News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Mamujen työllistymisen vaikeudesta

Started by Sigridur, 02.08.2009, 14:23:03

Previous topic - Next topic

Sigridur

Ovat Suomessa aloja, missä maahanmuuttaja ei työllisty, tai menee tosi paljon aikaa, ennen kun saa töitä omalla alalla.
Esim. varmasti armeija, poliisi, tuomioistuimet- siellä juuri maahanmuuttajat ei näe.
Mutta myös esim. hautaustoimistot. Siine mulla on omat kokemukset.
Islannissa oli työskennelyt hautaustoimistossa 12 vuotta, mulla oli sit oma yritys..ennen kun tulin Suomeen, kaikki mun työelämässä meni hyvin. Ajattelin että Suomessakin saan samaa töitä, eli että menen töihin johonkin hautaustoimistoon ja sit vaikka perustan oman yrityksen....ei se nii helpoa ole.

Kun tulin Suomeen, olin kirjoitanut työhakemukset heti, moniin yrityksiin, ja aina kuulin että ovat "perheyritykset", tai että "mulla on murre", tai muu sellaista. Olin jopa kirjoitanut Suomen hautaustoimistojen liittoon, lähettänut siine mun todistukset, koulupaperit, ja kaikki, ja vasta nyt - eli vasta eilen kävin Kuopiossa työhaastatelussa, ja meni hyvin ja syksyllä aloitan.
Mutta meni monta vuotta, ja vasta kun kirjoitin ko.liittoon, niin sit vasta pääsin edes haastateluun.
Eli, uskon, kuinka muille maahanmuuttajille voi olla vaikea saada töitä, kun itsella on koulutus, pitkä työkokemus, olin yrittäjä, ja vielä toisessa pohjoismaissa, olen suomalaisnäköinen, ja silti mulla oli erittäin vaikea saada töitä, ja tosi kauan olin työttömänä.
Eli, ei se niin helpoa Suomessa ole. Uskon, että ovat monet maahanmuuttajat, jotka eivät halua loisia, olla elättävänä- mutta suomalaisten yrittäjien pitää antaa mahdollisuus maahanmuuttajille näyttä että osaa tehdä töitä, ja antaa töitä.
Monissa aloissa eivät oleet maahanmuuttajia koskaan. Juuri esim. hautauspalvelut.
Miltä mieltä olette?

rontti4

Mukavaa, että sait töitä.
Varmaan on niin kuin olet kuullut että hautaustoimistot ovat ainakin maaseudulla (johon luen Kuopionkin) yleensä pienehköjä perheyrityksiä joihin ulkopuolisia ei juurikaan palkata. Helsingissä on sitten toki isojakin alan yrityksiä.
Paljonkohan alalla on kaikenkaikkiaan väkeä töissä?
20 propellihattuista kottaraisenpönttöä tuijottavaa netsiä ei voi olla väärässä. :)

Sigridur

Minä en tiedä, montako ihmistä on Savossa alalla töissä. Tiedän, esim. Kuopion krematoriossa oli vain yksi mies, joka teki kaikki hommat,sekä vainajien kanssa, että omaisten kanssa, niin mä tulen sit auttamaan.
En tiedä, tilannetta Helsingissä, kun en koskaan siellä asunut, eikä hakenut töitä, olin yrittänut vain Savossa, ja monta vuotta kävin kaikenl hömppä-kursit, että saisit ne päivärahat, koska mulla ei ollu töissäoloehto Suomessa, niin ei ollu oikeus päivärahoihin, vaan työmarkkinatukeen ja se on tarvehrakkintaista- eli puolison tuloista riippuva, ja kun puolisolla tuloja, niin mä en saanut mitään, vain kun kävin niissä työkärin kursseissa, sain työmarkkinatukea. Ja tietysti, koska haluasimme pitää hyvää elintasoa, meillä on paljon velkoja, ja nyt kun pääsen töihin, pitää maksaa ne pois.
Eli, ei ole niin helpoa saada töitä kun on ulkomaalainen. Kaikki pienet yritykset Savossa ovat perheyritykset, eivät otta töihin.
Mutta tunnen muut islantilaiset Suomessa, ja vaikka asuvat Helsingisä, ei heillä kaikilla töitä, ja monet lähtivät vaikka Tanskaan, kun kieli on meille helpompaa, tai Norjaan, kun Norjassa töitä ollut. Esim. Jäämeren rannalla, Tromsössä työskennelee paljon islantilaista ja faroelaista, myös hautauspalveluissa, Suomessa ei ollu nähnyt vastaava, ja ihmettelen myös kun Suomessa niin vähän muut pohjoismaalaiset. Norjassa on aika paljon tanskalaiset, faroelaiset, islantilaiset- ei ole vaikea työllistyä niin kun Suomessa.

Mika

Quote from: Sigridur on 02.08.2009, 14:52:18
Mutta tunnen muut islantilaiset Suomessa, ja vaikka asuvat Helsingisä, ei heillä kaikilla töitä, ja monet lähtivät vaikka Tanskaan, kun kieli on meille helpompaa, tai Norjaan, kun Norjassa töitä ollut. Esim. Jäämeren rannalla, Tromsössä työskennelee paljon islantilaista ja faroelaista, myös hautauspalveluissa, Suomessa ei ollu nähnyt vastaava, ja ihmettelen myös kun Suomessa niin vähän muut pohjoismaalaiset. Norjassa on aika paljon tanskalaiset, faroelaiset, islantilaiset- ei ole vaikea työllistyä niin kun Suomessa.

Suurin syy siihen, ettei Suomessa ole kovin paljon muita pohjoismaalaisia on varmasti suomen kieli. Se poikkeaa täysin muiden Pohjoismaiden kielistä, jotka ovat läheistä sukua keskenään.  Ilman suomen kielen taitoa Suomesta on vaikea saada töitä jopa silloin, kun taloudessa menee hyvin. Nyt laman aikana työnsaanti on tietysti entistä vaikeampaa.

Hienoa, että löysit töitä. Jatkossa työnsaanti varmasti helpottuu entisestään, kun kielitaitosi on jo aika hyvä, eikä tämä lamakaan ikuisesti kestä.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Sigridur

Nyt Savossa on kaikki hyvin, se on hieno paikka, mutta ennen olin asunut pohjois Suomessa, lähes Lapissa ja siellä on mahdottonta saada töitä, palvelut kaukana, kaikki satoja kilometreja. Täällä Savossa on kaikki hienoa, Kuopioon vain 25km ja sieltä voi töitä saada, kun nyt jo sain. Myös savolaisten luonne on aika mukavaa ja tykkän olla täällä. Puolisoni on savolainen, mutta olimme monta vuotta asuneet Kuusamossa, mutta tulimme takaisin Savoon, kun savolainen puolisoni myös en viihtynyt pohjoisessa. Nyt täällä on kaikki hyvin, ja minusta Savo on hieno paikka asua.

Vox

Maahanmuuttajien kantaväestöä vaikeampi työllistyminen on asia, johon tuskin pystyy merkittävästi vaikuttamaan. Jotta työnantaja palkkaisi maahanmuuttajan tämän heikommasta kielitaidosta huolimatta, maahanmuuttajalla täytyy olla ylimääräisiä valintaa puoltavia etuja puolellaan. On luonnollista, että työnantaja valitsee muuten tasavahvoista hakijoista sen, jolla on parempi kielitaito.

Toisinaan esitetään, että maahanmuuttajien heikompi työllistyminen johtuisi heidän laiskuudestaan tai suomalaisten rasismista. Näin saattaa joissakin tapauksissa ollakin, mutta asiantila pystytään selittämään myös ilman näitä syyllistäviä väitteitä. Osa tulijoista sopeutuu nopeammin, osa hitaammin ja sitten on näitä "Slussenin sissejä", jotka syrjäytyvät.

Esimerkiksi maahan juuri tullut parhaassa työiässä oleva kieli- ja lukutaidoton somali on valtavan haasteen edessä pyrkiessään työllistymään ja sopeutumaan maahamme. Ammmattikoulun käyneelläkin suomalaisella on tyypillisesti 12 vuotta enemmän koulutusta kuin tulijalla. Ikänsä vuoksi tulija ei välttämättä opi koskaan puhumaan suomea kunnolla. Tällaisia tapauksia on varmaankin kohtuullisen paljon. Meillehän kehutaan kuinka maahanmuuttajat ovat tyypillisesti parhaassa työiässä. MTV3 taas uutisoi, että 90 % somaliasta saapuvista on lukutaidottomia. Ei siis ihme, että merkittävä osa somaleista ei työllisty.
Yle 19.10.2009: "Helsinki antaa lisärahaa ongelmakouluille – – Lisärahan perusteena on huoltajien alhainen koulutus ja tulotaso sekä oppilaiden maahanmuuttotaustaisuus."

Yle 20.10.2009: "Virkkunen: Maahanmuuttajat voimavara kouluille".

Jari-Petri Heino

Taitaa olla hautausalalla vähän sama kuin apteekkihommissa, ainakin mitä tulee oman yrityksen perustamiseen. Hautaaminen on kyllä sen verran tyyristä puuhaa, että saisi kirkko maksella ainakin omien lampaittensa hautaamiset.
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

JM-K

Joskus ihan pitää ihmetellä, kuinka jotkut ovat kykenemättömiä näkemään eri asioiden välisiä yhteyksiä. No onneksi on kuitenkin syrjinnän käsite, sillä voidaan näppärästi selittää ja kumota kaikenmaailman kiusalliset syy-seuraussuhteet. Boldaukset minun.

"Työttömyysaste vuonna 2002 oli Tilastokeskuksen työssäkäyntitilastojen mukaan eräiden kansallisuusryhmien osalta seuraava (%): Saksa 11 %, Yhdysvallat 11 %, Iso-Britannia 12 % (...) Iran 58 %, Somalia 59 % ja Irak 69 %". (Talib et al. 2004, 195)

"Eri kansallisuusryhmillä on työmarkkinoille sijoittumista ajatellen se perusluonteinen ero, että toisissa ryhmissä on melko paljon työvoimamuuttajia, toisissa taas ei-työvoimamuuttajia. Työvoimamuuttaja on ihminen, joka muuttaa, koska hänellä tai hänen perheenjäsenellään on työpaikka muuton kohdemaassa eli hänet on rekrytoitu tiettyyn työtehtävään. Ei-työvoimamuuttaja taas on tavallisesti paluumuuttaja, pakolainen tai perhesyiden, kuten avioitumisen tai perheenyhdistämisen, vuoksi muuttava ihminen, joka hakeutuu työmarkkinoille vasta kohdemaassa; hänellä ei siis ole työpaikkaa valmiina odottamassa. Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta saapuneet maahanmuuttajat ovat tyypillisesti olleet korkeasti koulutettuja, ja heidät on rekrytoitu Suomeen jo alun perin kansainvälisten yritysten ja yliopistojen palvelukseen. Aasiasta ja Afrikasta saapuneet maahanmuuttajat puolestaan ovat useammin pakolaisia tai turvapaikanhakijoita (mm. irakilaiset, iranilaiset, somalit)".
(Talib et al. 2004, 196)

"Maahanmuuttajien työmarkkina-asemaan – sekä työmarkkinoille pääsyyn että siellä menestymiseen – vaikuttavat monet eri seikat, kuten maahanmuuttajan omat valmiudet ja resurssit ja niihin kohdistuva kysyntä, työelämän ja työmarkkinoiden yleiset piirteet sekä syrjintä. Maahanmuuttajien työmarkkinaresursseja ovat muun muassa kielitaito ja koulutus (...) keskimääräiseltä koulutustasoltaan ylimmäksi sijoittuivat muun muassa Kiinasta, entisen Neuvostoliiton alueelta, Keski-Euroopan itäosista ja Pohjois-Amerikasta saapuneet maahanmuuttajat, kun taas Pohjois-Afrikasta ja Vietnamista muuttaneiden keskimääräinen koulutustaso oli matalin (...) hyvin koulutetut ryhmät ovat työllistyneet hyvin (...) työllistymisen vaikeus selittynee osin seikoista, joita kutsutaan maahanmuuttajan kulttuurisiksi taidoiksi ja oman alan sosiaalisten verkostojen hallinnaksi". (Talib 2004, 196 – 197)

Talib, M., Löfström, J. & Meri, M. 2004. Kulttuurit ja koulu. Avaimia opettajille. Helsinki: WSOY.

Realisti

Onnittelut uudesta työpaikasta! Helvetin hyvä ettet jäänyt laakereillesi lepäämään vaan jaksoit taistella ja jatkaa. Ei kyllä käy kiistäminen että tietyillä aloilla on kapeakatseisuutta, varsinkin jos kyseessä sattuu olemaan edes jossain määrin perheyritys. Mitä itse on tullut seurattua niin ainakin täällä etelässä töitä löytyy kyllä maahanmuuttajillekin niin kaupanalalta kuin muiltakin, vaikkei se kielitaito olisikaan täydellistä. Varsinkin isommat yritykset rekrytoivat hyvinkin helposti ahkeria maahanmuuttajia.

Hippo

Herkeä jo lukemasta noita hulluja kirjoja.

Ano Nyymi

Niinpä, kun turvapaikanhakija keksii että hulluahan sitä on töitä tehdä kun fattasta saa saman rahan ilman työvelvoitetta niin syrjintäähän se on, onpa toki..

matkamasentaja

"Maahanmuuttajien työmarkkina-asemaan – sekä työmarkkinoille pääsyyn että siellä menestymiseen – vaikuttavat monet eri seikat, kuten maahanmuuttajan omat valmiudet ja resurssit ja niihin kohdistuva kysyntä".

Kas kummaa!. Nerokas havainto.

Ano Nyymi

Quote from: matkamasentaja on 02.08.2009, 21:07:53
"Maahanmuuttajien työmarkkina-asemaan – sekä työmarkkinoille pääsyyn että siellä menestymiseen – vaikuttavat monet eri seikat, kuten maahanmuuttajan omat valmiudet ja resurssit ja niihin kohdistuva kysyntä".

Kas kummaa!. Nerokas havainto.

Se vaan ei johda siihen ahaa-elämykseen joka normaalilla aivotoiminnalla varustetulle ihmiselle syntyy alta aikayksikön. Elikkäs siihen parustavalaatuiseen oivallukseen että miksi ihmeessä rahdata Suomeen tahvoja joita kukaan ei halua ottaa töihin. Saatika että haluaisi asua heidän naapureinaan.

Sigridur

Juuri esim. seurakunta, pappi ovat siitä mieltä että esim. krematorion töihin parempi sopii natiivi suomalainen kielen takia. Pappi epäili, kuinka selitän asiat omaisille kun minulla on aina voimakas "tanskalainen"murre, ja että puhun suomea vähän kun tanskaa- juuri pappi oli siitä mieltä että murten takia. Niin, mutta sekin antoi periksi kun oli minua nähnyt ja ymmärtänyt minun suomen kielelle.
En minä saarnaa, eikä paljon puhu, työ on enimäkseen vainajien parissa,mutta omaisten kanssa pitää myös puhua ja selitää asioita.

Ongelmia työllistämisen kanssa ei ole vain somaleilla, mutta myös keski euroopalaisilla, venäläisillä, virolaisilla,muilla kansoilla.
On Kuopiossa monet vaikka idästä tuleet, jotka eivät työllisty, vaikka ovat hyvin koulutetut. Siitä en ymmärrä, koska esim. Venäjältä tulee Suomeen hyvin ja monesti korkeasti koulutettu väki- työ vain ei ole.
Mutta vaikea työllistäminen on myös pitkäaikaistyöttömillä suomalaisilla. Mutta huomasin, kuinka suomalaiset helposti masentuvat, lihoavat, eivät työttöminä huolehdi ulkonäöstä, kunnosta- ei mistään- ja se on masentava katsella.
Jokainen ihminen pitää huolehtiä omasta kunnosta, harrastaa liikuntaa, huolehtiä ulkonäöstä- se on tärkeä, koska hakija, joka näytää että ei pidä huolta itsestään- ei kukaan työllistä, ja syy ei ole kieli.
Kun hyvät vaatteet saa myös halvalla, ja lenkkeily, hiihtäminen, liikunta, treenaaminen kotona kutten punnerukset- ei maksa mitään. Jokainen ihminen voi hankkia kotiin käsipainoja, ja treenaa kotona, voi punnertaa, voi hiihtää talvella, voi kesällä pomia marjoja- kunto nousee ja se ei maksaa mitään, ja aina saa halpa auto, että pääsee metsään.
Suomalaiset pitkäaikaistyöttömät ihat kun menettävät toivoa, ja ennenaikaisesti vanhenevat. Se on harmi. Islannissa ei ollu niin paljon pitkäaikaistyöttömyyttä.

sydäri

Quote from: JM-K on 02.08.2009, 19:50:51
työllistymisen vaikeus selittynee osin seikoista, joita kutsutaan maahanmuuttajan kulttuurisiksi taidoiksi ja oman alan sosiaalisten verkostojen hallinnaksi"[/i]. (Talib 2004, 196 – 197)

Talib, M., Löfström, J. & Meri, M. 2004. Kulttuurit ja koulu. Avaimia opettajille. Helsinki: WSOY.

Mitä ovat kulttuuriset taidot? Miten kulttuuriset taidot vaikeuttaa työllistymistä?  ???
"Vi gillar olika" Elin Krantz

MW

Quote from: sydäri on 03.08.2009, 08:32:59
Quote from: JM-K on 02.08.2009, 19:50:51
työllistymisen vaikeus selittynee osin seikoista, joita kutsutaan maahanmuuttajan kulttuurisiksi taidoiksi ja oman alan sosiaalisten verkostojen hallinnaksi"[/i]. (Talib 2004, 196 – 197)

Mitä ovat kulttuuriset taidot? Miten kulttuuriset taidot vaikeuttaa työllistymistä?  ???

"Kulttuuriset taidot" tässä taitaa olla pientä kaunistelua, jolla tarkoitetaan esim. luku- ja kirjoitustaidottomuutta.

nyt nappaa

Tai sitten "kulttuurillinen taito" tarkoittaa suvaitsevaiston uuskielessä tiettyjen kansojen alhaista älykkyyttä. Mikä on tieteellinen tosiasia.
Sulje televisio. Käynnistä aivot.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Femakko on 03.08.2009, 12:05:41Kulttuurisia taitoja ovat esim. kyky pysyä ennalta sovitussa aikataulussa tai ottaa käskyjä vastaan naisesimieheltä.

Kyllä Suomessa tarpeellisia kulttuurisia taitoja on paljon muitakin: pitää osata keskustella asiantuntevasti kesämökin puunpilkkomisista, saunomisesta, asuntolainan koroista, Raimo Helmisen rystylätyistä ja keihäänheiton MM-valinnoista, lisäksi on hyvä osata vetää pullo kirkasta aperitiivina, jne.

Femakko

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 03.08.2009, 14:33:20
Kyllä Suomessa tarpeellisia kulttuurisia taitoja on paljon muitakin: pitää osata keskustella asiantuntevasti kesämökin puunpilkkomisista, saunomisesta, asuntolainan koroista, Raimo Helmisen rystylätyistä ja keihäänheiton MM-valinnoista, lisäksi on hyvä osata vetää pullo kirkasta aperitiivina, jne.

Vau! Olen onnistunut saamaan töitä ja pitämään duunin, vaikka minulla ei ole yhtäkään noista kulttuurisista taidoista.  ;D Mitä muuten ovat Raimo Helmisen rystylätyt?