News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Hallitusohjelman kriittiset kysymykset?

Started by siviilitarkkailija, 20.04.2015, 01:48:44

Previous topic - Next topic

Titus

Uusi ydinvoimala ja sähköenergian suhteen omavaraiseksi. Sähköenergian hinta alas jotta
saadaan tuotannon kustannnuksia alas, sähkö/hybridiautoihin verovapaus(reilu alennus) jotta
autokannan uusiutuminen nopeutuu sekä autoista/polttoaineista kerättävä vero kohdistettava
takaisin teihin ja julkiseen liikenteeseen.

Kehitysaputyötä muutettava niin, että huussien rakentelusta siirrytään Hakkaraisen tyyppiseen
tietotiedon vientiin jossa yrityksillä (joilla siis on jo oikeaa toimintaa) tärkeä rooli.

Maahanmuuttajien kustannukset otetaan kehitysapurahoista. Summaa voidaan nostaa kunhan
kuluja tarkkaillaan ja perusteetonta polkupyörä- ja jalkapalloleiritystä karsitaan. Yksityisille
keräysrahalla toimiville järjestöille suurempi rooli, ne jotka haluavat mamuja antavat näille
järjestöille rahaa pohjattoman yhteisen kassan sijaan.

Maahanmuuttajille uskontopohjainen kiintiö joka vastaa Suomen nykyistä uskontopohjaa.

Julkisen toiminnan päällekkäisyyksien karsiminen,  suorittavien tehtävien ulkoistaminen kilpailutuksella.
Miksi esim Hgillä on talonrakennusvirasto tai ulkoalueiden hoitolaitos ? 200-300 virkakyöstiä + työntekijät.

Valtiolle parempi aloittavien yritysten tukeminen, esim suurempi pitkä laina start up-rahan sijaan.

Yrittäjien tukiverkoston kehittäminen työtöntä vastaavaksi, nyt moni jättää epäonnistumisen pelossa
yrityksen perustamatta.

:flowerhat:
that's a bingo!

Peltipaita

Työperäisen maahanmuuton tarveharkinnasta ei saa luopua. Se on väylä ei-toivottuun maahanmuuttoon jossa näennäisesti olemassaoleva työpaikka pian häviää, ja tämän jälkeen henkilö on Kelan elätti loppuelämänsä.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Micke90

#32
Quote from: Kulttuurirealisti on 20.04.2015, 14:09:11
Hyviä ehdotuksia, mutta eiköhän mukaan vaadita joku nainen ja joku Pohjois- tai Itä-suomesta. Soinin osaaminen valtiovarainministerinä epäilyttää, mutta asenne EU:hun on ainakin parempaan suuntaan edellisiin verrattuna.

Nainen voi olla muustakin puolueesta. Peruspalveluministeriksi joku nainen voisi sopiakin.

Quote from: Rubiikinkuutio on 20.04.2015, 14:02:52
Missä Halla-aho?

Halla-aholla on osaamista maahanmuuttoon liittyvissä asioissa, mutta entäs poliisitoiminta yms. sisäministeriön vastuulle kuuluvat asiat?

Tietysti Halla-aholle voitaisiin perustaa erillinen maahanmuuttoministerin salkku.

duc

Neljä vuotta sitten persuilla kriittinen kysymys oli tukipaketeista luopuminen. Kataiselle se ei kelvannut, ja kepu oli jo etukäteen ilmoittautunut oppositioon, joten hallituksena oli toimintakyvytön sixpäk. Katainen kyllästyi kolmen vuoden jälkeen ja häipyi Brysselin lihapatojen ääreen. Kepu kritisoi useaan otteeseen oppositiosta tukipakettipolitiikkaa, joten nyt luontevasti hallitus rakentuisi kepun ja persujen varaan, jossa irtaannutaan tukipaketeista. Käytännössä Suomi on jo kaulaansa myöten vakausrahastoissa, joten miten käy Soinin EU-kritiikin. Kokkarit eivät tässä tilanteessa voi sanella EU-politiikkaa toisin, kuin neljä vuotta sitten. Mutta suostuvatko he myötäilemään kepua ja persuja EU-politiikassa? En usko, ainakaan niin kauaa kuin Stubb on puolueen pj. Demareilta se kävisi helpommin. Toisaalta kepulta pettäminen käy luonnostaan, joten persujen ulosjättö hallituksesta tälläkin kertaa EU-kritiikin tähden ei olisi yllätys. Stubb on henkeen ja vereen EU-idealisti, jota ei voi aliarvioida. Ideologiat ohjaavat ihmistä syvältä. Vaikea minun on nähdä Stubb ja Soini samassa hallituksessa.

Kesk & kok & sosdem saisi 130 paikan hallituksen ja sama vanha politiikka EU- ja maahanmuuttopolitiikassa saisi jatkua. Sisäpolitiikka tuskin onnistuisi saumattomasti näiltä kolmelta, muutenhan Suomessa ei muita hallitusvaihtoehtoja viime vuosina ennen persujen nousua olisi ollutkaan sitten kommunistien romahduksen. Joten vaikeaa olisi uskoa tämänkään vaihtoehdon toteutumiseen. Kepu vaatii edellisen hallituksen ajaman  kuntauudistuksen perumista. Se on heille kynnyskysymys. Soteuudistuksesta tulee vaikea vääntö. Kokoomus vaatii leikkauksia ja palkkamalttia, joihin en usko vasemmiston suostuvan. Vanhat vasemmistopuolueet ovat nyt kannatuksensa aallonpohjassa, josta on nousu ylöspäin vain opposition kautta, joten minun on vaikea uskoa niiden pyrkivän tosissaan hallitukseen tässä huonossa taloustilanteessa.

En usko maahanmuuttopolitiikan näyttelevän suurta osaa hallitusneuvotteluissa. Suurin osa poliitikoista ei ymmärrä mitä esim. Ruotsissa ja Ranskassa maahanmuutto on saanut aikaan. Vain 20-30 kansanedustajaa tiedostaa tilanteen vakavuuden. Samoin pakkoruotsikysymys on lopulta poliittisesti niin pieni, että Soini tuskin hirttäytyy siihen. RKP saattaa sen sijaan vetäytyä hallituksesta, jos persut saavat läpi runsaita leikauksia kehitysapu- ja maahanmuuttopolitiikassa, vaikka tuntuukin epäloogiselta. RKP on profiloinut itsensä niin voimakkaasti hyvien ihmisten puolueeksi, että sellaista "rasistista"politiikkaa he eivät voi tehdä. Sama pätee myös vihreisiin. KD joustanee helpommin.

Toivottavasti saamme hallituksen, joka saa aikaan suoraselkäistä politiikka, eikä veteliä kompromisseja. Vaan pahoin pelkään, ettei niin käy. Maahanmuuttokriittisen liikkeen kannalta olisi mielestäni tärkeintä saada persu sekä sisä- että oikeusministeriksi.
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

Tyger Tyger

#34
Quote from: Peltipaita on 20.04.2015, 14:25:25
Työperäisen maahanmuuton tarveharkinnasta ei saa luopua. Se on väylä ei-toivottuun maahanmuuttoon jossa näennäisesti olemassaoleva työpaikka pian häviää, ja tämän jälkeen henkilö on Kelan elätti loppuelämänsä.

Aamen. Työperusteisessa maahanmuutossa on rukattavaa mutta tämä ei ole se. Meidän pitää estää uhriutuvien ja sosiaalituelle joutuvien ihmisten muuttaminen tänne keinotekoisella työlupaperusteella. Vartiainen näkee 20-vuotiaassa bangladeshilaissiivoojassa mahdollisuuden, minä näen valtavan riskin, jos hänen asiaansa ei selvitetä kunnolla. Jos hakemuksessa vedotaan henkilön ammattitaitoon, pitää se luotettavasti osoittaa esim. viranomaisen hyväksymän oppilaitoksen testillä. Työnantajan papereiden pitää olla täysin puhtaat: kategorisesti lupia ei tule myöntää lafkaan, jossa on määräävässä asemassa henkilö, joka on syyllistynyt harmaan talouden rikoksiin, kiskontaan tai laittoman työntekijän palkkaamiseen. Henkilö, joka on tehnyt laittomasti töitä, pitää voida poistaa maasta tällä perusteella  - tällä hetkellä siihen ei ole mahdollisuutta, koska ulkomaalaislaki painottaa ulkomaalaisen oikeuksia erittäin vahvasti, ja ainoa sanktio on pieni sakko - Norjassa tai Saksassa siitä tulee monen vuoden maahantulokielto. Intialaisten matalapalkkainsinöörien tulva pitää pysäyttää kiristämällä asiantuntijaluvan kriteereitä, lähinnä palkkarajaa naurettavasta 3000 eurosta vähintään tuhannella eurolla. Tarveharkinnalla heidän töihinsä olisi voitu osoittaa Nokiasta potkitut suomalaiset IT-asiantuntijat.

Henkilölle, joka täyttää tietyt reunaehdot, voisi puolestaa myöntää 6 kk tai 12 kk mittaisen työnhakuoleskeluluvan, edellyttämättä sitä, että hänellä on suomalainen tutkinto. Sen sijaan hänellä tulisi olla sairasvakuutus, vakuuttava selvitys toimeentulostaan tuolle ajalle (suomalaiseen pankkiin talletettu tietyn suuruinen rahasumma), ja korkeakoulututkinto. Jos työpaikan löytää, siihen ei automaattisesti sovelleta tarveharkintaa, jos hän hakee siihen varsinaista oleskelulupaa.

Näitä ideoita minulla on vaikka miten paljon. Itse asiassa jos edes status quo pidetään, niin sekin on jo jonkinlainen voitto, koska elinkeinoelämä on ajanut tarveharkinnan poistoa kuin käärmettä pyssyyn. Pidän tarveharkinnan säilyttämistä ehdottomana minimitasona.

Jena

Tärkeintä olisi saada perussuomalaiset hallitukseen, pysymään siellä, ja tekemään kompromisseja paikoissa, joista voi olla hyötyä puolueen tavoitteille. Pelata siis palveluksia puolueelle ja sen omille asioille, jotka pitäisi vielä priorisoida oikein. Joustavan opportunismin pahin vihollinen on vahva ideologia, joka Soinin tapauksessa on katolinen usko ja homoliittojen vastustaminen.

Homostelun juridinen asema on mitätön kysymys työttömyyteen, maahanmuuttoon, EU:hun ja sen sellaiseen verrattuna, joten sopii toivoa, ettei Soini pelaa itseään nurkkaan vaatimalla uuden avioliittolain pysäyttämistä. Pakkoruotsista Soinilla tuskin on vahvoja intohimoja. Sekään ei ole varsinaisen akuutti ongelma, lähinnä hävytöntä suomenkielistä enemmistöä kohtaan.

Pahin vaihtoehto olisi keskustan, kokoomuksen, vihreiden ja rkp:n sinivihreä koalitio (110 paikkaa). Toivottavasti sitä ei nähdä.

duc


Lainaus jäsen Jena:
QuotePahin vaihtoehto olisi keskustan, kokoomuksen, vihreiden ja rkp:n sinivihreä koalitio (110 paikkaa). Toivottavasti sitä ei nähdä.

En usko, että 110 paikkaa riittää toimivaan hallitukseen. Varsinkin vihreät jäisivät tässä vaihtoehdossa vaa'ankieleksi 15 edustajalla.
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

Lahti-Saloranta

#37
Luulenpa että kepu ja persut ovat ideologioiltaan melko samanlaisia jote yhteistyön hallituksessa  luulisi toimivan. Rinnalle tulee varmaankin demarit ja kokoomus jää oppositioon. En pidä aivan mahdottomana neljän suuren hallitustakaan.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

koli

Quote from: Lahti-Saloranta on 20.04.2015, 19:36:15
Luulempa että kepu ja persut ovat ideologioiltaan melko samanlaisia jote yhteistyön hallituksessa  luulisi toimivan. Rinnalle tulee varmaankin demarit ja kokoomus jää oppositioon. En pidä aivan mahdottomana neljän suuren hallitustakaan.

Kepulit antaa ymmärtää, että olisivat monessa asiassa Perussuomalaisten linjoilla, mutta todellisuudessa se on pelkkä Kokkarien vasallipuolue. Olen siitä melko varma, että Kokoomus tulee olemaan kaikesta huolimatta jälleen hallituksessa. Kaveriksi sinne tulee Vihreät ja RKP. Sitten ajetaan Juhana Vartiaismaista mamupolitiikkaa, Vihreää energiapolitiikkaa, Kokkarimaista yrityspolitiikkaa ja Keskustamaista kunta&sotepolitiikkaa. RKP saa pitää pakkoruotsinsa ja muissa asioissahan ne on Kokoomuksen linjoilla täysin.

Näin on marjat.
Mörökölli

Lahti-Saloranta

Sipilä tietää varmasti että seuraava vaalikausi tulee olemaan vaikeiden päätösten aikaa ja hän uskoakseni pyrkii ottamaan hallisusvastuuseen pahimmat kilpailijansa perussuomalaiset ja kokoomuksen. Puhdas porvarihallitus taasen aiheuttaisi levottomuutta ay-liikkeessä joten demarit pitää saada mukaan.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Lasse

Mika Raatikainen on hereillä:

Talous nousuun hallituksen sekoilun jälkeen
http://mikaraatikainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/190053-talous-nousuun-hallituksen-sekoilun-jalkeen
Quote

17.3.2015
Suomen vienti on jäänyt kilpailijamaiden kehityksestä selvästi jälkeen. Vientituloja puuttuu 20–30 miljardia euroa. Vientiteollisuus tuottaa puolet Suomen hyvinvoinnista ja rahoittaa hyvinvointiyhteiskuntamme menot. Mm. Sixten Korkman on arvioinut, että tätä menoa taantuma jatkuu vielä noin 10 vuotta ja tulee olemaan rasitteenamme siis vielä pitkään.

Kiistaton tosiasia on, että surkea tilanteemme on hallituksen toimintakyvyttömyyden ja huonon talouspolitiikan tulosta. Olemme menettäneet kilpailukykymme. Suomi on kansainvälisessä kriisissä, eikä hallitus tehnyt mitään. Teollisuus pakenee maasta. Suuryrityksistä 70 prosenttia suunnittelee siirtävänsä tuotantonsa pois Suomesta seuraavan viiden vuoden aikana. Talouskasvu tulee olemaan ehkä yhden prosentin luokkaa seuraavan kymmenen vuoden aikana ja tänä vuonna ehkä miinusmerkkinen.

Teknologiateollisuuden osuus koko Suomen viennistä on 50 prosenttia, mikä on merkittävä osuus. Sen henkilöstö Suomessa on vähentynyt 48 000:lla vuodesta 2008.

Liika byrokratia on ongelma. Se ei ole koskaan ratkaissut mitään, jos olisi, meillä ei olisi nykyisen kaltaisessa virkamiesmiehityksessä ongelmia. Mielenvikainen normiviidakko on purettava ja järkeistettävä. Yksi esimerkki älyttömyydestä on kampaajille, partureille ja meikkaajille säädetty pakko hakea itsenäisyyspäivän aukiololupa aluehallintovirastosta. Yrittäjä joutuu siis hakemaan lupaa, että saa mennä omaan liikkeeseensä tekemään työtään. Järjetöntä touhua.

Julkisen sektorin osuus bruttokansantuotteesta on liian iso ja kasvaa koko ajan. Menojen bkt-osuuden palauttaminen vuoden 2008 tasolle edellyttää noin 10 miljardin euron leikkauksia. Kuntien viisivuotissääntö pitää purkaa, ja kuntien tehtäviä on karsittava. Rakenteelliset uudistukset eivät ole edenneet. Ne laahaavat eivätkä ole lähelläkään tavoitteita. Hallitus jämähti päättämättömyyden tilaan. Sillä ei ollut mitään muuta tavoitetta kuin koettaa jollain kummallisella keinolla pärjätä seuraavissa vaaleissa.

Vuonna 1990 kotitaloudet käyttivät noin 18 prosenttia tuloistaan asumiseen, nyt ne käyttävät 27 prosenttia. Arvonlisäveroa on korotettu. Eläkeläisillä ja työttömillä menee yli 60 prosenttia tuloista välttämättömyysmenoihin.

Maahan olisi pitänyt julistaa hätätila tai ainakin hallitukselle jonkinlainen hymiöiden lähetys- ja twiittailukielto, koska kansalaisten kärsivällisyys on lopussa.

Teollisuuden kilpailukykyä on parannettava. Vihersäännösten ja kustannusten tason palauttaminen 1990-tasolle palauttaisi teollisuuden kustannuskilpailukykyä vähintään 0,7 miljardia vuodessa.

EU:lta tulevat lisälaskut on torjuttava. Teollisuuden uudistamista on tuettava. Kohtuuhintainen energia tulee varmistaa, kehittää aktiivista kauppapolitiikkaa, edistää vientiä ja kehittää vientirahoitusta.

Suomi antaa joka vuosi kehitysapua yli miljardi euroa. Kehitysavusta pitää leikata. Perussuomalaiset esittivät kehitysavun rakenteellista uudistamista, jolla voitaisiin säästää noin 600 miljoonaa euroa, ja nämä rahat voitaisiin ohjata suomalaisen yrittäjyyden ja työllisyyden tukemiseen. Kehitysapuun liittyvät ongelmat ovat suuria. Muun muassa sambialaisekonomisti Dambisa Moyo torppaa kehitysavun täysin, pois lukien humanitääriset tilapäiset tuet, jotka eivät ole välttämättä kehitysavuksi luettavia. Moyo on mm. sanonut: "Kehitysapu ei ole luonut talouskasvua tai vähentänyt köyhyyttä missään. Se on laastari murtuneelle jalalle. Tällaiset suuret avustusvirrat syövyttävät vastaanottavien maiden poliittisia järjestelmiä." Kehitysavulla pitää saada kohdemaan olosuhteet paremmiksi esimerkiksi auttamalla sitä kitkemään korruptiota ja tulemalla sitä kautta omavaraisemmaksi.

Meidän tulee ehkäistä väärinkäytöksiä, myös maahanmuuttoon liittyviä. Sitä kautta voimme säästää monilla muillakin hallinnon aloilla. Maahanmuuton kokonaiskustannukset on viimeinkin selvitettävä avoimesti ja ilman pelkoa siitä, että asiaa selvittävät tutkijat leimataan rasisteiksi tai muuten epäilyttäviksi.
NOVUS ORDO HOMMARUM

nollatoleranssi

Quote from: siviilitarkkailija on 20.04.2015, 04:27:26
Ilmeisesti kuntauudistus on tulossa ja mahdollisesti sote 2.0. Molemmat ovat hirvittävän suuria ja kaikkia kansalaisia koskevat uudistukset joiden toteuttajiksi vaaditaan todella päteviä ja virkakunnan kanssa toimeen tulevia ministereitä.


Varsinainen koukku ja syötti ovat nämä kaksi isoa urakkaa joiden onnistumisesta riippuu hallituspuolueiden menestys. Jos hallituksessa oleva ministeri syystä tai toisesta munii, niin lasku näyttäisi lankeavan koko hallituksen niskaan. Menestys jäänee uudistuksen jälkeen seuraavan hallituksen nautittavaksi. Näin arvelen.

Varmaan tuo kuntauudistus ja sote ovat isoja asioita. Samallahan on leikkauksista paljon puhuttu, joten varmuudella sillekin puolelle tulee isoja muutoksia. Maahanmuutostakin voidaan leikata merkittävästi.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Soromnoo on 20.04.2015, 11:29:48
Quote from: ISO on 20.04.2015, 10:29:01
Quote from: Soromnoo on 20.04.2015, 10:18:10
Miksiköhän persutkin puhuvat Kreikan tukipaketeista vaikka pankkeja tässä ollaan tuettu?

Espanjassa, Portugalissa ja Irlannissa tuettiin pankkeja, Kreikassa tuetaan valtiota. Käsittääkseni jotenkin näin se menee pääpiirteissään.

Kreikka oli velkaa pankeille, jos Kreikka olisi päästetty konkurssiin sille lainanneet pankit olisivat olleet kusessa. Me otimme pankkien roskalainat omiin nimiimme.
Tarkemmn pankit olisivat joutuneet leikkaamaan omistajille maksettavia osinkoja. Nyt taas me maksoimme ne osingot omistajapankeille.

Finka

#43
Quote from: Titus on 20.04.2015, 14:19:57
Uusi ydinvoimala ja sähköenergian suhteen omavaraiseksi. ..

Lupapolitiikka sellaiseksi, että pienien modulaarisien voimaloiden luvat on helpompi saada kuin Olkiluoto kolmosten tapaisten järkäleiden.
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

Igor Sika

Vaikka kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti sisälläni hieman hekotteleekin ajatukselle neljän vuoden mittaisesta väkivaltaisesta kairauksesta syvälle Helsingin kuplaihmisten arvoliberaaliin hanuriin, ihan vaan koska nyt voidaan, niin lopulta on olemassa vain yksi kriittinen kysymys millä on pitkällä aikavälillä yhtään mitään merkitystä. Siksi me ollaan tällä foorumilla.

Meillä on yksi ainoa Suomi jossa suomalainen kulttuuri on kotonaan - ainoa mitä on koskaan ollut ja ainoa mitä tulee koskaan olemaan. Suomi ei lakkaa olemasta meidän sukupolven jälkeen. Sen täytyy olla maahanmuuttopolitiikan lähtökohta. Vaikka Persut saisivat hallitusohjelmaan kaikki tavoitteensa, mutta eivät saisi sitä, niin silloin ei olla saavutettu mitään.

Sen puolesta pitää olla valmis kompromissiin ihan mistä tahansa: eurokusetuksesta, pakkoruotsista, jätevesilaista, homoliitoista, kepu-kähminnästä. Perussuomalaisilla on kuitenkin se hyvä tilanne, että isänmaallisena puolueena heillä on varmasti vähiten sellaisia kannattajia, jotka odottavat äänestysvalinnastaan kiitokseksi jotain henkilökohtaista palkintoa, mitä pääkaupungin hedonistien on ollut vuosien varrella niin kovin hankala sisäistää.

Eli järjettömän maahanmuuton pitää loppua tähän vaalikauteen. Jos se ei nyt lopu, niin sitten se ei lopu ikinä. Tätä tilaisuutta perussuomalaiset eivät saa pilata keskittämällä tarmoaan johonkin toisarvoiseen hevonpaskaan.
Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon? - Jeesus

Parsifal

#45
Quote from: siviilitarkkailija on 20.04.2015, 01:48:44
Mitkä asiat ovat mielestänne seuraavan hallituskauden tärkeimmät?

Vaiko mitä niiden pitäisi olla? Jos minä saisin päättää, niin kolme välittömästi tärkeintä kysymystä vallitsevassa tilanteessa olisivat:

1) maanpuolustus (Nato): on vain järjestettävä asiat niin, ettei Venäjällä ole Suomen asioihin mitään valtaa. Idän uhkaa ei pidä vähätellä.
2) talous & työllisyys: sanomattakin lienee selvää, että velkaantuminen on saatava taittumaan. Tilapäinen lisävelan ottaminen on hyväksyttävää vain, jos se käytetään maanpuolustuksen vahvistamiseen.
3) joutoväen maahanmuutto: pitkän aikavälin ongelma, joka on hoidettava, kun se vielä on hallittavissa. Aiheuttaa valtavasti taloudellisia kuluja sekä inhimillistä kärsimystä, jota ei voi rahassa mitata.

Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Dharma

Lanseerasin eilen yhden mielestäni loistavan idean, jota tarjosin demarille: kunnille oikeus päättää kaksikielisyydestä kunnassaan! Suomi pakollisena kaikissa kunnissa, mutta toisen (tai kolmannen) kielen kunta voisi itse valita. Keskustallehan tämä kelpaisi, koska lisää kuntien itsehallintoa. PS:lle myös. Demari sanoi, että demareille ei, koska RKP:n jälkeen demarit on ruotsinkielisten kakkospuolue. Mutta eipä demareita tarvita, kun asia äänestetään peruspunamulta-hallituksessa.

Rubiikinkuutio

Quote from: Markus Bunders on 21.04.2015, 06:59:46
Lanseerasin eilen yhden mielestäni loistavan idean, jota tarjosin demarille: kunnille oikeus päättää kaksikielisyydestä kunnassaan!

Surkea parannus, vai ymmärsinkö minä tämän oikein? Edelleen kunta päättää mikä kieli sinulle on tärkeää. Tämänkö jälkeen itäsuomessa on pakko opetella venäjää? Vai siis mikä tämän ajatuksen ydin on?
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Dharma

Quote from: Rubiikinkuutio on 21.04.2015, 08:38:06
Quote from: Markus Bunders on 21.04.2015, 06:59:46
Lanseerasin eilen yhden mielestäni loistavan idean, jota tarjosin demarille: kunnille oikeus päättää kaksikielisyydestä kunnassaan!

Surkea parannus, vai ymmärsinkö minä tämän oikein? Edelleen kunta päättää mikä kieli sinulle on tärkeää. Tämänkö jälkeen itäsuomessa on pakko opetella venäjää? Vai siis mikä tämän ajatuksen ydin on?

Jos kunta päättää, että kunta tuottaa palvelunsa myös venäjäksi, niin miksei sitä voisi sallia? Miksei kunnilla saisi olla vapautta päättää, millä kielillä palvelunsa tuottavat, kunhan yksi näistä on suomi?

Rubiikinkuutio

Quote from: Markus Bunders on 21.04.2015, 08:47:34

Jos kunta päättää, että kunta tuottaa palvelunsa myös venäjäksi, niin miksei sitä voisi sallia?

Se pitää sallia, mutta suomi riittää.

Quote
Miksei kunnilla saisi olla vapautta päättää, millä kielillä palvelunsa tuottavat, kunhan yksi näistä on suomi?

Kunhan yksi on suomi, niin loput kunnan pitäsikin päättää ihan itse. Kunhan siinä ei ole toista pakollista.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Dharma

Quote from: Rubiikinkuutio on 21.04.2015, 08:55:50
Quote from: Markus Bunders on 21.04.2015, 08:47:34

Jos kunta päättää, että kunta tuottaa palvelunsa myös venäjäksi, niin miksei sitä voisi sallia?

Se pitää sallia, mutta suomi riittää.

Quote
Miksei kunnilla saisi olla vapautta päättää, millä kielillä palvelunsa tuottavat, kunhan yksi näistä on suomi?

Kunhan yksi on suomi, niin loput kunnan pitäsikin päättää ihan itse. Kunhan siinä ei ole toista pakollista.

Tätä juuri tarkoitin.

Näin ilmaistuna kunnallisen pakkoruotsin poistolla voisi olla PS:n lisäksi Keskustan tuki. Ja se riittäisi!

Rubiikinkuutio

Quote from: Markus Bunders on 21.04.2015, 08:57:55

Tätä juuri tarkoitin.

Epäselvä ilmaisumuotosi oli toki nerokas, mutta siis tahtoisit poistaa kunnallisen "pakkoruotsin". Toki kannatetaan  ;D
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

siviilitarkkailija

Liikenneinvestointien suunta voi olla myös yksi hyvin kriittinen kysymys. Edellinen hallitus halusi tehdä mm raideinvestoinnin Helsinkiin. Haluaako Sipilä kääntää suuntaa muualle Suomeen, jää nähtäväksi.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Dharma

Quote from: Rubiikinkuutio on 21.04.2015, 09:04:19
Quote from: Markus Bunders on 21.04.2015, 08:57:55

Tätä juuri tarkoitin.

Epäselvä ilmaisumuotosi oli toki nerokas, mutta siis tahtoisit poistaa kunnallisen "pakkoruotsin". Toki kannatetaan  ;D

Pakkoruotsia tosiasiassa vastusvat eivät voi ilmaista kantaansa, koska tukisivat PS:ää näin. "Poiston" sijaan tämä porukka voisi kannattaa "kunnallista itsemäärämistä", jolloin sanamuoto ei olisikaan enää pakkoruotsin vastustajien, vaikka asiasisältö olisi sama.

Samalla tavoin ei kannata puhua leikkauksista, vaan "väliaikaisista supistuksista", kun puhutaan vaikka maahanmuutosta tai kehitysyhteistyöstä. Asiasisällöltään täsmälleen sama, koska valtion jokainen meno on kuitenkin väliaikainen (budjetti hyväksytään joka vuodelle erikseen ja jos ei hyväksytä, valtio ei käytännössä voi käyttää lainkaan rahaa).

Eli:

-kunnille itsemääräämisoikeus erikielisten palveluiden tarjoamiseen, pakollisena vain suomi
-kehitysyhteistyömäärärahojen väliaikainen supistaminen EMU-kriteerien täyttämiseksi
-humanitaarisen maahanmuuton jäädyttäminen määräajaksi kuntien palvelujen rahoituksen turvaamista koskevan rakennemuutoksen aikana (sote, asuntopolitiikka, kriisikuntien rahoitus)

Tosiasiassa:

-pakkoruotsi pois
-kehitysyhteistyöstä leikataan
-pakolaisia ei oteta

Machine Head

Yrityksien toimintaedellytysten huomattava parantaminen. Tämä tarkoittaa byrokratian, sääntelyn ja normien rankkaa karsimista. Vain näin saadaan lisää työpaikkoja ja yrityksiä Suomeen. Tämä tuskin toteutuu mahdollisen porvarihallituksen(kaan) aikana.
Tunnen muutamia x-yrittäjiä, jotka ovat luopuneet yrityksistään vain siksi, että yritystoimintaan suoranaisesti liittymätöntä, kuten byrokratiaa on kohtuuttoman paljon.

Maahanmuuttopolitiikka tulisi myös ottaa hallitusneuvotteluissa esille. Humanitaariseen maahanmuuttoon on puututtava! Maahan tulee ottaa vain kristittyjä maahanmuuttajia, jotka todistetusti sopeutuvat kulttuuriimme ja tapoihimme muiden uskontojen edustajia paremmin. He myös työllistyvät maahanmuuttajista parhaiten.

siviilitarkkailija

Merkittävä kysymys on mielestäni ulkoministeriön toiminta. Nykyinen um toteuttaa E Tuomiojan linjaa ja on tehnyt sitä monta vuotta. Ulkoministeriön linjamuutos hallituksen ja Suomen valtion alaisuuteen edellyttää koko hallituksen ponnisteluja.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Lasse

Nyt kun kepulit ovat keulilla, en usko ammuu-rahoista leikattavan:

Esko Seppänen kirjelmöi suorasanaisesti Alexander Stubbille
http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=6204
Quote
Me joudumme maksamaan selvästi muita EU:n jäsenmaita enemmän siitä, että Suomessa säilyy oma maatalous. Sen kertoo tilasto (taulukko 4.5) komission kotisivulla:

http://ec.europa.eu/competition/state_aid/studies_reports/expenditure.html
Tässä tilastossa listataan jäsenmaiden omille maanviljelijöilleen omasta budjetistaan maksamat kansalliset tuet. Lista (miljoonaa euroa) omien tukiaistensa maksajista on seuraavanlainen:

Ranska           1 441

Suomi             1 195

Saksa                892

Italia                 833

Hollanti              697

Espanja             690

Puola                681

Kreikka             414

Irlanti               379

Englanti            325

Romania 260, Unkari 238, Tshekki 20, Itävalta 189, Tanska 92, Belgia 89, Latvia 86, Liettua 86, Slovenia 68, Ruotsi 41, Viro 34, Kypros 22, Luxemburg 22, Bulgaria 19, Slovakia 10, Malta 5 ja Portugali 5.

"Tämä Suomessa näkymättömiin taiottu lista on epämiellyttävä totuus vuonna 1994 epäonnistuneista Suomen jäsenyysneuvotteluista EU:n kanssa. Suomen kakkossija tuolla listalla ja valtaisa maataloustukiaisten omavastuuosuus on osoitus siitä, että muut maat maksattavat maataloutensa tukiaiset EU:n kassasta, mutta Suomi maksaa ne pääosin itse."

Pieni Suomi maksoi vuonna 2011 kansallista maataloustukea suuren Ranskan jälkeen toiseksi eniten, enemmän kuin suuret Saksa, Italia tai Espanja.

Suomi on suhteellisesti suurin nettomaksaja, vieläpä ylivoimaisesti suurin. Me maksoimme omasta budjetista 1 195 miljoonaa euroa, kun EU lähetti meille jäsenmaksujemme palautuksena maataloustukea vain 548 miljoonaa ja maatalouden kehittämistukea vain 267 miljoonaa euroa.

Alex, kun EU:n budjettien puitteista neuvotellaan tammikuussa, teidän hallitusherrojen on puolustettava Suomen etua myös vuosina 2014-2020 poliittista valtaa käyttävien hallitusten puolesta. Älkää aina antako periksi.

Tarjoan edellä olevan EU:n komission tilaston täsmäaseeksi nettojäsenmaksumme alentamisvaatimuksille, joista teidän on pidettävä kiinni. Nythän me kylmän ja lumisen maan asukkaat joudumme maksamaan luonnonoloiltaan edullisten maiden maatalouden kustannuksia, kun tilanteen kuuluisi olla juuri toisin päin.

Alex, en sano, että Suomesta pitäisi lopettaa oma maatalous.

Sen sijaan sanon, että sen kustannukset Suomen valtiolle pitää ottaa huomioon Suomen jäsenmaksussa samaan tapaan kuin EU maksaa kaikkien muiden jäsenmaiden maataloustukiaiset.
NOVUS ORDO HOMMARUM

huhha

Quote from: Tyger Tyger on 20.04.2015, 18:47:14

Aamen. Työperusteisessa maahanmuutossa on rukattavaa mutta tämä ei ole se. Meidän pitää estää uhriutuvien ja sosiaalituelle joutuvien ihmisten muuttaminen tänne keinotekoisella työlupaperusteella.

Lisäksi pitää muistaa, miten huono vaikutus saatavuusharkinnan poistolla olisi kotimaisiin vähäosaisiin. Työmarkkinat jakautuisivat entistä enemmän kahtia ja kannustinloukkujen purkamisesta tulisi entistä vaikeampaa (koska loukun "täyttäminen" rahalla tarkoittaa aina lisäkannustinta matalapalkkaisen maahantuontiin, plus matalapalkkaisten kasvanut volyymi). Vaikka työehtosopimusten pätevyys ja tosiasiallinen pätevyys säilyisikin, niin muissa suhteissa (esim. paljon puhuttu joustavuus) suomalainen työväestö joutuisi kaiken maailman köyhien kanssa samalle viivalle kilpailemaan. On paha laittaa paremmaksi, kun toinen saa raatamisellaan tiketin taivaaseen, itse hyvässä lykyssä pystyy pitämään pään pinnalla.

Saatavuusharkinnan puolustaminen on kansallismielistä ja ajaa maan hiljaisten asiaa, joten se istuisi PS:n politiikkaan kuin nenä päähän. Se on myös poliittisesti helppo kysymys perusteltavaksi. Ja vasemmisto ei uskalla nostaa p-myrskyä, ovat jopa pitkälti samaa mieltä. Saatavuusharkinnan säilyttämisen vaikutukset ovat myös valtiontaloudellisesti positiiviset, joten ei pidä luulla, että se on jotain karkkia josta joutuu toisaalla hallitusneuvotteluissa raskaasti tinkimään. Vartiainen on vähemmän pidetty heppu, eikä kesk/kok tule hirttämään itseään hänen löperöihin pointteihinsa jos kova laitetaan kovaa vasten. Iso osa keskustan kentästä istuu samassa ruokapöydässä lomittajan tai puimakonemiehen kanssa, eikä ukrainalaiseen vaihtaminen ole ensimmäisenä puheenaiheena. Vaikka hallitusneuvottelut käydäänkin "luottamuksella",  niin julkisuus on ihan toimiva kynnyspelote. Jos homma menee puihin, niin kerrotaan miksi niin kävi.

Humanitaariseen puoleen taas voidaan vaikuttaa paljon jo matalan profiilin muutoksilla. Suuret humanitaarit eivät jaksa raivostua joistain teknisistä muutoksista perheenyhdistämiskäytäntöihin ja iänmäärityksiin, joten poliittinen hinta porvareillekaan ei pitäisi olla ylivoimainen. Jotain näyttävääkin olisi hyvä tehdä, kunhan se ei ole liian kallista poliittisesti. Ehkä tuoreen rikollisten karkoittamiseen liittyvän kansalaisaloitteen hyväksyminen tai jatkokehittäminen+hyväksyminen olisi mahdollinen? Toisaalta se ei ole varsinainen hallituskysymys.

Tuoreen 0,5 G€ mamu-valtionosuuspotin peruuttaminen olisi paikallaan. Tämä on isompi, kuin mitä kukaan ikinä uskaltaa leikata kehitysavusta! Kuntarahojen uupuminen laskee pakolaistenvastaanottointoa ja löperyyttä hyvin tehokkaasti. Jälleen, porvarit eivät uskalla puolustaa tätä kun muualta leikataan.

On tehtävä selväksi, ettei Suomi ikinä tule osallistumaan CEAS:iin, ja että Välimeren ihmishenkiä maksavaa pelleilyä pidetään turvapaikkajärjestelmän väärinkäyttönä, joka on lopetettava torjumalla veneet ja lähettämällä matkustajat lähtömaihin. Tämä on ehkä tärkein, ei vain Suomen vaan koko Euroopan kannalta. Historian tuomio tulee olemaan armottoman positiivinen ensimmäiselle joka viheltää pelin poikki.

Schengenin rikkominen olisi a bridge too far. Jotain pientä reunan nakertamista voi harjoittaa, mutta antaa muiden maiden tehdä suuret hyökkäykset. Tai odotetaan mahdollista mamu/valtiokriisiä Etelä-Euroopassa, jonka jälkeen radikaalimpikin ratkaisu on helppo perustella.

TTIP on hyväksyttävä, mutta ehdottomasti ilman investointisuojaa tai mitään vastaavia virityksiä.

Siinä olikin tärkeimmät. Kaikki muu kalpenee pitkällä aikavälillä.

PS. Tyger Tygerille tervetulotoivotukset, jos sellaisia ei ole vielä tullut. Toivottavasti saamme lukea lisää yhtä informatiivisia postauksia.

Lahti-Saloranta

Quote from: Machine Head on 21.04.2015, 09:26:52
Yrityksien toimintaedellytysten huomattava parantaminen. Tämä tarkoittaa byrokratian, sääntelyn ja normien rankkaa karsimista. Vain näin saadaan lisää työpaikkoja ja yrityksiä Suomeen. Tämä tuskin toteutuu mahdollisen porvarihallituksen(kaan) aikana.
Tunnen muutamia x-yrittäjiä, jotka ovat luopuneet yrityksistään vain siksi, että yritystoimintaan suoranaisesti liittymätöntä, kuten byrokratiaa on kohtuuttoman paljon.
Suomeen taitaa syntyä kohtuullisen vähän teollisia työpaikkoja uusien yritysten tuomina. Enin osa näistä uusista yrityksistä taitaa olla yhden miehen yrityksiä tai sellaisia joissa yrittäjät työllistävät vain itsensä.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Phantasticum

Minulle henkilökohtaisesti hallitusneuvottelujen tärkein asia on turvapaikkajärjestelmän kautta tapahtuvan maahanmuuton minimoiminen sekä Euroopan unionin taakanjakopolitiikasta irtisanoutuminen. Eniten odotan kuitenkin sitä, miten Timo Soini aikoo keplotella itsensä ulos euron tukipaketeista, mikäli seuraavakin hallitus tukipolitiikkaa meinaa jatkaa. Jos Soini lähtee euron pelastusoperaatioihin mukaan vielä tässä vaiheessa europaatin ollessa matkalla karille, hänen toimintansa kyllä hipoo silloin takinkäännön maailmanennätystä. Silti vaikka näissä vaaleissa perussuomalaiset ei tehnytkään tukipaketeista kynnyskysymystä.

Timo Soini: Perussuomalainen ei petä
IL: Soinilta uusi soinismi: "Persut eivät myy persettään"