News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Eduskuntavaalit 2015 - yleinen keskusteluketju

Started by Conscript, 18.03.2015, 15:07:33

Previous topic - Next topic

Roope

QuoteFasistiset virtaukset pelottavat juristia

Vähemmistövihamielisyys sai Sayyn Amyrtakin pakenemaan. Nyt hän näkee samanlaisten virtauksien saaneen otteen hänen uudesta kotimaastaan. – En ole varma, uskallanko jäädä tänne, sanoo Suomesta poliittisen turvapaikan saanut akateemikko.

[...]

Kun koko Venäjästä oli tullut umpikuja, Sayyn Amyrtak kääntyy kuuluisan ihmisoikeusaktivisti Svetlana Gannusjkinan puoleen. Hän kehottaa Sayynia hakemaan poliittista turvapaikkaa Saksasta tai Norjasta. Hän valitsee Saksan ystäviensä ja kielen takia.

Mutta koska Sayyn on lomaillut Suomessa useita kertoja – "täällä on niin hiljaista ja rauhallista verrattuna Moskovaan" – hänellä on myös suomalainen viisumi. Berliinissä hän kuulee, että turvapaikkaprosessi sujuu helpoiten Suomessa. Ja siksi hän istuu Pasilan poliisitalossa 2. tammikuuta 2014.

– Sain paperit ja tarvittavat ohjeet Metsälän pakolaiskeskukseen pääsemiseksi. Se oli hyvä paikka, olin odottanut jotain paljon pahempaa. Pidin henkilökunnasta, vaikka olisi ollut parempi, jos me seksuaalisiin vähemmistöihin kuuluvat olisimme saaneet asua erillään syvimmin uskovaisista, hän sanoo.

Parin viikon jälkeen Maahanmuuttovirasto haluaa siirtää hänet Oulun läheiseen vastaanottokeskukseen.

– En missään tapauksessa halunnut sitä. Minulla on ystäviä Helsingissä, mutta en tunne ketään Oulusta ja pelkään, kuinka siellä kohdellaan maahanmuuttajia.

Sen sijaan Sayyn muuttaa kaverinsa luokse. 13 kuukautta Pasilan kuulustelun jälkeen tulee päätös: Suomi on myöntänyt Sayyn Amyrtakille poliittisen turvapaikan.

[...]

– He sanoivat, että saisin olla kiitollinen, että saan olla täällä, ja että minun olisi opiskeltava suomea, koska olen Suomessa ja että he voivat ottaa pois sosiaalitukeni, jos aioin käydä kursseilla ja hankkia todistuksia ruotsiksi.

Sayyn vaati ja lopulta pääsi keskustelemaan asiasta työvoimajohtajan kanssa, ja sävy muuttui. Sayyn pitää kiinni siitä, että Suomi on kaksikielinen maa ja hänellä on oikeus opiskella ruotsia ja että virkamiesten pitäisi osata ruotsia, mutta viranomaiset vetoavat resurssipulaan. Hän alkoi lukea ruotsia Arbiksessa.
– Olen kiitollinen suomalaisille kavereilleni ja Oksana Tjelysjevalle, jotka tukivat ja auttoivat minua. Mutta en ymmärrä, miksi minun pitäisi olla kiitollinen pelkästä täällä olemisesta. Se on minun oikeuteni.

Hallitus sokki

Nykyään Sayyn Amyrtak, 27, suunnittelee aloittavansa kansainvälisen oikeuden ja ihmisoikeusopinnot joko Åbo Akademissa tai Lontoossa. Hän epäröi. Jääkö hän Suomeen?

Hallituksen vaihtumisen ja uuden maahanmuuttopolitiikan – sen joka on korkeasti koulutettujen työperäisen maahanmuuton puolesta, mutta haluaa laskea muun maahanmuuton kustannukset, sen joka ei halua ottaa enempää kiintiöpakolaisia – jälkeen hän on skeptinen. Ehkä aasialaisetkaan eivät ole tervetulleita?

– Osaan jo vähän suomea. Olen kuullut ihmisten puhuvan ja ymmärtänyt heidän puhuvan minusta, minun etnisyydestäni. Se tekee minun onnettomaksi ja pelokkaaksi.

Sayyn piti Alexander Stubbista (Kok) pääministerinä.

– Oli sokki, että Stubbin puolue meni samaan hallitukseen Perussuomalaisten kanssa. Vain fasistit voivat sanoa, että afrikkalaiset pitäisi pakkosteriloida, hän sanoo viitaten yhteen viime aikojen perussuomalaisista ylilyönneistä.

Juuri tämä, että maahanmuuttovihamielisiä viestejä tulee yhä enemmän, mutta niihin suhtaudutaan yksittäisinä ylilyönteinä, huolestuttaa Sayynia. Hänen mielestään juuri näin kaikki alkoi Moskovassa, että kun vähemmistövihamielisyydestä tuli hyväksyttyä, hiljalleen tuli hyväksyttyä ilmaista itseään rasistisesti. Ja nykyään voivat Moskovan nationalistit tarttua keneen tahansa aasialaiseen ja viedä hänet poliisille. Mutta ei kai sama ilmiö voi toistua täällä?

– En tiedä, uskallanko jäädä vai onko paras lähteä.  (käännös)
Hbl: Fascistiska strömningar skrämmer juristen 14.6.2015

Ja jutun kirjoittaneen toimittajan kommentti:

QuoteAntakaa rusinoiden olla

Sipilän hallituksen maahanmuuttopoliittisen paperin mukaan työperäinen maahanmuutto on positiivista ja voi vahvistaa talouttamme. Sen sijaan muun maahanmuuton kustannukset aiotaan laskea. Viesti on selvä: Meidän on sovellettava rajoittavaa ja valikoivaa politiikkaa, joka perustuu meidän tarpeisiimme, ei hädänalaisten tarpeisiin.

Hallitus haluaa noukkia rusinat pullasta, houkutella osaavimpia ja sulkea muut ulkopuolelle. Oppositio sanoo, että se on moraalisesti tuomittavaa. Moraalista riippumattakin meidän on syytä tarkastella maahanmuuttopolitiikkaa. Vaikka hallitus onnistuisikin houkuttelemaan korkeasti koulutettuja, ei ole takeita, että he haluavat jäädä tänne.

Korkeapalkkaisia huipputöitä on monissa muissa maissa. Suomen pitäisi pystyä tarjoamaan jotain enemmän. Jos tämä pieni ekstra on vähemmistövihamielinen asenneilmasto hallitukselta, joka aikoo laskea, mitä ihmiset maksavat, ei rajoittava ja valikoiva maahanmuuttopolitiikka toimi. Jos emme halua syödä pullaa, ei meidän ehkä pidä poimia pelkkiä rusinoitakaan.  (käännös)
Hbl: Peter Buchert: Låt bli russinen 14.6.2015
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Uuno Nuivanen

VMP.

QuoteJos emme halua syödä pullaa, ei meidän ehkä pidä poimia pelkkiä rusinoitakaan.

Sopii minulle.

Mehud

Vain tyhmä ei nouki "rusinoita" pullasta, jos hyöty niistä on suurempi kuin "pullasta". Me emme tarvitse yleisesti maahanmuuttoa, me tarvitsemme ainoastaan laadukasta ja meitä hyödyttävää maahanmuuttoa. Kaikki muu on pois jokaisen Suomalaisen hyvinvoinnista. Jokaisen Suomalaista koskevan päätöksen lähtökohtana pitää olla, että se hyödyttää Suomalaisia.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Elemosina

Quote from: Uuno Nuivanen on 15.06.2015, 16:29:09
VMP.

QuoteJos emme halua syödä pullaa, ei meidän ehkä pidä poimia pelkkiä rusinoitakaan.

Sopii minulle.

Aika rasistisen oloista kirjoittajalta verrata maahanmuuttajia ryppyisiin rusinoihin.
Inhoan rusinoita.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Tosiasiallinen Nuiva

QuoteMutta koska Sayyn on lomaillut Suomessa useita kertoja – "täällä on niin hiljaista ja rauhallista verrattuna Moskovaan" – hänellä on myös suomalainen viisumi. Berliinissä hän kuulee, että turvapaikkaprosessi sujuu helpoiten Suomessa. Ja siksi hän istuu Pasilan poliisitalossa 2. tammikuuta 2014.

Tämähän on täyttä vedätystä. Miksi hänen annetaan shoppailla turvapaikkaa ympäri Eurooppaa? Eikö turvapaikkaa haeta ensimmäisestä turvallisesta maasta? Vai eikö Saksa ole turvallinen maa? 
Non poteris veritatem

Peltipaita

QuoteHallitus haluaa noukkia rusinat pullasta, houkutella osaavimpia ja sulkea muut ulkopuolelle. Oppositio sanoo, että se on moraalisesti tuomittavaa. Moraalista riippumattakin meidän on syytä tarkastella maahanmuuttopolitiikkaa. Vaikka hallitus onnistuisikin houkuttelemaan korkeasti koulutettuja, ei ole takeita, että he haluavat jäädä tänne.

Joten otetaan kouluttamattomia, jotka varmasti haluavat jäädä tänne.   :facepalm: Kysymys kuuluu, mihin me heitä tarvitsemme? Meillä on "pullaa" jo ihan rittävästi omasta takaa + suuresta työttömyydestä kärsivät/nauttivat mamut.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

sivullinen.

Quote from: Mehud on 15.06.2015, 16:35:49
Vain tyhmä ei nouki "rusinoita" pullasta, jos hyöty niistä on suurempi kuin "pullasta".

Vielä tyhmempää on syödä pilaantunut pulla, jotta saisi syötyä rusinat, jotka voisi noukkia syömättä pilaantunutta osaa.

Minä jättäisin kanankoivetkin kokonaan syömättä, jos minulta vaadittaisiin luiden nielemistä, koska söin lihankin. Se on se kelvollinen kompromissi suvakkien suuntaan, jota Uuno Nuivanenkin ehdotti. Jos punavihreiden lasien läpi maailmaa katseleva suvakki ei osaa erottaa lukutaidotonta vuohipaimenta, joka on lähtenyt diskorahan perässä ihmissalakuljettajien kyydillä kohti Hölmölää, ja yliopistotutkinnon suorittanutta montaa kieltä osaavaa ammattilaista, jolla on rahaa maksaa itse elämisensä, ja lisää rahaa hänelle on valmis moni työnantaja tarjoamaan palveluksistaan, niin sanotaan sitten molemmille, ettei tänne ole tulemista; eikä avata molemmille rajoja. Sitä en kuitenkaan usko, ettei punavihreä suvakki pystyisi ihmisten välillä mitään eroa tekemään. Se on valehtelua ja tyhmyyden perusteella oman asian ajamista.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Uuno Nuivanen

Kaveria ei jätetä. Eikös noita pitänyt vähentää?

QuoteJulkaistu: 16.6. 12:45
Paula Lehtomäki (kesk.) nousee valtiosihteeriksi valtioneuvoston kansliaan.
Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) kertoi asiasta tänään politiikan toimittajien lounaalla. Nimitys on huomenna käsittelyssä valtioneuvoston istunnossa.

Kokenut keskustapoliitikko Lehtomäki tippui eduskunnasta kevään eduskuntavaaleissa. Viime aikoina Lehtomäki on ollut julkisuudessa lähinnä Suomi-Venäjä-Seuran puheenjohtajuuteen liittyen.

Valtiosihteeri johtaa pääministerin lähimpänä apuna asioiden valmistelua, edistää ja seuraa hallitusohjelman toteutumista sekä huolehtii yhteistyöstä ministeriöiden kanssa.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1434417878725.html