News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Matkustaminen ilman papereita

Started by Siener, 12.04.2015, 17:06:34

Previous topic - Next topic

Siener

Kuten tunnettua, saamme näitä erilaisia onnenonkijoita riemuksemme puutteellisin paperein tai kokonaan puuttuvin paperein.

Velvoittaako mikään EU-tai muu säädös/laki meitä ottamaan vastaan paperitta maahan tulevia? Voimmeko itse lainsäädäntöteitse päättää, ettemme ota paperittomia?

Moni leikittelee myös ajatuksella, että menisi johonkin toiseen vaikka EU-maahan hakemaan turvapaikkaa.

Itse en ole edes Ruotsiin mennyt ilman voimassa olevaa passia. Nyttemmin ei sinne enää muutenkaan kiinnosta mennä, mutta sama Virossa käydessä.

Onko teillä omia kokemuksia paperitta matkustamisesta?

Toivoisin kommentteja, ajatuksia ja jatkokehittelyä tällaisiin kysymyksiin.

Asra

Muutaman kerran olen törmännyt tilanteeseen, jossa mm. Irakissa pelkkä Suomen passi ei ole meinannut riittää edes maasta poistumiseen.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

ArtturiE

Quote from: Siener on 12.04.2015, 17:06:34
Kuten tunnettua, saamme näitä erilaisia onnenonkijoita riemuksemme puutteellisin paperein tai kokonaan puuttuvin paperein.

Velvoittaako mikään EU-tai muu säädös/laki meitä ottamaan vastaan paperitta maahan tulevia? Voimmeko itse lainsäädäntöteitse päättää, ettemme ota paperittomia?

Moni leikittelee myös ajatuksella, että menisi johonkin toiseen vaikka EU-maahan hakemaan turvapaikkaa.

Itse en ole edes Ruotsiin mennyt ilman voimassa olevaa passia. Nyttemmin ei sinne enää muutenkaan kiinnosta mennä, mutta sama Virossa käydessä.

Onko teillä omia kokemuksia paperitta matkustamisesta?

Toivoisin kommentteja, ajatuksia ja jatkokehittelyä tällaisiin kysymyksiin.

Kiinnostaa, miten joku pääsee yleensä maahan ilman papereita?  Johonkin rahtikuormaan piiloutuneena?  Ei kai lentokoneeseen pääse ilman henkilöpapereita eikä sieltä poiskaan pääse tulomaahan ilman mitään dokumenttia henkilöllisyydestä.  Jos sellainen onnistuu niin silloin rajavalvonta ei tee työtään.
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"

Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

Elemosina

Kunhan Eurooppaan onnistuu itsensä hilaamaan vaikka veneellä laittomasti tai lentäen väärillä/lainatuilla papereilla, sen jälkeen paperiton liikkuminen rajojen yli on naurettavan helppoa.
Autolla ja junalla pitkin poikin Eurooppaa onnistuu kyllä.

Olen itsekin aikoinaan reissannut autolla Euroopassa ilman papereita aikana jolloin Suomi ei kuulunut Schengeniin. Rajavartiosto katsoi nopeasti naaman ja auton rekkarin mutta ei kysellyt papereita vaan päästi rajan yli. Onnistuu kyllä nykyäänkin.

Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Uuno Nuivanen

Quote from: Asra on 12.04.2015, 19:03:24
Muutaman kerran olen törmännyt tilanteeseen, jossa mm. Irakissa pelkkä Suomen passi ei ole meinannut riittää edes maasta poistumiseen.

Ikävä kyllä riitti sitten kuitenkin.

Joker

Kyllähän se on vähän niin että passit ja muut matkustusasiakirjat on tarkoitettu vain vähän yksinkertaisille valkoihoisille. Ja moneen kertaan on lehdessä kerrottu että konsulinkyydit on urbaanilegendaa. Jos sut ryöstetään ja raiskataan ulkomailla niin UM/Suomen edustusto voi avustaa ja kirjoittaa passin ja ehkä, siis ehkä lainata vähän rahaa kotimatkaan, mutta kaikki on maksettava takaisin. Joudutaan siis kuljettamaan naurettavia "virallisia dokumentteja" mukana.

Ylivertainen yksilö rikkaasta tarinankerrontakulttuurista pärjää helpommalla: matkalla Suomeen vain repii paskastanian passinsa ja rajalla hymyilee iloisesti ja kertoo kokemastaan kidutuksesta ja vainosta ja keksii sopivan iän, nimen ja kansalaisuuden. Ja skandinaavit hölmöläiset uskovat kaiken, antavat ylläpidon ja käyttörahaa ja kirjoittavat hänelle pikapikaa sopivan muukalaispassin. Sitten voikin jo alaikäisenä lähetellä kutsukortteja muulle suvulle ja täysi-ikäisenä hakea muijan samasta paskalandiasta. Ja viiden vuoden päästä saakin sitten jo kansalaisuuden ja ihan oikean passin sillä keksityllä identiteetillä. Yritäpä samaa valkoisena miehenä. Et ole yhtä hädänalaisessa asemassa.

Sen pituinen identiteetti se. Mahtaa Afrikan miehiä naurattaa.
Shaving primate Fahad Firas - Pelastakaa sotalapsi Fahad Firas

ArtturiE

Quote from: Elemosina on 12.04.2015, 20:06:39
Kunhan Eurooppaan onnistuu itsensä hilaamaan vaikka veneellä laittomasti tai lentäen väärillä/lainatuilla papereilla, sen jälkeen paperiton liikkuminen rajojen yli on naurettavan helppoa.
Autolla ja junalla pitkin poikin Eurooppaa onnistuu kyllä.

Olen itsekin aikoinaan reissannut autolla Euroopassa ilman papereita aikana jolloin Suomi ei kuulunut Schengeniin. Rajavartiosto katsoi nopeasti naaman ja auton rekkarin mutta ei kysellyt papereita vaan päästi rajan yli. Onnistuu kyllä nykyäänkin.

Voisin kertoa useita hauskoja sattumuksia Eurooppalaisilla sisärajoilla takavuosilta, Hollannin ja Saksan raja oli kyllä uskomattomin, rajamiehen tennarit näkyi kopin ikkunasta ja käsi heilahti matkan jatkamisen merkiksi.  Ajankohta -80 luvun puoliväliä.

EU:n ulkorajoja ei valvota tarpeeksi tiukasti, ei ainakaan kuten Suomen ja Venäjän välistä rajaa. Taitaa olla Suomi tässäkin asiassa EU:n mallioppilas, kerrankin oikeassa asiassa.
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"

Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

AjatusRikollinen

Helsingistä Osloon ja takaisin lentäminen ainakin onnistuu ilman minkäänlaista henkilöllisyys todistelua.
Al Stubbido: "Tehdään tästä rasistinen maa". https://www.youtube.com/watch?v=hIYTHG9qxmc

Supernuiva

Onko kukaan päässyt koskaan Viking Linen laivaan ilman henkilöpapereita? Minulta ne on joka kerta tarkastettu säännönmukaisesti terminaalin lähtöselvityksessä, ja todella tarkkaan. Virkailijan katse kohdistuu passiin jokaisella kerralla useiden sekuntien ajan, minkä jälkeen katsotaan kasvoja ja taas passia. Tarkastus tuntuu jopa kyyläämiseltä. Olen usein pohtinut, mikä tässä on taustalla.

Tallink-Siljalla vastaavat tarkastukset ovat olleet huomattavasti satunnaisempia. Onko hommalaisilla kokemuksia Eckeröstä, Finnlinesistä ja Wasalinesta?

Lisätään vielä myös se, että paperit on tarkastettu minulta joka kerta myös lentokentällä, vaikka on oltu Schengen-alueella sopimuksen ollessa jo voimassa. Kerran minut "parkkeerattiin" turvatarkastukseen myös niin huolellisesti, että muu seurue alkoi jo epäillä etten edes pääse mukaan koneeseen.

Nereid

Olen Schengen-aikana matkustanut eri Euroopan maissa ylittäen rajan niin bussilla, junalla, kuin lentokoneellakin ja joka kerta on täytynyt vilauttaa passi. Kyseisen sopimuksen piti juhlapuheiden mukaan helpottaa matkustamista, vähentää passitarkastuksia. Ehkä passittomuuden helppoudesta pääsevät nauttimaan enimmäkseen rikolliset, mutta kyllä ainakin rehellisten matkustajien täytyy näyttää passi ihan samaan tapaan kuin muinoin 80-luvulla. Ei siinä mitään, itselleni passin näyttäminen ei ole mikään ongelma. Parasta kun irtautuisimme Schengen-sopimuksesta mahdollisimman pian, niin pääsisimme kerralla eroon ulkomaan kerjäläisistä ja murtovarasliigoista.

RP

Helsinki-Vantaalta Finnair ainakin lennättää Schengen alueen sisällä ilman passia. Etukäteen tulostetun tai kännykässä oleva boarding passin kanssa turvatarkastukseen (joka ei ole kiinnostunut henkilöllisyystodistuksesta) ja edelleen koneeseen. Vaihtelee, pääseekö samalla tavalla myös takaisin passia (tai sitä korttia, jota minulla tosin ei ole) näyttämättä.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Leso

Esitin Suomen passin Bulgarian maaraja-asemalla, ja ne vtut rupes tinkamaan multa, että onkos sitä toista passia esittää.

Tätä en anna koskaan anteeksi EU:lle.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

RP

Quote from: ArtturiE on 12.04.2015, 19:22:05
Kiinnostaa, miten joku pääsee yleensä maahan ilman papereita?  Johonkin rahtikuormaan piiloutuneena?  Ei kai lentokoneeseen pääse ilman henkilöpapereita eikä sieltä poiskaan pääse tulomaahan ilman mitään dokumenttia henkilöllisyydestä.  Jos sellainen onnistuu niin silloin rajavalvonta ei tee työtään.

Euroopassahan on päätetty, että rajavalvonta ei saa tehdä työtään.  Lentomatkailussa voisi kuvitella, että turvallisuusnäkökohdista haluttaisiin tietää, ketä koneissa on, mutta eipä se ole niinkään.

Luotsi

Quote from: Siener on 12.04.2015, 17:06:34

Schengen-sopimus velvoittaa olla ryhtymättä kaiken eli jokaisen kattaviin rajatarkastuksiin, niihin pitää olla erityinen syy tai sitten pistokoeluontoisuus. Tai väliaikainen syy kaikkien tulijoiden tsekkaamiseen.

QuoteMoni leikittelee myös ajatuksella, että menisi johonkin toiseen vaikka EU-maahan hakemaan turvapaikkaa.

No tuohan oli takavuosina ongelma kun romanian mustalaiset turvapaikkaa Suomestakin vonkasi. Sittenminhän tehtiin EUssa (yllättäen tolkullinen) päätös että kaikki EU-maat katsotaan kategorisesti riittävän turvallisiksi maiksi, joiden kansalaiset eivät muista EU-maista turvapaikkaa tarvitse. Eli hakemus hylätään aina automaattisesti.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

RP

Quote from: Nereid on 12.04.2015, 22:21:43
Olen Schengen-aikana matkustanut eri Euroopan maissa ylittäen rajan niin bussilla, junalla, kuin lentokoneellakin ja joka kerta on täytynyt vilauttaa passi.

Siis missä ja minä vuonna on maarajaa ylittäessä pitänyt passia näyttää?

Asra

Quote from: Uuno Nuivanen on 12.04.2015, 20:09:09

No ikävä tai ei, niin suomalainen ajokortti passin lisänä on lopulta riittänyt.

Termi paperiton on vähän harhaanjohtava, koska eihän ne "paperittomat" ilman papereita tänne tule. Niitä on helppo ostaa väärennettynä ja sitten Suomen rajalla sanotaan, ettei olla ollenkaan se mitä passissa lukee ja vaaditaan turvapaikkaa.

Muutama tuttu on tullut mm. Turkin kautta väärennetyillä passeilla, Turkin rajalla olivat huomanneet kyllä väärennetyiksi, mutta päästäneet läpi pienen neuvottelun jälkeen.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

Muuttohaukka

Quote from: Uuno Nuivanen on 12.04.2015, 20:09:09

Uunon kanssa niin samaa mieltä ja mikä harmillinen takaisku Suomen kannalta mutta olisi ollut suuri askel Irakille.
Aina ei vain voi voittaa.

Siener

Pitäisikö järjestää jonkinlainen Occupy Customs -liike? Paperittomat valkonaamat aina suurina joukkoina ilmaantuisivat vastaanottajien riemuksi milloin missäkin? Kunnes alkaisi tulla asia selväksi?

Vähän tähän malliin:

http://jsmineset.com/wp-content/uploads/2014/12/clip_image002.jpg

Taidanpa laittaa kehyksiin yhdessä Kari Suomalaisen "olemme tulleet Hölmölään"-klassikon kanssa!

op

Olen Schengen-aikana matkustanut eri Euroopan maissa ylittäen rajan niin bussilla, junalla, kuin lentokoneellakin ja joka kerta on täytynyt vilauttaa passi. Kyseisen sopimuksen piti juhlapuheiden mukaan helpottaa matkustamista, vähentää passitarkastuksia.

Lentäessä olen passia vilautellut ja kerran pysäytettiin auto Ranskan ja Sveitsin rajalle. Tuolloin ollut passi edes mukana, mutta kiltisti ranskaksi selittämällä päästivät sveitsiläiset läpi melko helposti. Väitän, että pärstäkertoimellakin oli vaikutusta: pohjoismaalainen ja liikkeellä yksin siistillä autolla ei herättäne rasistisia profiloimishaluja läheskään samassa määrin, kuin esim. vanhalla pakettiautolla liikkeellä oleva mustalaisseurue.

lurkkeri

Quote from: op on 13.04.2015, 21:51:59
Olen Schengen-aikana matkustanut eri Euroopan maissa ylittäen rajan niin bussilla, junalla, kuin lentokoneellakin ja joka kerta on täytynyt vilauttaa passi. Kyseisen sopimuksen piti juhlapuheiden mukaan helpottaa matkustamista, vähentää passitarkastuksia.

Lentäessä olen passia vilautellut ja kerran pysäytettiin auto Ranskan ja Sveitsin rajalle. Tuolloin ollut passi edes mukana, mutta kiltisti ranskaksi selittämällä päästivät sveitsiläiset läpi melko helposti. Väitän, että pärstäkertoimellakin oli vaikutusta: pohjoismaalainen ja liikkeellä yksin siistillä autolla ei herättäne rasistisia profiloimishaluja läheskään samassa määrin, kuin esim. vanhalla pakettiautolla liikkeellä oleva mustalaisseurue.

Joo, ei nää vihreet lapsukaiset tiedä mistä puhuu, kun kauhistelee entisiä ummehtuneisuuden aikana. 70-luvulla interreilattiin, niin juna pysähtyi rajalla 15-20 min. Poliisipartiot tai rajavartijat kiersi junan ja tsekkasi passit. Matka jatkui. Ottaisin tuollaisen kauhean pysähtyneisyyden takaisin koska vain, jos sillä saadaan rosvot ja lusmut pysymään poissa Suomesta.

Serkku kertoi että oli menossa autonrämällä Itävallasta Unkariin (70-lukua siis edelleen). Unkarin puolella vilautettiin passia, tullimies sanoi selvällä suomenkielellä:  "Jyrki, Jyrki, älä tyrki!" ja viittilöi jatkamaan.
Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden suhde oikeudenmukaisuuteen on suunnilleen sama kuin kommunistisen totuuden suhde totuuteen.

Nereid

Quote from: RP on 12.04.2015, 23:05:29
Olen Schengen-aikana matkustanut eri Euroopan maissa ylittäen rajan niin bussilla, junalla, kuin lentokoneellakin ja joka kerta on täytynyt vilauttaa passi.

Siis missä ja minä vuonna on maarajaa ylittäessä pitänyt passia näyttää?

Ryanairin lennolla Suomesta Saksaan (2008), sekä junassa Saksan ja Alankomaiden rajalla (2008). Baltian maissa ja Puolassa matkatessa piti myös näyttää passi raja-asemilla. Tämä tosin oli vuonna 2004 (tarkistin Wikipediasta, että kyseiset maat olivat silloin juuri allekirjoittaneet Schengenin sopimuksen, mutta se ratifioitiin vasta 2007). Passintarkastus oli jokatapauksessa varsin mutkaton läpihuutojuttu, enkä voi ymmärtää, miksi Vapaa Liikkuvuus -kultin kannattajat pitävät sitä lähestulkoon jonkin asteisena ihmisoikeusrikkomuksena.

dothefake

Minulla on aina rulla mukana varmuuden vuoksi.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Taffu

Itse olen lennellyt vain ympäri Skandinaviaa ja ihan tieten tahtoen olen aina mennyt joka portista läpi näyttämättä passia tai mitään muutakaan henkilöllisyystodistusta. Muutoin olen liikuskellut autolla ja papereita on tarvinnut kaivaa esille vain sakotustilanteissa ja venäjän ( :o) rajalla.