News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2015-06-17 Olli Immonen poseeraa Fb-kuvassa ää­rioi­keis­to­lais­ten kanssa

Started by Noottikriisi, 17.06.2015, 11:04:13

Previous topic - Next topic

Veikko

Mikael Jungner

Kävin poistamassa FB-kavereista Olli Immosen päivityksestä tykänneet. Niitä oli viisi. Nämä ovat nyt natsi-vapaat FB-sivut

Ei voisi uskoa, että joku on noin pimeä, jos ei itse näkisi. Terveisiä vain sinne natsi-vapaan peiton alle.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

koli

Quote from: desperaato on 26.07.2015, 22:14:18
Pari kuvaa Koko "ruskea neiti" Hubarasta.

Sillähän on perunanenä ja valkoinen iho. Hienoa, että transrotuisuus rantautuu tänne Impivaaraankin vihdoinkin!
Mörökölli

Source

Quote from: koli on 26.07.2015, 22:16:01

Sillähän on perunanenä ja valkoinen iho. Hienoa, että transrotuisuus rantautuu tänne Impivaaraankin vihdoinkin!

Yhtä vaaleanpunainen kuin me muutkin possut.
"Nämä ihmiset, turvapaikanhakijat vain pömpsähtivät taivaasta."

Eino P. Keravalta

Quote from: Vöyri on 26.07.2015, 21:55:03
Anyway, Immosen tulee saada (ja varmasti saakin) tästä vastuuttomasta ja vaarallisesta lausunnostaan merkittävät sanktiot eduskuntaryhmältä - toivottavasti potkut, kuten Hirvisaaren tapauksessa. Parasta olisi jos eduskuntaan muodostuisi oma SS-ryhmä, jotta tämä fasismi-larppaus tulisi ihan päivänvaloon ja puolestaan PS joutuisi ottamaan asiaan selvän ja lopullisen kannan. Tähän asti on menty kaksilla korteilla: annettu ymmärtää, mutta ei ymmärretty antaa (ja tämä siis kumpaankin suuntaan). Kyllä, kyllä tahi ei, ei.

Hei, Vöyri :)

Hyvä, että olet paikalla. Sinä oletkin varmasti oikea henkilö kertomaan, miksi tästä Immosen kirjoituksesta on noussut tällainen kohu. Kysyn tätä aidosti kiinnostuneena, sillä minusta Immosen teksti on varsin maltillinen ja triviaali ja jonka miljoonat suomalaiset voisivat allekirjoittaa.

Voitko auttaa minua ja muita näkemään, mikä tässä on se tuomittava, kenties vaarallinen aspekti?

Kiittäen, Eino
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Ajattelija2008

Iso nenä varmaan tulee israelilaiselta isältä. Tästä oli jo aikaisemmin juttua Hommaforumissa, että Koko Hubara tekeytyy mustarotuiseksi, vaikka ei sitä ole. Eli todellakin Suomen Rachel Dolezal.

nalle

Nyt on päästy siihen pisteeseen, että monikultturismi on rikkaus.

Seuraava askel on tämän taakan jakaminen solidaarisesti.

Itse en huomannut Ollin kirjoituksessa mitään poikkeuksellista.
Johonkin arkaan kohtaan kirjoitus kuitenkin näyttää osuneen.

Nuivanlinna

Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Source

Quote from: Ajattelija2008 on 26.07.2015, 22:18:59

Iso nenä varmaan tulee israelilaiselta isältä. Tästä oli jo aikaisemmin juttua Hommaforumissa, että Koko Hubara tekeytyy mustarotuiseksi, vaikka ei sitä ole. Eli todellakin Suomen Rachel Dolezal.
Isoäiti tulee ainakin Karjalasta. Siitä kirjoitti yhdessä blogissa.
"Nämä ihmiset, turvapaikanhakijat vain pömpsähtivät taivaasta."

starsailor

Kohu on pääasiassa vasemmisto-opposition aikaansaama ja ikään kuin kultalautasella heille annettu. Kun tuli tilaisuus, niin kaikki lähtivät heti uhriutumaan ja tuomitsemaan irtopisteiden toivossa. Lopulta ei ollut enää väliä mikä oli alkup. sanoma, vaan millainen on vasemmiston tulkinta siitä.

Hienoa ettei Immonen peräänny puheissaan. Ehkä voisi tulla sen verran vastaan, että kertoo ettei ole yllyttymässä väkivaltaan ketään kohtaan. Tämä saa riittää. Jos Soini & Co päättävät rankaista Immosta, niin maahanmuuttokriitisten on lähdettävä puolueesta Halla-ahon johdolla.
"Suomalaisen ihmisen geeneissä on orja-, setä Tuomo- ja pelkurigeeni. Ja se on tyhmä kuin aasi. Aasin järki ja cuckold-sielu." Jorma M.

valla_valla

Liityn Immosen rintamaan taisteluun kehitysmaamonikulttuurisuutta vastaan ja koostin oheisen videon. Siitä saa jonkinlaisen kuvan miltä luoteis- Tukholmassa näyttää kun valkoihoinen alkaa katoamaan. Ja Kista ei ole edes vielä pahin kehitysmaa. (videon kesto reilu 3 min)

https://www.youtube.com/watch?v=MRbWzvlyt3I

Kimmo Pirkkala

Quote from: dothefake on 26.07.2015, 21:55:12
Quote from: Axel Cardan on 26.07.2015, 21:50:51
Quote from: ääridemokraatti on 26.07.2015, 21:48:25
^^ Mulle riittäisi rahallisen ja vastikkeettoman tuen rajaaminen vain Suomen kansalaisille. Sillä korjaantuisi käytännössä kaikki mamu-mokuongelmat. Ja samalla julkistalous.

Huomattavasti kätevämpi ohjelma kuin minulla. Seison korjattuna.
Mutta silloin alettaisiin antamaan kansalaisuuksia juuri maahan saapuneille.

Kieltämättä tämä riski siinä olisi. Kansalaisuuden kriteerit pitäisi pitää vähintään samoina ja mielellään tiukentaa.

tos

Kaikki keskustelu Immosen kirjoituksesta voidaan lopettaa.
Koko Hubara on tyhjentävästi selittänyt meille kaikille, että hän on unelma.
http://www.lily.fi/blogit/ruskeat-tytot/mina-olen-unelma

Kimmo Pirkkala

Kohut tulis ja menis kun ps puolueena vain tajuaisi olla hyppäämättä joka kerta. Mitä enemmän hyppivät, sen enemmän vihaajat kehittävät kohuja. Se pitäisi ymmärtää.

Haters gonna hate. Rauhoittuisivat torvelot.

maisteri

Tämmöistä tämä nainen kirjoittaa.

Ihan sekaisin ovat, ei kai ketään tavalliset ja normaalit asiat Häiritse.
Mutta se haittaa
- että joudun elättämään afrikkalaisia
- ja se, etteivät musut sopeudu länsimaalaiseen yhteiskuntaan
- afrojen ja musujen väkivalta
- heidän pyrkimys yhteiskuntarauhan rikkomiseen
- musujen pohjaton viha valkoisia kohtaan jne
- musujen arroganssi
- musujen työn vieroksuminen

"Mitä sinä pelkäät, Olli Immonen?

This nightmare called multicultruralism. This nightmare called multiculturalism.

Kirjoitan tätä suoraan blogipostauskenttään, sydän murskana ja silmien takana itku, joka ei enää edes tule ulos.

Minä haluan tietää, miksi minä olen painajainen. Mikä se painajainen on.

Onko se painajainen se, että minun vanhempani ovat saaneet aikanaan kokea niin syvän rakkauden toisiaan kohtaan, että he halusivat mennä naimisiin ja perustaa perheen. Onko se painajainen se, että he halusivat muuttaa Suomeen, koska täällä meidän perheellämme on paremmat ja turvallisemmat oltavat. Onko se painajainen se, että minä synnyin raskausviikolla 32 ja jäin henkiin, koska täällä on niin hyvä terveydenhuolto. Onko se painajainen se, että meillä oli kotona yksi jumala, mutta joulu ja hanukka, kaksi pääsiäistä, vai se, että me emme sekoittaneet maitoa ja lihaa samalla aterialla. Onko se painajainen se, että se koti oli ihan tavallinen omistusomakotitalo ihan tavallisessa lähiössä.

Vai onko se painajainen se, että tänään minä heräsin elossa ja lähdin lapsen kanssa pyöräretkelle Isoon Vasikkasaareen. Söin lihapullia ja muusia, join lasin rosé-viiniä, lojuin hiekkarannalla, puhuin ystävän kanssa pojista. Onko se painajainen se, että ihoni on tummempi kuin ystäväni, lapseni on tummempi kuin ystäväni lapsi. Onko se se, että paluumatkalla pysähdyin Hesarin Alepaan ja ostin banaaneja, maitoa, Angry Birds -jukurttia ja neilikkakimpun. Vai se, että katselin youtubesta junavideoita, luin (taas) iltasaduksi Kuka lohduttaisi Nyytiä, lauloin ensin Tuiki, tuiki tähtösen, sitten Numi, numi yaldatin.

Ja nyt kirjoitan tätä. Tämäkö on se painajainen.

Ei käy. Minä olen unelma.

Painajainen on sitä, että äärioikeistolaisuus nousee, fasismi nousee, kansallismielisyys nousee, nousee suoraan hallitukseen, vaikka seitsemänkymmentä vuotta sitten meille luvattiin toisin. Painajainen on se, että minua ei pidetä suomalaisena, vaikka olen tavallinen, hyvä ihminen, ja minulta suomalaisuuden saavat anastaa ihmiset, jotka haluavat tappaa minut. Painajainen on se, että media ja poliisi eivät tee yhtään mitään. Painajainen on se, että minulta odotetaan ymmärrystä ja valmiutta keskustelemaan, samaan aikaan kun minut vaiennetaan ja he saavat sanoa, että joku päivä meidät on poistettu täältä. Painajainen on se, että kaikki vaikenevat, kääntävät päänsä pois, heittävät minut bussin alle ja jatkavat päiväänsä.

Painajainen on se, että tämä on minun yksi, ainoa elämäni, tässä yhdessä, ainoassa kotimaassani. Tämä ei ole unta, mutta minä. en. ole. painajainen.

Minä olen unelma."

Totti

Quote from: tutkimus on 26.07.2015, 21:55:31
Tämä tilanne on mennyt jo aivan häiriintyneeksi sillä toimittajat ovat onnistuneet lietsomaan sellaisen pelon ja vihan aallon Olli Immosta ja persuja vastaan että yksinkertaisemmat ihmiset luulevat jo he ovat ihmisinä persujen mielestä painajaisia ja että persut haluavat tappaa heidät

Tämä!

Vasemmiston mielipidefasismi on nyt saamassa yliotteen. Media lietsoo kohua mitättömästä asiasta ja koko kaaderi aina taistolaisista, stalinisteista ja sekalaisiin kukkahattuihin on nyt peräänkuuluttamassa mielipidediktatuuria.

Suomalaisten pitää ymmärtää, että jos vasemmisto saa mielipidefasisminsa runnottua läpi, koko kansakunta on pian samalla tuhon tiellä kun ruotsalaiset.

QuoteSampo Terho on osaltaan syyllinen siihen että tämä sekoilu lähtee käsistä sillä kun toimittajat huomaavat että painostamalla voi saada jonkun persun pomppimaan ruohonen-lerner tyyliin niin sitten sitä persua hyppyytetään loppuun saakka.

Olen valmis antamaan Terholle syyttömyyden olettaman. Katsotaan nyt mitä lähipäivät tuo mukanaan ja jos hän saa tilanteen korjattua.

Mutta, alan vahvasti olemaan sitä mieltä, että Terho mokasi nyt oikein kunnolla. Työntämällä Immosen bussin alle, hän vain saa mielipidefasistit yhä vakuuttuneemmaksi siitä, että he ovat oikeassa, painostus toimii ja politiikkaa voi ohjaa propagandalla.

Terhon olisi pitänyt jättää kommentoimatta ja katsoa miten tilanne kehittyy, tutkailla kansan mielipidettä vaikka netistä ja kerätä itselleen siitä eri näkökantoja tähän asiaan. VASTA kun on rakentanut itselleen kattavan kokonaiskuvan tilanteesta on viisasta sanoa yhtään mitään.

Persujen EI MISSÄÄN NIMESSÄ pidä antaa periksi tässä asiassa. Persuilla ei ole mitään syytä liehitellä vihervasemmistoa, joka ei joka tapauksessa tule heitä koskaan äänestää. Vasemmistofasisteille ei pidä antaa tuumaakaan periksi.
Se mikä ratkaisee on persujen äänestäjien ja suuren yleisön mielipide, ja se on aika lailla yksiselitteisesti Immosen kannanoton linjoilla; me emme halua monikulttuurista helvettiä Suomeen!
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

koli

Quote from: valla_valla on 26.07.2015, 22:27:50
Liityn Immosen rintamaan taisteluun kehitysmaamonikulttuurisuutta vastaan ja koostin oheisen videon. Siitä saa jonkinlaisen kuvan miltä luoteis- Tukholmassa näyttää kun valkoihoinen alkaa katoamaan. Ja Kista ei ole edes vielä pahin kehitysmaa. (videon kesto reilu 3 min)

On tuo todellisuus kyllä rankan näköistä. Ja tuota kehitystä vastaan ei saisi taistella. :facepalm:
Mörökölli

Kuningasweecee

Tais olla vaan naisten pyllyjä salakuvaamassa ja heitti ylijäämäpalat Hommaan...

Riukulehto

Quote from: tos on 26.07.2015, 22:30:03
Kaikki keskustelu Immosen kirjoituksesta voidaan lopettaa.
Koko Hubara on tyhjentävästi selittänyt meille kaikille, että hän on unelma.
http://www.lily.fi/blogit/ruskeat-tytot/mina-olen-unelma
Eikö tämän linkin jakaminen jo riitä. Sitä on jaettu eilisestä asti tässä langassa jo aivan tarpeeksi monta kertaa.
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

Kaptah

Itse tekisin Immosen asemassa kaksi asiaa:

1)Julkaisisin päivityksen, jossa kertoisin, etten kannata väkivaltaa ketään enkä mitään kohtaan ja hämmästelisin mistä näin paha väärinkäsitys on voinutkin saada alkunsa kun kohupäivityksessä ei mistään siihen viittaavastakaan puhuta.
2)Julkaisisin jatkossa vähän vähemmän pateettisia päivityksiä, joissa olisi vähemmän liturgiaa ja enemmän konkretiaa.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Punaniska

Huomattavaa on, että yhteiskunnan ämmittyminen näkyy tässä pikkumyrskyssä. Ehkä 60-luvulla vastapuoli olisi tokaissut kylmästi, että "älä poika uhoa" tjsp. Nyt mielensä pahoittaminen ja pöyristyminen on muotia. Kun miehillä ei ole enää munia, niin ei suuttuminenkin on nyt nähdyn kaltaista - enemmänkin sopraanossa kaakattamista kuin bassossa murisemista.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Tuomas3

Quote from: desperaato on 26.07.2015, 21:36:54
QuoteKoskettava blogivastaus Immoselle: Haluan tietää, miksi olen painajainen

Koko Hubara: "minulta suomalaisuuden saavat anastaa ihmiset, jotka haluavat tappaa minut. "

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015072620091491_uu.shtml

Nyt joku wannabee neekeri luulee, että se halutaan tappaa....
Mahtaa olla alhainen älykkyysosamäärä, kun on Hirvosen perheen pelottelut menneet todesta.

Eino P. Keravalta

Tuossa videossa minua ei ahdista mustien ihmisten paljous, vaan se taustalta kaiken aikaa kuuluva älämölö. Ihmiset eivät osaa käytöstapoja, vaan kailottavat yhteisessä tilassa toisista piittaamatta.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

nalle

Quote from: Nuivanlinna on 26.07.2015, 22:22:51
Kaksi poliitikkoa, yhdet sanat.

Meillä on Helsingin Sanomat, Turun Sanomat, Ilta-Sanomat, Savon Sanomat, Kainuun Sanomat, Vantaan Sanomat ja Kouvolan Sanomat. Meillä on kymmeniä Sanomia, mutta vain yksi sanoma.

tutkimus

Sampo Terhon aloitettua omien maalien potkimisen niin toimittajat kyselevät nyt jo persujen piirijohtajiltakin immosesta:

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/perussuomalaisten-piirijohtajien-enemmisto-terhon-takana-immosen-kirjoitus-on-ylilyonti/703082/

Pystyiko edes Ruohonen-Lerner tämmöiseen emämunaukseen jonka Sampo Terho teki (Timo Soinin kanssa keskusteltuaan)?

Soini ja Terho ovat toimittajien pyöriteltävissä juuri siihen lokeroon johon heidät halutaan.

Saatanan Tunarit!!!
(tämä on kohdistettu Olli Immoselle, Sampo Terholle ja Timo Soinille)

Halla-aho on ainoa joka on toiminut tässä asiassa järkevästi.

Jokaista hommaan kirjoitettua kommenttia kohti kannattaa kirjoittaa 5 faktoja levittävää kommenttia muihin medioihin jos haluaa että maahanmuuttokriittisyys valtavirtaistuu.

CaptainNuiva

Kaamee kohu moisesta lausumasta, nyt jo paiskotaan Vennamonkin toimesta Breivik-korttia tiskiin koska samanlainen partakin :facepalm:

Immosen kommentointi saattaa olla poliittisesti epäkorrekti muttta sekö sitten tarkoittaa että monikultti on viimoinen päälle hienoa vaikka kuinka maksaisi ja kranujen lisäksi lentelisivät tyttölapset parvekkeilta?

Tuomio-oja ei pettänyt taaskaan, järkeili että nyt Soini ulkoministerinä joutuu tästä vastaamaan...Kelle?
Ketä ulkomailla kiinnostaa, ei ketään!
On hiukan ihmeellistä että esimerkiksi Lavrovin ei tarvitse vastata Duuman jäsenten möläytyksistä vaikka Suomen itsenäisyyden suhteen mutta monikultti Suomessa on sitten niin saatanan ihmeellinen ja arvokas asia että Suomen rivipoliitikko on vastuussa sanomisistaan koko maailmalle.
Sama koskee muiden maiden politiikkoja, he eivät näiden tiedostavien mielestä ole vastuussa mistään ja kellekkään mutta auta armias kun joku Suomessa alkaa epäilemään tiedostavien touhuja ja visoita, silloin on helvetti valloillaan ja koko maa sekaisin.

Moisesta lausumasta tälläinen saatanan härdelli  :facepalm:

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Jaska Pankkaaja

Tiedä oliko tämä jo täällä: http://thomaselfgren.puheenvuoro.uusisuomi.fi/198958-valtiopetoksen-valmistelu-vs-ykistyisajattelu

Tärähtäneistö korostaa kyseessä olevan Poliisin lausunto ja tämä poliisi oli muistaakseni juuri se joka adoptoi ja toi tänne minibussillisen nuoria afrikkalaismiehiä hlökohtaiseen käyttöönsä, rakkaudesta.. Tällaista porukkaa meillä on poliisissa, ei tarvitse paljon miettiä millä "puolella" ne ovat kun kämyja aletaan murhata ja gulagittaa..
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Sinuhe Egyptiläinen

Voimakkaiden suvakkireaktioiden taustalla piilee varmasti myös ajatus siitä, että koska hävittiin taistelu Perussuomalaisten pääsystä hallitukseen, ainakin voimme tukkia heidän suunsa tähän hallitushommaan vedoten. Mutta monikulttuurista ei todellakaan voida olla hiljaa koko hallituskautta. Tähän ei ole syytä eikä varaa varsinkaan PS:n hallitusnäytöillä. Nyt pitää pysyä lujana ja nauttia esityksestä.

Kaptah

Quote from: Jaska Pankkaaja on 26.07.2015, 22:47:36
Tällaista porukkaa meillä on poliisissa, ei tarvitse paljon miettiä millä "puolella" ne ovat kun kämyja aletaan murhata ja gulagittaa..

Nyt on kyllä ihan samanlaista draamakuningataruhriutumisitkua kuin suvakkipuolella pahimmillaan. Kerää iso mies itsesi.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

J. Lannan haamu

Monikulttuuri siellä, monikulttuuri täällä, hiiala hiiala hei!

Tämä seuraava on syytä panna merkille,

Kuten jo hyvin tuotiin esiin, on välttämätöntä erotella ja puhutella termejä oikein, tiedämmehän mitä siitä seuraa kun suvaitsevaisto määrää kielen ja merkityksen. Monikulttuurisuuteen liittyvä termi on usein lontoosta käännetty, Multiculturalism, multicultural, intercultural, cultural pluralism plus muut vähemmän tavanomaisemmat. On erittäin tärkeää huomioida tuo -ism pääte ja muistaa, että kyseessä on syvä uskonnon kaltainen ideologia, jolla on funktio sekä tavoite. Ikävä kyllä, 'arkitodellisuudessa' tuohon ideologiaan liittyy pelottavan usein myös tutuksi tulleet käsitteet etnomasokismi ja toiseus-filia (vrt. Antti Histamiini toisessa ketjussa). -Ismin tavoite on luoda tila, joka koostuu mahdollisemman monesta (ainakin afrikkalaisesta ja arabialaisesta) eri kulttuuritaustaisesta ja rodullisesta väestöstä. Väestöstä, joka lähes poikkeuksetta pitää sisällään täysin erilaisia kulttuurillisia aspekteja ja manifesteja (vrt. Hofstede) mitä Suomi. Jostain kumman mentaalisesta syystä monikulturismin negatiivisa sosiaalisia, ympäristöllisiä, taloudellisia ja kulttuurillisia vaikutuksia toisiin kulttuureihin ei käsitellä juuri lainkaan. Ja ei, vaikka kulttuurit ovat evoltoituneet vauhdilla, käytännön esimerkit osoittavat vahvasti asenteiden, arvojen ja tätä kautta käyttäytmisen säilyneen, eli integroitumista ei ole tapahtunut. Jo kestämättömässä tilassa oleva alkuperäinen kulttuuri muuttuu entistä kaoottisemmaksi, identiteetti pirstaloutuu sekä merkitys katoaa.

'Monikulttuurinen' voi olla vaikka koululuokka tai työympäristö, ja tuo käsite onkin usein deskriptiinen ja puhuttelee asioita meta-tasolla. Monikulturismia ei tule turhaan sekoittaa kansainväliseen kaupankäyntiin, tai turismiin. Ennen tuota sanaa ei tarvittu kuvaamaan ihan kaikkea, mikä suvaitsevaistosta hyvältä tuntuu. Naurattaa myös Stupin ja erityisesti Sipilän epätoivoiset kommentit asiaan; kukaan noista avautujista, erityisesti sosialidemokratit ja Yanar ei ymmärrä yhtään mitään monikulturismin tai monikulttuuriisuuden teoriasta eikä käytännöstäkään, ja muutenkin puhuttelevat asiaa kaikkea paitsi objektiivisesti! Tiettyjen kulttuurien väliset erot ovat liian suuria ja kaikista vähiten niitä ratkaistaan sentimentalismilla tai relativismilla.

Eräs vanhimmista analyyseistä termin suhteen johon olen törmännyt:

Monikulttuuriseksi sanotaan ihmistä, joka älyllisellä ja tunnetasolla myöntää kaikkien inhimillisten olentojen perustaava laatua olevan ykseyden, samalla kun hän tunnistaa, kelpuuttaa, hyväksyy ja arvostaa ne perustavaa laatua olevat erot, joita eri kulttuureja edustavien ihmisten välillä on. Tätä uudenlaista ihmistä ei määrittele kieli jota hän puhuu, maat joita hän on käynyt eikä hänen solmimiensa kansainvälisten kontaktien määrä. Häntä myöskään määrittele hänen ammattinsa, asuinpaikkansa (*) tai oppineisuutensa. Monikulttuurisen ihmisen tunnistaa sen sijaan hänen näkemyksensä ja maailmankatsomuksensa muodosta, avoimuudesta jolla hän vastaanottaa kokemuksia.

(Adler 1977 Richard D. Lewisin kirjassa Mekö erilaisia? 1993).

(*) Joku mystinen juttu siinä Kalliossa täytyy olla :D

Elven - Kysyit minkälainen olisi oikea tapa keskustella asiasta tai muuten kuinka asiaa perustella? Sanoisin, että lähelle sellainen mitä maltillinen Timo Hännikäinen on. Mutta ehdottomasti puhujana ja muutenkin kommunikoijana ylivoimainen on Tri. Jukka Hankamäki. Hyvänen aika katsokaa kun hän keskustelee Matias Turkkilan kanssa. Matias konna näytti aivan siltä, ettei hän ollut ihan mukana Hankamäen jutuissa, mutta tiedän että hän oli. Jukka Hankamäki olisi aivan mahtava vaihtoehto ainakin tietyllä tavalla imagollisesti ja hän on pirunmoinen velho poliittisessa filosofiassa.

Toistan itseäni toteamalla ulkoisen urbaanin viidakon tilan ja kehityksen. Ei vuosia sitten hyviin aikoihin olisi tarvinnut käyttää tällaista kieltä tai luoda tuonkaltaista maahanmuuttopolitiikkaa sun muuta -saatioon liittyviä elementtejä. Koko touhu pyritään viemään rakenteisiin ja kuluttajan heikkoon mieleen. Jos mitään monikulturismiin liittyviä hirmutekoja ei tapahtuisi, tuskin tarvitsisi kirjoitella millään tavalla. Tähän liittyen olen tuonut esiin mielipiteeni strategisesta monikulturismin johtamisesta Persujen puolelta, ja tähän liittyy vahvasti se, että vähintään tietty osa vastaa takaisin epätosiin ja propagandaan juuri sillä kielellä, kuten Teuvo Hakkarainen ja James Hirvisaari erityisesti eduskunnassa. Kaikki olennainen on jo kirjoitettu Olli Immosen puolustukseksi, siihen ei ole mitään lisättävää. Mutta totta on, että Persuilla ei ole kovin hyvää puhujaa ja paraskin irtisanoutui tänään Immosesta. Ollin vahvuus on ehdotttomasti ainakin toistaiseksi kirjallinen, mutta haluaisin nähdä ja kuulla ehdottomasti lisää Sebastian Tynkkysen lyriikkaa.

Kerttu-Täti - Tuossa 'Mitä on suomalaisuus' -tiedustelussa puhuttelet asiaa taas edullisimman ja matalimman kautta. Suosittelen lukemaan forumin 'Miten määritellä suomalainen' -ketjua , siellä on tuoreeltaan pari asiaa kirjasta, sekä tutustumaan ylipäätään Richard D. Lewiin Mekö Erilaisia Otava Keuruu 1993 kirjaan ja Hofsteden teorioihin (mm. omassa ketjussa 'Suositeltavaa luettavaa' osiossa). En lähde tekemään kirjoituksesta pitkää kopioimalla analyysejä toisista ketjuista  :roll: mutta tuo em. kirja kuvaa hyvin positiiviseen ja valtamediasta poikkeavaan sävyyn sen aikaista ja vanhempaa suomalaista sankaritarinaa, ja kansalle kulttuurinomaisia luonteenpiirteitä ja käytänteitä, jotka ulottuvat liike-elämään, sosiaaliseen elämään  ja arvomaailmaan sekä yhteiskunnan kehitykseen.

Junakohtaus - Tämä 'laukeaminen' on vaikuttanut erittäin monella tavalla. Tekee mieli mainita ensimmäisenä tuon ideologinen merkitys, nyt luulisi useampienkin jo tajuta, että meillä on sotatilaa kuvaava toimintaympäristö. Tämän ovat tiedostaneet ja sitä kautta jo hyvissä ajoin ottaneet osaksi diskurssia mm. Jari Leino, James Hirvisaari, Timo Hännikäinen et Sarastus, ja jopa Tero Vaara shiit. Toki myös muutama muu...Muut hyvät puolet onkin jo ketjussa mainittu.

Mutta tuulet puhaltavat, varjot kasvavat pidemmiksi. Mitä tekee Mestari, voin vain kuvitella hänet lierihattu päässä Chesterfieldin Ox-Blood värisellä sohvalla tupakoimassa ja puhumassa edustaja Olli Immosen kanssa, häntä tukien. Puku päällä ja lierihattu päässä, jalat luonnollisesti avoimena, sillä koko tämä suvaitsevaiston kahden pään kautta tuleva 'jakautuminen' on yllättänyt Mestarinkin ja voisi kuvitella pitkästä aikaa olevan hevosen k***** oloinen erektion paikka, ja silti nautitaan hyvällä mielellä ja hymyissä suin tilanteessa, jossa meno on kovaa ja kova menee lujaa....Mutta hyväksi asian tekee se, että kerrankin mainitaan ideologia ja asiaa käsitellään tai osa yrittää käsitellä abstraktilla tasolla. Ja onhan noista muista konkreettisista esimerkeistä jo puhuttu, ehkä vähän laimealla tai ei parhaalla äänensävyllä.

Törmäsin sattumalta erääseen loruun vuodelta 2005, jossa olimme kaverini kanssa käyttäneet multicultural -termiä uusromanttisessa Contextissa  :P

Lähteet: Richard D. Lewis. Mekö erilaisia? 1993.

Boldaukset: Lanta
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.