News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Uusin ja nuorin moniosaaja?

Started by CaptainNuiva, 03.12.2015, 21:57:55

Previous topic - Next topic

CaptainNuiva

Talouselämä lehdykässä menee näköjään läpi myös kaikenlaiset yhden ja tuhannen yön tarinat...
Kuka uskoo:
http://www.talouselama.fi/uutiset/nama-kaksi-ovat-vaikeimmat-turvapaikanhakijat-ja-opiskelijat-ratkoivat-yhdessa-kotouttamista-6130315

2,5 kuukautta Suomessa ollut irakilainen turvapaikanhakija Moataz Altimemy, 23, toivoo, että laki muuttuisi sellaiseksi, että turvapaikanhakijat saisivat työskennellä heti saapumisensa jälkeen. Tällä hetkellä passin omistavan turvapaikanhakijan on odotettava kolme kuukautta. Ilman passia odotusaika on kuusi kuukautta.

"Työnteko auttaisi meitä sopeutumaan yhteiskuntaan. Meillä kaikilla on taustaa työelämässä. Olen kauppatieteiden kandidaatti ja olen työskennellyt kirjanpitäjänä, henkilöstön esimiehenä hotellissa ja toimitusjohtajana isossa tavaratalossa.

Ja kaikki tämä ennen kuin on Irakista lähtenyt, luultavasti 22 vuoden ikäisenä.... Kun tuon jutun lukaisee läpi niin huoletta voi Aalto-yliopistolta leikata rutkasti lisää, mitä sitä rahaa tämmöisiin tarinoihin upottamaan.

Lisää:
Alin vieressä seisoo kolme kuukautta maassa ollut  irakilainen apteekkari Abdulerah Aljanaby, 37. Hänen mielestään Suomella olisi paljon enemmän annettavaa viennissä.

"Suomi on tällä hetkellä liian riippuvainen paperi- ja puuteollisuudesta. Suomen kannattaisi viedä lääkkeitä ja lääketieteellisiä sovelluksia Lähi-itään. Täällä on paljon osaamista sillä alalla, ja se voisi auttaa maata selviämään taloudellisesta kriisistä", Aljanaby sanoo.

Jaa että kannattaisi viedä?
Varmaankin jos olisi ostajia...Paljon muutakin kannattaisi viedä mutta tämä kaveri tuli Suomeen kertomaan miten kannattaisi keksiä pyörä  :facepalm:
Suome lääkevienti 1,1 milardia Euroa.
http://www.hs.fi/talous/a1378614543124
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

sivullinen.

Joku voisi ihmetellä, miksi moniosaaja tavaratalon entinen toimitusjohtaja Altimemy on tullut Suomeen turvapaikanhakijana eikä työviisumilla. Jos hän olisi tullut työviisumilla, saisi hän aloittaa työnteonkin heti. Toisaalta en osaa luoda kokonaiskuvaa siitä, mitä hän oikeasti haluaa tehdä, vai aikooko hän tehdä montaa asiaa samaan aikaan. Se on tietenkin minun ongelmani; minä en ole moniosaaja, vaan yhdenkin elämän elämisessä kerrallaan on minulle joskus jopa liikaa.

Talouselämän tämän päiväisessä uutisessa hän sanoo näin:

""Työnteko auttaisi meitä sopeutumaan yhteiskuntaan. Meillä kaikilla on taustaa työelämässä. Olen kauppatieteiden kandidaatti ja olen työskennellyt kirjanpitäjänä, henkilöstön esimiehenä hotellissa ja toimitusjohtajana isossa tavaratalossa. Unelmani on perustaa iso kansainvälinen johdon konsultointiin keskittyvä yritys", Altimemy sanoo."

Ylen eilisessä uutisessa hän sanoo näin:

"Tulkkina irakilaisten ja suomalaisten viranomaisten välillä siellä täällä sinkoillut Altimemy aikoo perustaa muiden kielitaitoisten kanssa tulkkausapua myyvän yrityksen tai ainakin ryhmän, joka opettaisi samalla uusille tulijoille miten täällä kuuluu olla."

Ison kansainvälisen johdon konsultointiin ja tulkkausapua myyvän ison yrityksen perustaminen ansaitsisi minusta valtion innovaatiopalkinnon. Moataz voisi moniosaajana toimia oman yrityksensä ainoa työntekijänä ja samalla myös asiakkaana. Hän tarvitsisi ison kansainvälisen yrityksen johtajana varmasti aluksi konsultointiapua ja turvapaikanhakijana tulkkausapua. Näin hän itse työllistäisi itsensä auttamaan itseään. Valde voisi maksaa kulut. Mitä enemmän valde maksaisi, sitä enemmän liikevaihtoa syntyisi, ja sitä menestyneempi Moatazin yritys olisi. Jos taas valde ei maksa, ei yritys voi menestyä, ja se on ihan perustellustikin valden vika.

Yle rasistisesti vähättelee moniosaaja Moatazin työhistoriaan nimittämällä häntä pelkästään "opiskelijataustaiseksi". Eikö Ylen tehtävä ole mokuttaa kaikin mahdollisin keinoin, ja eikö se lue oikein Ylen säännöissäkin? Eikö Yle noudata omia sääntöjään? Jos tarinan kertoja kertoo olevansa moniosaaja, ei ole Ylen tehtävä vähätellä hänen tarinaansa ja yrittää pysytellä totuuden -- tai edes uskottavuuden -- rajoissa. Valehtelua ei Ylen säännöissä ole kielletty.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)