News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2015-07-07 Ulkomailta 14 000 marjanpoimijaa, mitä tekevät yli 400 000 työtöntä?

Started by Micke90, 08.07.2015, 01:28:22

Previous topic - Next topic

guest8096

Quote from: Eino P. Keravalta on 08.07.2015, 11:17:50
Onko se paloturvallinen, onko se elintarvikehygieninen, onko se rakennusmääräysten mukainen, onko ilmanvaihto järjestetty oikein, ovatko hätäuloskäynnit merkitty, onko rakennuksessa käytetty haitallisia kemikaaleja, sopiiko rakennus suomalaiseen metsämaisemaan kaavoitusarkkitehdin mielestä ja onko taukotuvassa käytetty tarpeeksi kierrätettäviä materiaaleja.

Jokainen asianomainen viranomainen käy tarkastamassa asian ja lähettää laskun työnantajalle. Lisäksi tehdään yllätystarkastuksia laiminlyöntien varalta.

Minä kyllä haluaisin vielä jonkin varoitusjärjestelmän ja pelastussuunnitelman tsunamin varalta. Ehkä sen helikopterin pitää olla koko ajan valmiudessa nostamaan mökki ilmaan.

dothefake

Parimetrinen täyskultainen Budhapatsas tulee työnantajan myös kustantaa.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Eino P. Keravalta

Koska työnantaja ei saa syyllistyä rasismiin, on sen vältettävä palkkaamasta pelkkiä thaimaalaisia ja mukaan on luotava kiintiöt somaleille, muille afrikkalaisille, arabeille, Romanian mustalaisille ja muslimeille.

Ellei näin tehdä, työnantaja voi saada sakot rotusyrjinnästä.

Yhdenvertaisuusvaltuutettu tekee tarkastuskäyntejä satunnaisesti ja tässä tarkoituksessa työnantajan on joka päivä ilmoitettva yhdenvertaisuusvaltuutetulle, missä poimintaryhmä sijaitsee ja mikä on sen kulloinenkin kokoonpano.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Eino P. Keravalta

Koska positiivisen syrjinnän vuoksi poimintapaikalla täytyy olla useita eri etnisyyksiä, tulee työnantajan kustantaa kaikki tarvittavat tulkit keskinäisen kommunikaation ja yleisen turvallisuuden takaamiseksi.

Lisäksi jokaista viittä henkilöä kohti tulee olla yksi kulttuuritulkki ja jokaista kymmentä työntekijää kohden erityinen monikulttuurisuuskoordinaattori. Näin vältytään kulttuurillisilta yhteentörmäyksiltä ja voidaan harjoittaa suvaitsevaisuutta, sillä marjanpoimintapisteen tulee olla syrjintävapaa vyöhyke.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

dothefake

Ja jos poimija on vammainen, eikä pysty poimimaan itse marjoja, on valtion järjestettävä hänelle avustava poimija. Myös koulutettu poimintakoira käy.
-Tytti Tuppurainen

guest8096

Quote from: Eino P. Keravalta on 08.07.2015, 11:31:40
Koska positiivisen syrjinnän vuoksi poimintapaikalla täytyy olla useita eri etnisyyksiä, tulee työnantajan kustantaa kaikki tarvittavat tulkit keskinäisen kommunikaation ja yleisen turvallisuuden takaamiseksi.

Mutta eikö yksi afrikkalainen pysty hoitamaan tuon tulkkaushomman kevyesti?

Eino P. Keravalta

Suomalainen metsä voi syystäkin aiheuttaa ihmiselle pelkotiloja, jopa traumoja.

Siksi työnantajan tulee kustantaa paikalle psykologi ja terapeutti, jotka voivat keskustella mahdollisista peloista, jotka voivat liittyä vaikkapa vaarallisiin eläimiin, suonsilmäkkeisiin tai kalliolta putoamisen mahdollisuuteen. Kriisiavun mahdollisuus on turvattava kaiken aikaa. Lisäksi on huomioitava muiden kansojen erilaiset käsitykset luonnosta, sen hengistä ja niiden lepyttelystä.

guest8096

Quote from: Eino P. Keravalta on 08.07.2015, 11:42:50
Lisäksi on huomioitava muiden kansojen erilaiset käsitykset luonnosta, sen hengistä ja niiden lepyttelystä.

Ehkä joku poppamies Afrikasta voisi etukäteen tutustua suomalaisen metsän henkiolentoihin. Samalla hän voisi hankkia tulkin pätevyyden kuuntelemalla ympärillä puhuttuja kieliä parin päivän ajan.

dothefake

Entä karhut, sudet, ahmat ja ilvekset? Nehän pitää laittaa poimintakauden ajaksi aidattuihin reservaatteihin.
-Tytti Tuppurainen

Fincum

Quote from: Micke90 on 08.07.2015, 01:50:11
Quote from: kriittinen_ajattelija on 08.07.2015, 01:46:11
Ilmeisesti saa tienata 300e kuussa ilman, että työttömyystuet menee.

Mutta toimeentulotukeen ne edelleen vaikuttavat.

En tiedä, miten viranomaiset voisivat saada tietoa tällaisista tuloista. Minulle välittäjä on maksanut käteisenä, ja rahat olen kuitannut nimikirjoituksella siniseen vihkoon.
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

Eino P. Keravalta

Quote from: dothefake on 08.07.2015, 11:47:25
Entä karhut, sudet, ahmat ja ilvekset? Nehän pitää laittaa poimintakauden ajaksi aidattuihin reservaatteihin.

Nehän voidaan työnantajan kustannuksella kuljettaa helikopterilla reservaattiin, joka voidaan rakentaa Suomen Marjanpoimijat ry:n varoilla.

Eino P. Keravalta

Oikeastaan tällaisia ei pitäisi ehdottaa, koska Suomen viranomaiset ovat kyllin hulluja toteuttaakseen ehdotukset.  :(

guest8096

Quote from: Eino P. Keravalta on 08.07.2015, 12:00:22
Oikeastaan tällaisia ei pitäisi ehdottaa, koska Suomen viranomaiset ovat kyllin hulluja toteuttaakseen ehdotukset.  :(

Näin on. Tämä on liian vakavaa asiaa  :'(

dothefake

Kun nuo uudistukset alalla on saatu valmiiksi, niin sanonta "Oletko mies vai marjanpoimija" saa uuden merkityksen. Myös koulutusta pitää antaa yliopistoissa. Marjanpoimintamaisterit kohottavat alan arvostusta.
-Tytti Tuppurainen

Kni

Ei marjoja saa poimia, se loukkaa niiden oikeuksia. Marjojen sisällä on siemeniä joista kasvaa uusia kasveja. Jos marjat poimitaan, lisääntyminen jää tapahtumatta.

Etenkään mustikoihin ei saa kohdistaa mitään toimenpiteitä, miktä heikentäisi mustikoiden oikeuksia tai asemaa yhteiskunnassa ja metsässä.

Ehdotan, että marjojen poimiminen metsästä ja viljelyksiltä kielletään ja syödä saa vain kaupasta ostettuja marjoja. Poikkeuksena valkoherukka, jota saa poimia mielin määrin.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Micke90

Quote from: Fincum on 08.07.2015, 11:54:31
En tiedä, miten viranomaiset voisivat saada tietoa tällaisista tuloista. Minulle välittäjä on maksanut käteisenä, ja rahat olen kuitannut nimikirjoituksella siniseen vihkoon.

Olet tehnyt pimeästi?  :o

ämpee

Suomalaisten metsien vaarallisin eläin ei ole saanut tässä ketjussa laisinkaan huomiota.
Punkki !!

Miten ulkolaiset marjanpoimijat koulutetaan taistelemaan punkkeja vastaa ?
Onko heillä punkkivakuutusta ??
Mikäli punkki iskee, onko heillä tietoakaan mahdollisesta elinikäisestä vammasta ?

Vähintäänkin pitää laittaa ilmoitus kaikilla tarvittavilla kielillä, ja sarjakuvilla, punkin vaarallisuudesta lakisääteisen sosiaalitilan seiniin.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Spesialisti

Olkaa saakeli hiljaa, joku Hommaa salaa lukeva työsuojeluvaltuuskoordinaattori kirjoittelee jo ylös hyviä työsuojelun kehityskohteita.

dothefake

Punkki, hyvä huomio. Elinikäinen sairaus on kallis korvattava, joten työnantajan on punkkirokotettava kaikki poimijat.
-Tytti Tuppurainen

Noottikriisi

Quote from: dothefake on 08.07.2015, 12:05:32
Kun nuo uudistukset alalla on saatu valmiiksi, niin sanonta "Oletko mies vai marjanpoimija" saa uuden merkityksen.
Tästä tulikin mieleeni että onko marjanpoiminnassa huomioitu riittävästi seksuaalivähemmistöjen oikeudet ja lukuisien eri sukupuolten erityistarpeet?  :flowerhat:
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

dothefake

Aivan, menekkiä olisi varmasti niin halal- kuin sateenkaarimustikoillekin.
-Tytti Tuppurainen

ämpee

Quote from: Noottikriisi on 08.07.2015, 12:48:00
Quote from: dothefake on 08.07.2015, 12:05:32
Kun nuo uudistukset alalla on saatu valmiiksi, niin sanonta "Oletko mies vai marjanpoimija" saa uuden merkityksen.
Tästä tulikin mieleeni että onko marjanpoiminnassa huomioitu riittävästi seksuaalivähemmistöjen oikeudet ja lukuisien eri sukupuolten erityistarpeet?  :flowerhat:

Hyvä huomio, onko jokamiehen-oikeudet muka riittävät sateenkaaripoimijoille ??
Kirjomustikkaa poimivat on jätetty kokonaan huomiotta !!
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Fincum

Quote from: Micke90 on 08.07.2015, 12:28:01
Quote from: Fincum on 08.07.2015, 11:54:31

Olet tehnyt pimeästi?  :o

No kun en. Ihan yleinen käytäntö.
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

Kni

Voiko marjojen poimimisella olla jotakin tekemistä islamin kanssa? Ei kai se ole haram? Myös tämä kannattaa selvittää ja tiedottaa työntekijöille mahdollisista riskeistä.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: kriittinen_ajattelija on 08.07.2015, 01:32:42
Ilmeisesti marjanpoiminta ei ole niin tuottoisaa, että siitä voitaisiin maksaa sellaista palkkaa mikä houkuttelisi suomalaisia. Sensijaan ulkomaalaiset tienaa siitä hyvät rahat kun he töitten jälkeen palaa kotimaihinsa missä suomen alipalkat onkin hyvässä suhteessa heidän omiin hintoihin/valuuttaan.

Perus kapitalismia siis.

Vai tienaavatko??
Osalla Thai poimijoista on ollut vaikeuksia  saada edes matkarahoja kokoon.

Sitruunamelissa

Quote from: Kni on 08.07.2015, 13:20:34
Voiko marjojen poimimisella olla jotakin tekemistä islamin kanssa? Ei kai se ole haram? Myös tämä kannattaa selvittää ja tiedottaa työntekijöille mahdollisista riskeistä.
Aivan liian suuri riski törmätä sianpuolukkaan metsässä.
Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä, turvapaikanhakija jatkaa.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Micke90 on 08.07.2015, 01:49:17
Quote from: käpykaarti on 08.07.2015, 01:39:27
Voi kyllä kuvitella, että jos menisin metsään poimimaan marjoja ja sitten ne myisin jollekin firmalle, niin liian halvalla menisi.

Ainahan voi perustaa oman pikku myyntikojun jollekin torille.

Viimesyksynä hämeenlinnan torilla oli noita marjanmyyntikojuja pilvin pimein. Ainoa miinus oli se että ostajia ei juurikaan ollut.

Micke90

Quote from: Fincum on 08.07.2015, 13:14:29
No kun en. Ihan yleinen käytäntö.

Jätit ilmeisesti verot maksamatta? Sossulla ja Kelalla kun on pääsy ihmisten verotietoihin.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Micke90 on 08.07.2015, 01:28:22
"Ulkomailta 14000 marjanpoimijaa – mitä tekevät yli 400000 työtöntä?"

QuoteEntinen SDP:n kansanedustaja ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton puheenjohtaja Risto Kuisma hämmästelee Facebookissa työttömien suomalaisten ja ulkomailta tulevien marjanpoimijoiden suhdetta.

Samaa moni muukin on ihmetellyt, mutta kun rääkyvä työvoimapula vaanii aina vain nurkan takana...  :roll:

Ihme että noinkin moni Suomalaisista äänestää SDP:tä kun sen johdossa on tollaisia pölkkypäitä.

Arvoton

Ripalle terveisiä, että kun meitsillä noi duunit usein aika harvassa, niin rellestän työttömyykorvauksilla Tallinnassa, jossa käytän jatkuvasti alkoholia ja intiimejä palveluntarjoajia kahdesti päivässä. Eikä tarvitse itse siivota kämppää, kun voin asua Virussa. Ainii, mun pitää ensi viikolla käydä katsastuttamassa mun Audi Q7. Tallinnassa ajan, korvauksia kun saan Suomesta, Porsche Panameralla.

Mä oon mies, enkä marjanpoimija.

Tosiasiassa en minä, eikä Kuisma Ripakaan tiedä, kuinka paljon selkosten väki kerää marjoja joko itselleen ja/tai myyntiin. Mulla parikin kaveria vuosia sitten kävi lakkasoilla pari viikkoa, jos olivat työttömiä. Taisi tulo olla puhtaasti korvauksen päälle ja yhdessä se teki enemmän kuin minä olen koskaan tienannut.

Se on kait oleellisin seikka, pitääkö marjafirman jokaisessa tapauksessa merkitä kirjanpitoon, l. verottajalle heille marjoja myyvien ihmisten sos.tunnukset. Ulkomaalaisilla on siinä tapauksessa etu puolellaan, l. kaikki on heille kotiin päin. Ja se 300 kuussa tienesteistä on aina muistettava. Se on työttömälle puhdasta.