News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2015-04-13 VanSa: Muutos2011-ehdokkaan vaalimainoksen julkaisu oli virhe

Started by Iloveallpeople, 13.04.2015, 16:22:52

Previous topic - Next topic

Antti Kontio

En nyt jaksanut enempää kaivella tietoja Jaria arvostellusta älymystöstä, mutta ensimmäinen otos pöyristyneestä porukasta osui ihan nappiin arveluideni kanssa.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153692279340278&set=a.10150625292590278.477978.817620277&type=1

Onnittelut Jarille vaalitiedotteista!

Tokugawa Ieyasu

Quote from: Jari Leino on 15.04.2015, 09:36:39
Tämä on varmaankin oikea ketju tänä aamuna saamalleni vihapalautteelle, joka on niin hyvä, että ansaitsee päästä julkisuuteen. :)

QuoteHei,

Vaadin vastausta tähän viestiin. Olethan pyrkimässä edustamaan kansaa, ja minä kuulun kansaan, joten minulla on oikeus tietää, mitä edustat - halajathan edustamaan myös minua.

Näin vaalimainoksesi lehdessä "Suomi kuuluu suomalaisille. Somalia kuuluu somalialaisille." On uskomatonta, että vuonna 2015 näkee noin törkeää, herjaavaa, rastistista, itsekeskeistä, ihmisvihaa ja kammottavuutta uhkuvaa sontaa jonkun MAINOKSENA. Toivon vilpittömästi, ettet ikinä pääse edustamaan mitään mihinkään, koska vaalimainoksesi osoittaa niin kammottavaa makuva, ihmisvihaa ja täydellistä... typeryyttä, että ihan hirvittää, ja edustamalla pahentasit olemassaolevia ongelmia sekä loisit tukun uusia, sekä aiheuttaisit sellaisen häpeä, että siinä kärvisteltäisiin vielä vuonna 2080-luvulla.

Minua todella hävettää kuulua samaan kansallisuuteen Sinun kanssasi, ja minua todella hävettää puolestasi, ja kaikkien suomalaisten puolesta, antamasi kuvan tähden. Olisin vielä 1950-luvulla ymmärtänyt tuollaista. En nykyisin. Olen kertakaikkisen tyrmistynyt, hämmästynyt, pettynyt ja kauhuissani ajatuksistasi, ja ajamastasi kannasta, ja ajamasi poliitiikka tuo minulle mieleen lähinnä saman, jota edustivat herrat Hitler, Stalin, Mao ja Mussolin.

Olen vilpittömästi kauhuissani siitä, että joudun jakamaan maan, kansallisuuden ja hengitysilman kaltaisesi kanssa, ja järkyttynt siitä mustavalkoisesta, ihmisvihaa uhkuvasta asenteesta, jota vaalimainoksesi hehkuu.

Haluan nyt kuulla, mitä muuta sanottavaa Sinulla on, paitsi meille nykyisille Suomea asuttaville ihmisille, myös tuleville lapsilleni sekä lapsenlapsilleni.

Odotan, sekä suorastaan vaadin vastausta, jossa selität, mitä ihmettä ajat takaa tuolla kertakaikkisen kammottavalla vaaliteesilläsi.
Naurattaa tuon kansalaisen kommentti Jarille. Stalin teki tismalleen päinvastoin, eli sen sijaan että Viro olisi virolaisille, Latvia latvialaisille, Liettua liettualaisille ja niin edelleen, kansoja hajautettiin ja ripoteltiin pitkin äiti-Venäjää, jotta heitä voisi hallita helpommin. Mielestäni Jarin viesti on juuri toisinpäin, eli kansallisuuksia yhdistävä.

50-luvulla Somalia oli vielä protektoraatti eikä itsenäinen. Miksi silloin Somalia kuului somalialaisille, mutta 2015 samaa ei voi sanoa?

Ja jos hävettää kuulua samaan kansalaisuuteen Jari Leinon kanssa, niin ei kai Suomen kansalaisuudesta ole pakko pitää kynsin hampain kiinni. Kiinakin antaa kansalaisuuden (luultavasti) 7-10 vuoden asumisen jälkeen.
"The strong manly ones in life are those who understand the meaning of word patience". - Tokugawa Ieyasu

Nuivettunut Han-nenetsi

Tämä on varmaankin oikea ketju tänä aamuna saamalleni vihapalautteelle, joka on niin hyvä, että ansaitsee päästä julkisuuteen. :)

...Minua todella hävettää kuulua samaan kansallisuuteen Sinun kanssasi, ja minua todella hävettää puolestasi, ja kaikkien suomalaisten puolesta, antamasi kuvan tähden...

Tuo muiden puolesta häpeäminen osuu usein silmään suvakkien kirjoituksissa häiritsevänä kaksoisstandardna. Suvaitsevat usein sanovat häpeävänsä jotain mitä joku toinen oman maan kansalainen on tehnyt tai sanonut, mutta kun vaikka somali tekee rikoksen niin suvaitseva ei odotakaan muiden somalien häpeävän sitä, vaan on alleviivaamassa miten tämä oli taas yksittäistapaus eikä liity muihin somaleihin mitenkään, ja kyllä-HÄN suomalaisetkin tolleen.
Toksinen soijamaskuliini

ämpee

Quote from: leo3 on 15.04.2015, 10:56:28
Vaikka henkilö olisi kotoutunut kuinka hyvin tahansa kielitaidon ja työn puolesta, eikä tekisi rikoksia, ja olisi muuten kuinka miellyttävä tahansa, niin arvomaailma on useimmiten tällaista punavihreää, epäisänmaallista ja edesvastuutonta schaissea.

Osoittaa varsin hyvin sen miten lahjaksi saatua ei osata arvostaa, tilanne olisi toinen mikäli asema olisi työllä hankittu !
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

dothefake

Minäkin olin pitänyt Armasta kelpo mamuna, mutta Jari saa esiin ihmisen oikean luonnon.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Leijona78

Onhan Jari Leino mukana edelleen uusimmassa Vantaan Sanomien julkaisussa, osana Muutoksen mainosta. Samalla PS:n Juha Simonen kiittää, vaalimainos onnistuttiin julkaisemaan väärin päin:
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Jack

Mainostamisen tarkoituksen kannalta lienee oikeutettua esittää kysymys, onko mainos täyttänyt tehtävänsä, jos se saa aikaan negatiiviseksi luonnehdittavaa huomiota ja kommentointia.

Kommentointi, vaikka se olisi negatiivistakin, lisää mainoksen huomioarvoa, joten mainos voi tehota paremmin niihin, joita negatiivinen kommentointi ei haittaa. Herää kuitenkin kysymys, vaikuttaako negatiivinen kommentointi myös kielteisellä tavalla eli vähentääkö se mainoksen uskottavuutta ja tehoa.

Tämän nimenomaisen mainoksen kohdalla kysymyksiin on vaikea vastata, koska vastaaminen edellyttää arvaamista. Pitäisi tehdä jonkinlainen kysely, jonka pohjalta voisi yrittää arvioida asiaa.

Kun Halla-aho kirjoitti kesäkuussa 2008 kuuluisan blogikirjoituksensa, josta hän myöhemmin sai sakot, kirjoitus oli tavallaan pitkäkestoinen mainos kirjoittajalleen. Seuraavissa kunnallisvaaleissa Halla-aho pääsi kaupunginvaltuustoon, seuraavissa eduskuntavaaleissa hän pääsi eduskuntaan ja seuraavissa EU-vaaleissa hän pääsi europarlamenttiin. Sakko oli pieni rahallinen hinta erittäin tehokkaasta mainoksesta. Huolimatta siitä, että mainos sai aikaan myös negatiivista palautetta, se toimi. Negatiivinen huomio lisäsi sen näkyvyyttä.

Nyt puheena olevan mainoksen tehosta saataneen jonkinlainen viite sunnuntai-iltana. Odotellaan ja katsotaan. Julkista kohua mainoksesta on tosin taidettu käydä lähinnä foorumi- ja blogimaailmassa, joten suuri yleisö ei siitä tiedä. Ehkä kohu pitäisi saada nostettua sunnuntaihin mennessä näkyvämmin julkisuuteen. Jos vihapalaute ylittää tietyn tason eli siinä viitataan väkivaltaan, tiedotusvälineet mahdollisesti kiinnostuvat. Aiheesta voisi saada hyvinkin näkyvän lööpin, ja se jos mikä olisi hyvää vaalimainontaa.

starsailor

Quote from: Antti Q on 15.04.2015, 10:59:34
En nyt jaksanut enempää kaivella tietoja Jaria arvostellusta älymystöstä, mutta ensimmäinen otos pöyristyneestä porukasta osui ihan nappiin arveluideni kanssa.

Olen hahmotellut sellaista kirjoitusta Uuteen Suomeen, jonka otsikko olisi "Monikulttuurisuudessa on kyse seksistä", mutta en halua vielä saada banneja tuonne, joten se saa odottaa. On kuitenkin täysin selvä, että monikulttuurisuuden puolesta puhujien joukossa on huomattavan suuri osuus Suomalaisia naisia, joilla on mamumies ja/tai lapsia tälläisen kanssa. He ovat juuri niitä, jotka kovaan ääneen hehkuttavat maahanmuuttajien mukanaan tuomaa geneettistä vaihtelua, ymmärtämättä, että se geneettinen vaihtelu koskee vain heidän omia geenejään, jos ja kun tekevät lapsen mamumiehen kanssa. He siis suoraan myöntävät, että heidän omat geeninsä tarvitsevat "piristysruisketta" ulkomailta.

Huvittavinta on vielä se yksi ensimmäisistä maahanmuuttokriitikoita kohtaan tehdyistä hyökkäyksistä Hesarissa, jossa Suomalainen-Afrikkalainen nimen omaava nainen teki teorian, että kriitikot ovat kiinnostuneet mustista miehistä, vaikka hän itse on todistetusti tälläisen kanssa naimisissa tai ainakin mamumiehen. Rasismus ja muut järjestöt ovat täynnä näitä multikult-mammoja, joiden kulttuurin rikastuminen on johtanut lapseen, mutta mies on jossain kadoksissa. Ehkä sitten katkeruus suomimiehille saa hehkuttamaan näitä suhteita, tai ehkä osa vain niin tyhmiä ettei ymmärrä parastaan.
"Suomalaisen ihmisen geeneissä on orja-, setä Tuomo- ja pelkurigeeni. Ja se on tyhmä kuin aasi. Aasin järki ja cuckold-sielu." Jorma M.

Eino P. Keravalta

Jari Leinon vaalimainoksesta vihapuheeseen yltynyt suvakki:

QuoteOlisin vielä 1950-luvulla ymmärtänyt tuollaista. En nykyisin.

1950-luvulla Suomessa ei ollut somaleita.

Siksi somaleiden käytöstä kritisoidaan 2000-luvun Suomessa eikä 1950-luvun Suomessa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

guest8096

Quote from: Eino P. Keravalta on 15.04.2015, 18:15:46

Siksi somaleiden käytöstä kritisoidaan 2000-luvun Suomessa eikä 1950-luvun Suomessa.

1950-luvulla ei kukaan totisesti olisi ymmärtänyt tuollaista. Vihapuheen kirjottaja ei kyllä tiennyt mistä puhui. Mutta 2050-luvulla jokainen ymmärtää.

Eino P. Keravalta

1950-luvun Suomessa ei ollut somaleita.

Toki ilmainen elätys olisi tuolloinkin kelvannut arvon somaleille, mutta tuohon aikaan sellaisen tarjoaminen olisi ollut niin absurdi ja mielisairas ajatus, ettei se tullut edes vitsinä kellekään mieleen. Absurdi ja mielisairas se ajatus on vielä vuonna 2015, mutta valitettavasti sukupolvia jatkunut hyvinvointi on sotkenut älyllisesti ja moraalisesti heikoimman aineksen kannattamaan moisia absurdeja ja mielisairaita ajatuksia.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Leijona78

Quote from: starsailor on 15.04.2015, 17:29:54
Olen hahmotellut sellaista kirjoitusta Uuteen Suomeen, jonka otsikko olisi "Monikulttuurisuudessa on kyse seksistä", mutta en halua vielä saada banneja tuonne, joten se saa odottaa. On kuitenkin täysin selvä, että monikulttuurisuuden puolesta puhujien joukossa on huomattavan suuri osuus Suomalaisia naisia, joilla on mamumies ja/tai lapsia tälläisen kanssa.

Tätä minä(kin) olen täällä jankuttanut aina aika ajoin sen ajan kun olen tänne kirjoitellut. Maahanmuuttomyönteisyydessä ei ole kyseessä muusta kuin himosta.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Mursu

Quote from: Leijona78 on 15.04.2015, 11:16:35
Onhan Jari Leino mukana edelleen uusimmassa Vantaan Sanomien julkaisussa, osana Muutoksen mainosta. Samalla PS:n Juha Simonen kiittää, vaalimainos onnistuttiin julkaisemaan väärin päin:

Harvinaisen törkeä juttu. Tuo ei ole vahinko.

Nuivake

Quote from: Mursu on 15.04.2015, 21:13:39

Hahaha, ei helvetti sentään. :facepalm:
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Jari Leino

Aika paha kosto.

Vakuutan, että PS:n Juha Simonen on syytön kaikkeen.

Elcric12

Quote from: Mursu on 15.04.2015, 21:13:39

Ainakin pistää silmään ja jää mieleen. Jos tuo jotenkin vaikuttaa, niin äänimäärää lisäävästi.

dothefake

-Tytti Tuppurainen

Antti Kontio

Quote from: dothefake on 15.04.2015, 23:03:01
Vanha, mutta ärsyttävä kikka.

En tiedä, tarkoittiko dothefake tätä, mutta vanha, ärsyttävä ja tehokas kikka on pyytää ilmoitus ylösalaisin huomion herättämiseksi.

dothefake

Quote from: Antti Q on 15.04.2015, 23:55:10
Quote from: dothefake on 15.04.2015, 23:03:01
Vanha, mutta ärsyttävä kikka.

En tiedä, tarkoittiko dothefake tätä, mutta vanha, ärsyttävä ja tehokas kikka on pyytää ilmoitus ylösalaisin huomion herättämiseksi.
Sitä tarkoitin.
-Tytti Tuppurainen

P

Quote from: Frida Hotell on 15.04.2015, 20:10:36
Quote from: Eino P. Keravalta on 15.04.2015, 18:15:46

1950-luvulla ei kukaan totisesti olisi ymmärtänyt tuollaista. Vihapuheen kirjottaja ei kyllä tiennyt mistä puhui. Mutta 2050-luvulla jokainen ymmärtää.

1950-luvulla ihmeteltiin ja ihailtiin neekereitä, joo ihan sen ajan kieltä, kun moisia tänne saatiin urheilijoiden muodossa olympialaisiin 1952 käymään impiwaaralaisessa maassamme.  Ihan totta, ei kukaan 50-luvulla olisi voinut ymmärtää, että Suomeen joskus 50+ vuotta myöhemmin lennätetään valtion rahoin esim. nyt ja lähivuosina 7000 somalia perheenyhdistämisenä, joista suurin osa (90%) ei osaa kirjoittaa tai lukea (Sisäministeriön maahanmuuttojohtaja on lähteeni, herra Kalske, tai konst. Fobba) Somaliasta ja Keniasta tms. "perheenyhdistämisiä" asumaan sosiaalituilla parhaillaan jo 25:ttä vuottaan asuvien perheiden luokse asumaan ja elämään sosiaalituilla!

Olisi 50-luvun suomalaisen pää sekaisin nykyisestä sumutuspaskasta.
Tuo ajatus 1950-luvulla olisi ollut niin vieraankipeä, että sitä ei sen aikainen suomalainen olisi kyennyt käsittämään.  ;D
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

nollatoleranssi

QuoteHei,

Minua todella hävettää kuulua samaan kansallisuuteen Sinun kanssasi, ja minua todella hävettää puolestasi, ja kaikkien suomalaisten puolesta, antamasi kuvan tähden. Olisin vielä 1950-luvulla ymmärtänyt tuollaista. En nykyisin. Olen kertakaikkisen tyrmistynyt, hämmästynyt, pettynyt ja kauhuissani ajatuksistasi, ja ajamastasi kannasta, ja ajamasi poliitiikka tuo minulle mieleen lähinnä saman, jota edustivat herrat Hitler, Stalin, Mao ja Mussolin.

Olen vilpittömästi kauhuissani siitä, että joudun jakamaan maan, kansallisuuden ja hengitysilman kaltaisesi kanssa, ja järkyttynt siitä mustavalkoisesta, ihmisvihaa uhkuvasta asenteesta, jota vaalimainoksesi hehkuu.

Haluan nyt kuulla, mitä muuta sanottavaa Sinulla on, paitsi meille nykyisille Suomea asuttaville ihmisille, myös tuleville lapsilleni sekä lapsenlapsilleni.

Odotan, sekä suorastaan vaadin vastausta, jossa selität, mitä ihmettä ajat takaa tuolla kertakaikkisen kammottavalla vaaliteesilläsi.

Taisi kirjoittaja olla hieman päästään sekaisin? Mainitut diktaattorit halusivat valloittaa toisten maita. Leino haluaa korkeintaan antaa heille oman maansa takaisin kansalaisten kera.

Osoittaa tietysti siitä kritiikin sietokyvystä kuin noin vähäisellä mainoksella saa joistakin tehtyä hermoraunioita.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Jari Leino

Quote from: nollatoleranssi on 16.04.2015, 01:28:30
Osoittaa tietysti siitä kritiikin sietokyvystä kuin noin vähäisellä mainoksella saa joistakin tehtyä hermoraunioita.

Joo, mietin tuota samaa, että yllättävänkin alhaalle on vajonnut toleranssi erilaisten mielipiteiden suhteen mitä maahanmuuttopolitiikkaan tulee.

Rajoja on siis venytettävä, jotta keskustelusta tulee moniarvoisempaa. :)

Emo

Tämä on varmaankin oikea ketju tänä aamuna saamalleni vihapalautteelle...

Quote...

Näin vaalimainoksesi lehdessä "Suomi kuuluu suomalaisille. Somalia kuuluu somalialaisille."

Olisin vielä 1950-luvulla ymmärtänyt tuollaista. En nykyisin. Olen kertakaikkisen tyrmistynyt, ...

Olen vilpittömästi kauhuissani siitä, että joudun jakamaan maan, kansallisuuden ja hengitysilman kaltaisesi kanssa, ja järkyttynt ...

Onneksi on armeliaasti jo elämän ehtoopuolella, ei joudu enää kauan jakamaan hengitysilmaansa Leinon kanssa.

ISO

Quote from: Jari Leino on 16.04.2015, 13:19:11

Se on todellista monimulttuurisuutta. Pakotetaan maahanmuuttajat ajattelemaan kriittisesti omasta kulttuuristaan ja näkemään omien toimiensa mielettömyys ja ennenkaikkea oman kulttuurin kotoutumista estävä vaikutus.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

ISO

Voiskohan tälle ihmispololle lähettää ohjeet miten kansalaisuudesta voi luopua, ja miten voi hakeutua turvapaikanhakijaksi vaikkapa Somaliaan, jossa on aina käyttöä yhdelle ylimääräiselle käsiparille nyt kun yhteiskuntaa siellä rakennetaan ja parhaat voimat on täällä Suomessa kärsimässä rasismista?
On kertakaikkiaan kohtuutonta, että moisen kärsimyksen riivaamana joutuu Suomen kansalaisuutta kantamaan.

Meitä on kuitenkin täällä sellaisiakin jotka siitä on ihkaoikeasti ylpeitä.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Raaka banaani

Quote from: Jari Leino on 16.04.2015, 13:19:11

Joo, mietin tuota samaa, että yllättävänkin alhaalle on vajonnut toleranssi erilaisten mielipiteiden suhteen mitä maahanmuuttopolitiikkaan tulee.

Näitä maitahan ehkä voisi vaihtaa. Tuodaan somalialaiset tänne kaikki ja mennään itse sinne? Tuskin naapureillaan olisi mitään sitä vastaan siellä. Virolaisille voitaisiin antaa kansallisuus, koska eivät ole tänne tainneet pahemmin hyökkäillä saati kieltään pakottaa opettelemaan kiusallaan tms., jos tahtoisivat lähteä mukaan? Niinkun sillä pohdin että jos naapureilla täällä olisi jotain vastaan?
http://en.wikipedia.org/wiki/Somalia#Climate
Kelit näyttäisi olevan hyvät. Koskaan ei ole lämpöistä kuten saunassa, alin ennätys viisitoista. Eli ei palelisi mutta ei tulisi hikikään. Mikäs sitä sellaisessa paikkaa olisi asustella. Silti jostain syystä tänne heitä tulee, Oulua myöten.

Emo

Quote from: Raaka banaani on 16.04.2015, 13:58:06

Näitä maitahan ehkä voisi vaihtaa. Tuodaan somalialaiset tänne kaikki ja mennään itse sinne? Tuskin naapureillaan olisi mitään sitä vastaan siellä.
...
http://en.wikipedia.org/wiki/Somalia#Climate
Kelit näyttäisi olevan hyvät. Koskaan ei ole lämpöistä kuten saunassa, alin ennätys viisitoista. Eli ei palelisi mutta ei tulisi hikikään. Mikäs sitä sellaisessa paikkaa olisi asustella. Silti jostain syystä tänne heitä tulee, Oulua myöten.

Seuraisivat perässä, jos isäntäeläin vaihtaisi maisemaa.

guest8096

Quote from: Emo on 16.04.2015, 14:03:31

Mutta sitten ei enää päästetä sinne. Sanotaan vain, että tehän halusitte pois.

Emo

Quote from: Frida Hotell on 16.04.2015, 14:05:45
Quote from: Emo on 16.04.2015, 14:03:31

Mutta sitten ei enää päästetä sinne. Sanotaan vain, että tehän halusitte pois.

Olisiko meistä tuollaiseen jämäkkyyteen? Tai siis meistä tietenkin olisi, mutta oltaisiinko juuri me päättämässä asiasta?

Somput tietysti vetoaisivat siihen, että SOMALIA KUULUU SOMALIALAISILLE   ;D :flowerhat: ;D :flowerhat: ;D

guest8096

Quote from: Raaka banaani on 16.04.2015, 13:58:06
Näitä maitahan ehkä voisi vaihtaa. Tuodaan somalialaiset tänne kaikki ja mennään itse sinne?

Saman tien voisi vaihtaa koko Euroopan ja Afrikan väestöt, kun kerran sieltä Afrikasta tuntuu olevan tänne muuttopaineita. Vähän hiki siellä voisi tulla, mutta Suomi varmaan saisi vilpoisimmat alueet. Luonnonvaroja piisaisi enemmän kuin täällä ja banaanit kasvaisivat ikkunasta sisälle.