjestelmä ja opiskelumahdollisuudet, joten ne kannattaa hyödyntää.
.

Jutun tärkein kohta on kuitenkin tuossa yllä.

Hamsteri

Turkissa asuneena voin sanoa, että Turkissa on piilorasismia ja avointa rasismia, mutta ihmiset ovat pääosin realistisia suvaitsevaisia Pohjoismaalaisia kohtaan.

Hohhoijaa, miksi tuonkin nyt piti saada artikkeli tilaa paskanjauhantaansa.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

repsikka

Quote from: hamppari on 19.07.2015, 20:18:44
Quote- Se ilmenee katseesta ja puheesta. Sellainen ihminen ei katso puhuessaan silmiin ja siten aliarvostaa meitä. On ollut hienoa nähdä jonkun asiakkaan asennemuutos positiivisen kokemuksen myötä.

Luulisi Sokrun olevan tyytyväinen, että edes piiloiset rasistit käyvät asiakkaina esittämässä piilorasistisia ohikatseita. Avoimen rasistiset eivät käy karvakäsikebabluolissa laisinkaan.

On muuten hankalaa tämä monikulttuurisuus. Jo pelkän oikean katseen oppiminen on mahdotonta. Sen olen oppinut, että jos neekeriä katsoo kadulla silmiin yli 0.1 sekuntia, tulee se kimppuun. Niinpä en ole katsonut ketään mamua silmiin. Nyt sitten pitäisikin katsoa. Bidee et co. voisi laatia ohjeistuksen siitä, ketä ei saa katsoa silmiin ja ketä pitää katsoa.
Tässäpä loistava idea ensi vuoden rasisminvastaista viikkoa varten!
Kuinka vältän rasistisen katseen ?
Haastatellaan kaikki puuruset ja muut ammattiloukkaantujat ynnä muutama maahanmuuttaja. Tulos on varmaan hyvin valaiseva. :roll:

Aukusti Jylhä

Quote from: hamppari on 19.07.2015, 20:18:44

Jos nämä mamut, ketkä haluavat katsekontaktia, merkittäisiin jollain rintamerkillä?
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Keuvo Makkarainen

Quote from: dothefake on 19.07.2015, 20:54:26
Vaitelias kuudes mies......

No täältä seitsemäs. Tosin saatoin syödä karvakäsipizzaa kun sitä pienimuotoisten talkoiden jälkeen oli tilattu ja tarjoiltiin vuosia sitten.

En kyllä "kotimaisissa" pizza- tai purkeripaikoissa käy myöskään, kun edullisemmin saa tehtyä kotona sellaiset sapuskat kun mieli tekee.

--
Keuvo Makkarainen
keuvo.makkarainen@sähköposti

valtakunnanpärkhele

Quote from: Sietäjä on 19.07.2015, 20:19:11

.

Jutun tärkein kohta on kuitenkin tuossa yllä.

Tuonhan olisi voinut  kertoa sille 23-vuotiaalle 2-divarissa pelaavalle wannabe zlatanille, joka treenaa ramadanista huolimatta huikeat 5-kertaa viikkossa ja tähtää edelleen ammattilaiseksi... http://hommaforum.org/index.php/topic,101807.0.html

Kahdeksas,  minulla on kanssa karvakäsi-kebabpizzeriat boikotissa, niitä ylirasvaisia ja suolaisia paskalättyjä mitkä ovat tehty luokattomista raaka-aineista ei ole tarkoitettu ihmisravinnoksi.  Enkä muutenkaan halua tukea veronkiertoa ja pahimmillaan ihmiskauppaa.
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat

Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

IDA

Uskoisin, että kyseinen ex-pelaaja myöntää auliisti, että vaikkapa Fenerbahcen ja Galatasarayn matseissa mennään jopa ohikatsomista pidemmälle :)
qui non est mecum adversum me est

Rikastaja

Onko päivääkään ilman rasismi/piilorasismi/ramadan/työssäkäyvä mamu/opiskeleva mamu/turvapaikanhakijan nyyhkytarina/mokujalpallo -uutisia? Nämä uutiset olisi vielä ymmärtänyt 90-luvun alussa kun Suomeen pamahtaa päivittän uusia somalilaumoja, mutta eiköhän jo jokainen ole lukenut nämä samat uutiset jo moneen kertaan.
"Suomalaiset veteraanit ei pääse vieläkään kuntoutukseen, mutta ulkomaalaisille on kyllä tarjota valtion puolesta kaikki perkeleen kriisiavut ja terapeutit heti, jos grillijuhlilla sataa ja tötteröhattu kastuu."
- Tony Halme

Miniluv

Liketys Äyräväisen viestiin, jos olette samalla linjalla.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

vihapuhegeneraattori

Quote from: Shemeikka on 19.07.2015, 19:29:56
QuoteSe ilmenee katseesta ja puheesta. Sellainen ihminen ei katso puhuessaan silmiin ja siten aliarvostaa meitä

Olikohan viime tai toissa vuonna, kun suomalainen toimittaja kävi Ruotsin Rosengårdissa ja sai oppaaltaan neuvon: Älä katso paikallisia silmiin, se provosoi hyökkäykseen. Kun joku tulee vastaan, käännä katseesi katuun.

Ja olipa aikana ennen rasismia suomalaisessa lehdessä sama neuvo suomalaisille naisille ravintolassa; jos nainen katsoo (ulkomaalaista) miestä silmiin, se on lupaus seksistä ja provosoi raiskaamaan ellei ilman irtoa.

Voisinpa vielä muistella että vihaista koiraakaan ei saa katsoa silmiin, se voi silloin hyökätä kimppuun, mutta se voisi olla liikaa.

Pointtihan tässä on että olet rasisti jos käytät noita konfliktinpurkukeinoja, sillä oletat että toinen voi potentiaalisesti hyökätä kimppuusi. Vaikka ajoittain joku saakin turpaansa apinalaumalta kun erehtyy katsomaan silmiin, on silti rasistista yleistämistä olla katsomatta silmiin kaikkia vastaantulijoita.

En pidä PS:n laiskuudesta YLE ja raja-asioissa tällä hetkellä. EU-, Eduskunta- ja Kuntavaaleissa on turha odottaa mun ääntä.

Mutta Hallis on puolueen toilailuista huolimatta ollut uskollinen asialle. Siksi ääni on 5!

vihapuhegeneraattori

Mä syön noita muonia enään hiukan "laadukkaammista" paikoista. Kebabistakin joutuu maksamaan varmaan sen 10€, mutta on paljon parempaa kuin se mikrotettu halal-lastu mihin on päälle heitetty vedellä laimennettua ketsuppia ja tulista halutessasi saat tyytyä Tabascoon.

Pizzakin on hyvää ruokaa, joissain valituissa paikoissa.
En pidä PS:n laiskuudesta YLE ja raja-asioissa tällä hetkellä. EU-, Eduskunta- ja Kuntavaaleissa on turha odottaa mun ääntä.

Mutta Hallis on puolueen toilailuista huolimatta ollut uskollinen asialle. Siksi ääni on 5!

ISO

Lopetin karvakäsikebabin syömisen kun Helsingin mamujengien väkivaltarikokset paljastuivat, ja roskalehtien peittely-yritykset. En ole jäänyt mistään paitsi päätöksen tehtyäni, päinvastoin.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Feliini

Quote from: vihapuhegeneraattori on 19.07.2015, 23:07:26

Mä syön noita muonia enään hiukan "laadukkaammista" paikoista. Kebabistakin joutuu maksamaan varmaan sen 10€, mutta on paljon parempaa kuin se mikrotettu halal-lastu mihin on päälle heitetty vedellä laimennettua ketsuppia ja tulista halutessasi saat tyytyä Tabascoon.

Pizzakin on hyvää ruokaa, joissain valituissa paikoissa.

Eli tuet silti islamia, ne elukathan aina halal-teurastetaan. Kannattaa tehdä kebabit itse, halpaa ja hyvää.