News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2015-04-23 IL: Elätkö kahden kulttuurin liitossa?

Started by koli, 23.04.2015, 19:44:09

Previous topic - Next topic

koli

QuoteElätkö kahden kulttuurin liitossa?

Onko puolisosi kotoisin jostakin muusta muusta?

Mistä maasta kumppanisi on kotoisin? Kuinka tapasitte? Kuinka pitkään olette olleet yhdessä? Oletteko kokeilleet asumista hänen kotimaassaan tai jossain muussa valtiossa? Millaisia ongelmia kulttuurierot ovat teille aiheuttaneet? Onko esimerkiksi työnjaosta ollut vaikea sopia? Kuinka olette selvinneet hankaluuksista? Entä mitkä ovat monikulttuurisen suhteen hyviä puolia? Kerro tarinasi!
http://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/2015042319568251_lz.shtml

Yllättävä kuva valittu tähän artikkeliin. :flowerhat:
Mörökölli

Eino P. Keravalta

QuoteOnko esimerkiksi työnjaosta ollut vaikea sopia?

Hassu kysymys!

Valtaosassa maailman kulttuureita työnjaosta ei sovita. Se vain ilmoitetaan naiselle, joka tavallisesti tekee kaikki työt. Ellei näin tapahdu, nainen saa turpaansa tai tapetaan.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Ernst

Quote from: Eino P. Keravalta on 23.04.2015, 19:47:32
QuoteOnko esimerkiksi työnjaosta ollut vaikea sopia?

Hassu kysymys!

Valtaosassa maailman kulttuureita työnjaosta ei sovita. Se vain ilmoitetaan naiselle, joka tavallisesti tekee kaikki työt. Ellei näin tapahdu, nainen saa turpaansa tai tapetaan.

Tässä asiakokonaisuudessa me voisimme ottaa oppia vanhoista ja yhä elinvoimaisista kulttuuris-uskonnollisista tavoista.

EDIT: huumoria rakas, pelkkää huumoria...
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Arvoton

Sitä sitten suoritetaan kulttuurien yhteiseloa. Sen ainoan ajan voisi käyttää rakastamiseen.

Blanc73

Eikö monikulttuurinen liitto ole enemmän kuin kahden kulttuurin liitto?!  :flowerhat:
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Ernst

Quote from: Blanc73 on 23.04.2015, 21:38:36
Eikö monikulttuurinen liitto ole enemmän kuin kahden kulttuurin liitto?!  :flowerhat:

On. Siihen avio/parisuhde -vuoteeseen on saatava mukaan suvaitsevaisuususkovaisia. Muuten on pure impivaarameininkiä.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Asra

Jotenkin voisin olettaa, että IL julkaisee lähinnä niitä onnistumistarinoita monikulttuurisiin parisuhteisiin liittyen?

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

Kyklooppi

En elä enkä ole elänyt enkä tule elämään.
Ennemmin kuolen, tai myöhemmin.
Ihmisjäte.

emigrant

Elätkö 600-luvun arabiassa vai 2000-luvun suomessa/euroopassa?

XXLowEnd

Noh, kuka teistä kynäniekoista kirjottaa tuohon jonku överistoorin niin päästään nauramaan kun se julkastaan.

Professori

Juu.

Vaimollani kaikki kulttuurit on, vaikka itse olen kulttuuriton.
Olen myöskin aivan suruton, vaikka vaimollani kaikki surut on.
Olen myöskin huoleton, vaikka vaimollani kaikki huolet on.
Ja lienen myöskin muodoton, vaikka vaimollani kaikki muodot on.
Niinpä meillä monikulttuurin ilot on, vaikka vaimoni onkin iloton.

Vapaasti mukaillen Reino Helismaata. Ja anteeksi täydellinen off topic.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

Fer

Ainoat ongelmat on sänkyhommissa, kun vaimon alapää on aina pikselöity. Kuuluu kulttuuriin.

Tsuudi

Ollaan paremman puoliskon kanssa suomalaisia kyllä molemmat. Parempi puolisko
kuuluu äidinkieleltään alkuperäiseen vähemmistökieleen ja myös puhuu sitä.
Omat sukulinjat itäsuomessa ja rajantakaisessa Karjalassa. Kuulumme eri
kirkkokuntiin. Lapsemme on kastettu isän mukaan itäiseen traditioon ja ensimmäiset lauseet
olivat äidin äidinkielellä. Siihen sitten vielä isovanhemmat päälle hämmentämään
omia juttujaan. Ulkopuolisille näytämme ihan tavissuomalaisilta eukko vähän
lyhykäinen ja tummanpuoleinen ja minä pesunkestävältä pottunokalta
adidasverkkareineen.
Ja kyllä. Erojen ei tarvitse olla isoja, ihan alkuperäisten kotimaisten kansanryhmien
voimin on välillä sovittelemista. Kulttuuri on tapa ajatella ja tehdä asioita.
Niitä eroja on suomalaistenkin sisällä eri kansanheimojen kesken.
Itsellä voisi homma toimia korkeintaan jonkun toisen samaa uskoa aidosti tunnustavan
ulkomaalaisen kanssa, jossa siinäkin varmasti kipupisteitä "riittämiin.
Jos näin kotimaisin voimin, niin voi vain kuvitella mitä ristiriidat
on esimerkiksi noiden muslimien kanssa.
"Hyvä pystykorva on parempi kuin huono nainen."

DuPont

Naiseni ja minä. Joskus tuntuu, että elämme, emme vain eri kulttuureissa, vaan eri planeetoilla. Mutta kyllä se aina sopeutuu...

Lasse

Quote from: koli on 23.04.2015, 19:44:09
Onko puolisosi kotoisin jostakin muusta muusta?

On, täysin muusta muusta. Maggarassa on enämpi lihhoo, mualla on enämpi lätkämestaruuksii, kalja on hyvvee ja halapoo. On se akkaki kohtalaenen...
NOVUS ORDO HOMMARUM

onni4me

Mistä maasta kumppanisi on kotoisin?

Thaimaa - tuo suomalaisten kovin suosittu matkakohde

Kuinka tapasitte?

Netissä aikana, jolloin se ei vielä ollut täynnä prostituoituja. Itseasiassa olin asettanut aika tarkat kriteerit sille, millaista ihmistä olin etsimässä. Kielitaidon piti olla kohdallaan, ikää +/- 7 vuotta omaani verrattuna eli ei mitään kokematonta lapsukaista, ei turistikohteessa aikaansa "viettävää" tapausta, duunissa piti olla (laiskoja en elätä)..hmm...nyt ei tule mieleen oliko vielä jotain muuta...jokatapauksessa hakujen jälkeen tarkempia osumia valikoitui peräti kaksi...ja toisen näistä kanssa chattasin neljä kuukautta JOKA aamu. Tapaaminen hoitui sitten hänen kaupungissaan mikä oli hevon kuusessa, muttei loppujen lopuksi eroa piskuisesta Helsingistä oikeastaan paljokaan (stadilaiset kuvittelevat kylänsä olevan jokin metropoli, mutta Aasian mittakaavassa se ei yllä edes keskikastiin).

Kuinka pitkään olette olleet yhdessä?

Umm...mites kauan...taitaa tulla kymmenen vuotta täyteen heinäkuussa.

Oletteko kokeilleet asumista hänen kotimaassaan tai jossain muussa valtiossa?

Jep. Suomessa emme ole käyneet yhdessä. Eli asumme Thaimaassa ja duunikin on täällä nykyisin. Kotimaassa käynti aiheuttaa surullisen fiiliksen. Ollaan olevinaan jokin länsimainen sivistysmaa, mutta aika ankealta itäblokin maalta tuntuu. Maailmasta pohjoiseen tuo Zuomi...

Millaisia ongelmia kulttuurierot ovat teille aiheuttaneet? Onko esimerkiksi työnjaosta ollut vaikea sopia? Kuinka olette selvinneet hankaluuksista?

Kyllä niitä on ollut ja kai joskus vielä tuleekin. Ensimmäiset kaksi vuotta olin kahden vaiheilla, seuraavat vuodet menivät jotenkin kiireisesti ja nyt tunnen vasta sopeutuneeni menoon melko hyvin. Ongelma on siinä, että vaikka päällepäin moni asia näyttää samalta, toimii se kuitenkin aika erilailla. Yksinkertaiseen kysymykseen 'Miksi?' vastaaminen saattaisi viedä aika pitkän ajan. Tästä syystä en jaksa olla kovinkaan avulias täällä vieraileville turisteille. Hankkikoot vastaukset itse. Sosiaaliturvaahan täällä ei ole juurikaan, joten perhe on tiiviimpi kuin Suomessa, niin hyvässä kuin pahassa. Muutamalle perheenjäsenelle olen näyttänyt ovea eikä heitä sen jälkeen ole näkynyt. En ole jäänyt kaipaamaan. Kahden kulttuurin liitto aiheuttaa aina ylimääräistä stressiä, joten on hyvä yrittää kehittää kommunikointitaitoja jo alusta alkaen. En ole lähtenyt monen suosimaan "kun pitää ymmärtää niiden kulttuuria" bandwagonin matkaan vaan olen ratkaisut tehnyt omien mieltymysteni mukaan. Partneri saa touhuta omiaan niin halutessaan. Ei parisuhde mikään vankila voi olla. Eli kummallakin on omaa aikaa ja yhdessä touhutaan sitten kanssa.

Entä mitkä ovat monikulttuurisen suhteen hyviä puolia?

Kaikissa suhteissa on hyviä ja huonoja puolia. Kaksi suurinta erehdystä, mitä ihmiset harrastavat on nähdä toinen ratkaisuna kaikkiin omiin ongelmiin tai yrittää muuttaa toista mieleisekseen. Monikulttuurinen suhde on nykytermejä käyttääkseni "haasteellisempi" kuin samasta kulttuurista tulevien välillä. Siinä pitää olla aika kommunikointitaitoinen ja selvillä omista periaatteistaan. Teettää siis enempi duunia toisinaan, mutta muuten en näe ainakaan omassa suhteessani sen enempää eroja suomalaiseen kanta-astujaan. Tietty kaikki parisuhteet ovat erilaisia joten mistä minä mitään tiedän. Kullekin omansa ja hyvä niin.
Perussuomalaiset on ihan ookoo tappaa koska he saattaisivat heiluttaa persettä - ja myydä sitä - ja sen takia valtion ei tule turvata heidän elämäänsä.
Asraa mukaillen tämä on ihan ookoo asia sanoa täällä modejen mielestä.

onni4me

http://www.mongabay.com/igapo/2005_world_city_populations/2005_city_population_01.html

Tässä esimerkiksi lista 336 kaupungista, joiden väkimäärä ylittää miljoonan. Suomalaisilla tuo perspektiivi esimerkiksi juuri ulkomailta Zumbalandiaan haluavien määrästä saattaa olla aika hakusessa. Olen jutellut taikkujen kanssa kotimaani ideasta antaa ilmainen asunto ja rahaa ilman duunia ja heidän teevadin kokoiset ihmetystä ja epäuskoa täynnä olevat silmänsä kertovat asiasta kaiken tarvittavan.
Perussuomalaiset on ihan ookoo tappaa koska he saattaisivat heiluttaa persettä - ja myydä sitä - ja sen takia valtion ei tule turvata heidän elämäänsä.
Asraa mukaillen tämä on ihan ookoo asia sanoa täällä modejen mielestä.

Dharma

Quote from: XXLowEnd on 23.04.2015, 23:16:11
Noh, kuka teistä kynäniekoista kirjottaa tuohon jonku överistoorin niin päästään nauramaan kun se julkastaan.

"Käännyin islamiin ja viimein vaimoni hyväksyivät toisensa."  ;D

norske

onni4me:n kanssa samoilla suunnilla mennään tällä hetkellä. Suomessa on tullut käytyä viimeisen 15 vuoden aikana kerran, mutta tulee vaan aina seurattua siellä tapahtuvia juttuja, kuten nyt näitä menneitä vaaleja ja hommaa.

Tiedä sitten mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta nyt menee ainakin joitakin vuosia kun pari muksua on tuossa pyörimässä ja nuoremmankin koulut alkaa kohta. Muksut puhuvat molemmat kolmea kieltä, siis myös suomea ja varsinkin poika, tyttöä nuorempi, on kovasti kiinnostunut Suomesta. Koko porukka kannatetaan Persuja (muija ja muksut kannattaa tai itkee ja kannattaa .. no ei sentään), Räikkösen Kimiä ja nyt toistakin suomalaista kuskia, joten kisaviikonloppuina ei siitäkään tule vääntöä.

Onhan se tietty joskus vähän tylsää kun ei pysty keskustelemaan mistään joka vaatisi jonkinlaista koulupääomaa toiseltakin osapuolelta, mutta kun sen tietää niin antaa olla.

Pakkasta ei ole ollut ja se on jo puoli voittoa, eli ei valiteta :)

Voinee tuohon vielä sen lisätä, että minä en satuolentoihin usko, mutta tuo tummempinahkainen uskoo kuten sukunsakin samaan ukkoon kuin se suurin osa suomalaisista. Tietävät kaikki että minun kanssa on aivan turha niistä asioista vääntää, joten eivät väännä ja rauha maassa.
Tuleva Perussuomalainen, sopi tai ei

Laura Huhtasaaresta Suomen seuraava ja samalla ensimmäinen NAISPRESIDENTTI !

Elemosina

Olen elänyt kahden kulttuurin liitossa, sen toisen kulttuurin edustajan kotimaassa.
Ei tullut mieleenkään tulla takapajuiseen Suomeen.
Tavattiin siellä toisessa maassa kun asuin siellä.
Suurin ongelma oli että hän oli mustasukkainen ja minä en, joten juttu loppui.

Mitähän tuolla jutulla taas haetaan? Sinne ei taatusti tule sellaista juttua että tumma ulkomaalainen mieheni hakkasi minua ja kulttuurierot oli kamalat ja vaikeat.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

norske

Quote from: Elemosina on 24.04.2015, 07:08:09
Olen elänyt kahden kulttuurin liitossa, sen toisen kulttuurin edustajan kotimaassa.
Ei tullut mieleenkään tulla takapajuiseen Suomeen.
Tavattiin siellä toisessa maassa kun asuin siellä.
Suurin ongelma oli että hän oli mustasukkainen ja minä en, joten juttu loppui.

Mitähän tuolla jutulla taas haetaan? Sinne ei taatusti tule sellaista juttua että tumma ulkomaalainen mieheni hakkasi minua ja kulttuurierot oli kamalat ja vaikeat.

Niin että takapajuinen Suomi kuitenkin kelpasi kun 'juttu loppui'  8)

Piti vielä palata takaisin. Siis Suomi on niin takapajuinen, ettei tullut mieleenkään palata. Suomi nyt sattuu kuitenkin olemaan yksi niistä vähimmin takapajuloista, joten missäs olit kun et maata nimeltä maininnut, Sveitsissäkö?  :facepalm:
Tuleva Perussuomalainen, sopi tai ei

Laura Huhtasaaresta Suomen seuraava ja samalla ensimmäinen NAISPRESIDENTTI !

Tabula Rasa

Savolaiskulttuurista on hyvä tarkastella onko lappalaisella, karjalaisella, pohjalaisella tai tsadilaisella kulttuurilla millaista eroa verrattuna omaan ylivertaiseen kulttuuriperimään. Se sitten että jostain syystä tämä ei pääse lehtiin.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Maija Poppanen

Quote from: Tabula Rasa on 24.04.2015, 07:39:19
Savolaiskulttuurista on hyvä tarkastella onko lappalaisella, karjalaisella, pohjalaisella tai tsadilaisella kulttuurilla millaista eroa verrattuna omaan ylivertaiseen kulttuuriperimään. Se sitten että jostain syystä tämä ei pääse lehtiin.

Oon tästä vissiin ennenkin sanonut, mutta ainakin myyjän näkökulmasta eroja todellakin on. Noista vaihtoehdoista ottaisin karjalaiset ja tsadilaiset.

Karjalaiset on mukavia ja melko helppoja.
Stadilaiset helppoja silleen, et niillä on massia, eivätkä tingi paljoa.
Lappalaiset on ihan nihilistejä.
Pohjalaisten T-paitoihin vois niitten tyypillisten pohjalaisylpeys-sloganien sijasta painattaa; 'Olen mulkku ja vitun ylpeä siitä' tai 'Vittumainen mutta herkkänokkainen'.
Savolaiset taas suuressa itsevarmuudessaan kuvittelevat, ettei muilla voisi tässä maailmassa olla tärkeämpää tekemistä, kuin kuunnella tuntikaupalla tyhjänpäiväisyyksiään.
Hämäläisten kanssa tulen tottumuksesta yleensä toimeen, mut ollaanhan me ihan perseestä. Pari pahinta asiakasta olivat jostain syystä molemmat Hämeenlinnassa.

Arvoton

Mm. sellaista nähty, että jalo arabialainen monikulttuuri hoitaa puhumisen (minulle, miehelle), kun suomalainen muija istuu syrjässä, vaikka asia kuului sille suomalaiselle naiselle. Tämä on tasa-arvoa ja kaikkea muuta kuin junttimainen "rakkausparisuhde" perunanenien kesken.

Machine Head

Elän yhden kulttuurin liitossa, Luojan kiitos!

Elemosina

Jaa, en sitten osannut kirjoittaa niin että rivien välistä ymmärtäisi Suomen "takapajuisuuden" olleen ironiaa. Hänen mielipiteensä ei minun. Olisi pitänyt laittaa väkäset.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Oami

Minulla on monikulttuurinen koti. Jo minä itse olen syntyjäni monikulttuurinen (isä Lapista, äiti Uudeltamaalta); itse olen nyttemmin päätynyt Pirkanmaalle ja vaimo on tullut tänne Varsinais-Suomesta.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi